Kaksoismassapyörän oireet?

Aloittaja Skudaa, 27.03.10 - klo:07:49

« edellinen - seuraava »

apche

Lainaus käyttäjältä: repomies - 10.05.13 - klo:18:25
Sikäli kun minä tiedän, kaksoismassavauhtipyörä on kiinni ihan kunnolla pultattuna moottorissa, eikä kytkimen painaminen siksi välttämättä vaikuta ääneen. Kai se VOI vaikuttaa, olettaisin että silläkin on merkitystä mitä siinä kaksoismassan toisella puolen on kiinni (vaihteisto), mutta siis kyllä se kaksoismassa jousihässäkköineen on suunniteltu tasaamaan moottorin värinää ihan koko ajan, myös silloin kun kytkin on pohjassa ja vaihteisto irti kaksoismassasta.

Nyt tuossa kävin uudemman kerran kuuntelemassa "rallatusta" kun kaveri paineli kytkintä edes taas ja kokeili vaihdetta silmään vapaalla. Ã,,äni lakkaa kun laittaa vaihdetta päälle, joten käsittääkseni tuolloin kun kaksoissamassapyörä kiristyy, niin ääni lakkaa ja näinhän siinä kävi. Eli diagnoosi aika selvä.

Nyt sitten kysymys kuuluu, että uskaltaako tuolta ebaysta tilata kiinteän vauhtipyörän ja muut kytkimen hilut? Esim. http://www.ebay.co.uk/itm/Skoda-OCTAVIA-1Z3-1-9-TDI-04-SOLID-FLYWHEEL-CLUTCH-CONVERSION-KIT-BJB-BKC-BLS-/180730676935

tai http://www.prospectautospares.co.uk/ näytti löytyvän 1.9TDi BJB:lle samaan hintaluokkaan.

Vai laitanko kaksoismassapyörän ja teen uudelleen saman rempan 100tkm jälkeen?
Senkin ja muut hilut saisi myös ebaysta: http://www.ebay.com/itm/Sachs-Dual-Mass-Flywheel-Clutch-Kit-VAG-1-9-TDI-105bhp-BKC-BLS-BJB-BXE-/140580436680?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20bb3f3ac8

Uskaltaako noihin ebay toimittajiin luottaa ja miten varmistaa että saa oikeat osat? Riittäkö pelkkä moottorikoodi, vai pitääkö selvittää mitä mallia vaihteisto on?




dosetti

Lainaus käyttäjältä: apche - 10.05.13 - klo:19:44

Uskaltaako noihin ebay toimittajiin luottaa ja miten varmistaa että saa oikeat osat?

Näyttäisi tuo dark side olevan melko luotettava ainakin annettujen äänien perusteella. Pientä oireilua minullakin ja orientoivasti olen jo uuden osan toimittajaa katsellut sillä silmällä ja tuo dark side näyttäisi kyllä hyvältä vaihtoehdolta. Jos epäröintiä osien sopivuudesta niin sähköpostia myyjälle päin.

Nipademu

Viikonlopun aikaan tuli Seatilla ajettua useampi sata kilometriä ja oireita vähä tarkennettu:

Eli selkeimpänä oireena on mahdoton tärinä n. 2100-2500 kierrosalueella. Vähenee, mikäli nostaa jalan kaasulta. Kun kiihdyttää yli 2500, niin värinä lakkaa. Kuuluvatko kaksoismassa oireisiin?
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Mh82

Omassa, juuri hankkimassani Golfissa (2008, Golf 5) huomasin tänään, että kun kytkintä painaa pohjaan tyhjäkäynnillä kuuluu pientä rahinaa. Rahina kuuluu, jos kytkimen pysäyttää esim. puoliväliin.

Voisikohan olla kaksoismassapyörässä kohta remonttia tulossa? Autossa on vielä lähes vuoden takuu, niin toivottavasti hajoaa ennen takuun umpeutumista  ;D .

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 12.05.13 - klo:21:01
Viikonlopun aikaan tuli Seatilla ajettua useampi sata kilometriä ja oireita vähä tarkennettu:

Eli selkeimpänä oireena on mahdoton tärinä n. 2100-2500 kierrosalueella. Vähenee, mikäli nostaa jalan kaasulta. Kun kiihdyttää yli 2500, niin värinä lakkaa. Kuuluvatko kaksoismassa oireisiin?
Seat menee tänään vauhtipyörän vaihtoon, saa nähdä muuttuuko käytös.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

tet

Lainaus käyttäjältä: Mh82 - 19.05.13 - klo:21:40
Omassa, juuri hankkimassani Golfissa (2008, Golf 5) huomasin tänään, että kun kytkintä painaa pohjaan tyhjäkäynnillä kuuluu pientä rahinaa. Rahina kuuluu, jos kytkimen pysäyttää esim. puoliväliin.

Voisikohan olla kaksoismassapyörässä kohta remonttia tulossa? Autossa on vielä lähes vuoden takuu, niin toivottavasti hajoaa ennen takuun umpeutumista  ;D .

Eiköhän se ole kytkimen painelaakeri ennemmin luovuttamassa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mh82

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.05.13 - klo:09:52
Eiköhän se ole kytkimen painelaakeri ennemmin luovuttamassa.
Käytin tänään autoa huoltoliikkeessä näytillä. Epäili tosiaan viaksi kaksoismassavauhtipyörää, koska ääni kuuluu kytkinpolkimen ollessa puolivälissä. Jos painelaakerissa olisi vika, niin korjaajan mukaan äänen tulisi kuulua ennemmin kytkimen ollessa pohjassa.

Lisäksi turbo meni tarkastuksen alle, koska ääntelee ajoittain ja pyörän laakeri.

Finnhopper

Ite tilasin DarkSidelta omaan passattiin kytkin setin. Varmistin sopivuuden vielä sähköpostilla ennen tilausta ja vastasivat kyllä nopeasti. Tuo oli kyllä edullisin paikka minkä itse löysin. Kamat tulivat myös nopsaan joten voin suositella omasta puolestani. Lisäksi SACHSin kataloogista voi itse tutkia osanumeroita varmuuden vuoksi, löytyy kyllä netistä kuukkelilla.
VW T5 2005 4Motion

Samuli.N

Ja ihmiset on vaihdelleet vauhtipyörien yhteydessä koko paineasetelmat? Mahtaako tässä olla järkeä kun ajatellaan, että nämä vialliset vp:t kestää tuoho sadan tonnin molemmin puolin niin eihän normaalikäytössä olleessa kytkimessä pitäisi olla kulumista juuri mitään?

Omaa autoa tässä nyt viikon ja tuhat kilometriä seuranneena ei vp:n ääntäminen ole vielä juuri pahentunut, myös kytkintä painettaessa rahina on pysynyt samana... kauankohan tuo vauhtipyörä voi kestää matka-ajoa ennenkö alkaa kunnolla ääntämään...
Audi A3 Sportback 2.0Tdi

Mh82

Lainaus käyttäjältä: Samuli.N - 21.05.13 - klo:17:56
Ja ihmiset on vaihdelleet vauhtipyörien yhteydessä koko paineasetelmat? Mahtaako tässä olla järkeä kun ajatellaan, että nämä vialliset vp:t kestää tuoho sadan tonnin molemmin puolin niin eihän normaalikäytössä olleessa kytkimessä pitäisi olla kulumista juuri mitään?

Omaa autoa tässä nyt viikon ja tuhat kilometriä seuranneena ei vp:n ääntäminen ole vielä juuri pahentunut, myös kytkintä painettaessa rahina on pysynyt samana... kauankohan tuo vauhtipyörä voi kestää matka-ajoa ennenkö alkaa kunnolla ääntämään...
Siis rahiseeko sinullakin kun kytkintä painaa? Minullakin kuuluu rahinaa, kun kytkin on n. puolessa välissä, kaikkein eniten kun käyttää kytkimen pohjassa ja hitaasti nostaa kytkimen puoleenväliin vaihteen ollessa vapaalla. Minun autooni onneksi taitaa mennä vaihtoautoon otettuun lisätakuuseen vauhtipyörä ja turbo.

Finnhopper

Omassa passatissa oli ~315tkm mittarissa kun vaihdatin kaikki kytkin roinat kun oli muutakin hommaa niin tulipahan samalla kertaa sekin hoidettua. Varsinaisesti ei mitään oireita ollut, mutta ajattelin että onhan tossa noita kilometrejä jo aika lailla.
VW T5 2005 4Motion

DSGOK

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 10.05.13 - klo:15:10
Ei vaikuta kovin edulliselta nuo kaksoismassan korvauskititkään... Leoniin 610 â,¬ ja irroitustyökalu 100â,¬ päälle, mikä sitten liekkään?

Onkohan näitä kukaan vaihdattanut Virossa?

Vaihdatin Octaviaan Tallinnassa Auto 100:ssa. Säästö Suomen merkkihuoltoon verrattuna 500e luokkaa.

Mh82

Omaan Golfiin (2008 Variant, 109tkm ajettu) vaihdettiin uusi kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä. Oireina oli tosiaan "Rahina" kun kytkinpolkimen painoi pohjaan ja nosti puoleen väliin. Lisäksi kytkin ravisti liikkeelle lähtiessä, tuntui kuin renkaat olisivat hieman sudittaneet liikkeelle lähtiessä.

Pakko kehua tässä vielä Delta Auton palvelua, Golfin ostin Deltalta ja käytettyyn autoon takuuna vaihtoivat nuo osat.

EkoS

"Omaan Golfiin (2008 Variant, 109tkm ajettu) vaihdettiin uusi kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä. Oireina oli tosiaan "Rahina" kun kytkinpolkimen painoi pohjaan ja nosti puoleen väliin. Lisäksi kytkin ravisti liikkeelle lähtiessä, tuntui kuin renkaat olisivat hieman sudittaneet liikkeelle lähtiessä."

Kylläpä meni helposti vaihtoon! Oireethan viittaavat  jarrupalojen jumittamiseen/ESP/ASB ongelmiin. Ei noilla kilometrimäärillä pitäisi kaksosen vielä mennä ellei ole oire käyttäjän osaamisesta!

axe

omaani passat tdi:1,9:iin vaihdoin juuri. Kytkin ravisti ainoastaan plussa keleillä,liikkeelle lähtiessä,vain 1-5 ensimmäistä kytkimen käyttöä, auto ollut koko ajan tuollainen 120--180tkm ei mitää muutosta käytöksessä, ei mitään hälyääniä eli uskoisin että massapyörä edelleen kunnossa ja myynnis tuola kauppapalstalla, levy kulunut siten että niitteihin vielä pari milliä matkaa. uusi kytkin irrottaa selvästi alempana ja kytkimen liike selvästi lyhyempi.täydellinen(painelaakeri,asetelma,dtmf) sachs kytkinpaketti saksasta kotiovelle 500eur ja vaihto yleiskorjaamossa pohojanmaalla n.430eur (marmorilla koko hoito n.1700eur,eli eroa aika paljon...)

Mh82

Lainaus käyttäjältä: EkoS - 29.05.13 - klo:20:30
"Omaan Golfiin (2008 Variant, 109tkm ajettu) vaihdettiin uusi kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä. Oireina oli tosiaan "Rahina" kun kytkinpolkimen painoi pohjaan ja nosti puoleen väliin. Lisäksi kytkin ravisti liikkeelle lähtiessä, tuntui kuin renkaat olisivat hieman sudittaneet liikkeelle lähtiessä."

Kylläpä meni helposti vaihtoon! Oireethan viittaavat  jarrupalojen jumittamiseen/ESP/ASB ongelmiin. Ei noilla kilometrimäärillä pitäisi kaksosen vielä mennä ellei ole oire käyttäjän osaamisesta!

Auton kytkimen käyttö muuttui kyllä huomattavasti mukavammaksi operaation jälkeen. Liikkeelle lähtö sujuu nyt pehmeästi, eikä nykäise / ravista enää samallatavalla kuin ennen. Nyt pitäisi ainakin kytkimen ja vauhtipyörän osalta päästä seuraavat 100tkm ilman murheita... Rahina kytkimestä kuului siis vapaalla, kun kytkimen painoi pohjaan ja nosti hieman ylöspäin, auto ei siis liikkunut k.o. tilanteessa.

Samuli.N

Lainaus käyttäjältä: Mh82 - 21.05.13 - klo:22:26
Siis rahiseeko sinullakin kun kytkintä painaa? Minullakin kuuluu rahinaa, kun kytkin on n. puolessa välissä, kaikkein eniten kun käyttää kytkimen pohjassa ja hitaasti nostaa kytkimen puoleenväliin vaihteen ollessa vapaalla. Minun autooni onneksi taitaa mennä vaihtoautoon otettuun lisätakuuseen vauhtipyörä ja turbo.

Kyllä rahisee, laittasin rahani painelaakerille mutta varmaksi en mene sanomaan kun kytkin pohjassa ääni sitten lakkaa. Polkimessa tuntuu hienoista värinää aivan alussa kun kytkintuntuma tulee, muuten ei. Otin videonpätkän tuosta, tuulen kohinan kun unohtaa niin pitäisi saada aika hyvä kuva tuosta perkeleen rahinasta, ääni erottuu selvästi aina kun kytkin on puolivälin tietämillä. 3tkm oon ajellu ja äänet ei ole kummemmin vielä pahentunut, mikä sekin on mielenkiintoista.

Audi clutch rattle
Audi A3 Sportback 2.0Tdi

Ridey

Terve

Hiukan yleisemmin kysyisin seuraavaa. Onko kaksoismassapyörä vikoineen kaikissa 1.9tdi 77kw / 96kw ja 2.0tdi malleissa? Suunnitteilla vw touran, golf tai passat. Miksei Seat tai Scoda. VAG mitä ilmeisemmin kuitenkin.
Entä onko joku vuosimalli missä paranee tai mihin on vaihdettu paremmat? Ei nyt ole tarkoitus uutta laittaa. vm.03-07 voisi tulla kyseeseen hinnan puolesta.

Samulin viedeosta kyllä hyvin kuuli rohinat.

ConD

Kylläpä ne tuota kaksoismassaa kaikkin dieseleihin ja isoon osaan bensakoneitakin on laittaneet. Tiptronic-laatikoissa ei suoraan kaksoismassavauhtipyörää ole, mutta likimain kaikissa muissa kyllä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 20.05.13 - klo:09:29
Seat menee tänään vauhtipyörän vaihtoon, saa nähdä muuttuuko käytös.
Viikolla haettiin viimeinkin Seat korjaamolta. Ilmeisesti ei ollut ihan simppeli löytää käypää kiinteää vauhtipyörää tuohon 170 hv:n koneeseen, mutta kiinteä siellä nyt kuitenkin on. Tärinä ja vapina hävisi ja pitäisi nyt olla lähes ikuinen. Hintaa kytkimen laakerin kanssa 1230 â,¬.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

makelja

Mulle tuli Darksidelta myös kytkin paketti, jossa vauhtipyörä mukana. Toimitettuna himaan 650â,¬. Vajaan viikon kesti toimitus.
Vaihto tapahtuu Forssilla Tallinnassa 2.-3.7.
Samalla vaihtuu myös nokkahihna. Koko homma n. 650e hihna ja tarvikkeet mukaan lukien.

Vagaaja

Omasta kulkineesta (Golf variant -08 2.0 tdi)etsivät pari päivää vikaa paikallisella Laakkosella. Oireina ajoittainen nypyttely tyhjäkäynnillä ja paikallaan 1200-1400 rpm alkaa humppaamaan. 3 pytyn suutinta epäilivät ensin, koska korjasi muita enemmän, ei vaikutusta. Myös johtosarja uusittiin, mutta ei vaikutusta. Päätyivät sitten lopulta vauhtipyörään. Ei kolise vielä käydessä, eikä sammuttaessa, mutta ilmeisesti alkavaa vikaa. Autolla ajettu kuitenkin JO 66tkm, eli kyllähän noilla kilsoilla pitää vauhtipyörän ollakin jo loppu. Ostin auton tammikuussa ja onneksi siinä on vielä takuuta jäljellä. Myyjäliike esitti, että osallistuisin 30%:lla kuluihin, täytyy selvitellä asiaa. Mieli tekisi laittaa kiinteää vauhtista tilalle, kun noi kasoismassat tuntuu olevan ihan täyttä paskaa. Tuntuu vaan olevan kahdenlaista mielipidettä, kuinka dieselissä toimii kiinteä pyörä. Mielipiteitä otetaan vastaan :).

M@s@

Vagaaja, kyllä sieltä autosi vauhtipyörältä lievää  rahisevaa ääntä kuului kun tarkasti sitä kuunteli nosturilla auton alta ;)
A4 Allroad & T-Roc 4motion

Nipademu

Meidän Seattiin laitettiin pari viikkoa sitten kiinteä kaksoismassan tilalle. Vielä ei ole edes eroa havaittu, joten ei muuta kuin kiinteää limppua tilalle niin saa ajaa huoletta.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Patomursu

Oma ocu menee kytkin diagnoosiin tiistaina, saas nähä millasta korjauskustannusta tulee ja osallistuuko maahantuoja kuluihin
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Vagaaja

#175
Lainaus käyttäjältä: M@s@ - 22.06.13 - klo:15:27
Vagaaja, kyllä sieltä autosi vauhtipyörältä lievää  rahisevaa ääntä kuului kun tarkasti sitä kuunteli nosturilla auton alta ;)
Joo, varmasti rahinaa on kuulunut, en sitä epäilekään. Aina jotain ääntä kuuluu, kun koneet käy ;). Ei toi mulle uusi juttu ole, edelliseen vekottimeen (Jetta -06 BKD) vaihdettiin vauhtis 117 tkm ja siinä piti jo ihan toisenlaista mekkalaa. Siihen vaan ei tullut kiinteä kysymykseen, kun oli dsg lootalla. Ei tässä nykyisessä varmaan ole vasta, kun alkavaa kulumista ja vois hyvin päästä vaikka toiset 60 tkm, mutta onhan se laitettava, kun on takuuta jäljellä. (onneksi ;) )

M@s@

Lainaus käyttäjältä: Vagaaja - 23.06.13 - klo:10:25
Joo, varmasti rahinaa on kuulunut, en sitä epäilekään. Aina jotain ääntä kuuluu, kun koneet käy ;). Ei toi mulle uusi juttu ole, edelliseen vekottimeen (Jetta -06 BKD) vaihdettiin vauhtis 117 tkm ja siinä piti jo ihan toisenlaista mekkalaa. Siihen vaan ei tullut kiinteä kysymykseen, kun oli dsg lootalla. Ei tässä nykyisessä varmaan ole vasta, kun alkavaa kulumista ja vois hyvin päästä vaikka toiset 60 tkm, mutta onhan se laitettava, kun on takuuta jäljellä. (onneksi ;) )

Juu kyllä kieltämättä vähäisillä kilsoilla on hajonnut tuo sinun vauhtis. Onneksi kuitenkin myyjäliike siihen lähtee tässä tapauksessa mukaan. (Vielä kun saisit 100% vastaantulon heiltä!)
A4 Allroad & T-Roc 4motion

Nipademu

Trafin sivuilla näkyis olevan takaisinkutsu kampanja Seatin vauhtipyörän osalta. En edes viitsi mennä katsomaan olisko oma löytynyt listalta, voisi mennä yöunet.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

RSOCUstin

#178
Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 24.06.13 - klo:19:54
Trafin sivuilla näkyis olevan takaisinkutsu kampanja Seatin vauhtipyörän osalta. En edes viitsi mennä katsomaan olisko oma löytynyt listalta, voisi mennä yöunet.

Siis mitä? Ollut kauan? Vaaditaan tietysti kaikki huollot marmoirilla.
Itseasiassa keväällä ton katoin ja mun auto ei ole tuossa listalla. Ihme juttu.
Pitää tarkistaa viel ja kysyä maahantuojalta vielä. Metro-Auto sanoi että mitään kampanjoita ei tuossa mun Alteassa oo päällä.

tet

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 24.06.13 - klo:21:04
Siis mitä? Ollut kauan? Vaaditaan tietysti kaikki huollot marmoirilla.

Helmikuussa 2006 alkanut kampanja. Kampanjaan kuuluu tietyn valmistenumeron autot, Suomessa ilmeisesti kokonaista 53 autoa.  ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy