Kaksoismassapyörän oireet?

Aloittaja Skudaa, 27.03.10 - klo:07:49

« edellinen - seuraava »

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: VW Fahrer - 12.02.13 - klo:09:31
Siitähän ei tiedä, onko se hajonnut heti kohta kun olet auton vaihtanut vai hetken päästä. Tiedän että se voi kestää 270tkm mutta joo, säkääkin tarvitaan.
Tyhmyys tuntuu vaivaavaan nimenomaan 2.0 TDI:llä ajavia ja esim. Mersukuskit ovat fiksuja ja kovia automiehiä. Mäkin olin fiksu kun ajelin 1.9 TDI ALH -koneella ja 203-mallin C-Mersun 200 CDI:llä. Mersun automaatti muuten vedätti sen verran matalilla kierroksilla ettei tuolla nykyisellä autolla uskaltanu moista. Siltikään ei oo google täynnä juttua vauhtipyörävioista  ;)
Puhuin toki edelleen manuaaleista. En automaateista, koska niissä moisia ongelmia ei millään muotoa voida sälyttää käyttäjän piikkiin. Piruako ovat ohjelmoineet laatikkonsa päin sitä itseään.. Käyttääkö muuten esim. mersu kaksoismassavauhtipyörää turbiinin jatkeena mehumaijoissaan? Ja onko tuo mainitsemasi ALH ollut myös automaatti?

VW Fahrer

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 12.02.13 - klo:20:49
Puhuin toki edelleen manuaaleista. En automaateista, koska niissä moisia ongelmia ei millään muotoa voida sälyttää käyttäjän piikkiin. Piruako ovat ohjelmoineet laatikkonsa päin sitä itseään.. Käyttääkö muuten esim. mersu kaksoismassavauhtipyörää turbiinin jatkeena mehumaijoissaan? Ja onko tuo mainitsemasi ALH ollut myös automaatti?

Mersu oli automaattilaatikolla ja ALH -koneen jatkeena manuaalilaatikko neloskoppainen Golf variant. Golf on perhepiirissä käytössä vieläkin ja käy ja kukkuu!  Merteilin vauhtipyörävalikoimaa tarkastelemalla näyttäisi siltä, että kiinteitä vauhtipyöriä on vain Sprinterissä. Kaikki muut vauhtipyörät olivat kaksoismassoja. Ei mulle ole vaikeaa todeta että 2.0 TDI BKD -kone on toisaalta taloudellinen ja tehokas mutta teknisesti on sitte huonolla tuurilla ihan susi.
Ex: VW Golf 2.0 TDI Comfortline 2004

tarzi

Onkos mersun automaatit sitten jotain poikkeuksia kun on kaksoismassavauhtipyörät muka? Eihän tollasissa perinteisissä automaateissa ole vauhtipyörää ollenkaan vaan vetolevy jossa turbiini kiinni pulteilla.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

VW Fahrer

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 13.02.13 - klo:06:22
Onkos mersun automaatit sitten jotain poikkeuksia kun on kaksoismassavauhtipyörät muka? Eihän tollasissa perinteisissä automaateissa ole vauhtipyörää ollenkaan vaan vetolevy jossa turbiini kiinni pulteilla.

No eipä tietenkään ole vauhtipyörää automaatissa  :-[ No, on niitä Mersujakin manuaalina saatavilla ja niissä on se kaksoismassa. Googlettelin vain "mercedes vauhtipyörä" eikä netistä löydy tarinoita ongelmista. Paikallisen korjaamon johtajakaan ei muistanut kuin yhden Mersun ambulanssin jossa oli vauhtipyöräongelmaa. Pointti siis se, että vauhtipyöräongelmat eivät ole joka moottorivalmistajan "juttu". Mun mielestä on kohtuutonta väittää, että on ihan ok että tuollainen peruskomponentti ei kestä ja käyttäjän tyhmyyttä pelkästään.
Ex: VW Golf 2.0 TDI Comfortline 2004

tet

^ Ei vauhtipyörää automaatissa? :o Onko ne jotain formula 1 -koneita joita pitää pitää kaasulla käynnissä kun tyhjäkäyntiä ei vauhtipyörän puuttumisen takia ole olemassakaan?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

dosetti

Tänä aamuna ensimmäisen kerran kuului muutaman kerran kolkatus käynnistyksen jälkeen kylmällä koneella. Jätin tyhjäkäynnille ja menin putsaamaan lumet niin kolke kuului. Ajettu 134tkm, manuaali. Kaiken luetun perusteella armonaikaa vielä joitakin kymmeniä tuhansia..

Nipademu

Tämän ketjun kun lukee, niin autossa kuin autossa on massapyörä vaihtokunnossa  ;D

Vähän sama kuin antais vanhukselle lääkärikirjan.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Kale

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 13.02.13 - klo:12:49
Tänä aamuna ensimmäisen kerran kuului muutaman kerran kolkatus käynnistyksen jälkeen kylmällä koneella. Jätin tyhjäkäynnille ja menin putsaamaan lumet niin kolke kuului. Ajettu 134tkm, manuaali. Kaiken luetun perusteella armonaikaa vielä joitakin kymmeniä tuhansia..

Oma autokin eilen pätki tyhjäkäynnillä kun odotin kaveria kyytiin. Kylmä hikihän heti valui otsalla kun tätä ketjua luin. Tänään pätkimistä ei esiintynyt. Kolketta en ole kuullut ulos. Mittarissa 198tkm.

VW Fahrer

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.02.13 - klo:11:55
^ Ei vauhtipyörää automaatissa? :o Onko ne jotain formula 1 -koneita joita pitää pitää kaasulla käynnissä kun tyhjäkäyntiä ei vauhtipyörän puuttumisen takia ole olemassakaan?

Ei tosiaan vauhtipyörää siinä muodossa mikä manuaaleissa on. Automaatissa on omanlaisensa "vauhtipyörä" joka syntyy vetolevystä ja momentinmuuntimesta yms. Googlella löytyy paljon materiaalia aiheesta jos jaksaa perehtyä!
Ex: VW Golf 2.0 TDI Comfortline 2004

tarzi

Joo se turbiini on kyllä ihan riittävän painava, ei ihme jos ei oo kierrosherkkyyttä :P
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

VW Fahrer

Auto on nyt pajalla ja siihen pannaan Valeon kiinteä vauhtipyörä -korvaussarja sis joustavan kytkimen. Tulee huomattavasti halvemmaksi ja on niitä kai aika paljon laitettu kiinnikin http://www.autoluettelo.fi/upload/Valeo.pdf. Toki se vähän jänskättää, mitenkä auto muuttuu mutta kyllä se nyt sen aikaa menee mitä tuolla autolla ylipäätään on edessä aktiivista käyttöikää. Siinä vaihees kun tuota myyn, ei siitä ainakaan haittaa ole että vauhtipyöräremontin riski on minimaalinen.
Ex: VW Golf 2.0 TDI Comfortline 2004

dosetti

VW Fahrer, kerro sitten kokemuksia tuosta kiinteästä..

jrinnes

Omaan Passattiin (-00 85 kw) vaihdettiin reilu vuosi sitten juurikin tuollainen Valeon setti alkuperäisen kaksoismassan tilalle. Ei ole kyllä ollut pahaa sanottavaa tuosta setistä. Isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla kovemmin vedätettäessä tuntuu ihan pientä jyrinää, mutta ei mitenkään häiritsevän paljon.
Tuossa ei tuo vauhtipyörä oireillut mitenkään, vaan kikotin piti purkaa antautuneen neulalaakerin vaihdon takia. Kytkinlevy oli jo niin lopussa, että ei olisi ollut mitään järkeä enää kasata samoilla osilla. Ja kun tuon Valeon setin sai samaan hintaan kuin pelkän orkkisvauhtipyörän, ei valintaa tarvinnut kauaa pohtia.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

tet

Lainaus käyttäjältä: VW Fahrer - 13.02.13 - klo:13:52
Ei tosiaan vauhtipyörää siinä muodossa mikä manuaaleissa on. Automaatissa on omanlaisensa "vauhtipyörä" joka syntyy vetolevystä ja momentinmuuntimesta yms. Googlella löytyy paljon materiaalia aiheesta jos jaksaa perehtyä!

No olkoon mikä pyörä/levy/rillukka hyvänsä, mutta englanninkielinen termi on kuitenkin "flywheel" eli aivan sama kuin normaalissakin vauhtipyörässä. Mutta kyllä varmaankin on juu kevyempi kuin manuaalin vauhtipyörä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

dosetti

#134
Mullakin on kokemusta edellisestä autosta (diesel), siinä oli Valeon kiinteää, sintteriä, bensakoneen vauhtipyörää ja kaikki oli muuten ok (ei jurinoita ja tärinöitä) paitsi valeo ei kestänyt pientä viritystä. Näistä 2 litran koneista ei näy kokemusta missään, monet suosittelee laitettavaksi alkuperäisen 2 massan ja mieluiten merkkiä Sachs.

VW Fahrer

Koeajo Valeon systeemillä tehty enkä kyllä osaa moittia tuntumaa. Startatessa pyörityksen ääni on kuuluvampi mutta muuten ei tyhjäkäynnillä kuule eroa. Paikallaan kaasutellessa kuuluu ilmeisesti vauhtipyörän erilainen ääni muttei se mitään haittaa. Liikkeelle lähtiessä "jurnii" paljon vähemmän ja kytkin on hyvän tuntuinen kun se ottaa kiinni lyhyemmällä matkalla alhaalta. Vaihteisto tuntuu uudenkarhealta kun on uus kytkin ja uudet laatikon öljyt, mutta kyllä se siitä liestyy. Pakin ja ykkösen kans kankeutta. Välis tuntui ihan Volvon FH kuorma-auton laatikolta ku pakki ei menny päälle muutaku ykkösen kautta  ???
Ex: VW Golf 2.0 TDI Comfortline 2004

stallione

Helvetti kun pitää lukea näitä palstoja ja sitten mennä sydän sykkyrällä kuuntelemaan "marakasseja" käynnistyksen jälkeen...No kyllähän sieltä jotain kilkuttelua kuuluu epäsäännöllisessä rytmissä jos pakkasta on ollut ainakin -10 koko yön ja kylmäkäynnistää auton ilman mitään lämmittelyjä. Toisaalta nyt kun on helsingissä ollut viikon jotain +0 joka yö niin ei ole kuulunut mitään. Lähinnä kylmä yö ja pidempi seisontaaika kun 9tuntia niin kun oikein menee meditoimaan siihen apukuskin puolen sivupeilin alle niin jotain helevetin kilkatusta voi kuulla. (Ei ole hihnan laahausta). kohta 150tkm 2.0tdi dsg6 2009
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

asavinen

Otsikon mukaan vastailen: Passat 2006 2.0 TDI 180000km. Oireena epäsäännöllinen "säksätys" etenkin kylmällä koneella näin talvella. Kuuli selvästi etenkin etäältä jolloin pumppusuutindieselin ratina oli vaimeampi. Sisälle ei vielä kuulunut.

Vaihdatin alkuperäisen kaksoismassan (975â,¬ - Best Parts). Vaihdon jälkeen huomasin tyhjäkäynnin olevan tasaisemman = värinättömämmän. DSG:ssä ei ole enää viivettä, kun vaihtelee D / pakin välillä. Ennen vaihtoa oli hetken "tyhjää", ennen kuin otti vedon päälle. Auto suorastaan hyppäsi, jos erehtyi antamaan nopeasti kaasua, kun pakilta vaihto D:n.

Ainakin DSG:n kanssa tuo kaksoismassa kannattaa olla kunnossa - toimii paljon sivistyneemmin.

-A

bouldero

Autona Passat 1.4 TSI ecofuel, ajettu 270 tkm. Oireena pieni ja juuri tuntuva tärinä tyhjäkäynnillä ja silloin tällöin tärisee enempi liikkeelle lähdettäessä 2. vaihteella. Moottorista ei mielestäni kuulu kolinaa tai muuta ihmeellsitä.

Kuullostaako vauhtipyörän menemiseltä? Entä kuinka pitkään uskaltaa vielä ajella?

Vauhtipyön varaosanumero 03C105266J.

repomies

Lainaus käyttäjältä: asavinen - 30.03.13 - klo:22:10
(975â,¬ - Best Parts).

Melko kallista jos tuo on pelkkä kaksoismassavauhtipyörä. Tosin kun sanon tämän, en todellakaan tiedä marmoritiskin virallista hintaa, kai se hinta on suhteellinen käsite..

Vaan onkos kellään kokemusta Alvadin kautta tilatusta kaksoismassasta? Kukaan rohjennut laittaa sieltä tilattua?

Itseä hieman epäilyttää nuo halvat hinnat, liekö jotain osia kuitenkin puuttuu jotka normaalisti vaihdettaisiin samalla.. tai jotenkin väärä osa? BMR-moottorille esimerkiksi 348.88â,¬ + tk.

Esimerkkihintoja 3C-pasuunoihin: http://alvadi.ee/fi/varaosat/volkswagen/passat-b6-3c-2005/vauhtipyora/#!cmon%3D10%26cyear%3D2007%26fs_130%3D0%26fs_123%3D0%26fs_124%3D0%26fs_126%3D0%26fs_128%3D0%26fs_122%3D0

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: repomies - 07.05.13 - klo:23:32
Vaan onkos kellään kokemusta Alvadin kautta tilatusta kaksoismassasta? Kukaan rohjennut laittaa sieltä tilattua?

Itseä hieman epäilyttää nuo halvat hinnat, liekö jotain osia kuitenkin puuttuu jotka normaalisti vaihdettaisiin samalla.. tai jotenkin väärä osa? BMR-moottorille esimerkiksi 348.88â,¬ + tk.
Itse juurikin tänä aamuna miettinyt aivan samaa. Vertasin sitten luottotoimittajani eli www-mister-auto.fi:n hintoihin ja tuotetietoihin. Siellä löytyy ainakin tuon FR Leonin BMN -moottoriin käyvän vauhtipyörän tiedoista hienoista sekaannusta, eli

alvadissa myydään vauhtipyörää 348,88 â,¬:n hintaan ja LUK:n varaosanumero on 624 3180 09. Tällä kyseisellä numerolla mister-autossa on kytkinpaketti, lähes samaan hintaan. Vauhtipyörä taas eri numerolla ja hintaakin pari sataa enemmän. Eli herää epäilys, että alvadista tilatessa ei välttämättä tulekaan vauhtipyörä? Vai?

Nyt alan itselleni selvittää tarkemmin nuo rakenteen, mitä sieltä pitää vaihtaa. Seatissa on kyllä kellainen kolke sammuttamisen yhteydessä, ettei kovin kauaa enää viiti vaihtoa viivytellä.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

ponsse

Mistä tietää onko kaksoismassa vaihtokunnossa jos ei kilkatusta kuulu? 125000 lykätty r32 dsg autona.

duke7

#142
Lainaus käyttäjältä: ponsse - 08.05.13 - klo:13:50
Mistä tietää onko kaksoismassa vaihtokunnossa jos ei kilkatusta kuulu? 125000 lykätty r32 dsg autona.
Nämä kokemukset toki dieselistä mutta listaan oireita jotka muistan alkaneen jo ennen kalkatusta:
- tutina taajamanopeuksissa kun käytössä iso vaihde ja pieni nopeus. Huomaa varsinkin jos painaa hieman lisää kaasua.
- voimansiirrossa tuntuu olevan klappia. Nykäisyt liikkeelle lähdettäessä (myös pakitus) ja hidastuksen jälkeisessä kiihdytyksessä tuleva nykäisy tuntuu pahemmalta ja tulee kolauksen kanssa.
- Epämääräinen ja aaltoileva tutina tyhjäkäynnillä.
- kojelaudan nitinät. Nitiseehän nämä aina vähän mutta keskeltä kojelautaa tuleva nitinä hävisi uuden vauhtipyörän myötä.

Edit: nämä huomiot siis yhdistelmästä DSG6 ja 2.0 pumppari.

Samuli.N

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 08.05.13 - klo:16:59
Nämä kokemukset toki dieselistä mutta listaan oireita jotka muistan alkaneen jo ennen kalkatusta:
- tutina taajamanopeuksissa kun käytössä iso vaihde ja pieni nopeus. Huomaa varsinkin jos painaa hieman lisää kaasua.
- voimansiirrossa tuntuu olevan klappia. Nykäisyt liikkeelle lähdettäessä (myös pakitus) ja hidastuksen jälkeisessä kiihdytyksessä tuleva nykäisy tuntuu pahemmalta ja tulee kolauksen kanssa.
- Epämääräinen ja aaltoileva tutina tyhjäkäynnillä.
- kojelaudan nitinät. Nitiseehän nämä aina vähän mutta keskeltä kojelautaa tuleva nitinä hävisi uuden vauhtipyörän myötä.

Ja nämä ei vissiin kuitenkaan ihan kaikkiin päde?

Itsellä alkanut kalkatus kuulumaan, vain kylmällä moottorilla, sammuttaessa sellaine kolahdus, mitä taas ei ilmene jos kytkin alhaalla sammuttaa. Kun kytkintä alkaa painamaan, keskivaiheilla kuuluu rahinaa tms. ja kun kytkin on pohjassa äänet lakkaa. Voimansiirtolinja muuten tuntuisi toimivan normaalisti, kone ei värise millään nopeuksilla ja veto on mielestäni tasaista, kummempia nykäisyjä ei ajossa huomaa eikä liikkeelle lähdettäessä.

Näistä vissiin voitaisiin olettaa, että vauhtipyörän työehtosopimuksessa mainittu irtisanomisaika on alkanut?  :D

Mites se tällä hetkellä on noiden korvausten kanssa, oma autoni on nyt noin 136tkm ajettu ja vuosimallia 2006, eli tuleeko tehdas jo järkiään vastaan kun näitä paskoja vauhtipyöriä irroitetaan merkkihuollossa vähän ajetuista autoista?
Audi A3 Sportback 2.0Tdi

repomies

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 08.05.13 - klo:11:22Vauhtipyörä taas eri numerolla ja hintaakin pari sataa enemmän. Eli herää epäilys, että alvadista tilatessa ei välttämättä tulekaan vauhtipyörä? Vai?

Kyllä minäkin tuota vahvasti olen alkanut epäillä. Alvadi listaa siellä erikseen sitten DSG-laatikoille vauhtipyöriä ja silloin hinta pompsahtaa viiteen sataan. Veikkaanpa, että vasta tuolloin on kyse siitä ihan varsinaisesta kaksoismassasta.

Ebayssakin on kauppias. Tällainen sopisi kai omaani, ainakin listaa 170HP malliin sopivaksi, vaikka ei listaakaan sitä vastaavaa moottoria (BMR). Kysymällä kai selviäisi:
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-PASSAT-LUK-DUAL-MASS-FLYWHEEL-DSG-GEARBOX-2-0-TDi-2005-BMA-BMP-BKP-/130600079688?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1e685f1148

Hinta 298.5 puntaa + tk 28. Jos saa vaihtokurssilla (pankin ryöstämien palkkioiden jälkeen) 0.8 puntaa pär euro niin tekisi noin 410â,¬. +työt. Taitaa kuitenkin olla aika peruskauraa tänäpäivänä tuo kaksoismassan vaihto myös monimerkkinyrkkipajoille, sen verran paljon noita kaksoismassoja on tien päällä, joten voisi kuvitella ettei siinä ihan koko päivää asentajalla tuhrautuisi.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Samuli.N - 08.05.13 - klo:18:38
Ja nämä ei vissiin kuitenkaan ihan kaikkiin päde?

Itsellä alkanut kalkatus kuulumaan, vain kylmällä moottorilla, sammuttaessa sellaine kolahdus, mitä taas ei ilmene jos kytkin alhaalla sammuttaa. Kun kytkintä alkaa painamaan, keskivaiheilla kuuluu rahinaa tms. ja kun kytkin on pohjassa äänet lakkaa. Voimansiirtolinja muuten tuntuisi toimivan normaalisti, kone ei värise millään nopeuksilla ja veto on mielestäni tasaista, kummempia nykäisyjä ei ajossa huomaa eikä liikkeelle lähdettäessä.

Näistä vissiin voitaisiin olettaa, että vauhtipyörän työehtosopimuksessa mainittu irtisanomisaika on alkanut?  :D

Mites se tällä hetkellä on noiden korvausten kanssa, oma autoni on nyt noin 136tkm ajettu ja vuosimallia 2006, eli tuleeko tehdas jo järkiään vastaan kun näitä paskoja vauhtipyöriä irroitetaan merkkihuollossa vähän ajetuista autoista?
Ei ne varmaan aina päde ja manuaalin oireet ovat varmasti hieman erilaisia. Huollossa joskus sanoivat että kytkimen käytöksestä huomaa.
Noilla oireilla ja kilsoilla saattaisi hyvinkin olla rikki. En usko että tehdas/maahantuoja tulee tässä tapauksessa vastaan.

Nipademu

Ei vaikuta kovin edulliselta nuo kaksoismassan korvauskititkään... Leoniin 610 â,¬ ja irroitustyökalu 100â,¬ päälle, mikä sitten liekkään?

Onkohan näitä kukaan vaihdattanut Virossa?
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

PLe

Meillä viime syksynä Passatti 60tkm huollossa kerrottiin ko. viasta. Maahantuoja ja myyjä maksoivat n. 1800â,¬:n remontista n. 1500â,¬, meille jäi muistaakseni hieman alle 300â,¬ maksettavaa. Sekin tuntui kovin turhalta noilla kilometreillä. 2.0 TDI ja DSG.
Volvo V70 D4 AWD
Passat 3C Variant 2.0 TDI DSG6
Passat 3BG Variant 1.9 TDI Tiptronic
Golf IV GTI 1.8T
Golf mk2 1.8T
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
VW Cärry

apche

Kyllähän täälläkin 1.9 TDi -05 Octavia manuaali pahasti kuulostaa siltä että kaksoismassapyörä olisi menossa vaihtoon. Lienee jo toinen tuossa kun on jo 300tkm ajettu.

Oireet:
- kummallinen rallatus tyhjäkäynnillä.
- ääni hieman muuttuu kun painaa kytkimen pohjaan, mutta ei lopu. Ennemminkin voimistuu.
- ei kuulu jatkuvasti, varsinkaan silloin kun vie autoa pajalle tutkittavaksi.
- Kun on vika päällä ja ääni kuuluu, se loppuu jos painaa varovasti vaihdetta päälle painamatta kytkintä.

Vähän kuitenkin epäilyttää että onko kaksoismassa, koska ääni ei kuulu jatkuvasti ja silloin kun kuuluu, niin ei tosiaan lakkaa kun painaa kytkintä. Eikö se pitäisi loppua kun kytkin on pohjassa? Auto kyllä toimii normaalisti, kytkin ei luista, mutta ihan vähän täristää kun painaa kytkintä. Onko ideoita halvempaan vaihtoehtoon kuin kytkin ja vauhtipyörä vaihtoon? Jos ei, niin vinkkejä mistä tuohon 1.9 TDI:hin (BJB)  saa edukkaasti kytkinremppaan tarvittavat osat kaksoismassapyörällä. TAi vaihtoehtoisesti laitan kiinteän vauhtiksen tuohon, niin voi sitten noin kalliin rempan jälkeen ajella vielä ainakin 200tkm pelkäämättä että hajoaa massapyörä uudestaan.

repomies

Sikäli kun minä tiedän, kaksoismassavauhtipyörä on kiinni ihan kunnolla pultattuna moottorissa, eikä kytkimen painaminen siksi välttämättä vaikuta ääneen. Kai se VOI vaikuttaa, olettaisin että silläkin on merkitystä mitä siinä kaksoismassan toisella puolen on kiinni (vaihteisto), mutta siis kyllä se kaksoismassa jousihässäkköineen on suunniteltu tasaamaan moottorin värinää ihan koko ajan, myös silloin kun kytkin on pohjassa ja vaihteisto irti kaksoismassasta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy