Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

makelja

Lainaus käyttäjältä: Mikkeller - 23.02.17 - klo:14:21
Ei nyt välttämättä kyse ole uudelleensuunnittelusta, mutta voihan prosessissa ja raaka-aineissa / seoksissa tehdä valintoja huokeamman hinnan saavuttamiseksi. Nykyrengas kun on melkoinen kemianteollisuuden erikoistuote, niin siinä voi helposti vaikuttaa kustannuksiin optimoimalla montaa asiaa halvemman hinnan saavuttamiseksi.

Oikeassa olet.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: makelja - 23.02.17 - klo:14:08
En todellakaan, vaan sen takia pyysin olemaan erossa keskustelusta, kun tämä osuus vielä pysyi asiassa.
Rengas <> RantaRolex. Noh molemmat alkavat R:llä.

Noita muita samannäköisiä renkaita on Gislaved Soft Frost 200, joka muistuttaa kuvioltaa Continentalin jotain aikaisempaa mallia.
Sitäkään en oikein saanut selville kumpi on vanhempi Soft Frost 200 vai Soft Frost 3.

Muutenkin minua ihmetyttää tuo väite, että miksi joku iso toimija kun se siirtää vanhemman mallin halvempien työvoimakustannusten maahan suunnittelisi tuotteen uudelleen. Eikö se olisi helpompaa vaan siirtää mallit ja tuotanto sellaisenaan.

No väittäisin että renkaiden halpatuotanto ja rantarolexit valmistuksen analogiaaltaan eivät ole niin kaukana toistaan.

Ja väitän että jos merkkirenkaan tuotanto siirretään halpatuotannon tehtaisiin niin tuotteeseen tehdään muitakin parannuksia kuin vain tuotantoa siirretä identtisenä.
Renkaassa on ominaisuuksien kannalta paljon muitakin merkittäviä tekijöitä kuin pintakuvio, ja itse asiassa juuri niillä hintaa saa painettua pienemmäksi jopa samoilla paistomuoteilla kuin premium-merkillä.

Ja valmistajan kannalta tuo halvennus ja ominaisuuksien huononnus ei vaikuta edes imagoon kun ei kuitenkaan ole sama tuote. Halvalla ei aina saa hyvää vaikka yleensä saisikin.

Lainaus käyttäjältä: Mikkeller - 23.02.17 - klo:13:44
Tehdasvierailujen jälkeen kumman tehtaan tuotteita valitset oman autosi alle?  :D
On varmaan vaikea arvata?
Prosessien laatuvaatimukset voivat olla samat, mutta käytäntö on mitä on.

b1mpo

Raaka-aineet ja toteutus on sama, mutta Venäjällä uudempi tehdas -> uudemmat laitteet. En oikeasti tiedä mitä eroa niillä olisi, jos samasta tuotemerkistä kyse. Ja nordman ei käsittääkseni ole pelkästään vanhaa mallia, vaan muutoksia(ehkä huononnuksia) siinäkin. Olisi muelenkiintoista verrata keskenään vastaavia renkaita, nimenomaan talvirenkaita. Onkos noita nordmaneja ollut testeissä?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JaskaPankuttaja

#963
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 23.02.17 - klo:15:01
Raaka-aineet ja toteutus on sama, mutta Venäjällä uudempi tehdas -> uudemmat laitteet. En oikeasti tiedä mitä eroa niillä olisi, jos samasta tuotemerkistä kyse. Ja nordman ei käsittääkseni ole pelkästään vanhaa mallia, vaan muutoksia(ehkä huononnuksia) siinäkin. Olisi muelenkiintoista verrata keskenään vastaavia renkaita, nimenomaan talvirenkaita. Onkos noita nordmaneja ollut testeissä?

Tarkoittanet uudella tehtaalla sitä ettei sillä paikalla ole ollut ennen tehdasta?
Ja vaikka tehdas olisi n.s. uusi eli uudella paikalla niin olisihan se hienoa jos edes keskeiset tuotantokoneet olisivat uusia.

Ei tarvitse minua uskoa, yrittäkää päästä katsomaan.
Tai no joo, ei ne uudetkaan koneet enää uudelta näyttäisi enää.

Suurin erikoisuus tuolla silti on henkilökunnan työmoraali, se on yhtä korkealla kuin paikalla olisi kombinaatti tekemässä renkaita.


Edit:
Joku jossakin sanoi että Venäjällä tehdään laaturenkaita paikallisiin vaativiin olosuhteisiin.
Nauroin sille makeasti, samalla mainoslauseella markkinoitiin aikoinaan Ladaa ja kaikki varmaan tietävät miten laadukas se oli.

Edit 2:
Kaikki jotka ovat olleet laatujärjestelmien kanssa tekemisessä tietävät että valmistuksessa laadunvarmistuksella ei tarkoiteta yksiselitteisesti korkeaa vaan tasaista laatua.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 23.02.17 - klo:14:53
No väittäisin että renkaiden halpatuotanto ja rantarolexit valmistuksen analogiaaltaan eivät ole niin kaukana toistaan.

Ja väitän että jos merkkirenkaan tuotanto siirretään halpatuotannon tehtaisiin niin tuotteeseen tehdään muitakin parannuksia kuin vain tuotantoa siirretä identtisenä.
Renkaassa on ominaisuuksien kannalta paljon muitakin merkittäviä tekijöitä kuin pintakuvio, ja itse asiassa juuri niillä hintaa saa painettua pienemmäksi jopa samoilla paistomuoteilla kuin premium-merkillä.

On varmaan vaikea arvata?
Prosessien laatuvaatimukset voivat olla samat, mutta käytäntö on mitä on.
Mitä noiden Nokianin Suomen ja Venäjän tehtaiden käytännöissä sitten on eroa?

Piraattikopiot eivät tähän kuvaan oikein mitenkään. Piraattikopioiden tekijöillä ei ole  tietoa, taitoa ja halua tuottaa kopiomansa tuotteen laatua. Riittää, kun ulkonäkö on houkutteleva jo hinta lähentelee nollaa.

Kun isossa firmassa premium-brändin vanha tuote siirretään edullisemmalle brändille, vuosien kokemus on vain lisännyt valmistajan kykyä tehdä laadukasta tuotetta. Toki kustannusten karsiminen itse tuotteessa on mahdollista, mutta silti liikutaan aivan eri tasolla kuin piraattiroina.

teräksenharmaa

#965
Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 23.02.17 - klo:15:37
Tarkoittanet uudella tehtaalla sitä ettei sillä paikalla ole ollut ennen tehdasta?
Ja vaikka tehdas olisi n.s. uusi eli uudella paikalla niin olisihan se hienoa jos edes keskeiset tuotantokoneet olisivat uusia.

Ei tarvitse minua uskoa, yrittäkää päästä katsomaan.
Tai no joo, ei ne uudetkaan koneet enää uudelta näyttäisi enää.

Suurin erikoisuus tuolla silti on henkilökunnan työmoraali, se on yhtä korkealla kuin paikalla olisi kombinaatti tekemässä renkaita.
Itse olen ymmärtänyt, että Nokianin Venäjän tehdas on nimenomaan rakennettu täysin puhtaalta pöydältä. Kovasti ainakin mainostavat konekantansa olevan tuoretta. Kerrotko tarkemmin, mitkä keskeiset tuotantokeneet eivät olleet uusia ja millaisia ongelmia työmoraalissa havaitsit? Ongelmien täytynee olla varsin suuria, jos ne näkyvät jo lyhyen tehdaskierroksen aikana.

EDIT: Jos siellä tuotantokoneet olivat jotain vanhoja Neuvostoliiton perintöjä, niin kontrasti virallisiin tiedotteisiin on melkoinen.

http://www.fbrussia.fi/fi/fb_2011-2015/finnish_business_in_st._petersburg_2012/kumppanit/nokian_renkaat

The Nokian Tyres plant in Vsevolozhsk was opened in 2005 and is currently the most modern tyre factory in Europe and the largest tyre plant in Russia. The plant produces tyres for passenger cars, SUVs and commercial vehicles. The Vsevolozhsk plant is equipped with all the latest high-tech equipment, and production processes are fully automated.

JakeS

Sen verran nettiä lueskelin, että löytyi artikkeli jossa manittiin gy:n renkaan valmistuksen jatkuvan sava-merkkisenä. Lisäksi löytyi tm:n testi jossa kyseinen kitkarengas mukana ja loppupisteissä ihan linjassa gy:n uuteen kitkaan verrattuna.
Hyvän rantarolexin ovat siis kopioineet, kelpaisi eräälle jaskallekin.

Muoks. Puhelimella en jaksa linkittää mutta googlella kyllä löytyy.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

sambolo

Savan luokitukset: E & E 67db
Goodyear: C & E 65db

Jos noilla nyt oikeesti mitää virkaa. Savaa on kehuttu myös testeissä, ainakin kesärengasta. Ois nuo savan kitkat 160e halvemmat mitä ite maksoin goodyeareista. Saatan seuraavaksi kokeilla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

eki204

Moron kaikille...autossani on Nokian kitkarenkaat joiden kyljessä lukee että valmistettu Venäjällä ja hyvin ovat pyörineet marraskuusta 2015 alkaen. Käytän näitä renkaita ympäri vuoden. Näillä on nyt ajettu n. 40000km ja hyvin menee edelleen. Käytän näitä ainakin seuraavan talvikauden 2017-2018 alkuun saakka. Kulutuspintaa on jäljellä vieläkin n. 6mm joka on minusta paljon.
Hankin jo nyt uudet samanlaiset Venäjällä valmistetut renkaat alle laitettavaksi ennen seuraavan talven tuloa.
Olen ymmärtänyt että Nokian renkaat valmistetaan Suomalaisten valvonnassa ja laatu vastaa täysin vastaaviin Suomessa valmistettaviin renkaisiin. Yhtäkaikki, olen erittäin tyytyväinen hinta-laatu suhteeseen.

Santa93

Analyysi: Nastarengasmääräyksiä muutettiin teiden kulumisen vuoksi, mutta nyt tiet vasta kuluvatkin.
Kukaan ei halua hengittää vaarallista katupölyä. Silti valtaosa haluaa nastarenkaat, jotka ovat sen ylivoimainen aiheuttaja.

http://yle.fi/uutiset/3-9503668

-karppa-

Jyväskylässä ihmettelin tänään nimenomaan miten Lohikoskentie on kulunut tosi huonoon kuntoon Sorastajantien ja E75 väliltä. Oli täynnä reikiä. En kyllä muuta keksi, kuin raskaan kaluston ja nimenomaan suolan käytön. Ei noita reikiä muuten keskelle tietä tule ja kaukana risteysalueilta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Quattro A4

Tänään aamulla oli paikoin kitkarenkaalle "pahat"olosuhteet. Eli varjokohdissa mihin aurinko ei ole päässyt paistamaan tie oli todella liukas. Mitään ongelmia ei tietenkään ollut, koska olen vuosien aikana oppinut asettamaan ajotyylini olosuhteisiin sopivaksi jopa näin kevättalvella.

Kitkarenkaiden hiljaisuutta voi kiittää siitä, että havaitsin lievää pyöränlaakerijurnutusta ilmeisesti vasemmalta edestä. No onhan sillä laakerilla jo 27tkm takana. Hyvä puoli asiassa on se, että varaosille myönnetään 2v takuu :)
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

pekeke

Autoilua takana 40v., nyt ensimmäinen talvi kitkoilla, hyvin sujunut, näillä näkymin pysyvä siirtymä näihin, kesärengasfiilis talvellakin, paitsi että pitoakin riittävästi. Ajotyyli ylinopeutta suosiva.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 11.03.17 - klo:19:31
Autoilua takana 40v., nyt ensimmäinen talvi kitkoilla, hyvin sujunut, näillä näkymin pysyvä siirtymä näihin, kesärengasfiilis talvellakin, paitsi että pitoakin riittävästi. Ajotyyli ylinopeutta suosiva.

Ainakin Etelä-Suomessa ollut kauhujen talvi kitkarenkaille :) Itse siirryin kitkarenkaisiin 2010-11 talvella ja tuo talvi oli ns.kunnon talvi. Itsellä tosin autoilua takana vasta vuodesta -95, mutta ei mielipide talvirenkaiden suhteen tule tästä muuttumaan.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 11.03.17 - klo:19:37
Ainakin Etelä-Suomessa ollut kauhujen talvi kitkarenkaille :) Itse siirryin kitkarenkaisiin 2010-11 talvella ja tuo talvi oli ns.kunnon talvi. Itsellä tosin autoilua takana vasta vuodesta -95, mutta ei mielipide talvirenkaiden suhteen tule tästä muuttumaan.

Jos tämä talvi etellässä ollut kauhea niin taidan ajaa ensi talven kesärenkailla niin saa jotain haastetta, nyt tuntuu että olisi kesäkeli kitkojen kanssa  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Rooivalk

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 11.03.17 - klo:19:37
Ainakin Etelä-Suomessa ollut kauhujen talvi kitkarenkaille :) Itse siirryin kitkarenkaisiin 2010-11 talvella ja tuo talvi oli ns.kunnon talvi. Itsellä tosin autoilua takana vasta vuodesta -95, mutta ei mielipide talvirenkaiden suhteen tule tästä muuttumaan.

Etelä-Suomessa on ollut aivan helppo talvi kitkoilla. Kolmas talvi putkeen samoilla Nokialaisilla. Ei mitään ongelmaa. Todennäköisesti ajan vielä seuraavankin talven näillä samoilla nakeilla.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Rooivalk - 11.03.17 - klo:21:13
Etelä-Suomessa on ollut aivan helppo talvi kitkoilla. Kolmas talvi putkeen samoilla Nokialaisilla. Ei mitään ongelmaa. Todennäköisesti ajan vielä seuraavankin talven näillä samoilla nakeilla.

Kovettuvat nuo kitkulit :) Itsekin kolmatta talvea samoilla Nokialaisilla ja luultavasti ensi talvi menee noilla. Edellisellä autolla ajoin 4 talvea samoilla kitkarenkailla ja hieman alkoi ominaisuudet heikkenemään neljännen talven aikana, vaikka pintaa vielä oli suht. mukavasti.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

pekeke

Todella helppo ollut etelän talvi näin käännynnäiskitkailijallekin, kiva kuulla että kolme sesonkia menee samoilla rinkuloilla.

vasara

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 11.03.17 - klo:21:55
Todella helppo ollut etelän talvi näin käännynnäiskitkailijallekin, kiva kuulla että kolme sesonkia menee samoilla rinkuloilla.
Talvi ollut helppo, kun sitä ei oikeastaan ole ollut, muualla kuin pohjoisessa. Vesisade & pakkanen vuorottelu vain aiheuttanut ajoittaista reippaampaakin liukkautta.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.03.17 - klo:00:01
Talvi ollut helppo, kun sitä ei oikeastaan ole ollut, muualla kuin pohjoisessa. Vesisade & pakkanen vuorottelu vain aiheuttanut ajoittaista reippaampaakin liukkautta.

Sitähän nämä talvet ovat olleet vuosien 96-2017 välillä pääsäntöisesti. 96 olin intissä enkä ehtinyt pahemmin ajelemaan mutta silloin lunta helmikuusta  huhtikuuhun muistaakseni oli runsaasti. Kaivoin tupakavereiden kanssa yhden tornikanuunan esiin Russarön linnakkeella sinä keväänä :)  Vuosien 09-10 10-11 talvet olivat hyviä talvia.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

-karppa-

Kyllä on ihmismieli lyhyt. Tarvi mennä, kuin pari talvea taakse päin, niin stadissa oli jo tammikuussa käytetty talvikunnossapitorahat (2014).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Rooivalk

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 11.03.17 - klo:21:19
Kovettuvat nuo kitkulit :) Itsekin kolmatta talvea samoilla Nokialaisilla ja luultavasti ensi talvi menee noilla. Edellisellä autolla ajoin 4 talvea samoilla kitkarenkailla ja hieman alkoi ominaisuudet heikkenemään neljännen talven aikana, vaikka pintaa vielä oli suht. mukavasti.

Joo, meinaan syksyllä heittää nämä joka tapauksessa alle ja ajella sen todennäköisesti lumettoman alkutalven ja rengassesongin näillä ja jos sitten jossain vaiheessa tulee oikea talvi ja liukkauden myötä tuntuu renkaat vaihtokamalta, niin sitten vaihdetaan.

hmmm

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.03.17 - klo:08:16
Kyllä on ihmismieli lyhyt. Tarvi mennä, kuin pari talvea taakse päin, niin stadissa oli jo tammikuussa käytetty talvikunnossapitorahat (2014).

Tuntuu olevan ihmismieli lyhyt. Talvi 2013-2014 oli yksi vähälumisimpia mitä Helsingissä on ollut :D Ensilumikin tuli vasta tammikuun puolivälissä...

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/01/12/ensilumi-puuttuu-vain-hangosta-helsinkiin-lumi-ennatysmyohassa

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.03.17 - klo:08:16
Kyllä on ihmismieli lyhyt. Tarvi mennä, kuin pari talvea taakse päin, niin stadissa oli jo tammikuussa käytetty talvikunnossapitorahat (2014).
Muistat piirun verran väärin.. talvi 2014 oli stadissa hyvin vähäluminen. Sen sijaan 2012-2013 talvena oli kunnolla lunta. Talvena 2010-2011 oli etelässä itsenäisyyspäivän lumipyryt, jolloin 8.12.2010 aamulla lumensyvyys lentoasemalla 45 cm. Ilmatieteen laitoksella on hyvät tilastot, joten ei näitä tarvitse edes yrittää muistella  ;)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.03.17 - klo:10:48
Muistat piirun verran väärin.. talvi 2014 oli stadissa hyvin vähäluminen. Sen sijaan 2012-2013 talvena oli kunnolla lunta. Talvena 2010-2011 oli etelässä itsenäisyyspäivän lumipyryt, jolloin 8.12.2010 aamulla lumensyvyys lentoasemalla 45 cm. Ilmatieteen laitoksella on hyvät tilastot, joten ei näitä tarvitse edes yrittää muistella  ;)

Hyvinkin mahdollista, että muistan vuodella väärin suuntaan tai toiseen. Joka tapauksessa Stadi oli silloin todella sekaisin ja valiteltiin tuota lumen määrää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.03.17 - klo:12:16
Hyvinkin mahdollista, että muistan vuodella väärin suuntaan tai toiseen. Joka tapauksessa Stadi oli silloin todella sekaisin ja valiteltiin tuota lumen määrää.

Onko mahdollista että olit väärässä?  :o

Normi talvikeli täällä silloinkin oli, ehkä ulkopaikkakuntalaiset ruuhkissa valitteli?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.03.17 - klo:14:07
Onko mahdollista että olit väärässä?  :o

Normi talvikeli täällä silloinkin oli, ehkä ulkopaikkakuntalaiset ruuhkissa valitteli?

Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin  ;)! Kyllä silloin ihan mediaa myöten hehkutettiin, että talvikunnassapito rahat oli loppu eikä aurauskalustoa ollut.

JA ei Suomessa ole ruuhkia nähtykkään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Nastarenkaidet vähemmän mairittelevia vaikutuksia käsitellään mm. tässä Ylen jutussa:

http://yle.fi/uutiset/3-9503668

vasara

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 12.03.17 - klo:17:56
Nastarenkaidet vähemmän mairittelevia vaikutuksia käsitellään mm. tässä Ylen jutussa:
http://yle.fi/uutiset/3-9503668
Nordic Envicon hiukkastutkimukset ovat jutun mukaan kesken. Odotellaan rauhassa tuloksia ja mahdolisia lainsäädännöllisiä vaikutuksia nastarenkaiden nastaulkonemiin yms. Katupölyn määrää voi vähentää myös pustsaamalla tiet riittävän ajoissa keväällä ja putsaamalla kunnolla, niinkuin jutussa eri menetelmiä vertaillen todettiin.

Nastarenkaat ovat yksi katupölyä lisäävä tekijä.. ylipäätään se, että tiellä ajetaan on toinen (muutkin renkaat kuluttaa tietä).. hiekoitus on yksi tekijä, jne... Tämän viimeisen jokainen kuivaan aikaan hiekkatiellä ajava voi havainnoida kurkkaamalla taustapeiliin. Pölyä on ilmassa suhteellisen paljon.

Oslossa käyttöön otetuilla nastarengastulleilla nastarenkaiden käyttö on vähentynyt merkittävästi. Jutussa ei ollut mainintaa siitä, että onko katupölyn määrä vähentynyt kuinka paljon? Norjassa käytetään rahaa myös pölynsidontaan mm. magnesiumkloridiilla ja monia muita toimia.. en tiedä onko Suomessa tästä kokemuksia?

Ohessa Hki rakennusviraston Nasta- loppuraportti, jossa Ylen juttua tarkempaa tietoa: http://www.hel.fi/static/hkr/julkaisut/2013/Nasta-loppuraportti_2013_verkko.pdf

b1mpo

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy