Kaksoismassapyörän oireet?

Aloittaja Skudaa, 27.03.10 - klo:07:49

« edellinen - seuraava »

Celsius

Lainaus käyttäjältä: Saksoboy - 25.01.19 - klo:10:39
Olisikos ollut sittenkin kyseessä ihan dieselin perus nakutus joka helpottui kun ajoitus meni paremmin kohilleen hihnan vaihdon jälkeen?
Ei kyllä kaksoismassan kilkatuksen tunnistaa ihan erilaiseksi kuin dieselin käynnin.

JPN71

Nostetaanpa topikia hieman esille....

Ocu 2.0 TDI 2014, 204 tkm ajettu ja kotiruutuun kurvatessani kuuluu pieni tasainen kolina. Ajattelin sen kuuluvan venttiileistä, mutta voisiko kuitenkin olla massavauhtipyörä? Voiko nuo kaksi saundia sotkea keskenään? Jos vauhtipyörä lopussa, menee samalla vaihtoon varmaankin jakohihna, kytkin ja hehkutkin.

ykihipp

Tuo Arskan kuvaus on erittäin osuva, tapahtui täsmälleen sama Transportterin kanssa, nyt on kiinteä pyörä ja perinteinen kytkin. Siltä osin huolet ohi.


avene

Itsellä meni kaksoismassavautipyörä juuri vaihtoon 277tkm kohdalla. Pitkään tuo kesti, toki loppuajasta hakkasi kytkin jo aika mukavasti ja vaihteiden vaihto oli aika nykivää. Kylmänä myös kalkatti.

LUK:n 600008700 meni paikalleen, saksasta osat 450â,¬ posteineen eli ei paha. Töitä tuli 3h edestä eli laskua paikallisella pajalla 207â,¬ eli ei paha hinta kokonaisuudessaan tuolle remontille. Asentajan mukaan vanha pyörä oli todellakin vaihtokunnossa ja väljä.

Olen huomannut, että kytkintuntuma meni aikalailla uusiksi eli ottaa selkeästi alempaa ja on myös paljon kevyempi. Vaati etenkin alussa selkeää totuttelua. Kytkin ei enää hakkaa ja vaihtaminen sujuu selkeästi nätimmin, mutta pienesti kytkin edelleen värisee välillä kun vaihtaa vaihdetta ja kytkimen nostaa ylös. Lienee normaalia siis.
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

Heitspii

Kaksoismassa alkoi oireilla 150tkm huollon paikkeilla ja tästä löytyy videota äänestä kun autolla ajettu 159 tkm. Vauhtipyörä ja kytkimen korjaussarja molemat n. 615â,¬ pajalta ostettu. eipähän tarvii alkaa tuota kohtaa miettimään ennen kuin itse DSG alkaa oireilla... ::)

https://www.youtube.com/watch?v=X-yjIEnjNBw

VW_Johan

Transporter T6 2017, 100tkm ajettu. Kaksoismassa vaihtoon, VW korvaa osat ja 50% työstä.

rjokela002

Minkälainen on itse vaihtaa 3c passattiin (BXE) Vauhtis ja kytkin. Kalkatus alkanut ja tehot on hiipunu :(
Kaikki mulle on suositellut kiinteää pyörää, niin mites tämmönen valeon setti: https://www.autodoc.fi/valeo/1110340#
Passat 1.9TDI 2007

VCDS HEX-V2 Keski-Suomessa

Jussi101

Audi A4 B9 2.0 TDI Stronic ja kilometrit 110tkm. Seuraavia oireita, voisiko johtua kaksoismassavauhtipyörän väsymisestä?

- tärisee kylmänä liikennevaloissa vaihde D-asennossa

- ajossa tulee joskus pompahdus ilmeisesti juuri vaihtotapahtuman kohdalla kun painaa kaasua. Tämä erityisesti pienemmillä nopeuksilla kaupungissa

- tasanopeudella ajaessa kun nostaa kaasua niin saattaa pompauttaa ja antaa moottorijarrulla pientä havaittavaa tärinää/pompotusta, kunnes kaasua uudestaan painaessa saattaa antaa aluksi pompahduksen

- ajaessa kaasua painaessa ohjaamoon kuuluu jonkinlaista rätinää, jota tosin ei kuulu kun auto seisoo tyhjäkäynnillä paikoillaan. Rätinä kuuluu vain kun painaa kaasua eli kun "veto" on päällä. Kaasu vapautettuna rullatessa rätinää ei kuulu

- mitään voimakasta selkeästi havaittavaa metallista kilkatusta niin kuin joissain videoissa tai kuvauksissa ei ole kuultavissa.

En olen havainnut vastaavaa käytöstä uusissa vastaavilla DCT-vaihteistoilla varustetuilla automalleissa.

padawan

Autosta välillä kuuluu jonkinlainen ujellus liikkeelle lähdettäessä. Ilmeisesti kytkimestä/painelaakerista kuuluu tuo ääni. Muuten en kytkintä painellessa mitään erikoisia ääniä kuule. En mitään hirveän ihmeellistä kolinaakaan kuule, mutta vertailukohtaa ei ole niin paha mennä heti sanomaan

Onkos muuten tuossa 2012 vuoden manuaali ykskutosessa dieselissä kiinteä vauhtipyörä vai kaksoismassa? En nyt tiedä onko noilla oireilla vielä hetiäkkiä kiire korjaamoon, mutta koko paketti kannattaa tietenkin laittaa kuntoon. Meneekös kampiakselin tiiviste samalla vaihtoon?

Lare111

2018 Octavia 1.6 TDI 85kW manuaali, 163tkm ajettu

Aiemmin oireena oli vaihteiston tahmaaminen. Lähinnä vaihdetta ei meinannut aina saada ykköseltä pois silmästä. Tälle viikolle oli varattu vaihteistoöljyjen vaihto ja vaijereiden säätö. Nyt kuitenkin alkoi säksättämään vaihteiston suunnalta tyhjäkäynnillä. Kytkintä painamalla ääni katoaa ja lämpöisenä hiljenee jonkun verran. Lisäksi vaihteita vaihtaessa tai vetoa päälle laittaessa tuntuu, että voimansiirrossa olisi hieman väljää. Tyhjäkäynnillä taas toisinaan tuntuu hyvin vaimeaa värähtelyä persuuksissa.

Aika selvät kaksoismassan merkit. Lähinnä ihmettelen, kun luulin näiden olevan manuaalilaatikolla aina kiinteällä vauhtipyörällä. Lisäksi ihmetyttää, miten ääni alkoi aivan yllättäen. Perjantaina vielä nosturille tarkempaan kuunteluun, mutta varasivat merkkiliikkeessä jo ensi viikolle ajan remonttia varten. Autossa on onneksi Hedin Certified, joka kattaa rempan.

Uskaltaako tuolla ajaa, jos säksättää tyhjäkäynnillä? Ja meneekö remontissa yleensä myös kytkinlevy ja vaihteistoöljyt uusiksi? Totta kai näillä kilometreillä kannatta vaihtaa samalla.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

o.b.

Joskus kauan sitten oli sellainen auto (Passat -97), josta ei meinannut saada ykköstä pois päältä. Taisi olla kampiakselin tai vaihteiston stefa, joka päästi öljyä kytkimeen. Levy tarttui asetelmaan tai vauhtipyörään ja ykkösen sai päältä pahimmillaan vain sammuttamalla moottorin. VW Herttoniemi korjasi auton kun oli sieltä pari viikkoa aiemmin ostettu.

Säksätyksistä en osaa sanoa mitään, mutta kai tuo Hedin Certified korvaa isommankin rempan ;D

Lare111

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 01.08.23 - klo:19:00
Joskus kauan sitten oli sellainen auto (Passat -97), josta ei meinannut saada ykköstä pois päältä. Taisi olla kampiakselin tai vaihteiston stefa, joka päästi öljyä kytkimeen. Levy tarttui asetelmaan tai vauhtipyörään ja ykkösen sai päältä pahimmillaan vain sammuttamalla moottorin. VW Herttoniemi korjasi auton kun oli sieltä pari viikkoa aiemmin ostettu.

Säksätyksistä en osaa sanoa mitään, mutta kai tuo Hedin Certified korvaa isommankin rempan ;D
Tuota vaihteiston jumittamista tapahtuu onneksi hyvin harvoin. Nyt ei ole pariin viikkoon käynyt, mutta säksätys alkoi tänään. Säikähdin aluksi, että vaihdelaatikko kolisee, kun luulin tässä olevan kiinteä vauhtipyörä. Parempi näin. Vielä täytyy miettiä, uskaltaako lähteä 400km reissuun viikonloppuna, vai otanko toisen auton alle :D
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

Marko

Huonolla tuurillahan vauhtis räjähtää ja särkee laatikonkin.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

buubaa

Edit. Jostain syystä viesti pomppas aivan väärään ketjuun  :o

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy