VAG-merkkien suosio hiipuu

Aloittaja VAGNeverAgain, 01.04.17 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

M_M

Ja minun henkilökohtainen mielipiteeni on se, että noiden mainittujen moottorien heikoin kohta on jakopää jonka rasitukseen ei vaikuta pätkänkään vertaa millaisessa autossa se on kiinni tai miten sillä kaasutellaan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vwmies

Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 14.08.17 - klo:08:13
Olikos ainoana poikkeuksena, että 1.8 vaihtui hihnakoneeksi hiukan myöhemmin ja tästä OIII/G7-sukupolvessa ehdittiin käyttää hetki 1.8 TSI:n ketjullisia versioita?

Onko joku kuullut jotain tyyppivikoja näistä uusimmista iteraatioista siitä alkaen, kun moottorimalli vaihtui ja siirryttiin hihankoneisiin? Jos on, mitä ne ovat? Just curious yhden omistajana.

Marmorin puolituttu  työnjohtaja kertoi koeajolla kahdenkesken, että uusimmista hihnakoneista ei ole tullut vastaan ongelmia. Sen sijaan hänen mukaansa muissa kuin pelkkää bensaa tai dieseliä käyttävissä on omat juttunsa, mutta tähän ei pureuduttu silloin lähemmin.
Yritetään pärjätä.

Tkarkka

Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 14.08.17 - klo:08:13
Onko joku kuullut jotain tyyppivikoja näistä uusimmista iteraatioista siitä alkaen, kun moottorimalli vaihtui ja siirryttiin hihankoneisiin? Jos on, mitä ne ovat? Just curious yhden omistajana.

Jakohihna kestää liian hyvin :)

Popo

Lainaus käyttäjältä: jyrsija - 14.08.17 - klo:10:02
Minun henkilökohtainen mielipiteeni 2009-2012 1.2/1.4 TSI moottoreista on että saattavat hyvinkin kestää 150000 ilman remppaa jos autona on VW Polo, Skoda Fabia tai vastaava pieni koppero ja autossa istuu keskimäärin vain yksi ihminen, autolla ei hinata mitään ja kuski on varovainen kaasuttelija. Huom! saattaa kestää...

Tuo "varovainen kaasuttelu" onnistuu kyllä isommallakin korilla ja kuormalla. Sen verran hyvä alakierrosvääntö tarjolla, ettei "polkemiseen" ole mitään tarvetta/hyötyä verrattuna saman tehoiseen 1.6 vapariin, joka tässä pitäisi varmaankin ottaa vertailukohdaksi.

Minun mielestäni.

Toki on niitäkin perinteisiä automiehiä, joiden mielestä alle 2-litraiset eivät kestä...

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

OctyRO

Luettu koko keskustelu läpi ja en oikeastaan ymmärtänyt mitä väliä sillä on hiipuuku suosio vai ei? Onko vikaa vai ei? Kuinka pommi ketju ja dsg on?
Jos haluaisin ajaa sillä millä pitäisi, olisi Toyota tai Lolvo pihassa. Mutta kun kuitenkin kaikki järkevät ostavat auton tunnepohjalta niin väliäkö sillä onko se suosittu vai ei. Laadun kanssa koskien VAG konsernin autoja ei ole. Joskin SEAT on aina itselle ollut sellainen "ei ollu varaa autoon"- auto, ja edellisviikon koeajon jälkeen ajattelin ihan samaa, että loistava auto mamuille ja romaneille.

Ongelmia mulla on ollut autojen kanssa (BMW, NISSAN, AUDI, BMW, SKODA, VW)  erillaisia ja eri hintaisia mutta aina on kuntoon saatu ja ei koskaan ole ollut jonkun vian takia sellaista fiilistä, että vaihdan automerkkiä vian takia. Huoltoihin mennyt varmaaan reippaasti päälle 10t. Mutta siis joo, sama se kun autoa ajan fiiliksen mukaan, enkä järkevyyden, vaikka ikä vaatisi tuota jälkimmäistä. En koskaan ole ollut mitenkään VAG intoilija ja tiedostan aina hyvät ja huonot puolet, mutta kauppaan vaikuttaa enemmänkin huoltohistoria/uuden hinta kuin se, että kuinka suosittuja sitä ollaan.

Toki varmaan myös mallikohtaisia laatueroja on, eihän se tuore 5 koppanen bmw ole sama kuin tuore polo.

Popo

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 14.08.17 - klo:10:47
Luettu koko keskustelu läpi ja en oikeastaan ymmärtänyt mitä väliä sillä on hiipuuku suosio vai ei? Onko vikaa vai ei? Kuinka pommi ketju ja dsg on?.

Ei tässä myyntitilastoilla ajeta, mutta sellaisista on nykyisin niin mukava vääntää tarinaa...

Tämän keskustelun otsikko on (minun mielestäni) itsessään provokatiivisen nimimerkin provokatiivinen toteamus, jota ei kovinkaan kattavasti ole voinut edes yrittää todistaa, kun lähtökohtana oli vain alkuvuoden tilanne. Mutta ainahan voi lähteä kyselemään, "milloin olet lakannut hakkaamasta vaimoasi?, vastauksena kelpaa vain päivämäärä"...  ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Trackpad

Myyntitilastoissa on vuoden mittaan erilaisia piikkejä, joihin vaikuttaa erilaiset kampanjat, uusien mallien julkistus jne. Itse samaa mieltä että koko ketju on lähtökohtaiseti aloitettu kärkevällä ehkä jopa tarkoituksenmukaisella kärjistyksellä.

Kyllä noin 12kk ajanjaksolla katsottuna näkee paremmin trendejä ja varsinkin jos vertaa vuodentakaiseen. Tämän jälkeen on mahdollista pohtia syitä ja nekään eivät aina ole niitä jotka ensimmäisenä mieleen tulevia.

Siitä on aikapaljon tutkimuksia että ihminen tekee noin 70% päätöksiä tunnepohjalta ja noin 30% on puhdasta järkeilyä. Kyllähän sen näkee jo täällä käydystä keskustelusta että tuo 70% ottaa voiton ;)

jabajee

VAG on melkein pakko vaihtaa VAG:hen, kun muut liikkeet hyvittää niistä niin huonosti ja joissain on ollut jopa kieltoja ottaa tiettyjä malleja ollenkaan vaihdossa.

Popo

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 14.08.17 - klo:12:11
VAG on melkein pakko vaihtaa VAG:hen, kun muut liikkeet hyvittää niistä niin huonosti ja joissain on ollut jopa kieltoja ottaa tiettyjä malleja ollenkaan vaihdossa.

Kerro toki lisää, kun alkuun päästiin! Kuka, missä ja milloin?
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Janus

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 14.08.17 - klo:12:11
VAG on melkein pakko vaihtaa VAG:hen, kun muut liikkeet hyvittää niistä niin huonosti ja joissain on ollut jopa kieltoja ottaa tiettyjä malleja ollenkaan vaihdossa.

No tuo ei ainakaan oman kokemukseni mukaan pidä paikkaansa. Ainakin III -koppainen Octavia tuntuu olevan hyvin haluttu vaihtoauto käytännössä minne tahansa oli sitten DSG tai manuaali ja vielä ihan hyvillä hinnoilla. Monet ovat erikseen maininneet, että ovat erittäin helppoja myydä käytettynäkin.

Toisena autona on Seat Leon ja se taas tuntuu olevan haastavampi tapaus. Aika moni on jättänyt vastaamatta vaihtotarjouspyyntöihin kokonaan sen kanssa ja jotkut ovat tuumanneet, että pakko on tehdä maltillinen tarjous, koska Seat on haastava myytävä. Tämä on kyllä tarjouksissa sitten näkynyt.

Kyllä tässä taitaa olla enemmän kysymys siitä, että paljon uutena myydyt ovat kysyttyjä myös käytettynäkin ja vähemmän myydyille on haastavampaa löytää ostajaa myös käytettynä.

Yleisesti tuo auton vaihtaminen on sellaista, että kannattaa laittaa tarjouspyyntöjä aika laajalla otannalla. Aina niihin mahtuu tarjouksia ihan laidasta laitaan ja kyllä siellä yleensä se hyväkin tarjous jossakin kohtaa tulee vastaan...

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 13.08.17 - klo:22:32
Kuulepas rami, pikku ystäväni, et taida itse huomata, kuinka lapsellista käytöksesi on. Kun sinulla ei enää ole mitään itse asiaan liittyvää sanottavaa, alat puhumaan aivan kummallisia juttua syntymäpaikoista, akvaarioista (sic) ja kapeista renkaista.

Kuuleppas toveri Mattinen.
Mietippäs mikä tarve sinulla on aina alkaa jyrsimään minun kirjoituksia.Ei sun tarvitse minulle esittää nuita pliirum plaarum kirjoituksiasi. Yrität kehittää pääsi ympärille sädekehää vetämällä omaa kerättyä tietämystä joka saumaan. Samalla pyrit saamaan tukijoukkoja taaksesi omilla plörinöillä. Kelaa tätä ketjua taaksepäin niin huomaat varmaan kuka alkoi jälleen viisastelemaan ja jyrsimään,  ;)kirjoittelemaan mitäkin.
Sehän on tietysti sama kun politiikassakin kun puhuu kirjakieltä ja vakuuttavasti niin ei tarvitse paljon edes tietääkkään. ;)

njs

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 14.08.17 - klo:12:11
VAG on melkein pakko vaihtaa VAG:hen, kun muut liikkeet hyvittää niistä niin huonosti ja joissain on ollut jopa kieltoja ottaa tiettyjä malleja ollenkaan vaihdossa.

Enpä ole huomannut suuria eroja, yhtä huonosti kaikki hyvittää. 7v ja 160tkm hinnasta jäljellä n. 25%.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

Popo

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.08.17 - klo:12:33
Sehän on tietysti sama kun politiikassakin kun puhuu kirjakieltä ja vakuuttavasti niin ei tarvitse paljon edes tietääkkään. ;)

Tähän nyt sekaannun, kun minustakin taitaa muodostua kirjakielinen "mattisen fani-poika"...  ::)

Ei sekään, että vetää mutkat suoraksi ja rempseästi toteaa "minä tiiän" tarkoita sen enempää. Kun luulee varmasti, ei tarvitse niin paljon tietääkkään. Siitä kansa tykkää, politiikassakin.  ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.08.17 - klo:15:07
Jos yhdistelmä ajaa 100km/h rajoituksella 80km/h, niin minulla on tapana ajaa näistä ohi ja mahdollisimman ripeästi. Jos sinulle tuo on ylitiukka ohitus, niin taidat olla niitä persekärpäsiä ja ohituskaistoja odotteleva vuoronumero-ohittaja joita Suomessa on tänä päivänä liikaa.

Ei tuosta kuvauksesta vielä voi tietää onko ohitus tiukka vai ei, eihän se riipu pelkästään ohittajan ja ohitettavan nopeudesta. Asiaan vaikuttavat lisäksi ainakin sää ja keli, tien profiili (mutkat ja mäet), sekä muut tiellä liikkujat (sekä samaan- että varsinkin vastakkaiseen suuntaan kulkevat).

Ohitusten suhteen pidän itseäni keskitien kulkijana. Ei siis keskiviivaa autolla nuolevana, vaan keskimääräisesti ohittelevana. Usein tulee mielessään noiduttua edellä ajavia, jotka eivät uskalla lähteä ohitukseen. Toisaalta varmasti on myös paljon niitä, jotka peltilehmänsä suojissa kiroavat minun "ohittamattomuuteni" alimpaan helvettiin. Perskärpäsenä olon kiistän ehdottomasti, turvaväli on kenties tärkein asia josta liikenteessä pidän kiinni aina ja joka paikassa (tottakai hetkellisiä "torkahduksia" asian suhteen voi joskus tulla kuten kenelle tahansa).

Tieliikennelaki antaa melko selkeät reunaehdot ohittamiselle(kin). Lain 18. pykälän mukaan ohittaminen vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen on kiellettyä muun muassa silloin, jos ohittaja ei ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon. Vaikka lakiteksti ei erikseen asiaa mainitse, on mielestäni selvää että onnistuneen ohituksen lisäksi kielto koskee myös syystä tai toisesta keskeytettyä ohitusta, koska ohituksen onnistumista ei voi etukäteen varmuudella tietää.


Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Popo - 14.08.17 - klo:12:14
Kerro toki lisää, kun alkuun päästiin! Kuka, missä ja milloin?

Eräässä isossa vaihtoautoliikkeessä ehdotettiin asiakkaalle, että yrittäisi itse myydä tsi&dsg vag:n, kun tarjosi vaihdossa sitä. Huonon hyvityshinnan syyksi paljastui lopulta ylemmältä taholta tullut määräys ettei tsi&dsg yhdistelmää saa ottaa ollenkaan vaihdossa. Muutaman liikkeen piikkiin menneen remontin takia oli tullut tällaiset ohjeet. Tähän varmasti vaikutti vag:n haluttomuus osallistua kustannuksiin. Aikamoinen kuluriski muodostui autoliikkeelle, jos seuraavalle asiakkaalle piti kustantaa moottori- ja/tai vaihteistoremontti.

mattinen

#105
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.08.17 - klo:22:20
Tuttava soitti tuossa ja kysyi mitä mieltä olisin bensa Octaviasta ja voisinko sellaista suositella, kun on kokemusta skeidoista. Totesin että, jos ei ole dieseliä ostamassa, niin en suosittele yhtään 2010-luvun bensa vag:sta. Sanoin että kannattaa suosiolla sanoa jälkikasvulleen, että pysyy toyotoissa, kun iskä.
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.08.17 - klo:22:13
Mikä vika Ocu III:n bensamoottoreissa on? Voitko kertoa millaisia ongelmia Ocu III:n ongelmatapauksiksi leimaamissasi moottoreissa on ollut? Itse kun en ole kuullut mistään merkittävästä epidemiasta ja omanikin toimi täysin ongelmitta.
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.08.17 - klo:06:44
Lehdet ja nettijulkaisut:

http://www.vibilagare.se/nyheter/kamkedja-oroar-volkswagenagare-28962
http://www.vibilagare.se/autoindex/volkswagen-vagrar-goodwill-2795
http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html
http://www.autobild.de/artikel/vw-1.4-tsi-probleme-mit-steuerketten-2892135.html
http://www.shortnews.de/id/950605/VW-Ist-das-Steuerkettenproblem-doch-groesser-als-behauptet-Update
http://www.auto-motor-und-sport.de/forum/threads/1188-Volkswagen-TSi-Steuerketten-defekt-nach-59000km-VW-kulanz
http://www.autoplenum.de/Antworten/D/10973/Audi-VW-Motoren-1-2---1-4---1-6-FSI-TFSI-TSI--Kettenschaden--.html
Näiden linkkien osalta ovat muut sitten todenneet, että ne koskevat jakoketjulla varustettuja 1.2/1.4 TSI-moottoreita. Näin ollen niiden perusteella ei oikein voi vetää johtopäätöksiä Octavia III:ssa tai Golf 7:ssa käytössä olevien moottoreiden kestävyydestä.

Tuolla edellä lainasin HS:n uutista, jonka mukaan Volkswagen oli 2011-2016 suosituin automerkki Suomessa. Samaisen uutisen mukaan Toyota oli ennen tätä, siis vuodesta 2011 taaksepäin, suosituin automerkki. Mitä johtopäätöksiä tästä voidaan vetää?

Itse pähkäilen tämän asian näin. Mm. nuo Karpan postaamat linkit osoittavat, että VAG:lla kiistatta on ollut ongelmia moottoreidensa kanssa. Tästä huolimatta VAG:n autot ovat menneet kohtalaisen hyvin kaupaksi jo ennen vuotta 2011, mutta Toyota on kuitenkin ollut suosituin merkki. Vuosina 2012-2013 jakoketju on sitten vaihtunut hihnaan, ja nyt myynnissä olevissa A3:ssa (ja A4:ssa), Golfissa ja Octaviassa onkin eri moottori, kuin VAG:n "suuren murheen" aikana. Näitä hihnamoottoreilla varustettuja autoja on nyt ollut myynnissä viisi vuotta, ja tänä aikana Volkswagen on ollut suosituin automerkki Suomessa. Minusta tämä viittaa vahvasti siihen, että hihnamoottoreihin ei liity samanlaisia laajoja ongelmia, kuin mihin Karpan linkeissä viitataan. Vasta aika tietysti näyttää, kuinka kestäviä uudet moottorit tulevat olemaan, mutta ainakin tällä hetkellä näyttää siltä, ettei niiden (kategorisen) tuomitsemisen tueksi ole tarjolla "selvää faktatietoa".

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 14.08.17 - klo:10:47
Luettu koko keskustelu läpi ja en oikeastaan ymmärtänyt mitä väliä sillä on hiipuuku suosio vai ei?
Eihän sillä olekaan. Toisaalta tämä keskustelufoorumi. Täällä on esitetty näkemys, jonka mukaan "VAG:n suosio hiipuu". Koska täällä on paljon VAG:n autoja omistavia henkilöitä, ei ole mikään ihme, että aloittajan väite herättää kiinnostusta. Itseäni aloituksessa kiinnosti 1) pitääkö väite paikkansa 2) jos pitää, niin mistä suosion "hiipuminen" voisi johtua. Ylipäätään sanoisin, että internetin keskustelupalstoilla pohditaan paljon sellaisia kysymyksiä, joilla ei välttämättä ole mitään konkreettista merkitystä keskustelijoiden elämässä.

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.08.17 - klo:12:33
Mietippäs mikä tarve sinulla on aina alkaa jyrsimään minun kirjoituksia.
Oma höpönassuni rami! Kyse on siitä, että esität mielipiteitä internetin keskustelupalstalla. Keskustefoorumien idea on siinä, että keskusteluun osallistujat ottavat kantaa muiden esittämiin mielipiteisiin ja väitteisiin. On yllättävää, jos tämä tulee sinulle yllätyksenä.

Esitit tuolla edellä mielipiteen, joka mielestäni oli huonosti perusteltu. Toin tämän näkemykseni esille asiallisesti ja perustellen. Sinä vastasit tähän hyvin erikoisella tavalla: aloit puhumaan syntymäpaikastani, akvaariosta (sic) ja jostain kapeista renkaista (?). Nimitit kommenttiani "höpinäksi" ja kehotit menemään nukkumaan. Suo anteeksi, mutta minusta tuollainen käytös ei ole kypsän aikuisen miehen käytöstä. Minulle tulee tuollaisesta reaktiosta mieleen epävarma teinipoika, joka asia-argumenttien loppuessa ei kykene muuhun, kuin henkilöön kohdistuvaan piikittelyyn. Uskon kuitenkin, että sinä et ole tuollainen huonolla itsetunnolla varustettu teini, vaan että kyse oli vain siitä, että sinulla vain sattui olemaan huono päivä  :).

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.08.17 - klo:12:33
Ei sun tarvitse minulle esittää nuita pliirum plaarum kirjoituksiasi.
rami-kulta! Emme me ole ainoat, jotka mm. tätä keskustelua käyvät. Eli vaikka oletkin yksi suurimmista innoittajistani tällä foorumilla, niin en minä suinkaan kommenttejani vain sinulle kohdista. Ne on tietysti kohdistettu kaikille niille, jotka tiettyyn keskusteluun ottavat osaa.

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.08.17 - klo:12:33
Yrität kehittää pääsi ympärille sädekehää vetämällä omaa kerättyä tietämystä joka saumaan.
Tiedämme varmasti molemmat, että tämä yritys, jos sellainen olisi olemassa, on tuomittu epäonnistumaan. Onhan jo ajat sitten käynyt täysin selväksi, että tämän foorumin ehdottomasti tietävin henkilö olet sinä.

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.08.17 - klo:12:33
Samalla pyrit saamaan tukijoukkoja taaksesi omilla plörinöillä.
Sehän tästä nyt vielä puuttuisi, jos pyrkisin saamaan tukijoukkoja toisten plörinöillä! No joo, en oikein jaksa uskoa, että täällä kukaan pyrkisi mitään "tukijoukkoja" keräämään. Keskusteluissa vain joskus tuppaa käymään niin, että joku tai jotkut yhtyvät jonkun toisen mielipiteeseen. Tässäkään ei pitäisi olla mitään kummallista. Olen itsekin usein ollut samaa mieltä jonkun toisen keskustelijan kanssa, mutta en koskaan ole tullut ajatelleeksi, että toimisin hänelle jonkinlaisena "tukijoukkona".

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.08.17 - klo:12:33
Sehän on tietysti sama kun politiikassakin kun puhuu kirjakieltä ja vakuuttavasti niin ei tarvitse paljon edes tietääkkään.
Tähän nähden on ehkä hieman yllättävää, että tuolla edellä toteat minun vetävän "omaa kerättyä tietämystä joka saumaan". Mitä tulee kirjakieleen, niin minusta omien ajatusten selkeä ilmaiseminen osoittaa kohteliaisuutta muita keskustelijoita kohtaan. Kirjakieli yksin ei tee tekstistä "selvää faktatietoa", mutta ei tätä vaikutusta ole rehevällä ja "miehekäällä" kansanomaisuudellakaan. Sisältö ratkaisee. Ei se, kuka sanoo ja miten sanoo. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että henkilön X näkemys ei ole henkilön Y näkemystä parempi ja asiantuntevampi pelkästään sen vuoksi, että X:llä on ollut ajokortti 20 vuotta ja Y:llä 10 vuotta. (X ja Y ovat tässä täysin kuvitteellisia henkilöitä, eikä niillä siis viitata tämän foorumin keskustelijoihin).

ile

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 14.08.17 - klo:16:11
Eräässä isossa vaihtoautoliikkeessä ehdotettiin asiakkaalle, että yrittäisi itse myydä tsi&dsg vag:n, kun tarjosi vaihdossa sitä. Huonon hyvityshinnan syyksi paljastui lopulta ylemmältä taholta tullut määräys ettei tsi&dsg yhdistelmää saa ottaa ollenkaan vaihdossa. Muutaman liikkeen piikkiin menneen remontin takia oli tullut tällaiset ohjeet. Tähän varmasti vaikutti vag:n haluttomuus osallistua kustannuksiin. Aikamoinen kuluriski muodostui autoliikkeelle, jos seuraavalle asiakkaalle piti kustantaa moottori- ja/tai vaihteistoremontti.

Aika raju yleistys, että tuon pohjalta VAG:t yleisesti kelpaa vain saman konsernin liikkeeseen vaihdossa?

Pikaisesti laskin, että pihassa on ollut yhteensä 11 konsernin autoa, joista vain kaksi olen vaihtanut toiseen merkkiliikkeessä ja yksi ollut liisarina. Mitään isompaa ongelmaa kaupanteossa tai hyvityshinnassa ei ole ollut. Toki tasan yhdessä on ollut vain poikittaiskoneellisena tuo DSG eikä yhdessäkään pientä TSI:a.

Ja vissiin noista 11 autosta yksi on ollut se paras kone 1.8 8v ja taas toinen karmea pommi 1.8T - tosin tuo vapari on se ainut VAG joka on tielle jättänyt ja taas 1.8T (pitkittäiskoneellinen AEB) toimi erittäin nätisti, mutta ehkä en uskalla sen pohjalta heitellä faktana että vapari-1.8:kin on karmeeta kuraa.

jabajee

Lainaus käyttäjältä: ile - 14.08.17 - klo:16:39
Aika raju yleistys, että tuon pohjalta VAG:t yleisesti kelpaa vain saman konsernin liikkeeseen vaihdossa?

Pikaisesti laskin, että pihassa on ollut yhteensä 11 konsernin autoa, joista vain kaksi olen vaihtanut toiseen merkkiliikkeessä ja yksi ollut liisarina. Mitään isompaa ongelmaa kaupanteossa tai hyvityshinnassa ei ole ollut. Toki tasan yhdessä on ollut vain poikittaiskoneellisena tuo DSG eikä yhdessäkään pientä TSI:a.

Ja vissiin noista 11 autosta yksi on ollut se paras kone 1.8 8v ja taas toinen karmea pommi 1.8T - tosin tuo vapari on se ainut VAG joka on tielle jättänyt ja taas 1.8T (pitkittäiskoneellinen AEB) toimi erittäin nätisti, mutta ehkä en uskalla sen pohjalta heitellä faktana että vapari-1.8:kin on karmeeta kuraa.

En jaksanut kännykällä alkaa säätämään noita lainauksia, mutta en yleistänyt etteikö kelpaisi muuallekin. Ei liikkeen tarvitse kieltäytyä, jos hyvityshinta on riittävän huono, niin asiakas jättää kaupan tekemättä.
Sulla ei ehkä juuri siksi ole ollut "ongelmia" vaihtokaupoissa, eikä ehkä käytössäkään, kun sulla ei ole juuri niitä pahimpia ongelmatekniikoita ollutkaan. Autojen ikä, huoltohistoria ja kilometritkin tietysti vaikuttaa miten kauppa käy ja tekniikka toimii.

a_jaba

On se kumma kun VAG konsernin kuolemaa viljellään niin hanakasti, että silti pelit kiinostaa asiakkaita. Itse olen sitä mieltä että ruoho ei ole yhtään sen vihreämpää Japanissa, Koreassa tai missään muuallakaan..

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201801092200654982_oa.shtml

Lainaa
10 suosituinta työsuhdeautomerkkiä Suomessa vuonna 2017 (suluissa sija vuonna 2016)

1. Skoda (1.)
2. Volkswagen (2.)
3. Audi (4.)
4. Volvo (5.)
5. BMW (3.)
6. Mercedes-Benz (7.)
7. Ford (6.)
8. Toyota (8.)
9. Nissan (9.)
10. Opel (10.)

Lainaa
10 suosituinta työsuhdeautomallia Suomessa vuonna 2017 (suluissa sija vuonna 2016)

1. Skoda Octavia (1.)
2. Volkswagen Passat (2.)
3. Audi A4 (4.)
4. Skoda Superb (3.)
5. Volvo V90 (-)
6. Volkswagen Golf (6.)
7. BMW 3-sarja (9.)
8. BMW 5-sarja (5.)
9. Skoda Kodiaq (-)
10. Ford Mondeo (7.)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.01.18 - klo:14:44
On se kumma kun VAG konsernin kuolemaa viljellään niin hanakasti, että silti pelit kiinostaa asiakkaita. Itse olen sitä mieltä että ruoho ei ole yhtään sen vihreämpää Japanissa, Koreassa tai missään muuallakaan..

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201801092200654982_oa.shtml

Ihmiset on tyhmiä ja ostaminen perustuu tunteisiin eikä järkeen!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Foxit

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 09.01.18 - klo:14:44
On se kumma kun VAG konsernin kuolemaa viljellään niin hanakasti, että silti pelit kiinostaa asiakkaita. Itse olen sitä mieltä että ruoho ei ole yhtään sen vihreämpää Japanissa, Koreassa tai missään muuallakaan..

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201801092200654982_oa.shtml
Kannattaa myös muistaa että kyseessä leasing yritys ALD Automotiven omat tilastot joita tässä esitellään. Kaikkien Suomessa myytävien uusien autojen myynti ei näissä näy.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Rauta7

Kaikkiin spämmäämisiin ja vouhottelemisiin vähän jarruja: VAG-Yhtymä teki menneenä vuotena (2017) kaikien aikojen tuloksen - liikevaihto ei koskaan ole ollut näin suuri ( ! ).  ::)
Golfkärry Mk 7.5

tet

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 09.01.18 - klo:15:05
Kannattaa myös muistaa että kyseessä leasing yritys ALD Automotiven omat tilastot joita tässä esitellään. Kaikkien Suomessa myytävien uusien autojen myynti ei näissä näy.

Tässä Trafin tilastoista ensirekistöintien Top 10 automerkit ja -mallit viime vuodelta:

Merkit:

  • Toyota 14759 kpl
  • Volkswagen 12746 kpl
  • Skoda 11505 kpl
  • Volvo 8903 kpl
  • Ford 8287 kpl
  • Nissan 6900 kpl
  • Kia 6847 kpl
  • Opel 6755 kpl
  • Mercedes-Benz 6419 kpl
  • Audi 5599 kpl

Mallit:


  • Skoda Octavia 5964 kpl
  • Nissan Qashqai 5059 kpl
  • Volkswagen Golf 3991 kpl
  • Toyota Auris 3650 kpl
  • Toyota Yaris 3545 kpl
  • Toyota Avensis 2822 kpl
  • Opel Astra 2805 kpl
  • Volkswagen Passat 2558 kpl
  • Ford Focus 2534 kpl
  • Volvo V90 2359 kpl
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TTO

^FL-Ocun uudelleen muotoiltu keula herätti tulleessaan vahvoja arvioita myynnin romahtamisesta ja tuostahan sen nyt näkee.  ;)

Hidalgo

#114
Lainaus käyttäjältä: TTO - 09.01.18 - klo:17:00
^FL-Ocun uudelleen muotoiltu keula herätti tulleessaan vahvoja arvioita myynnin romahtamisesta ja tuostahan sen nyt näkee.  ;)
Suomalaiset eivät katso ulkonäköä autoa ostaessaan, sen näkee jo tuosta top6 automalleista. Rumia.  8)
Ja taisi Skodakin tajuavan uusimman Ocun keulan rumuuden kun eivät jatkaneet tätä sukunäköä onneksi muihin malleihin.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.01.18 - klo:15:25
Tässä Trafin tilastoista ensirekistöintien Top 10 automerkit ja -mallit viime vuodelta:

Merkit:

  • Toyota 14759 kpl
  • Volkswagen 12746 kpl
  • Skoda 11505 kpl
  • Volvo 8903 kpl
  • Ford 8287 kpl
  • Nissan 6900 kpl
  • Kia 6847 kpl
  • Opel 6755 kpl
  • Mercedes-Benz 6419 kpl
  • Audi 5599 kpl

Mallit:


  • Skoda Octavia 5964 kpl
  • Nissan Qashqai 5059 kpl
  • Volkswagen Golf 3991 kpl
  • Toyota Auris 3650 kpl
  • Toyota Yaris 3545 kpl
  • Toyota Avensis 2822 kpl
  • Opel Astra 2805 kpl
  • Volkswagen Passat 2558 kpl
  • Ford Focus 2534 kpl
  • Volvo V90 2359 kpl

Mitä jos Trafin 2017 tilastoa tulkitsee konsernitasolla..


  • VAG 32366 kpl 27,3%
  • Toyota-Lexus 15075 kpl 12,7%
  • Renault-Nissan-Mitsubishi 14208 kpl 12,0%
  • PSA 10368 kpl 8,7%
  • Kia-Hyundai 9560 kpl 8,1%
  • Volvo 8903 kpl 7,5%
  • Ford 8287 kpl 7,0%
  • Daimler 6437 kpl 5,4%
  • BMW-Mini 5284 kpl 4,5%
  • Honda 1866 kpl 1,6%

Jos näin asiaa tarkastelee niin ei voi kuin todeta, että VAG:n pyyhkii lattiaa muilla konserneilla täälläkin.

Tilastoissa tietysti se jännä juttu, että kun tarpeeksi tilastoa pyörittelee niin saa aina haluamansa tuloksen..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

TDiih

Nämä Suomen luvut ovat vain tippa meressä, kun euroopassa myydään se ~15 miljoonaa autoa vuosittain, mutta lähes prosentti kuitenkin  ::)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Foxit

No niin, alkaahan niitä muitakin tilastoja satamaan, siitä kiitokset. Ei tuosta kyllä ihan helposti voi päätellä VAG :ien suosion hiipuneen, sen verran lujaa näyttää Suomessa konsernilla menevän ::). Tulevaisuus sen sitten näyttää että kuinka tyytyväisiä asiakkaita ovat ne pari vuotta vanhat VAG -autonsa käytettynä ostavat...
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

mattinen

Tässä VAG:n suosio/laatu -keskustelussa on oikeastaan kaksi tasoa. Ensimmäinen niistä on yksittäisten käyttäjien kokemukset, joita voi lukea mm. tällä foorumilla. Näiden kokemusten todenperäisyyttä sekä erilaisten vikojen ja puutteiden aiheuttamaa harmia ei ole mitään syytä epäillä tai kyseenalaistaa. Toinen juttu on sitten se, missä laajuudessa ja millaisella varmuudella näistä kokemuksista voidaan vetää merkkiä/mallia tai koko konsernia koskevia yleisempiä johtopäätöksiä. Tämä on se keskustelun toinen taso. Ja se on myös sikäli helpompi taso, että siihen on mahdollista liittää myös objektiivisempia elementtejä, kuten myynti- ja rekisteröintitietoja. Niiden nojalla voidaan mutua tai "minä tiiän" -tyyppisiä perusteluja varmemmin arvioida, onko merkin, mallin tai konsernin suosio hiipumassa tai peräti "sakkaamassa".

Itse olen viimeaikaisissa keskusteluissa kiinnittänyt huomiota varsinkin siihen, että erilaiset nitinät ja natinat tuntuvat vaivaavan konsernin autoja merkistä riippumatta. Siis myös Audia, jonka yleisesti katsotaan olevan yksi ns. premium-merkeistä. (Havainnot nitinöistä tosin koskevat Audin malleja vain A4:een asti, koska uutena ostetuista isommista ja kalliimmista Audin malleista ei tällä foorumilla käytännössä keskustella). Epäilen, että nimenomaan Audin ostajille erilaisten nitinöiden, natinoiden ja kolinoiden ilmaantuminen on erityisen turhauttavaa. Ainakin itselläni yksi peruste Audin valintaan oli juuri odotus siitä, että premium-merkki ei nitise ja natise. Siinäkään tapauksessa, että kyse olisi niinkin "alhaisesta" mallista kuin A3. "Pajakäynnillä" nitinä saatiin pois, mutta kyllä asia siitä huolimatta harmitti. Ns. premium-merkin pitäisi elinkaarensa alkupäässä olla nitinätön ilman korjauskäyntejäkin.

Toisaalta jos katsotaan Audin viimeaikaista myynninkehitystä kansainvälisesti, niin se ei anna oikeastaan ensimmäistäkään viitettä siitä, että Audin laatu olisi heikentymässä. Linkin takaa löytyy mm. seuraava toteamus: "Audi European sales have risen steadily every year from 2009 to 2016. As a result, the brand has added almost 1,5 percentage point of  market share during the period." Vuoden 2017 myyntiluvut ovat tiedossa marraskuulle asti, ja nekin osoittavat nousua vuoteen 2016 verrattuna.

Näyttää siis siltä, että ainakaan toistaiseksi erilaisina nitinöinä ja natinoina ilmenevät laatuongelmat eivät ainakaan laajemmin ole vaikuttaneet Audin suosioon. Mistä tämä johtuu? Kyse voi olla ensinnäkin siitä, että foorumeilla kirjoittavat vain ne, joilla nuita nitinöitä ja natinoita on. Ne, joilla ei niitä ole, eivät tule tästä asiasta tänne erikseen ilmoittamaan. Voi olla niinkin, että autoilla on taipumista nitistä erityisesti Suomessa, jossa lämpötilat ja kosteudet kovasti vaihtelevat. Sekin on mahdollista, että suuri osa ihmisistä ei nuihin nitinöihin reagoi millään tavalla, eli ne eivät heitä kiusaa. Ja lopulta on vielä sekin vaihtoehto, että Audi ei tässä suhteessa ole muita merkkejä huonompi. Toisin sanoen, nitinöitä ja natinoita esiintyy myös muissa merkeissä. Yksi asia on kuitenkin varma: Jos oma, juuri kaupasta ulos ajettua auto alkaa seuraavalla viikolla nitistä ja kolista, niin se harmittaa. Yleensa aika kovasti.

passo_s

Tuosta nitinästä muistan kamuni hiljaisen bmw vitosen. Paukku pakkasilla ilmeisesti jäätä kertyi jonkin verran ovien väliin ja hiljaisessa aautossa kuului mekoinen ovitiivisteiden nitinä, tuohon oli jopa bemarilla ratkaisuksi tarjolla oma ovitiivisterasvansakin.  Itseasissa oli aika ärsyttävä ääni. Tuohon aikaan omassa paljon ajetussa renussa kun kaikki tasaisesti rämisi niin ei osannut erityisesti siitä ärsyyntyä :) Uudessa vuokra A4:ssa särisi turvavyön lukko, sama juttu kuin bmw:n ovitiivisteiden kanssa, kun muuta ääilähdettä ei juuri ole niin kylläpä lukon särinä otti korvaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy