Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

mattinen

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.03.17 - klo:20:15
Nastarenkaat ovat yksi katupölyä lisäävä tekijä, hiekoitus on yksi tekijä, jne...

Minulla on sellainen käsitys, että Helsingissä ei juurikaan käytetä hiekkaa ajoratojen liukkauden torjuntaan. Jalkakäytävillä sepeliä on sitten sitäkin enemmän.

Lalli

http://yle.fi/uutiset/3-9503668
Lainaus:
"Vertailun vuoksi vähiten päällystettä kuluttavan nastarenkaan eli vuoden 2013 renkaan ero kitkarenkaaseen oli Nordic Enviconin mittaamana kymmenkertainen."
"Huolestuttavaa on, että viime vuoden ajokokeissa vuoden 2013 nastarengas aiheutti vähemmän katupölypäästöjä kuin yksikään nykyisistä nastarenkaista. Ero vanhan ja uuden välillä oli pahimmillaan lähes 2,5-kertainen vanhan rengasmallin hyväksi."

Tähän olisi taas mukava kuulla niitä mielipiteitä että nastarengas ei kuluta asfalttia enempää kuin kitkakaan  ;D sellaisiakin kun moni ilmeisen vakavissaan edelleen esittää.
Toledo 1.2 Tsi

vasara

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.03.17 - klo:10:48
Hiekkatien pöly on ihan eri asia, kuin jauhettu katupöly.
Samalla tavalla asfalttitien hiekoitushiekka jauhautuu autojen alla hienojakeiseksi pöllyäväksi tomuksi, kun hiekkateillä.
Tuo on siis yksi katupölyn osatekijä.. ei ainut, eikä välttämättä suurin.

LainaaMinulla on sellainen käsitys, että Helsingissä ei juurikaan käytetä hiekkaa ajoratojen liukkauden torjuntaan. Jalkakäytävillä sepeliä on sitten sitäkin enemmän.
Ok.. ei ole tullut Hki:ssä hetkeen asuttua, eikä käydessä asiaan ole tullut kiinnitettyä huomiota.
Aika harvoin on sielläpäin ajoradoilla liukkautta muutenkaan (..sen mitä muistan), joten mitäpä sitä hiekkaa kylvämään.
Täällä periferiassa hiekoitetaan surutta ja hiekat putsataan joskus jo Juhannukseen mennessä :)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 15.03.17 - klo:15:57
http://yle.fi/uutiset/3-9503668
Lainaus:
"Vertailun vuoksi vähiten päällystettä kuluttavan nastarenkaan eli vuoden 2013 renkaan ero kitkarenkaaseen oli Nordic Enviconin mittaamana kymmenkertainen."
"Huolestuttavaa on, että viime vuoden ajokokeissa vuoden 2013 nastarengas aiheutti vähemmän katupölypäästöjä kuin yksikään nykyisistä nastarenkaista. Ero vanhan ja uuden välillä oli pahimmillaan lähes 2,5-kertainen vanhan rengasmallin hyväksi."

Tähän olisi taas mukava kuulla niitä mielipiteitä että nastarengas ei kuluta asfalttia enempää kuin kitkakaan  ;D sellaisiakin kun moni ilmeisen vakavissaan edelleen esittää.
Mikä ratkaisuksi ongelmaan?
Mahdollisesti nastarengasmaksu etelärannikolla / Hki:ssä Oslon tapaan? Täyskielto koko maassa.. myös alueilla, jossa liikenneturvallisuus on parempi nastoilla? Valistus ja asennekasvatus? Nastarenkaiden nastoituksen muutos? Tienhoidon maksimointi koko maassa sellaiselle tasolle, jollloin ei tarvita enää pitäviä renkaita? ...

Jultsu

Mulle kelpaisi se jo että nuo aataminaikaiset painotukset poistettaisiin kotimaisten autolehtien testeistä, ja annettaisiinkin niiden sijaan kolme eri rengassuositusta: etelä, keski ja pohjois-suomelle omansa. Eiköhän tuolla jo saataisi kitkojen osuutta kohotettua 10% nykytilanteeseen nähden, sekin olisi jo iso voitto tiestön kannalta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Eipä taida sittenkään pelkästään nastojen syytä ole noiden teideän rapautuminen, vaan leudot talvet:
OECD:n tutkimusraportti vaatii tienrakennuksessa nopeaa reagointia ilmastonmuutokseen. Suomen tiet ovat huonossa kunnossa ja ne rapautuvat entisestään, kun talvista tulee leudompia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703202200088304_uu.shtml
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

^Eipä vissiin kukaan ole edes väittänyt, että nastat yksin olisivat syypää teiden huonoon kuntoon. Toisaalta kovin helposti ei taida sellaistakaan täyspäistä henkilöä löytyä, kuka kiistäisi nastojen käytön ja teiden kulumisen välillä olevan syy-yhteyden. Mitä tulee leutoihin talviin, niin niiden lisääntymiseen taitaa olla aika vaikea vaikuttaa. Sen sijaan siihen on helpompi vaikuttaa, että leutojen talvien kielteinen vaikutus teiden kuntoon on mahdollisimman pieni. Tämä konsti on nastarenkaiden tarpeellisuuden uudelleenarviointi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 20.03.17 - klo:20:39
^Eipä vissiin kukaan ole edes väittänyt, että nastat yksin olisivat syypää teiden huonoon kuntoon. Toisaalta kovin helposti ei taida sellaistakaan täyspäistä henkilöä löytyä, kuka kiistäisi nastojen käytön ja teiden kulumisen välillä olevan syy-yhteyden. Mitä tulee leutoihin talviin, niin niiden lisääntymiseen taitaa olla aika vaikea vaikuttaa. Sen sijaan siihen on helpompi vaikuttaa, että leutojen talvien kielteinen vaikutus teiden kuntoon on mahdollisimman pieni. Tämä konsti on nastarenkaiden tarpeellisuuden uudelleenarviointi.

Kyllä renkailla on yhteys teiden kulumiseen...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

raipuli

Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.03.17 - klo:19:33
Eipä taida sittenkään pelkästään nastojen syytä ole noiden teideän rapautuminen, vaan leudot talvet:
Se, että nollan tuntumassa olevat säät yhdessä nastarenkaiden kanssa ovat kaikkein tuhoisin yhdistelmä, on ihan perustietoa. Märkää asfalttia nasta piikkaa paljon nopeammin kuin kuivaa - puhumattakaan jääkerroksen alla suojassa olevasta tiestä. Nastojen piikkaamat kraaterit toimivat vastavuoroisesti sitten illalla veden jäätyessä lähtöpisteinä tien rapautumiselle. Nämä tekijät vahvistavat toinen toisiaan. Lopputulos on nähtävissä ja kuultavissa niillä alueilla, missä nastarenkaat ja nollan tuntumassa olevat säät ovat yleisiä. 

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 20.03.17 - klo:21:51
Se, että nollan tuntumassa olevat säät yhdessä nastarenkaiden kanssa ovat kaikkein tuhoisin yhdistelmä, on ihan perustietoa. Märkää asfalttia nasta piikkaa paljon nopeammin kuin kuivaa - puhumattakaan jääkerroksen alla suojassa olevasta tiestä. Nastojen piikkaamat kraaterit toimivat vastavuoroisesti sitten illalla veden jäätyessä lähtöpisteinä tien rapautumiselle. Nämä tekijät vahvistavat toinen toisiaan. Lopputulos on nähtävissä ja kuultavissa niillä alueilla, missä nastarenkaat ja nollan tuntumassa olevat säät ovat yleisiä.

Kumma kyllä, että nimenomaan mustalla jäällä ja vaihtelevissa olosuhteissa myös paras rengas on nastarengas.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Sit se suola... ::)

Mitenhän muuten tuo karkeahko hiekoitussepeli vaikuttaa. Kiviaineshan on tiukkaa tavaraa. Pikkuhiljaa jauhaantuu pienemmiksi rakeiksi ja todennäköisesti syö pehmeämpää asfalttia melkoisen tehokkaasti. Onko tästä tutkimustietoa?

Selvähän se on että nasta tekee kolon asfalttiin renkaan joka kierroksella jos asfaltti on paljas.

Lalli

#1003
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 20.03.17 - klo:20:39
^Eipä vissiin kukaan ole edes väittänyt, että nastat yksin olisivat syypää teiden huonoon kuntoon.

Jep mutta sellaista voi kyllä perustellusti väittää että nastarenkaat ovat suurin yksittäinen tekijä teiden kuluttajina ja katupölyn aiheuttajina.
Toledo 1.2 Tsi

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 21.03.17 - klo:10:32
Jep mutta sellaista voi kyllä perustellusti väittää että nastarenkaat ovat suurin yksittäinen tekijä teiden kuluttajina ja katupölyn aiheuttajina.
Näin on. Sen vuoksi olisikin paikallaan, että ihmiset päivittäisivät rengasvalintansa. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi samantien vaihtaa nastarenkaansa kitkoihin. Autoilijoiden joukossa on varmasti niitä, jotka tasantarkkaan tietävät ajavansa olosuhteissa, joissa nastoja tarvitaan. Epäilen kuitenkin, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on suuri joukko ihmisiä, jotka vuodesta toiseen ajavat nastoilla ilman, että he olisivat koskaan pysähtyneet miettimään toista vaihtoehtoa. Ruotsissa ja Norjassa tähän miettimisprosessiin on kannustettu erilaisilla maksuilla ja kielloilla, mutta myös tukemalla kitkarenkaiden hankintaa. Näin toimimalla kitkarenkaiden osuutta on pystytty lisäämään. Asiasta kiinnostuneiden kannattaa vilkaista tämä Hesarin juttu. Siinä käsitellään (lyhyesti) myös renkaiden vaikutusta liikenneturvallisuuteen.

BobSmith

Ammattilaisen puheenvuoro täältä susirajan takaa: ”Kitkoilla ei tee mitään”.

Tampereella Keskustorilla maanantaina asiakkaita odotellut taksinkuljettaja Kari Kulmala sanoo, että kesärenkaat vaihdetaan alle vasta sitten, kun yöpakkaset ovat ohitse.

Taksiyrityksessä ei luoteta kitkoihin. Talvi on ajettu nastarenkailla. Kitkoja on testattu huonolla menestyksellä.

- Vaikka moni on sanonut, että kitkat olisivat ihan hyvät, niin meillä on aivan erilainen kuva niistä.

- Kitkarenkailla ajettiin yksi vuoro. Tampereen keskusta on talvella pelkkää jäätä ja kitkoilla ei tee siellä mitään, Kulmala kertoo.


http://www.aamulehti.fi/kotimaa/kesarenkaiden-vaihtoa-kannattaa-viela-harkita-yllattavaa-liukkautta-voi-esiintya-paivallakin-24354701/

sakal83

#1006
Vähemmän tulee hämeenkatua veivattua ja vielä vähemmän yöaikaan, jolloin taksit pääosin ainakin viikonloppuna kulkevat, joten jos Karista siltä tuntuu, että Tampereella ei kitkoilla pärjää, niin tämä mielipide hänelle suotakoon.

JOS kuitenkaan et aja taksia, tai edes omaa perus "Kari the taksikuskin" kaasujalkaa/pelisilmää, niin kitkoilla pärjää paremmin kuin hyvin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

SNG

#1007
Hämeenkatu talvisin usein TODELLLA LIUKAS. Mukulakivien päällä jäätä. En kyllä tiedä pureeko nasta yhtään kitkaa paremmin kun jääkerros äärimmäisen ohut, varmaankin mustaa jäätä eli suoraan ilmankosteudesta härmistynyttä. Tumma  kivi jäähtyy helposti kirkkaalla ilmalla pakkasen puolelle ja massiivisena myös varaa kylmää pitkään pakkasjakson jälkeen.

Asfaltointi olisi paikallaan. Liikenteen melu ja rakennuksille haitallinen tärinä vähenesivät. Taloutensa ryssineelle kaupungille asfaltoidun kadun ylläpito tulisi paljon halvemmaksi.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 22.03.17 - klo:08:44
JOS kuitenkaan et aja taksia, tai edes omaa perus "Kari the taksikuskin" kaasujalkaa/pelisilmää, niin kitkoilla pärjää paremmin kuin hyvin.
Uskoisin kuitenkin, että paljon ajavan ammattikuljettajan kokemuksella on merkittävämpi painoarvo kuin yksityisen hissuttelijan mielipiteellä. Päädyin itse nastattomiin talvirenkaisiin sillä perusteella, että pahimmilla liukkailla minun ei tarvitse lähteä liikenteeseen. On turvallisempaa lähteä taksin kyytiin, kun alla on nastoitetut renkaat.

Lainaus käyttäjältä: SNG - 22.03.17 - klo:09:01
Hämeenkatu talvisin usein TODELLLA LIUKAS.
Vaikka Tampere onkin landella sijaitseva kyläpahanen, niin on täällä kuitenkin muitakin katuja kuin pelkästään Hämeenkatu, eli kyllä ne taksit ajelevat muuallakin.

Mitä Hämpin asfaltointiin tulee, se saattaa toteutua sen jälkeen, kun ratikkakiskot on asennettu. Tosin se ei yksityisautoilijaa silloin enää ilahduta, koska autoilu Hämeenkadulla ei sitten enää ole sallittua.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 22.03.17 - klo:08:44
Vähemmän tulee hämeenkatua veivattua ja vielä vähemmän yöaikaan, jolloin taksit pääosin ainakin viikonloppuna kulkevat, joten jos Karista siltä tuntuu, että Tampereella ei kitkoilla pärjää, niin tämä mielipide hänelle suotakoon.

JOS kuitenkaan et aja taksia, tai edes omaa perus "Kari the taksikuskin" kaasujalkaa/pelisilmää, niin kitkoilla pärjää paremmin kuin hyvin.

Kari varmaan ajaa moninkertaisen määrän kilometrejä erillaisissa olosuhteissa, kuin sinä sekä omaa todennäköisesti paremman pelisilmän. Karilla on myös varmaan erillaisia renkejä joilla on myös erillaiset ajotottumukset ja tavat. Taksilla myös pitää päästä kellonajasta riippumatta perille ja se on hänen elinehtonsa.

Nyt haluaisin kuulla vielä faktat, että Karin pitäisi ajaa keskieuroopankitkoilla, koska ne on parasta mitä saa Tampereen seudulle  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:09:49
Uskoisin kuitenkin, että paljon ajavan ammattikuljettajan kokemuksella on merkittävämpi painoarvo kuin yksityisen hissuttelijan mielipiteellä.

Mitä sitten päätellään, jos haastatellaan toista taksi-teroa, joka ajaa kesät talvet kitkarenkailla?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.03.17 - klo:10:34
Mitä sitten päätellään, jos haastatellaan toista taksi-teroa, joka ajaa kesät talvet kitkarenkailla?

Kyseinen Taksi-Tero on taas pennillä pisimmälle venyttäjä, joka ajattelee vain miten tienata eniten. Eräs sukulainen ajaa noita 100-120tkm vuosittaisia kilometrejä ja totesi ettei edes harkitsisi tuota vaihtoehtoa. Yksi talvi ja kevään aloitus oli riittänyt kokeiluksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.03.17 - klo:10:34
Mitä sitten päätellään, jos haastatellaan toista taksi-teroa, joka ajaa kesät talvet kitkarenkailla?
Mistähän sellainen virtuoosi löytyisi?


mattinen

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:09:49
Uskoisin kuitenkin, että paljon ajavan ammattikuljettajan kokemuksella on merkittävämpi painoarvo kuin yksityisen hissuttelijan mielipiteellä.

Kari saattaa ajaa paljon, mutta niin ajaa moni sellainenkin, joka ei työkseen aja taksia. Ja vaikka kilsoja ei "yksityisellä hissuttelijalla" vuosittain kertyisikään samaa määrää kuin Karilla, saattaa niitä silti tulla niin paljon, ettei Kari välttämättä ajomääränsä perusteella saavuta mitään ylivoimasta asiantuntija-asemaa. Hieman epäselväksi jää myös se, miksi muu kuin ammatikseen ajava olisi "hissuttelija". No, ehkä tällä pyritään korostamaan Karin asiantuntijuutta. Sanoisin kuitenkin, mitenkään ammatikseen ajavien ammattikuntaa väheksymättä, että henkilöauton kuljettaminen ei ole mitään rakettitiedettä.

Olisi myös mielenkiintoista tietää, kuinka laajasti Karin näkemys edustaa Tampereen taksiautoilijoita. Hänellä on totta kai oikeus omaan näkemykseensä, ja mitä ilmeisimmin hän on itse tehnyt omat johtopäätöksensä renkaiden suhteen omiin kokemuksiinsa nojautuen. Näin pitääkin toimia. Mutta koska hän ilmeisesti joillekin edustaa jonkinlaista auktoriteettia rengasasioissa, on ehkä paikallaan todeta hänen mitä ilmeisimmin puhuvan vain omasta puolestaan. ("Taksiyrityksessä ei luoteta kitkoihin"). Varmempia johtopäätöksiä voitaisiin vetää esimerkiksi siitä, jos tiedettäisiin esimerkiksi, "etteivät taksit Tampereella aja kitkoilla" tai "Taksiyrityksissä ei luoteta kitkoihin". Nyt meillä on lähteenä yksi taksinkuljettaja, Kari, joka ei kitkoilla aja. Seuraavalta tolpalta voi löytyä Jari, jonka taksiyrityksessä kitkoihin luotetaan.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.17 - klo:09:52
Kari varmaan ajaa moninkertaisen määrän kilometrejä erillaisissa olosuhteissa, kuin sinä sekä omaa todennäköisesti paremman pelisilmän. Karilla on myös varmaan erillaisia renkejä joilla on myös erillaiset ajotottumukset ja tavat. Taksilla myös pitää päästä kellonajasta riippumatta perille ja se on hänen elinehtonsa.

Sieluni laulaa kiitoshymniä sen johdosta, että yllä olevassa kommentissa ovat mukana sanat "varmaan" ja "todennäköisesti". Tämä parantaa keskustelun lähtökohtia  huomattavasti. Otetaanhan siinä huomioon edes pienen pienenä mahdollisuutena myös se vaihtoehto, että Karin asiantuntemus ei välttämättä ole ylivertaista.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.17 - klo:09:52
Nyt haluaisin kuulla vielä faktat, että Karin pitäisi ajaa keskieuroopankitkoilla, koska ne on parasta mitä saa Tampereen seudulle.

Itse olen sitä mieltä, että Karin pitää ajaa juuri niillä renkailla, jotka hän katsoo tarvitsevansa. Kari on sentään kokeillut kitkoja, ja vetänyt sitten omat johtopäätöksensä. Enempää ei ihmiseltä voi vaatia, ei edes taksikuskilta.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:11:11
Mistähän sellainen virtuoosi löytyisi?

Esimerkiksi Helsingistä. En tiedä, ajavatko taksit Helsingissä kitkoilla kesällä, mutta omien arkikokemusten perusteella talvella niitä ainakin käytetään.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.17 - klo:09:52
Kari varmaan ajaa moninkertaisen määrän kilometrejä erillaisissa olosuhteissa, kuin sinä sekä omaa todennäköisesti paremman pelisilmän. Karilla on myös varmaan erillaisia renkejä joilla on myös erillaiset ajotottumukset ja tavat. Taksilla myös pitää päästä kellonajasta riippumatta perille ja se on hänen elinehtonsa.

Nyt haluaisin kuulla vielä faktat, että Karin pitäisi ajaa keskieuroopankitkoilla, koska ne on parasta mitä saa Tampereen seudulle  ;)
Entä jos Kari ei ajakkaan enempää? Kari pääsääntöisesti ajaa Tampereen aluetta, itse kun veivaan koko suomea. Silti tuo perille pääseminen kelloajasta riippumatta itselle ei ole ollut mikään ongelma. Kertooko tämä pelisilmästä joka Kareilta lähtökohtaisesti uupuu?
Voin myöntää, että yhtenä päivänä tänätalvena oli niin liukasta, että olisin voinut mieluusti ajaa nastoilla. Joskaan en tiedä olisiko nekään turvaa sen pahemmin tuoneet.
Kannattaako tämän yhden päivän takia minun siis ajaa nastoilla?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 22.03.17 - klo:11:54
Entä jos Kari ei ajakkaan enempää? Kari pääsääntöisesti ajaa Tampereen aluetta, itse kun veivaan koko suomea. Silti tuo perille pääseminen kelloajasta riippumatta itselle ei ole ollut mikään ongelma. Kertooko tämä pelisilmästä joka Kareilta lähtökohtaisesti uupuu?
Voin myöntää, että yhtenä päivänä tänätalvena oli niin liukasta, että olisin voinut mieluusti ajaa nastoilla. Joskaan en tiedä olisiko nekään turvaa sen pahemmin tuoneet.
Kannattaako tämän yhden päivän takia minun siis ajaa nastoilla?

Kerro toki paljonko ajat vuodessa? Tuollaisella perustaksilla ajetaan sellaiset 80-120tkm vuodessa joista yleensä isäntä eniten. Vai omaako Jesset paremmat pelisilmät ihan lehtijutun perusteella?

Minä voin sanoa, että pelkästään keski-suomen näkökulmasta pelkästään mökille mennessä, jopa nastoilla on ollut useampana kertana sellainen keli, että on tullut ajettua 10-15km/h alle nopeusrajoituksen. Mitä taas sitten tulee vähän pohjoisempaan mihin omasin ammattiajoluvankin, niin minun tuntemat vanhat isännät ajavat edelleen nastoilla. Toki en missään nimessä väitä etteikö pääkaupunkiseudulla kitkoilla "pärjäisi", mutta en minä niillä ympäri vuoden ajaisi eikä ne niin kauaa edes kestäisi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.17 - klo:14:28
Kerro toki paljonko ajat vuodessa? Tuollaisella perustaksilla ajetaan sellaiset 80-120tkm vuodessa joista yleensä isäntä eniten. Vai omaako Jesset paremmat pelisilmät ihan lehtijutun perusteella?
Olisiko arviolta noin puolet tuosta sinun heittämästäsi "faktasta", mitä tämä taksiKari ajelee. Olen varmaan siis puolet huonompi kuski, koska ajomäärästähän se katsotaan. Pelisilmä kehittyy ajaessa  ;D
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.17 - klo:14:28
Minä voin sanoa, että pelkästään keski-suomen näkökulmasta pelkästään mökille mennessä, jopa nastoilla on ollut useampana kertana sellainen keli, että on tullut ajettua 10-15km/h alle nopeusrajoituksen. Mitä taas sitten tulee vähän pohjoisempaan mihin omasin ammattiajoluvankin, niin minun tuntemat vanhat isännät ajavat edelleen nastoilla.
En onneksi joudu ajelemaan sinun mökillesi, niin minulle nuo kitkarenkaat soveltuvat parhaiten.
En myöskään tunne juurikaan yhtään pohjoisen isäntää, mutta he saavat ajella siellä ihan niillä renkailla millä lystäävät.
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.03.17 - klo:14:28
Toki en missään nimessä väitä etteikö pääkaupunkiseudulla kitkoilla "pärjäisi", mutta en minä niillä ympäri vuoden ajaisi eikä ne niin kauaa edes kestäisi.
Juu u. En minäkään pääkaupunkiseudulla ajaisi kitkoilla kesät talvet, kun en sitä tee täällä Tampereenkaan suunnalla? :o
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

BobSmith

Kovin kiihkofanaattista on tämä keskustelu nastattomien ja nastoitettujen renkaiden välillä. Kyllä te olette taitavia autonajajia, kun kysenalaistatte taksikuskin kokemuksenkin. Netistä löytyy kyllä paljon muitakin taksiajajien mielipiteitä, mutta en ala niitä tänne kopioimaan. Löytyy myös selvityksiä ja tutkimuksia, etteivät kitkat ole nastojen veroiset.

Sitä kuitenkin toivoisin, että vaikka olette omasta mielestänne asiantuntijoita rengasvalinnoissa, niin älkää menkö vaatimaan omien pyrkimyksienne mukaan nastarengaskieltoa kaikille kansalaisille.

JFabiaK

Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

sakal83

Jos nyt muhun tolla viittasit, niin annoinkin vaan palautteen tähän kommenttiin jonka ITSE postasit ja jossa vielä lihavoinnilla korostit lausetta:

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:07:54
Ammattilaisen puheenvuoro täältä susirajan takaa: ”Kitkoilla ei tee mitään”.

Mitälie sitten tällä yritit hakea?
Onko tämä yksi tai vaikka kaikki taksikuskit nyt oikeita ihmisiä huutelemaan ettei "kitkoilla tee mitään"?

Käsittääkseni tässä ei kukaan ole mitään nastarengaskieltoa edes väläytellyt? Lähinnä jokainen voisi miettiä niitä rengasvalintojaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy