Peruutustutkan ja irrotettavan vetokoukun yhteispelistä

Aloittaja heiluhannat, 28.03.12 - klo:11:58

« edellinen - seuraava »

heiluhannat

Tuolla Superb-ketjussa puhuttiin irrotettavan vetokoukun ja peruutustutkan yhteispelistä ja siitä tuli mieleeni, että miten tuon pitäisi mennä Golfissa.

Itsellä on Golf VI Variant, jossa mm. Variant paketti I, joka sisältää mm. etu- ja takatutkan sekä myyjäliikkeessä ennen luovutusta asennettu Kovilin irrotettava vetokoukku.

Viime kesänä, kun kärryä tuli enemmänkin vedettyä, niin alkoi ärsyttää tutkan jatkuva piippaaminen heti kun peruutusvaiihteen kytki päälle (kärryn ollessa kytketty). Tutkahan tietysti piippasi, kun havaitsi, että kärryn aisa on ihan puskurissa kiinni, mutta tuolta Superb-ketjusta ymmärsin, että Skodassa auto tunnistaa, jos vetokoukun sähkösarjaan on kytketty peräkärry ja kytkee tällöin takatutkan pois päältä. Eikö Golfissa ole tällaista mahdollisuutta vai onko autossa jäänyt joku bitti poikittain?

mla

Superb ketjussa kirjoitettiin tehtaan koukusta. Kovililla voi olla eri asia eli ei osaa kertoa autolle, että kärry on perässä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

heiluhannat

Ok, mulle ei ainakaan tuosta viestiketjusta selvinnyt, että olisi puhuttu nimenomaan tehdasasenteisesta koukusta, mutta jos näin on, niin tokihan tehdas- ja jälkiasenteisen koukun välillä voi olla eroja.

Tosin mun mielestä tuo auto kyllä tietää, jos on kärry perässä, koska vilkku muuttuu nopeammaksi/kuuluvammaksi, en nyt muista miten se oli, kun ei ole viimeisen puolen vuoden aikana tullut kärryä vedettyä.

Tupo

LainaaTosin mun mielestä tuo auto kyllä tietää, jos on kärry perässä,
Syttyykö auton takasumuvalo, kun kärry on perässä? Auton "äly" yleensä sammuttaa auton takasumuvalon, kun kärry on tunnistettu.

heiluhannat

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 28.03.12 - klo:12:39
Syttyykö auton takasumuvalo, kun kärry on perässä? Auton "äly" yleensä sammuttaa auton takasumuvalon, kun kärry on tunnistettu.

Tuota en kyllä tiedä. Täytynee tarkistaa, kunhan pääsen seuravan kerran kärryn lähelle.

Tos®

Lisäks mittaristo ilmottaa rikkinäisistä kärryn polttimoista. Hälytin pirahtaa soimaan jos vaunun töpselin repii pois, kun auton ovet ollu hetken lukittuna
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jaripetteri

Olen ollut siinä käsityksessä että nuo ei-OEM koukutkin käyttäsi OEM ohjainpurkkia. Mulla tehdaskoukku Octaviassa ja alkuun vinku peruuttaessa, kävin koodauttamassa takuuseen ja alko myös häly varoittelemaan jos koukun irroittaa. Eli ei ollut koodatut oikein ensin.

On muuten aika herkkä vanhan kärryyn "sinnepäin" johdotuksille ja kytkee äkkiä koko pistokkeen pois vaikka kärryssä kaikki valot palaa oikein vanhemmassa autossa. Ei oikeen tykkää huonoista maadoituksista yms.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

Kale

Mulla vitosvariantissa kiinteä kovil ja takatutka ei piippaa kun kärryn laittaa kiinni. Sen sijaa piippaa jos koukussa on fillariteline ja töpselin paikalla ei ole mitään.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: heiluhannat - 28.03.12 - klo:12:14
Tosin mun mielestä tuo auto kyllä tietää, jos on kärry perässä, koska vilkku muuttuu nopeammaksi/kuuluvammaksi, en nyt muista miten se oli, kun ei ole viimeisen puolen vuoden aikana tullut kärryä vedettyä.

Ã,,kkiseltään tuo kuulostaa minun korvaani siltä, että toinen tai molemmat peräkärryn vilkuista on rikki. Silloinhan vilkku alkaa tiheämmin vilkuttaa, kun joku vilkkujen polttimoista on pimeänä.

heiluhannat

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.03.12 - klo:13:11
Ã,,kkiseltään tuo kuulostaa minun korvaani siltä, että toinen tai molemmat peräkärryn vilkuista on rikki. Silloinhan vilkku alkaa tiheämmin vilkuttaa, kun joku vilkkujen polttimoista on pimeänä.
Kyllä kärryn valot oli kaikki ehjät ja toimivat kuten piti.

Harmi, etten nyt tarkkaan muista, mitä vilkulle tapahtui, mutta jotenkin se reagoi, kun on kärry perässä kytkettynä. En usko, että sekoitan edelliseen autoon, mutta kai sekin on mahdollista..

eGetin

Meillä ainakin V ja VI Varianteissa syttyy mittaristoon palaneen lampun kuva ja ajotietokoneeseen ilmoitus toimimattomasta toisen puolen vilkusta ja samalla vilkku toimii tosiaan nopeammin mittaristossa siihen suuntaan vilkutettaessa mistä on vilkku pimeänä. Ehjällä kärryllä ei vastaavaa luonnollisestikaan tapahdu ja vilkku vilkuttaa normaalisti.

Kale

Mulla syttyy kanssa tuo valo mittaristoon aina jos kytken kärryn autoon virrat päällä. Lisäksi ajotietokone jaksaa herjata palaneesta polttimosta. Kärryssä ei ole vikaa vaan auton pistoke on hieman rikki eli sieltä on murtunut pala pois. Kytkiessä siis vika ilmestyy tauluu mutta kun töpselin laittaa perille niin kaikki valot kuitenkin toimii ja mitään muutosta autossa ei tapahdu vaan vilkut toimii niinkuin ennenkin.

wille84

Pitäisi kytkeä tuka pois (myös tarvike) kun "kärry perässä" eli töpseli kiinni, ja äly tuon takasumarin kohdallakin rajoittuu autonperässä olevaan pistokkeeseen, siellä pinni joka sammuttaa auton oman sumarin muistaakseni kello 10 kohdilla alkuperäis töpselissä.

corex

Sulle on vain unohdettu koodata takatutka. Kovilin kanssa yleensä laitetaan ECS merkkinen johtosarja joka kytketään väylään ja sen jälkeen koodataan tutka ettei se piiipaisi kun peräkärryn töpseli on kytkettynä. Näin ainakin näissä vm.-11 eteenpäin.
Octavia RS TDI -08

heiluhannat

Nyt sain taas kärryn perään ja tutkittua muutaman asian:

1. Muistikuva vilkun erilaisesta toiminnasta oli väärä, eli vilkut toimii ihan samalla tavalla kärryn kanssa ja ilman. Voi olla, että viimeksi kärryn vilkku oli rikki tms. mutta nyt joka tapauksessa näin.
2. Jos takasumuvalo on päällä, kun kytken koukun sähköpistokkeeseen, sumuvalo menee pois päältä. Kojelaudassa palaa edelleen sumuvalon merkkivalo, mutta valo takana ei pala. Samoin jos laitan sumuvalon päälle kärryn ollessa kytkettynä, merkkivalo syttyy, mutta sumuvalo itsessään ei.

Parkkitutka ei vaan mitenkään reagoi kärryyn vaan kaikki taka-anturit reagoivat kuten ilman kärryä ja radion (RCD-310) näytössä näkyy ihan samat viivat kärryn kanssa ja ilman.

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: heiluhannat - 23.05.12 - klo:21:35
Parkkitutka ei vaan mitenkään reagoi kärryyn vaan kaikki taka-anturit reagoivat kuten ilman kärryä ja radion (RCD-310) näytössä näkyy ihan samat viivat kärryn kanssa ja ilman.

Koodattu väärin, noin se mullakin oli alkuun.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

heiluhannat

Kiitos kaikille vastauksista.

Otinkin tuossa välillä jo yhteyttä myyjäliikkeeseen, joka lupasi selvitellä asiaa maahantuojalta kun eivät osanneet suoraan sanoa, miten asian pitäisi mennäm mutta eiköhän näillä tiedoilla päästä eteenpäin.

heiluhannat

Myyjäliike (Volkswagen Center Helsinki) hoiti asian hienosti, kunhan oli saatu selvitettyä, miten takatutkan pitäisi toimia ja odottaessa koodasivat niin, että nyt näytössä näkyy kärry ja takatutka on pois päältä, kun kärry on kytketty vetokoukun sähköpistokkeeseen.

HiTecci

Muistutus: Jos autossa on 13-pin liitin ja laitat siihen 7-pin adapterin kiinni, auton takasumari on pimeänä. Tuo on syytä muistaa katsastukseen ajaessa ettei tule lappuihin turhia korjauskehoitus-merkintöjä - ja luonnollisesti myös tilanteissa jossa takasumarille on tarvetta ;D Tietty helpointa lienee vain "säilytellä" tuota adapteria jossain muualla kuin liittimessä paikoillaan silloin kun sille ei ole käyttöä ::)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy