Vetokoukun asennus

Aloittaja Antti, 03.12.09 - klo:11:52

« edellinen - seuraava »

Taky

Lainaus käyttäjältä: Emil - 04.05.10 - klo:20:59
Jaa ettei tarttis peltiä porailla koukkua asennellessa. Alkoi houkuttelemaan entistä enemmän asennella koukku itse.

Olikohan se 2000 vuodesta lähtien vetokoukunkiinnitys ja itse koukku tyyppihyväksytty jolloin mitään ylimääräistä porailua rakenteisiin ei saa tehdä, samalla vapauduttiin myös koukun käyttöönottokatsastuksesta.

Itse kokun asennushan ei ole mikään ongelma, sähköt on se mikä teettää töitä, moinesti piuhoja joka myös on erikoissarja vedetään sulakerasialta lähtien ja itse piuhassakin on boxia välissä.

Siksi koukku onkin tätä nykyä edullisempi osa kuin piuhasarja.

Ja luonnollisesti aktivointi auton omista järjestelmistä huollon tms laitteistolla.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Emil

Mulla on haaveissa hankkia Ross-Tech joka tapauksessa. Jos nyt säästäisin yli 400 euroa asentamalla koukun itse, olisi Ross-Tech rahat tienattu. (Bosal:in ohje sanoo, että koukun saa asentaa vain ammattilainen. Riittäisköhän, että on käynyt alan ammattikoulun kauan sitten?  :P)

Ymmärsinkö oikein englanninkielisestä ohjeesta, ettei piuhoja tarttis juotella sulakerasian taakse?

Piuhojen vetokaan ei olisi ongelma, ehkä, mutta aikaa toki vie. Aika monta tuntia pitäisi tehdä omaa palkkatyötä, että saa asennetun koukun rahat käteen.

Brink-koukun, joka kai Suomessa myydään Thule/Brink nimisenä, ohje kertoo: "Ammattityöpajan tai valtuutetun henkilön on hoidettava sähköosan asennus."

::)

Taky

Lainaus käyttäjältä: Emil - 05.05.10 - klo:07:41
Ymmärsinkö oikein englanninkielisestä ohjeesta, ettei piuhoja tarttis juotella sulakerasian taakse?

Tuskin sentään juotella.

Octaviako oli kysessä?

Westfalian asennusohje suomeksi sivulta 60 alkaen....
http://www.westfalia-automotive.de/fileadmin/templates/pdf/e_anlagen/321/e321600391101-14.pdf



Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Emil

#33
Octavia II -07 olis tänään tarkoitus ostaa joo. Ja just lueskelin Thulen asennusohjetta täältä: http://www.kfzpoint.de/montageanleitung/e-satz/skoda0294.pdf Eli ei tartte juotella. Tosta kaupasta saisi Thulen 13 napaisella pistokkeella 293 eurolla, ja toimituskulut 40 euroa Suomeen. Melko halpaa?

Lisäys: jonkin jatkojohtosarjan kanssa? http://kfzpoint.de/shop/article_erw002/Erweiterungssatz-f%C3%BCr-Ladeleitung-und-Dauerstrom.html?sessid=HPe7CCpB3p0zOE6YW8bGrval76LAJrqsDQwZEKmRQyyN2KT77mHzx0UGTNBYD0Fb&shop_param=cid%3D1%26aid%3Derw002%26 ja 7/13 napaisen muutoskappaleen kanssa postikuluineen 373euroa, kuten edellisellä sivulla joku jo kertoikin maksaneen.

Lisäys 2: lisäjohtosarja on käsittääkseni sitä mahdollista matkailuvaunun akun latausta varten.

Lisäys 3: Westfalia ilmoittaa: "Vetolaite on turvallisuuteen vaikuttava osa, jonka saa asentaa vain alan erikoisliike." Tuolla varmaankin omaa oikeusturvaansa suojelevat.

Lisäys 4: Kävin katsastuskonttorilla kysymässä näkemystä koukun itse asentamisesta. Heidän puolestaan saa itsekin asentaa, kunhan koukku on hyväksyttyä mallia.

Emil

Lainaus käyttäjältä: villel - 16.02.10 - klo:13:07
Ostostelupaikkana toimi http://kfzpoint.de/ ja hintaa irroitettavalle Westfalialle 13-napaisen sähkösarjan kanssa kertyi postikuluineen 379 e.

Näkeekö johtosarjasta minkä merkkinen se on? Hinta vaikuttaa epäilyttävän halvalta. Motonet kaupittelee jotain johtosarjaa n. 140 eurolla, mutta niitä ei ole hyllyssä. Mitä muualta olen nyt Suomesta johtosarjoja kysellyt, niin 200 euron paikkeilla ovat. Thule koukku 7 napaisella pistorasialla Suomessa 519-590 euroa. Melko kallista, Kaha on.

ini

Thulen (eli Brinkin) johtosarja on Jaegerin tekemä. Saman tekijän johtosarja taitaa olla myös Westfaliassa.
Toisaalta noita voi käyttää ristiin miten vain huvittaa.

Kyllä johtosarjan merkin tunnistaa pakkauksesta.

Emil

Ok. Sitä vaan on tullut vainoharhaiseksi kiinalaisten takia, ettei vaan olisi jokin halpatuotanto-, taikka yleismallinen tuo halpa johtosarja? Kun se tämänkin kauppiaan johtosarja on 153 euroa: http://www.direkt.mvg-ahk.de/-p-2849.html

Emil

Se on tuo kfzpoint.de ilmeisesti aika hyvin hoitanut hommansa, kun sillä on Ebay:ssäkin 100% hyvää palautetta: http://myworld.ebay.de/kfzpoint_de/ Tilasin silti nettikaupan kautta, 13 napaisella pistokkeella, ja lisäjohtosarjalla. Nyt vaan jännittämään, että koska tulee. Vastasi sähköpostiin n. 10 minuutissa, ja lupasi tavaran tulevan 4-5 päivässä.  ;)

Antti

Muistaakseni mulla tuli Westfalian kanssa Hella:n valmistama johtosarja. Saatan toki muistaa väärinkin..
Irroitettava vaati pienen leikkauksen, punainen tulppa vähän pilkistää jos kyykistyy.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Emil

Ok, eilen ilmoittivat, että koukku on matkalla kohti Suomea. Tässä kohtaa alkaa jännittämään tuon ohjelmointi, eli kun ajonvakautukselle pitäisi kertoa, että kärryn kanssa ajellessa pitäisi kärrykin huomioida. (toisaalta, jenkkejä on näköjään kielletty kytkemästä peräkärryn vakautusta toimimaan) Ross-Tech antaa aika toimivan oloiset ohjeet: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Trailer_Hitch_Retrofitting_%281K%29 Mutta, mikä on tuo testeri "VAG 1537/A"?? Tarkoitan, että millä saisi huijattua järjestelmää luulemaan, että pistokkeessa on tuo testeri ohjelmoinnin ajan?

Yritin etsiä asiasta kotimaisia kokemuksia, mutten ehkä keksinyt oikeita hakusanoja. Osaisko joku auttaa?

Tos®

#40
Golffiin ainakin koodasin sen suoraa päälle ajattelematta mitään.
Ehkä sen vuoksi esp-valo ei pala pidempään kun kärry on kiinni?


Jossain huollon seinällä näin sellasen taulun, jossa oli peräkärryn valot. Sit pistoke vain kiinni ja kattovat toimiiko valot.
En tiedä oliko tämä sitten tuo "testeri"?

edit: ei näköjään.
Löyty huono kuva.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

#41
ERwinistä löyty (ehkä uudempi) joku:


With trailer socket tester VAS 5800, correct assignment of the 13-pin trailer socket can be checked with tail light, brake light and turn signal functions.
All of the functions can be checked by one person from the driver’s seat thanks to the 5m long connection cable.
Warranty

24 months
Manufacturer

Volta GmbH
ASE 401 315 00 000



Adapter cable V.A.G 1537/1A

Recommended accessory for trailer socket tester VAS 5800.
Adapter cable for 7-pin plug socket.
Warranty

24 months
Manufacturer

Volta GmbH, Malsch
ASE 401 311 00 000
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

Kiitoksia avusta. Vielä kun tietäisi, että onko tuossa jokin "äly" ajonvakautusta varten, vai ajaako saman asian, jos kytken oman peräkärryn 7-napaisen pistokkeen auton 13-napaiseen pistorasiaan. Tietenkin sopivalla sovitinkappaleella, joka sekin on Saksasta tulossa (kympin maksoi).

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Emil - 12.05.10 - klo:07:49
Kiitoksia avusta. Vielä kun tietäisi, että onko tuossa jokin "äly" ajonvakautusta varten, vai ajaako saman asian, jos kytken oman peräkärryn 7-napaisen pistokkeen auton 13-napaiseen pistorasiaan.
Tietäisköhä joku marmoritiski tuosta mitään...?


Nuo aiemmat tiedot on:
https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do
Jonne voi kirjautua ilmaseks ja ostaa dokumentteja jos tarvii.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Koitin ottaa vakautuksen pois.
Sit kytkin sen taas päälle ja kärryn töspeli kiinni.
Ja testi. Jarruvalot syttyi.

Mutta edelleen esp valo ei pala normaalia kauempaa.
Jarrujen measuring blockseissa on kohta "trailer" siel lukee connected ja toisessa solussa OFF.
Selitteitä ei ole, mutta luultavasti tuo tarkoittaa; vakautus OFF
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

Kynnys mennä sinne marmoritiskille kyselemään on korkea. Kun ei voi millään tietää, että mitä se tiskin takana seisova tietää, vai tietääkö mitään.  :) Ilmeisesti kaikki koukkuja asentelevat liikkeetkään eivät tästä tiedä, tai sitten eivät välitä. Tämmöinen kuva jäi, kun hintoja asennukselle kyselin.

Mutta tuo erwin vaikuttaa mielenkiintoiselta. Skodallekin on omansa: https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do Pitänee joku päivä käydä hakemassa uudet mustekasetit varmuuden vuoksi, ja katella mitä tulostettavaa löytyisi.  ;)

Tos®

Itse ajattelin käydä tutun asentajan kautta kysymäs; löytyskö niiltä pariks minuuttia lainaan tuota mokkulaa :D
Matkaa on toki 100km joten ihan heti ei kerkee
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

No enpäs ole hetkeen laittanut rahaa yhtä turhaan kuin tuo erwin on. Pelkkää kusetusta koko sivusto, ainakin Skodan osalta! No joo, sain tulostettua listan varusteista ja ominaisuuksista, joilla auto on toimitettu. Samat tiedot löytyy koodeina huoltokirjasta, ja netistä ilmaisia sivustoja, joiden avulla koodit saa muutettua englanniksi. Eli mitään korjaukseen taikka ohjelmointeihin liittyää erwin:istä ei löydy. Ilmeisesti sieltä voisi saada itse opiskeluun tarkoitettua materiaalia (SSP tjsp.), mutta nekään eivät suostu avautumaan. No, olishan se ollutkin liian hyvä juttu, että jotain hyödyllistä olisi saanut 17 eurolla vuorokauden ajaksi. Ã,,lkää hyvät ihmiset rahoittako tuommoista turhuutta yhtään!  >:(

Tos®

#48
Ne huoltotarran PR koodit on periaattees lisävarusteita.. muut varusteet ja puuttuvat jutut on kätketty vin numeroon.

Ainakin ennen siel on ollu joku luettelo, jota on saanu kattoo ilmaseks ja sit vasta maksaa jos jotain tarvii.
3 vuotta sitte sieltä jotain ostin.. ja koneelle piti asentaa joku erityinen suojaus ohjelma.

Ohjeista varmaan ilmenee lisää.
e:
LainaaEnnen kuin käytät erWin Online -palvelua ensimmäisen kerran, varmista, että tietokoneeseesi (käyttöjärjestelmä: Windows 2000, Windows XP, Intel Pentium -prosessori: 266 MHz, työmuisti 32 Mt, 17 tuuman näyttöä suositellaan) on asennettu seuraavat ohjelmat. Muussa tapauksessa voit ladata nämä maksuttomat ohjelmat Internetistä ja asentaa ne tietokoneellesi.

Linkit ja lisätiedot:

    * Microsoft Internet Explorer (vähint. versio 5)
      Ohje: valikossa "Työkalut/Internetasetukset/Suojaus/Mukauta taso…" on aktivoitava Cookie-evästeet ja JavaScript (kummassakin kaksi kohtaa).
    * Oracle IRM Desktop
    * Adobe Acrobat Reader 8.1.X
    * Adobe SVG Viewer



Jotta voisit käyttää asiakirjoja erWin Online -palvelun kautta, on tärkeää käyttää yllä mainitun Adobe Acrobat Reader -ohjelman versiota 8.1.X. Ilman tätä ohjelmaa valikkokohdan "Haku" PDF-tiedostoja ei voida avata.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

#49
Nonni, johan toimii.  :-[ Asensin koneelle sekä Oraclen, että SVG:n, niin näyttää jo paljon paremmalta. En sitten tiiä kumpi pitää olla. Ei vissiin ollut tsekeissä pyhäpäivä tänään, kun joku Katerine vastasi sähköpostiini, että kyllä sivuilta löytyy luvatut tiedot.

Noh, eikun mustetta suihkuttelemaan.  ;D

Lisäys: vetokoukusta, taikka sen asennuksesta ei löytynyt mitään juttua. Ainakaan toistaiseksi. Muuten oli kyllä mielenkiintoinen sivusto. En silti ajatellut ostaa vuoden mittaista oikeutta lukemiseen 1900 euron hintaan.  ;D

Tos®

Suosittelen asentaan PDF printerin, ja voi tulostaa suoraa PDF tiedostoja.
Guuggelista löytyy
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 13.05.10 - klo:21:10
Suosittelen asentaan PDF printerin, ja voi tulostaa suoraa PDF tiedostoja.
Guuggelista löytyy

Ainakin CutePDF:n ole toimivaksi todennut.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Emil

Tänään oli ilmeisesti käynyt koukku kääntymässä kotiovella, kun postiluukusta oli tiputettu lappu, jossa kerrotaan lähipostista löytyvän 23,28 kiloa painava paketti. Eli todella nopeaa ja asiallista toimintaa, kun viikossa tulee Saksasta, ja neljällä kympillä. Toiminta täällä Suomen päässä on tuttua. Miksi ihmeessä eivät voi soittaa, kun ovat lähdössä pakettia tuomaan? Kuskailevat tavaraa pitkin pitäjiä, siinä toivossa että ihmiset istuvat kotona tämmöisellä ilmalla odottelemassa pakettejaan. Helppohan mun on tuo autolla hakea, mutta joku muu joutuisi menemään naapurin kyydillä, bussilla, taikka taksilla. Tää pitäisi ihan periaatteessa selvittää, että olenko maksanut kuljetuksesta kotiovelle. Saisi kuriiri hakea paketin postista, ja kantaa sen mulle sen jälkeen kun on varmistanut mun kotona olon! Ehkäpä lähden sittenkin jatkamaan lomaa terassille.  ;D

Emil

Jep, koukku siellä postissa oli. Ja sähkösarjakin oli Jaeger, eikä halpatuotantomalli, kuten piruja seinille maalailin. On vaan sitten vissiin Suomessa ylimääräinen ahne tukku välissä, kun hinnat ovat täällä pilvissä. Thule lukee koukun näkyvissä osissa, joten senkin puolesta lienee täysin sama tuote mitä täällä myyvät.

Emil

Onneksi ei tartte työksensä noita koukkuja asennella. Karmeaa hommaa. Aikaa meni käytännössä päivä, kun en ole koskaan ennen asentanut. Varsinaisen koukkurungon asentelu vielä meni, mutta sähköjen kanssa meinasi mielenkiinto loppua. Itteasiassa matkailuvaunun lataus on vielä asentamatta, ja saattaa jäädäkin odottelemaan uutta innostusta. Erityisesti ryhmäliittimestä yksittäisten piuhojen irroittelu, ja uudelleen kytkeminen jo vähän hirvitti, mutta nyt toimii kuitenkin. VCDS:llä sain mielestäni ajonvakautuksenkin ohjelmoitua.

Muutama kuva tuli otettua:

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/Skoda/Skodankoukunasennus004-1.jpg

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/Skoda/Skodankoukunasennus006-1.jpg

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/Skoda/Skodankoukunasennus009-1.jpg

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/Skoda/Skodankoukunasennus008-1.jpg

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/Skoda/Skodankoukunasennus010-1.jpg

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Emil - 20.05.10 - klo:23:51
VCDS:llä sain mielestäni ajonvakautuksenkin ohjelmoitua.
Noniin hyvä...

Palaako ESP valo kauemmin kuin normaalisti, kun kärry on kytketty?
Sen pitäis olla merkkinä yhdistelmävakautuksen aktivoinnista.
(golffissa ei edelleenkään)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Taky

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 21.05.10 - klo:08:42
Palaako ESP valo kauemmin kuin normaalisti, kun kärry on kytketty?

Liikkeessä asennettu koukku - ESP ei pala erilailla kärryn ollessa kytkettynä 2010 Octaviassa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: Emil - 20.05.10 - klo:23:51
Erityisesti ryhmäliittimestä yksittäisten piuhojen irroittelu, ja uudelleen kytkeminen jo vähän hirvitti, mutta nyt toimii kuitenkin.

Millaisia ryhmäkeskuksen pohjan liittimet on?
Webaston kauko-käynnistimelle pitäsi ottaa sieltä jatkuvat virrat...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Taky - 21.05.10 - klo:08:54
Liikkeessä asennettu koukku - ESP ei pala erilailla kärryn ollessa kytkettynä 2010 Octaviassa.
En luota liikkeisiin.. ;)
Joku jolla on tehtaalta tullu koukku, voisi kommentoida.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Emil

Eilen saadun kokemuksen perusteella arvelen, että kojetaulun päässä olevan sulakerasian (onko se ryhmäkeskus?) takaa saisi parhaiten jatkuvan virran. Sieltä koukun pistorasialle varsinainen virta otetaan. Valojen ohjaukselle otetaan tieto peltikuorisen rasian kahdesta eri liittimestä. Kolme piuhaa nypätään irti, ja ne kierrätetään takakontissa olevan uuden rasian kautta. Sulakerasian takana on nastoja, josta saa suoraan abico-liittimen avulla virtoja. Jänniä lukituksia liittimille siellä oli. Aina piti liikutella jotain muovikehystä johonkin suuntaan, että liittimiä sai irrotettua.

Tota ESP-valon toimintaa en älynnyt vielä tarkkailla. Sen opin kuitenkin, että näitä peräkärrymoduuleita on kahdenlaisia. Semmoisia, jotka tekevät diagnooseja, ilmeisesti marmoritiskin moduli. Ja sitten moduli, joka ei tee mitään tarkastuksia (esim. peräkärryn valot) , mm. tämä Jaeger. Tämä Jaeger ei suostu myöskään vastailemaan VCDS:n kutsuihin, eli on jollain tavoin kaiketi yleismalli CAN-väyläisiin autoihin.

Koukun mukana tulleet ohjeet oli mun mielestä todella onnettomat. Ilman netistä löytyviä lisäohjeita olisi varmaan jäänyt asentamatta. Kfz-point:in ohjeet auttoivat, mutta nekin olivat osin vanhentuneet nyt toimitettaviin johtosarjoihin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy