Uusien Volvojen ajovalojen häikäisy

Aloittaja Octavia4x4, 09.12.16 - klo:17:30

« edellinen - seuraava »

Octavia4x4

Sanon nyt heti alkuun, etten yritä v..tuilla.  :-[

Ajelin tuossa aamuna eräänä Porista Säkylän kautta Turkuun pimeällä ja iltahämärissä rantatietä takaisin. Kiinnitin huomioni joidenkin vastaantulojoiden kohdalla suorastaan pirulliseen häikäisyyn lähivaloista. Nuo oli väriltään Xenonien kaltaisia "kylmiä" sävyjä. Kohdatessa tunnistin ne alle 3 vuotiaiksi Volvoiksi. Onko uudehkoissa Volvoissa led-valoja, joista tulee tuollaista hajavaloa ylös? Muistaisin jostain lukeneeni led-valoissa moista esiintyneen.
Ja Portterilla olin liikkeellä, eli sen verran ylempänä tienpintaa, että tuollaiset häikijät kyllä erottaa.

Huomattavasti enemmän tuolla pimeydessä häikii päin persettä asennetut halogeenit ja joidenkin sumuvalot. Nämä uudenkarheat autot vaan erottuivat joukosta.  :)

Onko muilla vastaavia havaintoja?
Konsernipelejä vuodesta 1993

Tos®

Ei vulvusta, mutta uusin avensis kihnutti takanani, kun siirsin avoa talvisäilöön...
En viittinyt kesärenkain ajella kovaa ja anjovis vaan sihisti perässä, vaikka vilkutin monet kerrat tietä ja ohi olisi kyllä päässyt.

Valot tuijas peileistä, ihan kuin pitkät olis ollu kokoajan päällä.  >:( >:(
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pomo

Oisko siinä ollut joku h7 xenon-muuntosarja? Tai peräti led-polttimot h7 umpiossa? Nuohan ne yleensä on mitkä häikäisee... varmasti joku Volvo-miäs voi kertoa, mistä saakka xenonit on vakiona?

Volvo on jotenkin semmoinen auto, että se vetää puoleensa ihmisiä, jotka "parantelevat" autonsa valoja...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 11.12.16 - klo:09:56
Oisko siinä ollut joku h7 xenon-muuntosarja? Tai peräti led-polttimot h7 umpiossa? Nuohan ne yleensä on mitkä häikäisee... varmasti joku Volvo-miäs voi kertoa, mistä saakka xenonit on vakiona?

Volvo on jotenkin semmoinen auto, että se vetää puoleensa ihmisiä, jotka "parantelevat" autonsa valoja...

Skeidanko valot ei häikäise ja VAG-konsernin Tero-Petteritkö eivät paranteleva laittomasti valojaan? Laitanko samantien pari linkkiä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo


-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

belkin67

Ainakin uusissa mersuissa on kuulemma pitkissä jokin varjostus prisma, joka varjostaa vastaantulevan auton "pois" pitkien valokiilasta...? Olisiko tälläisestä kyse, kun portterissa situtaan kuitenkin korkeammalla... (jos varjostus ei ylety tarpeeksi korkealle?) Voisiko olla sama sydeemi Volvoissakin jo?

En tiedä mikä tuo tekniikka on nimeltään, enkä osaa sanoa onko kuinka monessa automerkissä käytössä...

Henkk-a

Juu on Mersuissa tuommonen, mutta varjostaa vastaantulijat ja edelläajavat sammuttamalla kaukovalot koko siltä alueelta pystysuunnassa.

Voisin kuvitella että uusissa Volvoissa on samanlainen tekniikka.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -22

Seat Leon 1,0 TSI Style -17

Ishvan

#8
Lainaus käyttäjältä: pomo - 11.12.16 - klo:09:56

Volvo on jotenkin semmoinen auto, että se vetää puoleensa ihmisiä, jotka "parantelevat" autonsa valoja...

Meinaat että markkinoiden parhaita tarvii vielä parantaa ? Puhuttiin alle 3-vuotiaista. Ei taida paljon muuta saada kuin Xenonia tai lediä keulalle. Kinetic malleissa taitaa olla vakiona halogeenit ainakin 40-sarjassa.

MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Ishvan

#9
Lainaus käyttäjältä: Henkk-a - 11.12.16 - klo:12:33
Juu on Mersuissa tuommonen, mutta varjostaa vastaantulijat ja edelläajavat sammuttamalla kaukovalot koko siltä alueelta pystysuunnassa.

Voisin kuvitella että uusissa Volvoissa on samanlainen tekniikka.

Samanlaisen saa halutessaan Volvoon.  Sehän ei "sammuta" vaan nimenomaa varjostaa tietyn osan pois valokeilasta.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Octavia4x4

Uusimmista malleista oli kyse, enkä usko, että noihin on mitään halogeenivaloja enää ollut tarjollakaan, eli muutossarjat halogeenistä lediin yms. tuskin kyseessä.

Ja lähivaloista tosiaan oli kyse. Useimmat noista olivat "possujunan vaununa", joten ei kai siinä tilanteessa ainoastaan mitään tiettyä sektoria rajata.
Konsernipelejä vuodesta 1993

pomo

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 11.12.16 - klo:21:13
Meinaat että markkinoiden parhaita tarvii vielä parantaa ? Puhuttiin alle 3-vuotiaista. Ei taida paljon muuta saada kuin Xenonia tai lediä keulalle. Kinetic malleissa taitaa olla vakiona halogeenit ainakin 40-sarjassa.

Jaa-a, sitä pitää kysyä niiltä Volvon omistajilta, enhän minä tiedä miksi ne niitä värkkää... Minusta yksi syy voi olla Volvon kalliit lisävarusteet ainakin Suomessa. Xenoneja ei oo uutena otettu ja niitä sitten jälkiasennetaan niille sopimattomiin umpioihin kun halvalla saa. Sittenhän ne häikäisee?

Minun näkemys perustuu Suomen teillä tekemiini havaintoihin. Minusta moneen Volvoon on jälkikäteen värkkäilty xenoneita tms

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 13.12.16 - klo:19:09
Jaa-a, sitä pitää kysyä niiltä Volvon omistajilta, enhän minä tiedä miksi ne niitä värkkää... Minusta yksi syy voi olla Volvon kalliit lisävarusteet ainakin Suomessa. Xenoneja ei oo uutena otettu ja niitä sitten jälkiasennetaan niille sopimattomiin umpioihin kun halvalla saa. Sittenhän ne häikäisee?

Minun näkemys perustuu Suomen teillä tekemiini havaintoihin. Minusta moneen Volvoon on jälkikäteen värkkäilty xenoneita tms

Minä taas väitän, että nimenomaan VAG-konsernin autoihin noita laittomia xenon-virityksiä on asennettu enemmän ja perustuu havaintoihin Suomen liikenteessä sekä nettiauton myynti-ilmoituksiin. Volvolla kun on saanut nuo bixenonit raksittua jo vuosia, kun taas skeidaan ne tuli vasta tällä vuosikymmenellä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo


jarkko_h

Vaikka miten vag-lasien takaa asiaa katsoo on Volvoissa vaggineisiin verrattuna valot valovuoden parempia.Tämän sanoo sekä autolehtien testit ja käytännön kokemukset.

Vag -leirin valoissa on keskitytty erilaisiin design bling bling -ominaisuuksiin valaistuksen laadun sijaan. Seurauksena on ollut viime vuosina joukko erilaisia säälittävyyden rajoilla olevia trendi design valoja. Tähän päälle on  ollut päin metsää näyttävää bugista ajovaloautomatiikkaa.

Suosittelen tutustumaan kunnon valoihin. Volvoissa noita on vielä saatavilla. Ei volkkarista,  ei audista,  ei seatista, ei skodalta. Eipä ole ainakaan omia silmiä vastaantulevien Volvojen valot häikäisseet.

Ishvan

#15
Lainaus käyttäjältä: pomo - 13.12.16 - klo:19:09
Jaa-a, sitä pitää kysyä niiltä Volvon omistajilta, enhän minä tiedä miksi ne niitä värkkää... Minusta yksi syy voi olla Volvon kalliit lisävarusteet ainakin Suomessa. Xenoneja ei oo uutena otettu ja niitä sitten jälkiasennetaan niille sopimattomiin umpioihin kun halvalla saa. Sittenhän ne häikäisee?

Minun näkemys perustuu Suomen teillä tekemiini havaintoihin. Minusta moneen Volvoon on jälkikäteen värkkäilty xenoneita tms

En tiedä mikä trolli yrität olla mutta taitaa Volvon lisävarusteet olla markkinoiden halvimmasta päästä. Xenonit on käytännössä kaikissa uusissa myydyissä Volvoissa.  Suurin osa esim. Vaggineiden nykyvaloista on valovuoden päässä Volvon valoista, edellisen kirjoituksen mukaan. Vaggineisiinkin sai ennen kunnon valoja, mutta se on jo elettyä aikaa.

EDIT: Sitä en toki kiellä, etteikö xenon virityksiäkin varmasti löytyisi. Mutta se on aika tiukkaa p...apuhetta, että niitä alle kolmevuotiaissa näkyy.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 13.12.16 - klo:20:40
Vaikka miten vag-lasien takaa asiaa katsoo on Volvoissa vaggineisiin verrattuna valot valovuoden parempia.Tämän sanoo sekä autolehtien testit ja käytännön kokemukset.

Vag -leirin valoissa on keskitytty erilaisiin design bling bling -ominaisuuksiin valaistuksen laadun sijaan. Seurauksena on ollut viime vuosina joukko erilaisia säälittävyyden rajoilla olevia trendi design valoja. Tähän päälle on  ollut päin metsää näyttävää bugista ajovaloautomatiikkaa.

Suosittelen tutustumaan kunnon valoihin. Volvoissa noita on vielä saatavilla. Ei volkkarista,  ei audista,  ei seatista, ei skodalta. Eipä ole ainakaan omia silmiä vastaantulevien Volvojen valot häikäisseet.

Aamen  ;). Edelleen parhaat valot mitä minun autoissa on ollut oli nuo XC70:n bixenonit. MYös ainoa auto mihin ei tullut lisävaloja vaikka sellaiset oli paketissa  ;).

BTW: Kyllä nuo laittomat xenon-viritykset ottaa silmään volvossa jossa on esimerkiksi rihlattu halogeeniumpio. Samoin kuin muissakin automerkeissä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

välkky

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 13.12.16 - klo:21:08
EDIT: Sitä en toki kiellä, etteikö xenon virityksiäkin varmasti löytyisi. Mutta se on aika tiukkaa p...apuhetta, että niitä alle kolmevuotiaissa näkyy.

Jep, pitää mennä ainakin 10 vuotta vanhoihin että niitä xenon muutossarjoja alkaa olla...
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

veekoo

Minä pyörin autossa kuitenkin haettiin valojen muotoiluun mallia edelläkävijältä. Lopputulos on vain piraatti, vaikka mainostettaisiinkin omaperäisen tyylikkääksi.  https://www.youtube.com/watch?v=jAbV3PLgoPY

icemii

Uskon että aloittaja puhuu häikäistymisestä, koska ainakin XC60 varjostaa vastaantulijan pois valokiilasta todella myöhään verrattuna BMW valoihin. Tuon huomaa hyvin nyt kun on lunta ja itse jos sattuu ajamaan saunalyhty valoilla ja tuollainen auto saapuu perään ja ajaa siinä jokusen kilsan.

En sinänsä ihmettele että häikäisee kun itsekin mietin että toimiikohan se systeemi tuossa takana ajavassa nyt ollenkaan.

Octavia4x4

No niin, nyt on tutkimustietoa parinkin Turun reissun verran ja muuten tässä kotinurkissa tarkkailtua.

Kyllä noissa tiettyjen Volvo-mallien valoissa tosiaan häikäisyä esiintyy. Näyttäisi olevan S/V60 malleja, joissa päivävaloled-nauha on ajovaloumpion sisällä. Ja nimenomaan projektori-xenon siellä häikii. Ensimmäisellä Turun reissulla nämä alkoi jo tunnistamaan vastaan tulevasta autojonosta.  :) Mutta, poikkeus vahvistaa säännön: Näissäkin osa, 20 - 30% autoista, ei häikäissyt. Onko näissä joku yhtä fiksu systeemi, kuin Ocu III:ssa, että xenon osoittaa monista muuttujista riippuen jonnekin puunlatvoihin? Ja nuo, joiden valot eivät häikäisseet, olivat kääntäneet valot katkaisijasta päälle, jolloin lamputkin näyttävät tielle. Näinhän se ainakin Ocussa menee, että katkaisijan AUTO-asennossa nuo valot kääntyy, mutta I-asennossa näyttävät tielle. En oikein usko, että noihin Volvon valoihin olisi kotikonstein tehty mitään tuunauksia.. Se kylläkin näytti vaihtelevan, että paloiko ne päivävaloledit ajovalojen rinnalla ja kuinka kirkkaana.

Ennen joulua käytiin emännän Golfilla kylillä kaupassa ja tuossa kolopallossa ei ulkopeilit ole tummuvaa sorttia, kuten Ocussa, joten tuollainen V60 taksi, joka ajoi takana, häikäisi kyllä oikein lahjakkaasti peilin kautta.

Muita xenon-häikijöitä noilla pidemmillä reissuilla olivat muutama Avensis, korkeakeulaiset Audin katumaasturit, Bemareita ja uudehkoja Mersuja. Niin ja sitten jokin itämainen uusi katumaasturi.  >:(
Konsernipelejä vuodesta 1993

V-O

#21
Höpöhöpö.

Laajan tutkimuksen perusteella Skoda Octavian valojen häikäisy ja taivaalle loimottaminen on suurin ajovalo-ongelma liikenteessä.

Anzander

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 13.01.17 - klo:15:38

Kyllä noissa tiettyjen Volvo-mallien valoissa tosiaan häikäisyä esiintyy. Näyttäisi olevan S/V60 malleja, joissa päivävaloled-nauha on ajovaloumpion sisällä.

Tuommoista mallia ei ole kyllä edes olemassa (ainakaan vielä).


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 13.12.16 - klo:20:40
Vaikka miten vag-lasien takaa asiaa katsoo on Volvoissa vaggineisiin verrattuna valot valovuoden parempia.Tämän sanoo sekä autolehtien testit ja käytännön kokemukset.

Vag -leirin valoissa on keskitytty erilaisiin design bling bling -ominaisuuksiin valaistuksen laadun sijaan. Seurauksena on ollut viime vuosina joukko erilaisia säälittävyyden rajoilla olevia trendi design valoja. Tähän päälle on  ollut päin metsää näyttävää bugista ajovaloautomatiikkaa.

Suosittelen tutustumaan kunnon valoihin. Volvoissa noita on vielä saatavilla. Ei volkkarista,  ei audista,  ei seatista, ei skodalta. Eipä ole ainakaan omia silmiä vastaantulevien Volvojen valot häikäisseet.
Vanhan viestin nosto, mutta itseäni ainakin alkoi kiinnostamaan, että mistä malleista tässä puhutaan. Katsoin TM:n  1/2017 vertailun, jossa A6:n valot eivät olleet ainakaan tippaakaan huonommat kuin V90:n. Tuore Vi Bilägäre numerossa 10/2017 arvioi Q5:n valot XC 60:stä paremmiksi. ViB 6/2017 piti A6 Allroadin valoja V 90 CC:tä parempina. ViB 6/2016 arvioi A4 Avantin valot V60:stä paremmiksi. ViB 8/2015 vertailussa XC 90:n valotkaan eivät nyt mitään erikoista esittäneet.

Itse veikkaan, että uuden A8:n valot lasereilla ja pysty- ja vaaka-akseleiden suhteen adaptiivisellä matriisilla pesevät kirkkaasti minkä tahansa vaihtoehdon Volvon hinnastossa.

joukose

Niin noi laservalot ovat ihan oma lukunsa joita on ylemmän luokan autoihin saatavilla eli ainakin audin lisäksi BMW.n 700 sarjalaisiin lisävarusteena.

Sitten on nämä lisävarusteena saatavat LED-matriisivalot joissa sammutellaan ja sytytellään ledejä sen mukaan miten edessä näkyy valoja. Oliko niin että s-mersussa umpiossa oli n. 80 eri lediä, opelissa alle 20 ja volvossa tuossa välillä. Itselläni oli volvossa ja on tällä hetkellä Opelissa nuo automaattiset led-matriisivalot ja näyttäisi siltä oman kokemukseni mukaan että sammuttelevat noita kauko ledejä myöhemmin kuin minä vaihtaisin pitkiltä lyhyihin manuaalisesti.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

shaman

Tämä on kyllä totisinta totta, itse olen kironnut jo vuosia lähes jokaisen Ocun joka vastaan tulee aivan liian ylös näyttävien Xenonien takia, häikäisee todella veemäisesti.
Tuntuu, että linssi leikkaa juuri silmän korkeudella valoa vastaan ajettaessa josta seuraa epämiellyttävä siritys/välkyntä kaupan päälle (normaali henkilöauton korkeudella).
Tunnistaa pimeällä jo pitkältä, että Ocuhan se sieltä tulee. En ymmärrä miten on mahdollista tehtaalta tulla tuollaisilla säädöillä.
Näissä uudemmissa on ledejensä kanssa sitten taas eri tarina. Yleisesti nykyvaloista on minullakin sellainen tunne, että häikäisevät kyllä enemmän kuin perus-xenonien aikana.

Ja sitten on tietysti oma lukunsa nämä jälkiasennusxenonielvikset, anteeksi, aina häikäisee ja valaisuteho on huonompi kuin halogeeneilla kun se nyt vaan ei asetu oikeaan kohtaan se jälkiasennusxenoni siellä umpiossa, oli se sitten linssi tai heijastin, ei vaikka olisi xenon hyväksytty umpio, ainakaan suurimmassa osaa autoja. Nämäkin tunnistaa aina lähes 100% varmuudella kun vastaan ajelee, poliisi saisi mielestäni puuttua näihin vähän hanakammin, vilkutellaan me muut siihen asti pitkiä valoja vastaan tullessa >:(

Omasta mielestäni parhaat ajovalot ovat olleet heijastintekniikalla varustetut Xenonit, jotka käyttäytyivät halogeenien tapaan, mutta valaisuteho yksinkertaisesti oli parempi.
Linssitekniikalla toteutettuja valoja vaivaa omasta mielestäni häiritsevän pahasti se, että valo ikäänkuin leikkautuu 100% ->0% kun optiikan piirtoalue loppuu. Heijastinumpiosta tuli aina hajavaloa sen verran, että tätä häiritsevyyttä ei ollut. Valaisemattomilla pätkillä varsinkin tuntee ajavansa melkein sokkona jos pitkiä ei voi käyttää.

Lainaus käyttäjältä: V-O - 13.11.17 - klo:22:45
Höpöhöpö.

Laajan tutkimuksen perusteella Skoda Octavian valojen häikäisy ja taivaalle loimottaminen on suurin ajovalo-ongelma liikenteessä.

Juzu84

Kyllä uusissa Leoneissa on kans helvetin vittumainen häikäisy jos sattuu olemaan tehdasledit keulassa.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

shaman

Totta, tuntuu kuin olisi kolme fikkaria per umpio päällä näyttäen eteenpäin, ilman sen kummenpaa suuntausta. Eikä tuo valotehokaan tunnu ainakaan vierestä katsottuna kovin kummoiselta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy