Dieselin aika on ohi

Aloittaja Raimo247, 15.03.17 - klo:17:54

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: bassek - 09.05.23 - klo:18:21
Edullista autoilua ei nyt ole olemassakaan.
Kyllä Bornilla on tullut kohtuu edulliset kilsat. Mittarissa on 35 tkm ja reilut 10 kuukautta. Sähköön on mennyt 0,71 â,¬/100 km. Vakuutukset 675 â,¬/v. Ajoneuvovero 179 â,¬/v. Ensimmäinen huolto on vasta 14 kuukauden päästä, kun mittarissa on 90 tkm. Se maksanee noin 300 â,¬. Käyttökulut (sähkö, verot, vakuutukset, huollot) vuodessa 2,60 â,¬/100 km. Jos laskee arvon alenemisen tulee kokonaiskuluiksi noin 12 â,¬/100 km. Tonnin pommillakaan ei pääse noin halvalla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

9987

Kyllä auton omistus ja sillä liikkuminen on edelleen edullista, ihmisestä kiinni kuinka hän kasaa kuluja autoon.

bassek

Ymmärrän pointit ihan hyvin. Toinen auto onkin sähköauto joten pihistelijän kululaskelman hyväksyn täysin.
Eräs työkaveri sanoi aikanaan että joko maksaa tonneja vanhan koslan korjauksiin vuodessa tai sitten se sama summa menee arvonalenemaan.

o.b.

Ja köyhälle kaikki on kallista ;D

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.05.23 - klo:19:49
Kyllä Bornilla on tullut kohtuu edulliset kilsat. Mittarissa on 35 tkm ja reilut 10 kuukautta. Sähköön on mennyt 0,71 â,¬/100 km. Vakuutukset 675 â,¬/v. Ajoneuvovero 179 â,¬/v. Ensimmäinen huolto on vasta 14 kuukauden päästä, kun mittarissa on 90 tkm. Se maksanee noin 300 â,¬. Käyttökulut (sähkö, verot, vakuutukset, huollot) vuodessa 2,60 â,¬/100 km. Jos laskee arvon alenemisen tulee kokonaiskuluiksi noin 12 â,¬/100 km. Tonnin pommillakaan ei pääse noin halvalla.

Onko mielipiteesi päivittynyt:

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.10.19 - klo:10:05
Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: bassek - 09.05.23 - klo:21:41
Eräs työkaveri sanoi aikanaan että joko maksaa tonneja vanhan koslan korjauksiin vuodessa tai sitten se sama summa menee arvonalenemaan.

Ei ehkä ihan noin kuitenkaan, melkoinen kosla saa olla jos siihen 5kâ,¬ vuodessa pitää korjauksiin upottaa, vaikka tuo 5kâ,¬ nyt ei ole vielä kummoinenkaan uuden auton arvoalenemaksi, monissa on huomattavasti suurempikin, sellaisena karkeana näppituntumana kun voi pitää että se on luokkaa 3-4v ja 50% arvosta pois :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

765turbo

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.05.23 - klo:09:12
Ei ehkä ihan noin kuitenkaan, melkoinen kosla saa olla jos siihen 5kâ,¬ vuodessa pitää korjauksiin upottaa, vaikka tuo 5kâ,¬ nyt ei ole vielä kummoinenkaan uuden auton arvoalenemaksi, monissa on huomattavasti suurempikin, sellaisena karkeana näppituntumana kun voi pitää että se on luokkaa 3-4v ja 50% arvosta pois :-\

Tuo arvon sulaminen on tota luokkaa kalliissa autoissa eli  vähintään 60-100kâ,¬ hintaluokissa ja ei aina sillonkaan. Omassa pikkurillassa 2018 Fabia 1.0tsi hinta suli 15kâ,¬ :sta 10,5kâ,¬: oon 54kk aikana eli ei ihan paha 83â,¬/kk.
Mut kyllä noi vanhat koslat rahnua imee melkosesti, kun osuu huono yksilö kohdalle.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.05.23 - klo:17:54
Noin on puhuttu jo useita vuosia. Sellaisiakin ajatuksia on nähty, että uusien dieseleiden tarjonnan supistuminen nostaisi käytettyjen arvoa, mutta arvo taisi kehittyä toiseen suuntaan.

Tästä olet väärässä. Vähän ajettujen käytettyjen diesel sekä polttomoottoriautojen hinnat ovat parissa vuodessa nousseet.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.05.23 - klo:06:05
Onko mielipiteesi päivittynyt:
Tuo oli tilanne neljä vuotta sitten. Silloin ID.3 rengaskokoja on vähän myynnissä ja hinnat kalliit. Nyt tilanne on parantunut selvästi. Cupra Bornin 18-tuumaiset ovat yhä noin 40% kalliimmat kuin 1.0 TSI Leonin 16-tuumaiset, mutta tuo ei enää ole niin paha. Tuolloin neljä vuotta sitten minulle tuli vuodessa vain noin 18 tkm. Nyt tulee 45 tkm, joten sähköauton kustannussäästöt energian ja huoltojen myötä kertyvät suuriksi. Jos tulisi yhä samat 18 tkm vuodessa tulisi bensa Leonilla edullisemmat kilsat. Sähköauto kannattaa, kun vuodessa tulee nomaalia enemmän kilsoja.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 10.05.23 - klo:09:42
Omassa pikkurillassa 2018 Fabia 1.0tsi hinta suli 15kâ,¬ :sta 10,5kâ,¬: oon 54kk aikana eli ei ihan paha 83â,¬/kk.

Aina on poikkeuksia. Omakohtaisesti ex. 600cc prätkä oli talossa 7v ajan ja sain siitä sen mitä aikanaan maksoinkin, mutta ehkä paras on kuitenkin ollut tuo ex. as.auto josta sain 2v jälkeen poismyydessä 6kâ,¬ enempi mitä ostaessa maksoin kuitenkaan sitä mitenkään fixailematta tms. kun osui oikein kuumeinen ostaja paikalle. Eli voittaahan sitä joku aina lotossakin, niin... ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.05.23 - klo:09:59
Tästä olet väärässä. Vähän ajettujen käytettyjen diesel sekä polttomoottoriautojen hinnat ovat parissa vuodessa nousseet.
Kaikkien käytettyjen hinnat kehittyivät omituisesti, kun uusia ei tahtonut saada. Sähköautoissa vasta kummallinen tilanne olikin, mutta sekin on normalisoitumaan päin.

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.05.23 - klo:11:47
Kaikkien käytettyjen hinnat kehittyivät omituisesti, kun uusia ei tahtonut saada. Sähköautoissa vasta kummallinen tilanne olikin, mutta sekin on normalisoitumaan päin.
Käytettyjen hintaindeksi on ollut nousemaan päin vuodesta 2020 about viime vuoden loppuu asti, jolloin indeksi on kääntynyt laskuun. Edelleen taso on kuitenkin about 10% korkeampi. Uudet ovat keskimäärin kallistuneet, mutta sähköissähän on ollut varsinkin T-merkillä isoja hinnanalennuksia, mutta pienempiä toki muillakin.

https://yle.fi/a/74-20030133


Ehkä poikkeuksellisin tilanne oli saatavuusongelmia takia kun käytetty sähköauto maksoi enemmän kuin uusi ja jobbarit jopa ostivat autoja myyntiin, tosin tälle business idealle kävi kuten odottaa saattaa, eli varsinkin T-merkin hinnanalennukset tiputtivat myös käytettyjen hintoja roimasti, samoin kuin parantunut saatavuus on sekin vähentänyt vähän käytetyn houkuttelevuutta. Dieselin hinnannousu ja vastaavasti kilpailukykyisten sähköautojen parantunut saatavuus näkyy varmana sitten "premium" dieseleiden käytettyjen markkinalla, ei taida olla kovin suosittu ostoauto diesel liikkeisiin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

BMF

#2682
Karkkilassa näytti olevan dieselin litrahinta 1.687â,¬/l. Ei kovinkaan kallista....  8)
https://www.polttoaine.net/

Arteon plugareita tullut nyt leasingistä tusinan verran myyntiin K-pirkka firmaan ja hyvin on 2 vuodessa niistäkin ilmat lähtenyt pois. Tosin 2 vuotta sitten arteon plugarin sai 52kâ,¬ ja nyt maksaa 60kâ,¬. Silläpä tuo käytetty on vähän itseäni kutkutellut, mutta passatilla taidetaan mennä toistaiseksi kun eipä tästä vaihdossa mitään tunnu saavan... Hyvä auto olisi kyllä tarjolla ei vaan tuu enää kilsoja mittariin tarpeeksi etätöiden takia...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

ile

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.05.23 - klo:10:51
Aina on poikkeuksia. Omakohtaisesti ex. 600cc prätkä oli talossa 7v ajan ja sain siitä sen mitä aikanaan maksoinkin, mutta ehkä paras on kuitenkin ollut tuo ex. as.auto josta sain 2v jälkeen poismyydessä 6kâ,¬ enempi mitä ostaessa maksoin kuitenkaan sitä mitenkään fixailematta tms. kun osui oikein kuumeinen ostaja paikalle. Eli voittaahan sitä joku aina lotossakin, niin... ;D

Jep, variaatio on älyttömän iso. Esim edellisenä syksynä ostin E93-avon ja mitä nyt vilkaisin kevätmeiningissä nettiautoa, noin 20-30% noussut hinnat halvimmista päästä katsottuna.

Taas vastaavasti, jos olisi esim vajaa vuosi sitten hommannut Teslan tai pihistelijän viittaaman Bornin niin olisi voinut aika rajusti ottaa osumaa. Nythän K esimerkiksi juuri mainosti, että Bornista tippui hinnat jopa 5000e. Toki veikkaan ettei kuliversiosta, mutta kuitenkin.

peped

Lainaus käyttäjältä: BMF - 10.05.23 - klo:15:00
Karkkilassa näytti olevan dieselin litrahinta 1.687â,¬/l. Ei kovinkaan kallista....  8)
https://www.polttoaine.net/

Ja nyt ei meinannut viime viikon lopulla missään (ainakaan Pirkanmaa & Keski-Suomi alueilla) näkyä alle 2 euron. Se kun olis kristallipallo että näkisi, kuinka esimerkiksi 95 ja dieselin hinnat vertautuu lähivuosina. Onko taas talvella diesel kalliimpaa, ja kesäkaudellakin 95 vain korkeintaan hieman tyyriimpää.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

SNG

Juu, kallista on Tampereen seudulla ollut. Ei nyt viikonloppuna ja alkuviikosta sentään kakkosella tarvinnut tankata, mutta silti.

Hinnat elää, ja kilpailua aina eri seuduilla eri aikaan. Toivotaan että ens viikonloppuna laskisi taas säälliselle tasolle!

Polttoaineveron laskevat kaiketi ensi vuoden alusta alkaen, ja ennen 2017 käyttöönotettujen ajoneuvoverot laskevat 2025 alusta.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/18883ae2-e992-4caf-8b80-cf866526c731

jhm

Kahden euron kahta puolen näkyy hinnat olevan.Viimeksi korotuksen syyksi tässä pari viikkoa sitten kerrottiin Saudien ja Venäjän leikkaavan tuotantoa mikä tukee hintaa...

Talveksi toki taas nousee kun siirrytään talvilaatuun mutta taitaapi kysyntä vähetä kun talous hiipuu vähän siellä sun täällä joka taas laskee hintaa,kai.
VW Transporter T5  84kw 2014

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy