Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - SeppoN

#1
Huoltaminen / Tuulilasin pyyhkijät
31.12.17 - klo:15:37
Perheen kakkosautossa hajosi tuulilasin pyyhkimen kumi. Uutta ostaessani ihmettelin hintaeroja. Halvimmillaan laapparin saa melkein vitosella ja toisaalta saa siihen menemään lähes parikymppiä. Onko niiden laadussa todella nelinkertainen ero? Ja miten se laatu näkyy? Auto on aivan tavallinen torikassi, jolla tuskin koskaan ajetaan yli 100 km/h.

#2
Vajaat parikymmentä vuotta sitten itsellä oli sama ongelma. Syylliseksi paljastui mikrovuoto lämmityslaitteen kennossa. Purkurilta haettu käytetty kenno korjasi vian.
#3
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.08.17 - klo:16:27
Puola on suurinpiirtein samankokoinen ja korkuinen kuin saksa, ja siellä kyllä lentää suolapaska talvisin, aivan etelässäkin. Maan päästä päähän kun ajoi talvella niin auton perä ja kyljet oli aivan vitivalkoisia suolasta.

Puola on sen verran idempänä, että ilmasto on kylmempi muuallakin kuin etelän vuoristoalueella. Siellähän on pidetty erilaisia hiihtokisoja. Düsseldorf taas on melko lähellä Hollannin rajaa.

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 11.08.17 - klo:18:12
Jos on aikaa käydä itse auto tarkastamassa ja hakemassa niin siitä. Omat kokemukseni Saksan tuonneista ovat olleet hyvät - erityisesti korin kunnon ja varusteiden osalta.

Eläkeläisellä on mahdollisuus irroittaa aikaa milloin mihinkin projektiin. Itsellä ei ole koskaan ollut dieseliä, sillä vuotuiset ajokilometrimäärät ovat jääneet 15 000 km:n nurkille. Ajatus hankkia hieman parempi auto viehättää.

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 11.08.17 - klo:18:12
BMW on myös harkitsemisen arvoinen - varsinkin vapaasti hengittävä kuutoskone (henkilökohtainen suosikki).

Onkos raadilla muita hyviä kandidaatteja? Mahdollinen osto tapahtuisi varmaankin ennen ensi kesää. Täytyy katsella, miten asiat kehittyvät Saksassa.
#4
> Kyllä sitä suolaa saksassakin kylvetään. Ihan eteläisestä kärjestä pitäisi sitten auto hakea jos haluaa optimoida mahdollisuutensa.

Itse asuin vajaat pari vuotta Düsseldorfissa. Siellä lumi pysyi maassa päivän tai kaksi. Eteläinen Saksa on hieman korkeammalla ja maasto on mäkisempää, joten suolaa varmaan kylvetäänkin.

Saksasta tuominen houkuttaa siksikin, että autot ovat paremmin varusteltuja. Karvalakkimallit ovat melko lailla tuntemattomia.
#5
Uutisten mukaan Saksassa ovat käytettyjen dieselautojen hinnat romahtamassa. Siksipä tulikin mieleen, että jos ostaisi sieltä jonkin paremmin varustellun dieselin. Sopivia kanditaatteja voisivat olla esim. Audi tai MB. Sieltä tuotavat autot ovat paremmin varusteltuja eikä ruosteesta taida olla huolta.

Mitä mieltä raati on?
#6
Saksaksi löytyy parikin kirjaa. On sitten toinen asia, mistä löydät edes auttavasti saksaa osaavan ihmisen.

http://www.atb-tuning.de/shop/VW-Passat-3C-Limousine-Variant-Jetzt-helfe-ich-mir-selbst-detail-30467.htm

http://www.atb-tuning.de/shop/VW-Passat-3C-Limousine-Variant-So-wirds-gemacht-detail-26484.htm

Hanki jompikumpi kirja ja skannaa haluttu teksti. Sen sitten voi syöttää käännöskoneeseen ja toivoa parasta.
#7

Löysin nämä siivotessani. Mahtavatkohan kiinnostaa ketään vai vienkö metallinkeräyslaatikkoon?

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 08.10.14 - klo:01:31
Muutama viikko sitten menin vaihdattamaan muutaman puslan autoni alustaan ennenkuin katsastusmies käskee vaihtamaan ne. Korjaamolla sanottiin, että on yksinkertaisempaa vaihtaa alustaan kaikki osat, koska heillä on varastossa vielä yksi täydellinen sarja. Päätöstä helpotti tämän sarjan tuntuva alennus. Nyt minulla on sitten pärekopallinen auton osia, joissa melkein kaikissa on Audin tunnus. Oma autoni vuoden 2005 Skoda Superb. Se taas taitaa olla samanikäisen Passatin kopio. Vain yhdessä osassa on varaosanumero, se on 4B3407155A.

Kysymys kuuluu, kiinnostavatko nämä ketään vai vienkö suoraan metallinkeräyslaatikkoon? Toisaalta luulisi olevan helpompaa vaihtaa puslia tällaisiin ylijääneisiin osiin ja sitten vaihtaa koko kalikka auton alle.
#8
Kori ja valot / johtosarjan liittimet
15.06.16 - klo:10:55
Mitä nuo linkin mukaiset moninapaliittimet ovat ja mistä niitä saa?

http://carparts4sale.com/ccm-plugs-pigtail-995-05-vw-jetta-golf-mk4-comfort-control-module-wiring-cp028862

#9
Elektroniikka / Master reset
13.06.16 - klo:21:33
Katselin ulkomaisia foorumeita, missä käsiteltiin mukavuusbokseja (comfort box, Komfortsteuergerät). Yhdessä säikeessä kerrottiin, kuinka viallinen boksi saadaan toimimaan tekemällä reset. Akun kaapelit irroitetaan ja ne oikosuljetaan hetkeksi keskenään.

Kuulostaa uskomattomalta. Kommentteja kehiin!


http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1910787-Comfort-Control-Module-Location/page3. Viesti # 75
#11
Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.05.16 - klo:18:33
Viron, ,Liettuan, Latvian ja puolan skippasin, jotta ei tule ikäviä yllätyksiä...

Siis vihjaat, että näissä maissa jylläävät rikolliset, mutta täällä Pohjolan auvoisessa onnelassa voi aina luottaa kaikkiin.

Vuosikymmeniä sitten Tekniikan Maailma aloitti juttusarjan, missä testattiin määräaikaishuoltojen laatua ja sitäkautta autokauppiaiden rehellisyyttä. Sinä aikana kun minä luin niitä juttuja niin yksikään huolto ei selvinnyt kuivin jaloin. Joukossa oli jopa hengenvaarallisia laiminlyöntejä. Onko asia nykyään paremmalla tolalla, en tiedä. Tuskinpa on.
#12
Kylmälaukun sähköteho on 48 wattia, se siis ottaa neljä ampeeria virtaa. Siinä ei akku mukisematta kestä montakaan tuntia. Ja tottakai laukku unohtuu päälle mahdollisimman kaukaisessa paikassa ainakin kolmen peräkkäisen lossiyhteyden takana.
#13
Viikko sitten auton akku alkoi temppuilla. Se on muutaman kerran tyhjentynyt itsekseen, ei kuitenkaan aina. Mittasin purkausvirran, se oli 2 ampeeria. Sitten alkoikin murtohälytin ulvoa.

Sanotaan, että yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastaamaan, mutta kai täällä on yli kymmenen viisasta.

- Saako murtohälyttimen jollain konstilla pois päältä?

- Saako auton vin-numeron perusteella tarkan tiedon, mitä ohjausyksiköitä (esim. comfort box) autoon on rakennettu?

- Kertovatko merkkihuollot tuon tiedon asiakkaalle?

- Saisiko tuon palikkatiedon selville vcds-laitteella?

- Mitä liittimiä auton johtosarjoissa on käytetty?

- Mitä mieltä olette varaosina myytävistä johtosarjoista?

- Suositelkaa jotain korjaamoa, joka osaa muutakin kuin vaihtaa osia.


No niin, eiköhän tässä ole kysymyksiä alkupaloiksi. Kiitokset jo etukäteen.
#14
Lidl on myynyt tätä laturia parilla kympillä. Olen käyttänyt sitä pahimpien pakkasten aikaan ja olen siihen tyytyväinen.

http://www.lidl.de/de/ultimate-speed-kfz-batterieladegeraet-ulgd-3-8-a1/p134001

Viime talvena kävi kuitenkin pieni hama ja perheen ostoskassin akun jännite putosi seitsemään volttiin. Tämä akkulaturi kieltäytyi yhteistyöstä ja ilmoitti, että kyseessä on kuuden voltin akku. No onpas huono laite, kun ei erota Yarista moottoripyörästä. Ei siinä sitten muu auttanut, kuin ladata Yariksen akkua jonkin aikaa tavallisella pikkulaturilla. Kun jännite oli noussut yli kymmenen voltin, Yariksen akku kelpasi tälle älylaturille.

Olisi tietysti pitänyt ostaa jo alunperin ctekin laturi, siinä on vain 12:n voltin asento. Mutta kun se maksaa melkein satasen. Toinen opetus on, että kannattaa olla pieni yleismittari mukana. Sillä on mukava katsella kaikenlaisia asioita.
#15
Lainaus käyttäjältä: Skootaloota - 22.09.14 - klo:18:57
Elikkä kyseessä 2003 Superb ja sisävalot ei toimi. Vika on ollut autossa jo muutaman vuoden ja nyt kun illat taas pimenee, niin alkaa potuttaan. Sisätilan katossa olevat kaksi pientä punaista karttavaloa kyllä toimii, mutta muut kattovalot ei. Myöskään ovien alasyrjissä olevat kynnysvalot eivät toimi, kuin ei myöskään takapoksin sisävalo eikä hanskalokeron valo. Sulake on kyllä ok.


Taitaa olla tyyppivika. Kuskin istuimen alapuolella auton sisäverhoilun ja pohjapellin välissä sijaitsee mukavuusboksi (comfort box).
Se kontrolloi mm. sisävalojen toimintaa. Jos vika ei ole siinä, niin sitten sinne menevässä johdotuksessa.

Kyllä, arvasit ihan oikein. Minun Superbissani on sama vika. 

Lainaus käyttäjältä: Skootaloota - 22.09.14 - klo:18:57

Viimeisimpänä potutuksena oikea takaovi pysyy lukossa eikä aukea enää millään.


Itselläni vuoden 2005 Superbissa pysyy pelkääjän puolen etuovi tukevasti kiinni. Toivotaan, että google auttaa.
Korjaamo olisi halunnut alkaa vaihtaa palikoita á 500 â,¬. Minun piikkiini tietysti. Sellaista se on nykyaikainen autonkorjaus.

#16
Superb / Vs: Superb kysymyksiä
16.05.16 - klo:20:14

> Mikä lamppu mahtaa olla lyhyissä valoissa? Pitkissä ja sumareissa näytti olevan H3.

Vuoden 2005 Superbin manuaalissa (sekä suomen- että saksankielinen) sanotaan H7.

> Sit olis tälläinen vika kun sisävalot ei syty kun avaa oven (ei syty mistään ovesta). Jalkatiloihin syttyy kyllä, mutta kattoon ei.
> Valot toimii kyllä napista. Onkos jollain muulla tullut tälläistä vastaan?

Taitaa olla tyyppivika. Kuskin istuimen alapuolella auton sisäverhoilun ja pohjapellin välissä sijaitsee mukavuusboksi (comfort box).
Se kontrolloi mm. sisävalojen toimintaa. Jos vika ei ole siinä, niin sitten sinne menevässä johdotuksessa.

Kyllä, arvasit ihan oikein. Minun Superbissani on sama vika. 

#17
Tämä ketju kertoo  volkkarin dieseleiden päästöistä jenkeissä, joten se siitä Corollasta.

Katsoin pari tuntia sitten kummatkin Saksan tv:n uutiset (ard ja zdf). Lisäksi vielä vartin pituinen ard:n erikoislähetys aiheesta. Niiden mukaan auton keskustietokone huomaa, että nyt on meneillään pakokaasutesti. Testi tehdään hallissa rullien päällä. Vain yksi pyöräpari pyörii, ohjausliikkeitä ei tehdä ja käytetään vain muutamaa nopeutta. Keskuskone säätää auton laitteet minimipäästöihin. Normaaliajossa säädöt ovatkin sitten jotain muuta ja päästöt aivan toisella tasolla

Jenkkien ympäristöhallinto on ottanut asian tutkittavakseen ja päätöstä odotetaan lähiaikoina. Mutta ilmeisesti asia on selvä, koska VW-konsernin pääjohtaja on myöntänyt asian ja esittänyt virallisen anteeksipyynnön. Maksimisakko lienee 20 miljardia dollaria. Sen lisäksi tulevat ajotietokoneen uudelleenohjelmointikustannukset.

Sitä uutiset eivät kertoneet, koskeeko asia vain jenkeissä valmistettuja volkkareita vaiko myös sinne Euroopasta vietyjä autoja. Puhumattakaan usan ulkopuolella myydyistä autoista.

Kuinka paljon tulee lisää maksettavaa, kunhan auton omistajien käynnistämät oikeudenkäynnit saadaan pidetyiksi, sitä ei tiedä kukaan.

Ala-Saksin osavaltio on VW:n suurimpia osakkeenomistajia. Osavaltion pääministeri vaati nopeaa puolueetonta tutkimusta. Pääjohtajan eroa on vaadittu usealtakin taholta. Tällä viikolla piti vahvistaa pääjohtajan nimitys virkaansa, mutta se taitaa siirtyä hamaan tulevaisuuteen. Aika moni saksalainen poliitikko pitää erittäin pahana sitä, että nyt menee koko Saksan teollisuuden maine. Made in Germany ei olekaan enää laadun tae.
#18
Muutama viikko sitten menin vaihdattamaan muutaman puslan autoni alustaan ennenkuin katsastusmies käskee vaihtamaan ne. Korjaamolla sanottiin, että on yksinkertaisempaa vaihtaa alustaan kaikki osat, koska heillä on varastossa vielä yksi täydellinen sarja. Päätöstä helpotti tämän sarjan tuntuva alennus. Nyt minulla on sitten pärekopallinen auton osia, joissa melkein kaikissa on Audin tunnus. Oma autoni vuoden 2005 Skoda Superb. Se taas taitaa olla samanikäisen Passatin kopio. Vain yhdessä osassa on varaosanumero, se on 4B3407155A.

Kysymys kuuluu, kiinnostavatko nämä ketään vai vienkö suoraan metallinkeräyslaatikkoon? Toisaalta luulisi olevan helpompaa vaihtaa puslia tällaisiin ylijääneisiin osiin ja sitten vaihtaa koko kalikka auton alle.
#19
Ilmeisesti tavallinen hinaaminen onnistuu, koska kyseessä on lyhyt matka ja nopeus voidaan pitää alhaisena. On myös olemassa vetokoukkuun kiinnitettäviä laitteita, minkä päälle auton etupää ajetaan. Auto surrataan kiinni ja hinaaminen voi alkaa. Tällaista voisi kysellä jostain autovuokraamosta. Sen vehkeen nimi on dolly, jos muistan oikein.
#20
Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 01.05.14 - klo:19:46
Joten nyt on selvää tämä, mittaristo ei tiedä olevansa autossa jossa ei ole nesteen määrän anturia nii ei täs auta muu kuin ottaa polttimo pois. Joku tässä kertoi että pitää olla polttimon tilalla vastus.. minkä tähden?

Luetko sinä tätä ketjua ollenkaan, vai onko vaikeuksia suomen kielen kanssa?

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 30.04.14 - klo:15:29
Nyt puheena olevat autot lienevät riittävän vanhoja, jotta auto ei ala marista rikkinäisestä polttimosta.  :) Jos kuitenkin käy näin, niin sitten täytyy tehdä valoton polttimo, missä vastus korvaa hehkulangan.

Autosi saattaa vahtia polttimoiden eheyttä. Jos näin on, niin sille täytyy valehdella, että polttimo on ehjä. Siis rakennetaan polttimo, jossa ei ole hehkulankaa vaan vastus, joka vie saman määrän virtaa kuin mitä lamppu veisi.
#21
Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 29.04.14 - klo:19:14
Mistäköhän tämä voi johtua? Jos ei mikään auta nii otan polttimon pois. Häiritsevää kun se vilkkuu koko ajan

Nyt puheena olevat autot lienevät riittävän vanhoja, jotta auto ei ala marista rikkinäisestä polttimosta.  :) Jos kuitenkin käy näin, niin sitten täytyy tehdä valoton polttimo, missä vastus korvaa hehkulangan.
#22
Lainaus käyttäjältä: Kasis - 06.12.13 - klo:20:47
Muutama vuosi sitten oltiin illalla tulossa Messilästä ja yllätäen radiosta tuli tiedote, jossa lahdenväylällä ajavia kehoitettiin hidastamaan nopeutta. Linnatuulen Nesteeltä oli lähtenyt autoilija pohjoista kohti, joka ajoi väärällä kaistalla eli etelään menevien kaistoilla.
Tiedutuksesta noin 8km ehdittiin ajella, kun joku patu tuli Toyotalla vastaan reipasta vauhtia ohituskaistalla. Onneksi autoilijat olivat varautuneet ja ajelivat 50-70km/h.

Missähän sitä on oikein ajeltu? Ja missä kunnossa? Linnatuulen Neste on tietääkseni kolmostiellä Hämeenlinnan eteläpuolella. Sieltä on Lahteen jonkin verran matkaa.
#23
Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 29.04.14 - klo:12:42
Mulla on autossa joku muutaman euron Biltema-mittari. Paljon järkevämmän oloisia lukemia se antaa kuin moni huoltoaseman painemittari.

Omani on peräisin samasta paikasta. Se tosin kalibroitiin töissä ollessani, sillä se näyttää myös paineen sadasosat viiden portain. Siis viimeinen numero on joko 5 tai 0. Tällä ei ole sinänsä mitään käytännön merkitystä.

Rupesin päivällä ihan dementiantorjuntamielessä pohtimaan painemittarin kalibrointilaitetta. Näyttäisi siltä, että risteyttämällä metallinen polkupyöränpumppu, orsivaa'an vaakakuppi ja renkaan venttiili-istukka syntyisi huokea ja riittävän tarkka kalibraattori.  :)
#24
Tämä onkin mielenkiintoinen tieto. Ilmeisesti joku direktiivin laatija on saanut kunnolla rystysensä verille autonsa kanssa äheltäessään. Toinen vaihtoehto voisi olla satasen lasku polttimon vaihdosta. :)

Homman opetus on kuitenkin se, että on siitä EU:sta iloakin. Ajovalopolttimon vaihto 1996 väyryseen ei todellakaan ollut mielipuuhaani.
#25
Näitä olen itsekin miettinyt, mutta ehkä suurempi murhe olisi huoltoasemien painemittarit. Niiden oikeellisuutta ei taida kukaan valvoa. Otin asian puheeksi viime viikolla rengashotellissa. Asentaja näytti painemittarissa olevaa melko tuoretta kalibrointitarraa. En sitten älynnyt kysyä, kuinka usein siinä firmassa mittarit kalibroidaan.
#26
Jos valokatkaisin on hommattu Saksasta, niin silloin se toimii juuri noin. Saksassa on erilaiset määräykset. Asiasta oli juttua jossain säikeessä ihan vastikään. Ja jos ei löydy, niin sitten se oli viime vuoden lopulla. Hakukone käymään.
#27
Tällä foorumilla on talven aikana ollut useitakin säikeitä oven purkamisesta. Brittifoorumilta löytyy lisää. Siitä vaan hakukone käymään.
#28
Onkos termostaatit tarkastettu?
#29
Olisiko pyöränlaakerit kypsymässä?

#30
Tämä on ollut jo viikkoja valmiina, mutta on unohtunut lähettää.


Lainaus käyttäjältä: baleno - 12.03.14 - klo:00:15
HS:"Tiesuolan vaikutusta ongelmaan selvitetään Kaupin mukaan kevään aikana tarkemmin oppilaitoksen suolasumukaapissa."
Ilmeisesti pyörittävät jakopäätä 80 tkm vastaavan määrän suolasumussa kaapissa.
Toivottavasti on muitakin, rinnakkaisia tutkintalinjoja, esim. se että pyöritetään volkkarin hihnajakopäätä normaaleissa olosuhteissa. Nähdään onko kuluminen "luonnollista".

No huhhuh. Jos tämä on tutkimussuunnitelma, niin eipä hyvältä näytä. Halvemmaksi tulisi kirjoittaa raportti jo ensi viikolla ja todeta käytetty maantiesuola syylliseksi. Toisaalta olen tässä pelkästään hesarissa ja ylen sivuilla julkaistujen tietojen varassa.

Olen ihmetellyt jo kuukausia, miksi Oulun yliopiston teknillistä tiedekuntaa ei ole mainittu mahdollisena tutkimuslaitoksena koskien tätä ongelmaa. Hehän ovat jo valmiiksi paikan päällä. Voi myös olettaa, vaikka yliopistopalkat ovat pieniä, että tutkijoilla on ollut varaa hankkia auto ja vieläpä ajaa sillä. Onnekkaimmilla saattaa jopa olla VAG-konsernin kulkineet. Siis ainakin jonkinlaiset edellytykset asian tutkimiselle ovat olemassa.

Minulla ei ole mitään yhteyksiä mihinkään tahoon Oulun seudulla ja Oulussa käyn ehkä kerran kymmenessä vuodessa, mistä oululaiset ovat pelkästään iloisia mutta pakko on sanoa seuraavat asiat.

Nykyiset ammattikorkeakoulut ovat entisiä teknillisiä opistoja. Vaikka niillä on yleensä opetuksessa vuosikymmenten kokemukset ja hyvät tulokset, niin tutkimusperinteitä ei ole. Itse asiassa amk:t saivat luvan palvelustutkimusten tekoon vasta tällä vuosituhannella, ellen aivan väärin muista. Vauriotutkimukset ovat usein aika vaativia ja monitahoisia ongelmia. "Pultti katkesi, koska se ei kestänyt" tyyppisiä tuloksia saadaan helposti, mutta on toinen juttu, kun halutaan tietää, miksi se ei kestänyt.

Täällä jo mainittiin Kanadassa ja Yhdysvalloissa tapahtuva aivan järjetön suolan käyttö. Kuitenkaan ei ole tiedossa, että jakohihnoja hajoaisi siellä enemmän kuin muualla. Ovatko hammashihnat ja -pyörät Amerikan vientimalleissa erilaisia?

Mikä on mahdollisten huoltovirheiden osuus? Tällä areenalla esiintyneiden kirjoitusten mukaan oululaiset vag-liikkeet osaavat hyvin ainoastaan laskutuksen. Toisena tulee vastuun välttely.

Ja siunatuksi lopuksi, vaikka tällä asialla ei ole suoraa yhteyttä hihnojen katkeamiseen. Milloin aletaan kiinnittää huomiota tiesuolan vaikutukseen pohjavesiin? En usko, että vuosittainen tuhansien tonnien suolankylvö ei vaikuttaisi mitään. Pääkaupunkiseutu tosin saa juomavetensä Päijänteestä, joten asia lienee viherpiiperöille evvk.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy