Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Aloittaja Flat, 17.12.09 - klo:10:05

« edellinen - seuraava »

Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
33 (11.5%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
21 (7.3%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
1 (0.3%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
48 (16.7%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
75 (26.1%)
Ei Kuluta, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
39 (13.6%)
Kuluttaa, en tiedä miten sisäänajo on tehty
28 (9.8%)
Ei kuluta, en tiedä miten sisäänajo on tehty
42 (14.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 274

Vmatti

Lainaus käyttäjältä: Vmatti - 20.03.10 - klo:16:07
Jaahas - raportoidaan vaikka tähän ketjuun oman B8:n öljynkulutuksesta.
Auto on hieno ja mahtava ajettava, mutta aina löytyy näita kortin toisia puoliakin >:(

Moottorina on 2.0 TFSI 155kW.

4600km ja 2 litraa öljyä ajettu 'sisään' !!!.
Öljyn hakureissun yhteydessä heittetty herjaa Audi Centerin huollon kanssa ja kiinnostuivat aiheesta.
Tuolloin siis lisäsin litran, KOLMANNEN, kun öljyn keltainen varoitusvalo alkoi vilkkua kojelaudassa - "Please fill up 1 litre oil but you can still continue driving, no worries " tai jotakin sinnepäin  :).  Toi oli mulle kuitenkin se viimeinen tippa.

Huollosta varattiin aika 'öljynmäärämittaukseen' joka oli eilen. Kilometrejä mittarissa 5155.
Oli tarkisteltu koneesta kaikenlaista, välijäähdyttimen putkistot yms. Ei oltu löydetty mitään erikoista eli tuossa mielessä kaikki OK.
Uudet öljyt vaihdettu koneeseen, siis erittäin tarkkaan mitattu 'öljymäärä' ja seuraava määrämittaus sovittu noin 1000km päähän.
Tämän mittauksen tulokset ja öljy lähetetään eteenpäin sitten tehtaalle analysoitavaksi jatkotoimenpiteitä varten -  siis mikäli huoltoneuvojan sanaan on luottaminen  ;)

Kone on mielestäni 'ajettu_sisään' ihan normaalisti, sekalaista ajoa vaihtelevilla kierroksilla - ihan ylimpiä huippukierroksia vältellen. Ei pelkästään matka-ajoa vaan sekalaista pyöritystä talvikelissä.

Katellaan miten tässä käy vai todetaanko ihan normaaliksi VAG 'öljypolttimeksi'.
Ei oo kyllä tällaista sattunut omalle kohdalle aikaisempien VAG:ien eikä muidenkaan kanssa.
Ymmärrän kyllä, että auto vie öljyä ainakin uutena (ja vanhana ;D), mutta mikä on hyväksyttävä määrä.
VAG:n ohjekirjassakin taidetaan mainita, että 0.5l/1000km on ihan ok. Minusta ei.
 
Voihan se olla, että se tuosta tasottuu - mutta parempi tutkia kuin hutkia.
Sinällään ei tosta haittaakaan oo kun tehot on tallessa eikä tiettävästi kovasti savutakkaan ;)
Toisaalta eipähän tarvitse ajella varsinaiseen öljynvaihtoon kun tää hoituu tätä kautta ja service mittari on 'tyytyväinen' koko ajan. ;D. Longlaiffia sanon minä.

PS. Elektroninen öljytikku tosiaan on ihan p#ska.

Do dii - nyt on öljynmäärämittaustonni ajettu eli n.1000km ja öljyä kului 640g. Eli reilusti yli kaikkien ohjearvojen.
Autolla ajettu 6200km.

Lopputulema : Uusi moottori tullaan asentamaan autoon kunhan paperibyrokratia mittaustuloksineen maahantuojan kautta tehtaalle saadaan hoidettua ja moottoritehtaalta slotti varattua. Tämä oli siis Espoon Audicenterin lausunto minulle. Olivat tehneet samassa yhteydessä "moottoritähystyksen" ja ottaneet valokuvia sylintereistä.

Mitäköhän tähän sanoisi  ;D vai  :'(

Tarinan opetus: Laatuvaihteluja näyttää olevan Audillakin ja tarkkana kannattaa olla heti alusta asti näiden kanssa. Eikä antaa periksi vaan tutkituttaa asia aina loppuun asti.

No odotellaan vielä se lopullinen tuomio ja aikataulu korjaukselle. Vaihto tullaan tekemään jokatapauksessa Espoon Audicenterillä ja ottaa aikaa 3-5pv.
Raportoin aiheesta lisää kun tiedän.
Nyt vaan ajellaan, tarkistetaan bensa ja lisätään öljyä - vai miten se meni  ;)

PS. Flatille: toivottavasti seuraava sijaisauto on q - meinas mennä oman jälkeen toi vajaavetoinen A4 mutkissa pöpelikköön ;)

Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Flat

Mielenkiintoinen  tapaus ! Toivottavasti uusi moottori tulee pian. Asiasta ymmärtämättömänä kuullostaa vaan rajulta korjauksesta tuo että motti menee uusiksi.  kai sitä vanhaakin olisi voinnut vähänviilata ja höylätä.

Pisteet audille jos todellakinsaat uuden moottorin.

Valitettava fakta voi tosiaan olla se ,että laatu vaihtelee ja öljynkulutus sen mukaan. No mitäpä näistä unkarin ihmeistä muuta voisi odottaa ?


q_janne

Lainaus käyttäjältä: Flat - 09.04.10 - klo:13:58
No mitäpä näistä unkarin ihmeistä muuta voisi odottaa ?

Toisessa ketjussa oli puhetta valmistusmaista ja lopputulema oli että Saksassa tehdään, joten viittaatko Unkarilla moottorien valmistusmaahan?

Flat


Simola

Vmatin tapaus on kyllä jo aika mielenkiintoinen!
Sinänsä hyvä että asialle tehdään heti suurempia toimenpiteitä.
Tosi isot toleranssit huolto tuolle öljyn kulutukselle antaa, mutta joku tolkku pitäisi olla.
Minusta siitä on jo vaivaa jos joka toisen bensatankkauksen välein pitää kaataa puoli purkkia lisää niveaa.

Minulla tämä 1.8TFSI ei kyllä kovin paljon öljyä syö, mutta syö kuitenkin.
Laitan sen 0,5 litraa ehkä 10tkm välein, tai ainakin aika lähelle tuon se taitaa syödä.

Sisäänajo oli rauhallinen, ja 10 tkm kohdalla tehtiin öljynvaihto. Toki rauhallisesti kyllä ajelen muutenkin, mutta siitä ei ole tietoa että kuinka paljon sitä öljyä sitten menisi enemmän jos antaisin kenkää usein ja kovasti.
Talvella tuli useita raakoja kylmäkäynnistyksiä 20 asteen pakkasissa. Tämä ei moottorin öljyn janoon ole vaikuttanut ainakaan niin että sitä huomaisin.


Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Sande

Alkaa vaikuttaa että oman tulevan Scoutin sisäänajo tullaan suorittamaan 1400 kg:n venetraileria perässä vetäen... Auto lojuu jossain Hangossa ja kuukauden päästä olisi Ruotsin puolelle kalaan lähtö.

No, osa porukasta tuntuu olevan sitä mieltä että sisäänajon aikana moottoria tulee kuormittaa reippaasti.... :P
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Wilburi

Onneksi kulutus ei ole ihan Vmatin luokkaa vaikka kyllä minullakin reippaasti öljyä menee. ensimmäisen kerran lisäsin öljyä ½ litraa 3400 km kohdalla ja toisen kerran 7000 km kohdalla. Nyt autolla on ajettu 8200 km ja 3/4 osaa on näytön mukaan öljyä jäljellä. Kesällä saa siis taas lisätä öljyä, joten kohta täytyy käydä Audi-Centerissä.  :-\
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Simola

Kuluttavatko DSG/S-Tronic ja muut automaattiautot enemmän öljyä kun manuaalit?

Ajattelin noin sen vuoksi, kun todennäköisesti automaatit menevät useimmilla matalammilla kierroksilla väännätyksen turvin kun manuaalit. Luulisi vedätyksen polttavan öljyä enemmän, kun ajotavan, joissa moottori käy kevyemmällä kuormalla.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

woke

Mulla 1.6 tdi dsg oculla kilometrejä 7000 eikä ole öljytaso vähentynyt kuin n.2 millimetriä tikusta katsottuna.

JakeManse

#39
Vastaukseni äänestyksessä:
Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti

Muistelen että nykyisessä RS:ssäni ensimmäisen 10 tkm aikana öljyä kului suht runsaasti, ehkä noin 1,5-2 litraa.
Sen jälkeen kulutus alkoi vähentyä ja nyt kun mittarissa on 80 tkm kulutus on luokkaa 0,5 litraa per kymppitonni.
Öljynvaihdot tehty huoltoilmaisimen mukaan noin 25 tkm välein.

Toivottavasti tuleva 1.8TSI ei söisi ihan noin paljon.

Pekka T


Koskeeko tämä öljynkulutuskysely Audi A4 b8:a, vai onko tästä muodostunut yleisluontoinen kysely ? Jolloin tämä on hieman väärässä paikassa ?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Quality

Siirsin aiheen. Nyt voivat kaikki VAGistit vastata vapaasti.

Oma  A4 1.8T multitronic ei kuluta öljyä lainkaan, nyt ajettu 81 tkm. Sisäänajo kutakuinkin ohjekirjan mukaan.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

betamax

2.0TDI CR 125kw -09 18tkm ajettu eikä öljyn pinta ole laskenut yhtään. Sisäänajo melko rauhallinen niin ettei uudet nastarenkaat sudi :P Entinen 1.9TDI PD 160tkm ajettu vei n.1L/10tkm.

tn62634

Skoda Fabia 1.2 ei kuluta öljyä 15000 vaihtovälillä. Sisäänajotavasta ei ole tietoa, koska sillä oli ajettu jo 67000 ostohetkellä.

Mersun dieselkään ei kuluta öljyä 25000 vaihtovälillä, mutta siinähän moottori ei olekaan kuluva osa. Sisänajotavasta ei tietoa, koska oli ajettu jo 114000 ostohetkellä ja ollut alun perin leasingautona Suomen ulkopuolella.

Bisti

Touran 1.6 75kW bensa (BSE) ei kuluta öljyä ollenkaan. Ensimmäisen LL-huollon jälkeen ajettu nyt 24 tkm (kokonaisuudessaan ajettu 55 tkm), eikä öljy ole tikussa vajonnut yhtään. Sisäänajosta en tiedä, koska ostin auton 19 tkm ajettuna, lisäsin tällöin autoon öljyä n. 6 dl. Epäilen kuitenkin, että autoa on poljettu kuin vierasta sikaa, koska oli ollut europcarin vuokra-autona. Eipä tuo ole kyllä pahemmin kakonut, *kop* *kop*, *koputtaa puuta (päätä)*  :)

Jettaan (sama kone) vaihdettiin moottori 12 tkm sitten (silloin ajettu 47 tkm, nyt mittarissa siis 59 tkm). Uudelle moottorille tein sisäänajon (kai) ohjekirjan mukaan, eli vältin rajuja kiihdytyksiä ja muutenkin tuli ajeltua "hissukseen". Toinen LL-huolto osui 51 tkm kohdalle, jolloin öljyt vaihdettiin. Sen jälkeen ajetun 8 tkm aikana on syönyt öljyä n. 2 dl.

Oma näkemys onkin, että ensimmäisellä huoltovälillä söisi tuota öljyä ja sen jälkeen ei niinkään. Tietysti öljymerkilläkin voi olla väliä. Touranissa Mobil ESP ja jetassa Castrol SLX Professional Longlife III 5W-30.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Ktk

A4 B8 2.0 TDI multitronic, mittarissa 8300km ja öljynäyttö maksimissa, ei lisätty. Alusta lähtien kenkää, autot tykkää kun niillä ajetaan.

TKU

LainaaKuluttavatko DSG/S-Tronic ja muut automaattiautot enemmän öljyä kun manuaalit?

Octavia 1.8 TSI DSG, 70 tkm; ei kuluttanut öljyä.
Octavia 2.0 TDI DSG, 145 tkm; kulutti 1-1,5 l/30 tkm.
Octavia 1.9 TDI, 115 tkm; kulutti 1 l/30 tkm.

Kulutusta noissa en tarkastanut tikusta, vaan auton ilmoituksesta lisäsin öljyä. Dieseleissä tuo tapahtui yleensä niin, että huoltovälillä (29-31 tkm) noin 20 tkm kohdalla ilmoitti ensimmäisen kerran, jonka jälkeen 25-30 tkm välillä toisen kerran. Lisäys noin 0,5 l/kerta. Kerran muistaakseni tuo 2.0 TDI pyysi kolme kertaa huoltovälillä lisäystä.

Sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti. Yleensä pääosin tasaista matka-ajoa ohituksineen tarvittaessa.

Eli vastaus quoteen: Emmäny oikeen tiiä  ;D
F30 330e M Sport
E85 Z4 3.0si
Ex VAGit: Octavia II FL 1.8 TSI DSG, Octavia II 2.0 TDI DSG, Octavia II 1.9 TDI

Panze

2.0TSI ajettu 9900km, ei ainakaan vielä ole kuluttanut = ei lisätty, autolla ikää 9kk :)

Sisäänajon ajelin  e r i t t ä i n  rauhallisesti.

vkjoki

#48
Siinä 0,25 - 1,0 litraa per 10 000 km on öljynkulutus ollut moottoreilla 2.0 TDI 103 kW, 1.4 TSI 103 kW ja 1.8 TSI 118 kW.

Mitään erityisiä sisäänajo-ohjelmia en ole noudattanut - paitsi, että aivan nappi laudassa kiihdytyksiä en ole harrastanut ensimmäisen 1 000 km:n aikana (ja harvoin sen jälkeenkään). En usko sisäänajotavan vaikuttavan normaaliauton moottorin kulutukseen oikeastaan mitään.

Moottoriöljyn tehtävänä on voidella, joten sitä kuuluu kulua edes hieman. Jos taas öljyä kuluisi yli 2 litraa per 10 000 km, pyytäisin kyllä huoltoa selvittämään, onko suuri öljynkulutus normaalia vai löytyykö sille jokin syy.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

JakeManse

Mulla on sellanen kutina että sisäänajolla on osuutta öljynkulutukseen. Jos ajelee ensimmäisen tonnin rauhallisesti, ilman kovia kierroksia ja alakierroksilla vääntämistä, kone voi pysyä 'tiiviimpänä'. Täytyy pitää mielessä huomisesta alkaen ;)

Olisikohan hyödyllistä teettää ensimmäinen öljyn ja öljynsuodattimen vaihto heti reilun 1000km ajon jälkeen vai voiko lasettaa menemään kunnes huoltoilmaisin kehottaa?

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: JakeManse - 13.04.10 - klo:18:09
Olisikohan hyödyllistä teettää ensimmäinen öljyn ja öljynsuodattimen vaihto heti reilun 1000km ajon jälkeen vai voiko lasettaa menemään kunnes huoltoilmaisin kehottaa?

Itse olen miettinyt samaa. Rahaahan siinä menee, mutta luulisi sisäänajon tuottavan suhteellisesti aika paljon ylimääräistä roskaa paikkojen hioutumisen myötä. Moottorit taitavat toisaalta vetreytyä jossain määrin vielä 5000 km:n jälkeenkin, joten jos ihan tosissaan haluaa hifistellä, niin sitten vaihdot 1000 km:n ja vaikkapa 6000 km:n kohdalla ja sen jälkeen normaalisti huolto-ohjelman mukaan. Sitten jääkin enää kysymys siitä onko tuosta hifistelystä oikeasti mitään käytännön hyötyä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Filixon

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 15.04.10 - klo:10:48
Sitten jääkin enää kysymys siitä onko tuosta hifistelystä oikeasti mitään käytännön hyötyä.

Itse olen aina ja kaikissa kuudessa Volkkarissani parinkymmenen vuoden aikana noudattanut tunnollisesti määräaikaishuoltoja, eikä moottoreissa ole ilmennyt ongelmia. Niinpä olen päättänyt noudattaa nykyisessäkin longlife-ohjelmaa ilman omia sovelluksia. Mitä järkeä olisi hankkia longlife-auto, jota markkinoidaan huoltokustannuksiltaan edullisena, jos soveltaa käytännössä ”vanhan ajan” öljynvaihtokäytäntöjä? Kai valmistajan lupauksiin täytyy luottaa huolto-ohjelman suhteen.

Tähän Golfiin lisäsin n. 0,75 litraa öljyä, kun ajokilometrejä oli jo päälle 20 tuhatta. Ensimmäinen määräaikaishuolto on kesäkuun alussa. Sisäänajo ja muukin käyttö on ollut ajotavaltaan säästeliästä, kun siihen olen vanhastaan tottunut.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 13.04.10 - klo:15:24
.....Jos taas öljyä kuluisi yli 2 litraa per 10 000 km, pyytäisin kyllä huoltoa selvittämään, onko suuri öljynkulutus normaalia vai löytyykö sille jokin syy.
Tuollaisen kulutuksen kanssa taitaa olla melko turha mennä tiskille kyselemään, kun kyseessä on VAG-konsernin vehje. Tuohan tekee "vain" 2dl/1000km. Suurempiakin kulutuksia pidetään virallisesti normaalina kun manuaali niin sanoo. Manuaalin mukaanhan 0,5 litraa/1000km on normaalia, itselläni ainakin vielä edellisen Passat 3BG:n manuaali sanoi jopa että 1l/1000km on normaalia...tosin siinä ei öljyä kulunut. Liekö jo nykyään volkkareissakin raja tiputettu 0,5 litraan.
Epävirallinen kantaa huollossakin varmaan on jotain muuta kuin mitä manuaali, sanoo mutta sitähän ei varmaankaan ääneen sanota vaan vedotaan manuaaliin.

Huollossa voivat ehkä katsoa näkyykö vuotoja missään, mutta siihen se jäänee. Tietenkin itse voi pyytää suurempaa tutkimusta avaamalla koneen, mutta omaan piikkiin se todennäköisesti menee.

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 15.04.10 - klo:11:14
Itse olen aina ja kaikissa kuudessa Volkkarissani parinkymmenen vuoden aikana noudattanut tunnollisesti määräaikaishuoltoja, eikä moottoreissa ole ilmennyt ongelmia. Niinpä olen päättänyt noudattaa nykyisessäkin longlife-ohjelmaa ilman omia sovelluksia. Mitä järkeä olisi hankkia longlife-auto, jota markkinoidaan huoltokustannuksiltaan edullisena, jos soveltaa käytännössä ”vanhan ajan” öljynvaihtokäytäntöjä? Kai valmistajan lupauksiin täytyy luottaa huolto-ohjelman suhteen.

Toi on kyllä totta. Ja tuskinpa tuolla samalla menopelillä tulee päristeltyä yli 200 tkm:a että olisi merkitystä moottorin kokonaiskestävyyteen tms...

VAG!

#54
aa

wolf6

Ensimmäisen kerran lisäsin 0,5 litraa kun autolla oli ajettu noin 12000 km.

Toisella kerralla lisäystä 0,3 litraa mittarilukemalla 17000km.

Nyt autolla ajettu 24000 km eikä öljyä ole kulunut viimeisen lisäyksen jälkeen.

Sisäänajon tein ohjekirjan mukaan.
A3 Premium

JakeManse

Nyt mittarissa noin 200 km rauhallista ajoa. Pikapuoliin vois uteliaisuuttaan vilkaista öljytikkua.
Noh... kattellaan ja seuraillaan tilannetta :)

tn62634

Lainaus käyttäjältä: JakeManse - 15.04.10 - klo:17:13
Toi on kyllä totta. Ja tuskinpa tuolla samalla menopelillä tulee päristeltyä yli 200 tkm:a että olisi merkitystä moottorin kokonaiskestävyyteen tms...

Tuskin se kone 200 000 km:ssa vielä loppu on, vaikka huoltaisi long life -huoltovälillä. Minulle on tärkeää, että autoa ei tarvi huoltaa millään 15000 välillä, kuten esim Toyotaa joutuisi, koska silloin saisi jatkuvasti ravata öljyjä vaihtamassa.

JakeManse

No joo.. Meikäläisellä tuskin menee tälläkään menopelillä sataa tonnia rikki kun olen taas jo vaihtamassa. Siinä mielessä turha miettiä ja murehtia. Ilmaisimen mukaiset huollot vaan, eiköhän ne autoinssit ole kehittelyssä miettineet asian mun puolesta ;)

zonni

No nyt alkoi tuo jetan ropponenkin viemään öljyä,1.9tdi pumppari.Ensimmäisen 30tkm aikana meni castrollin öljyä alle 7dl ja nyt on mennyt mobilin öljyä 8tkm aikana yli 8dl.Nyt olen myös kiinnittänyt huomiota käynistäessä (kylmänä) komeaan siniseen pilveen.Sisään ajo tavasta ei mitään tietoa,olen toinen omistaja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy