Äänieristys / äänenvaimennusmateriaalit ja käyttökokemuksia

Aloittaja ConD, 29.04.12 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

ConD

Aloitetaas tällainen topic. Foorumilla on keskusteltu jo paljonkin äänieristyksestä ja -vaimentamisesta eri automallien alla ja sinne on sitten autokohtaisten juttujen sekaan eksynyt paljon hyvää tietoa äänieristys- / äänenvaimennusmateriaaleista, tilauspaikoista ym. Kootaanko nämä jutut tänne jatkossa? Eri materiaaleja on vaikka ja kuinka paljon ja hintahaarukka on halvasta hirvittävään. Erilaisia testejä ja vertailuja olisi kiva myös löytää.

Tässä on muutama projekti/mallikohtainen topic:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=692.0 <-- Superb II äänieristystä
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6083.0 <-- Yeti äänieristystä
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=9499.0 <-- Octavian äänieristys

Itse olen tuota Tourania eristellyt ja käytössä on ollut Autoviihteen (Oulu) combo-pakettia, Motonetin STP Silver bulk 4m2-butyylikumimatto paketti (89e tarjous) sekä Motonetin Noise killer black massaa.

http://www.autoviihde.com/muut/vaimennusmateriaalit?vmcchk=1

Ylläolevasta Autoviihteen setistä omasta mielestä käyttökelpoisinta tavaraa on tuo akustiikkamatto, jossa on napakka ja pysyvä liimapinta joka tarttuu hyvin. On myös helppo leikata muotoon ja se painuu tarvittaessa hyvin kasaan.

Huomioina butyylikumimatoista olen huomannyt että tuossa autoviihteen butyylikumimatossa on paksu tasainen alupinta, joka toimii hyvin kun eristetään isoa tasaista pintaa, mutta vietävä kun tuo on hankala saada taittumaan pellin mutkien mukaan. STP:n "rypylöity" n. 2mm matto taas taipuu paljon paremmin pellin muotojen mukaan, ilmeisesti ohuemman ja rypylöityksensä ansiosta "venyvän" alupintansa vuoksi. Asennusrullaa minulla ei vielä ole (olivat loppu taas), mutta verhoilunirroitusmuoveilla saa hyvin tuon STP:n maton painumaan pellin mukaisesti. Mitäs tuon butyylikumimaton päälle kannattaisi laittaa, kun ajatukseni on ollut liimata tuota akustiikkamattoa suoraan sinne minne se mahtuu?

Tuo Noise Killer black ei tuntunut omassa käytössä kovin riittoisalta ainakaan yhtenä purkillisena. Tiedä sitten sohlasinko sitä liikaa tai mitä, mutta kontin sivumuovit sai juuri ja juuri pinnoitettua sillä sisäpuolelta.

Ulkolaisista ostopaikoista autosound.ee taitaa olla yksi suosituimmista?

Mutta mites muut? mla:lla ja nokivasaralla on takuulla hyviä vinkkejä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Kasis

Kannatetaan, että 1 topic äänieristystä varten!  :)
Oma projekti edessä ja nyt on joutunut etsimään juttua useasta ketjusta.  :P
Scirocco & VI Golf Variant

mla

#2
Butyylilevyn päälle kannattaa laittaa solu- tai vaahtomuovityyppistä eristettä, paksuudeltaan sen mukaan mikä mahtuu pinnalle parhaiten.

Solumuovi tyyppinen eriste ei vety, joten sitä voi käyttää vaakapinnoillakin joihin kosteus tuppaa valumaan tai muutoin jäämään. Solumuovisista toimii myös ihan pelkkä 'telttapatja', mutta sen liimaaminen vain on työlästä koska niissä ei ole valmista liimapintaa ja kontaktiliiman käry on melkoinen - pakettiautoissa tätä käytin paljon kun ei ole järkeä useita neliötä käyttää tavaratilassa kalliimpia tuotteita.
Esim. Splen (Noise Isolator) ja Wind (JC Elements) ovat solumuovin tyyppisiä valmiilla liimapinnalla varustettuja eristeitä. Dynamatilla on myös Dynaliner ja Extremeliner tuotteita, mutta niiden hinta on melko kova verrattuna ominaisuuksiin - parhaaseen tulokseen niillä toki pääsee.

Vaahtomuovinen toisaalta vaimentaa myös ahtaammissa koloissa painuen kasaan niistä kohdin missä on kapeampaa. Vaahtomuovinen toimii hyvin juuri lokasuojien sisäpuolisissa verhoiluissa ja ovien verhoiluissa.
Bilteman ja Motonetin vaahtomuoviset eristeetkin toimivat ihan hyvin, mutta niissä on ongelmana liimapinnan sotkevuus jos niitä leikkaa saksilla. Sound Absorber on yksi näistä 'hifimmistä' tuotteista joita myydään. Samaa tavaraa on STP:n Bitoplast.
Solumuovisia ei voi käyttää ahtaissa koloissa jos eristeen pitää muotoutua kunnolla tilan muotoihin. Silloin kannattaa käyttää vaahtomuovisia.


Mitä tulee eri mömmöihin niin Noise Killeristä itsellä on huonoja kokemuksia nykyisessä muodossaan eli ei juuri eristä hintaansa nähden. Paremmin tuntui eristävän ihan bitumiliima (kylmä bitumiksikin sanotaan), jota saa parilla kympillä 5l. Bitumiliima vain on pirun suttaista laittaa :)
Eniten olen pitänyt Noxudolista ja Braxin eXvibration mömmöistä. Noxudol on kallista litran erissä, samoin kuin Brax. Braxia olen saanut Saksasta tilattua 5l ämpäreissä 69e hintaan kotiin toimitettuna, mutta tällä hetkellä näyttäisi olevan hintaa sillä 79e+postikulut. Kotimaassa tuon hinta tuntuu olevan 99e/5l (+mahdolliset toimituskulut).
Noxudol haisee todella pahalle, mutta on parasta mömmöä mitä olen koittanut. Hinta vain ei tunnu asettuvan järkeväksi ellei tilaa todella suurta erää.
Noxudolissa ja Braxissa molemmissa on lasikuidun tapaisia vahvikkeita ja jotain kvartsihiekkaa (painoa lisäämässä). Mutta molemmissa on silti ongelmana se, ettei niitä voi laittaa kovin elastisille pinnoille tai ne kuoriutuvat helposti pois.

Tuolta olen tilannut useita kaiutinpaketteja ja kevyempiä eristeitä - toimitus on ollut yleensä nopea 5-14vrk.

JC Elementsin tavaroita saa heiltä itseltään tai jälleenmyyjiltä - toimittavat nopeasti MH:lla noita.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

clacson

Ennen liimaamista pinta tulee puhidistaa  Jos jätetään pois vedellä ja liuotinpesuaineilla  lotraus, niin mikä muu käyttökelpoinen tapa. Joku suihkepullossa oleva aine ja liinalla kuivaus?
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Hannes

Ennen liimausta on yksi varma konsti puhdistaa pinta Sinolilla.

clacson

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 29.04.12 - klo:10:44
Ennen liimausta on yksi varma konsti puhdistaa pinta Sinolilla.
Kiitos, tämä on niitä yksinkertainen on kaunista-juttuja, joita ei vaan osaa ajatella.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

mla

Itse olen käyttänyt kanssa Sinolin kaltaisia aineita - välillä kun pääsi loppumaan niin vahanpoistoainekin (suksien) kävi tuohon.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

the_raz

Moi!

Minä olen tehnyt vähän äänieristystyötä Roomsterissa, ja tässä http://www.vagarena.fi/index.php?topic=9432.0 löytyy vähän kommenttia siitä.

Materiaaleina olen käyttänyt Dynamat Extreme ja Dynaliner sekä Silent coat mattoa, Noise isolator ja sound absorber matot. Tähän asti olen eristänyt takaluukun sekä takapyöräkotelot, ja auton sisällä on ihan erilainen äänimaailma - takaa ei enää kuulu tiemurinat samalla tavalla kun ennen. Roomster on sileällä asfaltilla erittäin hiljainen auto, mutta huono tienpinta aiheuttaa melua. Bonuksena takaluukku ei enää kolise suljettaessa, vaan menee nätisti kiinni laadukkaan oloisella äänellä. Rekisterikilpi aiheuttaa vielä ikävän rämähdyksen, joten tälle tarttee tehdä jotain jossain vaiheessa.

Vähän kommenttia käytetyistä aineista:

Dynamat vs Silent coat: Dynamat tuntuu ehkä hiukan tuhdimmalta, mutta se on sieläpintaisena hieman hankalampi leikata ja muotoilla kohdilleen. Silent Coat tuntuu kaikilta puolilta mukavalta käsitellä, ja ruutukuvioisena mittaaminenkin on helpompi. Joten jos "normaali" ääneneristys riittää, niin suosittelisin Silent coat, vaikkapa täältä tilattuna: http://www.autosound.ee/ nopeaa ja asiantuntevaa palvelua (nettichat perjantai aamulla kun piti vielä vähän selvittää mitä kaikkea tarvitsen, tilaus netin kautta ja maksu Paypalilla perjantaina päivällä, maanantaina iltapäivällä DHL:n kuski soittaa ja kysyy mihin haluat tavarat! - bonuksena vielä suklaalevy laatikon pohjalla!)

Dynaliner 1/8 vs Silent Coat noise absorber 4
Tässä tilanteessa hinnalla on merkitystä. Dynamattia on todella helppo käsitellä, se tartuu siihen mihin on tarkoitus ja hienosäätö onnistuu. Materiaali tuntuu sopivasti kumimaiselta, ja tapiuu helposti muotoihin. Noise Absorber on olemukseltaa muovimaisempi ja sillä on liukkampi pinta eikä anna samanlaista tuntua siitä että tästä ei ääniä tule läpi. Suurimpana miinuksena on se että se tahraa helpommin sakseihin, ja kun se kerran tartuu johonkon niin siinä se pysyy eikä tule ehjänä irti (ml kädet!). Työstettävyys siis paljon hankalampi kun dynamat. Hinta tosin on muistaakseni n 1/4 Dynalinerista, joten jokainen tehköön oman päätöksensä tässä asiassa.

Mielenkiintoinen projekti siis, ja tuntuu että n 7t jotka olen tämän projektin parissa viettänyt oli hyvä investointi. Vielä kun löytyy vähän lisäaikaa niin vaimennan ovetkin, kun vaimennustarvikkeita vielä riittää - taisin tilata vähän yläkanttiin...


ConD

Hyvä hyvä, just tällaista kaivataan lisää.

Tuo Dynaliner kuulostaa hyvältä, pitää itsekin katsoa josko saa kesällä aikaiseksi jatkaa eristyshommia omassa kopissa. Takakontin erkkaamisen jälkeen tuntuu että meteli on siirtynyt etuovista ja edestä lattioista tulevaksi. Sinne siis pitää keksiä materiaalit butyylikumimaton kaveriksi.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Andyks

Mitenkäs näiden butyylipohjaisten eristysmattojen asennuslämpötilojen kanssa?
Olen yrittänyt etsiä tietoa , mutta jokapaikassa vain mainitaan käyttölämpötilaksi -40C - 100C, mutta se tarkoittanee lämpötilaa jossa materiaali toimii äänieristeenä?

Joskus on tullut edellisiin autoihin 2 ja 4mm bitumimattoja laitettua ja niistä kyllä tiedän että alle 10C lämpötilassa alkaa asennus olla vaikeaa ja nollakelillä aivan mahdotonta.

Alkaa vaan tuo Ocun kontista nastarenkailla ja huonolla pinnalla (moottoritie  >:() kantautuva rohina ärsyttää ja mietin onnistuukos näiden STP Silverin / Silent Coatin asennus konttiin leutona talvipäivänä (-5C - 0C).

kanada

^Kyllähän noita butyylimattoja leutona talvipäivänä autoon varmaan jotenkin saa kiinni, mutta en kyllä voi suositella. Syksyn +5...+10°C lämpötilat tuottivat jonkin verran vaikeuksia verrattuna siihen mitä se kesäkuumalla oli. Ja onhan se nyt p**seestä sormet kohmeessa purkaa sisustaa (kylmässä muovitkin hajoavat herkemmin) ja liimata teräväreunaista mattoa auton pintoihin eli takuulla ainakin kädet tuossa saa verille. Kokemuksia on siis 2mm Silent coatista sekä 2mm STP silveristä.

Mutta jos omistaa kuumailmapuhaltimen, on seikkailuhenkinen, ärsyyntyy tarpeeksi nastojen ulinasta ja löytää vielä aurinkoisen asennuspaikan niin miksei? Ocun kontti on kuitenkin aika simppeli eristää.

DNF

Eristin oman auton (farkku-Octavia) takaloosterin loppukesästä tuolla Silent Coatilla. 15 asteen lämpötilassa homma meni vielä ihan sujuvasti, mutta illan viiletessä noin 10 asteeseen otin suosiolla kuumailmapuhaltimen avuksi.

Eli jos ei ole lehmänhermoinen masokisti niin kannattaa hoitaa eristelyt joko keväämmällä tai lämpimässä hallissa. :)


Lisätäänpä vielä niitä kokemuksia: äänet auton takapäästä kyllä vaimenivat/muuttuivat.
Aikomuksena olisi tulevana kesänä eristää myös ovet ja jos oikein innostuu niin ehkä myös katto.

karhunik

Noniin, innostuinpa tuossa hankkimaan erinäisen kasan tarpeita Golf V Variantin äänieristystä varten. Tulevana viikonloppuna olisi tarkoitus aloitella. Suurin osa äänestähän tuntuisi tulevan pyöräkoteloista ja takakontista, eli näihin kohtiin ajattelin keskittyä.

Miten on, mitä noihin muovisiin sisälokareihin kannattaisi laittaa? Vai kannattaako niille tehdä mitään ja pysytellä ohjaamon sisäpuolen pinnoissa.

Etuovissa on jo sisäpuolella pikkuisen bitumimattoa, laitoin samalla kun päivitin kaiuttimia. Sinne tarkotuis lisätä kerros tuota autosoundilta hankittua solumuovieristettä.
Onko ovien ulkopeltien vaimennuksella kovinkaan isoa vaikutusta? Ja jos on niin onko ulkopellille hyvä resepti bitumimatto + tuo samainen solumovi, vai riittääkö pelkkä bitumi? Ovien massaa ei saranoiden takia kai kannata lähteä ylireagoimaan..

Lattiamaton alle yritän saada tehtyä mahdollisimman paljon ilman etupenkkien irroitusta, myös katto saa jäädä tekemättä. Tavoitteena saada pahimmat kuminat kuriin..
VCDS koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

vasara

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 07.05.12 - klo:08:32
...
Mielenkiintoinen projekti siis, ja tuntuu että n 7t jotka olen tämän projektin parissa viettänyt oli hyvä investointi. Vielä kun löytyy vähän lisäaikaa niin vaimennan ovetkin, kun vaimennustarvikkeita vielä riittää - taisin tilata vähän yläkanttiin...
Ovien vaimennus on stereoiden äänenlaadun kannalta ehdoton juttu. Nykyautoon homma edessä kesälomilla. Dynamat xtreme sisäpeltiin ja elementtien korotuspaloihin & Todennäköisesti ohuempi 1/8 Dynaliner ovipaneeliin materiaaleina. Samalla vaihtuu midbasso- elementit, joten mahdollisuus laittaa myös elementin taakse pikku vaimennuspalat.

Butyylikumimatoista STP Gold ja Dynamat xtreme on melko samanlaisia, hyvinliimautuvia tuotteita, mutta Dynamat on kevyempää ja siksi minusta oviin parempaa. (..Autostudiossa näyttäisi olevat dynamat xtreme ja vielä kevyempi superlite pikkupaketit alennuksessa)

Oman kokemuksen mukaan solukumimaisista matoista kannattaa valita ohuemmat versiot. Taittuu paremmin muovipaneelien mutkiin. Yetiin käytin muovipaneeleihin sekä STP SPL08 (8mm), että STP SPL04 (4 mm).. ja tuolla ohuemmalla sai parempaa jälkeä aikaiseksi. Suoriin pintoihin tietysti paksumpikin käy.

Kannattaa ennen liimausta vähän mittailla matoilla, että mitä muovipaneelien alle mahtuu. Itse liimailin parissa paikassa liikaa vylliä ja muovipaneeli ei enää mennyt kunnolla takaisin kiinni => irtirepimistä (joka on hankalaa) ja ohuempaa mattoa tilalle.

vasara

Ovipaneeleita varten tuli hommattua ohuinta 1/8 Dynalineria. Vertailtuna aiemmin käyttämääni spleniin Dynaliner on kuohkeampaa ja hieman kumimaisempaa ja vastaavasti splen hieman muovisemman ja jäykemmän oloista. Sormella hankaamalla Dynaliner päästää vaimeamman äänen ja splen korkeamman ja narskuvamman. Näppituntumalla Dynaliner vaikuttaa laadukkaammalta :)
Kuvissa 1/8 Dynaliner (ylempi) ja SPL08.


vasara

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.05.13 - klo:16:34
Ovipaneeleita varten tuli hommattua ohuinta 1/8 Dynalineria. Vertailtuna aiemmin käyttämääni spleniin Dynaliner on kuohkeampaa ja hieman kumimaisempaa ja vastaavasti splen hieman muovisemman ja jäykemmän oloista. Sormella hankaamalla Dynaliner päästää vaimeamman äänen ja splen korkeamman ja narskuvamman. Näppituntumalla Dynaliner vaikuttaa laadukkaammalta. Spl08 on tuttavallisemmin telttapatja liimapinnalla :)
Kuvissa 1/8 Dynaliner (ylempi) ja SPL08.



vasara

#16
Pikku vaimennusta ja steroiden parantelua.
Uudet midbasso elementit ja diskantit (Harman Kardon.. Mersun parempaa sarjaa, jotka meni heittämällä entisille paikoille).
Poppari- kiinnityksen tilalle M5 pultit.
Elementin taakse ulkopeltiin laitoin n. 30 x 30 cm palan 8 mm spleniä.
Sisäpeltiin (..paksua alumiinia tarkkaanottaen) Dynamat xtremeä.
Ovipahviin 1/8 Dynalineria ja päälle alkuperäinen vaimennushuopa.
Huopateippiä ovipahvin reunoihin.
Ã,,änenlaatu parantui näillä toimilla merkittävästi. Basso puhtaampi ja tukevampi, äänessä uudenlaista syvyyttä ja aiempi, hieman rasittava keskialue, nyt kunnossa.
(.. ja päälle sisä- ja ulkopesut, savikäsittely ja vahaus.. ihan kuin olisi uusi auto :) )




RoccoScientist

Tarkoituksena olisi näillä näkymin hommata tuota Silent Coatia ja peittää sillä tavaratilan pohja. Perusteina Silent Coatin käytölle sen (ilmeisesti) Dynamat Xtremeä hieman anteeksiantavampi liima, hinta sekä täällä mainittu pieni etu käsiteltävyydessä. Dynalineria kannattanee hankkia jos projekti etenee muovien irroittamiseen asti, mutta asia kerrallaan. Saako tuota Silent Coatia Suomesta helposti ja halvalla ja kannattaako ensikertalaisen varautua hommaan jollain tietyllä varustuksella, vai riittävätkö Fiskarsin sakset, lämpimät kesäkelit ja muutama pullo limua?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Nudde

Juuri eilen silent coatia laitoin autoon, jälleenmyyjät ym löytyy audiohellman.fi sivuilta. Kannatta ottaa mattopuukko ja hanskat, mulla on kyllä jokunen haava sormissa tänään. Ja jos löytyy jostain rulla/tela millä sen rullaa kiinni niin hyvä on. Katso audia3 ketjusta, siellä on pari kuvaa.

RoccoScientist

Kiitoksia vinkeistä. Katsotaan millaista jälkeä tulee.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Nudde

LainaaKiitoksia vinkeistä. Katsotaan millaista jälkeä tulee.

Hyvä siitä tulee, takakontti on paljon helpompi kuin esim. ovet. Tasaista pintaa eikä kaikenmaailman johtoja, moottoreita ym. tiellä. Meillä meni kaverin kanssa 2.5 tuntia auton kalvotukseen ja neljän oven laiittamiseen, ettei se vie edes niin paljon aikaa. Takakontissa saa käyttää isompia paloja ja se on nin helppo paikka verrattuna oviin. laita vaikka kuvia j akommentteja sitten kun on valmista. Itse olen miettinyt takapenkin alusta ja ehkä jotain takakonttiin. Sen mitä haluaisin tehdä on pyöräkotelot ulkopuolelta, mutta se voi olla että se jää haaveeksi vielä.

Vice

Onko Nudde ero selkeä sisämelussa nyt ovien äänieristyksen jälkeen? Eli kannattiko tehdä :)

Pyöräkoteloiden eristys itsellänikin mielessä, mutta saattaa olla turhan työläs ja jäädä tekemättä, mutta täytyy perehtyä asiaan,
kun nyt ensi auto saapuu ;)

Nudde

LainaaOnko Nudde ero selkeä sisämelussa nyt ovien äänieristyksen jälkeen? Eli kannattiko tehdä

ei ole niin suurta eria rengasmelussa, mutta hieman hiljeni ja äänentoisto, varsinkin bassopuoli on paljon parempi/tukevampi. Tässä ei ainoastaan eristetä ulkoääniä. Se rengasmelu, kolmosessa esiintyy kyllä hieman, olisi kiva saada pois, mutta se lokarihomma on aika iso juttu, täytyy katsoa jos siihen alkaisi jossain vaiheessa, olisi kiva kokeilla.

RoccoScientist

Tänään tuli laitettua sitten sitä Silent Coatia. Tuolta löytyy kuvia ja pääosa tarinasta:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14473.msg366629#msg366629

Sanottakoon vielä, että hanskat tulivat todellakin tarpeeseen. Sain tuota liisteriä siivousvaiheessa sormiini ja sen raaputtelu pois oli kuin yrittäisi saada pihkaa sormista. Liimaa myös pursusi vaimennuspalojen alumiinipäälisen alta sen verran reilusti, että apuna käyttämäni pieni kumitela on muuttanut värinsä harmaasta mustaksi ja toimisi tätä nykyä mm. tehokkaana kärpäsansana. Rullailua tuo liiman tarttuminen ei juuri haitannut, sillä vaimennuspalojen kiiltävä pinta tuntui olevan immuuni tuolle liisterille. Saksia tai veitseä ei onneksi tarvinnut pilata noiden leikkelyssä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Taky

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 04.07.13 - klo:18:19
Sanottakoon vielä, että hanskat tulivat todellakin tarpeeseen. Sain tuota liisteriä siivousvaiheessa sormiini ja sen raaputtelu pois oli kuin yrittäisi saada pihkaa sormista.

Autossa ja tallissa paketti kertakäyttöhanskoja siltä varalta että tulee tilanne jossa matkaa tai hommaa pitää päästä jatkamaan puhtain näpein. Suosittelen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Mikko

#25
Olisi tarkoitus itsekin ottaa auton takakontin eristys työn alle. Muovit mukaanlukien. Alkuun siis kontti vaan ja myöhemmin ehkä muutakin. Mikäköhän on materiaalitarve tuollaiseen hommaan. Seuraavanlaista settiä olin kaavaillut (tässä vähän ekstraa mietitty tuleville projekteille):
- Silent Coat -tukkupakkaus (4 m2), 1 kpl
- Silent Coat Sound Absorber vaahtomuovi (500 x 600 x 7 mm), 2 kpl
- Silent Coat Noise Isolator "splen" (500 x 600 x 6 mm), 2 kpl

Olisiko vinkkiä, että mistä pk-seudulta voisi saada vai tilaanko Virosta Autosoundilta? Ensi viikonloppuna olisi voinut aloitella jos vaan jostain löytyisi matskua hyllystä.

Taskukeke

#26
Minullakin käynyt kanssa mielessä takakontin äänieristys, naapuri oli laittanut farkku-octaaviaansa ilmeisesti bilteman eristysmattoa. Minkäs hintaista settiä olet Mikko ajatellut? Pääsisinkö mukaan kimppatilauksen muodossa? :)

Edit: sen verran vielä lisäystä tuohon, että en ajatellut purkaa sisustaa vaan laittaa ihan vain siihen vararenkaan alle koko takakontin alueelle tuota eristysmattoa.

s4mmy

Onko tuo Silent Coat jollain tavalla parempaa kuin STP Silver vai ovatko jotakuinkin samaa kamaa? Powersetiltä ainakin saisi tuota STP:tä kimppatilauksena pienellä alennuksella. Itse ainakin olisin kiinnostunut hommaamaan eristys tarpeet yhtä autoa varten.

Kuinka paljon yleisesti ottaen olette käyttäneet mattoa, jos olette Golfia äristäneet? Eli ovet, kattoa, takaronkki sekä lattiaa sieltä täältä ainakin.  :)
VW Golf vr6 -92, Audi 100 C4 AAD (Projekti Opel Rekord E)

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Taskukeke - 01.08.13 - klo:00:02
Minkäs hintaista settiä olet Mikko ajatellut? Pääsisinkö mukaan kimppatilauksen muodossa? :)

Edit: sen verran vielä lisäystä tuohon, että en ajatellut purkaa sisustaa vaan laittaa ihan vain siihen vararenkaan alle koko takakontin alueelle tuota eristysmattoa.

Mun on siis tarkoitus purkaa nyt alkuun takakontista kaikki muovit pois ja löytää se ärsyttävän räminän lähde. Samalla laittaa äänieristystä kaikkialle mihin pääsee laittamaan. Myös muoviosille on tarkoitus noita vaahtomuoveja tms. liimailla. Tuo setti oli aika tarkalleen satasen Autosoundissa, Virossa. Toimituskulut (joista ei tietoa) vielä päälle.

Ei kai tuo STP mitenkään suuresti eroa Silent Coatista, jostain luin että jälkimmäinen olisi helpompi käsitellä eikä vaatisi lämmittämistä muotoiluun. Täällä hyvä vertailu noista: http://autonvaimennus.fi/vaimennustuotteet/butyylikumimatot/. Muutenkin ihan hyvä sivusto tiedonhankintaan.

Ghzeit

Octaviaan paiskattu juhannusken tienoilla 2 bulkkia STP silveriä ja 1/2" Dynalineria. Silveri todella helppokäyttöistä kamaa, kestää käsitellä paljain sorminkin eikä kauheasti tarraa näppeihin (kynnenalusiin kylläkin). Dynalineri pamahtaa kiinni nopeasti ja tiukkaan. Silveristä pystyy myös poistamaan alumiinin jolloin itse tököttiä voi käyttää esim. tiivisteenä kaiuttimien kehysten takana.

Silveriä laitoin kaikkiin ovipelteihin, sekä ulko että välipeltiin, ulkopeltiin pujotin 2kpl n. 20x35cm pätkää kaiuttimien reiistä ja niiden päälle DynaLineria hiukan pienemmät palat ettei kondenssivesi jää jumiin STPn ja Linerin päälle. Kävin myös läpi kaikki pahvit STPllä, vaan en linerilla (koska liian paksua  :( )
Kontin pohja läpi kerroksella silveriä, lokasuojan pellit samoin, kontin luukku ja rekisterikilpi samalla. Lineriä väliin eristämään verhoilut pellistä. Myöhemmin varmaan kontin täyskattaminen linerilla.

Lopputulos, resonanssit tehokkaasti poissa, napakampi keskiäänitoisto joka kumisee olemattoman vähän sekä "etäisempi" rengasmelu. Sen taajuus ikäänkuin muuttui eikä ole nyt niin ärsyttävä vaikka kuuluukin vielä. Lisäksi autossa pystyy nyt keskustelemaan tavallisella puhevoimakkuudella.  :)
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy