Golf MK1 kytkin

Aloittaja Myju, 08.12.14 - klo:16:31

« edellinen - seuraava »

Myju

Terve!

Nyt kävi niin, että valoista liikkeelle lähtiessä kytkinpoljin klonksahti pohjaan ja samalla kuului auki olevasta ikkunastani, kun jokin mutteri tai muu vastaava kilisi asfaltille. Kytkinpoljin jäi pohjaan. Kytkin ei ole aiemmin antanunt mitään merkkejä väsymisestä. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa tai osaisiko joku sanoa mikä siinä voisi olla vialla? Kannattaako vielä kuitenkaan viedä huoltoon (jossa vaarana että vaihdetaan turhaan koko kytkinpaketti, vaikkei vika olisi siinä), kun on myös mahdollisuus lämpimään autonosturilla varustettuun talliin?

Kyseessä siis VW Golf vuosimallia 1979 ja 1.5 bensakoneella.

Jussi

gunman

Oliskohan vaan vaijeri mennyt poikki.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG -21
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Myju

Kiitos viestistä! Joku siellä on kilissyt asfaltin pintaan eli joku vaijerin tai muun osan liitos mahdollisesti irronnut tai muuta vastaavaa. Pitää hinata tallille tuo ja katsoa löytyisikö vika kytkinpolkimen ja kytkimen välistä jostain irronneesta liitoksesta.

Myju

Vaijerin kytkimen pään kiinnitys oli irronnut. Saimme kiinnitettyä vaijerin pään kuitenkin väliaikaisella virityksellä niin, että kytkimen olisi pitänyt toimia normaalisti mutta näin ei käynyt. Kytkin oli todella löysä (saattaa johtua vaijeristakin?) mutta vaikka kytkimen kyljessä oleva vipu oli yläasennossa ei vaihdetta saanut silmään kun auto oli käynnissä.

Onko tuossa siis vielä jotain helpohkoja tarkastusmahdollisuuksia, että mikä voisi olla vialla? Vai meneekö todennäköisesti koko kytkinpaketin vaihtamiseksi?

Kama_

Lainaus käyttäjältä: Myju - 14.12.14 - klo:23:19
Vaijerin kytkimen pään kiinnitys oli irronnut. Saimme kiinnitettyä vaijerin pään kuitenkin väliaikaisella virityksellä niin, että kytkimen olisi pitänyt toimia normaalisti mutta näin ei käynyt. Kytkin oli todella löysä (saattaa johtua vaijeristakin?) mutta vaikka kytkimen kyljessä oleva vipu oli yläasennossa ei vaihdetta saanut silmään kun auto oli käynnissä.

Onko tuossa siis vielä jotain helpohkoja tarkastusmahdollisuuksia, että mikä voisi olla vialla? Vai meneekö todennäköisesti koko kytkinpaketin vaihtamiseksi?

Itselläni ollut saman ikäinen mk1 jetta jossa käytännössä sama tekniikka. Ei kannata kytkintä vaihtaa jos ennen toimi moitteettomasti. Sanoisin, että kytkin on tällähetkellä vain väärissä säädöissä. Käyt lähimmältä varaosakauppiaalta hakemassa uuden vaijerin ja vaihdat ja säädät kohdilleen.

En millään jaksa uskoa, että kytkin olisi tuosta vaijerin irtoamisesta ottanut itseensä. Toisaalta voihan olla, että irtoamisen aiheutti jokin itse kytkimen osan rikkoutuminen. Mutta vaihda ensin uusi vaijeri ja sen jälkeen katsoa, jos kytkimen joutuu uusimaan.

Myju

#5
Suurkiitos nopeasta vastausesta! Siis vaikka tuo kytkimen kyljessä oleva vipu oli siinä maksimi yläasennossa, jolloin kytkin on normaalisti pohjassa, niin silti vaihde päällä hyppäsi startatessa eteenpäin. Ei kai se silloin voi olla vaijerissa vain ongelma, vaikka kuinka toivoisinkin niin...

Mikä tuossa järjestelmässä aiheuttaa sen polkimen vastuksen ja palautuksen? Vaikka saimme säädettyä vaijerista löysät pois, se ei palauttanut poljinta normaalisti eikä polkimessa ollut minkäänlaista vastusta. Pitäisikö siinä kytkinvivustossa olla vastus, kun se tuntui menevän ylös alas ilman vastusta?

Qwea

#6
Paineasetelma tekee vastuksen. Jospa kytkinpolkimen käyttämä tanko on menny läpi siitä paineasetelman keskellä olevasta lätkästä (thrust plate) ::) Silloinhan siellä ei olisi mitään vastusta eikä palauttavaa voimaa.

Myju

Lainaus käyttäjältä: Qwea - 15.12.14 - klo:08:37
Paineasetelma tekee vastuksen. Jospa kytkinpolkimen käyttämä tanko on menny läpi siitä paineasetelman keskellä olevasta lätkästä (thrust plate) ::) Silloinhan siellä ei olisi mitään vastusta eikä palauttavaa voimaa.

Eli mitä esim tässä tapauksessa on mennyt rikki ja mitä kannattaisi vaihtaa? Mulla on mahdollisuus autonosturiin ja avata paikkoja, mutta aiempaa kokemusta ei ole kytkimestä yhtään. Vai kannattaako suosiolla vaan hinata korjaamolle ja sanoa, että uusii vaan ne osat, jotka menneet rikki ja ovat huonossa kunnossa?

VW:t

Jos asetelma mennyt, niin kannattaa samalla kertaa vaihtaa myös kytkinlevy ja painelaakeri. Mahdollisesti myös kytkinakselin stefakin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy