Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 789530 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Uusi ketju nasta/kitkarenkaista. Sekä niiden paremmuudesta. Näin ei sotketa keskustelua rengasuutuuksista ja vastaavista. Keskustelu on vapaa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa amarok

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Eiköhän tästä asiasta ole vängätty tälläkin palstalla aiemmin ihan tarpeeksi.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Eiköhän tästä asiasta ole vängätty tälläkin palstalla aiemmin ihan tarpeeksi.

Eikö tätä keskustelua varten ole hyvä olla yksi ketjus missä vääntää kättä vai, että asiasta väännetääb kättä vaikka 10 ketjussa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa lao

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 329
    • Profiili
Kyllä tää talvi oli ainakin täällä Tampereella semmonen että huipputason keskieuroopan kitkalla olisi hyvin pärjättyty. Ehkä parina kolmena päivänä oli semmoista että olisi ollut hyötyä hakkapeliitta kaseista, muuten suola ja hiekka torjuu sitä liukkautta. Kovilla pakkasilla kitka pitää todella hyvin. Toki itse ei tule ajettua jäisiä pikkuteitä... ja neliveto alla. Kaupungissa taas bussitkin pärjää niiden renkailla. Nyt alla hakkapeliitta R2:t ja harkitsen tosissani ensi kaudeksi keskieuroopan kitkoja. Onko jollain suosituksia ja hyväksi todettuja malleja?
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.896
    • Profiili
Ruotsalaisten testin "kakkonen" eli Continental TS850 olisi varmasti hyvä kumi, itse ajan ekaa talvea pykälää vanhemmalla 830P:llä Tampereella eikä paluuta perinteisiin skandikumeihin ole. Niistä vähäisistä liukkaan kelin päivistä on selvitty kunnialla muun liikennevirran mukana ja valtaosan ajasta nuo ovat aivan omassa luokassaan märällä ja kuivalla asfaltilla.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa lao

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 329
    • Profiili
235/45R18 koossa näyttää maksavan nuo Contin TS850 312 EUR/kpl. Goodyear Ultra Grip Performancet olisi vaan 188 EUR/kpl... Jostain syystä Contista ei saa listahinnasta lähellekkään samaa hintaa verkkokaupasti mistä kattelin.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.896
    • Profiili
Tuossahan noita conteja olis pikkasen inhimillisemmällä hinnalla: http://reifenride.de/product_info.php?info=p232547
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa eki204

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Olen ajanut seuraavilla kitkarenkailla ympäri vuoden ja hyvin ovat toimineet, hiljaiset, auto kuluttaa vähemmän polttoainetta ja kestäviä. Rengaskertaa kohden ajanut parin vuoden ajan ja yli 60000km. Uusin renkaat kolmannen vuoden loka-marraskuussa.
Matador MP92 205/60 R16 92H, VW Jetta 1,9 Tdi DSG 2008
Goodride SW601   205/60 R16 92H, BMW 320 Tdi automaatti X-drive 2009

Nyt alla lokakuussa asennetut  Nokian Nordman RS  205/60 R16 96R XL ajettu tähän mennessä 15000km näillä lumilla ja jäillä täällä jopa auraamattoman tien varrella.
Kaikki ovat toimineet erittäin hyvin, myös nämä Nokian testimanipuloidut renkaat.
Autona on VW Passat 2,0 Tdi DSG nelivetoisena.
Ei ole tarvetta olla niitä kalleimpia renkaita, näillä muillakin tulee hyvin toimeen

Poissa Eka Golf

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.905
    • Profiili
Tästä on turha väitellä koska mitkään mailman kitkarenkaat eivät koskaan pysty päihittään talvella nastarenkaita!  8)
Jos joku haluaa ajaa hiljaisemilla kitkoilla varovasti niin se hälle suotakoon? :)

Poissa Oktaavi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 413
    • Profiili
Tästä on turha väitellä koska mitkään mailman kitkarenkaat eivät koskaan pysty päihittään talvella nastarenkaita!  8)
Höpö höpö. Nytkin oli tiet aivan sulia, jopa moottoripyöräilijöitä ajeli vastaan, kun töistä tulin äsken kotiin. Tässä kelissä kitkarengas päihittää nastarenkaan aivan kirkkaasti. Itseäni ainakin ärsytti tuo nastojen ropina taas vaihteeksi, että ensi talveksi hommataan kitkat ja nautitaan niiden tarjoamista ylivoimaisista ominaisuuksista omiin tarpeisiin verrattuna nastarenkaisiin.

Poissa Eka Golf

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.905
    • Profiili
Kyse oli talvesta ja talvikelistä!  8)

Poissa Mrk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.854
    • Profiili
Ja tästä on turha väitellä, joo on koska yhtä oikeata vastaus ei ole. Kyllä voi kitka päihittää ja aivan heittämällä koska paremmuus riippuu ihan siitä mitä ominaisuutta renkaalta haetaan, mitä kuski arvostaa ja missä talviolosuhteissa ajetaan. Jos poraa puolivuotta peilijäällä niin joo nastat. Mutta esim. allekirjoittanut on tässä taas tämän talven (niin kuin vuosikausia jo) ajellut näillä etelän 90% sulilla teillä. En vaan näe mitään lisäarvoa siitä että kuuntelen nastojen rallatusta puolivuotta ja osaltani pikku metallinpaloilla kulutan asfalttia ja pahennan pienhiukkastilannetta kun en tänäkään talvena ole ajanut kertaakaan niin jäisellä kelillä jossa olisin nastoja millään muotoa kaivannut.

Itse asiassa asian voi miettiä niin että mikä rengas olisi tarjonnut isoimman km-suoritteen maksimaalisella turvallisuudella niin se olisi laadukas "saksankitka". Valtaosa ajosuoritteesta on kuivalla tai märällä paljaalla asfaltilla, ajatellaan vaikka että 80% ajosuoritteesta, tuossa pitää ja toimii ajettavuuden kantilta saksakitka parhaiten. Sitten 15% olisi lumikeliä eli "pohjoismainen kitka/nastarengas paras ja 5% jäistä eli nasta paras. Tällöinhän kokonaissuoritteesta huomioiden saksankitka olisi tarjonnut eniten turvallia kilometrejä. Sitten jos vielä laskee arvoa melulle ja vaikka asfaltin kulumiselle niin tällä kaavalla nasta on läpipaska. Tästähän voi joku insinööri sitten alkaa vaikka tekemään jollain riskitaulukolla jotain hienoja kaavoja ja taulukoita.

Summasummaarum. Tähän ei ole oikeata vastausta. Riippuu ihan siitä mitä renkaalta haluaa.

Poissa Eka Golf

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.905
    • Profiili
Olen ajanut tänä talvena työajoa peilijäällä jotain 20 kertaa ja pari kertaa märällä peilijäällä, joten en edes uneksi kitkoista!  8)

Poissa Mrk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.854
    • Profiili
No sitten sun juurikin kannattaa ajella niillä nastoilla. Mä uneksin että olisi joskus noin liukasta niin olisi hauskaa luirutella noilla kitkoilla. Vaikka tuossa on maaseututeitäkin hiekkarännejä myöten tullut koluttua niin eipä ole tänä talvena löytynyt.
« Viimeksi muokattu: 19.03.16 - klo:00:34 kirjoittanut Mrk »

Poissa Oktaavi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 413
    • Profiili
Kyse oli talvesta ja talvikelistä!  8)
Minulle tämä vuodenaika on ainakin vielä talvea, en vielä ajatellut kesärenkaita sentään alle laittaa  ;D . Ja asiaan. Omat ajot sijoittuu yli 90% moottoritielle, joten itselle ainakin kitkarengas tarjoaa paljon paremmat ominaisuudet, mitä nastarenkaat. En näe mitään järkeä omiin ajoihin nastarenkaita, kun omat ajosuoritteet tapahtuu talvella pääosin sulilla teillä. Nykyiset nastat tulivat sentakia, kun eräässä vaihtokaupassa sain kylkiäisenä tuliterät nastarenkaat vanteilla ja talvirenkaat olisi pitänyt ostaa. Tulipahan kokeiltua nyt yksi talvi noilla nastoilla, edellisestä kokeilusta olikin vierähtänyt reilu vuosikymmen ja palataan taas ensi talveksi mukavampaan ja turvallisempaan kitkarenkaaseen. Mrk tuossa ylempänä hyvin kiteyttikin tuon paremmuuden, samoilla linjoilla hänen kanssaan.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Höpö höpö. Nytkin oli tiet aivan sulia, jopa moottoripyöräilijöitä ajeli vastaan, kun töistä tulin äsken kotiin. Tässä kelissä kitkarengas päihittää nastarenkaan aivan kirkkaasti. Itseäni ainakin ärsytti tuo nastojen ropina taas vaihteeksi, että ensi talveksi hommataan kitkat ja nautitaan niiden tarjoamista ylivoimaisista ominaisuuksista omiin tarpeisiin verrattuna nastarenkaisiin.

Jaahas jaahas. MEillä on joka aamu tällä viikolla ollut mustaa jäätä ja paljon... Ei tule kitkoja vielä alle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
taas ensi talveksi mukavampaan ja turvallisempaan kitkarenkaaseen.

Perusteluja?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.896
    • Profiili
Perusteluja?

Ruotsalaisten tekemä rengastesti. Nastakumit sai järjestäen paskempia arvosanoja mukavuusosiosta kuin nastattomat. Myös turvallisuudessa tulee tärkeimmillä osa-alueilla eli kuivalla ja märällä alustalla nastarenkaille turpaan.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Ruotsalaisten tekemä rengastesti. Nastakumit sai järjestäen paskempia arvosanoja mukavuusosiosta kuin nastattomat. Myös turvallisuudessa tulee tärkeimmillä osa-alueilla eli kuivalla ja märällä alustalla nastarenkaille turpaan.


Lueppa viimeiset testit viiden vuoden ajalta mikä on ollut PARAS TALVIrengas Suomalaisissa testeissä . Valitettavasti joudun tuottamaan sinulle pettymyksen, että se on ollut nastarengas. Sinulla on YKSI Ruotsalainen testi jonka senkin voitti oikea talvirengas eikä sinun ylistämäsi keski-euroopan kitkarengas.

Kuten olen todennut, että Malmö on Stadia monta sataa kilometriä etelämpänä. Samoin jopa Tukholma. Joten en ihmettele miksi siellä painotetaan jotain muuta arvoa, kuin talviominaisuudet rengastestissä. Toki Ruotsi on pidempi, kuin Suomi mutta se ei muuta tuota faktaa miksikään.

Minulle tärkeitä renkaiden ominaisuuksissa on se, että pitoa löytyy tilanteessa, kuin tilanteessa mukavuus on toissijaista. JA jos joku ottaa tässä esille nastarenkaiden äänen, niin ostakaa sellainen auto mikä on hiljainen tai vaimennuttakaa/vaimentakaa se. Valitettavasti suurimmassa osassa vag-konsernnin autoissa hiljaisuus on vitsi samoin, kuin eristeet.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa JaskaPankuttaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 521
    • Profiili
Lueppa viimeiset testit viiden vuoden ajalta mikä on ollut PARAS TALVIrengas Suomalaisissa testeissä . Valitettavasti joudun tuottamaan sinulle pettymyksen, että se on ollut nastarengas. Sinulla on YKSI Ruotsalainen testi jonka senkin voitti oikea talvirengas eikä sinun ylistämäsi keski-euroopan kitkarengas.

Käyttäjä Jultsu viestissään kertoi ajavansa liki kaikki ajonsa moottoritiellä.
Ihan TM:n testistä valitsemalla painotukset moottoritieajoon soveltuviksi voit itsekin huomata että yksikään nastarengas ei silloin ole kärkipäässä.

TM:n testit ovat siitä hyviä että jokainen voi ihan itse päättää painoasteikon itselleen soveltuvien ja tärkeiden osioiden mukaan ja katsoa millainen lopputulos on.

Se, että pitää TM:n päättämän painotuksen olevan ainoa oikea on kuin luottaa talvirengasasioissa Raamattuun, Kalevalaan tai mihinkään muuhun ilman että käyttää omaa päätään.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Käyttäjä Jultsu viestissään kertoi ajavansa liki kaikki ajonsa moottoritiellä.
Ihan TM:n testistä valitsemalla painotukset moottoritieajoon soveltuviksi voit itsekin huomata että yksikään nastarengas ei silloin ole kärkipäässä.

TM:n testit ovat siitä hyviä että jokainen voi ihan itse päättää painoasteikon itselleen soveltuvien ja tärkeiden osioiden mukaan ja katsoa millainen lopputulos on.

Se, että pitää TM:n päättämän painotuksen olevan ainoa oikea on kuin luottaa talvirengasasioissa Raamattuun, Kalevalaan tai mihinkään muuhun ilman että käyttää omaa päätään.

Ruotsin testissäkö noita painotuksia ei voinut tehdä omaan ajoon sopiviksi? Itse kun en osta testivoittajaa, vaan juuri sen renkaan minkä ominaisuuksia painota eniten. Luen myös TM:n lisäksi tuulilasia ja autobildiä jotka myös arvostelee joka talvi ja kesä renkaat.

Aikoinaan MB:n testeissä philips:n telkkarit saatiin parhaiksi, kun suurempi painoarvo laitettiin energiankulutukselle. Joka tapauksessa paras kuva oli plasmatelkkareissa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.896
    • Profiili
Kuten olen todennut, että Malmö on Stadia monta sataa kilometriä etelämpänä. Samoin jopa Tukholma. Joten en ihmettele miksi siellä painotetaan jotain muuta arvoa, kuin talviominaisuudet rengastestissä. Toki Ruotsi on pidempi, kuin Suomi mutta se ei muuta tuota faktaa miksikään.

Oletko edes tähän päivään mennessä avannut tuota ruotsitestin kuvaa, vai pelkäätkö että sen näkemisen jälkeen maailma avautuu sinulle ihan eri valossa? Ruotsin testissä nimenomaan painotettiin jää- ja lumipitoa ja sen vuoksi se minun ylistämä KE-kitka löytyikin kokonaispisteissä joukon häntäpäästä. Poistamalla nuo keinotekoiset painotukset ja käsittelemällä jokainen kohta asteikolla 0-10 saatiin tuo KE-kitka testikakkoseksi, yhden pisteen jäljessä testin voittajaa (skandinasta.) Tekemällä painotukset etelä-suomen talviolosuhteiden mukaan eli asfaltti ja märkäpito + vesiliirto-ominaisuudet tuplapisteillä saadaan jo KE-kitkasta murskaava testivoittaja.

VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Oletko edes tähän päivään mennessä avannut tuota ruotsitestin kuvaa, vai pelkäätkö että sen näkemisen jälkeen maailma avautuu sinulle ihan eri valossa? Ruotsin testissä nimenomaan painotettiin jää- ja lumipitoa ja sen vuoksi se minun ylistämä KE-kitka löytyikin kokonaispisteissä joukon häntäpäästä. Poistamalla nuo keinotekoiset painotukset ja käsittelemällä jokainen kohta asteikolla 0-10 saatiin tuo KE-kitka testikakkoseksi, yhden pisteen jäljessä testin voittajaa (skandinasta.) Tekemällä painotukset etelä-suomen talviolosuhteiden mukaan eli asfaltti ja märkäpito + vesiliirto-ominaisuudet tuplapisteillä saadaan jo KE-kitkasta murskaava testivoittaja.


Ei avaudu yhden testin perusteella, jonka kitkauskovaiset ovat julistaneet jo raamatukseen.

Edelleen vaihtuvissa olosuhteissa nastarengas on paras!

http://www.nastainfo.fi/turvallisuus/

"Kartoitus joulukauden 2010/2011 kolareista Ruotsissa kertoo, että kolareissa osallisena olleista autoista enemmistössä oli kitkarenkaat." Onko nämä juuri niitä keski-euroopan kitkarenkaita?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.896
    • Profiili
Edelleen vaihtuvissa olosuhteissa nastarengas on paras!

No ei kyllä tasan varmasti ole. Vesikelillä ultimaattisen jääpidon omaavat nastat ovat hengenvaaralliset vesiliirto-ohjukset.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa ept

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 82
    • Profiili
No ei kyllä tasan varmasti ole. Vesikelillä ultimaattisen jääpidon omaavat nastat ovat hengenvaaralliset vesiliirto-ohjukset.

Enpäs ole kyllä moista huomannut, sen paremmin edellisillä, kuin nykyisillä nastarenkailla. Ja kyllä, tiedän miltä se vesipatja siellä renkaiden alla tuntuu. Tosin vesikielit ovat vielä olleet harvassa viimeisen kolmen viikon aikana, joten en ole päässyt kunnolla ottamaan tuntumaa tuohon uuteen yhdistelmään.

Kuiva asfaltti ja nopeat kaarteet motarien liittymissä tuntuu aika veikeiltä noilla hakkapeliitoilla. Pitänee ensi talvena ottaa kitkallinen auto koeajoon ja kokeilla miten nuo toimii tässä lähialueilla.. Pimeät jäiset risteykset, parkkitutkassa hälyttävä parkkipaikan luiska, joka on 90-asteen mutkan jälkeen(mäessä tuokin) ja kalteva parkkipaikka, jossa sulamis- ja sadevedet jäätyy öisin tuonne puoliskolla,  missä mun paikka on. Volvolla laitoin joskus suosiolla nastoillakin automaatin Winter-moodin päälle aamulla, jotta pääsi helposti luiskalle asti.  Tuota liukkautta on tänäkin talvena riittänyt suuren osaa talvea. Tietysti jos liikkuisi vain päivisin, olisi tuokin ongelma suhteellisen lyhytaikainen. Rengas jossa nastat sais ulos napista olis tietysti kiva.

Sinänsä pohdintani valinnan suhteen on lähinnä akateemista, kun noi Hakkapeliitat todennäköisesti kestävät koko liisari-kauden, joten tuskinpa saan tyyppiä kuluitta vaihdettua, vaikka haluaisin. Ja maksan tuosta ihan tarpeeksi muutenkin, jotta omia renkaita siihen ostaisin.

Hauskaa sinänsä, että kehä kolmosen sisällä asuva työkaveri miettii vähän samaa, mutta toiseen suuntaan. Otti kitkat ja totesi, että kotikulmilla olisi nastat paremmat. Mä sentään asun niukin naukin ulkopuolella.


Nykyinen: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Edellinen: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.896
    • Profiili
Enpäs ole kyllä moista huomannut, sen paremmin edellisillä, kuin nykyisillä nastarenkailla. Ja kyllä, tiedän miltä se vesipatja siellä renkaiden alla tuntuu. Tosin vesikielit ovat vielä olleet harvassa viimeisen kolmen viikon aikana, joten en ole päässyt kunnolla ottamaan tuntumaa tuohon uuteen yhdistelmään.

Kas kun en minäkään ole huomannut omien KE-kitkojeni hengenvaarallisuutta lumisilla tai jäisillä tienpinnoilla, vaikka tiedän kyllä miltä pidon menetys tuntuu. Toki nuo jää ja lumikelit ovat olleet aika harvassa koko talven ajan täällä tampereen suunnalla.

No, yhtä kaikki, jos alan lehdissä lukee että KE-kitka on hengenvaarallinen jäällä+lumella ja toisaalta jääpidon ehdoilla suunniteltu nastarengas umpisurkea sateella niin mitäs me tavalliset pulliaiset ollaan tuohon vastaan väittämään? Vain lehdissä lukeva alan ammattilaisten lausuma mielipide pätee (ainakin joidenkin tänne palstalle kirjoittelevien ihmisten mielestä...)
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
No ei kyllä tasan varmasti ole. Vesikelillä ultimaattisen jääpidon omaavat nastat ovat hengenvaaralliset vesiliirto-ohjukset.


Hengenvaaralliset vesiliirto-ohjukset joilla ajaa 80% Suomalaisista ja kaveri itse ajaa keski-euroopan kitkarenkailla. Olet aika heikoilla noiden argumenttien kanssa. Faktat faktoina.

http://www.iltalehti.fi/autot/2015091720366706_au.shtml

http://yle.fi/uutiset/ajokeli_on_nyt_vaarallisimmillaan__talvirenkaat_alle_ja_akkia/8388673

"Tilanne on nurinkurinen, kun meillä Lapissa parilla prosentilla autoilijoista on kitkarenkaat ja etelässä viidellätoista prosentilla. Kuitenkin kitkat soveltuvat parhaiten juuri pohjoisen lumisiin olosuhteisiin, Larvanto sanoo."

http://blog.kauppalehti.fi/automiehen-puheenvuoro/nastat-vai-kitkat

"Kuulen usein kommentteja, että erityisesti Etelä-Suomessa kitkarenkaat ovat parempi valinta kuin nastarenkaat. Uskallan olla kuitenkin tässä kohtaa eri mieltä. Kitkarenkaiden paras pito löytyy ajettaessa lumessa. Etelä-Suomen usein vähälumiset, mutta jäiset tiet vaativat maksimipitoa, joten oma valintani kohdistuu nastarenkaisiin. "

"Niin sanotut Keski-Euroopan kitkarenkaat ovat aivan erilaiset kuin Suomessa myytävät. Keski-Euroopan kitkarenkaiden kumiseos on paljon kovempi kuin meillä myytävissä renkaissa, joten pakkaskelillä renkaiden pito on erittäin huono. Joskus pito on jopa huonompi kuin hyvien kesärenkaiden."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
No, yhtä kaikki, jos alan lehdissä lukee että KE-kitka on hengenvaarallinen jäällä+lumella ja toisaalta jääpidon ehdoilla suunniteltu nastarengas umpisurkea sateella niin mitäs me tavalliset pulliaiset ollaan tuohon vastaan väittämään? Vain lehdissä lukeva alan ammattilaisten lausuma mielipide pätee (ainakin joidenkin tänne palstalle kirjoittelevien ihmisten mielestä...)

Olet ollut aika yksin noiden argumenttien kanssa vai väitätkö, että lehdissä kirjoittelevat ammattilaiset ovat täysin väärässä ja sinä oikeassa  ;)?

Minulla on ollut tapana uskoa ammattilaisia...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.896
    • Profiili
Hengenvaaralliset vesiliirto-ohjukset joilla ajaa 80% Suomalaisista ja kaveri itse ajaa keski-euroopan kitkarenkailla. Olet aika heikoilla noiden argumenttien kanssa. Faktat faktoina.

Juu, aika iso osa suomalaisista harrastaa kaikenlaista muutakin vaarallista kuten tupakan polttamista ja viinan juomista. Tai sitä kahvipullan mutustamista johon menehtyy joka vuosi noin 40 ihmistä. Tämä on fakta ja sinun argumenttisi oli heikko.

Lainaus
Olet ollut aika yksin noiden argumenttien kanssa vai väitätkö, että lehdissä kirjoittelevat ammattilaiset ovat täysin väärässä ja sinä oikeassa

En suinkaan ole yksin näiden faktojeni kanssa, ja vastahan sinäkin tänne linkkasit jonkun TM:n rengastestin jossa selvästi luki että pohjoismaisten talvirenkaiden soveltuvuus märälle on ollut jotain surkuhupaisan ja vaarallisen välimaastosta. Tämä ammattilaisvinkki ei ilmeisesti kelpaa kun ei sovellu henkilökohtaisen uskonopin dogmiin?
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa ept

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 82
    • Profiili
Kas kun en minäkään ole huomannut omien KE-kitkojeni hengenvaarallisuutta lumisilla tai jäisillä tienpinnoilla, vaikka tiedän kyllä miltä pidon menetys tuntuu. Toki nuo jää ja lumikelit ovat olleet aika harvassa koko talven ajan täällä tampereen suunnalla.

Enkä minä ainakaan muistaakseni ole noita KE-kitkoja hengenvaarallisiksi väittänytkään. Tämä vain allekirjoittaa ennemminkin sen, että kukin ajakoon renkailla, jotka itselle parhaiten sopivat. Annettakoon muidenkin tehdä niin ihan rauhassa. Mikä tosin taitaa tällä foorumilla olla aika toivoton ajatus. Yleensäkin kaikenlainen yleistäminen tyylin mun valinta on se ainoa oikea ja muut ovat väärässä on niin tavallista, mutta ah niin turhaa. Ja ei, EN osoita sormella ketään vaikka tämä täällä lainauksen välissä onkin.

No, yhtä kaikki, jos alan lehdissä lukee että KE-kitka on hengenvaarallinen jäällä+lumella ja toisaalta jääpidon ehdoilla suunniteltu nastarengas umpisurkea sateella niin mitäs me tavalliset pulliaiset ollaan tuohon vastaan väittämään? Vain lehdissä lukeva alan ammattilaisten lausuma mielipide pätee (ainakin joidenkin tänne palstalle kirjoittelevien ihmisten mielestä...)

Kuinkahan moni meistä ajaa enimmäkseen testiradalla. Oli sitten kyse vedestä tai jäästä?

Fakta tietysti on se, että varsin moni tavan autoilija varmaan ostaa renkaansa testien tai hinnan perusteella.

Ei muuten ole kukaan vielä huomannut linkata tänne tuota Trafin varsin nastarengas kriittistä tutkimusta, jossa kävi ilmi, että ihmiset ovat tietoisia nastarenkaiden ympäristöhaitoista, mutta se ei vaikuta ostopäätökseen.
Nykyinen: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Edellinen: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy