VAG-merkkien suosio hiipuu

Aloittaja VAGNeverAgain, 01.04.17 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

Arttu

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 21.03.18 - klo:08:23
Tuo on mielenkiintoinen näkemys, että VW:llä ajaminen vaatisi kunnossa olevaa lompakkoa Skodaan verrattuna. Skoda on paikoin kalliimpi ja paremmin varusteltu kuin VW, esimerkkinä vaikkapa farmari-Golf ja farmari Octavia. Vastaavia havaintoja myös Karoq / T-Roc -osastolta.

Octavia on paremmin äänieristetty (puhun molempien FL-malleista) ja esimerkiksi sähkötoimista takaluukkua ei saa edes rahalla Golfiin. Toisaalta esim. digimittaristo on Highline-Golfissa vakiona ja ei vielä Suomessa saatavissa Octaviaan ollenkaan.

Korimallit mitä itse olen vertaillut ovat Octavian hatchback ja Golfin farmari. Golfin viisiovisen tavaratila riitä. Sitten moottori 1,5 TSI 150hv. Tätä ei Golfiin saa, kuin highline varustelulla. Minulle riitti vähempikin varustetaso. Eli tyydyin Octavian ambition tasoon. Tämän sai yli neljä tonnia halvemmalla, kuin Golfin. Jos valitsen 130hv tehoisen 1,5l moottorin Golfiin, saisin sen suunnilleen samoilla varusteilla ja hinnalla Octavian ambitionin kanssa. Mutta silloin moottori olisi eri. Olisi se tehon puolesta riittänyt, mutta hieman vierastin sen moottorin viimeiseen asti vietyjä taloudellisuuteen tähtääviä ratkaisuja. Mielestäni myös Octavian hatchback on paremman näköinenkin. Farmarikoriset vaan ei käy silmään.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Matson757 - 20.03.18 - klo:13:18
Osalle kuskeista esimerkiksi BMW E39:n kaltainen jäykkä ja tunnokas ohjaus voi olla jopa hankala, joten keskivertokuljettaja tuskin kiinnittää sähkötehosteiseen, tunnottomaan ja kevyeen ohjaukseen kovinkaan paljoa negatiivista huomiota.

Onneksi BMW korjasi tämän ongelman ja asensi japsiohjauksen uuteen 5seen ;) ;D
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

mattinen

#212
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.18 - klo:17:22
Olen Mattinen hieman pettynyt sinuun, koska et edes poiminut minun tekstistäni olennaista eli sitä, että ostaminen ja VARSINKIN auton ostaminen perustuu nimenomaan tunteisiin ei järkeen.

Kyllä minä tunteen merkityksen autokaupassa myönnän, ei siitä kahta sanaa. Ostinhan itsekin Audin (A3), vaikka samalla tai ehkä jopa pienemmällä rahalla olisin saanut paremmin varustellun Skodan ;D. Olen vain eri mieltä siitä, kuinka paljon VAG:n suosiota voi tällä hetkellä tunneargumentilla selittää. Tunneperustehan on sitä voimakkaampi, mitä hullummalta autokauppa objektiivisen arvioitsijan silmissä näyttäytyy, eikö niin? Ajatellaan vaikka, että luotettava tiedotusväline nyt uutisoisi, että VAG:n sylinterinlepuutusmoottorit hajoavat noin 150 000 ajokilometrin jälkeen. Uutisointia olisi edeltänyt erilaisia ko. tekniikkaa koskevia moottoriongelmia, ja uutisoinnin jälkeen näitä ongelmia alkaisi sitten esiintyä yhä useammin ja useammin, myös Suomessa. Tällaisessa tilanteessa VAG:n ostaminen ko. moottorilla saattaisi näyttäytyä erikoiselta ratkaisulta, ja voisipa joku ajatella, että kyseessä on "VAG-uskovaisen" tunnepohjainen ratkaisu.

Tunne on kuitenkin huonompi perustelu silloin, kun ostopäätöksen järkiperäisyydelle ei löydy kyseenalaistajaa. Kuinkahan pitkä aika siitä on, kun mediassa oli laajempia juttuja TSI/DSG-ongelmista? Veikkaan, että yli 10 vuotta. Liittyikö uutisointi suomalaisiin autoihin, vai sijoittuivatko "skandaalit" enemmänkin ulkomaille? Kuinka suurta joukkoa suomalaisista nuo takavuosien ongelmat konkreettisesti koskettivat? Edes välillisesti, vaikkapa sukulaisten tai työkavereiden kautta? Autofoorumeilla esiintyvät ne, joilla ongelmia on. Keskivertoautoilija ei tule VAG-areenalle erikseen ilmoittamaan, että "hyvin pyyhkii". Autofoorumit voivatkin luoda melkoisen harhakuvan jonkin sinänsä todellisen ongelman laajuudesta.

Pointti on siis se, että tämän päivän VAG-ostajalle ei ole tarjolla sellaista informaatiota, jonka huomioimatta jättäminen tekisi hänestä "tunneostajan". Hän ei välttämättä ole koskaan kuullutkaan 15 vuotta sitten mediassa olleista TSI- ja DSG-jutuista. Ja vaikka olisikin, niin miksi hän tänä päivänä jättäisi VAG:n ostamatta? Mitään viitteitähän ei ole siitä, että ongelmat jatkuisivat. Järki ja tunne eivät joudu konfliktiin, koska mikään ei puhu ostoksen järkiperäisyyttä vastaan.

Entä sitten päästöskandaali? Tekisi melkein mieli väittää, että jos kysymys todella olisi vain tunteista, niin siinä tapauksessa VAG:n päästöhuijauksen olisi pitänyt melkeinpä romahduttaa konsernin myynti. Ostajillehan on valehdeltu melko olennaisessa asiassa, eikö niin? Ja jos VAG huijaa asentamalla "huijausohjelmistoja", niin voiko konserniin muissakaan asioissa luottaa? Eikö kaiken tämän pitäisi aiheuttaa voimakas petetyksi tulemisen tunne?

Ihmisten reaktio näyttää kuitenkin olevan pikemminkin järkiperäinen. Mitä konkreettisia ongelmia minulle on päästöhuijauksesta koitunut? Voinko käyttää autoani samalla tavalla kuin ennen huijauksen paljastumista? Onko auton kestävyys ja/tai käytettävyys muuttunut? Veikkaan, että iso osa huijatuista jatkaa "business as usual" siitä yksinkertaisesta syystä, että heidän näkökulmastaan mikään ei ole millään merkitsevällä tavalla muuttunut. Autonsa tehosta ja väännöstä tarkka ja niitä jopa mittaileva voi pitää tällaista asennetta outona. Tässä törmätään kuitenkin jälleen "foorumsyndroomaan". Autoilijoiden suurelle enemmistölle ei kilowateilla tai newtoneilla ole juurikaan merkitystä. Kiinnostuksen kohteet ovat toisaalla. Auto on sitä varten, että sillä mennään (possujunassa) kesämökille. Ei sitä penkitetä, eikä sen suoritusarvoja mittailla.


Jaudi

Olettaisi että ostokäyttäytymiseen vaikuttaa suuresti se, ostetaanko auto omalla rahalla vai tuleeko leasing-käyttöön. Jos automallilla ja merkillä on hyvä jälleenmyyntiarvo, niin se muodostuu leasing-käyttäjälleen houkuttelevammaksi. Vaikka olisi odotettavissa vikaantumisiakin, jos ominaisuudet muutoin on kunnossa. Eli jos tarkastelisi myyntilukuja pelkästään omalla rahalle itselle ostettujen tai leasing-käyttöön hankittujen suhteen, voisi myyntilukujen kehtiys näyttää erilaiselta.

vasara

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 21.03.18 - klo:11:07
...
Pointti on siis se, että tämän päivän VAG-ostajalle ei ole tarjolla sellaista informaatiota, jonka huomioimatta jättäminen tekisi hänestä "tunneostajan". Hän ei välttämättä ole koskaan kuullutkaan 15 vuotta sitten mediassa olleista TSI- ja DSG-jutuista.
...
Entä sitten päästöskandaali?
...
Kallistun pitkälle samoille linjoille. Pääosa ostajista ei lue autolehtiä, saatikka autofoorumeita ja vaikka lukeekin, niin suurin osa ymmärtää, että teknisissä laitteissa on aina vikoja. Vag laitteissa ei ole 'kohuista' huolimatta sen enempää vikoja kuin muissakaan, eli ovat ostettavissa.. ja tilastojen muka Vag:eja myös ostetaan. Yksittäisten merkkien myyntimäärien vaihtelut selittyy pitkälle ko. ajanjakson tarjonnalla. Kun tulee uutta ja mielenkiintoista, niin kysyntä kiihtyy (ja tottakait hinnat ja kampanjat vaikuttaa).. kun mallisarjat 'vanhenee', niin kysyntä laantuu.
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/henkiloautojen_vuosittaiset_merkki-_ja_mallitilastot/2017/henkiloautojen_ensirekisteroinnit_malleittain_2017

Mitä tulee dieselautoihin. Lehtien propaganda on mahdollisesti osaltaan laskenut dieselien ensirekisteröintiä, mutta ensirek. määrä on muista syistä alkanut laskemaan jo vuosia ennen lehtien lööppejä. Dieselien kokonaismäärä Suomessa on edelleen ollut kasvusuunnassa.
Kun diesel- kohu laantuu, niinkuin kohut aina laantuvat, palataan normaaliin päiväjärjestykseen. Suomessa autoiluun liiittyvä poliittinen tuuliviirimäisyys ja mahdolliset veromuutokset on tottakait ennalta-arvaamaton lisätekijä.
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/autokannan_kehitys/dieselautojen_osuus_henkiloautojen_ensirekisteroinneista_ja_henkiloautokannasta

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.18 - klo:13:35
Minusta kertoo vain yhden faktan, kun kaikkien huijausten ja surullisten TSI/DSG ongelmien jälkeenkään ihmiset eivät äänestä jaloillaan. Autot ostetaan tunteella ei faktan tai järkiperustein!
Jos ajattelisin tunteella, niin puhuisin varmaan rapeista ranskalaisista, kylmistä Opeleista, TSI-/DSG-ongelmista ja niin edelleen. Ajattelen kuitenkin järjellä, enkä anna noiden tekijöiden häiritä valintaani, jonka teen nykypäivän tilanteen perusteella. Itselläni on ollut kaksi autoa, joissa on ollut DSG ja TSI, eikä kummassakaan ole mitään ongelmaa voimalinjassa. Tunteella valiten ei olisi ainakaan parempaan lopputulokseen olisi näiden suhteen päässyt. Jos antaisin dieseleiden päästöjen mennä tunteisiini, niin se karsisi kyllä isollä kädellä merkkejä. Aika harva merkki voi heittää sen ensimmäisen kiven näiden NOx-päästöjen kanssa.

Jaudi

Jos ajattelisi pelkästään tunteella auton valinnat niin ei tulisi vag-merkit mieleen, vaan perusautoista vaikka Alfa tai Jagge. Mutta kun tekee valinnat tunteiden ja järjen jne sekoituksena, niin myönnetään että omalla kohdallakin on valinta osunut audiin volkkarin sijaan. Seat on käynyt mielessä myös.

Popo

Mielenkiintoinen keskustelu jatkuu.

Aloitus lienee enemmän Suomi24-tyylisellä palstalla viihtyvän persoonan tekosia, mutta osoitus siitä, että myös todennäköiset provot voi kääntää asiallisiksi.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Jaudi - 21.03.18 - klo:13:52
Jos ajattelisi pelkästään tunteella auton valinnat niin ei tulisi vag-merkit mieleen, vaan perusautoista vaikka Alfa tai Jagge.
Jep! Eikä tarvitse edes laittaa 100% tunnetta peliin, vähemmälläkin voi löytää mielenkiintoisen auton.

jukkanen

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/autojen-menekki-euroopassa-niiasi-yli-viisi-prosenttia--tassa-haviajat-ja-voittajat/VeLnH3vR?ref=iltalehti:5db8&_ga=2.213816343.2054561585.1523982746-642588960.1466694298

Euroopan suurimman autonvalmistajan Volkswagen-konsernin merkeistä VW:n rekisteröinnit kasvoivat 1,8 prosenttia, Seatin 9,3 ja Škodan 3,6. Sen sijaan Porsche putosi 11,2 prosenttia ja Audi 9,3.

Melko hyvä nousu Seatilla.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 19.04.18 - klo:21:03
Euroopan suurimman autonvalmistajan Volkswagen-konsernin merkeistä VW:n rekisteröinnit kasvoivat 1,8 prosenttia, Seatin 9,3 ja Škodan 3,6. Sen sijaan Porsche putosi 11,2 prosenttia ja Audi 9,3.

Melko hyvä nousu Seatilla.

Ei mikään ihme, sillä ennen Seat sai ne vanhat voimalinjat ehkä hieman tylsiin mutta ihan käytännöllisiin koreihin (Exeo, Leon, Ibiza).

Nyt oikeastaan koko mallisto on uusiutunut ja muotoilukin on aivan modernin trendin mukainen. Myös moottorin ovat uusimpia, eikä enää VW / Audi malleista jo pois jääneitä. Osa malleista on jopa melkein samoja konsernin toisen merkin kanssa, tai jopa tulevat samalta linjastolta.  ;)
Yritetään pärjätä.


jukkanen

Kovasti vaikuttavat VAG-kulkineet käytettyjä autoja selailevia kiinnostavan. Jännää muuten että Leon ST on top-10 -listalla. Onkohan tosiaan normi Leonillakin omat lukunsa, kuin muistakaan listalla olevista malleista ei ole korimallia eritelty?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kamux-listasi-suosituimmat-automallit-muutaman-automitan-paassa-muista/nau8egBb

Kamux listasi suosituimmat automallit: "muutaman automitan päässä muista"

Huhtikuussa ylivoimaisesti eniten kiinnostusta herätti Volkswagen Golf.

Käytettyihin autoihin erikoistuneen Kamuxin verkkosivuilla käytiin huhtikuussa ahkerasti tutkailemassa autoja. Ylivoimaisesti eniten kiinnostusta herätti Volkswagen Golf, ja sen perässä seurasivat isompikoppainen Mercedes-Benz E ja pienempi C -malli.

Auton vaihtoa suunnittelevat hakivat tuntumaa menopeleihin Kamuxin verkkosivuille huhtikuussa yli 200 000 kertaa.

Yhtiön mukaan sen autokaupassa ei näy kovin suuria vaihteluja eri kuukausien välillä.

”Kamuxin sivuilla kyllä näkyy, että nyt moni miettii auton vaihtoa kesää vasten. Kesällä liikutaan enemmän ja menopelin halutaan sopivan omaan tarpeeseen. Kiireisemmät saattavat jättää autonsa vaihdon taas kesälomalleen, jolloin on enemmän aikaa käydä vertailemassa ja koeajamassa autoja”, sanoo Kamuxin maajohtaja Jussi Mäkinen.

Kamuxin sivulla katsotuimpien autojen kärkeä piti suvereenisti Volkswagen Golf lähes 11 000 katselukerralla. Muutaman automitan päässä tulleet Mercedes-Benz E- ja C-mallit saivat lähes yhtä paljon kiinnostusta, ja niiden perässä taas Audi A4 ja A7.

”Näiden TOP 10 -automallien suuret katsojamäärät selittyvät sillä, että näistä on meillä hyvin tarjontaa eri korimalleilla ja varusteilla, mutta myös eri kilometreillä ja hintalapulla.”

Mäkisen mukaan kyseiset mallit saavuttavat laajan ostajakunnan suosion.

”Kun on valikoimaa, on myös mitä vertailla.”

Erikoisemmista automalleista on vähemmän tarjontaa, mutta niillä on Mäkisen mukaan oma vannoutunut ostajakuntansa. Kesää vasten kiinnostusta on myös vetoautoina toimivista katumaastureista ja pick-upeista

Kamux.fi-sivujen katsotuimmat automallit huhtikuussa 2018:

1. Volkswagen Golf

2. Mercedes-Benz E

3. Mercedes-Benz C


4. Audi A4

5. Audi A7

6. Seat Leon ST

7. Volkswagen Passat

8. Audi A6

9. Volvo V60

10. Volvo V70

mi16


vwmies

Euroopan laajuisesti ei otsikon väittämää huomaa, nyt jätetään Suomen kirpun kokoinen markkina tarkastelussa sivuun:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/naita-automerkkeja-euroopassa-ostetaan-nyt

Volkswagen, Toyota, Seat ja Dacia nostivat eniten automyyntiään Euroopassa huhtikuussa.
Ne siivittivät automarkkinat 9,6 % kasvuun, uusien autojen kysyntä kasvoi etenkin maanosan viidellä suurimmalla markkina-alueella.

Ensirekisteröinnit kohosivat huhtikuussa EU:n ja EFTA:n alueella ACEA:n mukaan 1,34 miljoonaan. Vuosineljänneksellä kasvu oli 2,6 %.

Volkswagen Groupin brändien myynti kasvoi 13 %, kärjessä oli peräti 25 %:n kasvulla Seat. Ydinbrändi Volkswagen sai sekin aikaan 19 % kasvun myynnissään. Porschen lukema oli 13 % ja Skodan 10, sen sijaan Audin myynti laski prosentin.

Renault Groupin myynti kasvoi 10 %, ykkösenä oli 24 % myyntiään kasvattanut Dacia. Renaultien myynti nousi 4,2 %.

DS Automobiles johti puolestaan PSA Groupin nousuun 44 % kasvulla. Peugeotin myynti nousi 15 % ja Citroenin 6,9 %. Opel/Vauxhallin myyntiluvut olivat maltillisempia, niitä myytiin 1,8 % enemmän kuin vuosi sitten, kun se oli vielä GM:n omistuksessa.

Hyundain ja Kian myynti nousi 15 %, Fordin 14. Suurin häviäjä oli Fiat, jonka myynti laski 4,5 %, BMW teki pakkasta 3,1 % ja Mercedes teki myynnissä nollatuloksen.

Viisi suurinta automarkkinaa nostivat kaikki myyntiään: Espanjassa autoja myytiin vuodentakaiseen verrattuna 12 % enemmän, Iso-Britanniassa 10, Ranskassa 9, Saksassa 8 ja Italiassa 6,5 prosenttia enemmän.  ;)
Yritetään pärjätä.

raipuli

Lainaus käyttäjältä: mi16 - 16.05.18 - klo:12:06
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201805082200930266_oa.shtml

Joka luokassa vähävikaisin

Ei katsastustilastot tai tielle jättämiset kerro auton laadusta pohjimmiltaan mitään. Itsellä ollut 4v vanha Octavia, joka oli alle 100tkm ajettu, oli 8kk omistuksen aikana 8 kertaa korjauksessa (jarrusatulat, laakerit, manuaali vaihdelaatikko, elektronikkkaboxi *2, ohjelmoinnit kun ei käynnisty jne...) ja kerran määräaikaishuollossa. Meni katsastuksesta läpi eikä jättäny tielle, tilastollisesti siis unelma-auto, tosiasissa yks paksa. Harvoin se TSI:n tai DSG:n porsiminen johtaa hinauskeikkaan tai katsastushylkyyn, mutta kyllä se auto pajalla viihtyy ja lasku viiiittuttaa. Tämän takia yhtäkään VAGinetta ei tule meidän pihaan, edes työsuhdeautona. Ennen sanottu, että taivaspaikan saa kun omistaa 3 Fordia. Omalla kohdalla Opel ja Ford ollut kaikkein vähä vikaisimmat, vaikka ajettu enemmän kuin omistuksessa olleilla Vaginoilla. Minä sain taivaspaikan kahdella Octavialla :D Tosin, nyt tuli mahdolliseksi työsuhdeauto ja firman politiikan mukaan vaihtoehtona VAG, mese, bmw tai volvo, en ottanut. Normaalin kuolevaisen kukkarolle vaihtoehdot ovat siis VW tai Skoda, ajan ennemmin tuolla omalla Mondeolla ja kuittaa kilometrit.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Popo

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 18.05.18 - klo:21:49
Ei katsastustilastot tai tielle jättämiset kerro auton laadusta pohjimmiltaan mitään. Itsellä ollut 4v vanha Octavia, joka oli alle 100tkm ajettu, oli 8kk omistuksen aikana 8 kertaa korjauksessa (jarrusatulat, laakerit, manuaali vaihdelaatikko, elektronikkkaboxi *2, ohjelmoinnit kun ei käynnisty jne...) ja kerran määräaikaishuollossa. Meni katsastuksesta läpi eikä jättäny tielle, tilastollisesti siis unelma-auto, tosiasissa yks paksa. Harvoin se TSI:n tai DSG:n porsiminen johtaa hinauskeikkaan tai katsastushylkyyn, mutta kyllä se auto pajalla viihtyy ja lasku viiiittuttaa. Tämän takia yhtäkään VAGinetta ei tule meidän pihaan,

Otetaan vähän kerrallaan: siis olet ostanut 4-vuotiaan ja satatuhatta ajetun Skodan, joka osoittautui "paskaksi"'. Tämän perusteella et kelpuuta u u t t a Skodaa. Olisi mukava kuitenkin tietää tuon auton ensimmäisen omistajan kokemukset. Se voisin olla vaikka minä, joka luovun uutena ostetusta tod näk 100 tkm  mennessä. Siihen menee tosin tupla määrä vuosia.

Toivottavasti olet löytänyt paremman auton, 100 tkm ajettuna. Uutena se voi olla liiankin helppoa, kun on takuut ja ylläpitosopparit...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

raipuli

Ei, ostin kun 3,5 vanhan ja noin 60 tkm ajetun. Auto lähti kyllä vaihtoon noin 8kk jälkeen (eli noin nelivuotaiaana) ja 101tkm ajettuna. Olettaen, että rapyläkeula myöntää 2v takuun tuotokselleen, mielestäni vikaa autossa on aika pirusti heti takuuajan jälkeen. Auto ostettiin leasingautona 1. omistajalta, auton liisari aikaa oli jopa jatkettu se puolisen vuotta. Soitin ennen ostoa auton edelliselle haltilalle, vikoja ei ollut pitoaikana, oli kuulemma ollut hyvä peli (ja mikä motiivi liisarikäyttäjällä on valehdella?). Oli uudessa autossa takuuta tai ei, aina pajakäyntien kanssa saa puljata ja sovitella menoja ja jos auto on työkalu, niin se on oikeasti raskasta. Ei se takuu autuaaksi tee, lompakko vain kiittää. Onneksi tuon ongelmakappaleen kulut menivät vaihtoautotakuun piikkiin, eikä tarvinnut omasta pussista kustantaa (kustannusarvioiden mukaan puhutaan noin 6t, kuluista). Kun vein tuota riesaa vaihtoon(parin tonnin viat päälle) ja vaihdoin saman ikäiseen, mutta enemmän ajettuun Astraan, myyjä oli vähän ihmeissään... :D Tämän hetkisen kokemuksen mukaan tuo 2011 Astra oli luotettavin/laadukkain auto tähän mennessä. 2 kk sitten Astra meni vaihtoon 256tkm ajettuna, tilalle tuli Mondeo.

Ajan semmoisen 55tkm vuodessa ja näillä kilsoilla ei ylläpitosopparit kannata eikä uudella autolla ajot, tosin todelliset rahamiehet on erikseen. Yleensä ostan semmoisen 60-100tkm ajetun ja 3-4 v. vanhan vaihdokin, jolla ajelen noin 250tkm asti. Missään muissa merkeissä/malleissa ei ole joutunut vaihtamaan osia ja ollut ongelmia niin paljon 250tkm mennessä kuin näissä kahdessa Octavissa. Ekassa Ocussa oli 150tkm alkaen perinteinen touhutonni huoltovälissä korjauksiin :D 

Ja siihen, että virman auto ei ole kannattava, johtuu puhtaasti kilometrikorvauksista. Tosin, virman autolla on yks hailee, että mitä vikoja tulee, siksi varmaan autopolitiikka on vaginapainoteinen. Mutta jos ei aja vaginella, niin riski vioille on aika pieni...
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

sakal83

Onhan se tosiaan näin, että jos kerran Raipuli on joutunut vaihtamaan osia 100-250tkm välillä pariin skodaan, niin paskahan se skoda on. Puhumattakaan siitä kuinka raipuli tietää koko vag konsernin olevan riskialtis vioille ;D
On meitä vaan moneen junaan...
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Popo

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.05.18 - klo:08:31
Onhan se tosiaan näin, että jos kerran Raipuli on joutunut vaihtamaan osia 100-250tkm välillä pariin skodaan, niin paskahan se skoda on. Puhumattakaan siitä kuinka raipuli tietää koko vag konsernin olevan riskialtis vioille ;D
On meitä vaan moneen junaan...

Olen joutunut vaihdattamaan esim. alustan osia jopa vain alle 50 tkm ajettuun autoon ja tielle on jääty, kun kytkinvaijeri on katkennut. Ruostettakin on ilmennyt.  Tämä ei ole tapahtunut Skodalle, jossa ei ole tällaisia ongelmia ollut  ja kulutusosatkin vaikuttaisivat kestävän paremmin, kun ei ole tarvinnut vaihtaa, kuten edeltäjissä.

Ja takuukorjauksissa "juokseminen" ei ole kivaa. Huollot saisivat riittää joka autossa. Vaikka en aja kovin paljoa vuodessa (10 - 15 tkm), päivittäisessä käytössä auto on kuitenkin.

En kuitenkaan ole valmis nimeämään näitä edellisiä automerkkejä "paskoiksi" näillä perusteilla, vaan katsellaan, mitä on niiltäkin tarjolla, kun seuraavan kerran autoa vaihdetaan. Octavian vaihto saattaa viivästyä juuri ongelmattomuuden ja yleisen toimivuuden vuoksi. Ei viitsi alkaa korjamaan/vaihtamaan jotain, mikä ei ole rikki...

Tämä on oma kokemus, muilla muuta.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

zak69

Oma vaatimaton mielipiteeni topicciin.
Automerkkejä ollut molempien käsien sormille ja eri vaggeja varmaan 7 kpl, eikä niissä sen enempää vikoja ole ollut kuin muissakaan. Ominaisuuksia toki mut niin on kaikissa.
Ei nuo mitkään katsastus yms tilastot oikeastaan mitään kerro, eikä tämänkään foorumin perusteella kannata koko vaggia lytätä.
Jokainen auto on yksilö kuitenkin ja huolto sekä ajotapa jne jne vaikuttaa ihan kaikkeen, ja kun tuonne teille katselee niin eipä vastaantulevien autojen perusteella ole suosio laantumassa mun mielestä.
Ei vikoja vaan ominaisuuksia.

https://3nfocus.fi

-karppa-

Vaggilaisessa ei olekkaan vikoja, vaan ne on kalliita ominaisuuksia  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

raipuli

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.05.18 - klo:08:31
Onhan se tosiaan näin, että jos kerran Raipuli on joutunut vaihtamaan osia 100-250tkm välillä pariin skodaan, niin paskahan se skoda on. Puhumattakaan siitä kuinka raipuli tietää koko vag konsernin olevan riskialtis vioille ;D
On meitä vaan moneen junaan...

Onko ongelma luetunymmärtämisessä vai muuten vain ymmärryksessä. 60-100tkm mittarilukemalla ajettuna ja 8kk aikana 4 vuotias auto pajalla 8 kertaa, vikoja sähköissä ja mekaniikassa ympäri autoa. Auton, jonka pitäisi olla kaikkein luotettavimmasta päästä eli TDI ja manuaalivaihteisto (josta meni siis laakerit). Kun auto meni vaihtoon, ilmastoinin kompura ja EGR veetuili, tämä oli se viimeinen syy auton vaihtoon. On se mielestäni paljon vikoja tuon ikäiseen ja tuon verran ajettuun autoon. Tosin autot ovat yksilöitä, tuo oli yksilö paska. Tuo susi yksilö opetti sen, että vaginoita ei meidän talouteen tule. Anteeksi jos loukkasin uskontoasi, mutta eipä näissä Fordeissa eikä Opelissa ole vastaavia ongelmia ollut. Niin ja siinä ensimmäisessä Ocussa osien vaihtorumba alkoi noin 140tkm mittarilukemassa ja jatkui sinne 300tkm asti, kunnes meni vaihtoriviin (perus touhutonni/huoltoväli). On se vain jännä, kun Astrassa "sai" vaihtaa 120tkm-256tkm välillä takapyörän laakerin, jarrulevyt ja -palat normi huoltojen lisäksi, eikä noissa Voortteissa ole sen enempi saanut osia vaihdella.  Mutta kiva, jos olet ollut tyytyväinen omaan VAG-kulkineeseen. Itse en ole ollut, kun tietää paremmasta.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

GeeTee

Itsellä nyt yli 30 vuoden kokomus vag konsernista eikä ikinä mitään ongelmaa.

Aiemmat taattua Skoda laatua paikasta a paikkaan b.

Nyt sydämellä paikasta a paikkaan b Gte Golfilla.

Gtellä päästöttömästi hintaan 1,4 , / 100 km.


sakal83

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 19.05.18 - klo:22:22
Onko ongelma luetunymmärtämisessä vai muuten vain ymmärryksessä. 60-100tkm mittarilukemalla ajettuna ja 8kk aikana 4 vuotias auto pajalla 8 kertaa, vikoja sähköissä ja mekaniikassa ympäri autoa. Auton, jonka pitäisi olla kaikkein luotettavimmasta päästä eli TDI ja manuaalivaihteisto (josta meni siis laakerit). Kun auto meni vaihtoon, ilmastoinin kompura ja EGR veetuili, tämä oli se viimeinen syy auton vaihtoon. On se mielestäni paljon vikoja tuon ikäiseen ja tuon verran ajettuun autoon. Tosin autot ovat yksilöitä, tuo oli yksilö paska. Tuo susi yksilö opetti sen, että vaginoita ei meidän talouteen tule. Anteeksi jos loukkasin uskontoasi, mutta eipä näissä Fordeissa eikä Opelissa ole vastaavia ongelmia ollut. Niin ja siinä ensimmäisessä Ocussa osien vaihtorumba alkoi noin 140tkm mittarilukemassa ja jatkui sinne 300tkm asti, kunnes meni vaihtoriviin (perus touhutonni/huoltoväli). On se vain jännä, kun Astrassa "sai" vaihtaa 120tkm-256tkm välillä takapyörän laakerin, jarrulevyt ja -palat normi huoltojen lisäksi, eikä noissa Voortteissa ole sen enempi saanut osia vaihdella.  Mutta kiva, jos olet ollut tyytyväinen omaan VAG-kulkineeseen. Itse en ole ollut, kun tietää paremmasta.
Tässä kirjoituksessa piilee juurkin se syy, miksi meitä on niin moneen junaan.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miksi pyörit VAGarenalla?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Popo

Todetaan nyt sitten "raipulin" edellytyksillä, että minulla oli Peugeot, joka oli paska yksilö. Peogeot on paska automerkki. Tuossa lähipiirissä on ollut useampikin PSA-auto samalla käyttäjällä sen jälkeen,  mutta paska mikä paska. ::)

Isälläni oli kaksi paskaa Fordia, sitten Fiat. Sen jälkeen seitsemän vuotta Kupla-Volsu, joka ei ollut niin paska. Vuoden 1980 jälkeen ei perheessä  ollutkaan Uskovaisten VW-autoa ennen 2012 Skodaa. Hartauden harjoitukset ovat siis vasta alussa...

Tästä aiheesta on hyvä jatkaa esim. Suomi24-areenalla.  ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jt

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 18.05.18 - klo:23:47
Ajan semmoisen 55tkm vuodessa ja näillä kilsoilla ei ylläpitosopparit kannata eikä uudella autolla ajot, tosin todelliset rahamiehet on erikseen. Yleensä ostan semmoisen 60-100tkm ajetun ja 3-4 v. vanhan vaihdokin, jolla ajelen noin 250tkm asti. Missään muissa merkeissä/malleissa ei ole joutunut vaihtamaan osia ja ollut ongelmia niin paljon 250tkm mennessä kuin näissä kahdessa Octavissa. Ekassa Ocussa oli 150tkm alkaen perinteinen touhutonni huoltovälissä korjauksiin :D 
Omat autoni (VW) olen yleensä ostanut vasta sitten kun kilometejä on ollut vajaa tai päälle 200tkm. Silloin se vasta halpaa ajoa onkin, nimittäin pääomakulut ovat silloin kohtuu pieniä. 3C TDI Passat joka oli monta vuotta, tarvitsi "extraa" vain edessä puslien vaihto ja etuvakaajan tankon vaihdon. Edes jarrujapaloja ei tarvinut vaihtaa. Golffien myin 350tkm ajettuna (oli 80tkm) ja siinä piti vaihtaa takajouset ja jarrulevyt/palat taakse + putsata ilmamassa-anturi. Vikaherkin oli Italian tuonti Passat jonka ostin ilma huoltokirjaa (en suosittele..), siinä tuli ilmi sitten että autolla oli ajettu öljypohja kiveen tms eikä tietenkään korjattu kunnolla. Silti silläkin päästeltiin kohtuu vähillä huoltokustannuksilla, nimittäin vanhempaan autoon osat ja huollot on halpoja, mutta tässä oli kyllä pieni epäilys pitikö kilometrit paikkaansa..

Nyt ajossa on tähän mennessä 265tkm ajettu B7 kaasu-Passat. Silläkös ajo vasta halpaa onkin, nimittäin kaasulla ajelee dieseliä halvemmalla ja ennenkaikkea mukavammin. Toisekseen tuommoiset kaasu-Passatit eivät ole Ruotsissa kalliita käytettyinä (erittäin yleinen malli) ja kun CO2-on pieni, niin myös tuonnin vero jää pieneksi.

Noin isoilla kilometreillä (55tkm vuodessa) menee jo polttoaineisiin aika siivu. Jos dieseli syö 5 l/100km ja hinta 1,4 ,/l, tulee 3850,. Gasumin tarjouksella 89,/kk, menee 1068,. Siinä tulee polttoaineisiin eroa jo melkein kolme "toimintatonnia" ja kun dieselin kovempi vero päälle, menee jo yli 3000. Kaasun normihinnallakin ilman gasum kampanjaa joka kestää vuoden, biokaasullakin jää polttoaineet halvemmaksi saati sitten maakaasulla. 

Skodasta ei itsellä ole omakohtaista kokemusta, joten en pysty väittämään voiko kahden Octavian perusteella todeta että kaikki VAG:n, merkistä/mallista riippumatta ovat p*****a :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

raipuli

Lainaus käyttäjältä: Popo - 20.05.18 - klo:11:40
Todetaan nyt sitten "raipulin" edellytyksillä, että minulla oli Peugeot, joka oli paska yksilö. Peogeot on paska automerkki. Tuossa lähipiirissä on ollut useampikin PSA-auto samalla käyttäjällä sen jälkeen,  mutta paska mikä paska. ::)

Isälläni oli kaksi paskaa Fordia, sitten Fiat. Sen jälkeen seitsemän vuotta Kupla-Volsu, joka ei ollut niin paska. Vuoden 1980 jälkeen ei perheessä  ollutkaan Uskovaisten VW-autoa ennen 2012 Skodaa. Hartauden harjoitukset ovat siis vasta alussa...

Tästä aiheesta on hyvä jatkaa esim. Suomi24-areenalla.  ;)

Näinpä, omat kokemukset ovat erilaiset ko merkeistä. Omien kokemuksien mukaan itse tässä maailmassa toimin eli ei vaginoita tähän talouteen. Minulle on yks lysti millä autolla ihmiset ajelee, tärkeitä että on omaan käyttöön sopiva kulkine. Mulle auton on puhtaasti kulkuväline ja "työkalu".

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.05.18 - klo:23:42
Tässä kirjoituksessa piilee juurkin se syy, miksi meitä on niin moneen junaan.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miksi pyörit VAGarenalla?


Kun vaginoita taloudessa oli niin tänne liityin. Nyt kun ei merkkileriri vaihtunut, niin olen lähinnä seuraillut ja ottanut osaa muuhun kuin suoranaisesti vaginoihin liittyvään keskuteluun. Autoilu kiinostaa, vaikka nyt huonojen kokemuksien takia merkki onkin vaihtunut.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy