Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Aloittaja Flat, 17.12.09 - klo:10:05

« edellinen - seuraava »

Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
33 (11.5%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
21 (7.3%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
1 (0.3%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
48 (16.7%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
75 (26.1%)
Ei Kuluta, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
39 (13.6%)
Kuluttaa, en tiedä miten sisäänajo on tehty
28 (9.8%)
Ei kuluta, en tiedä miten sisäänajo on tehty
42 (14.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 274

zonni

No tuossa aikaisemmin kirjoittelin 1,9tdi-08(Aj 38tkm) jetan öljyn kulutuksesta ja samalla valittelin käynistyksen yhteydessä sinisestä savusta.Nyt on alkanut tulemaan oikein kunnolla käynistäessä sinistä savua,sitä oikeasti jo semmoinen kunnon pilvi  :'( Tuntuu että nyt helteitten aikana alkanut tuo savutus kunnolla,öljyt ovat nyt mobil esp.Aikaisemmin oli ensi asennus öljyt eivätkä ne noin savutelleet,taisivat olla castrollit.huoltoon jo soittelin ja sieltä sanoivat että normaalia vaikka sanoin että ei näy kunnolla taakse päin peileistä kun on niin hirveä sininen usva,kuulemma sitten vasta pitää huolestua jos vie yli litran tonnille(ei se vie kuin 10tkm noin litran) Ja jos heti sammutuksen jälkeen uudestaan starttaa ja silloin tulee sinistä savua tai kiihdyttäessä niin pitää olla hulestunut.No tuota savua ei tule kuin starttatessa kun auto on seisonyt vähintään tunnin.Onkos muilla tämmöistä ongelmaa?Itse ajattelin että tekiskös tuo tuota savutusta jos on laitettu liikaa öljyä,emäntä lisännyt vähän yli ylä merkkin >:(

Scodillakki

Ajettu 7tkm 1.6 crd motilla, noin 70% pitkiä matkoja ja loput valoista toiseen. Öljyt liki alarajalla, lisätty 1/2 litraa koneeseen. Edelliseen autoon täytyi lisätä 1l/30tkm 2,0 tdi pumppusuutin muki. Näyttäisi öljyt kelpaavan kohtuudella ;D
Audi A4 40 TFSI business advanced 2020
ja
MB:t
w210
W212

Tikka

Lainaus käyttäjältä: pamppers - 06.07.10 - klo:21:01
No tuossa aikaisemmin kirjoittelin 1,9tdi-08(Aj 38tkm) jetan öljyn kulutuksesta ja samalla valittelin käynistyksen yhteydessä sinisestä savusta.Nyt on alkanut tulemaan oikein kunnolla käynistäessä sinistä savua,sitä oikeasti jo semmoinen kunnon pilvi  :'( Tuntuu että nyt helteitten aikana alkanut tuo savutus kunnolla,öljyt ovat nyt mobil esp.Aikaisemmin oli ensi asennus öljyt eivätkä ne noin savutelleet,taisivat olla castrollit.huoltoon jo soittelin ja sieltä sanoivat että normaalia vaikka sanoin että ei näy kunnolla taakse päin peileistä kun on niin hirveä sininen usva,kuulemma sitten vasta pitää huolestua jos vie yli litran tonnille(ei se vie kuin 10tkm noin litran) Ja jos heti sammutuksen jälkeen uudestaan starttaa ja silloin tulee sinistä savua tai kiihdyttäessä niin pitää olla hulestunut.No tuota savua ei tule kuin starttatessa kun auto on seisonyt vähintään tunnin.Onkos muilla tämmöistä ongelmaa?Itse ajattelin että tekiskös tuo tuota savutusta jos on laitettu liikaa öljyä,emäntä lisännyt vähän yli ylä merkkin >:(
No ei minusta tuo sininen savu kovin tervettä ole, mikäli yhtään tajuan mistään mitään.

Paha71

Pitäis vissiin olla huolissaan.... Touranilla ajettu 6700km edellisen öljynlisäyksen jälkeen, eikä vieläkään ole pyytänyt lisää...  ???  ;D Huhtikuussa kaadoin koneeseen 0,6 l Teboilin LL-lientä; tätä edellinen "täyttöväli" oli vähän päälle 4000km.
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Taky

Lainaus käyttäjältä: Scodillakki - 06.07.10 - klo:22:02
Ajettu 7tkm 1.6 crd motilla, noin 70% pitkiä matkoja ja loput valoista toiseen. Öljyt liki alarajalla, lisätty 1/2 litraa koneeseen.

Kokolailla samanlaiset ajot samalla motilla takana tänään 20 000 km rikki, öljyä kulunut, mutta ihan normaalista, siis nyt merkkien puolivälissä, ja alkuaan oli noin 1/5 ylämerkin alapuolella tehtaan jäljiltä, siis muutama desi mennyt kuuluu asiaa. Lisätä siis ei ole tarvinnut.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

savolaiskollega

Tarkemmin ottaen kun tuossa katsottiin, niin nyt vuoden vanhana ja 15 tonnia ajettuna sitä oilia on mennyt jo melkein 4 litraa. Auto menee tarkastukseen kuun lopulla. Siis 1.8 TSI DSG.

zonni

Lainaus käyttäjältä: pamppers - 06.07.10 - klo:21:01
No tuossa aikaisemmin kirjoittelin 1,9tdi-08(Aj 38tkm) jetan öljyn kulutuksesta ja samalla valittelin käynistyksen yhteydessä sinisestä savusta.Nyt on alkanut tulemaan oikein kunnolla käynistäessä sinistä savua,sitä oikeasti jo semmoinen kunnon pilvi  :'( Tuntuu että nyt helteitten aikana alkanut tuo savutus kunnolla,öljyt ovat nyt mobil esp.Aikaisemmin oli ensi asennus öljyt eivätkä ne noin savutelleet,taisivat olla castrollit.huoltoon jo soittelin ja sieltä sanoivat että normaalia vaikka sanoin että ei näy kunnolla taakse päin peileistä kun on niin hirveä sininen usva,kuulemma sitten vasta pitää huolestua jos vie yli litran tonnille(ei se vie kuin 10tkm noin litran) Ja jos heti sammutuksen jälkeen uudestaan starttaa ja silloin tulee sinistä savua tai kiihdyttäessä niin pitää olla hulestunut.No tuota savua ei tule kuin starttatessa kun auto on seisonyt vähintään tunnin.Onkos muilla tämmöistä ongelmaa?Itse ajattelin että tekiskös tuo tuota savutusta jos on laitettu liikaa öljyä,emäntä lisännyt vähän yli ylä merkkin >:(

Noniin nyt on otettu moottorista ylimääräinen öljy pois,oli noin 8dl liikaa.Savutus muuttui käynistäessä normaaliksi,pieni sininen pöläytys kun on auto seisonut jonkin aikaa.

Markku J

Olen ajanut sisäänajon nätisti ohjeiden mukaan ja 1500 km:n jälkeen hieman silloin tällöin käyttänyt kiihdytyksissä kierroksia n. 4500 rpm saakka.

Öljynkulutus tässä 2.0 TFSI -yksilössä näyttää olevan suhteellisen korkea. Öljymäärän näytön pilari on vajonnut lähes puoleen jo, vaikka kilometrejä on takana vasta 2300. Menee näillä näkymin litra per ekat 5 tkm.

1.8 "APR" Q

Mulla on nyt Audin 1.8 TFSI:llä ajettu 12000 kilometriä ja kerran olen joutunut lisäämään öljyä kympin paikkeilla...tommoiset 0,5 litraa.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

JakeManse

Tänään tarkistus mittatikkuun. Mittarissa noin 9400 km ja öljyn pinta ylärajassa.
Eli ei öljyn kulumista vieläkään  :D

Aleksi

Vanhat volkkarit on laatukamaa  :)  -00 1,9tdi golf AJM motilla ei kuluta milliäkään tikusta 15tkm vaihtovälillä, ja välillä saa kenkää :P

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Aleksi - 23.07.10 - klo:21:26
Vanhat volkkarit on laatukamaa  :)  -00 1,9tdi golf AJM motilla ei kuluta milliäkään tikusta 15tkm vaihtovälillä, ja välillä saa kenkää :P

Onko se muuten näin? Jotenkin tuntuisi että olisi parempi että se kuluttaisi edes vähän öljyä?? Mistä sen sitten tietää voiteleeko se kun ei kuluttakkaan ;D

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 23.07.10 - klo:21:32
Jotenkin tuntuisi että olisi parempi että se kuluttaisi edes vähän öljyä?? Mistä sen sitten tietää voiteleeko se kun ei kuluttakkaan ;D

Käsittääkseni moottoriöljyn pitäisi nimenomaan voidella eikä palaa pois ;)  Ei se tiiviissä moottorissa hupene.

preriasusi

Lainaus käyttäjältä: Aleksi - 23.07.10 - klo:21:26
Vanhat volkkarit on laatukamaa  :)  -00 1,9tdi golf AJM motilla ei kuluta milliäkään tikusta 15tkm vaihtovälillä, ja välillä saa kenkää :P

-04 Leon ASV -koneella menossa kanssa öljynvaihtoon. 15 tonnia ajettu, eikä ole vielä lisäys alueella. Välillä on karstojakin polteltu.
Seat Leon

Turbodog

6 tkm kohdalla lisäsin vajaan litran, nyt 11,3 tkm kohdalla kokonaisen litran. Eli öljyn kulutus ei ole ainakaan vähenemään päin...
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Karvis

Yetillä ajettu nyt 7400km ja öljyt edelleen ylärajassa :) Seuranta jatkuu...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Otto.

A5 SB 125kW 2.0TDI CR:llä raavittu kasaan 19000km ja öljynäytön mukaan ollaan noin 2/5 täydestä öljymäärästä. Sisäänajo tuli tehtyä tasaista maantie/moottoritieajoa talvirajoituksilla ajaen ja ohjekirjan ohjeistuksen mukaisesti. Vähemmän tuo tuntuu vievän kuin edellinen A3 103kW 2.0TDI PD, johon sai työntää litran lisää aina reilun 10000km:n välein. Sisäänajon tein siihen aivan vastaavasti kuin A5:een.

Sande

Scoutti ajettu sisään vetämällä 600 km 1400 kg venetraileria kun autolla oli 800 km mittarissa... Nyt ajettu 4500 km ja öljyt edelleen yläreunassa.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

pepe

ei ole vielä räsässä öljypinta vajonnut.ei kyl ole vielä ajettukaan kun 1500km! ...autoon on longlife öljyt laitettu tehtaalla tai liikkeessä(luulisin koska huoltokirjaan laitettu,että seuraava huolto 30tkm/2vuotta),mutta merkistä ei ole tietoa  onko se sama mitä merkkiä lisäilee(jos joutuu) jos vaan purkista löytyy se koodi mitä huoltokirjassa suositellaan eli VW 504 00  ???

ram1

Lainaus käyttäjältä: pepe - 27.07.10 - klo:10:57
ei ole vielä räsässä öljypinta vajonnut.ei kyl ole vielä ajettukaan kun 1500km! ...autoon on longlife öljyt laitettu tehtaalla tai liikkeessä(luulisin koska huoltokirjaan laitettu,että seuraava huolto 30tkm/2vuotta),mutta merkistä ei ole tietoa  onko se sama mitä merkkiä lisäilee(jos joutuu) jos vaan purkista löytyy se koodi mitä huoltokirjassa suositellaan eli VW 504 00  ???
Kyllähän niitä öljyjä voi sekoittaa keskenään, kunhan vaan oikeaa laatua.Jotkut tarkimmat kyllä väittää senkin olevan haitallista.Katsoppa takaluukusta, niistä sivulokeroista onko siellä öljypurkkia, jos sulla uusi auto.Yleensä laittavat täällä sinne litran.Shell tai Mobil yleensä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Phaeton

Viisi vuotta ja 100 000 mittarissa Ocu 2.0 FSI koneella eikä öljyä ole itse tarvinnut lisäillä. Sisäänajo aikoinaan tuli tehtyä maltillisesti, mutta aina välillä karstoja poltellen. Ja myös koko tuon 5 vuoden ajan autolla on ajettu eikä hissuteltu. Hyvin on tuntunut pelittävän eikä vikoja moottorin puolella ole ilmennyt. Katsastusmiehen sanoja lainaten: "Kovaa ajoa vaan ja hyvin toimii."  ;D
Audi A5 Sportback 3.0 TDI Quattro S-tronic '10
ex: Skoda Octavia 2.0 TSI RS DSG '10
ex: Skoda Octavia 2.0 FSI Tiptronic Elegance '05

Rauska

A5 2.0 TFSI tuommoista 0,3-0,5 l 1000 km, sisäänajo talvirajoituksella joten siististi.. Huollossa kysyin ja sanoivat että rajoilla mennään
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

savolaiskollega

No huomenna sitten kuvaavat auton moottorin sisältäpäin, nähdään että on siinä vikaa vaiko ei. Pistetään sitten infoa lissää..... :)Aika isoja vaan tuntuu olevan nuo erot öljynkulutuksessa. Vaikea uskoa että se sisäänajotavasta olisi kiinni.

Markku J

A5:ssä tuli mukana pullo öljyä, jossa seuraavat tiedot:

Castrol SLX Professional Powerflow, LongLife III, 5W-30, Recommended by Audi, Co-engineered with Audi with Clean Performance Technology, VW 504.00 / 507.00 (fulfills the requirements of the former VW 503.01 specification).

Lieneekö koneessa tehtaan jäljiltä tuota samaa ? Aika vauhdilla se kului joka tapauksessa.

savolaiskollega

Toista se oli öljysheikin aikaan, ei tarvinnut puteleihin kaikenmaailman liirumlaarumia laittaa, tiesi että sisällä on ehtaa tavaraa !  ;)

Markku J

Niin, se Man-Oilin tuotehan soveltui kaikkiin öljyämiskohteisiin ja loppujen lopuksi jopa lääkkeeksikin sitä öljysheikki muistaakseni myi.

Onko kukaan kuullut VAG:n virallista kannanottoa siihen, miksi konserni lienee nykyisin se ainoa, jonka moottoreista suuri osa kuluttaa uskomattoman paljon öljyä ? Jokin perussyyhän asialle pitää olla, kun ei muihin merkkeihin öljyjä tarvi lisäillä. Ei tämä ainakaan moottorinvalmistuslinjan tasalaatuisuudesta anna hyvää kuvaa. Eikä tuollainen öljyn läpivirtaus (täydellinen palaminen vai karstana pakosarjaan ?) voi olla optimaalista moottorin hyötysuhteen ja katalysaattorin toiminnan & käyttöiän kannalta.

skodamig

^ josko Garrett antaa ekat VNT:eet VAG:lle ilmaiseksi ja myy seuraavat... :o
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Markku J

Tuo Garrett ei voi olla syynä, kun eniten öljyä kuluttava VAG, josta olen kuullut, on ystäväni uutena hankkima, 2.0 FSI -koneinen (=vapari), joka kulutti ekalla 20 tkm matkalla 18 litraa öljyä.

fourvalve

#118
Oma epäilykseni on että nämä tfsi ja tsi koneet ainakin ovat perinteisiä valurautalohkoja, sylinterit menevät porauksen jälkeen soikeiksi jos nyt ei heti valmistumisen jälkeen niin aikojen päästä.
Joskus takavuosina kun tuli sorvailtua noita sylinteriputkia moottoripyöriin valurauta-aihioista, oli puhetta että nämä annetaan vanhentua ennekuin ne menevät käyttöön eli niistä poistuu jännitys.

Voisiko olla näissäkin lohkoissa, jos ne saisivat "levätä" jonkin aikaa enen kuin menevät koneistukseen, taitaa olla vaan niin kova tahti kokoonpanossa ettei ole aikaa seisottaa varastossa.
Tämä oli yksi epäilys öljynkulutukseen koska tuskin nämä koneet yläpäästä öljyä hukkaa.

Tai sitten männänrenkaissa on jotain fibaa, menettävät jännityksen niistä tulee meltorautaa.
BMW z4 3.0i roadster

SciroSJK

Lainaataitaa olla vaan niin kova tahti kokoonpanossa ettei ole aikaa seisottaa varastossa.

Wolfsburgin paja sylkee kiduksistaan muistaakseni n. 3.000 kpl autoja päivässä ulos, joten ei siinä varmasti kovin paljon ehditä
palikoita varastossa seisottamaan...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy