Parkit, mittariston valot ja rekisterikilven valot jää päälle?

Aloittaja Tortuga, 05.04.14 - klo:12:56

« edellinen - seuraava »

Tortuga

Eli -98 Sdi Classic Polosta jää parkit, mittariston taustavalot ja rekisterikilven valot päälle, vaikka valokytkin on nolla-asennossa, sumarit ei ole päällä, katkaisijaa räplätty joka suuntaan, ei vaikutusta. Sulakkeet irroittamalla sammuu parkit ja rekisterikilven valo, mutta mittariston valot eivät sammu vaikka, ovat samalla sulakkeella rekisterikilven kanssa? Missäköhän vika mahtaa piileä?

jni

Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Tortuga

virtalukon pohja vaihdettu v. 09 ja lukkopesä vaihdettu aikonaan (eri avaimet oviin)  n. 100tkm sitten. valokytkin vaihdettu näköjään myös 2010.  Voiko olla että tuo virtalukon pohja olisi kulunut jo käyttökelvottomaksi?

Tortuga

Ja lisätään palavien listaan vielä valokatkaisijan taustavalot...

tarzi

- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

mikkomoe

Tuon aikakauden poloissa tyyppivika on just toi valokatkaisimen huono toteutus, siellä sisällä jossain muovi sulaa johtimien kuumuudesta ja eivätkä vivustot tjms enää katkaise virtoja. Purkaamoilla erittäin kysytty osa, itse löysin sit ebayn kautta. Uusi katkaisin on muistaakseni 190e. Kerran tein väliaikaisen viritelmän josta juttua jossain alempana polokeskusteluissa.

Tortuga

Joo, valokatkaisin tuli tilattua saksanmaalta. On kyllä uudelle varaosalle laitettu hinta kohalleen, 190e :D saksasta löyty onneks halvemmalla.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2


Arska F

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 06.04.14 - klo:12:16
Tuon aikakauden poloissa tyyppivika on just toi valokatkaisimen huono toteutus

Ei välttämättä koske pelkästään Poloja... Valokatkaisimen huono toteutus on järjestään tyyppivika, eli ominaisuus jokaisessa VW:ssä + muissa konsernin merkeissä.
Tai jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin valokatkaisimessa itsessään ei ole mitään vikaa, vaan vika on saksalaisessa suunnittelussa. Kun katsellaan minkä tahansa konsernin merkin valojen kytkentäkaaviota, niin sieltä puuttuu jotain oleellista: Releet...
Eihän mikään muovirunkoinen katkaisija kestä sitä virtamäärää mikä sen läpi kulkee, kun kaikki valot ovat päällä, se lämpenee ja sulaa. Eivätkä säästösyistä minimipaksuuteen ohennetut johdot ainakaan auta asiaa.

Itse olen sitä mieltä, että pelkällä rikki olevan valokatkaisijan vaihdolla ei vaggilaisissa korjata ongelmaa, vaan siirretään sitä eteenpäin. Korjaustoimenpide olisi ostaa lisäksi neljä relettä, toiset polttimonkannat, ja neljä sulakerasiaa. Tuohon kun lisätään kasa johtoa, 4mm2 ja 1,5mm2 -paksuuksia. Joista ohuempaa käytetään releiden ohjauksen rakentamiseen ja paksummalla otetaan sitten valoille virtaa releiden kautta suoraan akulta. Näin estetään katkaisijan sulaminen ja saadaan kaupanpäälle paremmat valot.
Kahdellakin releellä pärjää, mutta neljällä estää koko keulan pimentymisen vikatilanteessa, jää edes toisen puolen valot toimintaan ;)
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

mikkomoe

Joo, mulla on sama polo jo 8 vuotta ja autossa nyt kolmas valokytkin käytössä, kaksi edellistä kärventyi.. samoin kerran väliaikainen kytkinviritelmä kärventyi.. suuret virrat näkyy kulkevan kytkimen kautta..

Arska F

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 07.04.14 - klo:07:18
Joo, mulla on sama polo jo 8 vuotta ja autossa nyt kolmas valokytkin käytössä, kaksi edellistä kärventyi.. samoin kerran väliaikainen kytkinviritelmä kärventyi.. suuret virrat näkyy kulkevan kytkimen kautta..


Suoraan sanottuna: VW:ltä ääliömäinen viritys, mutta onneksi helposti korjattavissa, niin kauan kun ei ole mitään polttimovahteja, tai cäniväyliä valoissa  ;D
Tuhoutumisvaarassahan on myös valonvaihtokytkin (pitkät/lyhyet), eli vilkkuviiksi (näitäkin on sulanut).
Mutta onneksi VW ei ole ainoa autonvalmistaja joka on näihin sortunut... Ja kuten ylempänä totesin, varsinainen korjaus ei montaa kymppiä maksa kun vähän viitsii viritellä johtoja ;)
Yhteen kakkoskopan Golfiin aikanaan tein tuon releistyksen kun valokytkin suli, ei tarvinnut siihen toista valokytkintä ostaa siihen aikaan mitä se tädillä vielä sen jälkeen oli (5 vuotta). Osiin taisi mennä 30â,¬... Ja säästää muuten polttimoitakin, kun ei tule alijännitettä.

Toteutus tälle on todellakin yksinkertainen:
(Esimerkissä vain yksi valo, eikä toimi suoraan japanilaisessa miinusohjatussa järjestelmässä, pitää kytkeä hieman eri tavalla)
-Alkuperäisen polttimonkannan lyhyt -nastalta 1,5mm2 johto releen 85-napaan.
-Releen 86-navalta johto (1,5mm2) alkuperäisen polttimonkannan miinukseen.
-Releen 30-napaan 4mm2 -johto 15A sulakkeen kautta akun plussaan.
-Releen 87-navalta 4mm2 -johto lyhyen ajovalon polttimonkantaan(uusi kanta).
-Uudelta polttimonkannalta 4mm2 -johto hyvään maadoituspisteeseen.

Tuon kun tekee toisellekin puolelle, ja myös pitkille valoille, alkaa valokytkin/valonvaihtokytkin kestämään ;D
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

mikkomoe

Olis kyl kiva tehdä toi relehomma, kytkentöjen miettimiseen menisi kyllä todella pitkä aika, kun sähköpuoli on mulle niin vieras ala..

Arska F

#11
Tuossahan se yläpuolella kytkentä on  ;)

Ja alkuperäiseltä polttimonkannalta saa selvitettyä paikat virtakynällä tai yleismittarilla.

Valminakin löytyy, plug&play - tyyppisenä ratkaisuna, ainakin Biltemassa olen nähnyt.
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

mikkomoe

Hmm, mielenkiintoista.. tätäkö bilteman sarjaa tarkoitit? Ja tuossako olisi kaikki mitä tarvii ehdottamasi jutun toteuttamiseen?


http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Muu-valaistus/Ajovalojen-kaapelisarja-42602/


Arska F

Kyllä... Tuossahan ne on kaikki, pulttaa kiinni-periaatteella. Näyttäisi siltä että on toteutettu kaksi relettä per puoli, eli noita sarjoja pitää ilmeisesti olla kaksi.  Mutta jää silti halvemmaksi kuin tämä kuuluisa valokytkin  ;)

Nuo kun sijoittaa pellin alle, niin epäilen että ei tarvitse enää huolehtia valokytkimen kärähtämisestä ;D
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 09.04.14 - klo:17:03
Hmm, mielenkiintoista.. tätäkö bilteman sarjaa tarkoitit? Ja tuossako olisi kaikki mitä tarvii ehdottamasi jutun toteuttamiseen?


http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Muu-valaistu s/Ajovalojen-kaapelisarja-42602/



Kuvasta katsoen johdot näyttävät ohuemmilta kuin mitä Arska F suosittelee. Siitä taas seuraa, että polttimo saa hieman vähemmän jännitettä. Toisekseen kannattaa katsoa, mihin kohtaan nuo releet kiinnittää. Pellin toisella puolella saattaa mennä johtoja, jotka sitten peltiruuvin terävä kärki oikosulkee. Pääpalkintona voi olla jopa tulipalo moottoritilassa.


Arska F

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 11.04.14 - klo:10:49
Kuvasta katsoen johdot näyttävät ohuemmilta kuin mitä Arska F suosittelee. Siitä taas seuraa, että polttimo saa hieman vähemmän jännitettä. Toisekseen kannattaa katsoa, mihin kohtaan nuo releet kiinnittää. Pellin toisella puolella saattaa mennä johtoja, jotka sitten peltiruuvin terävä kärki oikosulkee. Pääpalkintona voi olla jopa tulipalo moottoritilassa.

Joo, ohuemmilta näyttävät, mutta jokatapauksessa luulen että polttimo saa enemmän virtaa tuolla systeemillä, kuin alkuperäisellä "kaikki kytkimen kautta" periaatteella, sillä tuossa ainakin johdon pituus polttimolle lyhenee.
Jännite- / virtahäviöt 12V-järjestelmissä johtuvat aika suurelta osalta joko liian ohuesta tai liian pitkästä johdosta. Joista molempiin autotehtaat sortuvat vain, ja ainoastaan säästösyistä, kun yritetään siirtää virtaa liian pitkälle liian ohuella johdolla. Säästöähän se sekin on, kun jätetään valojärjestelmistä releet pois sieltä, missä niitä ei ihan välttämättä tarvita, kun sen voi tehdä ilmankin. tuleehan siitä säästöä noin 3 euroa per auto :D ja saadaan vielä myydä auton käyttäjille uusia valokytkimiä kun entiset sulavat. ;)
Nuo paksuudet mitä tuohon listasin, oli kopioitu suoraan vanhassa TM:ssä olleesta jutusta, missä rakensivat tuollaisen relesarjan. Kolme noita itse toteutin.
Hyvä huomio tuo releiden kiinnitys, sillä autoa kun poraa, pitää tietää mihin poraa, ja mitä on takana. Huono tuuri kun sattuu, vakuutusyhtiölle on heikko selitellä. Ja palovakuutuksestakaan ei varmaankaan tarvitse korvausta kysellä...
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

mikkomoe

Joo kai noiden johtohenkilöt paksuus riittää ihan hyvin vakiopolttimille koska näkyy mainostettavan muutossarjaksi 100w polttimoita varten. Olen nähnyt kaverin kiinnittävän lisäkaukovalojen releet nippusiteellä korvakkeesta kiinni johonkin sopivaan kohtaan syylärin vieressä olevaan pellitykseen jossa on valmiina joku reikä.. luulisin että ton sarjan saa kiinnitettyä ilman mitään poraamisia.

Arska F

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 11.04.14 - klo:13:41
Joo kai noiden johtohenkilöt paksuus riittää ihan hyvin vakiopolttimille koska näkyy mainostettavan muutossarjaksi 100w polttimoita varten. Olen nähnyt kaverin kiinnittävän lisäkaukovalojen releet nippusiteellä korvakkeesta kiinni johonkin sopivaan kohtaan syylärin vieressä olevaan pellitykseen jossa on valmiina joku reikä.. luulisin että ton sarjan saa kiinnitettyä ilman mitään poraamisia.

Jep, luulisin että riittää vakiopolttimoille ihan täysin, ja kyllähän nuo releet saa kiinni vaikka sillä nippusiteellä, mutta jos saat vaan ne suinkin jollakin pulttimutteri-systeemillä tiukemmalle, niin aina parempi. Heiluva rele tietää jossakin vaiheessa kontaktiongelmia. Se heiluminen kun siirtyy releestä sinne johtoon, ja katkoo kuparit.

Boeing 737
      &
M/S Cinderella

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 11.04.14 - klo:13:41
Joo kai noiden johtohenkilöt paksuus riittää ihan hyvin vakiopolttimille koska näkyy mainostettavan muutossarjaksi 100w polttimoita varten.


Se että jotain tuotetta mainostetaan sopivaksi johonkin ei todellakaan tarkoita yhtään mitään. Tottakai nuo johdot toimivat, mutta on järkevämpää tehdä Arska F.n ohjeen mukaan. Neljän neliön johto saattaa tuntua yliampuvalta, mutta sen vastus on vain kolmasosa normaalista 1,5 mm2:n johdosta. Luultavasti tuossa Bilteman sarjassa on vielä ohuempaa johtoa. Mitä pienempi vastus johdolla on, sitä enemmän tehoa jää itse lampuille.

Tuo nippusidekikka on mielestäni hyvä idea. Tottakai se tärisee enemmän kuin ruuvattu, mutta luultavasti kestää vuosikausia. Tärkeämpää on olla juottamatta niitä johtoja missään kohtaa. Sellainen johto murtuu muutaman millin päästä tinauksesta. Ruuvin alle tulevaa johdon päätä ei saa koskaan tinata, vaan se jätetään joko paljaaksi tai sen päälle laitetaan holkki. Tinaus antaa periksi vuosien mittaan, löystyy ja alkaa kipinöidä. Pahimmillaan seurauksena on tulipalo.

mikkomoe

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 09.04.14 - klo:17:03
Hmm, mielenkiintoista.. tätäkö bilteman sarjaa tarkoitit? Ja tuossako olisi kaikki mitä tarvii ehdottamasi jutun toteuttamiseen?


http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Muu-valaistus/Ajovalojen-kaapelisarja-42602/

Kävin tänään biltemassa kyselemässä tota sarjaa, oli loppu. Ja ebaysta löytyi hieman kalliimmat (postikulujen kanssa)  sellaiset, en tiiä voiko niihin luottaa, löysikö googlekääntäjä oikeat hakusanat..

Kai täs pitää itse lähteä rakentamaan releistä ja johdoista tuollainen sarja. Rakentaminen on kovempaa kuin valmis sarja, kunhan vaan rohkaisee itsensä :)

Tortuga

Alkuperäiseen postaukseen sen verran päivitystä, että "uusi" valokytkin vaihdettiin ja alkoi toimimaan, ainakin melkein. :D nollaasennossa ajovalot kytkeytyy normaalisti käynnistyessä, mutta takavalot eivät, pitää kääntää ykkösasentoon jotta takavalot syttyy.  Lisäksi ykkösasennossa palaa hansikaslokeron ja tuhkakupin valo koko ajan...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2


mikkomoe

Joo mulla on aivan sama juttu, takavalot ei enää mee päälle kuin vasta kytkintä vääntämällä. En tiedä miksi.

SeppoN

Jos valokatkaisin on hommattu Saksasta, niin silloin se toimii juuri noin. Saksassa on erilaiset määräykset. Asiasta oli juttua jossain säikeessä ihan vastikään. Ja jos ei löydy, niin sitten se oli viime vuoden lopulla. Hakukone käymään.

Arska F

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 28.04.14 - klo:18:56
Jos valokatkaisin on hommattu Saksasta, niin silloin se toimii juuri noin. Saksassa on erilaiset määräykset. Asiasta oli juttua jossain säikeessä ihan vastikään. Ja jos ei löydy, niin sitten se oli viime vuoden lopulla. Hakukone käymään.

Täysin verrattavissa Päiväajovalojen EU-Direktiiviin... Takavalot eivät pala päiväajovalojen kanssa.
Tästäkin on olemassa Suomen kansallinen säännös joka "kumoaa" tuon direktiivin, eli takavalot saisivat palaa päiväajovaloillakin, mutta esimerkiksi VI-Golfiin noiden takavalojen koodaaminen toimimaan on melko haasteellinen operaatio (jotkut ovat siinä jopa onnistuneet, merkkiliike ei...)
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

mikkomoe

SeppoN:n selitys vaikuttaa käypältä, mun nykyisen valokytkimen hommasin saksasta ebayn kautta, saksan purkaamolta siis maksoi vain kympin ja toinen kymppi postikuluihin. Ihmettelinkin heti että kas, takavalot hävisi 0-asennossa. Luulin että jotakin on menny pieleen kun virittelin sitä ennen väliaikaisen kytkimen..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy