Rengaspaineet

Aloittaja ntix, 02.05.12 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: pomo - 29.04.14 - klo:07:32
Sehän riippuu renkaan merkistä ja niin monesta tekijästä, että maku asia. Toisaalta, harvemmassa autossa löytyy "suosituksia" nykypäivän muodin mukaisille leveile ja matalille renkaille.

Sen reilun neljännesvuosisadan jonka itse olen autoillut, renkaiden halkaisija ja leveys on pikkuhiljaa kasvanut ja profiili madaltunut. Silti painesuositus on aina ollut siinä 2-2,5 bar haarukassa auton painosta riippuen. Kun nuo "nykypäivän muodin" mukaiset asfalttijyrän rummut tulevat tulevaisuudessa vakiorenkaiksi, veikkaanpa että suositus on edelleen samaa luokkaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

exlex

Minulla oli laitettu rengasliikkeessä Continental sport contact 5 225/40R18 renkaisin 2.9bar joka puolelle. Laitoin sitten auton omat suosituspaineet renkaisiin ja auto kyllä hiljeni, mutta renkaista tuli hieman lötkö ja raskaamman tuntoinen ajaa.

No ajattelin kysyä viisaammilta, että mitkä paineet tulisi olla. Continentalin sivuilla sanottiin, että auton valmistaja ilmoittaa suosituspaineet. Rengasliikkeestä sanoi, että suosittelevat noin 2.8bar jokapuolelle autoa. Kuulemma renkaat eivät myöskaan kulu liian nopeasti. Auton suosituiset ovessa oli muistaakseni täydellä kuormalla eteen 2.6bar ja taakse 2.8bar. Kevyellä kuormalla eteen muistaakseni 2.5bar ja taakse 2.4bar. Itsen en kyllä uskaltaisi pistää noin matalia ikinä mitä nuo pienen kuorman suositukset.

Ehdotuksia viisaqmmat ja kokeneemmat.  :D

tet

Lainaus käyttäjältä: exlex - 29.04.14 - klo:09:34
Itsen en kyllä uskaltaisi pistää noin matalia ikinä mitä nuo pienen kuorman suositukset.

Kukaan korkeita rengaspaineita käyttävä ei tunnu koskaan oikein osaavan perustella miksi niitä korkeita paineita pitäisi käyttää. Kun sanot ettet uskalla käyttää suosituspaineita, niin jotain perusteluja kaiketi sinulla sitten on miksi korkeampia pitäisi välttämättä käyttää? Mistä yleensä kumpuaa tämä ajatus reilusti suosituksia korkeampien paineiden käytöstä, onko se vain joku alitajuinen "varman päälle"-ajattelu vai mikä? Siis onko oikeasti olemassa jotain järkiperusteluja suositusten reilulle ylitykselle?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

exlex

#33
Hei TET.

Kysyin juuri neuvoa tähän asiaan.  :o

No vastaan miksi itse rupesin tätä miettimään. Kun laskinpaineet autovalmistajan suosituksiin, niin auto muuttui raskaammaksi ajaa ja matalaprofiilirengas tuntui että laskeutui ehkä hieman liikaa.

Soitin kahteen eri rengasliikkeeseen ja kysyin heidän mielipidettä, niin toisesta sanoi että yleensä rengasvalmistajat suosittelevat matalaprofiilirenkaisiin hieman kovempia paineita, kuin autovalmistajat. Suosittelivat vähintään 2.6 bar paineita ja mielellään 2.8bar  Toisesta liikkeestä sanoivat  että suosittelevat alle 3bar paineita kyseisiin renkaiisin. Perusteena oli parempi rullaavuus ja että renkaat kuluisivat tasaisemmin. Sanoi myös että 225/40R18 renkaat on suunniteltu hieman kovemmille paineille.

Eli tämän vuoksi häkellyin. Eli edelleen kysymys on auki.

SeppoN

Näitä olen itsekin miettinyt, mutta ehkä suurempi murhe olisi huoltoasemien painemittarit. Niiden oikeellisuutta ei taida kukaan valvoa. Otin asian puheeksi viime viikolla rengashotellissa. Asentaja näytti painemittarissa olevaa melko tuoretta kalibrointitarraa. En sitten älynnyt kysyä, kuinka usein siinä firmassa mittarit kalibroidaan.

sambolo

Jep kunnon hakuammuntaa noilla huoltamoilla toi paineiden säätö..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

JarnoF

Mulla on autossa joku muutaman euron Biltema-mittari. Paljon järkevämmän oloisia lukemia se antaa kuin moni huoltoaseman painemittari.

skriko

Reilun kolmannesvuosisataa autoilleena olen aina käyttänyt auton ovipilarissa tai ohjekirjassa olevia suosituksia. Sciroccossa se on 2,3. Kuormaa ei ole koskaan kuin korkeintaan kauppakassi ja yksin melkein aina ajelen. Ei ole kuluneet renkaat mitenkään huomioitavasti, ei keskeltä eikä reunoilta. En tiedä mitä uusissa renkaissa on pintaa, mutta noin 19 000 ajetuissa Nokian 225/45X17 kitkoissa oli 8/9 milliä. Samassa koossa kesät Michelin 5/8 milliä. Kilsoja samat kuin talvi.

Ohikulkija

#38
Laitan oman aiemman vastauksen aiheeseen toiselta saitilta A4:n aikana.
Lainaa
252
Alusta, vanteet ja renkaat / Vs: Renkaan kuluminen keskeltä, liikaa/liian vähän painetta?
« : 22.04.13 - klo:11:38 »
Alkoi asia kiinnostaa, joten kysäsin Continental Rengas Oy mielipidettä.
Sain kattavan infopaketin. (Varoitus. Paljon tekstiä)

Renkaat: ContiEcoContact 5 225x50 17.
Auton ohjekirja suosittelee normaalikuormalla eteen ja taakse 2.0 bar
paineet. Teknorengas, josta ostin renkaat suositteli pitämään vähintään 2.6
bar paineita.

"Kiitoksia yhteydenotostanne.
Renkaiden ilmanpaineet ovat aina tärkeä juttu, mikäli halutaan renkaista
parhaat ominaisuudet esiin ja myöskin mahdollisimman hyvän km-tuloksen.
Teknorenkaan suositus on aivan ok.
Me Continentalilla käytämme mieluummin renkaiden kevyen kuorman
ilmanpaineista nimitystä mukavuuspaineet ja täyden kuorman paineista
nimitystä renkaiden suorituskykyluokan paineet.
Hyvinkin usein on niin, että nuo mukavuuspaineet eivät ole riittävät, jos
halutaan renkaiden kestävän kulutusta maximaalisesti ja kuluvan tasaisesti.
Ei ole mitään haittaa käyttää koko ajan noita ajoneuvon- ja/tai
rengasvalmistajan suosittelemia "täyden kuorman" paineita.(Ei tarvitse aina
lisätä paineita, kun kuormataan enemmin ja päinvastoin).
Alle 2,4 bar paineilla syntyy renkaisiin painavimmissa autoissa joskus
"flat spot" ilmiöitä, varsinkin keväisin kun renkaat lämpenevät ajettaessa
(pienemmillä paineilla enemmin) ja sitten auto seisoo paikallaan kylmän yön
(jopa miinusasteita)...aamulla ajoon lähdettäessä renkaat tuntuvat
täristävän, mutta jonkun matkaa ajettaessa tuo tärinä häviää - kyse on flat
spot:sta.

Myös renkaiden kulumiseen ja kulumisnopeuteen vaikuttaa moni tekijä. Itse
asiassa yhden ja saman renkaan kulumiseen itse rengas vaikuttaa karkeasti
vain n. 10% ja kaikki ulkoiset tekijät siis loput 90%. Tästä syystä joku
voi ajaa renkailla vain n. 5 000 km ja joku toinen taas ajaa täysin
samalaisilla renkailla jopa 45 000 km....renkaiden ilmanpaineilla on
tässäkin iso vaikutus:

(See attached file: Renkaan kuluminen1.pdf)     (See attached file: Renkaan
kuluminen2.pdf) (See attached file: Renkaan kuluminen.pdf)

Continental suosittelee myös vaihdettavaksi etu- ja takarenkaiden paikkaa
vähintään 7 500 km:n välein, jotta rengassarja kuluisi tasaisesti

(See attached file: käyttösuosituksia.pdf)

Itse ajoin Skoda Superb:lla "testiä" viime kesänä 225/45R17
ContiSportContact5 renkailla.  Normaalisti käytän suosituksia hieman
korkeampia renkaiden ilmanpaineita eli ko. autossa 2,7 bar kaikissa
pyörissä, koska renkaiden kulutuskestävyys on näin parempi ja renkaiden
kulumismuoto on myös tasainen ja vierintävastus alhaisimmillaan...
Asetin kesän alussa renkaiden ilmanpaineiksi tuon mainitsemani 2,7 bar,
mutta käytin autoni 30 000 km:n huollossa heti kohta kesärenkaiden
asentamisen jälkeen, jossa ilmanpaineet oli laskettu 2,3 - 2,4 bar:iin -->
tästä syntyikin ajatus testata renkaita noilla mielestäni hieman liian
alhaisilla rengaspaineilla (siis "alhaisilla" siihen nähden, millä saadaan
paras km-tulos)

Ajoin kesän aikana ko. renkailla 17 091 km ja pintaa renkaisiin jäi:
        sisäreuna/keski/ulkoreuna
OE      4,5 / 3,5 / 5,1 mm
VE      4,7 / 3,5 / 4,9 mm
VT      6,0 / 5,6 / 5,6 mm
OT      5,4 / 5,1 / 4,7 mm

Näistä oman autoni renkaiden kulumisista on tulkittavissa kaksi asiaa:
        1. Renkaiden ilmanpaineet olleet liian alhaiset käyttöolosuhteisiin
nähden, koska varsinkin vetävät renkaat ovat kuluneet keskeltä
        2. Autossa on lievää suurempi akseligeometria virhe, koska renkaat
kuluneet hieman "vinosti":
                - edessä sisäreunoiltaan enemmin
                - takana ulkoreunoiltaan enemmin
Jos ko. renkaissa olisi ollut tuo mainitsemani 2,7 bar ilmaa ja jos
renkaita olisi vaihdettu edestä taakse ja jos auton akseligeometria olisi
ollut kunnossa, niin kaikissa 4:ssä renkaassa olisi nyt arviolta n. 5 mm
pintaa jäljellä eli kulutus kestävyys on ok.

Toivottavasti nämä edellä kerrotut selvittivät hieman faktoja renkaiden
ilmanpaineista/kulumisesta.
"
Noita .bdf tiedostoja ei nyt saanut mukaan.
Kaikesta huolimatta en kauheasti nosta paineita suosituksista, ehkä noin 0,2bar.

teräksenharmaa

Tuossa asiaa on käsitelty pelkästään kulutuskestävyyden kannalta, jolloin korkein mahdollinen paine on paras ja renkaat kannattaa suunnata pystyyn ja suoraan. Ajettavuuden ja mukavuuden kannalta tilanne on toinen. Huomasitko melun ja jousitusmukavuuden suhteen eroa eri paineilla?

exlex

Kiitoksia ohukulkijalle tässä erittäin hyvästä ja tyhjentävästä vastauksesta. Eli tämä mies lähtee nostamaan paineet 2.7-2.8bar kaikkiin renkaisiin. Itseä ei kiinnosta hirvästi tuleeko ääntä 1db lisää, koska ihmiskorva ei kuule muutenkaan kuin 3db nousuja. Enemmän kiinnostaa parempi ja kevyempi ajettavuus. Saatan toki nostaa eteen tuonne 2.7bar ja taakse 2.6bar.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.04.14 - klo:14:14
Tuossa asiaa on käsitelty pelkästään kulutuskestävyyden kannalta, jolloin korkein mahdollinen paine on paras ja renkaat kannattaa suunnata pystyyn ja suoraan. Ajettavuuden ja mukavuuden kannalta tilanne on toinen. Huomasitko melun ja jousitusmukavuuden suhteen eroa eri paineilla?

Ajettavuuden kannalta ainakin tuollainen matalempi kumi on ehdottomasti parempi ajaa korkeilla paineilla, kuin noilla mukavuuspaineilla. Oma autoni muuttui ainakin ihan lötköksi hilloksi ajaa.

JarnoF

Täytyy myöntää, että viime vuosina olen aika laiskasti tarkkaillut rengaspaineita. Ehkä max pari kertaa kaudessa tarkistan paineet. Talvikaudella jopa harvemmin (siellä tuulisella huoltoaseman mittarikentällä on kylmää ja kurjaa).

Yleensä pistän renkaisiin autonvalmistajan "täyden lastin" rengaspainesuosituksen +0,2 bar. Näillä mennään, vaikka autossa olisi vain kuljettaja ja lastina hanskat lokerossa. Melkeen joka viikonloppu on auto ja kontti täynnä kumminkin. Turha vekslata erikseen tyhjän ja täyden auton paineilla. Renkaina kesät talvet ensiasennuskoko 205/55R16.

Syksyllä saatan pistää ylipainetta jopa enempi. Eipähän sitten "tyhjene" niin paljon, kun ulkolämpötila laskee.

Ohikulkija

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.04.14 - klo:14:14
Tuossa asiaa on käsitelty pelkästään kulutuskestävyyden kannalta, jolloin korkein mahdollinen paine on paras ja renkaat kannattaa suunnata pystyyn ja suoraan. Ajettavuuden ja mukavuuden kannalta tilanne on toinen. Huomasitko melun ja jousitusmukavuuden suhteen eroa eri paineilla?
Teksti on kokonaisuudessaan Contin edustajan vastaus kysymykseeni oikeista ilmanpaineista.
Jos paineita paljon nostetaan, niin kyllä rengasmelu hiukan kovenee.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 29.04.14 - klo:12:42
Mulla on autossa joku muutaman euron Biltema-mittari. Paljon järkevämmän oloisia lukemia se antaa kuin moni huoltoaseman painemittari.

Omani on peräisin samasta paikasta. Se tosin kalibroitiin töissä ollessani, sillä se näyttää myös paineen sadasosat viiden portain. Siis viimeinen numero on joko 5 tai 0. Tällä ei ole sinänsä mitään käytännön merkitystä.

Rupesin päivällä ihan dementiantorjuntamielessä pohtimaan painemittarin kalibrointilaitetta. Näyttäisi siltä, että risteyttämällä metallinen polkupyöränpumppu, orsivaa'an vaakakuppi ja renkaan venttiili-istukka syntyisi huokea ja riittävän tarkka kalibraattori.  :)

exlex

Dodiin. Kävin nostaan paineet tuonne 2.7bar kaikkialla autossa ja ajot parani heti. Auto tuntuu taas ketterältä ja mukavalta ajaa. Kyllä valitettavasti noi mukavuuspaineet on liian pehmeät omaan makuuni. Itseasiassa mukavuuspaineissa ainostaan auto hiljeni vähän, mutta ajoominaisuudet heikkenivät selvästi.
No nyt taas kaikki kunnossa.  :D

katteja

Michelin pilot sport kokoa 235/40-18 ja autona Scirocco, paineet 2,8.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: exlex - 29.04.14 - klo:14:46
Itseä ei kiinnosta hirvästi tuleeko ääntä 1db lisää, koska ihmiskorva ei kuule muutenkaan kuin 3db nousuja. Enemmän kiinnostaa parempi ja kevyempi ajettavuus. Saatan toki nostaa eteen tuonne 2.7bar ja taakse 2.6bar.

Ajettavuuden kannalta ainakin tuollainen matalempi kumi on ehdottomasti parempi ajaa korkeilla paineilla, kuin noilla mukavuuspaineilla. Oma autoni muuttui ainakin ihan lötköksi hilloksi ajaa.
Paineilla on kyllä selvästi korvalla ja takapuolella havaittava vaikutus. Tästä voinemme päätellä sen, että meluun vaikutus on yli 1 dB.

Korkeat paineet ovat yleensä ajettavuuden kannalta hyvä juttu, mutta tasainen kuluminen ei sitä välttämättä ole.

exlex

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.04.14 - klo:10:30
Paineilla on kyllä selvästi korvalla ja takapuolella havaittava vaikutus. Tästä voinemme päätellä sen, että meluun vaikutus on yli 1 dB.

Korkeat paineet ovat yleensä ajettavuuden kannalta hyvä juttu, mutta tasainen kuluminen ei sitä välttämättä ole.

Desibelimittarilla mitattu 85km nopeudessa paineet 2,4bar vs. 2,7bar ero, noin 1-2db. Kovuudessa en huomannut käytännössä eroa, mutta ejettavuudessa. Kävin eilen vielä point s:llä, niin sanoivat että nykyrenkaalla tuollainen paineen nousu on marginaalista, mutta rengas kuluu tasaisemmin toisin kuin matalalla paineella ja mukavempi myös ajaa.

Toi ylhäällä oleva Continentalin edustajan vastaus oli mielestäni hyvä.

Ps. En laittaisi kovin isoja paineita kitkoille tai 16-tuumaisille paksuille renkaille itsekkään. Eri asia kun kuppi matalenee riittävästi.

MLu___

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 29.04.14 - klo:13:21
Alle 2,4 bar paineilla syntyy renkaisiin painavimmissa autoissa joskus
"flat spot" ilmiöitä, varsinkin keväisin kun renkaat lämpenevät ajettaessa
(pienemmillä paineilla enemmin) ja sitten auto seisoo paikallaan kylmän yön
(jopa miinusasteita)...aamulla ajoon lähdettäessä renkaat tuntuvat
täristävän, mutta jonkun matkaa ajettaessa tuo tärinä häviää - kyse on flat
spot:sta.
Huomasinpa tuon ilmiön, kun auto oli seisonut viikon verran parkissa, niin täristi ihan kunnolla pari ensimmäisä kilometriä. Vianorilla olivat laittaneet kesärenkaisiin ohjekirjan mukaisen 2,2 bar, jonka nostin kokeeksi 2,6 bariin (tarkastin kahdella mittarilla). Uraherkkyys väheni, ja ajettavuus parani muutenkin. Ã,,änessä en huomannut eroa. Minusta ajotuntuma on nyt sama, kuin viime kesänä luovutuksen jäljiltä.

kokkopa1

Lainaus käyttäjältä: skriko - 29.04.14 - klo:13:15
Reilun kolmannesvuosisataa autoilleena olen aina käyttänyt auton ovipilarissa tai ohjekirjassa olevia suosituksia. Sciroccossa se on 2,3. Kuormaa ei ole koskaan kuin korkeintaan kauppakassi ja yksin melkein aina ajelen. Ei ole kuluneet renkaat mitenkään huomioitavasti, ei keskeltä eikä reunoilta. En tiedä mitä uusissa renkaissa on pintaa, mutta noin 19 000 ajetuissa Nokian 225/45X17 kitkoissa oli 8/9 milliä. Samassa koossa kesät Michelin 5/8 milliä. Kilsoja samat kuin talvi.

hyvin on pintaa kesänakeissa 19tkm jälkeen, kun uuden kesärenkaan urasyvyys on 7-9mm.
Audi A4 Allroad TFSI -17
ex. Skoda Octavia RS Tdi 4x4 -17
ex. Audi A6 3.0TDi Quattro -14
ex. Skoda Octavia RS TDi -10

skriko

Lainaus käyttäjältä: kokkopa1 - 13.05.14 - klo:06:55


hyvin on pintaa kesänakeissa 19tkm jälkeen, kun uuden kesärenkaan urasyvyys on 7-9mm.

Joo. Renkaina alkuperäiset Scirocco 118 kw:ssä olleet renkaat. Michelin Primacy 225/45X17. Renkailla ajettu 3 kesää ja syksyllä 2010 3 900 km. Mittasin ne ennen kuin vaihdoin alle ja edessä oli 5 milliä ja takana 8. Pistin takarenkaat eteen ja kääntäen. Eipä nuo takarenkaat paljon etuvetoisessa kulu, kun kulkevat vaan mukana. Sen miten autolla ajellaan, voi päätellä polttonesteenkulutuksesta, mikä on alle 6 litraa.

tärpätti

Ocu 2. rengaspaineet 2.8bar. rengaskoko 205/55/16. hakka z. etuset kuluneet keskeltä indikaattoriin. reunoilla 3.5mm. viime kesä ajettu 2.5bar paineella. sama homma. takarenkaissa ei ongelmaa.

Mitä paineita uusiin kumeihin kokeilis?

miten tuo kulutuspinnan vaatimus 1.6mm. katsastus ens viikolla joten pitääkö ennen sitä vaihtaa kumit?
Octavia BKD

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 28.06.14 - klo:21:12
Ocu 2. rengaspaineet 2.8bar. rengaskoko 205/55/16. hakka z. etuset kuluneet keskeltä indikaattoriin. reunoilla 3.5mm. viime kesä ajettu 2.5bar paineella. sama homma. takarenkaissa ei ongelmaa.

Mitä paineita uusiin kumeihin kokeilis?

miten tuo kulutuspinnan vaatimus 1.6mm. katsastus ens viikolla joten pitääkö ennen sitä vaihtaa kumit?

Jos olet ne renkaat joka tapauksessa kohta vaihtamassa... Kannattaako hakea se mahdollinen hylsy konttorilta? :)

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 28.06.14 - klo:21:12
Ocu 2. rengaspaineet 2.8bar. rengaskoko 205/55/16. hakka z. etuset kuluneet keskeltä indikaattoriin. reunoilla 3.5mm. viime kesä ajettu 2.5bar paineella. sama homma. takarenkaissa ei ongelmaa.
Jos ajettaisiin pelkästään kulumisen ehdoilla täytyisi eteen laittaa huiman kovat paineet. Tämä siksi että vedossa pyörittävä vanne ikäänkuin kiristää renkaan sivujen kautta kulutuspintaa reunoiltaan. Tällöin tien rasitus siirtyy kulutuspinnan keskilinjaa kohti. Rengaspainetta kasvattamalla tätä muokkausta saataisiin vähennettyä, samalla kuitenkin kosketuspinta etu-taka suunnassa pienenee joka osaltaan heikentää muita ominaisuuksia, esim. sivuttaispitoa.

rarehanu

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 28.06.14 - klo:21:12
Ocu 2. rengaspaineet 2.8bar. rengaskoko 205/55/16. hakka z. etuset kuluneet keskeltä indikaattoriin. reunoilla 3.5mm. viime kesä ajettu 2.5bar paineella. sama homma. takarenkaissa ei ongelmaa.

Mitä paineita uusiin kumeihin kokeilis?

miten tuo kulutuspinnan vaatimus 1.6mm. katsastus ens viikolla joten pitääkö ennen sitä vaihtaa kumit?

Mielestäni tuo 2.5bar on aika sopiva 205/55 koolle, mutta onko kierrätystä edestä taakse tehty?
Eturenkaat kuluu väkisinkin noperammin,  kun keula on painavampi ja jos vielä on raskas kaasujalka niin kuluu vielä nopeammin.

juila

Itellä uudessa golf variantissa perus 195/65/15 renkaat ja paineet nyt 2,5 bar joka pyörässä. Aika mukava ajaa noilla paineilla verrattuna siihen mitä renkaissa oli Laakkosen jäljiltä. Ihmettelin kun hieman kovalta tuntui kyyti aluksi. Jostain syystä oli 3,9 baria kaikissa renkaissa, hieman ihmetytti...

Tuska

Itse pohdiskellut passatin perus 195/65 r15 renkaille oikeata painetta tällä hetkellä on jokakulmassa 2.3 mutta ohjekirja ja http://rengaspaine.fi/henkiloautot/volkswagen/passat/passat_variant/2.0_l_130/2000_-_2005/tulos suosittelee ihan älyttömän pieniä paineita etee 1.9 ja taakse 2.
Paljos porukka on yleesä laittanu paineita ton kokoisiin renkaisiin?
Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,6 -19

ex-vaggineet
Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG -15
Golf Variant Comfortline 1.6 TDI -11
Passat Variant Comfortline 1.9 TDI -06
Passat Variant Trendline 2.0 -03
Golf Variant Comfortline 1.6 -00

Tupo

Lainaa195/65 r15 renkaille
Paljos porukka on yleesä laittanu paineita ton kokoisiin renkaisiin?
"Täyden kuorman paineilla" mennään (2,5 - 2,7 bar).

skriko

#58
Mitä suosittelisitte rengaspaineiksi minulle. Volkswagen Scirocco 1,4 TSI 160 hv. Renkaat alkuperäiset Michelin Primacy 225/45X17 omilla originelli vanteilla.
Ajan aina yksin. Autossa ei ole muuta tavaraa kuin rekisteriote, ajokortti ja kuski 53 KG. Ajo on rauhallista.
Valmistajan suositus on 2,3 jota olen aina pitänyt.
Onko normaalia, että kun viimeksi laitoin paineet 2. huhtikuuta 2,3 vaihtaessani kesärenkaisiin niin nyt oli 2,1 ja joissain 2,2. Auto seisoi kesällä ajamattomana tallissa. Ajettu vajaa 4 000 km kesärenkailla vaihdon jälkeen.

ram1

Paineet häviää aina jonkun verran.Itse pidän minimissään 2.5.Yleensä takana hiukan enemmän.2.6-2.8 on ihan ok.Renkaat rullaa paremmin ja kuluu vähemmän.Mitä matalempi rengas, sen enemmän painetta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy