Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Aloittaja Flat, 17.12.09 - klo:10:05

« edellinen - seuraava »

Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
33 (11.5%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
21 (7.3%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
1 (0.3%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
48 (16.7%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
75 (26.1%)
Ei Kuluta, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
39 (13.6%)
Kuluttaa, en tiedä miten sisäänajo on tehty
28 (9.8%)
Ei kuluta, en tiedä miten sisäänajo on tehty
42 (14.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 274

pokkus

Oma profiilin kulkine näyttäisi vievän noin yhden litran öljyä/10tkm eli aika paljon näyttäisi sitä imevän.
Nyt auton mittarissa on noin 106tkm ja ostohetkellä oli noin 89tkm. 91tkm kohdalla auto kävi huollossa jolloin koneeseen totta kai vaihdettiin öljyt (Neste LL3). Tuon huollon jälkeen olen autoon laittanut 1,7 litraa lisää öljyä reilun 15tkm ajon aikana.

Sisäänajosta ei ole mitään tietoa...

Vmatti

Lainaus käyttäjältä: Vmatti - 09.04.10 - klo:13:43
Do dii - nyt on öljynmäärämittaustonni ajettu eli n.1000km ja öljyä kului 640g. Eli reilusti yli kaikkien ohjearvojen.
Autolla ajettu 6200km.

Lopputulema : Uusi moottori tullaan asentamaan autoon kunhan paperibyrokratia mittaustuloksineen maahantuojan kautta tehtaalle saadaan hoidettua ja moottoritehtaalta slotti varattua. Tämä oli siis Espoon Audicenterin lausunto minulle. Olivat tehneet samassa yhteydessä "moottoritähystyksen" ja ottaneet valokuvia sylintereistä.

Mitäköhän tähän sanoisi  ;D vai  :'(

Tarinan opetus: Laatuvaihteluja näyttää olevan Audillakin ja tarkkana kannattaa olla heti alusta asti näiden kanssa. Eikä antaa periksi vaan tutkituttaa asia aina loppuun asti.

No odotellaan vielä se lopullinen tuomio ja aikataulu korjaukselle. Vaihto tullaan tekemään jokatapauksessa Espoon Audicenterillä ja ottaa aikaa 3-5pv.
Raportoin aiheesta lisää kun tiedän.
Nyt vaan ajellaan, tarkistetaan bensa ja lisätään öljyä - vai miten se meni  ;)

Väliaikakatsaus: Uusi pannu tilattu ja asennusaika varattu 24.5 alkavalle viikolle.
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Ouzi

Nyt ajettu 7200 km ja öljynpinta on edelleen ylä viivassa. Sisäänajo ajettu rauhallisesti ei vedätyksiä tai täyskaasu kiihdytyksiä korkeintaan puol kaasulla. Ja rundia ollut max. n. 4000rpm

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: JakeManse - 18.04.10 - klo:09:48
Nyt mittarissa noin 200 km rauhallista ajoa. Pikapuoliin vois uteliaisuuttaan vilkaista öljytikkua.
Noh... kattellaan ja seuraillaan tilannetta :)

Noin 250 km:ssa ja muutama päivä sitten tarkistetussa reilussa 2000 km:ssa öljyn pinta ylärajan yläpuolella :)
Nyt mittarissa vajaa 3000 km ja vähän räväkämpi ajotyyli aluillaan. Sisäänajelu siis suoritettu ;)

Turbodog

Nyt kun on reilu 6tkm mittarissa niin varoitti öljyn määrästä. Tarkistin tikulla ja alarajalla oltiin. Lisäsin 8dl, litrakin olisi varmaan mennyt mutten riskeerannut ylitäyttöä.

Perstuntumalta ja verrattuna aiempiin kulkineisiin kulutus tuntuu suurelta, mutta tätä palstaa lueskellessa taitaa kuitenkin olla VAG-toleransseissa  :D

Ja sisäänajohan oli varsin rauhallista menoa.

Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

savolaiskollega

Taitaa nyt vuoden vanhalla ykskasi-oculla olla ajettu jotain 13 tonnia, ja varmaan pari litraa se on öljyä lipittänyt, eli aika possuhan se näyttää olevan. Tosin vielähän siitä on matkaa siihen monenkin auton ohjekirjassa mainittuun "1 litra per 1000 km on vielä normaalia"- ohjeeseen.... :D

j@ri

Lainaus käyttäjältä: Vmatti - 09.04.10 - klo:13:43
Do dii - nyt on öljynmäärämittaustonni ajettu eli n.1000km ja öljyä kului 640g. Eli reilusti yli kaikkien ohjearvojen.
Autolla ajettu 6200km.

Ihan mielenkiinnosta, osaatko Vmatti tai joku toinen tietävä vastata...

Q1: paljonko tuo 640g tekee desilitroissa/litroissa?

Q2: paljonko 2.0T ohjearvo on tarkaaan ottaen (max dl/g/1000km)?

Q3: Oil level näyttö, onko palkki = 1Litra, vai jotakin muuta?


Kiitokset,
j



Pertsa

Jonkilaisia vastauksia/arvauksia:

Q1 : Tarkkaan en osaa sanoa mutta öljy taitaa olla vettä kevyempää, joten on tuo ainakin hiukan enemmän kuin 0,64 litraa

Q2: Ei taida olla erikseen arvoja olemassa 2.0T:lle. Eiköhän kaikkien mallien ohjekirjassa mainita jotenkin niin, että "joissakin olosuhteissa kulutus voi olla 0,5 litraa/1000km"

Q3: En osaa ihan tarkkaan sanoa mutta aika lähellä litraa se lienee. Itselläni kun tuli kehotus listätä öljyä ja lisäsin litran niin sen jälkeen palkki oli 7/8 maksimista. Tosin joskus näytti täyttäkin palkkia. Hälytys ei tule ihan heti vaikka palkki häviääkin näkyvistä.


Pekka T


LainaaQ1: paljonko tuo 640g tekee desilitroissa/litroissa?

Voiteluöljyn ominaispaino on noin 0,85 kg/l, eli 0,64 kg / 0,85 kg/l = 0,75 l
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

fish

Touran 1.4 TSI DSG
Sisäänajo ehkä paras minkä voi tehdä: kahdella kolmella koneen sammuttamisella 2000km mittariin, ilman kierrättämisiä. Jopa Saksan moottoriteillä maltoin mieleni. Eikä vie öljyä.
Touran 1.6 TDI DSG7

Santis

Ennakkokäsitysten vastaisesti ei ekalla 7tkm kulunut ~lainkaan. Ylärajalla pysyi.
Ja sitten piti viedä huoltoon, joten voi olla pitkäänkin ollut samoissa määrissä...Autolla siis ajettu 113tkm.

Saa nähdä vaikuttaako öljyn merkki asiaan. Muuten, vaikka öljymääräksi mainitaan 4.3l, tulee 4 litran pänikällä kuitenkin ylärajaan asti...vaikka vähän kaadettu ohikin  :P

Sisäänajosta ei tietoa, mutta siististi näyttäis autoa pidetyn. Vaikuttais omistaja olleen lapseton, tai lasten jo isoja  ;)
Sen verran hävetti viedä omaa jäätelö- ja kurakuorrutettua kotteroa vaihtoon :-[

Thorgen

-04 Golf V 1.6 FSI
Sisäänajo ohjekirjan mukaan varoen. Ei käytännössä syönyt öljyä 90 tkm aikana ja kertaakaan ei huoltojen välillä joutunut lisäämään. Mittatikku ennen huoltojakin (28500 km huoltoväli käytännössä aina) yli puolen välin aina.

-08 Leon Cupra, 2.0 TFSI
Ensimmäisen 1000 km aikana ei yli 6000 rpm kierroksia, mutta täyskaasukiihdytyksiä moottoritiellä useita. 1000km jälkeen testattu useamman kerran kunnolla auton liikehtimiskyky. Moottori softattu 30tkm kohdalla mainostetulla miedommalla 300hp vaihtoehdolla, kaikki irti 320hp ohjelma arvelutti liikaa. Neljännet öljyt koneessa (15tkm vaihdot) ja syö vaihtovälin aikana öljymäärän noin mittatikun min - max merkkien puoleenväliin, eli ei kertaakaan lisätty huoltojen välillä öljyä. Nykyisillä öljyillä tarkastettu 4 tkm vaihdon jälkeen ja tikussa melkein maksimissa.

Vmatti

Lainaus käyttäjältä: Vmatti - 09.04.10 - klo:13:43
Do dii - nyt on öljynmäärämittaustonni ajettu eli n.1000km ja öljyä kului 640g. Eli reilusti yli kaikkien ohjearvojen.
Autolla ajettu 6200km.

Lopputulema : Uusi moottori tullaan asentamaan autoon kunhan paperibyrokratia mittaustuloksineen maahantuojan kautta tehtaalle saadaan hoidettua ja moottoritehtaalta slotti varattua. Tämä oli siis Espoon Audicenterin lausunto minulle. Olivat tehneet samassa yhteydessä "moottoritähystyksen" ja ottaneet valokuvia sylintereistä.

Mitäköhän tähän sanoisi  Virnistää vai  Itkee

Tarinan opetus: Laatuvaihteluja näyttää olevan Audillakin ja tarkkana kannattaa olla heti alusta asti näiden kanssa. Eikä antaa periksi vaan tutkituttaa asia aina loppuun asti.

No odotellaan vielä se lopullinen tuomio ja aikataulu korjaukselle. Vaihto tullaan tekemään jokatapauksessa Espoon Audicenterillä ja ottaa aikaa 3-5pv.
Raportoin aiheesta lisää kun tiedän.
Nyt vaan ajellaan, tarkistetaan bensa ja lisätään öljyä - vai miten se meni  Iskee silmää

Lainaus käyttäjältä: Vmatti - 27.04.10 - klo:17:46
Väliaikakatsaus: Uusi pannu tilattu ja asennusaika varattu 24.5 alkavalle viikolle.

Update: tänään aamulla auto pajalle suunnitellun mukaisesti - jännityksellä jään odottamaan lopputulemaa!!!
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Jyri

Superb Combi 1.8 TSI DSG.
Ekat tuhannet rauhallisesti, välillä lämpimällä koneella kierrättäen.
Tänään ilmoitti öljyn vähyydestä ja oli ihan alarajalla, laitoin litran eikä silti noussut edes ihan ylärajaan, mittarissa 6750 km, onneksi tuli tuo puteli auton mukana, toivottavasti ei vie jatkossa tuohon tahtiin...

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Vmatti - 24.05.10 - klo:14:17
Update: tänään aamulla auto pajalle suunnitellun mukaisesti - jännityksellä jään odottamaan lopputulemaa!!!

Toivotaan että tulee kuntoon, ja tuleehan se tietenkin.
Voisivat samantien asentaa vähän isommankin koneen hyvitykseksi, vaikka 3.0 T.  :)
Saitko muuten sijaisauton ?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Vmatti

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 24.05.10 - klo:20:30
Toivotaan että tulee kuntoon, ja tuleehan se tietenkin.
Voisivat samantien asentaa vähän isommankin koneen hyvitykseksi, vaikka 3.0 T.  :)
Saitko muuten sijaisauton ?

A4_diisseli_multitronik_vajaaveto_avant - scootteritraktori  ;D on alla ny  :'(
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Markku J

Jyri pääsi sitten mukaan öljynlisäysrinkiin. Veikkaan, että saat lisäillä tuohon tahtiin vielä muutaman öljypullon. Itsekin olen varautunut - onneksi Audicenter antoi litran mukaan.

Aiempiin Jettaan ja Transporteriin olen lisäillyt samaa vauhtia, kuin Jyri.

Mäkkäri

12.000 km ajettu Yeti 2.0 tdi 4x4 ja öljyä vajunut vajaa kolmannes mittatikun aseikolla. Pinta saavutti öljytikun n.s. rasteroidun osuuden. Uuden auton sisäänajo oli oikeastaan normaaliajoa. Kenkää koneelle vasta kun on saavuttanut normaalilämmöt. Eli mielestäni yllättävän vähällä kulutuksella. Ex Plussa söi litran LL-huoltovälillä.
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

TU

Nykyinen Golf kuluttaa, sanoisinko nimellisesti, ehkä puoli litraa per 30 tkm. Ei ole oikein spesiaalia sisäänajoa tehty. Tavallinen arkiajo täyttää kevyesti manuaalin mukaisen sisäänajon speksit. Sisäänajon aikana vaihteleva kuormitus onnistuu helpoiten metodilla 80 km/h, suurin vaihde ja vakionopeussäädin päälle. Mäkisellä tiellä ainakin 90 kW:n voimavaroilla tulee tällöin "poljettua pedaalia" välillä viittä vaille pohjaan.
Ajossa: Golf VII 1.4 TSI Multifuel -15
Exiä: Golf V 1.6 FSI -04, Golf V TSI 90 kW -08, Astra HB 1.4T -12

Tupo

Caddy kävi eilen ensimmäisessä LL-huollossa 25000 km ajon jälkeen. (Huolto tehtiin 500 km "etuajassa".) Tippaakaan ei tarvinnut lisätä, eikä öljyn määrä edes lähestynyt alarajaa. Sisäänajo oli ihan tavallista arkiajoa.

Samalla tavalla sisäänajettu Touran 2,0TDI (BKD) kulutti koko ajan noin 1 l / 10000 km.

cava superior

Octavia Combi 1.8 TSI DSG. Lisätty n. 0,5l 14tkm kohdalla. Onneksi ei enempää.

Rauhallisesti ajettu sisään ja yleensä sen jälkeenkin. Karkeasti noin puolet pätkäajoa (alle 15km) kehä 3:n sisällä ja puolet moottoritietä.

Vmatti

Lainaus käyttäjältä: Vmatti - 24.05.10 - klo:14:17
Update: tänään aamulla auto pajalle suunnitellun mukaisesti - jännityksellä jään odottamaan lopputulemaa!!!

No niin - nyt on pata vaihdettu, koeajot tehty ja homma näyttäisi rokkaavan.
Öljynkulutuksestahan ei vielä tiedä, mutta nyt alkaa tarkka seuranta. Alussahan saattaa taas pikkasen mennäkin kun alkaa uusi sisäänajo vakkei tuollaista Audin huollon mukaan nykyisellään tarvitse edes tehdäkkään. Kone on jo penkissä ajettu ja pitäisi olla valmis palvelukseen.

Auto oli pesty, kiillotettu ja uutta vastaavassa kunnossa - ja mikä parasta ei ainakaan heti silmään pistäny minkäänlaisia työnjälkiä (naarmuja, rasvaläiskiä etc.). Tais ennakkovaroittelu purra ja sain todennäköisesti "asiakas on m#lkku" leiman työmääräykseen  :D
Ja oli ollu yhden yön koeajossakin eli pitäisi toimia kaikilta osin. Eiköhän se tossa oo sinäänajokin jo tehty  ;D

Nyt ei muuta kuin uudella yrityksellä huolettomia kilometrejä rullaamaan. Peukut pystyyn.
Lopuksi vielä täytyy todeta että Audi Center hoiti homman mallikkaasti ja tarttui ripeästi ongelmaan. Tästä täydet pisteet.

PS. Oli kyllä kiva saada oma taas alle - on muuten valtavat erot kahdella suunnilleen samanlaisella autolla (oma vs sijaisauto). Kuin eri planeetalta. Ja S tronic on muuten ihan aivan mahtava, nyt sen huomaa.
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

skula

#82
Kohta 30tkm takana ja ensimmäinen LL huolto juuri ovella.

1.8TSI DSG. Desiäkään en ole öljyä lisännyt.

Sisäänajotapa.. ekat 600km yhteen putkeen, parilla kahvi/ruoka tauolla.. Välillä nostin kierroksia käyttäen manuaalimoodia.. tuon jälkeen auto on saanut tarvittaessa huoletta kenkää..

Puuhis

8 tkm mittarissa ja ensimmäinen litra öljyä lisätty. Lisäsin jo aiemmin puoli litraa ja eilen loput. Vieläkään ei taso ole maksimissa.

Ei muuten ollut öljytaso lähelläkään maksimia uutenakaan. En tosin nähnyt tässä syytä reklamaatioon. Olisi voinut tietysti käydä itkemässä niin olisivat varmaan iskeneet litran pönikän eteen.  :-\

Sisäänajotapa oli ikävä kyllä melko kaupunkiajo painoitteinen talvipakkasilla sisältäen kylmäkäynnistyksiä -25 kelillä, mutta turhia revittelyjä välttäen.
Moottori siis 1.8 tsi dsg:llä.
Passat Variant -18,
Ex-VAG:t Yeti 4x4 -12, Ocu II -10 ja Bora

Taky

#84
Lainaus käyttäjältä: Puuhis - 28.05.10 - klo:09:03
8 tkm mittarissa ja ensimmäinen litra öljyä lisätty. Lisäsin jo aiemmin puoli litraa ja eilen loput. Vieläkään ei taso ole maksimissa.
Moottori siis 1.8 tsi dsg:llä.

Manuaali 1.6 CR TDI Octavialla takana reilut 14 000 km tehdasöljyillä eikä öljyt ole vajunut yhtään.
Ajo 70% maantie/motari, loppu taajamaa.  
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 06.05.10 - klo:10:35
Nyt ajettu 7200 km ja öljynpinta on edelleen ylä viivassa. Sisäänajo ajettu rauhallisesti ei vedätyksiä tai täyskaasu kiihdytyksiä korkeintaan puol kaasulla. Ja rundia ollut max. n. 4000rpm

Nyt 9400 km ajettu ja mittatikku näyttää puolta väliä. Eli kohta joutuu lisäämään. Aika nopeasti alkoi öljy hupenemaan kun aikaisemmin ei merkkiä öljyn kulutuksesta.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 31.05.10 - klo:21:02
Nyt 9400 km ajettu ja mittatikku näyttää puolta väliä. Eli kohta joutuu lisäämään. Aika nopeasti alkoi öljy hupenemaan kun aikaisemmin ei merkkiä öljyn kulutuksesta.
Mittatikun merkkien väli ei taida olla kuin puoli litraa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Ouzi

Vaihdatin nyt meksikon öljyt pois. Nyt koneessa mobil esp.

JakeManse

Viime sunnuntaina mittarissa noin 5600 km, öljyn pinta mittatikussa edelleen yli ylärajan.
Siis ei öljyn haukkaamista  :)

0251

2500 Km nyt Ibben mittarissa. Sisään ajo normi arkiajoa. Ekat 1500 km en tosin ylittänyt 100 Kmh, liikeeltäkin lähtiessä motarilla 120.n rajoituksella vakarilla vaan 100,ta. Ei ole vielä öljyn pinta ylärajastaan laskenut. Ensimmäinen auto minulle jonka sai itse ajaa sisään

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy