Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Aloittaja Flat, 17.12.09 - klo:10:05

« edellinen - seuraava »

Kuluttaako autosi öljyä paljon ja mikä oli auton sisäänajotapa ?

Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
33 (11.5%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
21 (7.3%)
Kuluttaa, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
1 (0.3%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjan mukaan
48 (16.7%)
Ei kuluta, sisäänajo tehty ohjekirjasta piittaamatta, mutta maltillisesti
75 (26.1%)
Ei Kuluta, sisäänajo tehty kierrättämällä konetta reippaasti
39 (13.6%)
Kuluttaa, en tiedä miten sisäänajo on tehty
28 (9.8%)
Ei kuluta, en tiedä miten sisäänajo on tehty
42 (14.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 274

Otto.

Isäukon Nissan Primera 1.6 -07 syö öljyä n. litran tuhannella kilometrillä. Menee kuulemma speksin sisälle komeasti. Auto ei laske alleen tai savuta, mutta johonkin ne öljyt sieltä vaan katoaa. Eli ei tämä konsernin "öljyn polttaminen" mitään outoa tai ihmeellistä muiden(kaan) merkkien parissa ole.

Ex-A3 oli minulle ensimmäinen LL-systeemin mukaan huollettava kulkupeli ja soitinkin sitten ensimmäisen kerran öljyn määrästä varoittavan äänimerkin ja varoitusvalon sytyttyä kojetauluun, että onkos tämä nyt normaalia. Huoltoneuvoja tokaisi puhelimessa, että on se normaalia - ne LL-öljyt on niin "ohutta" kamaa, etteivät pysy siellä koneessa oikein millään. Onhan sekin yksi tapa pidentää huoltoväliä, kun sen huoltovälin aikana omistaja työntää vähintään öljytilavuuden verran uutta öljyä sisään tasaisin väliajoin.

0251

Ei perkele en kyllä tuollaista litra/1000 km pystyisi hyväksymään . Sehän on "lutkuttanut" jo 15 l vaihtovälillä. Yksi lisäys vaihtovälillä sen kyllä ymmärtää ja kestää.Mutta että 4000km ja löntillinen öljyä koneeseen,huh huh.

Markku J

Kyllä tämä öljyn kulutus aivan selkeästi on erityisesti VAGin ongelma. Aika monta "galluppia" on tullut tehtyä ystävien ja työkavereiden parissa, ja vain VAG -kuskit raportoivat kulutuksesta. Itselläni olleista ex-VAGeista reilusti öljyä kulutti Jetta, T5 ja A5. Mikään muu ex-autoni ei ole vaatinut lisäystä vaihtovälillä.

Poikani on töissä monimerkkiliikkeessä, joka myy ja huoltaa 12 eri automerkkiä. Öljynkulutusongelmaa noista merkeistä ilmenee vain VAGn koneilla.

fourvalve

Edellinen rs ocu 2L bensa vei öljyä tasaisesti, kun taas sitä ennen ollut 1.8t rs ocu ei öljyä tarvinnut lisätä huoltovälillä (30tkm)
Onhan nämä eri sukupolven moottoreita, aina ei mennä parempaan suuntaan.
Onhan tuo 5w30 aika litkua varsinkin kuumalla kelillä.
Varmasti nämä koneet toimisivat hieman paksummallakin öljyllä, laitetaanhan nämä koneet talvellakin käymään joskus ilman lämmitintä ja aika siirappia 5w30 on 25 asteen pakkasessa eikä ne rikki mene.
BMW z4 3.0i roadster

Ouzi

Vageja ollut enemmänkin mut viimeset Golf iv alkoi kuluttaa ainakun oli noin 10-15 tkm mennyt. Nykyisessä oli 9 tkm ajettuna puolessa välissä tikkua. Ja 9500 ylimääräinen öljynvaihto ja nyt 15 tkm mittarissa öljyt ylärajassa. Saa nähdä joutuuko lisäämään ennen ekaa huoltoa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 27.07.10 - klo:18:50
Kyllä tämä öljyn kulutus aivan selkeästi on erityisesti VAGin ongelma.

No ei aivan näinkään. Nissanilta löytyy 1.8 bensakone joka on melkein järkiään kova öljynsyöjä, joitakin yksilöitä on jotka ei syö. Samaten Tojolta löytyy 1.6(?) bensakone jossa on ollut öljynsyöntiä ongelmaksi asti, molemmissa se johtuu soikoista sylintereistä. Näistä toinen hoitaa homman fiksusti kuntoon vaihtamalla uuden koneen ja toinen ei isommin reagoi ongelmaan, kumpikohan on se paremmin asiat hoitava ::)

Eräällä puolitutulla oli öljyä litkivä 3.0d X5:n, litra/15tkm sai lisäillä.

Toki VAGeissa tuota öljynsyöntiä esiintyy luvattoman paljon, siitä ei pääse mihinkään.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Markku J

Tahtoo nuo kulutusmäärät vaan olla todella korkeat niissä VAGeissa, jotka öljyä syövät. Itsellä olleet 3 em. öljysyöppöä kuluttivat kaikki litra per 5 tkm tahtiin.

Kaverini aikanaan oli aika tuohtunut tuosta 18 litraa per 20 tkm uudesta Audistaan, kun myyjäliike sanoi sen olevan toleransseissa (litra per tonni korjauskynnyksenä). Auto meni vaihtoon.

skodamig

#127
5W viskositeetilla kestää n. 50 sek alhaalta ylös -25 asteessa, 30 yläpään viskoositeetissa ei riitä pitämään oljyä koneessa. Ohenee turbokoneessa lämmöstä liikaa ja jonkun verran kuluu..koneesta riippuen vähän tai paljon... ???
Tässä näkee päivittäin 2.0TDI RS:n johon vaihdettu 1.omistajalla 2xturbo ja nykyisellä ei kait ole vaihdettu yli vuoteen.

Edit: Eli se pointti: 5W-30 öljyä kuluu ainakin turboissa yksinkertaisesta syystä; 30 yläpää ei kestä lämpöä riittävästi vaan menee "läpi". Haitta tästä on öljynkulutus ja muuttuva eiku "juuttuva"VNT ::)
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

0251

Kävin ihan tarkistamassa vajaat 6000 tkm nyt Ibben mittarissa,ja öljyt ylämerkissä. Eli itselleni sattui nyt jo kolmas wagine peräkkäin joka ei syö öljyä

mla

Jos vuosituhannen alusta lähtee liikkeelle niin silloiset 15tkm välein huollettavat VAGineet tai niiden koneet vei ensimmäisellä huoltovälillä sen 1l lisäyspurnukan ja sen jälkeen ei öljyä tarvinnut lisäillä.
Sitten pari vuotta myöhemmin kun tuli 50tkm huoltoväli niin silloin ajoa tuli 35tkm ennen huoltoa ja samaten ensimmäisellä huoltovälillä meni se 1l lisäypurnukka ja sen jälkeen joitain desejä joskus lisäsin - öljypinta oli yleensä lähes alarajassa kun huolto tuli eteen eli kuluihan sitä, mutta lisätä ei juuri tarvinnut.

Sitten taas vaihtui huoltovälit 30tkm pituisiksi niin ensimmäinen Touran se öljyä sitten kuluttikin (muiden kymmenien vikojen lisäksi) 30tkm ja sinä aikana öljyt vaihdettiin kolmasti kun kulutusta mittailtiin. Silti lisäilin öljyä 1l 2000km välein pahimmillaan ja yhteensä lisättyä tuli 6l sitä öljyä - kolmen vaihdon lisäksi siis. Sitten auto meni takaisin myyjäliikkeeseen ja sain tilalle vastaavasti varustellun Touranin pienellä välirahalla (tai no parantelin varustusta hieman suuremmalla välirahalla) - siitä alkoi taas se normaali 'kulutus' eli 1l ensimmäisellä huoltovälillä ja sitten satunnaisia desejä sen jälkeisillä.
Nykyisissä Superbeissä ei ole öljyä kulunut ensimmäisellä huoltovälillä (30tkm kohtaan asettui) eli ilman lisäyksiä päästiin - öljy on edelleen lähes ylärajalla - Passat ei paljoa lisäyksiä kaipaa vaikka on 300tkm kohta ajettu - siinä toki huollot tehty 15tkm välein alusta alkaen.

Nuo nyt 15 yksilön perusteella koettuja. Toinenkin 300tkm ajettu Golf IV TDI on vielä suvussa (siis näistä 15 yksilöstä) ja siinä huollot tehtiin aina sen reilun 30tkm välein eli ei sekään pahalta näytä - toki silloin tuttu ajoi siitä koneen vaihto kuntoon 70tkm kohdalla, mutta on sillä silti jo päästelty 230tkm tuolla uudellakin.

Osaan vaihdoin uutena öljyt 15tkm kohdalla ja osaan en. Sillä ei tuntunut olevan mitään merkitystä myöhemmälle kulutukselle ja pahiten tosiaan kulutti se johon eniten vaihdettiin ennen ensimmäistä oikeata huoltoa :)

Osa noista autoista on ostettu käytettynä ja suurin osa uutena.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

fourvalve

Nissan Almera 1.8 koneella kuluttaa öljyä reilusti, faijan almera meni korjaukseen noin vuosi sitten maahantuojan piikkiin ja siihen vaihdettiin männänrenkaat.
Lopputulos oli se että öljynkulutus ei loppunut vaan jatkuu samaan malliin.
syy voi olla soikeat sylinterit, tuskin oli edes mitattu ja  sylintereitä ei varmaankaan edes hoonattu vaan pistäneet koneen kasaan.

Osalle on varmaan tuttu sopeutusajo josta oli juttua Vauhdin maailmassa muutama vuosi sitten.
Se koski osittain kilpureita,mutta onhan siinä sisäänajossa perää jos sen suorittaa oikeaoppisesti.
Tärkeimmät kilometrit oli alle 100, jolloin männärenkaat hioutuvat sylinterin seinämien kanssa.
Ideana on saada paine sylinterissä nousemaan jolloin paine menee männänrenkaan taakse ja pakottaa renkaan tiukemmin sylinterin seinämiin.
Kaasua painetaan reilusti, mutta ei anneta kierrosten nousta liian korkeaksi ja sitten heivataan ja tätä toistetaan useamman kerran.
Paras vaikutus on mineraaliöljyillä sopeutusajossa, se ei ole niin liukasta öljyä kuin nämä synteettiset kurat ja ne vaihdetaan heti sopeutusajon jälkeen niihin omiin öljyihin.
Muistaakseni siinä oli vertailtu uusia autoja joihin oli tehty tämä sopeutusajo niin kaikissa oli pienempi öljynkulutus ja parempi teho.
BMW z4 3.0i roadster

savolaiskollega

Sen tarkempaa vikadiagnoosia en vielä kysynyt, mutta vaihtavat autoon uuden koneen....ajettu siis reilut 15 tonnia.  :-*

HAL9000

Kulutus on ollut kolmessa viimeisessä (kaikki PD diisseleitä) ~ 1l / 10 000km.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Rene

saabin  sisäänajosta en tiedä (-07) mutta ei syö en YHTÃ,,Ã,,N. eikä kuulukka flööpelit vaihdellaan 15tkm välein mutta ajettu kerran myös 25tkm ennenkuin huoltoväli näyttö hälytti. eikä kadonnut tikusta yhtään. mielestäni auton EI kuuluisi öljyä syödä. sama homma ei ole minun T4 portterikaan -98 syönyt yhtän ei myöskään nissan -98

Marapetsu

Hillitty sisäänajo ja öljyä ei ole tarvinnut lisätä.Oma ehtonen öljyn vaihto+suodatin vaihdot n.16000km kieppeillä.Nyt mittarissa 28000km.
Marapetsu.

Jumppanen

Ei erityisempää sisäänajoa tullut tehtyä,norm.ajoa. Tehtaan öljyillä ajoin n.7000km,pinta laski tikussa puoleenväliin. Vaihdon jälkeen pinta ei ole laskenut yhtään.
Mobilit laittoivat koneeseen

Loppis

Ei ole laskenut yhtään. Nyt mittarissa reilu 10tonni ja tosiaan ylärajassa näky olevan. Myyjä kyllä varoitteli, että voi syödä ja siksi kontissa on litran pullo mukana. Mitään ihmeellistä sisäänajoa en tehnyt, hieman ehkä rauhallisemmat kiihdytykset...
Superb Combi 2.0 TDI CR Ambition DSG

Muro

Nyt on mennyt 1,2 litraa ja mittarissa on 25500 km. Ensimmäistä huoltoa odotellessa...jos loppuis kulutus siihen...

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Muro - 27.08.10 - klo:23:27
Nyt on mennyt 1,2 litraa ja mittarissa on 25500 km. Ensimmäistä huoltoa odotellessa...jos loppuis kulutus siihen...
Ei se huolto kyllä öljynkulutusta pitäisi vähentää millään tavalla. Toinen vaihtoehto on että kulutus lisääntyy tuon ensimmäisen huollon jälkeen. Noin on taiinnut useallakin käydä. Syytä tuohon ilmiöön en osaa sanoa. Mutta, jos sulla on mennyt 1,2 litraa/25500km, niin voin sanoa että eihän tuo edes kuluta öljyä ... todella pienellä öljynkulutuksella olet päässyt.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 12.08.10 - klo:09:30
Sen tarkempaa vikadiagnoosia en vielä kysynyt, mutta vaihtavat autoon uuden koneen....ajettu siis reilut 15 tonnia.  :-*

Eilen tuli uus kone autoon ja huomenna saa sen pajalta pois. Pitää varmaan kysyä että mitenkäs se huolto nyt sitten menee, kun auto on reilun vuoden vanha ja oletettavasti uudet öljyt sisällä.... :D  Taida tarvita huoltaa ollenkaan !

Pertsa

^varmaankin ihan huoltovälinäytön mukaan, noin ainakin itse tekisin. Ei kai tuossa muuta ole kuin että öljyt menevät vaihtoon "liian aikaisin". Mutta siitä ei liene haittaa...

Qrmu

Moottorin kuuluukin kuluttaa öljyä. Mäntiä kun on vaikea saada voideltua ilman että sieltä välistä liruu vähän öljyä palotilaankin. Jos auto ei kuluta öljyä tippaakaan niin olisin aika huolestunut ylimpien männänrenkaiden kunnosta.

GTI:llä on nyt 31000 km takana, ja longlife-öljynvaihto oli 28000 kohdalla. Öljyä ei tarvinnut lisätä välillä, vaikkakin alkoi jo olla aika lähellä minimipintaa ennen öljynvaihtoa.

Edellinen 1.8 TSI Octavia söi noin litran per 15000km.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

HAL9000

LL-huolto oli 70tkm kohdalla. Nyt 80tkm ja risat, tänään pyysi lisäämään öljyä. Ymmärrän kyllä tuon LL-periaatteen ihan hyvin. Kun joka 10tkm lisää litran öljyä, niin eihän se oikeasti ole niin vanhaa se litku...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Oculus

Kesälomalla syttyi "Engine Oil Level" -varoitusvalo palamaan, kilometrejä oli muistaakseni hieman yli 13000. Puolisen litraa lirautin lisää siitä "kuuluisasta putelista". Myöhemmin kesällä sitten huomasin, että oli käynyt pienimuotoinen meksikonlahti takakontissa. Puteli auki ja melkein kaikki loppu öljystä siinä varapyörän tilalla olevassa styrox-boxissa. No, loppu pari desiä koneeseen ja styrox-boxi roskiin ja uusi tilaukseen, hinta 45â,¬ - aika kallista tuo LL-öljyn lisääminen  :o. No, onneksi ei ole sen koomin tarvinnut lisäillä, kilsoja nyt n. 17000.

Siitä öljyntäyttöaukosta muistaakseni joku kirjoitteli ja täytyy olla samaa mieltä. On kyllä harvinaisen idioottimaisesti suunniteltu. Korkin ympärillä olevaan syvennykseen kertyy kaikenlaista moskaa ja pölyä, josta melkoisella varmuudella ainakin osa päätyy öljyn kanssa koneeseen. Ei varmaan tee hyvää.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 27.07.10 - klo:18:50
Kyllä tämä öljyn kulutus aivan selkeästi on erityisesti VAGin ongelma.
Ties kuinka mones VAG konsernin auto menossa ja öljyä kulunut tapauskohtaisesti luokkaa 1-2 litraa / vuosi. Suurin osa autoista ollut V6 bensakoneilla. Liekkö sattunut hyviä yksilöitä, mutta tuollaista kulutusta ei ainakaan voi enää ongelmaksi kutsua. Nyt on eka vag- diisseli.. koputetaan puuta.

Taky

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 03.09.10 - klo:15:11
Ties kuinka mones VAG konsernin auto menossa ja öljyä kulunut tapauskohtaisesti luokkaa 1-2 litraa / vuosi.

Tänään kävi 1.6 CR TDi ensimmäisessä LL-huollossa, 28190 km takana, öljyä ei tarvinnut listä lainkaan ko välillä.
Huoltoon mennessä oli puolivälissä merkkejä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

SciroSJK

Meidän Volkkareis tuntuu olevan enemmän sääntö kun poikkeus, että 15.000 km:n jälkeen PITÃ,,Ã,, lorauttaa tilkka öljyä koneeseen...

Oman Scirocconi tiedän olevan kovaa menoa saanut, esittelyauto kun oli...eikä varmaan helpolla muutenkaan ole päässyt ::)

Passatti tuskin on monoa saanut samalla tavalla?? Silti molempien moottoreiden öljynkulutus, vai pitäisikö sanoa, käyttö on suunnilleen sama!
Hyvinkin valmis olisin väittämään, ettei sisäänajotavalla juurikaan ole merkitystä...

Mikä sitten on mystistä, miksi kaikki autot eivät ole samanlaisia... toinen vaan toimii paremmin kuin toinen!
Itse olen ollut hyvin onnekas, monien eri merkkien kanssa kun ei ole sattunut oikein paskaa kärryä koskaan....?!!


maddog77

Käytin auton öljynvaihdossa n. 7700km kohdalla, jolloin pinta tikussa oli pudonnut noin 2mm, eli ei vie juurikaan 1,4 tsi. Sisäänajon ajelin vaihtelevin kierroksin ja rauhallisin kiihdytyksin. Välillä muutama km korkeilla kierroksilla että oppii kattila tavoille!  ::) Tuon tarpeettoman öljynvaihdon teetin siksi että tuntui hullulta ajaa "sisäänajo-öljyillä" 30tkm. Tämä ihan "mutu-tuntumalla", jonkin verran moottorien sielunelämään perehtyneenä. On muuten arvokasta LL-öljy, ei voi muuta sanoa!

tsiih

Lainaus käyttäjältä: maddog77 - 03.09.10 - klo:19:59
Käytin auton öljynvaihdossa n. 7700km kohdalla, jolloin pinta tikussa oli pudonnut noin 2mm, eli ei vie juurikaan 1,4 tsi. Sisäänajon ajelin vaihtelevin kierroksin ja rauhallisin kiihdytyksin. Välillä muutama km korkeilla kierroksilla että oppii kattila tavoille!  ::) Tuon tarpeettoman öljynvaihdon teetin siksi että tuntui hullulta ajaa "sisäänajo-öljyillä" 30tkm. Tämä ihan "mutu-tuntumalla", jonkin verran moottorien sielunelämään perehtyneenä. On muuten arvokasta LL-öljy, ei voi muuta sanoa!
Toki on arvokasta jos marmorilta ostat, marketista alle 50 euroa per 4 litraa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 03.09.10 - klo:14:22
Kesälomalla syttyi "Engine Oil Level" -varoitusvalo palamaan, kilometrejä oli muistaakseni hieman yli 13000. Puolisen litraa lirautin lisää siitä "kuuluisasta putelista". Myöhemmin kesällä sitten huomasin, että oli käynyt pienimuotoinen meksikonlahti takakontissa. Puteli auki ja melkein kaikki loppu öljystä siinä varapyörän tilalla olevassa styrox-boxissa. No, loppu pari desiä koneeseen ja styrox-boxi roskiin ja uusi tilaukseen, hinta 45â,¬ - aika kallista tuo LL-öljyn lisääminen  :o. No, onneksi ei ole sen koomin tarvinnut lisäillä, kilsoja nyt n. 17000.

Siitä öljyntäyttöaukosta muistaakseni joku kirjoitteli ja täytyy olla samaa mieltä. On kyllä harvinaisen idioottimaisesti suunniteltu. Korkin ympärillä olevaan syvennykseen kertyy kaikenlaista moskaa ja pölyä, josta melkoisella varmuudella ainakin osa päätyy öljyn kanssa koneeseen. Ei varmaan tee hyvää.

HYvä kun uskaltaa ajaa öljyt loppuun. Itse en luota tasoanturiin ja katson säännöllisesti öljyn tikusta. Muutaman kerran isäni audi herjannut öljyä ja kun tarkistin vielä tikusta niin eihän se edes kastunut :o

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy