Neste Pro -diesel

Aloittaja Möhköfantti, 28.08.12 - klo:22:01

« edellinen - seuraava »

repomies

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 18.04.14 - klo:19:26
No olisi kai realistisuuden nimissä käytettävä myös dieselissä tuota tyypillistä arvoa eikä pelkästään moottoriöljyssä?

Tarkoitin tässä "tyypillisellä" tyypillisiä LL-merkkejä joita käytetään. Yleensä kai Castrol ja Mobil. Noissa rajat ovat muistaakseni 0.8 ja 0.6. Tietääkseni ne on sitten maksimeja.

Polttoaineen osalta tuo tyypillinen arvo tarkoittaa sitten mitä saman brändin tuote tyypillisesti on. Laaturaja kertoo mitä se on pahimmillaan, kun sattuu se "epätyypillinen" erä tankkiin. Pro-disukan kanssa tiedät että tuhkaa on max 0.001 p%, muiden kanssa tiedät että tyypillisesti sitä on max saman verran, mutta aina ei välttämättä satu sitä tyypillistä erää tankkiin.

Laskusi näytti sinänsä oikealta. Öljysyöppö auto tuhoaa hiukkasloukun moottoriöljyllä ennemmin kuin dieselillä.

repomies

Lainaus käyttäjältä: repomies - 18.04.14 - klo:20:50
Tarkoitin tässä "tyypillisellä" tyypillisiä LL-merkkejä joita käytetään. Yleensä kai Castrol ja Mobil. Noissa rajat ovat muistaakseni 0.8 ja 0.6. Tietääkseni ne on sitten maksimeja. (edit: väärin  0.64 ja 0.6 ja nuo ovat "tyypillisiä" eli todellisuus voi olla karumpi)

Polttoaineen osalta tuo tyypillinen arvo tarkoittaa sitten mitä saman brändin tuote tyypillisesti on. Laaturaja kertoo mitä se on pahimmillaan, kun sattuu se "epätyypillinen" erä tankkiin. Pro-disukan kanssa tiedät että tuhkaa on max 0.001 p%, muiden kanssa tiedät että tyypillisesti sitä on max saman verran, mutta aina ei välttämättä satu sitä tyypillistä erää tankkiin.

Laskusi näytti sinänsä oikealta. Öljysyöppö auto tuhoaa hiukkasloukun moottoriöljyllä ennemmin kuin dieselillä.

repomies

Ohessa vielä linkki artikkeliin jonka mukaan juuri moottoriöljyjen lisäaineet ja öljynkulutus ovat suurin syypää DPF:n tukkeutumiseen:

http://www.dieselnet.com/tech/dpf_ash.php

Polokari

Tää ketju kannattais luetuttaa jollakin "normiautoilijalla" siis sellaisella joka just ja just osaa tankata oikeesta pistoolista. Useinmiten ;D

SNG

No onneksi omaan Scouttiin (BMM-mylly) ei ole vielä tähän päivään mennessä tarvinnut lisätä öljyä. Kilsoja 130 tuhatta. Aika hillitysti on nokimäärä kasvanut.

tet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 18.04.14 - klo:22:16
No onneksi omaan Scouttiin (BMM-mylly) ei ole vielä tähän päivään mennessä tarvinnut lisätä öljyä. Kilsoja 130 tuhatta. Aika hillitysti on nokimäärä kasvanut.

Sama homma CFHC-koneella. 30 tkm huoltovälillä tikku vajeni ehkä 3-4 desin verran. Eli näillä koneilla "tyypillisesti" polttoaineesta tulee kymmenen kertaa enemmän tuhkaa kuin moottoriöljystä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sambolo

Bensan hinta painuu alas ja dieselikin jonkun verran.. ei vaan pro diesel  >:( 95 ja prodieselin ero yks päivä YHDEN SENTIN. Pitänee vaihtaa bensa-autoon taas.. kulutuskin melkee samaa luokkaa, varsinki kylmällä  ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Jultsu

Juu kyllähän tuota vähän hammasta purren käy tankilla kun hintaero on kutistunut muutaman vuoden takaisista 50-60c lukemista siihen 10 senttiin. Jossain peruskinnerissä se dieselin "edullisuus" vaatinee nykyään jo 40-50tkm ajosuoritteen. Oma dieselnelikko vie sen 6.5 sataselle dieseliä, vastaava auto bensakoneella repisikin jo kahdeksaa-yhdeksää eli ei tässä ihan kauhea hätä tuota vielä vaihtoon ole tuupata.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tet

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 16.11.14 - klo:22:27
Bensan hinta painuu alas ja dieselikin jonkun verran.. ei vaan pro diesel  >:( 95 ja prodieselin ero yks päivä YHDEN SENTIN. Pitänee vaihtaa bensa-autoon taas.. kulutuskin melkee samaa luokkaa, varsinki kylmällä  ;D

Tai sitten vaan tankkailee perusdieseliä sillä aikaa kun odottelee Pron hinnan laskua. Normilaadussa se 10 sentin ero vielä on, toki Prossakin jotain 8 senttiä ainakin meilläpäin. Nythän on taas talvilaadut tankeissa eli senkin takia ero on kesäistä pienempi.

Toisaalta, polttoaineen hinnan muutoksien vaikutus autoilun kokonaiskustannuksiin on sen verran pieni että mitä väliä? ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Ei se diesel-kulkineen valinta aina ole pelkkä taloudellisuus-kysymys, joskus saattaa se omistajan mielikin olla enempi siihen dieselin runksutukseen mieltynyt, polttoaineen hinnasta ja vuotuisesta ajosuoritteesta viis 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

No itse en todellakaan valinnut dieseliä muun kuin taloudellisuuden takia ja sehän tässä vituttaa. Auto on saatanan kylmä eikä voimaakaan niinkuin bensaturbossa ja koko ajan saa hämmentää keppiä.. Sit vielä järkyt verot päälle >:( ;D kaise joku vag 3 litranen diesel tomaatilla pitää hommaa tai hybridi ni edes jotain iloa ;D

Mulla pitkän ajan kulutus 6.3 ja ibizalla oli ehkä 7.2.. Talvella varmasti vielä nousee kun ei edes näillä nollakeleillä pysy lämpimänä. Maskisuojat menee tällä viikolla kii..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Arcca

NestePro:n kova hinta puri lopulta, ja otin viikko sitten ST1:n Diesel Plus:saa, koska se maksoi 1.369 kun NestePro on meillä päin yleensä luokkaa 1.53. Ero on aika iso sanoisinko ja sanonkin.

Mutta suurin yllätys on ollut nyt, että ajotietokoneesta kulutuksia seuratessa tuntuma on se että DieselPlussaa palaa vähemmän. Mites muilla?

Näillä näkymin jatkossa siis mennään DieselPlussalla ja otetaan riski, että tuhkaa tulee enemmän DPF:n kiusaksi.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 17.11.14 - klo:20:08
Mutta suurin yllätys on ollut nyt, että ajotietokoneesta kulutuksia seuratessa tuntuma on se että DieselPlussaa palaa vähemmän. Mites muilla?

No ihan samaan tulin yllätyksekseni minäkin Nesteen Pro vs. Nesteen perinteinen :o Ja katsurikin tykkäsi kun kertarykäsy riitti leimaan, ilman sitä ns. "putken tyhjennystäkin" 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 17.11.14 - klo:20:48
No ihan samaan tulin yllätyksekseni minäkin Nesteen Pro vs. Nesteen perinteinen :o Ja katsurikin tykkäsi kun kertarykäsy riitti leimaan, ilman sitä ns. "putken tyhjennystäkin" 8)

Siis perinteinen toimi paremmin? Ja täälä pro diesel viimeksi 1.469. Halvimmillaan nähnyt 1.409
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 17.11.14 - klo:20:58
Siis perinteinen toimi paremmin?

Juuri näin. Jotenkin mutu vaikuttaa että alavääntöäkin olisi paremmin ja mentäisiin enempi matalalla murinalla kun tomaatti tarjoilee isompaa pykälää nopeammin ja pitää sen sitkeämmin ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

Mulla vähän päinvastainen. Kun auton hommasin niin ajoin hetken normaalilla dieselillä ja tuntu et aina piti vaihtaa pienempää.. sammu kerran autoki liikkeellä :D Tai ehkä vaan tottunu nyt bensan jälkeen ajamaan tällä. Sen huomasin myös kun kävi autolla radalla niin noin viikon tuntu auto paljon pirteämmältä.. varmaa karstat palo :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 17.11.14 - klo:20:08
NestePro:n kova hinta puri lopulta, ja otin viikko sitten ST1:n Diesel Plus:saa, koska se maksoi 1.369 kun NestePro
Mutta suurin yllätys on ollut nyt, että ajotietokoneesta kulutuksia seuratessa tuntuma on se että DieselPlussaa palaa vähemmän. Mites muilla?
Eiköhän noin pienen otannan tulos mene ihan sattuman piikkiin...
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Kama_

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 17.11.14 - klo:20:08
NestePro:n kova hinta puri lopulta, ja otin viikko sitten ST1:n Diesel Plus:saa, koska se maksoi 1.369 kun NestePro on meillä päin yleensä luokkaa 1.53. Ero on aika iso sanoisinko ja sanonkin.

Mutta suurin yllätys on ollut nyt, että ajotietokoneesta kulutuksia seuratessa tuntuma on se että DieselPlussaa palaa vähemmän. Mites muilla?

Näillä näkymin jatkossa siis mennään DieselPlussalla ja otetaan riski, että tuhkaa tulee enemmän DPF:n kiusaksi.

Itse huomasin saman asian. Omalla kohdalla kulutus putosi matka-ajossa 1200km otannalla 0,3l verrattuna pro dieseliin. Pro dieselillä ajelin noin 1000km ja kulutus oli 4.6l/100km, St 1 diesel plussalla mentiin jo 4.3 l/100km. Keskinopeutta en muista, mutta mitattu Lahdenväylää edestakaisin sahatessa joten voidaan melkein olettaa että keskinopeus ollut samaa luokkaa molemmilla polttoaineilla.

juskaa

Minä vaihdoin pois Pro-Dieselistä jo yli vuosi sitten enkä ole nähnyt tarvetta palata kyseiseen aineeseen. Syy lähinnä se että perstuntumalta esim, ABC:n Smart-Diesel antaa paremmin "voimaa" tuohon pikkudieseliin . ;D
Kulutusmittausten kannalta on hyvä olla kriittinen jos muutos ilmenee näinä aikoina renkaanvaihdon jälkeen . Ison kesäpyörän kun vaihtaa normi talvipyörään niin matkamittari näyttää eri lukemaa ja vääntökin tuntuu paremmalta...
Oma kokemus tuli kyllä vakiokokoisilla kesärenkailla.. 8)
Opel Insignia Sports Tourer -15
Jeep Grand Cherokee 4,0 -95

sambolo

Ois kiva nähdä joku testi smart pro ym dieseleistä. Pro dieselistä joskus olikin. Erot oli aika pienet.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

HiTecci

Eikös kotimaisessa printti-mediassa ollut jotain jutunpoikasta näistä joskus, kun kerrottiin että Nesteen Pro on ainut oikeasti uudelle pohjalle rakennettu diesel, muiden ollessa "vain" eritavoin lisäaineistettua perus-dieseliä ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Wekotin

Kannattaa tutustua tuotteiden tuotetietolappusten tyypillisiin arvoihin. Selviää, että ei tuo Nesteen Pro Diesel, huolimatta uudesta WWFC-standardista poikkea juurikaan ominaisuuksissa kilpailijoiden tai Nesteen omien muiden dieseleiden vastaavista. Esim. tuo "parempi voitelevuus" on jopa huonompi. Totta uuden WWFC mukaan specsi on tiukempi, mutta voitelevuudelle tyypillinen arvo esim. Nesteen talvi diesel -29/-34:ssä on parempi (pienempi arvo). Sama homma myös perus -5/-15 vs pro diesel -12/-22.


tet

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 19.11.14 - klo:10:34
Kannattaa tutustua tuotteiden tuotetietolappusten tyypillisiin arvoihin. Selviää, että ei tuo Nesteen Pro Diesel, huolimatta uudesta WWFC-standardista poikkea juurikaan ominaisuuksissa kilpailijoiden tai Nesteen omien muiden dieseleiden vastaavista. Esim. tuo "parempi voitelevuus" on jopa huonompi. Totta uuden WWFC mukaan specsi on tiukempi, mutta voitelevuudelle tyypillinen arvo esim. Nesteen talvi diesel -29/-34:ssä on parempi (pienempi arvo). Sama homma myös perus -5/-15 vs pro diesel -12/-22.

Siltähän tuo vaikuttaa että lähinnä vain setaaniluvussa pro on parempaa, jos tyypillisiin arvoihin on uskominen. Verrataan sitten nesteen omaan peruskamaan tai esim. ST1 Diesel Plussaan. Vaan onko? Laaturajoja tietenkin täytyy noudattaa, jotta luokituksissä pysytään. Mutta onko noille tyypillisille arvoille jotain vaatimuksia, miten lähelle niitä pitää oikeasti osua? Miten paljon niihin mahtanee voida luottaa, on mielestäni hyvä kysymys.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.11.14 - klo:11:33
Siltähän tuo vaikuttaa että lähinnä vain setaaniluvussa pro on parempaa, jos tyypillisiin arvoihin on uskominen. Verrataan sitten nesteen omaan peruskamaan tai esim. ST1 Diesel Plussaan. Vaan onko? Laaturajoja tietenkin täytyy noudattaa, jotta luokituksissä pysytään. Mutta onko noille tyypillisille arvoille jotain vaatimuksia, miten lähelle niitä pitää oikeasti osua? Miten paljon niihin mahtanee voida luottaa, on mielestäni hyvä kysymys.

Tyypillinen arvo on valmistajan ilmoittama keskiarvo ominaisuudelle. Eräkohtaisia heittoja voi olla. Usein myös on, että standardin laaturaja on esim. 0 - 10:een, mutta firman oma laaturaja on tiukempi esim. 3 - 8. Tuotahan ei mistään julkisesta palvelusta löydy.

tet

#414
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 19.11.14 - klo:11:46
Tyypillinen arvo on valmistajan ilmoittama keskiarvo ominaisuudelle.

Niinhän sen varmaan pitäisi olla, mutta asian varmuutta tuossa kyselin. Eli jos tuota keskiarvon ilmoittamista ei valvota mitenkään, kuten rajojen ylityksiä varmastikin valvotaan, niin houkutus voi olla ilmoitella jotain sellaisia "tyypillisiä" arvoja jotka eivät pidä paikkaansa? Jos polttonesteellä on vaikkapa nyt tuo WWDC Cat4 -luokitus niin oletettavasti joku taho valvoo että sen luokituksen rajoissa pysytään. Mutta valvooko kukaan että tyypillinen arvo oikeasti on tyypillinen? Toki kun verrataan Nesteen omiin tuotteisiin niin silloin voi varmaan luottaa että nillä tyypillisillä arvoilla on ainakin jonkinlainen vertailukelpoisuus olemassa. Mutta kun verrataan toisen valmistajan tyypillisiin, niin vieläkö oikeasti pystytään vertaamaan luotettavasti?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.11.14 - klo:12:02
Niinhän sen varmaan pitäisi olla, mutta asian varmuutta tuossa kyselin. Eli jos tuota keskiarvon ilmoittamista ei valvota mitenkään, kuten rajojen ylityksiä varmastikin valvotaan, niin houkutus voi olla ilmoitella jotain sellaisia "tyypillisiä" arvoja jotka eivät pidä paikkaansa? Jos polttonesteellä on vaikkapa nyt tuo WWDC Cat4 -luokitus niin oletettavasti joku taho valvoo että sen luokituksen rajoissa pysytään. Mutta valvooko kukaan että tyypillinen arvo oikeasti on tyypillinen? Toki kun verrataan Nesteen omiin tuotteisiin niin silloin voi varmaan luottaa että nillä tyypillisillä arvoilla on ainakin jonkinlainen vertailukelpoisuus olemassa. Mutta kun verrataan toisen valmistajan tyypillisiin, niin vieläkö oikeasti pystytään vertaamaan luotettavasti?

Käytännössä niitä ei kyllä valvo ketään paitsi valmistaja itse. SAE ja ACEA saattavat tehdä pistokokeita, mutta vaikka niissä failaisi niin siitä selviää puhumalla ja vakuuttamalla, että asia korjataan. Tyypillisiä arvojahan ei ole mikään pakko edes antaa (paitsi, jotka liittyvät KTT:n) joten vapaaehtoisuuteen ja hyvän tahdon varaan laitetaan aika paljon. Esim. voiteluainepuolella ACEA-luokitus haetaan "self-certification" -periaatteella. Valmistaja itse testaa ja lähettää tulokset ACEA:lle pällisteltäväksi ja vakuuttaa, että tiedot ovat oikein. Sama koskee japanilaisten JASOa.

roadrunner

Tuulilasi 4/2014 vartaili Nesteen Pro vs. perusdiesel.

"Pro Diesel näyttäisi lisäävän jonkin verran suorituskykyä. Käytännössä erot ovat kuitenkin niin pieniä, ettei niitä huomaa arkiajossa ollenkaan"

On täällä vain tarkkoja kuskeja....
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

raipuli

Eiköhän tuo Pro  Diesel ole jo jäänyt jo jälkeen tuossa premium diesel luokassa. ST1 ja ABC tarjoaa jo paremmilla setaani arvoilla ja pienemmillä tuhka ja sedimentti arvoilla olevaa dieseliä. Joku petrokemiasta ymmärtävä voisi kertoa, että mikä lisää dieselissä tuota noen tuottoa (=haitallista dpf-suodattimelle).

Lisäksi kilpailijoiden diesel on hinnaltaan aina sen 6-10 senttiä halvempaa litralta kuin tuon ProDiesel. Olen itse tankkaillut tuota st1 tai abc smart dieseliä. En ole huomannut mitään eroa verrattuna ProDieseliin. Kilpailijat voitti tällä kertaa. Omassa noin 55-60tkm vuosittaisessa ajomäärässä tuo 6-10 sentin säätö litralta on jo 180â,¬ vuodessa...

Linkki ST1 arvoihin: http://www.st1.fi/files/14330/Diesel_plus_tuotetieto_20_1812.pdf
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

SNG

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 02.01.15 - klo:10:08
Eiköhän tuo Pro  Diesel ole jo jäänyt jo jälkeen tuossa premium diesel luokassa. ST1 ja ABC tarjoaa jo paremmilla setaani arvoilla ja pienemmillä tuhka ja sedimentti arvoilla olevaa dieseliä. Joku petrokemiasta ymmärtävä voisi kertoa, että mikä lisää dieselissä tuota noen tuottoa (=haitallista dpf-suodattimelle).

Lisäksi kilpailijoiden diesel on hinnaltaan aina sen 6-10 senttiä halvempaa litralta kuin tuon ProDiesel. Olen itse tankkaillut tuota st1 tai abc smart dieseliä. En ole huomannut mitään eroa verrattuna ProDieseliin. Kilpailijat voitti tällä kertaa. Omassa noin 55-60tkm vuosittaisessa ajomäärässä tuo 6-10 sentin säätö litralta on jo 180€ vuodessa...

Linkki ST1 arvoihin: http://www.st1.fi/files/14330/Diesel_plus_tuotetieto_20_1812.pdf

Mielenkiintoista. Valmistajan/edustajan mukaan tyypillinen tuhkajäännös molemmissa < 0.001 ppm. EN590 standardin laaturaja <0.01ppm, WWFC luokituksessa juurikin aiemmin mainittu <0.001 ppm. 

Saisipa korkean setaaniluvun hifidieselit NesteOil, ST1 ja ABC vielä keskenään TM-vertailuun. Tuhkan osalta normidiesel edelleen kymmenen kertaa huonompaa.

sotka

Lainaus käyttäjältä: SNG - 02.01.15 - klo:10:54
Mielenkiintoista. Valmistajan/edustajan mukaan tyypillinen tuhkajäännös molemmissa < 0.001 ppm. EN590 standardin laaturaja <0.01ppm, WWFC luokituksessa juurikin aiemmin mainittu <0.001 ppm.

Mielenkiintoista tosiaan. St1 ja ABC tarjoavat speksit omille dieseleilleen, mutta Nesteen pro:sta ei ole muuta tietoa (ts. en löytänyt) kuin WWFC 5 standardin täyttäminen.

Näiden perusteella tyypillisesti tuhkan osuus on kaikissa kolmessa samaa luokkaa, mutta koska St1 ja ABC:n "pro:t" täyttävät vain EN590:n, tuhkaa saattaa olla välillä huomattavasti enemmän (tai olla olematta).

Mielenkiintoista olisi myös tietää, miksi vain Nesteen polttoaine täyttää WWFC 5:n, vaikka St1 ja ABC:n tyypilliset arvot näyttävät äkkivilkaisulla ylittävän EN590:n vaatimukset reippaasti. Määrityksen hinta, toimitusongelma, laadun vaihtelut, toimittajan kieltäytyminen, salaliitto?

Ps. Myös ABC:n normidieselin tuhkan määrän tyypillinen arvo on < 0.001 ppm. Olenko siis tankannut "parempaa" laatua turhaan, kun olen ajatellut DPF:n hyötyvän pienemmästä tuhkapitoisuudesta?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy