Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Kama_

#1
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
15.10.21 - klo:08:57
Tänään aamulla asensin ensimmäisen osan tuosta OTA 2.3 päivityksestä. Toista osaa odotellessa. Auto ID.4
#2
ID.4 / Vs: ID.4
07.07.21 - klo:00:05
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 05.07.21 - klo:09:56
oisko vika laturissa tai sitten joku vaihe ylikuormittuu, onko sulla minkä kokoiset pääsulakkeet ?
vai onko sulla auton ajastettu lataus käytössä, se toimii suoraan sanoen tuurilla...

Manuaalisesti laitoin lataamaan. Jotenki tuntuu oudolta et vaihe ylikuormittuisi, kun käytännössä yöaikaan olen ladannut ja aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia latauksen kanssa. 3x25 pääsulakkeet on mökissä. Laturi ei anna mitään vikakoodia eikä autokaan. Pitänee seurailla tilannetta, että mihin tuo kehittyy.
#3
ID.4 / Vs: ID.4
05.07.21 - klo:09:16
Nyt parina kertana auton lataus on keskeytynyt jostain tuntemattomasta syystä. Auto ollut 11kW kotilatauspisteessä yön yli latauksessa ja jossain vaiheessa lataus on keskeytynyt. Auto ilmoittaa vain, että "latausta ei voitu suorittaa loppuun. Katso käyttöohjekirja"

Eilen laitoin illalla latauksen käyntiin ja auto oli ladannut 49% asti ennenkuin lataus oli keskeytynyt. Laitoin latauksen uudelleen käyntiin ja aamulla lataus oli keskeytynyt 78%. Tavoite oli kokoajan 80% varaus.

Asemana ABB:n Terra latausasema.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
#4
ID.4 / Vs: ID.4 jälkiasennus vanteet
14.06.21 - klo:14:43
Juuri itse olen noita vanteita kovasti yrittänyt speksata ja vielä on työ kovasti kesken. Juuri tänään kävin rengasliikkeessä katsomassa malleja ja 19" vanteissa on kovin kapea valikoima. 20 ja 21" vanteissa alkaa olla jo valinnanvaraa mutta saa laittaa dollareita jo tuplasti pöytään. Omasta mielestä tuo 19" ja 8 tuumaa leveä vakiovanne näyttää aivan kauhealta 255 leveällä renkaalla.

Myyjä ainakin sanoi, että 19" vanteissa suurin osa vanteista on 690kg kantavuudella. Todellisuudessahan vanteet kestävät ihan varmasti ID.4 alla mutta ongelmia voi tulla myöhemmin. Esimerkiksi liian virkaintoinen katsastusmies saattaa tästä laittaa merkinnän rekisteriotteeseen tai onnettomuustilanteessa jos vanne pettäisi ja todettaisiin onnettomuuden aiheuttajaksi voi joutua ongelmiin vakuutusyhtiön kanssa.

Todellisuus taitaa olla, että nyt rengasliikkeet on tosissaan heränneet vanteiden ja renkaiden kantavuusvaatimuksiin ja kiinnittäneet huomiota tähän. Mielenkiintoista olisi tietää, että moniko normaali fossiilisia polttoaineita käyttävä ajoneuvo kulkee liikenteessä vanteilla joissa kantavuudet ei riitä ko. autolle.

Mutta, niinkuin ConD jo sanoi niin ei kannata henkeä pidättää näiden kanssa. Enemmän jännittäisin vastaan tulevaa venäläistä puoliperävaunuyhdistelmää jossa 10 kertaa pinnoitetut renkaat alla ja teräsrullakuorma päällä. 
#5
ID.4 / Vs: ID.4 jälkiasennus vanteet
02.06.21 - klo:22:56
Lainaus käyttäjältä: Antore - 16.05.21 - klo:20:32
Isoakkuisen ja vajaavetoisen ID.4:n eturenkaissa riittäisi periaatteessa 90 ja takana 99 kantavuus mutta kannattaa toki laittaa samat kantavuudet joka nurkkaan. Mutta aiheeseen liittyen ja varsinkin tarvikevanteen kuormituksessa huomioitavat painot ovat edessä 585 kg ja takana 770 kg/vanne.

Ihan mielenkiinnosta niin mistä olet nuo kantavuudet saanut/lukenut? Noilla painoilla auton kokonaismassa olisi 2710kg. Ainakin oman auton tiedoissa kokonaismassa on 2660kg
#6
ID.4 / Vs: ID.4 Vakuutukset?
01.06.21 - klo:09:22
Nyt muutamasta vakuutusyhtiöstä kysellyt tarjouksia niin jonkin verran on vaihtelua hinnoissa ja kattavuuksissa. Esimerkiksi rengasturvaa ei kaikki tarjonneet. Alla olevat hinnat siis täysillä bonusalennuksilla mitä vakuutusyhtiö tarjosi.   

Kasko+liikennevakuutus halvimmillaan karvan alle 700,. Sis Lasivakuutus. Omavastuu 200,

Kasko+ liikennevakuutus ( sis. parkki-,korotettulunastus-, keskeytys- ja rengasturvan). Omavastuu 200,, hinta 1020,

Karkeasti nopealla kyselyllä hinnat:

700 - 950, Liikennevakuutus + Kasko, sis lasivakuutus
1020 - 1350, Liikennevakuutus ja kaikki turvat mitä yhtiöstä mahdollista autolle ostaa.

Tässäpä tuleekin et hieman suppeampi Kasko vakuutus olisi noin 58,5,/kk ja laaji mahdollinen 85,/kk. Hintaero kk tasolla ei ole merkittävä mutta tietenkin sitä miettii, et pärjäiskö vähemmällä. Itsellä ollut autossa aina kaikki mahdolliset turvat, et jos nyt jättää ottamatta niin onko eka kauppareissulla kylki täynnä parkkipaikkalommoja.     
#7
ID.4 / Vs: ID.4
28.05.21 - klo:20:01
Lainaus käyttäjältä: Terpower - 28.05.21 - klo:18:55
Nyt Business malli joka itsellä, on 3000, halvemmalla, mutta paremmilla varusteilla.

Itse katoin ensin et hinnat pudonneet ihan huolella. Mut sit ku varusteita katsoi niin oli aika karsittu tuo nykyinen business.

Mut peliliike volkkarilta et avasi tuon varustelun. Tuon sport alustan olisin voinut tuohon omaankin rustata. Mut hyvin pärjää ilmankin.
#8
Itse tilasin Ensto One 11kW laturin. Vielä ei ole tullut, eikä kyllä ole vielä autoakaan mitä ladata mut pitää laittaa kokemuksia, kun saa testattua.
#9
Tilauspvm   30.03.2021
Alustava tuotantoviikko   202117
Tuotantopvm   11.05.2021
Maahantulopvm   25.05.2021
Tila   Auto Suomessa

Ei kaukana oo mullakaan.
#10
ID.4 / Vs: ID.4
24.05.21 - klo:14:57
Lainaus käyttäjältä: Suomi-Pekka - 24.05.21 - klo:14:49
15tkm vuodessa 3 vuoden sopimuksella.

Hinta sisältää kahdet renkaat, katsastukset, huollot, sijaisauton, renkaanvaihdot yms, mutta EI vakuutuksia. Sain OP:ltä liikennevakuutuksen ja "peruskaskon" ilman omasta mielestä turhia keskeytysturvia yms karvan verran yli 700, / vuosi.

Täältä löytyy tarkemmat speksit: https://autoleasing.fi/autoilijalle/muistilista/

Tuo on kyllä hyvä diili. Veikkaan et aikaisemmin tulee kun 4-5kk. Mulle ennustettiin samaa mutta nyt näyttää et toimitusaika olikin rapea 2kk.
#11
ID.4 / Vs: ID.4
24.05.21 - klo:09:07
Lainaus käyttäjältä: Rosmo - 23.05.21 - klo:22:22
Itse miettinyt samaa.

Tuohon, kun lisää vakuutuksen, on paketti mielestäni todella kilpailukykyinen. Itselläni kiikarissa 4 vuoden diili 15 tkm hintaan 550 euroa / kk. Aluvanteet ja metalliväri lisävarusteina. Laskeskelin, että en pääse samaan kustannustasoon muilla rahoitusmuodoilla mitenkään. Omaa pääomaa joutuu laittamaan kiinni peltilehmään osakkeiden / rahastojen sijaan ja arvonalenema autolla on todennäköisesti aika hurja. NF Fleet pelaa aika rohkeaa jäännösarvon suhteen, mutta sehän on vain kuluttajalle hyväksi.

Itsehän otin liisarilla oman ihan pelkästään sen vuoksi, että ei ole huolia arvonalenemasta, koska 4 vuotta on lopulta pitkä aika automarkkinoilla ja varsinkin nyt kun teniikka kehittyy niin hurjaa vauhtia. Voi olla, että tulee turpaan rahallisesti tai sit ei mut sinällään todella huoletonta ja mielelläni siitä maksan.
#12
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 17.05.21 - klo:16:46
pari sanaa automyyjän kanssa vaihdettuani näyttää siltä että kuljetuspaikat varataan sen verran etukenossa ettei täksi viikoksi hyvin todennäköisesti nää löydy paikkaa. eli viimeiset 150km ottaa sitten viikon Suomen päässä.

Ootko saanu sovittua luovutuspäivää vielä?
#13
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 17.05.21 - klo:16:46
pari sanaa automyyjän kanssa vaihdettuani näyttää siltä että kuljetuspaikat varataan sen verran etukenossa ettei täksi viikoksi hyvin todennäköisesti nää löydy paikkaa. eli viimeiset 150km ottaa sitten viikon Suomen päässä.

Jonkun vuoden ko. alalla toimineena niin tuo pitää aikalailla paikkaansa. Tokihan sen rahalla saa vaikka seuraavaksi päiväksi auton mihin tahansa paikkakunnalle mutta se nyt on eri juttu se.

Omakin kulkine oli saanut rekisterinumeron näemmä tänään. Liekkö jo laivassa.

#14
ID.4 / Vs: ID.4 jälkiasennus vanteet
15.05.21 - klo:12:06
19” vanteissa valikoima sopivista vanteista on kapeampi mutta jo 20” vanteissa ja siitä ylöspäin valinnanvaraa on huomattavasti enemmän. 19” aluja kuiten saa riittävillä kantavuuksilla 700, alkaen mut laatuhan ei ole samaa luokkaa mitä orkkis vanteilla.

Itsellä ajatuksena 20x10” vanteet taakse ja 20x8,5-9” eteen. Renkaiksi jotain vähän leviempää et saa id 4 sopivasti hartialinjaa.
#15
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 14.05.21 - klo:13:47
ellen nyt väärin katsonut mulla on sama tuotantoviikkoa, automyyjä sanoi ettei se missään nimessä ens kuun puoleenväliin pitäisi mennä tai sitten on jotain logistiikassa pahasti solmussa.

Se taitaa olla se Hanko - Oulu väli missä kestää :D Tunnetusti Saksasta tulee tavarat nopeampaa Helsinkiin mitä Helsingistä Ouluun :D

Eipä sinällään niin kiire ole vaikka menis tuonne kesäkuun puoliväliinkin. (Ainakaan vielä, kun entinenkin käsissä)
#16
Laitoin automyyjälle postia niin kuittasi, että auto valmistunut viime vkl ja lähtenyt valumaan kohti satamaa. Laivapaikka on vielä auki niin ei osannut tarkkaa sanoa milloin Suomessa. Ennakoi luovutusta kesäkuun alkuun tai puoliväliin.
#17
Tilauspvm   30.03.2021
Alustava tuotantoviikko   202117
Tuotantopvm   11.05.2021
Maahantulopvm   01.01.1900
Tila   Tuotannossa

Muuttuukohan tuo tila vielä joksikin tuosta "Tuotannossa" ennen auton saapumista Suomeen? Pitänee pikkuhiljaa alkaa harkitsee vanhan kulkineen hävittämistä ihan tosissaan.
#18
ID.4 / ID.4 jälkiasennus vanteet
08.05.21 - klo:13:03
Oon tässä koittanut miettiä kesäksi vanteita tulevaan ID.4 autoon. Jos muut on kerenneet päivitellä vanteita eri koossa niin olisi mukava nähdä kuvia lopputuloksista ja millä spekseillä kyseiset vanteet ja renkaat on. Itsellä kovasti kutkuttaisi 22” kiekot ID.4 alla mutta ihan säkissä ei niitä kehtaa ostaa.
#19
Lainaus käyttäjältä: Kama_ - 30.04.21 - klo:09:05
Tänään oli päivittynyt tuotantoviikko vahvistetuksi mutta päivämääriä ei edelleenkään näy. Mielenkiinnolla odotellaan mihin viikkoon varmistunut.

Ja tänään tuotannossa (05.05.3021). Sehän saattaa pian olla ajossa kesäkuulla.
#20
Lainaus käyttäjältä: Kama_ - 15.04.21 - klo:13:57
Oma ID.4 Pro Business tilattu 30.3 ja alustava tuotantoviikko 17. Jännä nähdä pitääkö kuin hyvin paikkaansa. Alustavaksi toimitusajaksi automyyjä ilmoitti 4kk mut jos tuo pitää paikkaansa saattaa tulla nopeamminkin.

Tänään oli päivittynyt tuotantoviikko vahvistetuksi mutta päivämääriä ei edelleenkään näy. Mielenkiinnolla odotellaan mihin viikkoon varmistunut.
#21
Oma ID.4 Pro Business tilattu 30.3 ja alustava tuotantoviikko 17. Jännä nähdä pitääkö kuin hyvin paikkaansa. Alustavaksi toimitusajaksi automyyjä ilmoitti 4kk mut jos tuo pitää paikkaansa saattaa tulla nopeamminkin.
#22
No jo ovat konsernissa helpoksi tehneet kuolevaisten elämän :D Pitänee alkaa kaivamaan tietoa paikalliselta jälleenmyyjältä jos sattuisivat olemaan yhteistyöhaluisia....
#23
Jarruremontti lähestyy ja aloin katselemaan jarruosia 1.6tdi octaviaan. Jarrulevyjä ja paloja on varaosakatalogien mukaan kourallinen ja nyt tarvittais hieman apua oikeiden osien löytämiseen. Etujarrulevyjen koko on ilmeisesti tuo 280 mm (motonetin mukaan) ja jarrupalojen 146x55 mm. Nyt tarvittais varmaa tietoa takajarrulevyistä ja paloista, että mitäs sinne alkaa sovittamaan. Mittaamalla tai soittamalla skoda dealerille  jarrulevyjen koko varmasti selviäisi mutta katsotaan jos olisi itämaan tietäjiä paikalla.

Kiitos! :)
#24
Itsellä tuli haettua viikko sitten kesävanteisiin GY Eagle F1 assymmetric 2 renkaat (225/40R18). Itsellä kriteereinä renkaan valinnassa oli premium rengas, kulutuskesto ja melutaso. Myyjä suositteli tuota Eagle F1 rengasta ja ne sitten venytettiin vanteille. Myyjä perusteli ehdotustaan sillä että Eagle F1 olisi kulutuskestoltaan hyvä rengas ja silti melutaso on vain 70dp kyseisellä renkaalla. Vielä on paha mennä sanomaan minkälaiset renkaat ovat, mutta jos muiden mielipiteisiin on uskominen niin pitäisi ihan hyvät olla...
#25
Ei sitä Evoa pakko sinne oikealle puolen ole asentaa, mutta vaatii jonkin verran viitseliäisyyttä asennusraudan ja pakoputken osalta ( mikäli käyttää alkuperäisiä ). Ise en aikakaan keksinyt että miten Evon saisi asennettua vasemmalle puolelle käyttäen alkuperäistä asennustelinettä. Enkä kyllä keksi suuria syitä miksi ylipäätään pitäisi päätyä tuohon EVO lämmittimeen. Itse päädyin koska halusin lämmittimen alkuperäiselle paikalle.

Thermotop C:lle on asennusrauta ja kattavat ohjeet tuolle vasemman puolen asennukseen.
#26
Itse asentelin syksyllä webasto thermotop evo 5 lisälämmittimen omaan 1,6tdi octaviaan. Näin jälkeenpäin sanottuna niin, jos meinaa itse jälkiasentaa webaston niin suosittelen thermotop c mallia. Tämä suurimmaksi osaksi siksi että Evo asennetaan vänkärin puolen etukulmaan jossa pissapojan säiliö. Tästä johtuen joudut hankkimaan sopivan pissapojan säiliön joka marmorilla maksaa noin 120,. Nimimerkillä kokemusta on. Thermo top C:n voi asentaa kuskin puolen etunurkkaan jossa tilaa  vaikka muille jakaa. Muita eroja laitteiden välillä  löytää googlettamalla.

Johtosarjan asennus autoon ei sinäänsä ole vaikea juttu, mutta itsellä aiheutti suunnattomasti haasteita läpiviedä johtosarja konetilasta auton sisätilaan.

Neuvona jos asennat itse niin käytä ehdottomasti laadukkaita lemmareita letkuliitoksiin. Ja asennuksessa itselle oli suunnaton apu tuosta thermotest ohjelmistosta ja diagnostiikkakaapelista jolla pystyi testaamaan laitteiden toimivuuden, täyttämään polttoainelinjan ja ilmaamaan jäähdytinnestejärjestelmän. Muuten asennuksesta selviää perus työkaluilla ja pitkällä pinnalla, eikä tuo thermotestkään pakollinen ole :)
#27
Monitoimiohjauspyörän vaihto mielessä ja tiedossa olisi tuollainen 5K0 953 569L ohjausmoduuli. Moduuli peräisin audi A1, jossa monitoimiohjauspyörä. Kysymys kuuluukin että sopiikohan tuo 5K0 953 569L moduuli kaveriksi tuolle monitoimiohjauspyörälle? Alkuperäinen moduulihan on 5K0 953 569H. Molemmat on ns. Highline moduuleja ainakin Ross Techin taulukon mukaan. Löyhyisikö joltakulta varmempaa tietoa sopivuudesta?

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Steering_Wheel_Control_Module_Versions
#28
Golf I - III / Vs: Golf MK1 kytkin
14.12.14 - klo:23:30
Lainaus käyttäjältä: Myju - 14.12.14 - klo:23:19
Vaijerin kytkimen pään kiinnitys oli irronnut. Saimme kiinnitettyä vaijerin pään kuitenkin väliaikaisella virityksellä niin, että kytkimen olisi pitänyt toimia normaalisti mutta näin ei käynyt. Kytkin oli todella löysä (saattaa johtua vaijeristakin?) mutta vaikka kytkimen kyljessä oleva vipu oli yläasennossa ei vaihdetta saanut silmään kun auto oli käynnissä.

Onko tuossa siis vielä jotain helpohkoja tarkastusmahdollisuuksia, että mikä voisi olla vialla? Vai meneekö todennäköisesti koko kytkinpaketin vaihtamiseksi?

Itselläni ollut saman ikäinen mk1 jetta jossa käytännössä sama tekniikka. Ei kannata kytkintä vaihtaa jos ennen toimi moitteettomasti. Sanoisin, että kytkin on tällähetkellä vain väärissä säädöissä. Käyt lähimmältä varaosakauppiaalta hakemassa uuden vaijerin ja vaihdat ja säädät kohdilleen.

En millään jaksa uskoa, että kytkin olisi tuosta vaijerin irtoamisesta ottanut itseensä. Toisaalta voihan olla, että irtoamisen aiheutti jokin itse kytkimen osan rikkoutuminen. Mutta vaihda ensin uusi vaijeri ja sen jälkeen katsoa, jos kytkimen joutuu uusimaan.
#29
Lainaus käyttäjältä: Saulis - 25.11.14 - klo:23:16
Itsellä 2010 Golf VI 1.6 BM, 78tkm mittarissa, ostin auton noin 3v sitten 18tkm lasissa.

Kolmen vuoden aikana autolla on käytännössä ajettu pelkästään samaa työajoa, n. 90% moottoritiellä ja loput maantiellä 60/80km/h. Kolme vuotta sitten kulutus oli ajotietokoneen mukaan n. 5,5l/100km kesäajossa ja 6l/100km talvella. Kulutus on kuitenkin hiljalleen tuntunut nousevan ja viime kesän ja syksyn aikana aloin kiinnittää asiaan entistä enemmän huomiota.

Kulutus on kesäajossa noussut yli 6l/100km ja nyt kun laitoin talvirenkaat alle niin keskikulutus on ollut vähintään 6,8l/100km, kun päivittäinen keskikulutus vaihtelee 6,5l/100km ja jopa 7,5l/100km välillä. Toinen asia mihin aloin kiinnittää kesän aikana huomiota oli DPF:n polttotoiminto joka tuntui pärähtävän päälle lähes päivittäin. Joskus poltto saattoi lähteä käyntiin kylmällä koneella melkein heti pihalta lähdettyä jolloin kone alkoi puskemaan valkoista usvaa takapuolelta ja käymään todella huonosti. Tähän ensiavuksi vaihdettiin hiukkassuodattimen paine-eroanturi, mutta siitä ei löytynyt apua. (tosin mainittakoon: anturin vaihdon jälkeisenä päivänä keskikulutus oli edestakaisella työmatkalla 5,5-5,7l/100km - ja tämä siis talvirenkailla. En vieläkään käsitä miten se tapahtui mutta tämä ihme kesti tosiaan yhden päivän jonka jälkeen palattiin normiarkeen)

Olen kuitenkin nyt mielestäni sulkenut pois sen mahdollisuuden, että DPF:n poltto olisi yksinään syy kulutuksen nousuun - se taitaa olla enemmänkin oire. Eli tämä kai jättää kaksivaihtoehtoa: joko pönttö menee oikeasti koko ajan tukkoon jostain syystä tai sitten jokin anturi antaa sen verran virheellistä tietoa että se laukaisee DPF:n polton (ja aiheuttaa samalla ties mitä muuta)

Olisikohan kellään mitään ideoita että mitä antureita kannattaisi katsastaa ja mistä (maallikko) tunnistaa virheellisen syötteen?

- Mitään vikakoodeja ei siis ole missään vaiheessa ollut, eikä myöskään merkkivaloja.
- Olen seuraillut mm. öljyn, jäähynesteen ja pakokaasujen lämpötiloja, ei mitään silmäänpistävää niissä.
- Intake pressure ja turbon paineet tuntuvat olevan OK (pyynti vs. saatu paine likellä toisiaan)
- Ilmamassamittari antaa nolla-arvoksi 0,6 g/s auton ollessa sammuksissa - tiedä häntä onko tuo normaalia vai ei?
- Mitattu noen määrä DPF-pöntössä on jostain syystä negatiivinen

Eilen oli lukija autossa kiinni kun DPF:n poltto käynnistyi - tällä kertaa kylmällä koneella. Yllätys oli se, että koneelta katsottuna polton käynnisti muutos "Service regeneration phase" -kentässä. Olin siis ollut tähän asti siinä uskossa että "service regeneration" viittaa nimenomaan korjaamolla tehtävään pakotettuun polttoon ja että normaali poltto käynnistyy esimerkiksi silloin kun mitatun noen määrä ylittää jonkin raja-arvon... (edellisenä päivänä mitatun noen määrä oli ollut itseasiassa suurempi kuin eilen joten se ei voinut käynnistää polttoa)

Eli nyt olisi hakusessa sellainen Houdini joka osaisi kertoa vähän regenerointiohjelman sielunelämästä ja siitä mitkä asiat vaikuttaa sen käynnistymiseen. :-)

Sori jos meni vähän OT

Vaikka olet vaihtanut paine-eroanturin niin kannattaa tarkistaa paineantureiden antama tieto käynnissä ja moottori sammuksissa uudestaan. Paine eroa ei saa olla yhtään, kun moottori ei käy. Noiden antureiden asennuksessa tehty joskus virheitä kun ei ole puhdistettu anturipaikkaa paineilmalla ja uusi anturi on mennyt rikki ensimmäisen 100km aikana. Autodatasta näyttää saavan ohjearvot tuon anturin toiminnan osalta josta voi jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää. Hieman viittaa tuo negatiivinen noen määrä pöntössä tuohon painetunnistimeen (tämä on vain veikkaus)...

Ilmamassa mittarin antama arvo on ihan normaali, ei syytä huolestua.
#30
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 17.11.14 - klo:20:08
NestePro:n kova hinta puri lopulta, ja otin viikko sitten ST1:n Diesel Plus:saa, koska se maksoi 1.369 kun NestePro on meillä päin yleensä luokkaa 1.53. Ero on aika iso sanoisinko ja sanonkin.

Mutta suurin yllätys on ollut nyt, että ajotietokoneesta kulutuksia seuratessa tuntuma on se että DieselPlussaa palaa vähemmän. Mites muilla?

Näillä näkymin jatkossa siis mennään DieselPlussalla ja otetaan riski, että tuhkaa tulee enemmän DPF:n kiusaksi.

Itse huomasin saman asian. Omalla kohdalla kulutus putosi matka-ajossa 1200km otannalla 0,3l verrattuna pro dieseliin. Pro dieselillä ajelin noin 1000km ja kulutus oli 4.6l/100km, St 1 diesel plussalla mentiin jo 4.3 l/100km. Keskinopeutta en muista, mutta mitattu Lahdenväylää edestakaisin sahatessa joten voidaan melkein olettaa että keskinopeus ollut samaa luokkaa molemmilla polttoaineilla.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy