Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 22.02.17 - klo:13:11
Itse myös joutunut kokemaan R2 kitkojen löysyyden. Pito on kohallaan mutta matka-ajo ei ole kovin hauskaa. Enkä osta toista kertaa. Syssyllä sit kahtelemaan rengastestejä...
Samat havainnot ja kitkat vaihtuivatkin R2:n jälkeen Conteihin, jotka tuntuvat todella hyviltä.

b1mpo

Minusta tuntuu, että tuon r2:n ongelma on ennemmin renkaan pinnassa, tai kudoksissa. Eli kyllä se jämpti on rungoltaan, mutta aivan kuin eläisi omiaan. En tiedä johtuisiko olastakin ja hirveästä teiden kunnosta. Jokatapauksessa viimeiset ainakin tuota kokoa olevat r2:t itselle.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Mikkeller

#932
Oon lueskellut 15 vuotta rengastestejä ja tuo tuntuu olevan ero merkkien suunnittelufilosofiassa. Continentalia on aina kehuttu hieman tarkemmaksi ja jämäkämmäksi ajaa kuin Nokialaista. Vastaavasti Nokia on yleensä ollut jääpidossa hieman edellä, eli on pyritty maksimoimaan jääpito jämäkkyydestä ja ohjaustuntumasta hieman tinkimällä.
Omat kokemukset on olleet pääpiirteittäin samanlaiset, kun noilta kahdelta merkiltä on talvirenkaat tähän asti aina olleet.
VAG:lla vuodesta 1999.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 21.02.17 - klo:22:59
Saksan kohdalla pitää vielä ottaa huomioon moninkertainen liikennemäärä ja selvästi suuremmat ajonopeudet. Vaikea verrata millään tavalla Suomen olosuhteisiin.

Jaa'a, nyt ei ole mitään käsitystä millaisista teistä Münchenin ympäristössä tässä puhuttiin.

München ei kuitenkaan mikään megakaupunki ole, enkä usko että tässä puhuttiin moottoriteistä, ne kun on aika hyvässä kunnossa Saksassa, niitä ei päästetä suomalaiseen kuntoon.
Ja muilla kuin moottoriteillä ei ajonopeudet juurikaan eroa suomalaisista vastaavista.

Mutta eikös sen joku täällä kertonut että nastaton talvirengas kuluttaa yhtä paljon tietä kuin nastallinenkin?
Itsestäni se tuntuu vaikealta uskoa mutta niin se varmaan sitten on.

JakeS

Taitaa München ympäristöineen olla kuitenkin aika iso kylä omiin pitäjimme verrattuna. Ainakin oli ennen kun työkseni Saksaakin kolusin. Ajonopeudetkin toista vaikka baanoja ei lasketa. Onhan siellä taajamien ulkopuolella yllättävinkin kapeilla teillä yleisenä nopeusrajoituksena satanen.

Suolaahan sakemannit käyttää ja reilusti. Kun sitä kylvetään niin määrät ihan toista luokkaa kuin Suomessa lämpötilasta välittämättä. En nyt kuitenkaan näkisi sitä saksalaista talvirengasta rapautumisen syynä.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 22.02.17 - klo:14:38
Taitaa München ympäristöineen olla kuitenkin aika iso kylä omiin pitäjimme verrattuna. Ainakin oli ennen kun työkseni Saksaakin kolusin. Ajonopeudetkin toista vaikka baanoja ei lasketa. Onhan siellä taajamien ulkopuolella yllättävinkin kapeilla teillä yleisenä nopeusrajoituksena satanen.

Suolaahan sakemannit käyttää ja reilusti. Kun sitä kylvetään niin määrät ihan toista luokkaa kuin Suomessa lämpötilasta välittämättä. En nyt kuitenkaan näkisi sitä saksalaista talvirengasta rapautumisen syynä.

Onhan München isompi kuin Helsinki saati muut pitäjät Suomessa, mutta ei München ole kuin 1,5 miljoonan asukkaan kaupunki.

Aikanaan on tullut vietettyä aikaa enemmän ja vielä enemmän Singaporessa, Kuala Lumpurissa ja Bangkokissa.
Missään noissa ei kyllä asfaltti ollut ihmeellisemmin kulunut urille.
Varmaan sen takia ettei siellä ajeta nastattomilla talvirenkailla, pienempi syy on ettei nastallisiakaan renkaita käytetä eikä teitä suolata, soratiet korkeintaan eikä niitäkään paljoa.

erttuli

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.02.17 - klo:13:54
Minusta tuntuu, että tuon r2:n ongelma on ennemmin renkaan pinnassa, tai kudoksissa. Eli kyllä se jämpti on rungoltaan, mutta aivan kuin eläisi omiaan. En tiedä johtuisiko olastakin ja hirveästä teiden kunnosta. Jokatapauksessa viimeiset ainakin tuota kokoa olevat r2:t itselle.

Joo ärsytävän löysät on vaikka paineita säätäisi, suuremmilla paineilla tunnottomat keskialueella ja matalammilla löllöt, suorallakin tiellä saa ohjastaa jonkun verran vaikka miten koittaisi autoa pidellä suorassa. Seuraavat renkaat on jotain aivan eri merkkiä. Nyt paineet 2.6 luokkaa ja silti tuntuu tosi löysiltä. 2.8 paineet tuntuu tunnottomilta ja kummallisen kevyeltä keskialueella.

Mikkeller

Onko tällä foorumilla minkäänlaista moderointia? Kuinka kauan sama kaksikko saa jatkaa millon missäkin ketjussa samasta tyhjänpäiväisestä asiasta tinkaamista?
VAG:lla vuodesta 1999.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mikkeller - 22.02.17 - klo:17:03
Onko tällä foorumilla minkäänlaista moderointia? Kuinka kauan sama kaksikko saa jatkaa millon missäkin ketjussa samasta tyhjänpäiväisestä asiasta tinkaamista?

Valitettavasti täällä moderointi ei ole yhtä aktiivista, kuin parilla muulla forumilla. JA olen aikaisemmin jo todennut, että aktiivisemmalle sellaiselle olisi tarvetta.

Väittelyihin ja jankkaamisiin tarvitaan aina vähintään kaksi. Enkä väitä olevani sen parempi, mutta minusta olisi hyvä tietystä ja jatkuvasta jankkaamisesta viheltää peli poikki.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

makelja

Kun minulle on tulossa tuo uusi auto, niin siihen pitäisi hankkia talvirenkaat. 17 tuumaiset kun ne mukana tulevat vanteet on sen kokoiset.
Koska Nordmaneja ei ole saatavissa 225/45/17 tai 205/50/17 kokoisena ajattelin hankkia Sava Eskimot. Ovat sama rengas kuin edellinen Good Yearin kitka.
Onko raadilla kokemusta joko näistä Savoista tai edellisen mallisista GYstä?

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Mikkeller - 22.02.17 - klo:17:03
Onko tällä foorumilla minkäänlaista moderointia? Kuinka kauan sama kaksikko saa jatkaa millon missäkin ketjussa samasta tyhjänpäiväisestä asiasta tinkaamista?

Valitettavasti foorumin moderointia vaivaa krooninen resurssipula. Itse olen havainnut moderointia lähinnä vain topic/off-topic -kysymyksissä. Mitä tulee rengaskeskusteluun, niin se on yleensä aika pian tuhoon tuomittu siinä vaiheessa, kun ryhdytään puhumaan makuasioista ja mieltymyksistä. Se mikä toimii yhden ajo-olosuhteiden, ajoasenteen ja ajotaidon suhteen, ei toimi toisella. A tykkää nastarenkaista, B kitkoista.  East is East and West is West, and never the twain shall meet.

Mikkeller

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 22.02.17 - klo:18:25
Valitettavasti foorumin moderointia vaivaa krooninen resurssipula. Itse olen havainnut moderointia lähinnä vain topic/off-topic -kysymyksissä. Mitä tulee rengaskeskusteluun, niin se on yleensä aika pian tuhoon tuomittu siinä vaiheessa, kun ryhdytään puhumaan makuasioista ja mieltymyksistä. Se mikä toimii yhden ajo-olosuhteiden, ajoasenteen ja ajotaidon suhteen, ei toimi toisella. A tykkää nastarenkaista, B kitkoista.  East is East and West is West, and never the twain shall meet.

Ei haittaisi, jos edes väiteltäisi otsikon aiheesta, mutta tuo sama ramppi"keskustelu" leviää joka ketjuun, jossa vain kyseiset herrat kohtaavat.
VAG:lla vuodesta 1999.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: makelja - 22.02.17 - klo:17:25
Kun minulle on tulossa tuo uusi auto, niin siihen pitäisi hankkia talvirenkaat. 17 tuumaiset kun ne mukana tulevat vanteet on sen kokoiset.
Koska Nordmaneja ei ole saatavissa 225/45/17 tai 205/50/17 kokoisena ajattelin hankkia Sava Eskimot. Ovat sama rengas kuin edellinen Good Yearin kitka.
Onko raadilla kokemusta joko näistä Savoista tai edellisen mallisista GYstä?
Edellisistä gy:n renkaista muutaman sarjan kokemus. Renkaasta tykkäsin kovasti. Uusi malli on hyvin samantyyppinen ajoltaan mutta ajo-ominaisuudet ennen kaikkea loskakelissä ovat parantuneet. Vanhassa mallissa oli myös heikkoutena vesiliirto-ominaisuudet renkaan kuluessa.
Jos Savan gummi on oikeasti sama niin hyvin sillä pärjää varmasti.
Jotkut savan nastat minulla oli pakosta auton alla kuukauden ajan alkutalvesta ja hyvin nekin toimi vaikkakin hiljaisuudesta ei voinut puhua. Tunne oli kuin olisi ollut huojakassa hammaslääkärin tuolissa työstettävänä...
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

makelja

#943
Lainaus käyttäjältä: JakeS - 22.02.17 - klo:19:20
Edellisistä gy:n renkaista muutaman sarjan kokemus. Renkaasta tykkäsin kovasti. Uusi malli on hyvin samantyyppinen ajoltaan mutta ajo-ominaisuudet ennen kaikkea loskakelissä ovat parantuneet. Vanhassa mallissa oli myös heikkoutena vesiliirto-ominaisuudet renkaan kuluessa.
Jos Savan gummi on oikeasti sama niin hyvin sillä pärjää varmasti.
Jotkut savan nastat minulla oli pakosta auton alla kuukauden ajan alkutalvesta ja hyvin nekin toimi vaikkakin hiljaisuudesta ei voinut puhua. Tunne oli kuin olisi ollut huojakassa hammaslääkärin tuolissa työstettävänä...

Kiitoksia.
Aiemmin minullakin oli nämä nykyiset GYn kitkat ja ne tuntui hyviltä. Samanlaisuudesta sen verran että ainakin niissä on aivan sama pintakuvio kuin GYssä oli. Samalla tavalla kuin Nordmanissa on Nokianin edellisen mallin kuvio.

http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/5452000585844 Sava
http://www.ultragrip-ice-plus.com/images/ultragrip-ice-tire-shot.jpg GY

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Mikkeller - 22.02.17 - klo:18:56
Ei haittaisi, jos edes väiteltäisi otsikon aiheesta, mutta tuo sama ramppi"keskustelu" leviää joka ketjuun, jossa vain kyseiset herrat kohtaavat.

Näiden ramppien merkitys tässä keskustelussa on mennyt minulta ohi. Olen huomannut puhuttavan Palokan ja Laanilan rampeista. Mitä erikoista niihin oikein liittyy? Ovatko ne ajamisen kannalta jotenkin erityisen haasteellisia paikkoja, joissa sitten pitäisi todistaa taitonsa ja "miehekkyytensä" ajamalla ne jollakin tietyllä tavalla?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 22.02.17 - klo:19:46
Näiden ramppien merkitys tässä keskustelussa on mennyt minulta ohi. Olen huomannut puhuttavan Palokan ja Laanilan rampeista. Mitä erikoista niihin oikein liittyy? Ovatko ne ajamisen kannalta jotenkin erityisen haasteellisia paikkoja, joissa sitten pitäisi todistaa taitonsa ja "miehekkyytensä" ajamalla ne jollakin tietyllä tavalla?

Palokan rampissa kuulemma erotellaan jyvät akanoista, sen kautta ajaminen (tai ajamisen yrittäminen) nastattomilla renkailla on itsemurhaan verrattavissa oleva tempaus, ainakin siis jos sikäläiseltä rattimieheltä kysyy mielipidettä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.02.17 - klo:20:02
Palokan rampissa kuulemma erotellaan jyvät akanoista, sen kautta ajaminen (tai ajamisen yrittäminen) nastattomilla renkailla on itsemurhaan verrattavissa oleva tempaus, ainakin siis jos sikäläiseltä rattimieheltä kysyy mielipidettä.

Väärin. Kyseiset rampit on Jyväskylässä paikka missä on rytisee kohtalaisen paljon. 
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Ai nytkö siellä ei enää olekaan liukasta eli pärjää nastattomilla talvirenkaillakin?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.02.17 - klo:20:34
Ai nytkö siellä ei enää olekaan liukasta eli pärjää nastattomilla talvirenkaillakin?

Selvisi ainakin lauantaina, tosin taisi paikallinen jobbari olla siinä kahden auton päässä edellä ajamassa vanhalla saabilla jossa nastarenkaat. Vauhtia taisi olla 15-20 km/h. Pohjoisesta kun noustaan ylös. Ilman tätä paikallista automyyjäsoturia olisin varmaan hyvällä tuurilla teholla, huonossa tapauksessa pilven reunalla.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

enkero

#949
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.02.17 - klo:08:59
Itse kun olen aina ajatellut, niin että jos on vara ostaa auto, niin on vara ostaa myös renkaat. Itseäni jos ei miellytä auton mukana tulleet renkaat, niin myyn ne pois ja ostan mieluisat tilalle. Itse en ole niin tyhmä, että laitan viimeiset roposeni autoon (C250CDI t 4matic -12, Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16).

Kukin tyylillään. Tuossa aiemmin teräksenharmaa aika hyvin avasi asiaa, joka ei nyt vissiin tupla tehot/väännön varjosta avaudu.

Vaimoni autoon en ole kovinkaan monta, edes viimeistä edeltävää ropostani laittanut, mutta kun mielenkiintoni renkaiden kanssa puljaukseen on tasan 2x/vuosi, niin en ole juuri peruuttanut "ammatti koulusta" pihalle, että olisi ihan äärimmäinen pakko alkaa säätää renkaita itselleni parhaiten sopiviksi. Pärjään huonommallakin vaihtoehdolla, eli nastarenkailla. Ja "viimeiset roponi" olisin voinut jättää käyttämättä ja tilata vaimon auton kitkoilla. Sen verran ituhippi kuitenkin olen, etten viitsi heittää käyttökelpoista tavaraa ehdoin tahdoin roskiin, vaan käyttää järkevästi ne elämänsä ehtoopuolelle. Uutena ostaessa omaan autooni kitkat kuluttelee kolmessa talvessa, vaimon autossa menisi varmaankin 5-6 vuotta, jolloin pito on romahtanut jo käyttöiän puolivälissä.

Jos talousnero karppa haluaa, niin tule sinä ajelemaan autoani työpaikan/kotikonttorin ja rengasliikkeen väliä ja puljata renkaani mieleisikseni, nähden vaivan sopia renkaitten lähettelemisestä ties minne. Minä en viitsi vapaa-aikaani (enkä edes työaikaani) siihen tuhlata.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

JakeS

Lainaus käyttäjältä: makelja - 22.02.17 - klo:19:37
Kiitoksia.
Aiemmin minullakin oli nämä nykyiset GYn kitkat ja ne tuntui hyviltä. Samanlaisuudesta sen verran että ainakin niissä on aivan sama pintakuvio kuin GYssä oli. Samalla tavalla kuin Nordmanissa on Nokianin edellisen mallin kuvio.

http://www.rengaskontti.fi/auton-renkaat/5452000585844 Sava
http://www.ultragrip-ice-plus.com/images/ultragrip-ice-tire-shot.jpg GY
Niinpä onkin. Sitähän kannattaisi meikäläisenkin, renkaiden suurkuluttajan siirtyä savan asiakkaaksi. Onkohan renkaan kuvioinnin lisäksi myös kumiseokset ja runkorakenne vastasvat kuin gy ?
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

makelja

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 23.02.17 - klo:01:27
Niinpä onkin. Sitähän kannattaisi meikäläisenkin, renkaiden suurkuluttajan siirtyä savan asiakkaaksi. Onkohan renkaan kuvioinnin lisäksi myös kumiseokset ja runkorakenne vastasvat kuin gy ?

Pitää tuota yrittää selvittää jostain.
Se olisi myös kiva tietää onko GY:ltä tulossa uutta mallia syksyksi, niin voisi tämä nylyinen siirtyä Savan tekemäksi. Se olisi jo melkoinen huippurengas halpisluokassa.


JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 23.02.17 - klo:01:27
Niinpä onkin. Sitähän kannattaisi meikäläisenkin, renkaiden suurkuluttajan siirtyä savan asiakkaaksi. Onkohan renkaan kuvioinnin lisäksi myös kumiseokset ja runkorakenne vastasvat kuin gy ?

Joo, on varmasti identtinen tai ainakin täysin korvaava tuote jos kulutuspinnan kuviointi läheisesti muistuttaa toisiaan.

Ihan samalla tavalla kuin ne aurinkorannoilla myytävät rolexit, saman näköisiä = sama tuote.

Mikkeller

Joo en kyllä itsekään vetäisi pintakuvion perusteella mitään "täysin sama tuote" -johtopäätöksiä. Huippurengasvalmistajat itsekin muuttelevat ja kehittelevät joka vuodelle noita seoksia ja runkoja täysin samasta mallinimestä ja kuviosta huolimatta. Tuntus aika epätodennäköiseltä, että tuotannon siirryttyä halpamerkille halpamaahan ja hinnan pudotessa, olisi renkaan kaikki ominaisuudet just samanlaisia kuin emomerkin valmistamana. Varmasti aika tapauskohtasia juttuja ja voihan ne olla ihan käypäsiä renkaita silti.
VAG:lla vuodesta 1999.

makelja

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 23.02.17 - klo:09:15

Ihan samalla tavalla kuin ne aurinkorannoilla myytävät rolexit, saman näköisiä = sama tuote.

Tuo vertaus nyt ontuu sen verran pahasti että josko et liittyisi tähän keskusteluun ollenkaan.

Sava on Good Yearin omistama firma 100%, joten miksi tuote ei olisi sama kuin aiempi GY:n nimellä myyty. Samalla laillahan Nordman RS2 on sama kuin Nokian Hakkapeliilla R. Se vain tehdään halvemmassa maassa ts. Venäjällä. Sava taasen Sloveniassa.

b1mpo

Hakkapeliittaa tehdään myös venäjällä, eikä valmistusmaan pitäisi vaikuttaa suoranaisesti renkaan laatuun, vaan samaa tavaraa ja samat stantardit siellä on
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: makelja - 23.02.17 - klo:12:33
Tuo vertaus nyt ontuu sen verran pahasti että josko et liittyisi tähän keskusteluun ollenkaan.

Sava on Good Yearin omistama firma 100%, joten miksi tuote ei olisi sama kuin aiempi GY:n nimellä myyty. Samalla laillahan Nordman RS2 on sama kuin Nokian Hakkapeliilla R. Se vain tehdään halvemmassa maassa ts. Venäjällä. Sava taasen Sloveniassa.

Aah... ...mielensäpahoittaja!

Eikös samasta tehtaasta tulevat samanlaiset tuotteetkin ole identtisiä?
Kummasti niistä vain laatuvaihtelua on, vaikka ovat linjalta peräkkäin tulleet.
Niin renkaat kuin vaikkapa autotkin.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 23.02.17 - klo:12:36
Hakkapeliittaa tehdään myös venäjällä, eikä valmistusmaan pitäisi vaikuttaa suoranaisesti renkaan laatuun, vaan samaa tavaraa ja samat stantardit siellä on
Niin pitäisi.
Mutta jos on mahdollisuus niin käykää Nokialla ja tuolla Venäjällä katsomassa renkaiden tekemistä ja arvioikaa sitten miten mikäkin pitäisi olla.
Joo, olen käynyt, molemmissa tehtaissa.

Mikkeller

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 23.02.17 - klo:13:28
Mutta jos on mahdollisuus niin käykää Nokialla ja tuolla Venäjällä katsomassa renkaiden tekemistä ja arvioikaa sitten miten mikäkin pitäisi olla.
Joo, olen käynyt, molemmissa tehtaissa.

Tehdasvierailujen jälkeen kumman tehtaan tuotteita valitset oman autosi alle?  :D
VAG:lla vuodesta 1999.

makelja

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 23.02.17 - klo:13:28
Aah... ...mielensäpahoittaja!


En todellakaan, vaan sen takia pyysin olemaan erossa keskustelusta, kun tämä osuus vielä pysyi asiassa.
Rengas <> RantaRolex. Noh molemmat alkavat R:llä.

Noita muita samannäköisiä renkaita on Gislaved Soft Frost 200, joka muistuttaa kuvioltaa Continentalin jotain aikaisempaa mallia.
Sitäkään en oikein saanut selville kumpi on vanhempi Soft Frost 200 vai Soft Frost 3.

Muutenkin minua ihmetyttää tuo väite, että miksi joku iso toimija kun se siirtää vanhemman mallin halvempien työvoimakustannusten maahan suunnittelisi tuotteen uudelleen. Eikö se olisi helpompaa vaan siirtää mallit ja tuotanto sellaisenaan.

Mikkeller

Lainaus käyttäjältä: makelja - 23.02.17 - klo:14:08
Muutenkin minua ihmetyttää tuo väite, että miksi joku iso toimija kun se siirtää vanhemman mallin halvempien työvoimakustannusten maahan suunnittelisi tuotteen uudelleen. Eikö se olisi helpompaa vaan siirtää mallit ja tuotanto sellaisenaan.

Ei nyt välttämättä kyse ole uudelleensuunnittelusta, mutta voihan prosessissa ja raaka-aineissa / seoksissa tehdä valintoja huokeamman hinnan saavuttamiseksi. Nykyrengas kun on melkoinen kemianteollisuuden erikoistuote, niin siinä voi helposti vaikuttaa kustannuksiin optimoimalla montaa asiaa halvemman hinnan saavuttamiseksi.
VAG:lla vuodesta 1999.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy