Uusi 2011-> Alhambra

Aloittaja arskas_s, 14.12.11 - klo:20:12

« edellinen - seuraava »

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: mlpplm1 - 19.02.12 - klo:13:03
Mittarinopeus 100kmh on GPS:n mukaan 92kmh. (GPS on luotettava, on vertailtu useisiin muihin gepseihin ja todettu lukemat yhtäpitäviksi) Taisi olla sama talvirengaskoko. Muissa nopeuksissa aika tavalla sama prozentti.
Mittarinopeus 100 km/h näyttää GPS:ssä 95-96 km/h. :)
Ei ole kovin paha heitto.
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

mukkis

Hei onko Alhambra/Sharan käyttäjillä miten kovilla pakkasilla riittänyt lämpö (TDI), entä miten
on ovet toimineet, onko ollut ongelmia sähkötoimisten liukuovien kanssa.
Ja kaikki muutkin kommentit ovat tervetulleita.
Kyselee mahdollisesti tuleva Sharanin omistaja.

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: mukkis - 21.02.12 - klo:12:38
entä miten on ovet toimineet, onko ollut ongelmia sähkötoimisten liukuovien kanssa.
Ovet ovat toimineet hyvin. Ei ole ollut kuin yksi jäätyminen, joka johtui runsaasta lumisateesta ja sisälämmittimen käytöstä.
Oli lumi sulanut ja sen jälkeen vesi oli jäätynyt oven ja tiivisteiden väliin. Sulatus auttoi.
:)
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

troh

Sharan TDI lämpenee kovin hitaasti ja kulutus kylmällä on suurta. Jos kesäpäivän ajot menee 6-7l/100km, niin kylmänä talvipäivänä lukema on 9-10l/100km. Maantiellä ero pienenee, eli kun kesällä pääsee 5,5l/100km 100km/h, niin talvella menee samat 80km/h nopeudella. Vastaavasti, kun on talvirajoitukset ja lämpimät kelit, saattaa päästä alle 5l/100km. Ajotietokone ei taida ottaa polttoainelämmitintä huomioon, koska sen mukaan kulutus ei juurikaan kasva, vai onko se sitten huoltiksen mittari, joka talvella veloittaa enemmän?  ;D Joka tapauksessa, talven kaupunkiliikenteessä 700km tankilla on ihan hyvä suoritus, kun kesällä tonni menee rikki kohtuullisen helposti.

Minun auto on varhaista mallia ja siinä oli alkuperäiset ovien avausvaijerit. Huolto halusi ne välttämättä vaihtaa uusiin takuukampanjana. Vanhat toimi ihan hyvin, eli ei kertaakaan ole ollut ongelmia. Uudetkin on toimineet hyvin.

Sen sijaan Park Pilot on ihan hukassa lumen ja jään kanssa. Se peruuttaa kinokseen ja sitten luovuttaa.

mlpplm1

Lainaus käyttäjältä: mlpplm1 - 19.02.12 - klo:13:03
Mittarinopeus 100kmh on GPS:n mukaan 92kmh. (GPS on luotettava, on vertailtu useisiin muihin gepseihin ja todettu lukemat yhtäpitäviksi) Taisi olla sama talvirengaskoko. Muissa nopeuksissa aika tavalla sama prozentti.

Korjataan sen verran, että talvinakit on 205/60/16, eli samat kuin vandrockilla.

JSa

LainaaHei onko Alhambra/Sharan käyttäjillä miten kovilla pakkasilla riittänyt lämpö (TDI)
Kyllä meillä on alhabrassa tarjennut, toki kaupunki ajossahan se ei kummoisesti ehdi lämpiämään.
Tässä taannoin kiinnitin huomiota seuraavanlaiseen ilmiöön:
Ulkona pakkasta n. -20 astetta niin jäähdytysnesteen lämpömittari souti koko 450km:n matkan n.50 asteen( vaakasuorassa) ja 90 asteen väliä.
Öljyn lämpötilaa en tuolla matkalla ymmärtänyt tarkkailla.
Onko teillä muilla ollut vastaavaa?

Toinen juttu on että flekti on muutaman kerran jäänyt pyörimään "täysiä" kun auton on sammuttanut. Pyörii jokusen minuutin ja sammuu. Samalla nenään pistää joku outo "lämmin" haju. Mahtaako tämäkään olla kovin yleistä?

Muuten olen ollut autoon erittäin tyytyväinen, eikä vielä ole hetkeäkään hankinta kaduttanut.
-Seat Alhambra CR TDI 184HP DSG7 FR 4DRIVE -17
-www.facebook.com/riverbulls

vandrock

Tutustuminen Sharaniin jatkuu:  Joitakin työkaluja löytyi, joskin eri paikasta kuin ohjekirja lupasi. Ei kuitenkaan tunkkia. Eikä 7-paikkaisessa mallissa ole edes renkaanpaikkaussettiä. Suvikumit ovat "puhkeamattomat" mutta talvirenkaat tavalliset. Luotattako tuuriin vai onko mukana kompuraa, paikkapulloa tms?

vandrock

Tehdas ja maahantuoja eivät todellakaan ole varautuneet talvirenkaan puhkeamiseen. Sharaniin ei toimiteta edes lisätarvikkeena tunkkia, paikkaussettiä tai kompressoria. Tulevat kai tarvittaessa pumppaamaan. Tai sitten pitää ostaa tarvikkeet itse.

arskas_s

Itse olen hankkinut pienen kompressorin ja paikka-aine pullon autoon. Tuolla kompressorilla on muutakin käyttöä esim. mökillä korttikärryn renkaan tai kumipatja täyttöä.

Renkaan paikka-aineet testissä
Nokian Renkailta löytyy kesä ja talvirenkaat "puhkeamattomina" versioina:
Nokian Renkaiden Flat Run/Run Flat -tuotteet
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

arskas_s

#39
Talveen sopiva tilaneliveto Espanjasta  ::)  :-* eiku Portugali Palmela  ;)

Suomen markkinoilla ei ole kovin monta nelivetoista, kohtuuhintaista tila-autoa. Seat Alhambra 4WD onkin hyvissä kilpailuasetelmissa, ellei espanjalaisuus pelota talviautoa valitessa.

Taloussanomat
4.3.2012 06:14
On makuasia, sanooko 7-paikkaista Alhambraa espanjalaiseksi vai yleiseurooppalaiseksi autoksi. Sama auto saattaa nimittäin tulla tienpäällä vastaan myös Volkkarina.

Emoyhtiö Volkswagen myy omaa versiotaan Sharanin nimellä. Ostajan kannalta olennaisin ero on siinä, että saksalaismalli on viisipaikkainen. Sekä tietysti hinnassa: Alhambra maksaa selvästi vähemmän.

Ilta-Sanomien koeajossa 4WD-Alhambra osoittautui tilavaksi ja vakaaksi kulkijaksi huonossakin kelissä.

Nelivetomalli maksaa kolmisen tuhatta euroa enemmän kuin vastaava etuveto-Alhambra. Tälläkin hinnalla autoa on pidettävä varsin edullisena kompromissina tilantarvitsijoille. Moni muu seitsenpaikkainen neliveto tila-auto onkin jo pikkubussiluokkaa.

Alhambran ajettavyys on kohdallaan, ja sähköisellä monilevykytkimellä toteutettu neliveto on toiminnaltaan tällaiseen automalliin sopivan rauhallinen.
Kulutus nousi koeajossa runsaalla litralla tehtaan ilmoittamiin lukuihin verrattuna.

Tilajärjestelyt ovat myös kohtuullisen toimivia. Taaimmaiset paikat sopivat aikuisillekin, vaikka matkatavaralle ei seitsemän ison ihmisen kyydityksessä jääkään kovin paljon tiloja. Takapenkeille meno ja poistuminen vaatii pientä voimistelua, kuten yleensäkin tämäntyyppisissä autoissa.

Parkkihalleissa ja muissa ahtaissa tiloissa pyöriteltäessä Alhambran ulkomitat tuntuvat isoilta. Liki viisimetrinen auto ei taivu joka paikkaan vaivatta. 1,9 metrin leveyskin vie tilaa.

Ostajan näkökulmasta harmillisinta Seatin varustelun valinnassa on emoyhtiön mallipolitiikka.

Seatinkin 140-hevosvoimaisen dieselin jatkeeksi saa valitettavasti vain manuaalivaihteiston, vaikka konsernilla olisi tuotannossa erilaisia hyviä automaattilaatikkoja pilvin pimein. Niitä ei vain näköjään riitä tarpeeksi muille kuin Volkswageneille ja Audeille.
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

vandrock

Nyt on nopeusmittari tarkka. Muutin Ross Techin piuhalla ja läppärillä anturin arvon 04 (VW Polo!) arvoksi 08, jolloin 9% mittarivirhe kutistui noin puoleen kilometriin. Tällä kelpaa jo ajella vaikka poliisin tehovalvonnassa, kun ei tarvitse veikkailla ja laskeskella omaa vauhtia. Matkamittari näyttää silti varsin tarkasti.

Todennäköisesti suvikumeilla täytyy säätää arvoa vähän pienemmäksi -- liian vähän näyttävä mittari olisi laiton -- mutta muutos sujuu minuutissa. Voin vain suositella.

mlpplm1

Lainaus käyttäjältä: vandrock - 15.03.12 - klo:13:55
Nyt on nopeusmittari tarkka. Muutin Ross Techin piuhalla ja läppärillä anturin arvon 04 (VW Polo!) arvoksi 08...

Kerro ihmeessä lisää (mistä piuha, mistä softa, pääsetkö usb:n kautta järjestelmään käsiksi??).

vandrock

Näin se menee aloittelevan amatöörin näkökulmasta (en ota vastuuta mistään, mutta näin minulla toimi):

1) Tilaa JariPetteriltä Ross-Techin MicroCan. USB on toisessa päässä, ohjelman saa valmistajan sivuilta, päivitykset hoituvat. Autonpuoleinen pistoke löytyy kuljettajan jalkatilasta konepellin avauskahvan vierestä.
www.obd.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=118&category_id=6&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=36

Kova hinta, mutta sillä ja läppärillä pääsee syvälle VW:n sielunelämään. Halpakopiot pätkivät, kalliimpaa mallia ei tarvita. Moni palstalla tarjoaa edullista asiantuntija-apua, mutta oma piuha on pitkän päälle hauskempi.

2) Imuroi Ross-Techin sivuilta uusin VCDS-ohjelma. Siellä on myös paljon ohjetta ja virtuaalikäsikirjaa. Tukea varten kannattaa rekisteröityä.

3) Piuha kiinni autoon ja läppäriin, virrat päälle, ohjelma käyntiin.

4) Select control module " 17-Instruments " Coding 07 " Long Coding Helper

5) Muuta Bit 0-3 nykyisestä arvosta (esim 04) isompaan, esim (07 tai 08). Merkkaa toki muistiin alkuperäinen arvo. Exitillä/escapella pääsee takaisin. Katumusnappi palauttaa aiemman arvon.

6) Paina ”Do it!”

7) Jos ohjelma herjaa WSC:stä (korjaamontunnistuskoodi), paina YES (käyttää arvoja 12345/jne)

8) Sulje ohjelma, irrota piuhat ja kokeile GPS:llä, missä mennään. Todellista nopeutta vähempää ei auton mittari saa näyttää.

Tuolta VAG-COM/VCDS "palstalta löytyy tietoa siitä, mitä kaikkea muuta tällä kaapelilla ja läppärillä voi tehdä. Vikakoodeja on kiva lukea, mutta mitään ei kannata mennä muuttamaan ennen kuin tietää varmasti mitä tekee. Muuten vielä kaatuu koko kiesi.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1441.msg21169#msg21169

Nopeudensäädöstä lisää:
http://www.myturbodiesel.com/1000q/a5/speedometer-read-fast-adjustment-VW.htm

Jutun yläosa kertoo vanhasta mallista, mutta alaosa nykypäivän Folkkareista.

AnttiS

Tulossa yksi Seat Alhambra lisää: kaupat uudesta 2.0TDI 140 DSG Stylestä on nyt sovittu. Auto löytyi satamasta, ja toimitetaan vielä tämän kuun puolella, jolloin selviää pienemmällä autoverolla. Pari viikkoa ei ole pitkä toimitusaika - silti odottavan aika on.

AnttiS

.. jatketaan vielä kysymyksellä vetokoukusta ja tutkista takana. Onko kokemuksia, sotkeeko (kiinteä)koukku systeemin, vai onko anturit niin ettei koukku hämää?

mlpplm1

Lainaus käyttäjältä: vandrock - 15.03.12 - klo:18:11
Näin se menee aloittelevan amatöörin näkökulmasta (en ota vastuuta mistään, mutta näin minulla toimi):

1) Tilaa JariPetteriltä Ross-Techin MicroCan. USB on toisessa päässä, ohjelman saa valmistajan sivuilta, päivitykset hoituvat. Autonpuoleinen pistoke löytyy kuljettajan jalkatilasta konepellin avauskahvan vierestä.

Kova hinta, ...


Kiitokset yksityiskohtaisesta kuvauksesta! Hinta on todellakin kova yhdestä mittarin modauksesta (300,). Ehkä tyydyn talvella muokkaamaan mielessä nuo mittarilukemat, kun kesäkumeilla virhe on varmaan pienempi.

vandrock

Jep. Yksittäistä toimenpidettä kuten mittarinsäätöä varten kannattaakin pyytää apua vagarenalta löytyviltä VCDS-kavereilta, jotka hoitavat homman pientä korvausta vastaan.

Itse ostin oman kaapelin, koska ilman sitä on kuin ajaisi autolla jossa on sinetöity konepelti. On kiva nähdä mitä autossa tapahtuu ja on tapahtunut. Kun voi lukea vaikkapa vikakoodeja, tietää koska on korjaamokäynnin paikka.

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: vandrock - 15.03.12 - klo:13:55
Nyt on nopeusmittari tarkka. Muutin Ross Techin piuhalla ja läppärillä anturin arvon 04 (VW Polo!) arvoksi 08, jolloin 9% mittarivirhe kutistui noin puoleen kilometriin.
Vaihdoin myös 04 (VW Polo!) -> arvoksi 08. Nyt on mittarin näyttä sama kuin GPS näyttämä. Kiitos tästä vihjeestä ja ohjeesta vandrock.  ;D
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

arskas_s

Löytyykö lyhyitä roiskeläppiä Sharan & Alhambran takapyörille? :-\
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

vandrock

Hyvä arvio neliveto-Alhambrasta uudessa TM:ssa http://tekniikanmaailma.fi/arkisto/lehtiarkisto?HaeNumero2=true&year=0&number=x. Vain lämppäristä eivät tykänneet, kuten eivät Sharanin talvitestissäkään. Oma lyhyt kokemus kylmäkäynnistyksestä kunnon pakkasessa on toista: Webasto lämmitti jalkoja liikaakin. Aiemmista autoistani Peugeot 406 GW (ilman lisälämmitintä) ja Citroën 2CV6 (styrox-, pahvi- ja keinoturkis-edition) sen sijaan lämpenivät vasta sadan kilometrin ajon jälkeen.

arskas_s

#50
Vuonna 2011 isojen tila-autojen Suomen myyntitilastojen kärjessä olivat Fordin S-Max ja Galaxy-mallit sekä VW-konsernin nyt nelivetoisenakin saatavat sisarautot Volkswagen Sharan ja Seat Alhambra.
Nelivedon yhteydessä on aina kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ja konsernin monesta automallista tuttu dieselkäyttöinen 103 kW:n moottori. Ajamassamme Seatissa on Style-varustetaso, joka on kahdesta valinnaisesta tasosta runsaimmin varusteltu. Lisäksi autoon on valittu 6790 euron arvosta tehdaslisävarusteita. Tärkeimpinä mainittakoon sähkötoimiset liukuovet, kiitettävän arvoiset kääntyvät kaksoisksenonajovalot, pysäköintiavustin, sähkötoiminen takaluukku ja pysäköintitutkat kummassakin päässä autoa. Sisätilat ovat laadukkaat ja tilavat. Seatin isoista liukuovista on helppo astua sisään takimmaisille penkkiriveille. Kolmannella penkkirivillä on riittävästi tilaa kahdelle aikuiselle, mikä ei aina ole selviö kaikissa seitsenpaikkaisissa tila-autoissa. Sisätilojen muunneltavuuskaan ei jätä juuri toivomisen varaa, tilat muuntuvat helposti pikku pakettiautosta pienoisbussiksi. Moitittavaakin löytyy. Isoista sisätiloista johtuen AIhambran lämmityslaite ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin eivät riitä kylmimmissä olosuhteissa nostamaan sisätilojen lämpötilaa riittävän nopeasti ja riittävän korkealle.
Aiheesta voi lukea lisää viime vuoden Talvivertailusta (TM 4/2011), jossa oli mukana Alhambraa vastaava Sharan. Taajamassa Alhambran iso koko rajoittaa ääriviivojen hahmottamista, mutta onneksi suurista ikkunapinnoista on kuitenkin helppo seurata muuta liikennettä. Liikennevaloista lähdettäessä ei nelivedosta johtuen tule aina huomanneeksi risteyksien petollista liukkautta, mutta niihin pysähdyttäessä muistiin palautuvat talviajon vaarat. Maantiellä meno on leppoisan mukavaa ja laadukkaan hiljaista. Jousitus kantaa niin kuormattuna kuin tyhjänäkin ryhdikkäästi, eikä Seatimme lisävarusteinen urheilullinen alusta tunnu liian tiukalta. Ohjaus toimii kevyen tunnokkaasti, ja ohjauksen palautus on kunnossa. Se kertoo tien kaltevuuksista ja urista riittävästi olematta kuitenkaan uraherkkä. Luminen mökkitie ei suurempia huomioita herättänyt. Seatin neliveto on toteutettu neljännen sukupolven Haldex-monilevykytkimellä, joka jakaa momenttia taka-akselille noin 10-50 prosentin välillä. Nopeasti reagoiva Haldexkytkin siirtää huomaamattomasti lisää voimaa taka-akselille, ja EDS-järjestelmä hoitaa samalla akselilla olevien pyörien tasauslukituksen. Alhambran käytös on liukkaalla neutraali, eikä liiallista aliohjautuvuutta ilmene. Seatin nelivedon hinta on 3 720 euroa.
Tulevaisuutta silmällä pitäen Alhambrassa on typenoksidipäästöjä vähentävä SPR-järjestelmä, joka käyttää urealiuosta (AdBlue). Liuossäiliön tilavuus on 17 litraa, mikä riittää ajotavasta riippuen 17 000 - 24 000 km.
NELIVETOINEN Seat Alhambra on täsmähyökkäys lämpöisenä käyvälle maasturibuumille. Toimiva kuormattavuus ja tilat tekevät siitä harkinnan arvoisen vaihtoehdon, jos todellisia maastoajo-ominaisuuksia ei kaivata. TM 6/2012  Hinta: 49490, (Lisävarustein ennen veromuutosta 1.4.2012):D
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

arskas_s

 ??? :D
Hanki uusi Sharan nyt ja säästä 1546-1728,
Tilava pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Uusi Sharan.
Sulavalinjainen Sharan on iso tila-auto, jossa on istuimet kolmessa rivissä ja tilaa jopa 7 hengelle ja tavaroille. Kätevät liukuovet tekevät auton käytön helpommaksi myös isommille seurueille. Taitettavien istuinten ansiosta käytettävissä on jopa 2297 l tavaratila. 2,0 litran TDI-dieselmoottori (103 kW/140 hv) on saatavana myös edistyksellisellä DSG-automaattivaihteistolla.

Uusi Volkswagen Sharan voitti Auto Bild ja Bild am Sonntag -lehtien jakaman Kultainen ohjauspyörä -palkinnon tila-autojen luokassa. Sharan valittiin voittajaksi sekä Euroopan että Suomen Kultainen ohjauspyörä -valinnassa.

Katso tästä nopean toimituksen Sharan-valikoimamme:
Malli   Myyntihinta
Volkswagen Sharan Comfortline 2,0 TDI 103 kW BlueMotion Technology DSG-automaatt   48945,80,
Volkswagen Sharan Comfortline 2,0 TDI 103 kW BlueMotion Technology DSG-automaatt   50454,53,
Volkswagen Sharan Highline 2,0 TDI 103 kW BlueMotion Technology DSG-automaatt   54505,00,
Volkswagen Sharan Highline 2,0 TDI 103 kW BlueMotion Technology DSG-automaatt   54505,00,
Volkswagen Sharan Comfortline 2,0 TDI 103 kW BlueMotion Technology DSG-automaatt   51667,78,
Volkswagen Sharan Highline 2,0 TDI 103 kW BlueMotion Technology DSG-automaatt   54601,33,
Volkswagen Sharan Comfortline 2,0 TDI 103 kW BlueMotion Technology DSG-automaatt   48945,80,
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

AnttiS



Alhambran luovutus oli eilen. Täytyy kyllä sanoa, että onpa hyvä auto ajaa! :) Myös Sound system 3 (eli RCD510) on mukavan oloinen laite. Jos nyt jotain miinusta hakemalla hakee, niin harmaa sisusta on - no aika harmaa. Beigen tai mustan olisin varmaan valinnut, jos olisi ollut mahdollisuus.

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: AnttiS - 31.03.12 - klo:21:47
Alhambran luovutus oli eilen. Täytyy kyllä sanoa, että onpa hyvä auto ajaa! :) Myös Sound system 3 (eli RCD510) on mukavan oloinen laite. Jos nyt jotain miinusta hakemalla hakee, niin harmaa sisusta on - no aika harmaa. Beigen tai mustan olisin varmaan valinnut, jos olisi ollut mahdollisuus.
Onnittelut hienon auton johdosta! Väri on tumman puhuva eli hieno. Kokemuksia VAGarenalle kun kilometrejä kertyy.  ;)
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

AnttiS

Alhambran kumimatot tuli Laakkoselle jälkitoimituksena. Kävin eilen hakemassa - ja yllärinä ne tulikin Sharanin teksteillä Volkkarin logoilla olevissa pakkauksissa.. samoin Webaston jälkiasenteisen kauko-ohjaimen ohjekirja mainostaa Tourania ko vihkosen kannessa ;D

Onko kukaan asennellut kattonäyttöä? Multivanista jäi moinen yli, ja pitäisi keksiä miten sen saa fiksuiten kiinnitettyä. Vaihtoehtona mielessä on käynyt niskatukinäyttöjen laittaminen, jos sopivaa kohtaa ei ole. Pelkkä verhoilu tuskin jaksaa tuota kannatella, ja muutenkin asennuksesta pitäisi saada sellainen, ettei myöhemmin näytön poisottamisen jälkeen jää kuin muutama ruuvin jälki.

arskas_s

#55
Lainaus käyttäjältä: AnttiS - 06.04.12 - klo:19:51
Alhambran kumimatot tuli Laakkoselle jälkitoimituksena. Kävin eilen hakemassa - ja yllärinä ne tulikin Sharanin teksteillä Volkkarin logoilla olevissa pakkauksissa..
Sharan kumimatot ovat omassa myös. Seat omat olivat surkeat, koska eivät olleet pehmeät eikä yltäneet kaikille lattian reunoille edessä.

Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 22.03.12 - klo:21:39
Löytyykö lyhyitä roiskeläppiä Sharan & Alhambran takapyörille? :-\
Onko roiskeläppiä näkynyt muilla?
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

AnttiS

Reilu 1000km nyt mittarissa. Kulutus sekalaisessa ajossa pyörii 7 litran pinnassa.. oletin hieman maltillisempaa. Ehkä laskee vähän kun ensikilometrit on ajettu?

Vetokoukku tuli laitatettua. Thulen irroitettava malli, joka ei näytä sotkevan takatutkien toimintaa. Hyvä niin, eipähän tarvi irroittaa turhan usein.

Pysäköintiavustaja oli avustaa kaiteeseen peruuttamisessa! Taskuunperuutus siis ja kokeilin avustinta ekaa kertaa. Parkkialuen reunassa n. metrin korkuiset tolpat ja yläpäässä putki vaakatasossa. Ja eihän tunnistimet tuota huomanneet. Avustin halusi ohjata niin syvälle taskuun, että olisi kolissut tuohon vaakaputkeen..

Start & stop automatiikka ja autohold ei toimi yhteen ihan optimaalisesti. Autohold pitää auton paikallaan, kun pysähtyy jarrulla ja nostaa jalan polkimelta. Toisaalta taas jalan nostaminen saa start&stop automatiikan sammuttaman moottorin käynnistymään. ,,rsyttävää. Jossain muissa (ilmeisesti uudet mersut?) moottori käynnistyy vasta kun painaa kaasua, jolloin autohold on oikeasti käyttökelpoinen start&stop kanssa.

Ja tuo Sound system eli RCD-510. Toisinaan se vaihtelee turhan herkästi lähetystä, jolloin lähetys hyppii vähän. Ei paljon, mutta juuri sen verran että kuulee tavun puuttuvan sanasta..

Onko muuten tietoa, saako näihin parannuksia softapäivityksillä?

Noh, pikkujuttuja sinänsä. Kyllä on Alhambralla on ilo ajaa, niin mukava ja vaivaton kulkupeli se on.  :)

vandrock

Kyllä tuo jarrun päästämisestä käynnistyminen on ihan harkittua. VW/Seat on jo liikkeessä kun MB vasta käynnistelee. Juuri tämä tekee startstopista kätevän, ei jää liikennevaloissa tulpaksi.

Omaa kokemusta Saarasta on runsaat 5tkm. Mitä enemmän autoon tottuu, sitä paremmalta se tuntuu. Automaattiparkkia olen oppinut  käyttämään taskuun ja pystyyn. Epäilemäni kaistavahti on osoittautunut tosi mukavaksi; sellaisella ei Kanervakaan olisi ajanut greenille. Kolmannellakin penkkirivillä on jo tullut matkustettua, ja 187 cm äijä kulkee siellä herroiksi (jos keskipenkki on säädetty etuasentoon). Kaman nostaminen katolle vaatii habaa, kun auto on niin korkea.

troh

VAG:n start-stop on siitä kätevä, että kuljettaja pystyy päättämään, sammuuko moottori ja pystyy myös käynnistämään sen moottorin etuajassa. Jos on esimerkiksi odottamassa kääntymistä vasemmalle, kannattaa antaa moottorin käynnistyä jo vähän ennen sopivan raon ilmaantumista. Samoin, jos on vain lyhyt pysähdys, voi moottorin jättää käyntiin.

Autohold muuten päästää irti, kun painaa kaasua. Jos moottori on vasta starttaamassa ja on tiukka vastamäki, ehti auto valua taaksepäin sekunnin murto-osan. EI ehkä radikaalisti, mutta aloittelijamaisesti.  :(

Lager

Uutta Sharania on käytettynä kierrossa aika vähän. Ne muutamat harvatkin ovat usein esittelyautoja tai jostakin muusta syystä vähän ajettuja. Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että hyvin palvellut Golf saa vaihtua isompaan klonkkariin. Viimeinen niitti tuli hiihtolomareissulla, jolloin lapset ja koira istuivat kiltisti Helsingistä Saariselälle, mutta viikon päästä sama siivu takaisin päin alkoi olla jo liikaa. Takapenkin ja ruuman ahtaus säteili eteen asti sardiinipurkkimaista ahdistusta. Kohta on toinen koirakin talossa, joten kai se on pakko taipua. Kertokaas vielä pari tärkeää syytä siihen, miksi Sharaniin kannattaa investoida.  ;D
ex. Sharan II 2.0 TDI, Golf Variant VI 1.4 TSI DSG, Seat Altea 2.0 FSI aut., Golf Variant III 1.8 GL

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy