Oulun seudun jakohihnaongelmat

Aloittaja Antti, 21.10.13 - klo:08:43

« edellinen - seuraava »

Jyri

Siivottu muutamia viestejä, jatkossa pidetään kielenkäyttö asiallisena eikä mennä henkilökohtaisuuksiin vaan keskustellaan topikin aiheesta asiallisesti.

Jyri

kt

Jos salaliittoteorioita miettii, niin ensimmäinen vaihtoehto on naapurimaa. Ruotsalaisethan ovat perinteellisesti kehitelleet kaikennäköisiä salajuonia torjuakseen kromimalmin hyödyntämistä Suomen puolella.
Jos jollakulla on tuttuja Luulaja-Haaparanta-alueella, niin kannattaisi kysellä, katkeavatko hihnat sielläkin. Merihän on sama kummallakin rannalla. Vai olisiko niin, että matalapaineet ja myrskyt tuovat jotain ruotsalaissaastetta meidän rannikolle?

Mutta asiaan. Jos kotelossa on tai sinne pääsee pölyä, niin kotelon sisällä on todellinen myllytys menossa ajon aikana. Hihnan kiertoliike kierrättää pölyistä ilmaa ympäri koteloa. Keskipakovoimat vievät isommat murut kotelon reunoille, jonne ne varmaan osittain jäävät kiinnikin. Hihnalenkin keskelle ja rattaiden ympärille muodostuu todennäköisesti syklooni, johon hienojakeinen aines ajautuu ja parkkeeraantuu pyörimään. Tämä aines jää jatkuvasti kuitenkin rattaaan ja hihnan väliin.
No riippuen aineksen ominaisuuksista (pehmeys, kulmikkuus, koko) se kuluttaa todennäköisesti sekä ratasta että hihnaa. Voi olla, että merikosteudesta kondensoituva neste parkkiaikoina liimaa pölyn rattaisiin. Hihnasta sama liimaantunut pöly irtoaa auton käynnistyessä, vaikka se öisin siihen kiinnittyisikin. Rattaisiin pöly sensijaan pakkautuu hihnan alle.
Korroosio alkaa vaivata rattaiden pintaa, jotka syöpyvät yhä enempi.

Rattaan epätasainen pinta alkaa kuluttaa hihnan hampaita ja hihna katkeaa. Venttiilit lyövät mäntiin ja lonpakkoa aletaan kaivelemaan.


Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Keni1

Syy on selvillä joten ei tarvitse enää arvuutella....

Volkswagen: Jakohihnojen katkeamisen syy on selvitetty:

http://www.hs.fi/autot/a1382322035922

Jos oikein ymmärsin niin kyse on hölynpölystä joka juuri noita seutuja on jo pitkään vaivannut, siis autoilijoita ja heidän lompakoitaan :D

SNG

Oottelen edelleen sitä VTT:n lausuntoa.

Tuossa Keni1:n jutussahan ei ollut tietoa pölyn alkuperästä, ja tiivistyskorjauksen kenttäkokeet vasta menossa.

Niin, onko aamun ilmeisen loanheittelyn lomassa tullut kenellekään tietoa hihnapyörien materiaaleista ja laadusta?

kt

Volkkarilla tuntuu edelleen olevan ongelmana, miten korjata ja estää...koska koteloa ei kannata täysin tiivistää...heidän mukaansa...

Rautaa löytyy lähinnä siitä moottorista ja rattaista. Tien pinnoilla ei rautaa juurikaan ole. Piitä ja alumiinia on hiekassa kaikkialla Suomessa. Sitä löytyy kotelon pölystä. Koska kromia ei pölyssä ole, se ei voi olla oktomursketta.

Mutta jos koteloa ei haluta tiivistää, niin hihnat katkeaa, kun ulkopuolista rautaa ja piitä pääsee koteloon. Noinkohan se menee edelleen. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Korvaton


kt

Lainaus käyttäjältä: SNG - 15.12.13 - klo:13:14
Oottelen edelleen sitä VTT:n lausuntoa.

Niin, onko aamun ilmeisen loanheittelyn lomassa tullut kenellekään tietoa hihnapyörien materiaaleista ja laadusta?

Ettei vaan olisi kevennettyä mallia nuo rattaatkin. Esimerkiksi alumiinimagnesiumvalua.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 15.12.13 - klo:13:17
Saksassa huomattu jo toi pölyongelma...  Kuka näit oikein tekee? http://captiongenerator.com/11056/Hitleri-kuulee-oulun-jakopongelmista

Nappisuoritus.  8)  Annan vielä kukkomerkinkin! :P
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Keni1

Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 15.12.13 - klo:13:17
Saksassa huomattu jo toi pölyongelma...  Kuka näit oikein tekee? http://captiongenerator.com/11056/Hitleri-kuulee-oulun-jakopongelmista

Start and stop toimii ainakin osittain...aina sammuu varmasti :D

Ã,,ärimmäisen selvästi vihjattu että pidä turpasi kiinni tai ..., no ompa vaikee arvata kuka näit oikein tekee?

Keni1

Ootko muuten Luppakorva kuullu mitään uutta siitä Katuauton Kimmosta että joko on saanu sen Mankinsa myytyä, se se on vasta brutaalin näkönen laite...

exari


Keni1

Lainaus käyttäjältä: kt - 15.12.13 - klo:13:19
Ettei vaan olisi kevennettyä mallia nuo rattaatkin. Esimerkiksi alumiinimagnesiumvalua.

Niin tai sitten on palattu käyttämään savirattaita, siitä se ruskea värikin selittyisi.

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 15.12.13 - klo:13:52
Ootko muuten Luppakorva kuullu mitään uutta siitä Katuauton Kimmosta että joko on saanu sen Mankinsa myytyä, se se on vasta brutaalin näkönen laite...
En ymmärrä keniboy mitä ^^ tossa kommentissa on nyt noin hauskaa? Oot lähetelly tota jo YV:näkin mulle että jotain hauskaahan tossa sit on? Viitiks vähän avaa että miten tosta saa niin hauskan?

Voishan tähän käyttää vaikka....


Keni1

Ootteko muuten muut huomannu että aina kun täällä tuodaan esille jokin volkkarille todella kiusallinen ongelma niin heti on tietty valiojoukko paikalla puujalkavitseineen ja pistää epäilevät tuomakset titityy osastoon...tän foorumin meininki on mennyt sellaiseksi että itse poistun takavasemmalle, seuraan aktiivisesti mutta en enää puutu keskusteluun, privana jos haluaa kysellä niin vastailen parhaani mukaan. Uskomatonta että vain yhden kaverin kommentit saa noin sapen kiehumaan, ottaa nyt jotku linkit lehtijuttuihin henkilökohtaisesti ja sitten vielä henkilökohtaisia videoita työstää???

Pertsa


Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 15.12.13 - klo:16:37
..... itse poistun takavasemmalle, seuraan aktiivisesti mutta en enää puutu keskusteluun, privana jos haluaa kysellä niin vastailen parhaani mukaan....
Ehkä näin on parasta. Tosin taisit just tuon saman muutamaankin kertaan luvata siinä Polon öljynkulutusketjussakin.
Joo voidaan kysellä sulta sitten privana...tosin en ihan heti keksi mitä me sulta voitais aiheeseen liittyen kysellä...

japa

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 15.12.13 - klo:17:29
Ehkä näin on parasta. Tosin taisit just tuon saman muutamaankin kertaan luvata siinä Polon öljynkulutusketjussakin.
Joo voidaan kysellä sulta sitten privana...tosin en ihan heti keksi mitä me sulta voitais aiheeseen liittyen kysellä...
Samaa mieltä  ;) Ja sitä paitsi aika lailla tämä aihe jo koluttu loppuun.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

pomo

=ongelma on tai. sitä ei ole. Mutta joka tapauksessa pölhön autoliike haluaisi, että jossain muussa olisi vikaa kuin heissä.

skiman

Onko joku kuullut, että Volvoissa olisi samaa ongelmaa havaittu?
minulle ei ole tullut tietoon yhtään tapausta, että volvon omista 5 sylinterisistä olisi mennyt jakopään hihna poikki oulunseudulla. Muista merkeistä kyllä vag, psa ja opel.

sambolo

Mä veikkaan, että vw on taas päättänyt säästää ja tehny hihnapyörät/rullat jostain uudenvuoden tinasta. Jos noin kriittisissä osissa säästetään, niin mitähän ne säästöt vielä aiheuttaa ei niin nriittisissä osissa? Ruostumista?!  ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

rami

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 15.12.13 - klo:16:37
Ootteko muuten muut huomannu että aina kun täällä tuodaan esille jokin volkkarille todella kiusallinen ongelma niin heti on tietty valiojoukko paikalla puujalkavitseineen ja pistää epäilevät tuomakset titityy osastoon...tän foorumin meininki on mennyt sellaiseksi että itse poistun takavasemmalle, seuraan aktiivisesti mutta en enää puutu keskusteluun, privana jos haluaa kysellä niin vastailen parhaani mukaan. Uskomatonta että vain yhden kaverin kommentit saa noin sapen kiehumaan, ottaa nyt jotku linkit lehtijuttuihin henkilökohtaisesti ja sitten vielä henkilökohtaisia videoita työstää???

Näin on ja Skodasta ei saa puhua muuta kuin pelkkää hyvää tai valehdella ihmejuttuja.

pomo

Lainaus käyttäjältä: skiman - 27.12.13 - klo:08:45
Onko joku kuullut, että Volvoissa olisi samaa ongelmaa havaittu?
minulle ei ole tullut tietoon yhtään tapausta, että volvon omista 5 sylinterisistä olisi mennyt jakopään hihna poikki oulunseudulla. Muista merkeistä kyllä vag, psa ja opel.

Itse asiassa 2012 piti vaihtaa 2.5t volvoon hihna ja mitä lie hammaspyöriä yms noin 80tkm edellisestä vaihdosta kun olivat niin kuluneita. Volvoon se homma vaan kustantaa pikkuisen enemmän...


Geoman

Vielä epäuskottavammaksi menee, koska kalsiumkloridin vaikutusaika (teiden suolausaika) on vain osa vuodesta.  On tuo suomalainen nykytiede ihmeen tehotonta?

SNG


baleno

HS:"Tiesuolan vaikutusta ongelmaan selvitetään Kaupin mukaan kevään aikana tarkemmin oppilaitoksen suolasumukaapissa."
Ilmeisesti pyörittävät jakopäätä 80 tkm vastaavan määrän suolasumussa kaapissa.
Toivottavasti on muitakin, rinnakkaisia tutkintalinjoja, esim. se että pyöritetään volkkarin hihnajakopäätä normaaleissa olosuhteissa. Nähdään onko kuluminen "luonnollista".

Eipä yllätä jos tässä(kin) on merkittävä tekijä valmistajien kustannussäästöt. Heikommat materiaalit ei kestä enää niitä oloja joita ne on kestäneet vuosia sitten.
Citroen C5 2.0i 2006

PenaPuistoK

#235
...

pomo

+1 kyllä ne semmoista lietettä tuohon 4 tielle kylvää, että ei ole ihme jos se johonkin vaikuttaa. Jos tuohon nyt joku ulkoinen tekijä on...

TDiih

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.03.14 - klo:02:38
+1 kyllä ne semmoista lietettä tuohon 4 tielle kylvää, että ei ole ihme jos se johonkin vaikuttaa. Jos tuohon nyt joku ulkoinen tekijä on...

http://yle.fi/uutiset/autoja_rikkova_mysteeripoly_viittaa_tiesuolaan/7130238
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Notmi

Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.03.14 - klo:18:56
Kaliumkloridia epäillään oktomurskeen sijasta.

http://www.hs.fi/autot/Autoja+rikkova+mysteerip%C3%B6ly+ei+olekaan+oktomursketta++nyt+ep%C3%A4ill%C3%A4%C3%A4n+tiesuolaa/a1394510542242?ref=tf_iHSisboksi300-artikkeli&jako=9425cd887dce6e5dae6e5002ef4f153c


Lainaus käyttäjältä: Geoman - 11.03.14 - klo:19:19
Vielä epäuskottavammaksi menee, koska kalsiumkloridin vaikutusaika (teiden suolausaika) on vain osa vuodesta.  On tuo suomalainen nykytiede ihmeen tehotonta?
Kaliumkloridi ei ole sama aine kuin kalsiumkloridi.
Tosin en tiedä kumpaa sitä kylvetään tielle vai jopa molempia.

Peeveli

Siinä taas yksi esimerkki maantiesuolauksen järjettömyydestä. Ei riitä että ihmisten autot liataan ja ruostutetaan, aikaansaadaan kehno näkyvyys ja loskaliirto sekä liukkaus (suolalitku liukastaa ja kun se juuri jäätyy yöpakkasissa niin siinähän sitä luistinrataa on), vaan lisäksi vielä tuokin ongelma niin a vot. Etelässä kuulemma suolan sekaan laitetaan xylitolia parantaakseen tien sulana pysymistä ja se jymähtää sitten auton kylkiin kiinni kuin tarra.

Eikö mikään maalaisjärkeä omaava viranomaistaho tms. voi saada aikaan kieltoa moiselle rikolliselle touhulle?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy