Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Aloittaja Flat, 17.12.09 - klo:10:05

« edellinen - seuraava »

Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
33 (11.5%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
21 (7.3%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
1 (0.3%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
48 (16.7%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
75 (26.1%)
Ei Kuluta, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
39 (13.6%)
Kuluttaa, en tiedä miten sisäänajo on tehty
28 (9.8%)
Ei kuluta, en tiedä miten sisäänajo on tehty
42 (14.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 274

Flat

Kututtaako autosi öljyä ja mikä oli auton sisäänajotapa ? KAtsotaan saadaanko mitää syy-seuraus yhtetyttä tälle.

mikä sitten on paljon, niin se jääkööt jokaisen arvioitavaksi, olisiko 1 litra / 10000 km rajana ?

skula

Viestini voi poistaa, jos siltä tuntuu ja kun tuntuu. Mutta onpas Flatilla runsain mitoin nykyään kirjoitusvirheitä, nyt jopa otsikoissa..

Anteeksi..

Jallu

Uudesta 1/2 litraa ~15tkm jonka lisäsin ihan omaatuntoa rauhoittaakseni, eli
en tiedä onko se tuon kuluttanut. Jotain kuitenkin, kun mittatikun pinta oli lähempänä
ala- kuim ylärajaa.
Ex. Audi A6 2.0TDIe  -09 S-line

Markku J

Minulla on ekan 5 tkm matkalla elektroninen öljytason näyttö vajennut n. 25% pilarin maksimipituudesta. Sisäänajon olen ajanut vanhan koulukunnan oppien mukaan - siis ohjekirjan säännöillä.

Öljyt on tarkoitus vaihtaa 10 tkm kohdalla, joten saattaa mennä tuo väli ilman lisäystarvetta.

Flat

LainaaMutta onpas Flatilla runsain mitoin nykyään kirjoitusvirheitä, nyt jopa otsikoissa..

aiheesta on hyvä huomauttaa, vauhtia on vaan liikaa....et ole ensimmäinen jok ahuomauttaa tuosta. yritänparanta tapani

Flat

Olipas tahattoman koominen  tuo oma vastaukseni skulan viestii....

Nolottaa.....

1.8 "APR" Q

Lisäsin ensimmäisen kerran öljyä koneeseen,kun oli ajettu 59tkm. Oli päässyt pinta alenemaan sen verran,että hälytti alhaisesta öljyntasosta. No lisäsin 0,4 dl öljyä ja eiköhän sillä päästä perjantaihin saakka,milloin auto vaihtuu. Sisäänajon olen tehnyt ihan käyttökirjan mukaan ja tämä CR-kone oli käytännössä ensimmäinen diesel,mihin ei tämän kummemmin tarvinnut lisäillä öljyä. Pumppusuutin-dieselit olivat ihan eri maata,öljynvaihtovälillä saattoi joutua 1-2 litraa lisäämään öljyä.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

muusi

Nykyiseen A4 B8:ni on lisätty öljyä 1,6 litraa kun takana on vain 13000 km. Hieman yläkanttiin toi taitaa olla, mutta meniskö vielä tuon LongLife:n rajoihin, tiedä häntä. Edelliseen B7:aan piti lisäillä omia lisäöljyjä vain 2 litraa 55000 km aikana. Molemmat 2.0 TFSI moottoreita.
Bensaakin toi B8 kulutti alkuun yli litran enemmän kuin tehtaan arvot. Kolmen-neljän tuhannen sisään ajon jälkeen se asettui itsekseen noihin annettuihin arvoihin. B7:ssa ei tätä ollut ollenkaan. Olisko ollut vähän karhee moottori. ;)
Jarrut ovat vauhdin turma [8)]

Maicky

2.0 TDI ei kuluttanut paljon öljyä. 30tkm jälkeen palkissa oli vielä 25% jäljellä ja ei tarvinnut lisätä öljyä ollenkaan ennen ensimmäistä huoltoa.

Flat

Osate, millä tavoin ajoit sisäänajon, isoltahan tuo sinun kulutuksesi kuullostaa.

Tuosta äänestyksen tuloksesta ei voi oikein mitään päätellä,hajonta aika suurta. Liekkö sitten öljynkulutus yksilökohtaista?

Erkka

Mielipiteitä seuraavasta aiheesta.

Onko väliä moottorin kulumiselle, kun pyritään pitämään öljynmäärä mittatikun ylärajoilla öljynvaihtoon asti tai annetaan öljynpinnan laskea mittatikun alarajaan ja lisätään vasta, kun merkkivalo ilmoittaa-> lisää öljyä moottoriin?

Olen itsekseni miettinyt, että onko tuo öljynlisäys turha toimenpide? Säästääkö moottorin kulumiselta vai ei?
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

VKi

Lisäksi tähän öljynkulutussoppaan olisi kiva tietää, oletteko vaihtaneet ylimääräisen kerran öljyt ennen ensimmäistä huoltoa esim 5tkm jälkeen tai puolivälissä ennen ensimmäistä longlife-huoltoa (~15tkm)?

Itselläni kulutus 1.9 pumppusuutinkoneessa loppui ylimääräiseen öljynvaihtoon uudenkarhealle autolle.

Entä auton hankinta-ajankohdan vaikutus? Talvikäynnistyksethän rasittavat moottoria enemmän ja rakenteelle tulee suurempia lämpövaihteluita sekä kylmänä huonompi voitelu -> onko tällä vaikutusta kulumiseen ja sitä kautta myös öljynkulutukseen?

Sande

Lainaus käyttäjältä: Flat - 16.01.10 - klo:11:31
Osate, millä tavoin ajoit sisäänajon, isoltahan tuo sinun kulutuksesi kuullostaa.

Tuosta äänestyksen tuloksesta ei voi oikein mitään päätellä,hajonta aika suurta. Liekkö sitten öljynkulutus yksilökohtaista?

Sen takia ei voi päätellä mitään koska otanta on niin pieni.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

yber alles?

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 16.01.10 - klo:12:02
Mielipiteitä seuraavasta aiheesta.

Onko väliä moottorin kulumiselle, kun pyritään pitämään öljynmäärä mittatikun ylärajoilla öljynvaihtoon asti tai annetaan öljynpinnan laskea mittatikun alarajaan ja lisätään vasta, kun merkkivalo ilmoittaa-> lisää öljyä moottoriin?

Olen itsekseni miettinyt, että onko tuo öljynlisäys turha toimenpide? Säästääkö moottorin kulumiselta vai ei?
Minun kanta asiaan on että miksi pitäisi olla ylämerkissä,sillä oikea aluehan on nimenomaan min- ja maks- merkkien välissä.Moottorin voitelu kyllä toimii vaikka pari desiä maksista puuttuukin eikä lämpöterminen kuormituskaan kasva tuosta vajeesta.Mielestäni on huonompi asia se että lisätään öljyä niin että sitä on yli maksimin,silloin öljynkulminen jopa kasvaa esim vaahtoutumisen myötä.

Erkka

Yli maksimin öljynlisäystä en itse ole harrastanut. Tiedän ettei kyseinen toimenpide tee hyvää moottorille. ;)
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

VeskuV

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 16.01.10 - klo:12:02
Mielipiteitä seuraavasta aiheesta.

Onko väliä moottorin kulumiselle, kun pyritään pitämään öljynmäärä mittatikun ylärajoilla öljynvaihtoon asti tai annetaan öljynpinnan laskea mittatikun alarajaan ja lisätään vasta, kun merkkivalo ilmoittaa-> lisää öljyä moottoriin?

Olen itsekseni miettinyt, että onko tuo öljynlisäys turha toimenpide? Säästääkö moottorin kulumiselta vai ei?

Öljyä siellä kierrossa on vain osa öljytilavuudesta jotenka ihan sama. Tottahan toki öljy lämpenee ja mitä vähemmän öljyä öljypohjassa  sitä korkeampi öljyn lämpötila (IMHO)

muusi

Lainaus käyttäjältä: Flat - 16.01.10 - klo:11:31
Osate, millä tavoin ajoit sisäänajon, isoltahan tuo sinun kulutuksesi kuullostaa.

Ã,,änestin "Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti" -kohtaa. Öljyjä on lisätty aina kun tietokone on sitä mieltä ollut, ei muutoin.
Sain auton toukokuun 09 alussa ja sisäänajo oli siis kesäkelillä. Autossa on edelleenkin noi ensimmäiset öljyt, elleivät huollossa ole sitten minun tietämättä niitä vaihtaneet (liisariautoilijan arkea) ;). Jos näin olisi niin kulutushan olisi vieläkin isompi.
Odottelen tässä että ensimmäinen LongLife huolto tulee vastaan ja silloinhan nuo öljyt vaihtuu, mutta se ei tietokoneen mukaan tapahdu ihan heti. Pitäneepä mainita kun vien autoa sitten huoltoon että öljyä on kulunut.
Jarrut ovat vauhdin turma [8)]

muusi

Lainaus käyttäjältä: Sande - 16.01.10 - klo:12:29
Sen takia ei voi päätellä mitään koska otanta on niin pieni.

Aivan, minunkaan kokemuksien peruteella ei voi eikä pidä tehdä mitään yleistyksiä. Voihan olla että omassa moottorissani on jotain mömmöjä vielä..  ;) :D
Jarrut ovat vauhdin turma [8)]

Flat

Mielenkiintoinen lisäkysymys aiheeseen. Miten öljynkulutus on suhteessa auton ilmoittamaan öljynvaihtoväliin?

Onko paljon öljyä kuluttavissa koneissä pitkä öljynvaihtoväli ja niissä jossa öljyä kulu lyt vaihtoväli ?

Omalla kohdalla tilanne onseuraava: auto käskee vaihtamaan öljyt 23 tkm kohdalla ja öljyä on lisätty 1 lirta ja mittari näyttää 1/2 tankkia.

Ja jotenkin tuntuu että tämä öljynkulutus on bensakoneiden ongelma ?

SciroSJK

#19
Pakko vastata, ettei Scirocco kuluta öljyä??
Sisäänajo on varmasti tehty "kovalla kädellä", kun oli maahantuojan esittelykärry?

Sama meno on kenties jatkunut...?

Scirocco on tehty kovaa ajoa varten!

Ei köröttelyyn, jollakin tankkaus.com sivustolla;)

SciroSJK


Flat

En tiedä, mutta onko ongelma audin oma,eli uutukaisen 2.0 TFSI (valve lift) ongelma?
Muillahan tuota ei ole.

Urlaub

#22
Lainaus käyttäjältä: VeskuV - 16.01.10 - klo:14:00
Tottahan toki öljy lämpenee ja mitä vähemmän öljyä öljypohjassa  sitä korkeampi öljyn lämpötila (IMHO)

Teoriassa joo, käytännössä tuskin eroa. Suomalaiset lämpötilat on harvoja päiviä lukuunottamatta sen verran alhaisia, että moottoriöljyn lämpötila tuskin poikkeaa millään tavoin normaalista, vaikka olisikin alarajassa.

Aiheeseen liittyen, vaihdatin Mondeoon torstaina öljyt. Tuli näemmä ajettua 22 tkm edellisestä öljynvaihdosta, eikä tarvinnut lisätä. Ai niin, huoltokirjaan iskettiin leima 293 tkm kohdalle.
Sisäänajo?  ???
Ei mitään käsitystä, kai se on suoritettu..  ;D

Pertsa

Mikäs kone tuo Sciroccon 2-litrainen bensaturbo olikaan? Onko se sama joka oli esim. A4 B7:ssa, Ocu RS:ssä jne eli se 147kW versio tuosta. Kyllä sekin kone kuluttaa öljyä jos on kuluttaakseen. Eräällä tutulla B7 tuolla koneella, oli ollut merkkiliikkeen myyjän käytössä. Se ostettiin n. 20tkm ajettuna ja heti huomattiin että se syö öljyä, en muista tarkkaan, mutta jotain 0,25-0,3 l/1000km. Kyllähän tuosta liikkeeseen reklamoitiin, mutta yllätysyllätys, on kuulemma normaalia. Nykyään ko. autolla on ajettu yli 100tkm ja kulutus on tainnut vain lisääntyä, olisiko nykyään jo lähellä 0,5l/100km.
En minä tuota ostaten A4:n öljynkulutusta vielä kovinkaan pahana pidä...

SciroSJK

LainaaMikäs kone tuo Sciroccon 2-litrainen bensaturbo olikaan? Onko se sama joka oli esim. A4 B7:ssa, Ocu RS:ssä jne eli se 147kW versio tuosta. Kyllä sekin kone kuluttaa öljyä jos on kuluttaakseen

Ei mitään tietoa missä muussa autossa toi kone on?

Jos on kuluttaakseen... omani ei syö!?

lq

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 16.01.10 - klo:21:29Ocu RS:ssä jne eli se 147kW versio tuosta. Kyllä sekin kone kuluttaa öljyä jos on kuluttaakseen.

Mulla meni tuossa edellisessä 2.0TFSI:ssä, AUQ -moottorikoodi(?), öljyä LL-huoltovälillä niin, että jossain välissä syttyi merkkivalo tauluun, jolloin laitoin lisää jotain litran verran. Semmoisella mitälie parin litran, vai mitä ne on, pönikällä ajeli sitten seuraavaan huoltoon.

Erikseen en jaksanut öljytikkua vahdata, tätä tarkoitusta varten kun on nämä hälytysrajat keksitty ja tehty. Oliko kulutus paljon vai ei, en tiedä, mutta voisi olettaa, että noinkin pitkällä huoltovälillä moottori on tyytyväisempi, kun saa uutta ja puhdasta öljyä sisäänsä, eikä ajaa kituuteta samalla vatkatulla kuralla.

Sisäänajo oli tehty ohjekirjan oppeja lukematta, eli kone lämpimäksi ja painetta pönttöön, eli enemmänkin Vauhdin Maailman moottoriklinikan kuin minkään nuijasodan aikaisten hyssyttely -oppien mukaan.

Nyt alla on 2.0 CR TDI ja tämänkin kanssa luin ohjekirjasta pääpointit: "sisäänajoa" ei tarvita, eikä tämä ole maastoauto.

VW-man

Ei ole vielä kuluttanut. Autolla ikää yli vuosi ja ajettu vajaat 22.000km:a. Lähinnä pelkkää lyhyttä matkaa ja kaupunkiajoa on ajot olleet. Muutama pidempiä reissuja eli lähinnä Lahdesta Tampereelle, Vantaalle, Espooseen, Helsinkiiin ja Kotkaan. Sitä en sitten tiedä miten sisäänajo on tapahtunut ja millaista ajo ole ennen Heinäkuuta 2009, sillä olen autolle jo toinen ajelija. Auto oli lähtenyt hyvin äkkiä kiertoon. Moottori 1.4 118kW TSI+DSG7.

Peeveli

Ekan 20 tkm:n aikana lisätty 1 litra öljyä. Edellinen 103 kw tsi vei samaa luokkaa. Ainoat elämäni autot, jotka ovat syöneet tällä tavoin öljyä ovat nämä VW:t sekä FR-Ibiza 1,8T. Japsit, BMW, Meset ja ranskikset eivät vaatineet lisäyksiä koskaan eikä mittatikku juuri vajonnut.
Sisäänajotapa Vauhdin maailman suosittelema eli ekat sadat km:t max keskikierroksia, sitten pikku hiljaa vaihtelevalla kierrosalueella välttäen toki punarajaa. 1000 km:n jälkeen sitten reipasta vingutusta punarajalle sillon tällöin, ei toki jatkuvana, ja sekin moottori taatusti normilämpöisenä. Näin olen ajanut kaikilla uusilla autoillani sisäänajon. Matalilla kierroksilla tasainen jatkuva jurputus ei ole terveellistä koneelle.

VW-man

kannattaa ajaa välillä pelkästään S:llä ja siten revitellä jos pelottaa, että se särkee  koneen kun kierrokset on pienet ja vaihde suuri. Se nyt vaan on nykyään useimpien automaattien toimitantapa D:llä ja jos vaihteita on se kuusi-seitsemän, että matalilla kierroksilla jyrryyttämällä mennään eteenpäin ja kylähän seloota yleensä ainakin hetkeksi vaihtaa pienempään  mikäli vaihd eon aivan liian suuri ja meno takkuaa. Samaan malliin käyttäytyy erään asiakkaamme uusi Avensis automattina (pitää autokorjaamoa) ja monet muutkin nykyaikaiset automaatit joita olen itse koittanut.

Flat

Jotenkin tuntuu että omassani on öljynkulutus loppunut. Alussa kului, mutta nyt on mittari näyttänyt pitkään samaa.

Onko jollain paljon ajavilla faktaa siitä ,miten öljynkulutus kehittyy km lukeman karttuessa. Erityisesti kiinnostaa 2 litraset bensa turbot.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy