Uusi 2011-> Alhambra

Aloittaja arskas_s, 14.12.11 - klo:20:12

« edellinen - seuraava »

AnttiS


Nyt on Alhambra saapunut ja ajettu kotiin.  :D Alustanumeron mukaan 2015 mallivuoden auto, vaikkei tuossa mitään ihmeempiä eroja taida olla.

Kesälomat sotki vähän myyjäliikkeen kuvioita, eikä Remucia osaavaa kaveria ollut viikkoon paikalla joten jätettiin pois. Sen sijaan heti iltapuhteina vaihdoin RNS-510:n normisoittimen tilalle.

jarmaho

Komian näkönen peli, onnittelut autosta!!

P.S. Minäkin haluan XXX-XXX rekkarin :D, tosin tunnus saisi olla Zzz-Zzz  ;D
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä: ID.4, Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

Yippo

Osaako joku sanoa saako tuon sähkötoimisen takaluukun poiskytkettyä manuaaliseksi? Meillä kun auton perässä majailisi aika-ajoin koiria niin etenkin kesäkuumalla luukku on hyvä saada jäämään raolleen. Onko tuo mahdollista sähköluukun kanssa?

niksa

Luukun saa pysäytettyä painamalla nappia uudestaan. Logiikka toimii siten, että lähtee nappia painettaessa aina eri suuntaan, kuin viimeksi. Jos liikkuu kun painetaan, niin pysähtyy.

Yippo

Sepäs hyvä. Tuommoinen (http://lemmikkitarha.blogspot.fi/2012/09/ilmaa-autoon-turvallisesti.html) meillä on käytössä ja se on aika näppärä vekotin kun luukun saa raolleen, mutta silti lukkoon tarvittaessa.

Yippo

Lainaus käyttäjältä: JSa - 24.02.12 - klo:21:20
Toinen juttu on että flekti on muutaman kerran jäänyt pyörimään "täysiä" kun auton on sammuttanut. Pyörii jokusen minuutin ja sammuu. Samalla nenään pistää joku outo "lämmin" haju. Mahtaako tämäkään olla kovin yleistä?

En ihan heti löytänyt tähän vastausta, mutta taitaa tehdä hiukkassuodattimen puhdistuspolttoa.

jarmaho

Lainaus käyttäjältä: Yippo - 02.09.14 - klo:11:57
En ihan heti löytänyt tähän vastausta, mutta taitaa tehdä hiukkassuodattimen puhdistuspolttoa.
Jep, joko puhdistuspoltto ollut käynnissä kun pysähdytty tai sitten poltto juuri päättynyt.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä: ID.4, Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

Yippo

Noniin, eli syy siihen miksi aloin topiccia lukemaan on että alkoi Sharan-kuume nousemaan tuossa viikonloppuna. Perheellä on nyt 3 ja puoli vuotta ollut ajossa Caddy Maxi 1.9TDI DSG Comfortline. Ja alusta on kova ja eturivin takapuolella ei vaihu ilima. Mutta nyt iski hirvee epäilys, sen verran on raportoitu tuota AdBlue-ongelmaa ja just tota pelkäämääni sähköovi/takaluukku ongelmaa että ei tiedä uskaltaako vaihtaa. Budjettihan ei riitä kun ihan tuonne edullisimman pään käytettyihin autoihin, mutta ei nyt kuitenkaan haluais ihan 300tkm ajettua ottaa että mieluumin 200tkm ajettu. Tokihan noista on jo ne pahimmat maanantaikappaleet korjattu, mutta alkaa varmasti just nuo ovimoottorit ja -anturit vikaantua. Itellä ei oo mitään hinkua tai tarvetta ottaa sähköovilla kun tähänkin asti on pärjätty Caddyn liukuovien kanssa. Eiköhän ne oo ihan samanlaiset kun Sharanissakin. Ja meän 6-vuotias poika osaa niitä ihan hyvin käyttää.

niksa

#248
Ihan 100% varmaksi on paha sanoa toimiiko haka sähköluukun kanssa. Ei tarvitse paljoakaan vastusta sulkeutuessa, kun lähtee uudestaan auki oletuksella, että jotain on välissä. Asia ratkennee ihan esittelyauton avustuksella kokeilemalla luukun sisällä kaukosäätimen kanssa istuen.

Auto on aina lottoamista, tosin näissä toivotaan, ettei osu kohdalle :)

Takaluukku tuskin on vikaherkempi kuin muut farmarit. Liukuovien liikuttelun toimiessa vaijerilla venyminen on varmaan ominaisuus. Oven kiskot syytä pitää puhtaana. Itsellä niissä oli puolen vuoden käytöllä jonkin verran hiekkaa. Pesu oli huuhtelemalla helppoa, kun alakisko on umpikotelossa, kuivaaminen ei sitten niinkään. Eka kerta kun tarvitsin hallitunkkia auton pesussa, että sai kotelon valumaan tyhjäksi.

Veikkaan, että liukuovet ovat raskaammat kuin Caddyssa, koska auto on paremmin äänieristetty. Täysin mutua, kokeile itse, jos löydät jostain ilman sähköovia.

BlackSuperb

Tuli tuollainen 7h 2011 malli hommattua. Liki 140t mittarissa jo pohjilla, diesel + dsg yhdistelmällä. On mahdottoman lepposa ja vakaa ajettava isolla tiellä. Tutkat puuttuu että hieman arveluttaa rouvan peruuttelu mutta hyvin menny toistaseks.
Ja isokin mies mahtu takariville kun kokeilin. Kuinkas lämpö on talvella piisannu vai kannattaako viimasuoja hommailla jo ajoissa?

opation

Onnittelut hankinnasta. Lepposa kuvaa hyvin näitä autoja, mukava pitkillä matkoilla.

Itse hain heti ensimmäisenä sen viimasuojan ja sen sai vieläpä ilmaiseksi. Riittänee vaan ilmoitus että se on kylmä, ja olihan se ilman suojaa vaikka siinä on webasto. Tosin jostain olin lukevinani että olisi ollut kilometriraja sen ilmaishankinnalle, mutta ei se oikein ole perusteltavissa jos kylmä tulee.

BlackSuperb

Pitääpä katsoa kun kelit kylmenee, että miten tarkenee. Webasto autossa on (jälkikäteen asennettu?) ja vielä pienet aamupakkasen aiheuttamat jäät ovat hyvin sulaneet takaikkunoistakin ja nopeasti muksut takapenkillä valittaneet että on jo kuuma.

Itsellä on talli, joten hieman harmittaa ettei autossa ole lohkolämppäriä eli webaston varassa pitäisi olla niin käynee akun päälle suht lyhyillä (n. 20 min) työmatkoilla. Vois lohkolämppärin hinnan kysäistä huollosta kanssa.
Onko tuon AdBluen kanssa tosiaan niin, että joutuu huoltojen välissä lisäilemään eli kannattaako täällä syrjäseuduilla hommata sitä kannullinen jemmaan?

niksa

Kyllä se AdBluen tarve voi osua huoltojen väliin.
En tiedä saavatko huollossa lisättyä sitä ennen kuin elektroniikka pyytää. Varmista huollosta tuo, jos tosiaan ei tavaraa mistään saa järkevän ajomatkan päästä.

Sitähän saa muuten muualtakin kuin marmorilta esim http://www.neste.fi/hakulista.aspx?path=2589%2c2655%2c2710%2c2821%2c2822%2c2823%2c3198

Marmorin pikkupullosta pohja pois, niin voi käyttää sitä suppilona. Tämän vinkin muistan jostain lukeneeni.

jaripetteri

Jostain luin että mittareista jos tuota ureaa haluaa niin tarvii olla jokin erikoispönttö että mittari suostuu sitä laskemaan. Tietääkö tästä joku jotain?

Oli koeajossa Alhambra tuossa viimeviikolla ja kyllähän tuo asialliselta vehkeeltä vaikutti. Hiljaisuus yllätti (Ocu II jälkeen siihen ei kyllä ihmeitä tarvita) ja mukavan leppoisa oli ajella. Ja tilaa löytyy. Toisen sähköoven poika sai kertaalleen jumiin ajelemalla sitä edestakaisin muutaman kerran ja niistä täälläkin ollut juttua. Onko tuo ovi kuinka raskas ilman sähköjä? Näyttäisi olevan saksassa ainakin paljon käytettyjä tarjolla ilman sähköovia. Etkasta koitin kolata olisiko nuo jälkiasennettavissa ja miksei mutta osien hintaa mitä löysin eroja niin lopetin 2ke kohdalla laskemisen, taisi olla vasta eka ovi kyseessä. :)
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

niksa

No näinhän se näyttää olevan...

LainaaHuoltiksilta saa, ei tosin kaikilta. Ureapumppu on yleensä raskaan kaluston D-pisteen yhteydessä, tarvii sopivan luottokortin. Jos otat pumpusta kanisteriin niin tarvit vielä sen irrallisen magneettikakkaran, että pumppu antaa enemmän kuin 20 millilitraa kerrallaan. Jos on muutaman kilometrin päässä huoltis, mistä ureaa saa, niin ehkä kätevintä on hankkia ko. firman yritysluottokortti ja hakea mittarilta tarvittaessa. Ei tarvi investoida omiin pumppuihin yms. ja mittarilla hintakin on yleensä kohdallaan.

Sitten on tietysti maatalouspuoli http://www.agrimarket.fi/Koneet/Tarvikkeet/Kemikaalit/adblue-200-l/. Pakkauskoot menee vain niin järjettömiksi henkilöautokäyttöön.

opation

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 02.10.14 - klo:11:52
Jostain luin että mittareista jos tuota ureaa haluaa niin tarvii olla jokin erikoispönttö että mittari suostuu sitä laskemaan. Tietääkö tästä joku jotain?

Oli koeajossa Alhambra tuossa viimeviikolla ja kyllähän tuo asialliselta vehkeeltä vaikutti. Hiljaisuus yllätti (Ocu II jälkeen siihen ei kyllä ihmeitä tarvita) ja mukavan leppoisa oli ajella. Ja tilaa löytyy. Toisen sähköoven poika sai kertaalleen jumiin ajelemalla sitä edestakaisin muutaman kerran ja niistä täälläkin ollut juttua. Onko tuo ovi kuinka raskas ilman sähköjä? Näyttäisi olevan saksassa ainakin paljon käytettyjä tarjolla ilman sähköovia. Etkasta koitin kolata olisiko nuo jälkiasennettavissa ja miksei mutta osien hintaa mitä löysin eroja niin lopetin 2ke kohdalla laskemisen, taisi olla vasta eka ovi kyseessä. :)

Kyllä meidän 6v tyttö sitä ovea sujuvasti käyttää jos auto ei ole älyn jyrkkään rinteeseen parkkeerattu. Toki minäkin olisin halunnut sähköovet, mutta kun niitä ei ole niin on yksi potentiaalinen ja vikaantuessaan erittäin raivostuttava kohde vähemmän.

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: opation - 04.10.14 - klo:22:00
Kyllä meidän 6v tyttö sitä ovea sujuvasti käyttää jos auto ei ole älyn jyrkkään rinteeseen parkkeerattu. Toki minäkin olisin halunnut sähköovet, mutta kun niitä ei ole niin on yksi potentiaalinen ja vikaantuessaan erittäin raivostuttava kohde vähemmän.

Joutuu varmaan tuolta alkupään enempi ajettuja yksilöitä kattelemaan jos tuollaiseen päädytään niin tämä on kyllä ihan hyvä tieto. Ei siis ihan välttämätön varuste ja tosiaan ei ihan mahdottomasti luottamusta herättänyt noiden toiminta, auto oli kuitenkin uusi esittelyauto joka kaverilla oli illan ajossa. Oikeastaan juuri muuta negatiivista tuosta ei pienen lenkin aikana kyllä keksittykkään.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

nemos

Lainaus käyttäjältä: niksa - 02.10.14 - klo:11:59
Sitten on tietysti maatalouspuoli http://www.agrimarket.fi/Koneet/Tarvikkeet/Kemikaalit/adblue-200-l/. Pakkauskoot menee vain niin järjettömiksi henkilöautokäyttöön.

IKH:n valikoimissa on 10 litran kanisteri hintaan 16,40. Tuo lienee käyttökelpoinen kokoluokka?
Volvo XC60 T8 Inscription

mlpplm1

No, nysse on takana, eka katsastus siis:

-Toisen kulmavalon suuntaus oli vähän liian ylös, kun siihen on kai osunut kivi tms., kun umpiossa on halkeama (->korjauskehotus).

-Vakavampi vika oli se, että tyyppikilpi ei vastannut rekisteriotteen tietoja. Tarkistivat vielä Trafin tietokannasta ja sinne oli joku peukaloinut jälkikäteen vielä eri tiedot. Missähän mättää? Ei kai noita tietoja voi kuka tahansa muutella? Trafin ohjeistuksen mukaan auto tulisi hylätä tällaisessa tapauksessa, mutta onneksi nää jampat päästi läpi, muuten olisi auto ajokiellossa viikon päästä. Täytyy vaan ottaa yhteys maahantuojaan ja kysellä, että: "mitä v**tua?" Uuden tyyppikilven saamisessa saattaa vierähtää viikkoja...

...eli kannattaa tarkistaa tyyppikilpi (vs. rekisteriote) hyvissä ajoin ennen katsastusta.

Timba

Onko kenelläkään Alhambraajalla kytkin tai kaksoismassavauhtipyörä oireillut mitenkään?

Olen itse satunnaisesti viime aikoina kiinnittänyt huomiota kolahdukseen, joka kuuluu vaihtamisen yhteydessä.
Seat Alhambra 2,0 TDI Style 4WD 7p
Ex. VW Polo 1,3 / Golf IV Variant 1,6 & 1,9 TDI / Skoda Octavia Scout 2,0 TDI

Toope

Alhambralla ajettu reilu 12000km. Huoltovälinäyttö on kokoajan näyttänyt öljynvaihto 15000km:ssä ja huolto 30000km:ssä. Autossa longlife öljynvaihtoväli. Mahtaako olla väärin ohjelmoitu vai miksi tarjoaa öljynvaihtoa 15 tonnissa?

jarmaho

Omassa Sharanissa yli 28600km ja nyt kertoo että "1400km, öljynvaihto ja tarkastus". Suosittelen tutustumaan ohjekirjaan + ja tarkistamaan vielä tiskiltä. Tuon longlifen pitäisi tarkoittaa että auto itse päättelee koska pitäisi öljyt vaihtaa maksimatkan ollessa 30tkm (eli oudolle tuntuu tuo 15tkm matka öljynvaihtoon).

Itselle kuitenkin kerrottiin luovutuksen yhteydessä että huolto-ohjelma kulkee seuraavasti: 30tkm/2v ja ensimmäinen huolto, sen jälkeen viimeistään vuoden päästä tarkastus ja sen perään huolto longlifen mukaan (30tkm/2v), taas tarkastus vuoden päässä huollosta.... Eli käytännössä en tule enää ajamaan täyden LL syklin (~30tkm) mukaisesti vaan teetän huollot vuoden välein (jää tarkastukset ja niillä rahastaminen pois).
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä: ID.4, Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

Timba

HEP hylsy katsastuksesta!

Valmistajan kilven tiedot poikkeavat rekisteröintitiedoista.
Akselimassa ovan kilvessa eri kuin rekisteröintitiedoissa.
Kiitos tälle foorumille, että osasin henkisesti varautua asiaan, mutta en ehtinyt tarkistella asiaa ennakkoon.
Onneksi valitsin ennakkovaroitustietojen pohjalta lähellä olevan konttorin.
Inssin mukaan heille riittää maahantuojalta dokumentti, joka kertoo uuden kilven tilaamisesta, tällä dokumentilla hylkäyksen saa kuitattua.

PS.
Alhambra -kuskit hoitaa sitten rekisteröinnin loppuun omatoimisesti, koska maahantuojalla on ollut maahantuontivelvoitteiden kanssa haasteita :-)
asiakaspalvelu@vv-auto.fi / puh. 010 533 8310 (arkisin klo 8-12) palvelee tässä asiassa.
Seat Alhambra 2,0 TDI Style 4WD 7p
Ex. VW Polo 1,3 / Golf IV Variant 1,6 & 1,9 TDI / Skoda Octavia Scout 2,0 TDI

Timba

Sain maahantuojan edustajalta nopeasti seuraavan vastauksen:

Lainaatämän ja kaikkien muiden vastaavien Seat Alhambra-autojen massatiedot on korjattu Trafissa ja korjatut tiedot tulostuvat uudelle rekisteröintitodistukselle. Tämä on siis alun perin Trafin tietojärjestelmissä (WVTA) ollut virhe. Autoon siis ei tarvitse tilata tyyppikilpeä sillä se ei ole virheellinen.

Katsastaja olisi voinut tarkistaa tiedot Trafin tietojärjestelmästä ennen kuin antaa hylätyn päätöksen katsastuksesta.

Katsastaja näytti minulle tietojärjestelmän tiedot ennen hylkäystä ja nyt pallottelemme kuinka asiassa seuraavaksi edistetään. Katsastaja osoittaa syylliseksi maahantuojan/valmistajan, joka heittää pallon Trafille.
Omasta näkökulmastani luokattomasti hoidettujen maahantuojavelvoitteiden hoitamisesta annoin jo palautetta.
Asiaa olisi hienosti voinut huomioida esim. tiedottamisella (yksinkertaisimmillaan jälkimarkkinointiviestinnässä), jotta epäselvyyksien hoitamiseen olisi saanut heti työkaluja. Perinteisesti asiakkaan käyttämä aika on tässä liiketaloudellisessa ajatusprosessissa normaalisti 0e/h.
Seat Alhambra 2,0 TDI Style 4WD 7p
Ex. VW Polo 1,3 / Golf IV Variant 1,6 & 1,9 TDI / Skoda Octavia Scout 2,0 TDI

niksa

Asemalle ja pyytää sieltä sitten soittamaan vv-autolle?
Tai sitten testaamaan espanjankielentaitoja Trafin asiakaspalvelun kanssa?  :)

Pallottelu on kivaa, varsinkin kun se on sähköpostilla ihanan helppoa, puhelimessa pykälän vaikeampaa.

Tarkistin oman tyyppikilven ja rekisteriotteen, ne ainakin täsmäsivät, eli lienee alkupään autojen ongelma tämä virhe.

Timba

Sain aamulla sähköpostia VV-Autosta, josta ilmoitettiin, että katsastaja laittaa uuden rekisteriotteen postiin.
VV-Auto hoiti asian odottamaani paremmin ja asian hoitamiseen meni aikaa viikko.
Seat Alhambra 2,0 TDI Style 4WD 7p
Ex. VW Polo 1,3 / Golf IV Variant 1,6 & 1,9 TDI / Skoda Octavia Scout 2,0 TDI

mlpplm1

Lainaus käyttäjältä: Timba - 11.12.14 - klo:10:39
Sain aamulla sähköpostia VV-Autosta, josta ilmoitettiin, että katsastaja laittaa uuden rekisteriotteen postiin.
VV-Auto hoiti asian odottamaani paremmin ja asian hoitamiseen meni aikaa viikko.

Kiitokset vaan asian hoitamisesta VV-auton suuntaan! Itse en viitsinyt vielä asialle tehdä mitään, kun ajattelin, että aika hoitaa asian kuntoon. Näin kävikin ja Trafista tuli kirjeenä uusi rekisteriote ja pahoittelukirje virheen johdosta. Linee siis Trafin virhe alunperin ja siihen viittaisi sekin, että noita systeemissä näkyviä rekisteritietoja oli peukaloitu alkuperäisen rekisteriotteen tulostamisen jälkeen (tosin eivät sielläkään vastanneet auton tyyppikilven tietoja).

arskas_s

#267
Minkä verran on LongLife-vuosihuolto 60tkm + DSG + jarrunesteiden vaihto maksanut autoissanne?  :)

How to change DSG transmission oil
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 13.01.15 - klo:21:09
Minkä verran on LongLife-vuosihuolto 60tkm + DSG + jarrunesteiden vaihto maksanut autoissanne?  :)

How to change DSG transmission oil
Nyt on LongLife-vuosihuolto 60tkm VW Hertoniemessä tehty ja hintaa kertyi mukavasti 850â,¬.
Itseä jäi mietityttämään mottorin ilmasuodattimen vaihtoväli, joka on huolto-ohjelman mukaan 90 tkm.
PA- ja ilmasuodattimen vaihtoväli
Pitäisikö moottorin ilmasuodatin vaihtaa itse nyt?
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

Timba

Mistä tuo 60tkm huollon hinta noin korkealle hyppäsi?
Vai paljonko DSG:n öljynvaihto tuo hintaan osuutta?
(oma Haldex:in öljynvaihtoa lupailtiin mielestäni n. 100e hintaan).
Seat Alhambra 2,0 TDI Style 4WD 7p
Ex. VW Polo 1,3 / Golf IV Variant 1,6 & 1,9 TDI / Skoda Octavia Scout 2,0 TDI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy