Kirjoittaja Aihe: 1.2TSI kesto  (Luettu 45204 kertaa)

Poissa pomo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.758
  • Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita
    • Profiili
Vs: 1.2TSI kesto
« Vastaus #120 : 12.08.18 - klo:18:58 »
Jos Ulla on merkkihuollettu auto niin nehän tulee vastaan kuluissa kun se ei kestänyt niin kaun kuin piti. Näin ainakin minun muutamalla kaverilla 1.6tdi ja tsi.

Poissa Popo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 267
    • Profiili
Vs: 1.2TSI kesto
« Vastaus #121 : 12.08.18 - klo:19:49 »
Jos Ulla on merkkihuollettu auto niin nehän tulee vastaan kuluissa kun se ei kestänyt niin kaun kuin piti. Näin ainakin minun muutamalla kaverilla 1.6tdi ja tsi.

Näin. Eihän tuossa "vaihtovapaassa hihnassa" ole muuten mitään järkeä, jos vaihtovapaan ketjun vaihtoon on vastaantulot...

Näin vähän ajavana kiinnostaa toki, suosittellaanko marmorilla hihnan vaihtoa myös, koska aika. 306 Pösöön piti 40 tkm ajettu hihna vaihtaa, koska neljä vuotta oli jo takana...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.085
    • Profiili
Vs: 1.2TSI kesto
« Vastaus #122 : 12.08.18 - klo:19:52 »
Näin vähän ajavana kiinnostaa toki, suosittellaanko marmorilla hihnan vaihtoa myös, koska aika. 306 Pösöön piti 40 tkm ajettu hihna vaihtaa, koska neljä vuotta oli jo takana...

Kyllä hihnojen materiaalit ovat aika paljon kehittyneet, ei ehkä kannata verrata neljännesvuosisadan ikäiseen museoautoon.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa dwntime

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 646
    • Profiili
Vs: 1.2TSI kesto
« Vastaus #123 : 12.08.18 - klo:20:03 »
Näin vähän ajavana kiinnostaa toki, suosittellaanko marmorilla hihnan vaihtoa myös, koska aika.

Ei suosita. Hihnalle ei ole bensakoneissa määrättyä vaihtoväliä. Ensimmäinen tarkastus on jossain 150tkm paikkeilla ja hihna vaihdetaan vain jos on tarve.

Tätä asiaa tuli alkuviikosta selvitettyä ja näin se menee näissä valmistajan huolto-ohjelmankin mukaan. Olin yllättynyt asiasta.

Poissa Popo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 267
    • Profiili
Vs: 1.2TSI kesto
« Vastaus #124 : 12.08.18 - klo:20:41 »

Kyllä hihnojen materiaalit ovat aika paljon kehittyneet, ei ehkä kannata verrata neljännesvuosisadan ikäiseen museoautoon.

Toki sopii tämä, vaikka alle 20 vuotta tuosta onkin.  Kehitys kehittyy. Tosin ajelin tuon Pösön jälkeen lähes 11 vuotta Nissan Primeralla, jossa ei jakoketjun vaihto tullut mieleenkään, mutta TSI-moottori onkin tällainen kehittyneemmillä materiaaleilla toteutettu konstruktio... ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.085
    • Profiili
Vs: 1.2TSI kesto
« Vastaus #125 : 13.08.18 - klo:09:42 »

Toki sopii tämä, vaikka alle 20 vuotta tuosta onkin.  Kehitys kehittyy. Tosin ajelin tuon Pösön jälkeen lähes 11 vuotta Nissan Primeralla, jossa ei jakoketjun vaihto tullut mieleenkään, mutta TSI-moottori onkin tällainen kehittyneemmillä materiaaleilla toteutettu konstruktio... ;)

Konstruktiona kuitenkin 25 vuotta vanha, muistan tämän hyvin siksi että itse ostin ensimmäisen vuosimallin 306:n vuonna -93. Primerasi ei varmaan ollut 1.8-litrainen, muuten muistaisit varmasti monetko männänrenkaat siihen vaihdettiin ja montako gallonaa lisäsit öljyä huoltovälillä. Jossain brittifoorumilla tuollaisen omistaja kertoi öljyä menevän "pint a day". ;) Jotta on niitä tyyppivikoja ollut muissakin kuin TSI-moottoreissa.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa Popo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 267
    • Profiili
Vs: 1.2TSI kesto
« Vastaus #126 : 13.08.18 - klo:11:03 »
Konstruktiona kuitenkin 25 vuotta vanha, muistan tämän hyvin siksi että itse ostin ensimmäisen vuosimallin 306:n vuonna -93. Primerasi ei varmaan ollut 1.8-litrainen, muuten muistaisit varmasti monetko männänrenkaat siihen vaihdettiin ja montako gallonaa lisäsit öljyä huoltovälillä. Jossain brittifoorumilla tuollaisen omistaja kertoi öljyä menevän "pint a day". ;) Jotta on niitä tyyppivikoja ollut muissakin kuin TSI-moottoreissa.

Vanhojahan nämä... Ei mikään ihanneauto ollut tuo 1.4-koneinen 306, paljon hajosi 50tkm/5 vuotta, näin off topic siitä.

Primeran osalta tiedän kyllä olleeni "siunattu", kun moottori oli 1.6. Oman autoni pahin "tyyppivika" oli ruoste. Mutta multi-linkit hajosivat jo vähän yli 44 tkm ja kulutusosia meni enemmän kuin Octaviassa tähän ikään.

Tyyppivikoja oli ennen ja tulee olemaan jatkossakin. Kyky riittävän kestävien ratkaisujen toteuttamiseen on erinäisillä ratkaisuilla saavutettu jo aika päiviä. Onko se taloudellisesti autonvalmistajalle mielekästä on jo toinen juttu. Artisti maksaa...  ;)





Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi