Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Aloittaja Flat, 17.12.09 - klo:10:05

« edellinen - seuraava »

Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
33 (11.5%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
21 (7.3%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
1 (0.3%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
48 (16.7%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
75 (26.1%)
Ei Kuluta, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
39 (13.6%)
Kuluttaa, en tiedä miten sisäänajo on tehty
28 (9.8%)
Ei kuluta, en tiedä miten sisäänajo on tehty
42 (14.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 274

pantero

Perämoottori poikkeaa auton moottorista käyttötapojensa puolesta aika paljon:

-moottori on pystyasennossa ja esimerkiksi kampiakselin voitelu pitää tämän takia hoitaa tehokkaammin kuin auton moottorissa
-perämoottoria käytetään aina nollan yläpuolella olevalla jäähdytysvedellä
-autonmoottorin kestoikä lienee 3000 h-4000 h korvilla, perämoottorissa se on pienempi.

Itselläni on pari 4-tahtista Honda perämoottoria. Niiden sisäänajo alkoi 15 min tyhjäkäynnillä, sitten asteittain lisää kierroksia 2h asti, 2h-10h jatkuva teho ei yli 80 %, hetkittäin sai nostaa 100%. Ymmärrän tämän niin, että venettä liukuun nostettaessa sai kuormittaa konetta tuon 100%, mutta ei muuten.

Perämoottorillahan ajetaan vakiokaasulla pitkiä matkoja, pienillä koneilla aina 100%, isoilla koneilla harvoin 100%( pitäisi olla tosi hyvä vene ja tavattoman kaunis ilma ja suuntana Viro...).

Semmoisesta olen kuullut, että pakasta otettulla koneella on lähdetty uistelemaan tyhjäkäynnillä tuntikausiksi. Siitä perämoottori ei ole oikein tykännyt. Silloin on voinut tehojakin kadota.

TM:n kestotestissä mitataan aina testiauton moottorin tehot 60000 km jälkeen. Oletan, että kestotestin autot on sisäänajettu valmistajan ohjeiden mukaan. Koskaan en ole niistä lukenut, että tehoja olisi jotenkin mainittavasti kadonnut. Jotkut autot ovat liikkuneet jopa liukkaammin kuin alkumittauksissa( kuten juuri MB B180 uusimmassa TM:n numerossa). Nykyisin TM mittaakin ensimmäiset arvot 10000 km kohdalla, jolloin voimansiirto, ym. on täysin mukautunut.

Sande

Lainaus käyttäjältä: M_M - 18.04.13 - klo:11:44
Voisiko autojen sisäänajo-ohje olla maltillinen ihan siksi, ettei autonvalmistaja halua innostaa ketään hulluttelemaan liikenteessä?  :D

Mercuryn perämoottori ei mielestäni eroa merkittävästi auton moottorista (1,7-litrainen remmiahdettu nelitahtinen bensiinimoottori) mutta sisäänajo-ohjeessa on sellainen ero, että siellä nimenomaan käsketään ajamaan torvi auki tietty määrä heti alusta lähtien. Tarkemmin sanoen niin, että ensimmäisten kahden käyttötunnin aikana vaihtelevia kierroksia 4500rpm asti ja sen lisäksi, kymmenen minuutin välein minuutiksi kahva aivan pohjaan.

Auton moottorille vastaavan kuormitustason saavuttaminen vaatisi saksan autobaanan tai pitkän moottoriradan, muuten lähtee kortti. Mainitun perämoottorin ohjeissa myös varoitetaan isoin kirjaimin, että jollei tätä ohjetta noudata niin odotettavissa on heikko suorituskyky koko moottorin eliniäksi ja jopa jonkinlaisia moottorivaurioita.  :o

Tjaa... en tiedä tuosta Mercurystä, mutta Suzukilla sisäänajo ohjeistus menee jokseenkin näin: Ensimmäinen puoli tuntia - ei yli 2000 rpm, seuraavat 1,5 h - ei 4500 rpm ylitystä, tämän jälkeen vaihtelevia kierroksia 8 h:n ajan siten että kerran tunnnissa max 5 min täysi kaasu.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

M_M

Eroja varmasti on, halusin vain tuoda esille että ihan valmistajaltakin voi tulla ohjeita jotka tukevat tuota varsin reippaankin oloista kiusaamista ihan uudesta alkaen. Normaalisti hyvin harvoin tulee käytettyä täyskaasua, mutta heti uunituoreena konetta kyllä kiusattiin kun kerran ohjekirja niin käski, eli joka kymmenes minuutti urku auki. Moitteetta on tuon käsittelyn jälkeen perämoottori hyrissyt, ainakin nämä ensimmäiset 600 tuntia.

Jokainen tekee kuten haluaa, mutta itse aion kyllä jatkossakin pitää huolen siitä että uutta konetta kuormitetaan reilusti (mutta järjen rajoissa!) heti tuoreeltaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vkjoki

Tässä pari postausta aiheesta Golf VII -keskustelualueelta:

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 20.05.13 - klo:23:21
Sisäänajon vaikutusta on spekuloitu toisessa ketjussa ja siellä ei ole löytynyt mitään korrelaatiota sisäänajotavan ja öljynsyönnin välillä. Paljon arvailua, ei lainkaan korrelaatiota. Jos ohjekirjan mukaisella ajosuosituksella auto nielee öljyä, on kyse maanantaikappaleesta, piste. Jos nykyvolkkarit vaatisivat jonkin erikoisen sisäänajotekniikan (esim. kierrosten käytön,  jäniksenkäpälän asettamisen moottorin päälle, olan yli sylkemisen...), pitää nämä kertoa selkeästi ohjekirjassa.

---
Oma pirssini ajettu todella varovaisella kaasulla sisään ja ei ole tarvinnut kertaakaan lisätä 30 tkm vaihtoväleillä öljyä öljyn syönnin vuoksi. Vastaavasti kaverini rääkkäsi omaa samanlaisella koneella olevaa vagginettansa sisäänajon aikana kuin piiskuri orjaa ja ei sekään öljyä vienyt.

---
Audikselle jaksamista ongelman kanssa. Aivan varmaa että kyseessä on selkeä vika ja se vielä korjataan tehtaan piikkiin. Ei tuommoinen kulutus kuulu nykyautoon.



Lainaus käyttäjältä: Golffari7 - 21.05.13 - klo:00:21
Kierrosten käyttämine sisäänajon aikana on kylläkin suotavaa. Ohjekirjaan sitä ei ole ehkä laitettu sen takia, että se voi maalikolle aiheuttaa vääränlaisia miellenyhtymiä nimenomaan mainitsemastasi auton rääkkäämisestä. Sitä se ei tarkoita, vaan että moottorin koko kierrosaluetta käytetään vaihtelevasti enevissä määrin ajokilometrien kertyessä. Sisäänajon aikana ei tulisi esim. lähteä kiihdyttämään liian isolla vaihteella, nimittäin se on erittäin rasittavaa koneelle. Ei madella tuhannen kierroksen paikkeilla vaan antaa moottorin rullata puhtaasti. Monikaan (nainen) autoista piittaamaton ei ymmärrä miten tämmöinen sisäänajo toteutetaan. Erittäin rauhallisesti suoritettu sisäänajo ei usein ole kovinkaan vahingollista moottorille, mutta moottori voi jäädä väljäksi, joka aiheuttaa öljyn kulutusta. Kova revittely ja huudatus sisäänajossa taas voi olla hyvinkin vahingollista moottorille. Tämän takia yleisohje autonvalmistajilta on usein se rauhallinen sisäänajo, mutta se ei tarkoita, että se olisi paras mahdollinen vaihtoehto. Lisäksi ''rauhallisesti'' tai ''hyvin rauhallisti'' yms yms ovat hyvin subjektiivisia käsitteitä, joten eri ihmisten suusta kuultuina niistä on vakeia tehdä mitään johotopäätöksiä. En väitä, että foorumin ainoa 7 koppainen öljynsyöjä olisi väärin sisäänajettu, mutta itse olen vahvasti sillä kannalla, että sisäänajotavalla voi yleisesti ottaen olla vaikutusta öljynkulutukseen.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

repomies

Modet poistakoot jos aihe on tabu, mutta tahtoisin tietää onko kukaan kokeillut näitä moottorin teräksisiin kitkapintoihin tarttuvia mömmöjä kuten RVS, ja miten öljynkulutus muuttuu (jos muuttuu) aineen lisäyksen jälkeen? Noin mututuntumalla, jos ohivuotoon olisi oikeasti vaikutusta, niin luulisi jotain vaikutusta näkyvän myös siinä miten paljon öljyä palaa.

Oma skeptinen veikkaukseni on tietysti, että käytännössä öljynkulutus ei muutu, mutta toisaalta, se on vain veikkaus.

japa

Sen enempää ketjua lukematta,olen kuullut että ainakin yamahan mp moottorit koe käytetään jo tehtaalla ja kaikki koneet kierrätetään muutaman kerran rajoittimeen asti. On halvempaa kerätä jo linjan päässä maanantai kappaleet pois.Joten ajelkaa ne sisäänajot miten kukin haluaa,sillä ei ole mitään merkitystä öljynkulutukseen.Kestoiän kannalta öljynvaihtoja ei tosin kannata laiminlyödä,sillä hyvä öljy on moottorin henkivakuutus.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Kennedy

Emännän polo viimekesänä kun saatii. Moottorilämmin kun motarille päästiin ja sitten vedettiin 40km korkeilla kierroksilla.
Onko nyt 22k aikana puoli litraa ehkä mennyt lisäten tai hieman yli. Kuitenkaan litran purkissa on tavaraa vielä.
Jos ei olisi ollut liisari niin olisin vaihtanut öljyt heti kun himaan oli päässyt.
Muutenkin ekat pari kk sanoin, että anna kenkää vaan sitten kun moottori on lämmin.
300ZX
Passat Variant 2013

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: pizza_delivery - 25.08.13 - klo:18:35
OT mut mikä on sitten optimaallinen?  Itse olen aina ajanut ensimmäiset 2tkm rauhallisesti pari kertaa pinta kaasulla 5tonnin kiihdyttänyt.

Pahinta mitä uudelle koneelle voi tehdä.

No, mitäs se minulle kuuluu sen enempää. Kukin tavallaan. Onneksi en ole ostamassa käytettyä autoa...

pizza_delivery

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 26.08.13 - klo:07:21
Pahinta mitä uudelle koneelle voi tehdä.

No, mitäs se minulle kuuluu sen enempää. Kukin tavallaan. Onneksi en ole ostamassa käytettyä autoa...

Sepä siinä on, että miten nämä uudet 1.4tsi koneet pitää sisään ajaa.  Myyjä neuvoi ottamaan rauhallisesti.
Silloin kuin saatin meidän uusi mersu W124 E220 vuonna 95, ohjekirjassa luki selkeästi ajella rauhallisesti ja välttää korkeita kierroksia.  Vuoteen 2010 menessä 285tkm eikä yhtäkään ongelmaa kun myytiin.

Seba

Omaan ACT-koneeseen sai lisätä 3000 km kohdalla 2 dl öljyä, nyt on 7500 km mittarissa ja öljyä ei ole tarvinnut lisätä.

Sisäänajo tehty antamalla kenkää ahkerasti (tietysti vasta koneen lämmettyä kunnolla) ja dynossakin auto puski enemmän kuin tehdas lupaa (140/250 = 152/265).

vkjoki

Meikäläisen Golf VII 1.4 TCI ACT:llä on ajettu 26 500 km, ja öljytikun rasterialueesta on nyt näkyvissä kolmasosa. Rasterialueen ylä- ja alareunan väli on 26 mm. Rasterialueen ylä- ja alareunan väli merkitsee öljyn määrässä yhtä litraa. Siis öljyä on kulunut varsin vähän, arviolta noin 1,5 dl per 10 000 km.

Pidän päivänselvänä, että autonvalmistaja antaa ohjekirjassa parhaat ohjeet siitä, miten sisäänajo kannattaa tehdä. Niinpä olen kaikkien autojeni - Volkkareiden, Toyotoiden, Volvojen ja Fordien - kohdalla noudattanut sisäänajossa ohjekirjan suosituksia. Eikä yksikään kymmenestä autosta ole kuluttanut runsaasti öljyä. Ja miksi olisikaan.

Mutta jos joku haluaa polkea autoa kunnolla alusta alkaen, tuskinpa moottori siitä suuremmin kärsii - vähän öljyä kuluttavan moottorin saa silläkin tavalla. Eivät moottorit todellakaan ole herkkiä sisäänajotavalle, joten jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan ja puolustakoon uskoaan antaumuksella.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

pizza_delivery

Ei minua haittaisi polkea uutta autoa ;D  Mutta sisäinen ääneni sanoo, että odota vielä vähän varmuuden vuoksi ettei kone hajoa.

hvalimaa

Omaan A5 Audiin vaihdettiin motti ja nyt tämä uusi kone ei öljyä syö (kyseessä siis 2.0tfsi). Ajettu nyt reilu 5000km eikä ole vielä tippaakaan syönyt. Vai alkaako tällä koneella öljynsyönti myöhemmin vai heti alusta jos on alkaakseen? Vanha kone hörppi sen 1 litran/2000-3000km ja vaihtoonhan se kone menikin sitten 95000km kohdalla. Eipä se koneen vaihto tosin tuosta johtunut. Vanhan koneen sisäänajosta ei taas ole hajua kun en ole sitä itse tehnyt, mutta nyt on tullut ajeltua aika maltillisesti sisään tämä uusi kone.

Vanha kone myös savutti hieman siitä lähtien kun sen ostin. Uudella koneella ei tätä ongelmaa ole.

Jyri

Onko kukaan muuten pannut merkille sisäänajon ajankohtaa ja onko sillä korrelaatiota öljynkulutukseen. Tuli vain tässä mieleen kun kerran itse sisäänajotyylillä ei tunnu juuri löytyvän korrelaaatiota tuohon öljynkulutukseen, niin rupesin miettimään että voisiko vuodenaika vaikuttaa, jos esim talvella ja tulee paljon lyhyitä ajoja kylmällä koneella, voisi kuvitella että sillä voisi olla suurempikin vaikutus?

skriko

Kävin juuri ennen ketjuremonttiin vientiä katsomassa öljyt. Koneessa Mobil ESP 5W-30 olleet 9 vuorokautta vaille 2 vuotta. Kilomerejä 17 600. Öljyn pinta laskenyt 2 milliä tikun ylärajasta. Kun ylä- ja alarajan väli on litra, niin kulutus 0,2 litraa eli 0.01 l/1000 km.

Audiukko

Audi A5 Sportback 2011 2.0 TFSI automaatti, 45.000km ajettu.

Männät+kiertokanget menevät viikon kuluttua takuuvaihtoon suuren öljynkulutuksen vuoksi.

ram1

Ostin aikoinaan II-koppasen bensaräsän, joka oli ollut esittelyautona.Eli kenkää saanut.Öljynkulutus oli lähes olematon.Muistelen monilla samanlaisen uuden ostaneen, kuluttavan reippaasti öljyä suositusten mukaisella sisäänajolla.Ehkä tuo reippaampi ajotyyli heti alkuun voi olla hyväksi.Olen kuullut samaa Essonbaari keskusteluissakin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

teräksenharmaa

#377
Ã,,änestysvaihtoehdot on valittu vähän väärin mielestäni. Yleinen idea näissä kuormittavissa sisäänajoissa ei ole niinkään kierrättäminen vaan väännättäminen.

En tiedä onko mitään yhteyttä, mutta omani sai aika suuria palopaineita alhaisilla kierroksilla eikä ole kuluttanut merkittävästi öljyä ensimmäisen kymppitonnin aikana. Tuo on mielestäni hyvä suoritus siihen nähden, että aika paljon on tullut pätkäajoa kaupungissa ja nopeita kiitotieosuuksia.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: pantero - 16.04.13 - klo:10:21
- moottori on muutakin, kuin männät ja männän öljyrengas. Sisäänajossa on tarkoitus sopeuttaa mekaanisesti yhteen pultatun moottorin kaikki liukupinnat toimimaan oikealla tavalla. Se tarkoittaa esim. laakereissa laakerimetallien ja laakeripukkien mukautumista rungon valmistuksenaikaisten sisäisten jännitysten laukeamiseen käyttölämpötilassa. Sisäänajon 75 % kuormituksella suojellaan käsittääkseni juuri näitä laakeri-, ym liukupintoja maksimikuormituksilta ennenkuin ne ovat hioutuneet ja sopeutuneet oikein toisiaan vasten.
Nykypäivänä noiden liukulaakereiden kanssa ei vain oikei usein ole ongelmia. Ei vaikka esimerkiksi jotku vuokra-autot Saksassa saavat sisäänajoa täystehoilla heti ensikilometreistä lähtien. Valmistustekniikka on sen verran tarkkaa, ettei osia tarvitse kuluttaa toisiinsa käytössä.


Lainaa-Motomanin kokemukset näyttävät perustuvan moottoripyöriin. Synteettisen öljyn vaihto heti pois sekä ensimmäinen öljynvaihto 20 km jälkeen ei mene kaaliini. Autossa ainakin on öljysuodatin, joka kannattaa(=pitää) aina vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä, jotta kaikki epäpuhtaudet poistetaan.. Lisäksi siellä taitaa olla kestomagneetti, joka kerää  mahdolliset metallihiukkaset itseensä. Uuden 100 km ajetun auton moottoriöljy onkin vielä yhtä kirkasta, kuin uusi.

En tiedä mitä Motoman on kirjoittanut, mutta jotku vaihtavat heikommin voitelevan "kulutusöljyn" sisään ensikilometreiksi. Öljyn kirkkaus ei sinänsä kerro kovin paljon sen puhtaudesta.

Lainaa-Miten täysi kaasu mukauttaa männän öljyrenkaat 'optimaallisesti' ? Männän keskinopeushan on kierrosluvun funktio ja sylinterin paine riippuu moottorin kuormasta. Motomanin 'ohjeet' eivät oikein ota kantaa, miten tuo sisäänajo pitäisi oikeanlaisesti tehdä, jos ei käytä moottoripenkkiä. Kierroksethan saa helposti tappiin, mutta moottorin maksimikuormitukseen tarvitaan huippunopeus. Nykyautoissa se tarkoittaa 200 km/h ja kortti pois, jos poliisi sattuu paikalle.
Täydellä kaasulla saadaan luonnollisesti isoin palopaine, joka painaa männänrenkaat tiukasti sylinterin seinämiin. Jos tuo tehdään ensikilometrien aikana, jolloin sylinterin hoonausjäljet ovat vielä teräväreunaisia, niin saadaan maksimoitua männänrenkaiden muotoutuminen. Huippunopeuteen tarvitaan tehoa eli vääntöä ja kierroksia. Tuohon renkaiden kuluttamiseen tarvitaan vain palopainetta eli vääntöä. Täyskaasuvedot alhaisilla kierroksilla eli isolla vaihteella toimii tuossa mielessä hyvin.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 21.09.13 - klo:12:39
Onko kukaan muuten pannut merkille sisäänajon ajankohtaa ja onko sillä korrelaatiota öljynkulutukseen. Tuli vain tässä mieleen kun kerran itse sisäänajotyylillä ei tunnu juuri löytyvän korrelaaatiota tuohon öljynkulutukseen, niin rupesin miettimään että voisiko vuodenaika vaikuttaa, jos esim talvella ja tulee paljon lyhyitä ajoja kylmällä koneella, voisi kuvitella että sillä voisi olla suurempikin vaikutus?

Tuskin on sisäänajolla mitään vaikutusta jos männänrenkaat on väärin mitoitettu, ei tarvitse öljyrenkaassa olla kuin 0,1 mm heittoa niin 'uusikin' kone on valmiiksi väljä, näitä on nähty. Ja metallihan ei tunnetusti käytössä vahvistu tai tiivisty, toki ensimmäiset kilometrit voi ajella rauhallisesti niin tulee sopivasti kulumaa, edellisellä volkkarilla oli ajettu 40 km ennen luovutusta, uudesta alkaen kului reippaasti öljyä eikä kulutus vähentynyt, siinä kun oli se männänrengas mitoitus pielessä niin ei se itsekseen korjaantunut. Mutta kulutus oli kuulemma normaalia, itse olin ja olen edelleen täysin eri mieltä. Sana 'Uusinkin' on tuossa edellä laitettu lainausmerkkeihin koska uusi on niin suhteellinen käsite :)

Todisteitä väitteilleni on turha kinuta, niitä kun on ihan riittävästi, jos et usko niin älä usko! Palaver on päättynyt!

Länskäri

Mopo-ocuun sai lisätä 8tkm kohdalla noin pari desiä öljyä. Nyt kun on mittarissa vajaa 14tkm ei ole pinta juurikaan muuttunut. Varsinaisesta öljynsyönnistä ei siis voi puhua. Ajanut olen normaalisti koko ajan, siis ei repien vaan melko pehmein ottein, tarpeen tullessa myös vaatienkin.
Kaikissa uusina ostamissani Skodissa on öljynkulutus noudattanut samaa linjaa. Jos taas mennään aikaan miekka ja kilpi, jolloin itse remontoin autojani, öljynkulutus pieneni myös ensituhansien jälkeen remontista laskien.

Octavia4x4

Vauhdin Maailmassa oli joskus 15 vuotta sitten artikkeli vapaastihengittävän kisakoneen sisäänajosta. Siinä ohjeet meni kutakuinkin näin:
Vedetään nelosvaihteella 1500 - 2000rpm kohtalaisella kuormituksella. Sitten annetaan kierrosten laskea moottorijarrutuksella takaisin 1500 rpm. Seuraavaksi sama veto hieman suuremmalla kuormalla jatkaen n. 50% kuormalle. Seuraavaksi kiihdytetään samalla vaihteella 2000 - 2500 rpm väliä aina välillä moottorijarruttaen lähtökierroksille. Tätä toistettiin tuota kierrosaluetta nostaen 4000  - 5000rpm. Ideana juurikin tuo, että korkea palopaine painaa männänrenkaat huolella vasten sylinterin seinämää hioen hoonausjälkiä. Moottorijarrutus puolestaan imi öljyä palotilaan voidellen noita seinämiä.
Ja lopuksi öljyn + suodattimen vaihto.

Jyrin mainitsema moottorin lämpötila vaikuttaa varmasti juurikin enemmän tuohon tulevaan öljynkulutukseen, kuin satunnainen repiminen sisäänajon aikana.
Itse olen pyrkinyt sisäänajossa ajamaan pidempää matkaa vaihtelevasti ja eri vaihteita käyttäen.
Konsernipelejä vuodesta 1993

ML1

Tuli vaan mieleen että mitenköhän nämä huolintaliikkeen kuskit sisäänajaa uudet autot kun lastataan laivaan ja sieltä pois tai kuljetusrekkojen kyytiin ja pois ?
Ollut muutama kaveri aikanaan Hangon satamassa purkamassa autoja laivasta ja heti käynistyttyä lappu lattiaan ja kumi palaa...  :(
Nämä metrit ovat kuitenkin aivan ensimmäiset uudelle koneelle.
Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ML1 - 16.09.14 - klo:15:18
Tuli vaan mieleen että mitenköhän nämä huolintaliikkeen kuskit sisäänajaa uudet autot kun lastataan laivaan ja sieltä pois tai kuljetusrekkojen kyytiin ja pois ?
Ollut muutama kaveri aikanaan Hangon satamassa purkamassa autoja laivasta ja heti käynistyttyä lappu lattiaan ja kumi palaa...  :(
Nämä metrit ovat kuitenkin aivan ensimmäiset uudelle koneelle.
Ensimmäiset metrit tulevat heti kun auto ajetaan pois tehtaan linjalta ja/tai käytetään testiradalla. Mitä Ingolstadtissa seurasin tuota toimintaa, niin sutimiseneston toiminta tuli tuossa yhteydessä testattua kattavasti.

ML1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.09.14 - klo:16:14
Ensimmäiset metrit tulevat heti kun auto ajetaan pois tehtaan linjalta ja/tai käytetään testiradalla. Mitä Ingolstadtissa seurasin tuota toimintaa, niin sutimiseneston toiminta tuli tuossa yhteydessä testattua kattavasti.
¨
Aivan. Tämä oli aikan jolloin sutimisenestot eivät vielä olleet autoissa eli 80 luvun lopulla  ;D
Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

Tomppaa_

Itse useamman moottorin remontoineena ja niillä ajaneena en usko tuon sisäänajon juurikaan vaikuttavan öljynkulutukseen. Volkkarilla on vain tuotannossa ollut laatupoikkeamia eivätkä halua niitä myöntää/maksaa joten laitetaan normit sille tasolle ettei tarvitse moottoreita takuuseen korjata. Tämän päivän työstö-ja koneistusjälki on jo sitä luokkaa että osat sopivat keskenään jo tehtaalta tullessaan hyvin yhteen. Todennäköisesti alihankkijoilta tulee tai on joskus tullut hieman huono erä esim lohkoja tai männänrenkaita joiden takia jotkut moottorit syövät öljyä enemmän kuin toiset.

Käytän itse kutakuinkin seuraavaa kaavaa:

Ensimmäinen käynnistys. Moottori käy tyhjäkäyntiä jonkun minuutin jolloin tarkistan että mitään ei vuoda ja muutenkin kaikki vaikuttaa normaalilta. Hetken tyhjäkäynnin jälkeen nostetaan pikkuhiljaa kierroksia jonnekkin parin tuhannen nurkille ja kun moottori on lämmennyt ruvetaan kaasuttelemaan kevyesti. Kun kone on kuuma annetaan käydä tyhjäkäyntiä hetki, sammutetaan ja annetaan jäähtyä kunnolla.

Siitä eteenpäin vain normaalia ajoa, hieman kevyemmin ja aina ennen ajoonlähtöä hetki lämmityskäyttöä ja ennen sammutusta hetki tyhjäkäyntiä (pieni lämmityskäyttö ja jälkikäyttö kannattaa aina, korostan sitä vain uudella moottorilla). Öljyt vaihtoon 500-1000km jälkeen ja seuraavaksi 10tkm kohdilla. Kaikki ovat toimineet loistavasti eikä öljyä kulu yhtään.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Tomppaa_ - 19.09.14 - klo:21:59
Itse useamman moottorin remontoineena ja niillä ajaneena en usko tuon sisäänajon juurikaan vaikuttavan öljynkulutukseen. Volkkarilla on vain tuotannossa ollut laatupoikkeamia eivätkä halua niitä myöntää/maksaa joten laitetaan normit sille tasolle ettei tarvitse moottoreita takuuseen korjata. Tämän päivän työstö-ja koneistusjälki on jo sitä luokkaa että osat sopivat keskenään jo tehtaalta tullessaan hyvin yhteen. Todennäköisesti alihankkijoilta tulee tai on joskus tullut hieman huono erä esim lohkoja tai männänrenkaita joiden takia jotkut moottorit syövät öljyä enemmän kuin toiset.

Käytän itse kutakuinkin seuraavaa kaavaa:

Ensimmäinen käynnistys. Moottori käy tyhjäkäyntiä jonkun minuutin jolloin tarkistan että mitään ei vuoda ja muutenkin kaikki vaikuttaa normaalilta. Hetken tyhjäkäynnin jälkeen nostetaan pikkuhiljaa kierroksia jonnekkin parin tuhannen nurkille ja kun moottori on lämmennyt ruvetaan kaasuttelemaan kevyesti. Kun kone on kuuma annetaan käydä tyhjäkäyntiä hetki, sammutetaan ja annetaan jäähtyä kunnolla.

Siitä eteenpäin vain normaalia ajoa, hieman kevyemmin ja aina ennen ajoonlähtöä hetki lämmityskäyttöä ja ennen sammutusta hetki tyhjäkäyntiä (pieni lämmityskäyttö ja jälkikäyttö kannattaa aina, korostan sitä vain uudella moottorilla). Öljyt vaihtoon 500-1000km jälkeen ja seuraavaksi 10tkm kohdilla. Kaikki ovat toimineet loistavasti eikä öljyä kulu yhtään.

Missä pääsen autollesi tekemään sen ensimmäisen käytön? se varmaan kuitenkin tehdään tehtaalla...
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 19.09.14 - klo:22:03
Missä pääsen autollesi tekemään sen ensimmäisen käytön? se varmaan kuitenkin tehdään tehtaalla...
Käsitin Tomppaa tarkoittavan moottorin ensimmäistä käynnistystä silloin, kun on itse siihen tehnyt remontin (poraus, uudet männät jne.).
Joutilas 76v

Tomppaa_

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 19.09.14 - klo:22:29
Käsitin Tomppaa tarkoittavan moottorin ensimmäistä käynnistystä silloin, kun on itse siihen tehnyt remontin (poraus, uudet männät jne.).

Juuri näin  8)

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: ML1 - 16.09.14 - klo:15:18
Tuli vaan mieleen että mitenköhän nämä huolintaliikkeen kuskit sisäänajaa uudet autot kun lastataan laivaan ja sieltä pois tai kuljetusrekkojen kyytiin ja pois ?
Ollut muutama kaveri aikanaan Hangon satamassa purkamassa autoja laivasta ja heti käynistyttyä lappu lattiaan ja kumi palaa...  :(
Nämä metrit ovat kuitenkin aivan ensimmäiset uudelle koneelle.

Autoissa on "tehdasohjema" moottorinohjauksessa silloin kun ne matkuatavat tehtaalta jälleenmyyjälle. Ei niillä silloin voi hurjastella, kierrokset rajattu tyyliin 2500rpm....Taisi jollain olla vielä iskareiden liike rajoitettu palikoillakin.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy