TDI moottorin kova polttoaineen kulutus

Aloittaja RiMa, 29.01.10 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

sonic

BKD v-2006 octavia ,tankkauksista kulutus 5,6l/100km, talvella menee selvästi yli 6l, jopa 6,5l.

RSOCUstin

BKD 16v 2.0tdi+DSG6 Altea XL oli syöppö  6,52 l / 100 km 30,820 km ja 2,010 l.
7,4-5.7L välillä huiteli kulutukset tankkauksista.

Higher

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.09.14 - klo:21:53
Liian pieni otanta, virheen osuus suhteessa todella suuri.
Nyt näyttää jo paremmalta kulutuksen suhteen, 310km ja on karvan päälle 3/4 osaa jäljellä.

Lupailisi siis karkeasti 6.x L/100km, ajelen vielä reilun viikon että on tankki vajunut alle puolen välin ja sitten tankin täyttö.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Higher - 26.09.14 - klo:21:20
ajelen vielä reilun viikon että on tankki vajunut alle puolen välin ja sitten tankin täyttö.

Aja nyt ainakin yksi tankillinen loppuun asti, mieluummin pari.

tärpätti

Ajoprofiili vaikuttaa melkoista paljon. Jos ajan maantietä 35km siivun,  kulutus siinä 5.3l. Tällöin vauhtia mittarin mukaan 110km/h. 45 km siivu samaa tietä mutta siis vaan pidempään,  kulutus alkaa laskea. 5.0l. Sitten kun talvirajoitus astuu peliin niin 4.5l kulutus lukemia odotettavissa. Silloin   mittari nopeus on 95km/h. Tasaisen matka ajon kulutus on yleensä välillä 5-5.4l 300km yhteen soittoon, tosin vauhtia voi olla sen verran että rike sakoille mennään jos napsahtaa.

Ohittaessa käytän nelosta tai vitosta,  kierrokset pyrin pitämään kiihdyttäessä yleensä 2500rpm yläpuolella.


Bkd moottori,  205/16 kesärenkaat, 195/15 talvi. Egr poistettu käytöstä, ohjelmaan tehty osakaasulle muutos,  ei pyydä ahtoa niin paljon. Edellisestä ohjelmasta kulutus laski 1-1.5 desiä. Teho 180hv/400nm.

Kulutus mielestäni ainakin omassa rottelossa kohtuullinen.
Octavia BKD

Higher

Reilu 900km ajoin tankillisella (864km kohdilla syttyi sippi-valo) ja täyteen. Kulutus 5.5L/100km, liki normi kulutusta siis näille koneille (BKD, 2.0)?


VAGkilainen

Oma menee n. 5.7-5.9 L /100km tankkauksista laskettuna. Ei tahdo alle päästä. Renkaat 205/ 16".
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Hannup6

Muutamia kertoja on kulutus noussut itekseen omassa kiesissäkin. Jarrujen laahauksen takia.
Sen kyllä ajaessa huomaa . Meno on raskasta.


Higher

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 06.10.14 - klo:17:35
Oma menee n. 5.7-5.9 L /100km tankkauksista laskettuna. Ei tahdo alle päästä. Renkaat 205/ 16".
Edellinen ~1800km matkat tankkauksista laskettuna 5.72L/100km täällä nyt vienyt. Voi olla kun tulee jatkuvat pakkaskelit niin joutuu taipumaan tuonne päälle 6L/100km.

No, aika näyttää miten oikeilla pakkasilla syö.

Saulis

Itsellä 2010 Golf VI 1.6 BM, 78tkm mittarissa, ostin auton noin 3v sitten 18tkm lasissa.

Kolmen vuoden aikana autolla on käytännössä ajettu pelkästään samaa työajoa, n. 90% moottoritiellä ja loput maantiellä 60/80km/h. Kolme vuotta sitten kulutus oli ajotietokoneen mukaan n. 5,5l/100km kesäajossa ja 6l/100km talvella. Kulutus on kuitenkin hiljalleen tuntunut nousevan ja viime kesän ja syksyn aikana aloin kiinnittää asiaan entistä enemmän huomiota.

Kulutus on kesäajossa noussut yli 6l/100km ja nyt kun laitoin talvirenkaat alle niin keskikulutus on ollut vähintään 6,8l/100km, kun päivittäinen keskikulutus vaihtelee 6,5l/100km ja jopa 7,5l/100km välillä. Toinen asia mihin aloin kiinnittää kesän aikana huomiota oli DPF:n polttotoiminto joka tuntui pärähtävän päälle lähes päivittäin. Joskus poltto saattoi lähteä käyntiin kylmällä koneella melkein heti pihalta lähdettyä jolloin kone alkoi puskemaan valkoista usvaa takapuolelta ja käymään todella huonosti. Tähän ensiavuksi vaihdettiin hiukkassuodattimen paine-eroanturi, mutta siitä ei löytynyt apua. (tosin mainittakoon: anturin vaihdon jälkeisenä päivänä keskikulutus oli edestakaisella työmatkalla 5,5-5,7l/100km - ja tämä siis talvirenkailla. En vieläkään käsitä miten se tapahtui mutta tämä ihme kesti tosiaan yhden päivän jonka jälkeen palattiin normiarkeen)

Olen kuitenkin nyt mielestäni sulkenut pois sen mahdollisuuden, että DPF:n poltto olisi yksinään syy kulutuksen nousuun - se taitaa olla enemmänkin oire. Eli tämä kai jättää kaksivaihtoehtoa: joko pönttö menee oikeasti koko ajan tukkoon jostain syystä tai sitten jokin anturi antaa sen verran virheellistä tietoa että se laukaisee DPF:n polton (ja aiheuttaa samalla ties mitä muuta)

Olisikohan kellään mitään ideoita että mitä antureita kannattaisi katsastaa ja mistä (maallikko) tunnistaa virheellisen syötteen?

- Mitään vikakoodeja ei siis ole missään vaiheessa ollut, eikä myöskään merkkivaloja.
- Olen seuraillut mm. öljyn, jäähynesteen ja pakokaasujen lämpötiloja, ei mitään silmäänpistävää niissä.
- Intake pressure ja turbon paineet tuntuvat olevan OK (pyynti vs. saatu paine likellä toisiaan)
- Ilmamassamittari antaa nolla-arvoksi 0,6 g/s auton ollessa sammuksissa - tiedä häntä onko tuo normaalia vai ei?
- Mitattu noen määrä DPF-pöntössä on jostain syystä negatiivinen

Eilen oli lukija autossa kiinni kun DPF:n poltto käynnistyi - tällä kertaa kylmällä koneella. Yllätys oli se, että koneelta katsottuna polton käynnisti muutos "Service regeneration phase" -kentässä. Olin siis ollut tähän asti siinä uskossa että "service regeneration" viittaa nimenomaan korjaamolla tehtävään pakotettuun polttoon ja että normaali poltto käynnistyy esimerkiksi silloin kun mitatun noen määrä ylittää jonkin raja-arvon... (edellisenä päivänä mitatun noen määrä oli ollut itseasiassa suurempi kuin eilen joten se ei voinut käynnistää polttoa)

Eli nyt olisi hakusessa sellainen Houdini joka osaisi kertoa vähän regenerointiohjelman sielunelämästä ja siitä mitkä asiat vaikuttaa sen käynnistymiseen. :-)

Sori jos meni vähän OT


Kama_

Lainaus käyttäjältä: Saulis - 25.11.14 - klo:23:16
Itsellä 2010 Golf VI 1.6 BM, 78tkm mittarissa, ostin auton noin 3v sitten 18tkm lasissa.

Kolmen vuoden aikana autolla on käytännössä ajettu pelkästään samaa työajoa, n. 90% moottoritiellä ja loput maantiellä 60/80km/h. Kolme vuotta sitten kulutus oli ajotietokoneen mukaan n. 5,5l/100km kesäajossa ja 6l/100km talvella. Kulutus on kuitenkin hiljalleen tuntunut nousevan ja viime kesän ja syksyn aikana aloin kiinnittää asiaan entistä enemmän huomiota.

Kulutus on kesäajossa noussut yli 6l/100km ja nyt kun laitoin talvirenkaat alle niin keskikulutus on ollut vähintään 6,8l/100km, kun päivittäinen keskikulutus vaihtelee 6,5l/100km ja jopa 7,5l/100km välillä. Toinen asia mihin aloin kiinnittää kesän aikana huomiota oli DPF:n polttotoiminto joka tuntui pärähtävän päälle lähes päivittäin. Joskus poltto saattoi lähteä käyntiin kylmällä koneella melkein heti pihalta lähdettyä jolloin kone alkoi puskemaan valkoista usvaa takapuolelta ja käymään todella huonosti. Tähän ensiavuksi vaihdettiin hiukkassuodattimen paine-eroanturi, mutta siitä ei löytynyt apua. (tosin mainittakoon: anturin vaihdon jälkeisenä päivänä keskikulutus oli edestakaisella työmatkalla 5,5-5,7l/100km - ja tämä siis talvirenkailla. En vieläkään käsitä miten se tapahtui mutta tämä ihme kesti tosiaan yhden päivän jonka jälkeen palattiin normiarkeen)

Olen kuitenkin nyt mielestäni sulkenut pois sen mahdollisuuden, että DPF:n poltto olisi yksinään syy kulutuksen nousuun - se taitaa olla enemmänkin oire. Eli tämä kai jättää kaksivaihtoehtoa: joko pönttö menee oikeasti koko ajan tukkoon jostain syystä tai sitten jokin anturi antaa sen verran virheellistä tietoa että se laukaisee DPF:n polton (ja aiheuttaa samalla ties mitä muuta)

Olisikohan kellään mitään ideoita että mitä antureita kannattaisi katsastaa ja mistä (maallikko) tunnistaa virheellisen syötteen?

- Mitään vikakoodeja ei siis ole missään vaiheessa ollut, eikä myöskään merkkivaloja.
- Olen seuraillut mm. öljyn, jäähynesteen ja pakokaasujen lämpötiloja, ei mitään silmäänpistävää niissä.
- Intake pressure ja turbon paineet tuntuvat olevan OK (pyynti vs. saatu paine likellä toisiaan)
- Ilmamassamittari antaa nolla-arvoksi 0,6 g/s auton ollessa sammuksissa - tiedä häntä onko tuo normaalia vai ei?
- Mitattu noen määrä DPF-pöntössä on jostain syystä negatiivinen

Eilen oli lukija autossa kiinni kun DPF:n poltto käynnistyi - tällä kertaa kylmällä koneella. Yllätys oli se, että koneelta katsottuna polton käynnisti muutos "Service regeneration phase" -kentässä. Olin siis ollut tähän asti siinä uskossa että "service regeneration" viittaa nimenomaan korjaamolla tehtävään pakotettuun polttoon ja että normaali poltto käynnistyy esimerkiksi silloin kun mitatun noen määrä ylittää jonkin raja-arvon... (edellisenä päivänä mitatun noen määrä oli ollut itseasiassa suurempi kuin eilen joten se ei voinut käynnistää polttoa)

Eli nyt olisi hakusessa sellainen Houdini joka osaisi kertoa vähän regenerointiohjelman sielunelämästä ja siitä mitkä asiat vaikuttaa sen käynnistymiseen. :-)

Sori jos meni vähän OT

Vaikka olet vaihtanut paine-eroanturin niin kannattaa tarkistaa paineantureiden antama tieto käynnissä ja moottori sammuksissa uudestaan. Paine eroa ei saa olla yhtään, kun moottori ei käy. Noiden antureiden asennuksessa tehty joskus virheitä kun ei ole puhdistettu anturipaikkaa paineilmalla ja uusi anturi on mennyt rikki ensimmäisen 100km aikana. Autodatasta näyttää saavan ohjearvot tuon anturin toiminnan osalta josta voi jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää. Hieman viittaa tuo negatiivinen noen määrä pöntössä tuohon painetunnistimeen (tämä on vain veikkaus)...

Ilmamassa mittarin antama arvo on ihan normaali, ei syytä huolestua.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: VAGkilainen - 06.10.14 - klo:17:35
Oma menee n. 5.7-5.9 L /100km tankkauksista laskettuna. Ei tahdo alle päästä. Renkaat 205/ 16".
Kumpi tuossa allekirjoituksessa heittää? Moottorikoodi vai vuosimalli? Väännän rautalangasta: BKD moottoria ei ole valmistettu enää jälkeen 2008. Jos autosi on vuosimallia 2010, on se CR -tekniikalla varustettu. Jos ajat lähisiwaan ja takaisin, tai joskus pidemmällekkin kylmällä koneella nilkka suorana (kuten oletettavaa), on kulutuksesi täysin normaali. Mikä sen kyseisen ajoneuvon todellinen moottori on, on sinun itse selvitettävä, mutta mututuntumalla ei kuuhun lennetä. Jos et tiedä, mikä moottori autossasi on, älä tule itkemään kulutuksesta! Pumppari ja CommonRail käyttäytyy sen suhteen niin kovin eri tavoin. Ja molemmat kuluttaa aivan vitusti, jos ajetaan pelkästään max. 10km siivua. Se jos mikä, ei merkkiä vaihtamalla parane. Mutta varma voit olla, että volkkarin saa tuolla tapaa helpoiten paskaksi, niin pääset sitten inisemään muille foorumeille paskasta laadusta...

Saulis

Lainaus käyttäjältä: Kama_ - 26.11.14 - klo:00:14
Vaikka olet vaihtanut paine-eroanturin niin kannattaa tarkistaa paineantureiden antama tieto käynnissä ja moottori sammuksissa uudestaan. Paine eroa ei saa olla yhtään, kun moottori ei käy. Noiden antureiden asennuksessa tehty joskus virheitä kun ei ole puhdistettu anturipaikkaa paineilmalla ja uusi anturi on mennyt rikki ensimmäisen 100km aikana. Autodatasta näyttää saavan ohjearvot tuon anturin toiminnan osalta josta voi jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää. Hieman viittaa tuo negatiivinen noen määrä pöntössä tuohon painetunnistimeen (tämä on vain veikkaus)...

Ilmamassa mittarin antama arvo on ihan normaali, ei syytä huolestua.

Kiitos vinkistä, kävin äsken tarkistamassa tilanteen, paine-ero näytti nollaa auton ollessa pois käynnistä (auto seissyt n. 4h) Mutta, 20.11. olin tallentanut ajodataa jossa näkyy paine-eroa ennen auton käynnistämistä: 0,166 - 0,829 hPa hetkeä ennen käynnistystä... tämä siis anturin vaihtamisen jälkeen. Täytyy seurata asiaa.

Asia on myös viime kirjoituksen (ti 25.11.) jälkeen edennyt siten, että heti seuraavana päivänä kulutuslukemat mystisesti putosivat alle 6 litran - ja ne ovat toistaiseksi pysyneet kolmen päivän ajojen verran alhaalla. Huomenna nähdään vielä mikä on tilanne. Syytä tähän en osaa edes arvata, mutta voidaan spekuloida: 1) otin kokeeksi peilinlämmittimet pois päältä keskiviikkoaamuna - kokeilen huomenna mitä tapahtuu kun laitan ne takaisin päälle :-)
2) tiistai-iltana hääräsin autolla ja sain pakoputken päästä sormilleni pienen sähköpurkauksen - voiko olla että pakoputkessa oli jännitettä joka antoi pakoputkeen maadoitetuille antureille väärää nollapotentiaalia?

Tänään tankilla käydessä myös tajusin jotain.. nimittäin kun meikällä on tapana aina nollata trippi ja ajotietokoneen kakkosmuisti tankatessa. Tällä kertaa keskari näytti 7.1l/100km ja trippi about 940km - tästähän laskee lyhyelläkin matikalla keskikulutukseksi n. 50 litralle löpöä n 5,3l/100km. Olen siis sokeasti tuijottanut ajotietokoneen keskaria eikä ole aikasemmin tullut mieleen tosiaan laskea todellista kulutusta - ei ole vaan tullut mieleen että se voisi heittää noin helvetisti.

Eli summa summarum, koko homma onkin pohjautunut pitkälti virheelliseen ajotietokoneen keskarilukemaan. Mutta silti:

1) kulutus on noussut aikaisemmasta (950km/tankki, vs. 1000-1100km/tankki +5-8% ero), kuitenkin vähemmän kuin olen tähän asti olettanut. (5,5l/100km vs 7,5l/100km, +25% ero)
2) DPF:n regeneroi liian usein, tällä tankillisella saldona OBD:n mukaan 1 "normaali" regenerointi + 1 service regenerointi
3) Ajotietokone näyttää +20-25% liian suuren kulutuksen, sama kulutusvirhe näkyy myös OBD:lla mm. "fuel consumed since last regen" -datassa, eli ongelma ei rajoitu pelkästään ajotietokoneen näyttöön vaan tietoa käytetään myös jossain muualla.

Tutkimukset jatkuvat...

Saulis

Tilannepäivitys: tänään ajotietokone näytti taas keskariksi n. 7,5l/100km molempiin suuntiin. Eli palattiin normaaliin päivärytmiin. Aamulla pamahti DPF:n regenerointi käyntiin jälleen, (ainakin) kolmannen kerran 500km matkalla.

Iltapäivällä tallensin kotimatkalta datan, paine-eroanturi näytti nollaa ennen auton käynnistystä. Tallensin nyt ensimmäistä kertaa polttoaineen paineet ja lämpötilat ja  mielenkiintoisena huomiona polttoaineen lämpötila näytti ennen käynnistystä 7 astetta. Auto oli siis seissyt koko päivän ulkona -1 asteessa. Ajon aikana polttoaineen lämpötila nousi 14-16 asteeseen. Näin maalaisjärjellä ajateltuna polttoaineen lämpötila pitäisi kai olla aika lähellä ulkolämpötilaa?

Jos polttoaineen lämpötila on mitattu yläkanttiin niin se kai voisi liittyä niihin satunnaisiin käyntihäiriöihin, joissa DPF:n poltto on lähtenyt päälle kylmällä koneella. (koneeseen syötetään pääsytyksen jälkeen lisäpolttoainetta joka ei ehdi palaa kunnolla koska se on liian kylmää). Toisekseen virheellinen lämpötila kai vaikuttaisi myös polttoaineen tilavuuden arviointiin ja sitä kautta lasketun kulutuksen määrään?

dosetti

Mistähän tuo polttoaineen lämpötila mitataan? Minulla oli aiemmin evrymod autossa kiinni ja vcds näytti polttoaineen lämpötilaksi muistaakseni 127astetta C. Ilman evryä vähän vähemmän.

Saulis

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 01.12.14 - klo:21:53
Mistähän tuo polttoaineen lämpötila mitataan? Minulla oli aiemmin evrymod autossa kiinni ja vcds näytti polttoaineen lämpötilaksi muistaakseni 127astetta C. Ilman evryä vähän vähemmän.

Käsittääkseni se anturi on polttoainepumpussa tai sen välittömässä läheisyydessä moottorista riippuen. Evrymod toiminta ilmeisesti perustuu siihen, että polttoaineen lämpötila huijataan 120-135 asteiseksi (http://www.autowiki.fi/index.php/EVRY-mod)

Mikey

Jos on kyse pumppusuutinmoottorista, niin lämpöanturi löytynee moottorilta tulevasta dieselin paluuletkusta. Polttoainehan lämpenee voimakkaasti sylinterinkannen putkistossa ja pumppusuuttimissa kulkiessaan (polttoaine osin kiertää suuttimen läpi takaisin paluulinjaan jäähdyttäen suuttimia).

dosetti

Ã,,kkiseltään tuo 14 astetta kuulostaa aika viileältä polttoaineen lämpötilaksi ajon aikana?

Saulis

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 02.12.14 - klo:15:36
Ã,,kkiseltään tuo 14 astetta kuulostaa aika viileältä polttoaineen lämpötilaksi ajon aikana?

Viime mittauksissa lämpötila pysytteli vielä alempana, n. 9 asteessa. (ulkona 4-5 astetta plussan puolella)

Alkaa vahvasti tuntumaan siltä, että polttoainesuodattimen sisällä oleva termostaattiventtiili joka säätelee polttoaineen virtausta takaisin tankkiin on koko ajan auki. Eli moottorilta takaisin virtaava lämmin polttoaine valuu polttoainesuodattimesta tankkiin eikä palaa uudestaan kiertoon. Jostain luin että venttiilin pitäis aueta vasta kun polttoaine on n. 30-asteista.

Tämän teoria tukisi myös viime viikkoisia paria ajopäivää jolloin kulutus oli n. 1,5l/100km "normaalia" pienempi - nimittäin tankissa oli enää vain alle 10 litraa polttoainetta ja niin pieni määrä ehti todennäköisesti lämpeämään ajon aikana vaikka se kiertäisikin tankin kautta.

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: PIPO - 29.01.10 - klo:22:09
Hydridi Lexus ei päässyt lähellekään  "testisyklillä määriteltyjä vertailuarvoja" jossain koeajossa. :'( :'( :'(

Tuossa on testaajan osaamattomuudesta osittain kyse, hän ei ilmeisesti tunne pulse & clide tekniikkaa joka erityisesti hybrideissä auttaa malaliin kulutuksiin.

Nm. kolme hybridiä pihassa , pari Lexusta ja Prius.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy