Volvo

Aloittaja Ironic32, 01.12.09 - klo:17:44

« edellinen - seuraava »

Millä Volvolla ajat?

V70
22 (13.8%)
S80
12 (7.5%)
V60
27 (16.9%)
S60
13 (8.1%)
V50/V40
23 (14.4%)
S40
4 (2.5%)
XC60
28 (17.5%)
XC70
6 (3.8%)
XC90
7 (4.4%)
C30
1 (0.6%)
muu
29 (18.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 160

exlex

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 17.06.13 - klo:23:15
Kyllä itse ottaisn paljon mielummin momentinmuuntimella varustetun nykyaikaisen 8-vaihteisen mehumaijalaatikon, kuin nykivän ja arpovan DSG:n, jonka leviämistä saa pelätä heti takuu-ajan loputtua.

Vaihteiston arpomisesta en tiedä, kun itselläni ei ole ainakaan vag konsernin laatikoista tälläistä kokemusta. Volvon powershift arpoi kyllä vähän. Myöskin toi kestävyys on hieman kysymysmerkki. Tietääkseni muilla valmistajilla, kuin vagilla ei ole ollut noita vikoja. Ja eikö noi viat ole vähentyneet nyt aikalailla?

Mutta noita mehumaijalaatikoitahan saa niin paljon kuin haluaa, joten eipä tuo tilanne paljoa muutu. Joten niitä haluaville tarjontaa riittää.

Mutta toivotaan, että oli toi millä tahansa tekniikalla, että toimisi hyvin.  ;D

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Antza - 14.06.13 - klo:21:34
Ihan käytännön kulutusasiaa.. Profiilin nelikymppisellä taitettu vajaat 20tkm ja nyt kesärajoituksilla kulutus on asettunut hieman päälle 6 litraan satasella. Säännöllisten ajojeni koostumus: 70% motaria, 20% kehäteitä ruuhka-aikaan ja loput taajamaa. Kaasujalka on raskas ja ilmastointi on aina päällä.

Onko tuo paljon - 5-pyttyisellä mehumaijatraktorilla..? Ei kai, edellinen 1.6-litrainen keppivaihteinen V50-nokivasara vei vain litran vähemmän.

Selityksinä varmaan sinulla ajomäärä eli 20 tkm:ssa kone jo norjistunut ja toisaalta ajoprofiilisi 70%:n motariosuus pelastaa. Jos ajojakaumasi olisi toisinpäin eli 70% taajamaruuhkissa, soppaa palaisi. Silloin puhuttaisiin Stadin neljän "ruuhkissa" 8-9 litran syönnistä. Sen ainakin oma vastaava peli veti, ja renkaat tosiaan 17".

Itse olen lukenut jostain autolehdestä tai nettiuutisesta että Vollen uusi automaatti olisi nimen omaan ZF:n 8-pykäläinen ja mm. Bemarissa käytetty momentinmuunninloota. Tuo olisi kunnon kehityssuuntaa.

Seppo

Lainaus käyttäjältä: exlex - 17.06.13 - klo:23:02
;D Eli Wetterin myyjä sanoi, että vaihteisto tulisi nimenomaan olemaan kaksoiskytkinvaihteisto, eikä "turbiinivaihteisto". Jos autoon tulisi "vanhanaikainen" momenttimuunnin vaihteisto, niin bensankulutus laskisi tuskin hirveästi ja ajettavuuskaan tuskin paranisi merkittävästi. Manuaali olisi edelleen taloudellisempi toisin, kuin vag-konsernin dsg. Itse toivon, että myyjä oli oikeassa, koska itse en ainakaan koskisi momenttimuunnin lootaan miellään. Historiana muistettakoon, että ensimmäiset momenttimuunninvaihteistot on tehty jo 1941 Buickissa, jolloin voishan tuon jo päivittää uuteen.

Jos asia kiinnostaa lisää, niin kannattaa googletella, kysyä lisää Volvon myyjiltä ja odotella lisää uutisia. Nyt meillä on nämä tiedot.

Niin eli ei siis ollutkaan mitään kunnollista lähdettä asialle? Onkos noissa uusimmissa 8-vaihteisissa automaateissa muuten kovinkin paljon suurempi polttoaineenkulutus kuin manuaaleissa? Minulla kun on ollut sellainen käsitys, että kulutuserot, jos niitä on, ovat marginaalisia.

Volvo on ollut aika suosittu vetoauto kaikenlaisten kärryjen vetämiseen joten senkin puolesta saisi olla momentinmuunninlaatikko. Eikä autoilun varhaisimmasta muinaishistoriasta peräisin oleva manuaalivaihteisto robotisoituna versiona.;)

Ribbe

Lainaus käyttäjältä: Seppo - 18.06.13 - klo:08:32
Niin eli ei siis ollutkaan mitään kunnollista lähdettä asialle? Onkos noissa uusimmissa 8-vaihteisissa automaateissa muuten kovinkin paljon suurempi polttoaineenkulutus kuin manuaaleissa? Minulla kun on ollut sellainen käsitys, että kulutuserot, jos niitä on, ovat marginaalisia.

Volvo on ollut aika suosittu vetoauto kaikenlaisten kärryjen vetämiseen joten senkin puolesta saisi olla momentinmuunninlaatikko. Eikä autoilun varhaisimmasta muinaishistoriasta peräisin oleva manuaalivaihteisto robotisoituna versiona.;)
Ei ole kyllä sattunut missään silmään että mikä olisi käytetty tekniikka.

Tuosta kulutuslisästä. D2 malleissa käytetään Powershiftiä ja automaatin sekä manuaalin kulutus on sama nykyään :)

aquarius

Lainaus käyttäjältä: Ribbe - 18.06.13 - klo:10:33

Tuosta kulutuslisästä. D2 malleissa käytetään Powershiftiä ja automaatin sekä manuaalin kulutus on sama nykyään :)

On niissä sellainen desin-parin ero mallista riippuen, jos ihan tarkkoja ollaan... ::)
Volvo V90 T8 AWD -18

exlex

Lainaus käyttäjältä: Seppo - 18.06.13 - klo:08:32

Heheh.  ;D

Mistähän oikein nykäsit tuon ajatuksen, että minun sanani olisi tehtaan sana. Kerroin vain tuolla ylhäällä mitä minulle on kerrottu wetteriltä ja se on ainakin uutta tietoa näköjään muillekkin, että Volvolta tulee 8-pykäläinen laatikko ja niihin olin laittanut linkit. Se että onko vaihteisto kaksoiskytkin jää sitten nähtäväksi, mutta näin edelleen sanottiin wetteriltä.

Tässä suoraan Volvon sivuilta tiedot Volvo S60 D3:

POLTTOAINEEN KULUTUS (YHDISTETTY)         
Kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto   4,3 l/100km      
Kuusivaihteinen Geartronic automaattivaihteisto 4,8 l/100km   
POLTTOAINEEN KULUTUS(KAUPUNKIAJO)         
Kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto   5,1 l/100km      
Kuusivaihteinen Geartronic automaattivaihteisto 6 l/100km

Eli ero on dieselillä vajaa litra 100km/h ja bensallahan tämä on ollut suurempi.

Kiihtyvyys geartronikilla dieselin kanssa eroa ei ole ollut viimevuosina, mutta bensamoottorilla eroa on edelleen.

VAG-konsernin DSG:llä kulutus on pienempi, kuin manuaalilla ja kiihtyvyys myös parempi. VAG-konsernilla on tulossa 10-pykäläinen DSG ja he ovat laskeneet, että tällä saadaan muistaakseni 15% bensankulutus säästö.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volkswageniin-10-vaihdetta-ja-todella-tehokkaita-dieseleita

Vaikka Volvolla olisi oma kaksoiskytkin vaihteisto, niin se ei tarkoita automaattisesti sitä, että se olisi yhtä surkea kuin VAG-konserrnin laatikot vaikka taitaa nykyää hekin saaneet jo korjattua viat uusista ainakin suurimmaksiosaksi?

Mutta edelleen toivotaan, että hyvä vaihteisto tulee. Katsotaan mitä sieltä tulee.  ;)

Tässä muuten lisää tätä historiaa. Kaksoiskytkinvaihteistoa kokeiltiin vasta 80-luvulla ja otettiin käyttöön 90-luvulla. Kylläkin idea kehitettiin jo ennen toista maailmansotaa. Taas momenttimuunninvaihtesto otettiin käyttöön 1941, koska se oli helpompi tehdä tuolloin. Näin on tapahtunut usein historian aikana, että teknillisesti vaikeampi tekniikka on otettu käyttöön vasta myöhemmin, kun sen tekeminen on ollut mahdollista vasta sitten. Joten tällä veikkaan, että noi momenttimuunnintekniikalla olevat vaihteet syrjäytyvät hiljalleen uuden tekniikanalta. Näin saattaa hyvinkin tapahtua nyt Volvolla.

Arthur

Tuo geartronic on kyllä semmonen vaihteisto, että näiden foorumien lukemisen jälkeen ajattelee, että se on ihan äärettömän hidas, kulutusta roimasti lisäävä ja muutenkin vaan ihan surkea loota. Ei semmoista voi ostaa. Näin itsekin ajattelin. Mutta kun sitä kävi koeajamassa, ainakin minun mieleni muuttui täysin. Parempiakin varmaan löytyy, mutta jos Volvo muuten miellyttää, ei se hankinta mielestäni siihen laatikkoon kaadu.

Mutta se on totta, että kehityttävä on ja toivottavasti Volvo saisi vielä paremman lootan tulevaisuudessa ja luotettavuus ei kärsisi.

Seppo

Lainaus käyttäjältä: exlex - 18.06.13 - klo:12:00
Heheh.  ;D

Mistähän oikein nykäsit tuon ajatuksen, että minun sanani olisi tehtaan sana. Kerroin vain tuolla ylhäällä mitä minulle on kerrottu wetteriltä ja se on ainakin uutta tietoa näköjään muillekkin, että Volvolta tulee 8-pykäläinen laatikko ja niihin olin laittanut linkit. Se että onko vaihteisto kaksoiskytkin jää sitten nähtäväksi, mutta näin edelleen sanottiin wetteriltä.

Tässä suoraan Volvon sivuilta tiedot Volvo S60 D3:

POLTTOAINEEN KULUTUS (YHDISTETTY)         
Kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto   4,3 l/100km      
Kuusivaihteinen Geartronic automaattivaihteisto 4,8 l/100km   
POLTTOAINEEN KULUTUS(KAUPUNKIAJO)         
Kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto   5,1 l/100km      
Kuusivaihteinen Geartronic automaattivaihteisto 6 l/100km

Eli ero on dieselillä vajaa litra 100km/h ja bensallahan tämä on ollut suurempi.

Kiihtyvyys geartronikilla dieselin kanssa eroa ei ole ollut viimevuosina, mutta bensamoottorilla eroa on edelleen.

VAG-konsernin DSG:llä kulutus on pienempi, kuin manuaalilla ja kiihtyvyys myös parempi. VAG-konsernilla on tulossa 10-pykäläinen DSG ja he ovat laskeneet, että tällä saadaan muistaakseni 15% bensankulutus säästö.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/volkswageniin-10-vaihdetta-ja-todella-tehokkaita-dieseleita

Vaikka Volvolla olisi oma kaksoiskytkin vaihteisto, niin se ei tarkoita automaattisesti sitä, että se olisi yhtä surkea kuin VAG-konserrnin laatikot vaikka taitaa nykyää hekin saaneet jo korjattua viat uusista ainakin suurimmaksiosaksi?

Mutta edelleen toivotaan, että hyvä vaihteisto tulee. Katsotaan mitä sieltä tulee.  ;)

Tässä muuten lisää tätä historiaa. Kaksoiskytkinvaihteistoa kokeiltiin vasta 80-luvulla ja otettiin käyttöön 90-luvulla. Kylläkin idea kehitettiin jo ennen toista maailmansotaa. Taas momenttimuunninvaihtesto otettiin käyttöön 1941, koska se oli helpompi tehdä tuolloin. Näin on tapahtunut usein historian aikana, että teknillisesti vaikeampi tekniikka on otettu käyttöön vasta myöhemmin, kun sen tekeminen on ollut mahdollista vasta sitten. Joten tällä veikkaan, että noi momenttimuunnintekniikalla olevat vaihteet syrjäytyvät hiljalleen uuden tekniikanalta. Näin saattaa hyvinkin tapahtua nyt Volvolla.

No kun sinä ihan itse sen sanoit, että tieto uuden vaihteiston kaksoiskytkinteknologiasta löytyisi niistä linkeistä, Volvon virallisena tietona. ::)

Lainaus käyttäjältä: exlex - 14.06.13 - klo:19:21
Tieto löytyy Volvon sivuilta ja tuossa yläpuolella laitoin linkin siihen. Klikkaappa siitä.  ;)

Kun en tällaista tietoa ole missään, kansainväliset aiheeseen liittyvät nettisivut mukaan lukien, nähnyt niin väkisin pani mietityttämään että mihin se nyt sitten perustuu.

Tieto siitä, että VEA-moottorikonseptin yhteydessä esitellään myös 8-portainen automaattivaihteisto tuli jo joskus liki vuosi sitten, eikä liene monellekaan Volvo-uutisia seuraavalle mikään uutinen. Asiaahan on tässäkin ketjussa muistaakseni käsitelty. Ekan kerran vasta sinun sanomisistasi kuulin, että kyse olisikin kaksoiskytkinlaatikosta.

Nykyisen Geartronicin (esitelty v. 2006) kulutuksen vertailu manuaalivaihteiseen ei ole kovinkaan hedelmällistä, kun kyse nyt on siitä, millainen se Volvon tuleva 8-portainen automaatti mahtaa olla eikä siitä, millainen nykyinen vaihteisto on. Se, että vanhemman sukupolven vaihteisto lisää kulutusta jonkin verran, ei tarkoita että uuden mukanaan tuoma kulutuslisä olisi lähellekään yhtä suuri. Esim. BMW:n 8-vaihteisen ZF:n kulutuslisä manuaalivaihteiseen on käsitykseni mukaan häviävän pieni, jos sitä on ylipäätään olemassakaan. Samaten tämä ZF toimii käyttäjien kertoman mukaan äärimmäisen nopeasti, mukavasti ja jouhevasti. Joku BMW:tä paremmin tunteva osaisi tietysti paremmin arvioida sekä kulutusta että mukavuutta.

Momentinmuunninautomaatit ovat kehittyneet kymmenessä vuodessa huikeasti ja kehitys tuskin on saavuttanut päätepistettään. En tuomitsisi tätä teknologiaa menneisyyden ilmiöksi, kun teknologian rajoja ei vielä olla nähty. Se että nyt on alkanut viimeinkin tulla jollain lailla toimivia ja kestäviä robottivaihteistoja (kuten DSG ja Powershift) ei nyt vielä ole sellainen kehityksen merkkipaalu, etteikö momentinmuunninvaihteistoillakin olisi vielä tulevaisuutta.

Eikä se nykyinen Geartronic lainkaan hassumpi vaihteisto ole, kuten Arthur tuossa sanoo. Aivan fiksusti toimiva laatikko ja käytännössä myös varsin luotettavaksi osoittautunut. Kulutuskaan ei ole tolkuton kuten ei ollut edeltävällä 5-vaihteisella Aisinillakaan.

Quality

Lainaus käyttäjältä: Arthur - 18.06.13 - klo:15:24
Tuo geartronic on kyllä semmonen vaihteisto, että näiden foorumien lukemisen jälkeen ajattelee, että se on ihan äärettömän hidas, kulutusta roimasti lisäävä ja muutenkin vaan ihan surkea loota. Ei semmoista voi ostaa. Näin itsekin ajattelin. Mutta kun sitä kävi koeajamassa, ainakin minun mieleni muuttui täysin. Parempiakin varmaan löytyy, mutta jos Volvo muuten miellyttää, ei se hankinta mielestäni siihen laatikkoon kaadu.

Mutta se on totta, että kehityttävä on ja toivottavasti Volvo saisi vielä paremman lootan tulevaisuudessa ja luotettavuus ei kärsisi.

Tuosta on helppo olla samaa mieltä. Geartronicin toiminta ei mielestäni ole lainkaan ongelma. Itse olen voinut hyödyntää sen mahtavia ominaisuuksia pari kertaa myös tositoimissa pienillä nopeuksilla. Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt, myös laatikon kestävyys on hyvällä tolalla. Ja sikäli kuin tiedot manuaalin ja automaatin vähäisistä kulutuseroista pitävät paikkansa, ei Volvon yleensä korkeahkoista kulutuslukemista voi vaihteistoa syyttää.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Quality - 18.06.13 - klo:17:11
Tuosta on helppo olla samaa mieltä. Geartronicin toiminta ei mielestäni ole lainkaan ongelma. Itse olen voinut hyödyntää sen mahtavia ominaisuuksia pari kertaa myös tositoimissa pienillä nopeuksilla. Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt, myös laatikon kestävyys on hyvällä tolalla. Ja sikäli kuin tiedot manuaalin ja automaatin vähäisistä kulutuseroista pitävät paikkansa, ei Volvon yleensä korkeahkoista kulutuslukemista voi vaihteistoa syyttää.

Manuaalin ja automaatin vähäiset kulutuserot ? Otetaan verrokiksi V60 D5 man vs. auto

Kaupunki      L/100km                 5.6             VS            8.6       
Maantie        L/100km                 4.0             VS            4.9       
Yhdistetty     L/100km                 4.6             VS            6.2

Onhan noissa nyt hieman eroa. Erityisesti kaupunkinkulutuksessa on huima ero. Myös omakohtaisen kokemuksen perusteella kyllä tuo edellinen V60 Geartronicilla haukkasi kakkua selvästi enemmän, kuin nykyinen.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Arthur

D3 ja D4 yhdistetty ero aut vs man 0,4 l (V70)

V-O

Sama kulutusero on myös V60 malleissa noiden pikkudieseleiden osalla.

Jos miettii noita isompia dieseleitä (D5 eli >150 kW ja >400 Nm), niin ehkä Volvolla on pikkasen kirimistä vaihteiosto-pakettien suhteen. Vertaan tässä pahimpien kilpailijoiden vastaavankokoisiin tuotteisiin.

jti

Täytyy syödä aiemmat sanani siitä ettei XC60 D3 AWD automaatilla pääse valmistajan ilmoittamaan maantiekulutukseen.
Nimittäin ajamalla vastaavan testilenkin kuin aiemmin keskinopeuden ollessa 80km/t olen päässyt ajotietokoneen mukaan 5,1l/100km kulutukseen joka vastaa kutakuinkin valmistajan ilmoittamaa 5,5l/100km. Aiemmin pienin kulutus testilenkillä on ollut ajotietokoneen mukaan 5,8.

Mulla kävi niin että 88tkm:n kohdalla vaihettiin moottori takuuseen koska sylinterissä oli hiushalkeama. Tämän jälkeen kulutus on hieman laskenut.
Voi olla myös merkitystä että 90tkm:n huolto tehtiin normaalina eli siinä tehtiin myös öljynvaihto vaikka koneenvaihdon yhteydessä öljyt vaihdettiin.

Seuraan kulutusta tuolla spritmonitor.de:n laskurin avulla ja kesä näyttää onko edelliseen kesään tullut pudotusta.
Nyt kokonaiskulutus on ollut 8,12l/100km sisältäen talviajot kaupungissa jolloin soppaa kuluu jopa 11,5l/100km tankkausten välillä.
Volvo XC60 T8 Twin Engine vm -19

Ribbe

Näköjään faceliftin yhteydessä muuttunut vähän nuo kulutukset. Muistan nähneeni V60 mainoksen jossa oli että D2 sama kulutus automaattina ja manuaalina. Nyt manuaali on 2dl taloudellisempi :)

zoned

Avensis vaihtui sitten Volvoon. Nyt on alla 40tkm ajettu XC60 D3 AWD R-Design automaatti, jolle tosin tuli samantien tehtyä Polestar-päivitys eli D3 -> D5. Edellinen omistaja on varustellut auton kiitettävästi - löytyy navigaattori, Driver support-paketti, lasikattoa luukulla, sähkösäätöinen kuskin penkki, peruutuskamera, avaimeton käyttö, sähköinen takaluukku ja takapenkkiläisille RSE yms.

Ensi kokemukset lähes pelkästään positiivisia, erityisesti olen tykästynyt adaptiiviseen vakkariin. Avensikseen verrattuna laatuvaikutelma sisätiloissa muutenkin meni askeleen ylemmälle tasolle, vaikka ei kunnolla varusteltu Avekaan mitenkään halvan tuntuinen sisältä ole. Mukavammin ja hiljaisemmin XC60 kuitenkin ylittää töyssyt, vaikka renkaina ovat minun mielestäni vähän liiankin isot 245/55/R20-kiekot. Paremmin toimiva automaatteja olen ajanut, mutta niinkuin tuossa ylempänä todetaan niin ei Volvon hankinta siihen kaadu. Pienillä kierroksilla ei tunnu oikein tapahtuvan mitään mutta kun antaa kunnolla kaasua niin laatikko toimii nopeasti ja hyvin. Tykkään moottorin "kurluttavasta" äänestä, vaikka se kuuluukin ohjaamoon yllättävän kovana. Kulutus on pyörinyt noin kahdeksassa litrassa, tosin ajo on ollut lähes pelkästään n. 130km/h motariajoa ja ruuhkamatelua.

Ainoa varsinainen harmin aihe tällä hetkellä on oikeanpuoleisen takamatkustajan oven suunnalta tuleva epämääräinen narina suuremmilla nopeuksilla/epätasaisemmilla teillä, joka ei oikein paikallistu mihinkään tiettyyn kohtaan. Epäilenkin, että nitinän lähde ovat oven tiivisteet. Kenelläkään tietoa uskaltaako tiivisteisiin laittaa jotain silikonipuikkoa vai onko Volvolla omat mönjät? Bilian mekaanikon mukaan olisi, mutta varaosamyynnissä ei kuitenkaan ollut tarkempaa tietoa tuollaisesta... no tehdastakuuta on vielä jäljellä, täytyy viedä sitten jossain vaiheessa kirkaslamppujen alle jos ei nitinästä muuten pääse. Muuten kun auto on hiljainen niin tuommoinen pieni ääntely ärsyttää. Avensiksen jatkuvaan kojelaudan kaiutin- ja tuuletinritilöiden sirinään verrattuna tuo ei kuitenkaan vielä ole kovin paha ääni.
XC60

Volvoheepo

Kun seuraavan kerran kuulet takaovesta narinaa niin lukitse kuskin ovesta kaikki ovet. Itse paikannin narinan lähteeksi toisen takaoven lukon nupin. Sopivat tärinät alustasta tai poppikoneesta yhdistettynä pieneen välykseen nupin ja reiän välillä saivat äänen aikaan. Kun ääni nykyään harvakseltaa kuuluu (riippuu myös lämpötilasta) niin lukitsen vain ovet. Voisihan tuota välystäkin joskus ihmetellä kun aikaa ja intoa on.
Volle ja volsu

Quality

Onneksi olkoon, zoned, hienosta hankinnasta! Onko autosi vm. -12 ? Silloin ollaan jokseenkin  "tasoissa", paitsi sinulla on tuo huippuhieno R-design + muutamat lisäherkut. Mieluusti näkisin autosi myös tuolla tallin puolella.

Kulutuslukemasi vaikuttaa normaalilta. Oma ajotieturi on nyt asettunut 8.0:aan, mutta todellisuus on muutaman desin karumpi. Aika samanlaista ajoa myös meillä.

Nitinöitä ei ole kuulunut, tuo moottorin tuttu "kurnutus" on musiikkia omille korvilleni. Toki kierrosten noustessa se voi jopa ärsyttää, mutta silloin myös mentiin, joten eipä ole aikaa jäädä ihmettelemään ;).

Olen oikein tyytyväinen autoon, kovin huoletonta ajoa on ollut. Itselläkin 40 tkm:n etappi lähestyy. - Erinomaisia kilsoja myös sinulle, zoned!
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: zoned - 19.06.13 - klo:22:49
Avensis vaihtui sitten Volvoon. Nyt on alla 40tkm ajettu XC60 D3 AWD R-Design automaatti, jolle tosin tuli samantien tehtyä Polestar-päivitys eli D3 -> D5. Edellinen omistaja on varustellut auton kiitettävästi - löytyy navigaattori, Driver support-paketti, lasikattoa luukulla, sähkösäätöinen kuskin penkki, peruutuskamera, avaimeton käyttö, sähköinen takaluukku ja takapenkkiläisille RSE yms.

Ensi kokemukset lähes pelkästään positiivisia, erityisesti olen tykästynyt adaptiiviseen vakkariin. Avensikseen verrattuna laatuvaikutelma sisätiloissa muutenkin meni askeleen ylemmälle tasolle, vaikka ei kunnolla varusteltu Avekaan mitenkään halvan tuntuinen sisältä ole. Mukavammin ja hiljaisemmin XC60 kuitenkin ylittää töyssyt, vaikka renkaina ovat minun mielestäni vähän liiankin isot 245/55/R20-kiekot. Paremmin toimiva automaatteja olen ajanut, mutta niinkuin tuossa ylempänä todetaan niin ei Volvon hankinta siihen kaadu. Pienillä kierroksilla ei tunnu oikein tapahtuvan mitään mutta kun antaa kunnolla kaasua niin laatikko toimii nopeasti ja hyvin. Tykkään moottorin "kurluttavasta" äänestä, vaikka se kuuluukin ohjaamoon yllättävän kovana. Kulutus on pyörinyt noin kahdeksassa litrassa, tosin ajo on ollut lähes pelkästään n. 130km/h motariajoa ja ruuhkamatelua.

Ainoa varsinainen harmin aihe tällä hetkellä on oikeanpuoleisen takamatkustajan oven suunnalta tuleva epämääräinen narina suuremmilla nopeuksilla/epätasaisemmilla teillä, joka ei oikein paikallistu mihinkään tiettyyn kohtaan. Epäilenkin, että nitinän lähde ovat oven tiivisteet. Kenelläkään tietoa uskaltaako tiivisteisiin laittaa jotain silikonipuikkoa vai onko Volvolla omat mönjät? Bilian mekaanikon mukaan olisi, mutta varaosamyynnissä ei kuitenkaan ollut tarkempaa tietoa tuollaisesta... no tehdastakuuta on vielä jäljellä, täytyy viedä sitten jossain vaiheessa kirkaslamppujen alle jos ei nitinästä muuten pääse. Muuten kun auto on hiljainen niin tuommoinen pieni ääntely ärsyttää. Avensiksen jatkuvaan kojelaudan kaiutin- ja tuuletinritilöiden sirinään verrattuna tuo ei kuitenkaan vielä ole kovin paha ääni.

Komia peli tuollainen XC. Itsellä molemmat V60 ovat narisseet pikkasen, kun koriin tulee "vääntöä". Kokeileppa rasvata lukot kunnolla. Itsellä auttoi.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Matero

Lainaus käyttäjältä: zoned - 19.06.13 - klo:22:49

Itsellä epämääräinen nariseva ääni tuli kun yksin ajaessa apukuskin turvavyön lukko oli huonossa asennossa ja otti ääntä pylväästä. Mutta jos apukuskin paikalla istutaan ja tulee narinaa niin sitten joku muu syy. Tarkastaisin apukuskinkin :-)

Sent from my Nokia Lumia 920 using Board Express

johansa

Onnittelut zoned. Itsellä ollut XC60 alla tammikuun lopusta saakka ja mittarissa nyt 18tkm. Hyvin on pelittänyt ja muutenkin tyytyväisiä ollaan autoon. Itsellä keskikulutus on auton ajotietokoneen mukaan ollut 7,5l. Pari viikkoa sitten ajoin Vantaa-Hanko-Vantaa työreissun ja silloin oli kulutus 5,9l, joka on toistaiseksi paras tulos.
Auto: Porsche Macan 2017

zoned

Kiitoksia vain onnitteluista. Auto on otettu käyttöön alkuvuodesta 2012. Yritetään laittaa joku kuva autosta kunhan saadaan sopivat kuvausolosuhteet järjestettyä..
Täytyy kokeilla ehdotettuja kikkoja nitinän poistamiseksi - ja ehkä sitä silikonipuikkoakin uskaltaa näyttää tiivisteille jos ei muu auta.
XC60

Hjeltma

Lainaus käyttäjältä: zoned - 20.06.13 - klo:15:13
Kiitoksia vain onnitteluista. Auto on otettu käyttöön alkuvuodesta 2012. Yritetään laittaa joku kuva autosta kunhan saadaan sopivat kuvausolosuhteet järjestettyä..
Täytyy kokeilla ehdotettuja kikkoja nitinän poistamiseksi - ja ehkä sitä silikonipuikkoakin uskaltaa näyttää tiivisteille jos ei muu auta.
Moro mullakin nitisi, kolahteli takaa 2011mallin  V70 ja  nykyinen 2013 mallin XC60, luulin jotain takapään puslia ym. Menin Kouvolan Autosalpaan johon kokenut Korjaamon työnjohtaja sanoi että aja pikahuoltoon ja laitetaan takapaksin lukon kumiohjaimiin ja kumi toppareihin paksulti vaseliinia, niin helpottaa. Mä naureskelin ja kyselin kahteen kertaan onko tosi, johon työhjohtaja sanoi että tosi on, laitettiin rasvat ja nitinät ja kolinat hävisivät. Kuulemma ongelma lisääntyy silloin kun pestään paljon autoa ja samalla myös ovenvälit takapaksista, niin kuin mulla on tapana. Yhdessä autossa mulla särisi Pelkääjän puolen takaovi joten laitoin pojan istumaan sinne ja kun särinä alkoi poika painoi ovea kädellä niin se loppui, senkin korjasivat Autosalvassa, ilmeisesti laittivat silikonia oven verkoilun tappeihin sisäpuolelle.

Aivan uskomaton homma kävi vuosimallin 2006, V70 2.5T AWD kanssa, vesisateessa kun ohitti jonkun ja ajoi vesilätäkköön alkoi kuulumaan kovaa ääntä, niinkuin pyörän laakeri ulisisi, auton kun pysäytti ja lähti eteenpäin ääni katosi taas. Jos vesi sade jatkui rankkana niin taas kohta ulisi ja aina vain vesisateella. No soitin taas tälle työnjohtajalle ja kerroin viasta, johon hän sanoi, selvä homma ihme ettei ole vielä korjattu, ääni tulee pakoputkesta. No meikä alkoi nauramaan, että en ole kovana automiehenä sentään tullun ihan pilkattavaksi. No taas työnjohtaja vakuutti että pakoputken kiinnityksessä on vika, me siirretään pakoputken kiinnikettä sivulle n.10mm. Vika muuten hävisi lopullisesti. Syy moiseen, kun pakoputki oli kuuma ja ajoin vesilätäkköön se viileni nopeasti ja metallin elämisen johdosta jolloin se otti kardaaniin kiinni ja kun kardaani pyöri lujaa niin ulinakin oli huikea,   :D
Audi A4 2.0Tdi Avant land of quattro Spo-16
BMW 520d Sedan TwinPower Turbo A xDrive Business Exclusive -15

Ex: BMW 518 Touring Business Exclusive-15/ AUDI A6 Avant 2.0Tdi -14/Volvo XC60 D4 AWD Geartronic Summum -13,/BMW 520DA sport-12/BMW 520d-11/Volvo V70 D3-11/Volvo V70drive-11/Audi A4 2.0Tdi-10

V-O

No onpas ihmeelisiltä kuullostavia korjausmenetelmiä. Mutta ei sitä tosiaan usko aina mistä se tai se johtuu...

Mut eiks toi vaseliini niissä luukun kumitoppareissa sottaa aika lailla paikkoja?

zoned

Pieni nitinä sieltä edelleen kuuluu mutta ehkä alan jo tottua kun ei enää sillä lailla häiritse. Silikonipeijaiset ovat silti varmuudella vielä tulossa...

Nyt on uutta xc60:stä jo jonkin verran näkynyt liikenteessä, onkos kukaan vielä käynyt koeajolla?
XC60

Ribbe

aquarius

Lainaus käyttäjältä: Ribbe - 12.07.13 - klo:15:17
Näköjään 2014 vuosimallissa D6 mallia saa nyt muunkin värisenä kuin hopeisena.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/volvo-v60-d6-awd-plug-in-hybrid-summum-klima-xenon-berlin/181493575.html?lang=en

Jep, itse otan peruspunaisen, mikäli tuohon päädyn..
Volvo V90 T8 AWD -18

Waltsu83

Pyörähdin työmatkan yhteydessä Hyvinkään Volvolla rupattelemassa. Isot huhut pyörii ja uusi V70 tulisi 2015. Mielenkiinnolla odotan jos ensi vuonna tulisi jotain kuvaa :)
Audi A6 4G 2.0 TDI multi -11
Tulossa Seat Leon Cupra 280 DSG
Ex. Audi A1 185 hp S-line S-tronic -12
MAN TGL -99
MAN TGA -08
Fiat Ducato Multijet 130 -12

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Waltsu83 - 15.07.13 - klo:18:27
Pyörähdin työmatkan yhteydessä Hyvinkään Volvolla rupattelemassa. Isot huhut pyörii ja uusi V70 tulisi 2015. Mielenkiinnolla odotan jos ensi vuonna tulisi jotain kuvaa :)

Mahtaisko kuitenkin S80 tulla ensin? Ainakin kahdella edellisellä uudistumiskierroksella on niin tapahtunut.

Arthur

Kyseessä siis tämmönen auto:
S80 Summum D3 (136 hv, 350 Nm) geartronic, nopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostin, hightecpaketti.

Autolla ajeltu nyt sen verran, että ensi kommentit voi antaa.

Auton laatuvaikutelma on hyvä, Passattiin on mielestäni selvä ero. Istuimet ovat mukavat ja säädöt parhaimmat mitä vastaan on tullut. Jousituksen mukavuus on loistava. Hidastetöyssyt, poikittaissaumat menevät pehmeästi. Vaikka jousitus on paljon mukavampi kuin Passatissa, ei se kallistele mielestäni Passattiin verrattuna sen pahemmin. Jousitus on ”äännellyt” vain teräviin monttuihin ajettaessa hiekkatiellä.  ,,änieristys on mielestäni hyvä ja eroa V70:seen ja Passattiin mielestäni on. Ohjausta ei voi kyllä kehua, ei se siis huono ole, mutta parempia on tullut vastaan. Mielestäni ohjaus ei keskitä niin hyvin kuin Passatissa.

Aiemmin keskusteltuun mustaan nahkasisustaan olen kyllä tyytyväinen. Hyvän näköinen se on. Ainakin vielä  ;). Ja kuumuus häiritsi vain pahimmilla helteillä. Nyt näissä 20 asteen keleissä ei ole häirinnyt. Talvella varmaan istuinlämmitystä tarvitaan, koska kylmä ollut jo kesäaamuinakin.

,,änentoisto on ihan eri luokkaa kuin Passatissa ja bluetooth, usb, puhelin ym. ominaisuudet toimivat hyvin.

Moottori ja vaihteistoyhdistelmään olen enemmän kuin tyytyväinen. D2 ja D4 kokeilleena tämä oli kyllä nappivalinta. Ja neljäsylinterisiin verrattuna, onhan tässä sitä jotain. ,,änimaailma on paljon parempi. Vaivattomasti siis kulkee ja ohi pääse kyllä tarvittaessa räväkästi. Vaihteistossa on sport-moodi, sitä ei tosin paljon ole tullut käytettyä. Keskikulutus on ollut noin 6 litraa sataselle (kaupunki ehkä noin 30 %, maantie 70 %) eli noin litran verran enemmän kuin Passatissa. Luulen kyllä, että alaspäin se vielä menee.

Start stoppia ei voi kehua. Tässä se on tehty niin, että sammuttaa koneen pienessä vauhdissakin ja usein siis ihan turhaan. Eli sama kuin koeajamassani V70:ssä. Ajamassani S60:ssä sammui vasta, kun painoi jarrua kovemmin ja niin sen pitäisi mielestäni toimiakin. Nyt nappia täytyy painella sen mukaan, haluaako auton sammuvan vai ei. Ilmoitin tästä kauppiaalle ja lupasi selvittää, voiko tätä muuttaa. Epäilen.

Yhteenvetona voin sanoa, että erittäin tyytyväinen olen hankintaan ja suosittelen kopasemaan, jos isompi sedan etsinnässä. Kyseessä on mielestäni ihan eri auto kuin S60. Jos budjetissa on joku yläraja suosittelen harkitsemaan Summum-paketin tilalle Driver-support pakettia. Itse olen vähän jälkikäteen tuota miettinyt, mutta näillä mennään.

V-O

Lainaus käyttäjältä: Arthur - 16.07.13 - klo:09:49
Start stoppia ei voi kehua. Tässä se on tehty niin, että sammuttaa koneen pienessä vauhdissakin ja usein siis ihan turhaan. Eli sama kuin koeajamassani V70:ssä. Ajamassani S60:ssä sammui vasta, kun painoi jarrua kovemmin ja niin sen pitäisi mielestäni toimiakin. Nyt nappia täytyy painella sen mukaan, haluaako auton sammuvan vai ei. Ilmoitin tästä kauppiaalle ja lupasi selvittää, voiko tätä muuttaa. Epäilen.
Minäkin kokeilin tuota startjastoppia tänään ajatuksen kanssa.

On muuten maailman \/ittumaisin varuste ja idioottimaisin ratkaisu tässä Olvossa mitä maa päällään kantaa, sitä ei edes saa kirveelläkään pois "asetuksista"  - aina pitää siitä $aatanan nappulasta pois kytkeä jokaikisen käynnistyksen jälkeen >:(. Mä en tajua mihin tommosta varustetta tarvitaan, muuta kuin kukkahattu-viher-kommareiden silmienlumeeksi... Anteeksi avautuminen  :-[.

Tässä Vee Kusikymppisessä auton pitää olla selkeesti pysähtynyt ennnekuin moottori sammahtaa. Ei sammahda siis vielä liikkeellä ollessa vaan selkeesti vauhti 0 ja sit muutama sekunnin kymmenesosa niin sammahtaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy