Tuulilasi menee sisäpuolelta likaiseksi

Aloittaja Marko1478, 14.08.17 - klo:21:31

« edellinen - seuraava »

Marko1478

Jynssäsin pari kolme viikkoa sitten tuulilasin aivan puhtaaksi sisäpuolelta ja nyt se on jo aurinkoa vasten aivan utuinen. Mikähän tuon tekee? En polta enkä juurikaan pidä ikkunoitakaan auki eli ei ulkopuolelta tule likaa.

Onko joku suodatin tiensä päässä vai mistä voisi johtua?
Skoda Superb MY20

Jultsu

Jos pyyhit puhtaalla valkoisella paperilla niin jääkö samaa väriä kuin mitä auton jäähynesteessä käytetään (punaista kait?) ?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

pekeke

Eikös tuon joku tiennyt että kojelaudan muoveista irtoaa höyrystyviä ainesosia jotka sitten kiinnittyvät tuulilasiin.

Marko1478

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 14.08.17 - klo:21:48
Eikös tuon joku tiennyt että kojelaudan muoveista irtoaa höyrystyviä ainesosia jotka sitten kiinnittyvät tuulilasiin.
Tuosta en ole kuullutkaan, eli siis ihan tunnettu vika. Aika hanurista tosin vähän väliä siivoilla tuota lasia. Ilmeisesti talvisin ei sitten likaannu niin paljoa kun ei pääse tuo kojelauta paahtumaan auringossa?

Eikä tuo lika ole kyllä punertavaa, ei oikeastaan ole minkään väristä, semmoinen utu vaan joka on kyllä suhteellisen haastavaa saada kunnolla pois. Paras konsti on ollut puhdistusaine ja lopuksi sanomalehdellä kiillotus.
Skoda Superb MY20

BMF

Lainaus käyttäjältä: Marko1478 - 14.08.17 - klo:21:31
Jynssäsin pari kolme viikkoa sitten tuulilasin aivan puhtaaksi sisäpuolelta ja nyt se on jo aurinkoa vasten aivan utuinen. Mikähän tuon tekee? En polta enkä juurikaan pidä ikkunoitakaan auki eli ei ulkopuolelta tule likaa.

Onko joku suodatin tiensä päässä vai mistä voisi johtua?

Uudessa autossa helteellä auringon paistaessa kojelautaam siitä höyrystyy/separoituu öljy irti joka jämähtää tuulilasiin ja samalla kerää tähän öljykalvolle likaa. Tämän vuoksi juuri kesällä voi tulla lyhyessäkin ajassa tämä kalvo. Pari kesää muodostuu ja sitten vähenee ajan saatossa.

Parhaiten ja nopeiten kalvon saa pois perus lasinpesunesteellå ja sanomapaperilla.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Marko1478

Tuo minun ocu on 2015 vuoden auto ja vielä ainakin likaa kerääntyy lasiin. Auttaisikohan jos tuota kojelautaakin pyyhkisi puhdistusvaahdolla?
Skoda Superb MY20

BMF

Lainaus käyttäjältä: Marko1478 - 14.08.17 - klo:23:19
Tuo minun ocu on 2015 vuoden auto ja vielä ainakin likaa kerääntyy lasiin. Auttaisikohan jos tuota kojelautaakin pyyhkisi puhdistusvaahdolla?
Ei kai sitä kojelautaa kannata kuin kostealla rätillä ja miedolla pesuaineella pyyhkäistä. Kunhan ei mitään silikonia hiero pintaan. ;)
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

rami

Kyllä siitä ihmisestäkin /sistäkin tulee sitä köhnää auton ikkunoihin. Sivuikkunoissa myös on harmaa kalvo. Jos verrataan silmälaseja niin samentuvat kyllä pidossa. Pitää puhdistaa vähintään kerran päivässä,vaikka ei käsin koskettele linnsseihin.
Ihminenhän on itsessään jo melkoinen "mätäpesä" jo homekoulut kertovat siitä.
SIIS myös ihminen itsekkin vaikuttaa lasien sisäpintojen harmaantumiseen. Tuulilasiin vaan tulee eniten kiinnitettyä huomiota. Toki auton materiaaleista voi ajanmittaan myös liueta kemikaaleja ja höyryjä.
Olisipa jännä tietää kun otettaisi ikkunasta  näyterätti ja tutkittaisi kuinka paljon siinä rätissä on ihmisen omaa aiheuttamaansa kakkelia. ;D

Viive

Itse putsailin silmälasien puhdistusnesteellä tuota ikkunaa ja sillä pysyi kauemmin puhtaana, en tiiä onko niissä jotain extra aineita joka pitää pidempään puhtaana mutta perus putsaus ei kovin montaa viikkoa tuota puhtaana itsellä pitänyt. Nyt näyttää että uudesta autosta kanssa tullut jo kuukaudessa samaiseksi harmaaksi tuulilasi niin täytyy koittaa samaa kikkaa tähänkin autoon.
Tilauksessa: Skoda Octavia RS4x4 Combi TDI DSG  
Skoda Octavia RS TSI Combi -14                              
Nissan Skyline GT-R34 -99                                       
Nissan 350z -05                                                       
Skoda Octavia RS TSI -07
Jne....

SeppoN

Vajaat parikymmentä vuotta sitten itsellä oli sama ongelma. Syylliseksi paljastui mikrovuoto lämmityslaitteen kennossa. Purkurilta haettu käytetty kenno korjasi vian.

peped

Huomasin tässä ihan kesäkeleilläkin että esim. sateella tuulilasi alkoi välillä huurtumaan ja eräänä aamuna töihin lähtiessä oli huurretta myös sivulaseissa (auto autokatoksessa yön yli). Liekkö sitten liittyy tuohon samaan juttuun eli likainen tuulilasi niin myös huurtuu herkemmin. Hieman tähän liittyen sekä kuskin että "kartturin" puolelta tuntuisi kuuluvan suhinaa maantienopeuksissa. Onko yleistä? Liekkö tiivisteissä tms väljää...?
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

BMF

Lainaus käyttäjältä: peped - 15.08.17 - klo:11:28
Hieman tähän liittyen sekä kuskin että "kartturin" puolelta tuntuisi kuuluvan suhinaa maantienopeuksissa. Onko yleistä? Liekkö tiivisteissä tms väljää...?

Tutun kuuloinen ongelma. Itselläni oli aiemmassa ocussa juurikin kartturin puolella 80+ km/h nopeuksissa suhinaa. Uudessa en ole bongannut että olisi tai sitten suhisee tasaisesti jokapuolelta  :D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

tet

Lainaus käyttäjältä: Viive - 15.08.17 - klo:09:37
Itse putsailin silmälasien puhdistusnesteellä tuota ikkunaa ja sillä pysyi kauemmin puhtaana, en tiiä onko niissä jotain extra aineita joka pitää pidempään puhtaana mutta perus putsaus ei kovin montaa viikkoa tuota puhtaana itsellä pitänyt. Nyt näyttää että uudesta autosta kanssa tullut jo kuukaudessa samaiseksi harmaaksi tuulilasi niin täytyy koittaa samaa kikkaa tähänkin autoon.

Mielenkiintoista, täytyypä kokeilla kun tuota litkua tuli juuri iso putelli hommattua "lisäsilmien" kuuraamiseen. Uudessa autossa käsittääkseni tuo lasin "harmaantuminen" on melko normaalia, sisustuksessa käytetyt muovin pehmentimet tms. siellä kaasuuntuvat ja likaavat lasia. Likaantuminen vähenee kyllä ajan myötä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

lasanen

Onkohan tuolla raitisilmansuotimen tyypillä vaikutusta asiaan? Itsekin ihmettelin aikoinaan tuulilasin nopeaa likaantumista (nokeentumista) sisäpuolelta Octaviassa. Vaihdoin raitisilmansuotimen aktiivisuotimesta perinteiseen paperiseen suotimeen ja likaantuminen loppui. Nykyisessä Hondassakaan lasi ei likaannu ja siinäkin on paperisuodin.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: peped - 15.08.17 - klo:11:28
Huomasin tässä ihan kesäkeleilläkin että esim. sateella tuulilasi alkoi välillä huurtumaan ja eräänä aamuna töihin lähtiessä oli huurretta myös sivulaseissa (auto autokatoksessa yön yli). Liekkö sitten liittyy tuohon samaan juttuun eli likainen tuulilasi niin myös huurtuu herkemmin.?

Lika kerää kosteutta itseensä. Ja myös peltipinnoilla aikaa myöten ruosteen alkua.
Yritetään pärjätä.

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: lasanen - 15.08.17 - klo:13:04
Onkohan tuolla raitisilmansuotimen tyypillä vaikutusta asiaan? Itsekin ihmettelin aikoinaan tuulilasin nopeaa likaantumista (nokeentumista) sisäpuolelta Octaviassa. Vaihdoin raitisilmansuotimen aktiivisuotimesta perinteiseen paperiseen suotimeen ja likaantuminen loppui. Nykyisessä Hondassakaan lasi ei likaannu ja siinäkin on paperisuodin.

Ne "aktiivihiili"suodattimet on muutenkin vain markkinointikikka. Sukulainen tekee ja myy suodattimia työkseen ja nuo saavat kuulemma hymyn huulille. Meinaan niitä saa myydä kalliilla ja mitään hyötyä niistä ei ole.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

peped

Lainaus käyttäjältä: BMF - 15.08.17 - klo:11:48
Tutun kuuloinen ongelma. Itselläni oli aiemmassa ocussa juurikin kartturin puolella 80+ km/h nopeuksissa suhinaa. Uudessa en ole bongannut että olisi tai sitten suhisee tasaisesti jokapuolelta  :D

Saitko tuota ratkaistua millään tapaa tai mahtaako tuohon löytyä jotain yleistä konstia? Toki vois merkkihuoltamolta kysyä onko tuttu vaiva ja kannattaako tuolle mitään tehdä...
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

tet

Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 15.08.17 - klo:13:49
Ne "aktiivihiili"suodattimet on muutenkin vain markkinointikikka. Sukulainen tekee ja myy suodattimia työkseen ja nuo saavat kuulemma hymyn huulille. Meinaan niitä saa myydä kalliilla ja mitään hyötyä niistä ei ole.

Raitista ilmaa sisään otettessa varmaankin on noin; jos rekka pölläyttää nokipilven ilmaan niin kyllä se haisee kabiinissa vaikka on kuinka aktiivihiilisuodatin. Eri asia on sitten sisäilmakierrolla, jos tarpeeksi kauan kierrättää niin luulisi sen jotain itseensä ilmasta keräävän? Nythän näissä uusissa vageissa on joku "puhdistustoiminto" climatronicissa joka tekee juuri tuota suodattimen läpi kierrätystä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ropellihattu

Joo näytti olevan "Air care" ilmastointinamiskoissa.

Seuraan mielenkiinnolla tuleeko omassa autossa tuota haihtumisesta johtuvaa kalvoa ja tuota sanomalehteä pitää kyllä kokeilla. Meinaan itsekin tahkonut jos jollain mikrokuituliinalla ja rätillä ja aina jää jälkiä. Takan luukun olenkin puhdistanut aina noesta sanomalehdellä... :D
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: peped - 15.08.17 - klo:14:18
Saitko tuota ratkaistua millään tapaa tai mahtaako tuohon löytyä jotain yleistä konstia? Toki vois merkkihuoltamolta kysyä onko tuttu vaiva ja kannattaako tuolle mitään tehdä...
Eikö tuo ole ihan Ocun ominaisuus, peilit aiheuttavat ilmavirran joka pitää ääntä.

rami

Sanomalehti on todellakin aika hyvä ikkunanputsauksessa.
Kannattaa kumminkin varoa noita tuulilasin vaaleita pilareita. Painomuste tarttuu herkästi vaaleisiin pilarivehoiluihin  jos lääppii liian läheltä.

Ambis

Itsellä ihan sama. Viikossa siivouksesta taas aivan kamala utu.
Octavia RS Combi TDI DSG 4x4 Moon White (MY17)

ex: 2011 Skoda Superb Combi TDI Greenline
ex: 2006 Kia Pro Ceed EX

Antamasi kirjaimet eivät vastaa kuvassa olevia.

Flat

Ihmeellinen keskustelu, enpä ole moiseen törmännyt omissa autoissani.
Mikäli väitteenne siitä, että tuo utu on peräsiin auton muoviosista, niin miltähän kuskin keuhkot näyttää ? Niitä on vaikeampi sanomalehdellä pyyhkiä.

Miten rööki ja mäkkisafka puoli, eli vedättekö norttia autossa ja harrastatte kioskiruuan mättämistä autossa ? Siitähän saa tunnetusti ikkunat utuisiksi.

BMF

#23
Lainaus käyttäjältä: Flat - 16.08.17 - klo:08:13
Ihmeellinen keskustelu, enpä ole moiseen törmännyt omissa autoissani.
Mikäli väitteenne siitä, että tuo utu on peräsiin auton muoviosista, niin miltähän kuskin keuhkot näyttää ? Niitä on vaikeampi sanomalehdellä pyyhkiä.

Miten rööki ja mäkkisafka puoli, eli vedättekö norttia autossa ja harrastatte kioskiruuan mättämistä autossa ? Siitähän saa tunnetusti ikkunat utuisiksi.

Jos on kova shaibaaa jauhamaan niin tuulilasista ei meinaa mitään enää nähdä... Tuskin sinä siellä autossa asut kuitenkaan ja keuhkot kyllä puhdistavat itse itseään ja jopa se tervakin lähtee ajan saatossa keuhkosta liikkeelle kun malttaa olla tupakoimatta...

En tiedä johtuuko utu muoviosien öljyn haihtumisesta vai ei mutta itse ainakin todennut että harmaata kalvoa ei tule enää 3 vuotta vanhaan autoon vaikka kuinka olen shaibandeerusta jauhanut. En siis väitä että harmaa kalvo on tätä kojelaudan öljyä pelkästään vaan että tämä auttaa sitomaan kaiken muun lian tähän tuulilasiin. Onhan toki autossa muitakin osia uutena jotka voivat luovuttaa jotain myrkkyä lämmölle ja auringonvalolle altistuneena. VOC-päästöjä ja mitä kaikkea sitä nyt onkaan..

Niin ja minun autossa ei polteta savukkeita eikä liiemmin mäkkisafkaakaan.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Ambientti

Onhan siitä ollutkin juttua mitä kaikkea uuden auton sisustasta haihtuu hengitysilmaan. Se "uuden auton tuoksu" on itseasiassa varsin epäterveellistä.

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/uuden-auton-tuoksu-houkutteleva-mutta-myrkyllinen/5795576

https://tekniikanmaailma.fi/autot/uuden-auton-tuoksu-syntyy-monimutkaisella-kaavalla-mukana-myos-haitallisia-aineita/

"Monista pintamateriaaleista irtoaa hajuja ja muita näkymättömiä, ilmaan haihtuvia yhdisteitä, kun osat lämpenevät.
...
Haitallisiksi tunnettuja aineita ovat esimerkiksi flataatti (käytetään muovin pehmennykseen), palonestoaineet (yhdistetty sikiövaurioihin), kromiyhdisteet (hengitettyinä mahdollisesti haitallisia), lisätyt hajusteet sekä jotkut pintojen käsittelyyn ja puhdistukseen käytetyt kemikaalit."

BMF

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 16.08.17 - klo:09:56
Haitallisiksi tunnettuja aineita ovat esimerkiksi flataatti (käytetään muovin pehmennykseen)

Jep. Tuo nykyään ylistetty "pehmeän tuntoinen kojelauta" kun "painaa niin sormi uppoaa ihanasti ja laadukkaasti" on varmaan juuri tuon ftalaatin ansiota...

https://www.thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ymparistomyrkyt/tarkempaa-tietoa-ymparistomyrkyista/ftalaatit

Taas sitä oppi joitain uutta..  ;D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Ambientti

Eli se paljon parjattu kova ämpärimuovi onkin varsin ympäristöystävällinen, terveellisempi ja laadukas materiaali. :D

tet

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 16.08.17 - klo:10:25
Eli se paljon parjattu kova ämpärimuovi onkin varsin ympäristöystävällinen, terveellisempi ja laadukas materiaali. :D

Ftalaattien yleisin käyttöalue taitaa olla PVC-muovin pehmennys, eli suurimmassa vaarassa autoilijoista ovat silloin varmaankin keinonahkapenkeillä istujat.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

StyleSeppo

Sama ongelma täällä, tuulilasi samenee sisäpuolelta ja on työläs puhdistaa. Octavia vuoden vanha.
2017 Octavia Combi Style 1.4 TSI

ropellihattu

Huomasinpa tuossa eilen matkatessani Espoosta kohti kotia, että on se vaan meikäläisenkin tuulilasi harmaantunut sisältä. Pitää siis ottaa sitä sanomalehteä ja käydä hinkkaamaan.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy