Kaksoismassapyörän oireet?

Aloittaja Skudaa, 27.03.10 - klo:07:49

« edellinen - seuraava »

IFM

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 06.03.15 - klo:23:10
Entä jos on koko motti vaihdettu jakoketjun takia?  :-[

Mulla se luki moottorin kyljessä, kun osasi oikeasta, eli tyypuurin, vinkkelistä katsoa.
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG -07

topewi00

Nyt alkoi sitten satunnaiset kolinat Jetassa. Välillä kuuluu selvää kolinaa ja välillä taas ei. Tyhjäkäynnin lisäksi äänen saa esiin välillä moottorijarrutuksissa. Kytkimen painamisella /painamatta jättämisellä ei tunnu olevan vaikutusta asiaan.Kylmänä ääniä ei kuulu juurikaan, mutta koneen lämmettyä paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä alkaa taas kuulumaan epäsäännöllistä rahinaa ja kolinaa. Voisiko kuulostaa kaksoismassaongelmalta?

http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/sachs-1-9-tdi-5-6-speed-dual-mass-flywheel-and-clutch-kit-mk5-platform.html 

Tuo darksiden setti on ilmeisesti sopiva vm. 2006 1,9 TDI Jettaan (BKC + manuaali)? Missä hinnoissa vaihtotyö pyörii pk-seudulla? Hyviä ehdotuksia vaihtotyön tekijäksi?

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Bisti

Mihin vuosimalleihin asti näitä kaksoismassavikoja on ollut? Itsellä kiikarissa autonvaihto (Jetta vaihtuu todennäköisesti -12 mallin Seat Exeoon, 2.0TDI 105kW manuaalivaihteilla, ajokm. 60tkm) ja kiinnostaisi tietää että onko noissa "uudemmissa" ollut vikoja? Auto ollut päivän minulla koeajossa ja en ole kyllä mitään kolinoita/värinöitä huomannut, en kylmänä enkä lämpimänä (paitsi tietysti dieselin traktorimaisuus verrattuna pieneen vapaastihengittävän bensakoneen käyntiin)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

ConD

Kaksoismassa on kuluva osa. Dieseli rytkyttää sen hengiltä ajanoloon melko varmasti. Nyt nämä 2011 malliset alkaa olla siinä kunnossa, että ensimmäisistä kaksoismassat alkaa olla vaihtokunnossa, etenkin enemmän ajettuina.

60tkm ajettu on senverta vähän onneksi rullattu, ja manuaalin kanssa voit itse säädellä kuinka matalilla kierroksilla autoa jurnuttelet eteenpäin, että en tuossa isoa riskiä näe. Rahaa se kaksoismassaremppakin vaan toisaalta vaatii..
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Eka Golf

Kuka kieroutunut inssi on tuon kaksoismassan keksinyt ja miksi ihmeessä?  :o


Tos®

Vaihtoon meni. (106 tkm ajettuna)
Onneks oli finntakuu, niin ei tarvinnut tapella.  ;D

Golffissa ei ollut mitään ongelmaa, vaikka oli hitusen yli 200tkm ajettu.
Kestää kunhan ajaa siveellisesti, toista on dsg:n vedättäminen.

Jostain taitaa löytyä ohjelmointia tähänkin tarkoitukseen.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Anatooli

Möö,

Omassa Golfi Variantissa ,2008 TDI 77kW manuaalissa meni koko paketti hoitoon kun mittarissa oli 190tkm. Mitään ko. osia ei oltu  ainakaan huoltokirjan mukaan vaihdettu.

Tähän murheenkryyniin vaihdettiin jo myös kone kolme vuotta sitten kun autolla oli ajettu 140tkm, kampiakseli pöläytti ulos. Joku kampiakselin kiinnityspultti kuulemma on noissa pettänyt.. Kaikki jarrulevyt ja palat meni vaihtoon syksyllä. Eli ihanasti rahaa on mennyt remppoihin omistuksen aikana kaikkinensa kolmen vuoden aikana, huollot sisältäen sellaiset seitsemän tonnia. Kiva ajella siis suht.kallilla autolla.

Ennen kiinteävauhtista, oireet oli tyhjäkäynnillä jonkinsortin epämääräistä hytkyntää ja värähtelyä. Ja liikkeelle lähdöt olivat aika tökkiviä. Jotenkin niihin oli vaan tottunut, eikä niistä sen koommin välittänyt. Ominaisuuksiahan noissa autoissa vaan on. Hihnan vaihdon jälkeen joulukuussa alkoi kuulua hirveä resonointi auton etupäästä. Eikun takaisin korjaamolle ja nosturille. Koneen vaihdon yhteydessä kone oli kiinnitetty vääränlaisilla pulteilla (?) ja joitain ahtoletkuja oli jätetty kiinnittämättä jotka osuivat johonkin suojapeltiin. Mutta huoltosälli huomasi myös tuon resonoinnin johtuvan jostain muusta. Kun kytkimen painoi pohjaan, laittoi vaihteen sisään ja nosti kierroksia, alkoi tietyllä kierrosaluella hakemisen kanssa todella vahva resonointi. Sanoivat että kytkimen painelaakeri on pettämässä. Että kannattaa miettiä remppaa ettei mene pahemmin.

Ajelin pari kuukautta ennenkuin menin korjauttamaan ja vaihtamaan koko höskän. Huollon jälkeen kyselin, miltä kaksoismassapyörä näytti ja vastaus oli että kuulemma ihan hyvältä. Kytkin oli vain aivan loppu. Kampiakselin tiiviste hässäkkä vaihdettiin myös jossa oli kierrosnopeus anturi(?).

Mutta kun näitä kaksoismassa juttuja on pelonsekaisin tuntein lukenut, olin päättäny vaihtaa sen kiinteään samalla kun paikat on auki.

Liikkeelle lähdöt sujuvat tosi kivasti, kytkin ottaa alhaalta. Pientä eroa on matalilla kierroksilla ajeluun, mutta enemmänkin vain se on tottumiskysymys ei niinkään häiritsevä tekiä. Eli hiukan aiemmin vaihtaa pienemmälle vaihteelle ja hiukan enemmän kierroksia liikkeelle lähdöissä. Motari nopeuksissa ainakin talvirenkain havaitsee värinän tai resonointia jota ei aiemmin ollut. Paketti on ollut alla vasta yhden tankillisen verran, joten täytyy katsoa, miten osat hioutuvat toisiinsa tm. Ajotietokoneen näyttö näytti aluksi litraa paria kovempia kulutuslukemia, mutta on tasoittumassa. Kiihdytyksissa myös tuntee jotain persiin alla, ihan kuin kiihtyisi tasaisemmin, ei nopeammin. Johtunee sekin fiilis siitä pienestä resonoinnista.

Niin tai näin, täytyy katsoa ja infota tänne kokemuksia, muuttuuko joku oleellisesti, pieneneekö resonointi ym. Toistaiseksi olen ollut ihan tyytyväinen. Mikä nyt varmaan johtuu siitä ettei koko jalkaa tarvitse nostaa kytkimelta liikkeellelähdöissä  :P


















Lainaus käyttäjältä: VesaJ - 27.08.10 - klo:20:57
Hei,
Kaksoismassapyörän oireilut alkoivat 125tkm kohdalla. Octavia II 2006 1,9 Tdi.
Ensin alkoi semmoinen ihmeellinen rahina tyhjäkäynnillä ja sitten huomasi eron kun
painoi kytkintä tai ei painanut. Luulin, että painelaakeri olisi menossa kun ääni oli
sellainen hankaava. Ã,,äni paheni niin kovaksi, etten ajanut autolla vaan aloitin remontin.
Loppujen lopuksi se kaksoismassapyörä oli aivan sökö ja samalla vaihdoin kytkimen +
painelaakerin kun kerran avasin paikat.
:D Nyt on kiva ajella kun ei tarvitse murehtia enää samaa vikaa kun laitoin TAVALLISEN
vauhtipyörän tilalle. Suosittelen lämpimästi. Varaosat kustansi 900 â,¬uroa. Työn osuudelle
en laske kun kerran itse tein.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 28.03.15 - klo:15:00
Vaihtoon meni. (106 tkm ajettuna)
Onneks oli finntakuu, niin ei tarvinnut tapella.  ;D

Golffissa ei ollut mitään ongelmaa, vaikka oli hitusen yli 200tkm ajettu.
Kestää kunhan ajaa siveellisesti, toista on dsg:n vedättäminen.

Jostain taitaa löytyä ohjelmointia tähänkin tarkoitukseen.
Näköjään olivat laittaneet yetiin LUKin tekemän vauhtipyörän 03L 105 266 DC, etkan mukaan muita/uudempia versiota ei ole.

Ihanan kallista 1720e
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Unique387

Auto 1.6 75kw Caddy -04 125 ajettu manuaali, rekkari TOG-754. Tammikuussa hommasin. Saa olla tosi tarkkana liikkeelle lähtiessä muuten yrittää vähän väristää. Aina käyntiin lähdön jälkeen kylmänä tyhjäkäynnillä pitää vonkuvaa ääntä kytkimen päästä. Muuten vaihdot/laatikko äänetön ja normaalisti toimii.

Menin Lahden Laakkoselle ja kysyin varaosatiskiltä rekkarin perusteella, olisko siinä mahdollisesti kaksoismassavauhtipyörä?
Vähän aikaa konetta räpläiltyään kaveri sanoi että EI ole. Asia siltä osin selvä.
Muutaman kuukauden päästä (eilen) toisella varaosatiskillä (ei laakkosen) kysyin samaa asiaa. Hetken päästä vastaus oli että ON kaksoismassavauhtipyörä!! Kumminkohan se nyt oikein on????
Jos se siellä todella on ja jos se siinä kiukkuilee niin en näe kyllä mitään syytä miksi en voi vaihtaa tavallista vauhtipyörää tilalle.
Ymmärrän hyvin että ne on vääntäviä/väriseviä dieseleitä varten tehty mutta mitä mieltä pienessä bensakoneessa?
Onko ollut vastaavaa?

tarzi

#341
Ei ole kaksimassapyörää tommosessa. Kytkinlevy on kierossa.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

puuhapet

Mielipiteitä kaivataan.

Vaihdoin omaan kulkineeseen viikonloppuna DSG:n öljyt ja siinä auton käynnissä ollessa korvaan tarttui erikoinen ääni vaihdelaatikon ja moottorin seutuvilta.

Linkki videoon https://youtu.be/nfvDGfZCYsQ

Onko se vauhtipyörä menossa vai joku muu?

Auto siis Skoda Superb Kombi 2.0 TDI DSG -12, mittarissa 91tkm

duke7

^ kyllä se kaksoismassan kolinaa on.
Millaisessa ajossa auto on ollut? Meni minunkin Passatista tosin ensimmäinen jo 100 tkm kohdilla..

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: puuhapet - 13.06.16 - klo:11:10
Mielipiteitä kaivataan.

Vaihdoin omaan kulkineeseen viikonloppuna DSG:n öljyt ja siinä auton käynnissä ollessa korvaan tarttui erikoinen ääni vaihdelaatikon ja moottorin seutuvilta.

Linkki videoon https://youtu.be/nfvDGfZCYsQ

Onko se vauhtipyörä menossa vai joku muu?

Auto siis Skoda Superb Kombi 2.0 TDI DSG -12, mittarissa 91tkm
Ã,,äni kaksoismassalle, aika pikkukilsoilla mennyt. Mulla alkoi ocussa 160tkm kohdalla. Nyt menty satku lisää. Huollossa sanoivat juuri että kannattaa vaihtaa jo.

jaripetteri

Mulla kaksoismassa piti alkuun kylmänä tuollaista säksätystä ja puolen vuoden päästä hieman jo kolisi niin vaihdettiin. Lämpimänä ei kuulunut mitään poikkeavaa. Vaihdettaessa kaksoismassa oli ihan löysä ja kolina tuli siitä kuin tuo löi päihinsä. -09 ja 190tkm tuolloin mittarissa. Vaihdon jälkeen huomasi että kone kävi paljon tasaisemmin.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

puuhapet

Video kuvattu kun kone kylmä. Täytyy tänään kuunnella uudestaan kun kone lämmennyt.

Auto ostettu liikkeestä 3kk sitten. Kauanko myyjäliike on vastuussa?

jaripetteri

Eikös se 6kk ole. Itsellä meni omasta pussissa kun ykstyiseltä ostin perävalotakuulla. Auto oli lämmin kun koeajoin ja koitin tuota kuunnella. Tuolloin 168tkm mittarissa ja tiesin että 200tkm nuo menee viimeistään mutta en tuota että lämpimänä ei niin helposti kolise.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

RSOCUstin

#348
Lämpimänä ei kuulu. Esim. ajaa 30km liikkeeseen. Niin ei tiedä että on rikki. Myyntitakuu 6kk, ja videoa mukaan. Kuuluu heille.

Toivottavasti on myötämielinen myyntiliike eikä tartte väitellä.

Pitääkin alkaa ettiä itelle vauhtipyörää DSG7 jos sijoittaisi lomarahoja n.400e osiin euroopasta.
Kotimaassa pelkkä osa n.900e.

jaripetteri

Juu mulle tuli Sachsin paketti tsekeistä muun palikan mukana ja hovikorjaaja vaihtoi. Ei se halvaksi silti tullut vaikka ei marmorin hintoja tarvinnut maksaakaan.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

RSOCUstin

Ot: edelliseen Altea XL 2.0tdi DSG6 kyselin kaksoismassaa Vihdin Fiksuksesta taisi olla 550e. Sielläkin normihinta oli 900e. Pitää kysästä. Työt olis kans hovihuoltajalla sen 400e. Eli säästöjä haetaan.

tet

Lainaus käyttäjältä: puuhapet - 13.06.16 - klo:12:00
Auto ostettu liikkeestä 3kk sitten. Kauanko myyjäliike on vastuussa?

Myyjäliike on vastuussa niin kauan kuin osalla riittää oletettua kestoikää. Käytetyn kaupassa ensimmäiset 6kk on voimassa myös virheolettama, eli vian ilmetessä 6 kk aikana oletetaan automaattisesti että vika on ollut autossa ostohetkellä. Varsinaiseen vastuun kestoon ei vaikuta onko uusi vai käytetty, myyjän virhevastuu alkaa 100% tasolta uuden auton käyttöönottohetkellä ja laskee tasaisesti kunnes menee nollille siinä kohtaa kun osalla on "kilometrit täynnä" eli oletettu kestoikä ylitetty. Virhevastuu siirtyy aina uudelleen sille myyjäliikkeelle joka auton käytettynä kulloinkin myy.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

puuhapet

Lueskelin itsekin juuri Kuluttajaviraston sivuilta että myyjän virhevastuu kestää sen 6kk. Maahantuojako/valmistajako se määrittää osien oletettavan kestoiän?

Aloitan nyt sillä, että laitan havainnosta postia myyjäliikeeseen niin saadaan prosessi käyntiin.

toma81

Nyt oma passatti vm 2006 2.0tdi (BKP) manuaalina on pariin kertaan kylmänä pitänyt tyhjäkäynnillä kolinaa joka häipyy kun lämpenee tai painaa kytkimen pohjaan.
Jos siitä nyt se iso remppa tulee niin onko apurunko pudotettava myös pois?
Remppatilojen systeemit rajalliset niin mietin että alanko edes itse vääntämään...

RSOCUstin

Just eilen kyselin pelkää työtä jos ite tilaa osat netistä. Kuutisen tuntia oli arvio. Eli kyllä maksan 450e siitä  että asentavat 450e osat. Hinta kaikkinensa 1200-1500e riippuu paikasta.

toma81

Persaukisena tarvii ite alkaa vaihtotöihin kunhan toi muutossarja saapuu. Tili tyhjeni välirahoihin joten ei auta. Noo lupas liike sentään puolet palikoiden hinnasta siirtää tilille...
Mahtaako toi motonetin comma merkkinen öljy olla mistään kotoisin?
Laatikko on koodiltaan HDV ja öljyssä on toi vw g052 171 luokitus.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: puuhapet - 13.06.16 - klo:13:43
Lueskelin itsekin juuri Kuluttajaviraston sivuilta että myyjän virhevastuu kestää sen 6kk. Maahantuojako/valmistajako se määrittää osien oletettavan kestoiän?

Aloitan nyt sillä, että laitan havainnosta postia myyjäliikeeseen niin saadaan prosessi käyntiin.

Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa., vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Auton kestoikään vaikuttavat auton ajomäärä, käyttöolosuhteet sekä se kuinka autoa huolletaan ja hoidetaan.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: puuhapet - 13.06.16 - klo:13:43
Lueskelin itsekin juuri Kuluttajaviraston sivuilta että myyjän virhevastuu kestää sen 6kk.
Tässä tarkoitetaan varmaan käytetyn auton kauppaa, jossa myyjällä on juurikin tuo kuuden kuukauden sääntö.

Termejä on paljon, ei saa sekoittaa takuuta, uuden auton virhevastuuta ja käytetyn auton kauppaa.

http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/#2.1

Quattro A4

1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

toma81

Lainaus käyttäjältä: toma81 - 22.06.16 - klo:17:24
Persaukisena tarvii ite alkaa vaihtotöihin kunhan toi muutossarja saapuu. Tili tyhjeni välirahoihin joten ei auta. Noo lupas liike sentään puolet palikoiden hinnasta siirtää tilille...
Mahtaako toi motonetin comma merkkinen öljy olla mistään kotoisin?
Laatikko on koodiltaan HDV ja öljyssä on toi vw g052 171 luokitus.

Niin joo eihän tästä öljyt tuu pihalle kun pulteilla lähtee vetarit irti... aivopieru
Vaihtaako porukka miten tiuhaan öljyjä näihin laatikoihin kun ei huoltokirjassa ollu mitään tietoa vai vaihtaako ollenkaan?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy