Lisäpitkien asennus Octavia II:n

Aloittaja sollila, 04.08.10 - klo:07:56

« edellinen - seuraava »

sollila

Onko kukaan asennellut lisäpitkiä Ocuun? Heräte virtahan releelle otetaan pitkien johdosta, mutta kannattaisko se ottaa rosvoliittimellä vai jollain muulla virityksellä?
Mistä löytis läpivienti ohjaamoon piuhoille?
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 4X4 2006

janilind

Lainaus käyttäjältä: sollila - 04.08.10 - klo:07:56
Onko kukaan asennellut lisäpitkiä Ocuun? Heräte virtahan releelle otetaan pitkien johdosta, mutta kannattaisko se ottaa rosvoliittimellä vai jollain muulla virityksellä?

En ole lisäpitkiä ocuun laittanut, mutta aikanaan releillä laitoin ocuIIeen xenonit. Xenonien kanssa tuli ylläreitä kun pitkien polttimoille tuleva jännite ei ollutkaan mitenkään stabiilia(2.0TDI:ssä). Tuolta sen herätteen kuitenkin otin, mutta sai sitä rakennella. Jos ite alkasin tommosta värkkäämään niin koittasin löytää sopivan herätteen valoviiksen johdoista(laita joku pieni esim 300mA sulake heti "ryöstöjohdon" alkuun). En sit tiedä et löytyykö sieltä releen ohjaamiseen suoraan sopivaa signaalia vai pitääkö tehä joku trankku kytkentä releen ohjaukseen. Releen käämin rinnalle kannattaa ajatella purkudiodia(jos laitat niin laita sit oikein päin tai savu nousee). Toi purkudiodi suojaa relettä ajavaa fettiä/trankkua käämin sammutusvirtapiikiltä.

Läpivienti konehuoneeseen mahdollisesti samasta lävestä kun sisähaaran syöttö menee/menisi.

Ja omalla vastuulla taas tietysti, turha tulla syyttelemään jos autos rikot ;D
Superb Combi 1.8TSI DSG

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: janilind - 04.08.10 - klo:09:16
Tuolta sen herätteen kuitenkin otin, mutta sai sitä rakennella. Jos ite alkasin tommosta värkkäämään niin koittasin löytää sopivan herätteen valoviiksen johdoista(laita joku pieni esim 300mA sulake heti "ryöstöjohdon" alkuun). En sit tiedä et löytyykö sieltä releen ohjaamiseen suoraan sopivaa signaalia vai pitääkö tehä joku trankku kytkentä releen ohjaukseen. Releen käämin rinnalle kannattaa ajatella purkudiodia(jos laitat niin laita sit oikein päin tai savu nousee). Toi purkudiodi suojaa relettä ajavaa fettiä/trankkua käämin sammutusvirtapiikiltä.

Läpivienti konehuoneeseen mahdollisesti samasta lävestä kun sisähaaran syöttö menee/menisi.

Ja omalla vastuulla taas tietysti, turha tulla syyttelemään jos autos rikot ;D

Minä kyllä ottasin sen herätteen edelleenkin pitkien valojen polttimolle tulevasta johdosta. Siitä releelle heräte ja 12v syöttöjännite suoraan akun edessä olevasta jakotukista. Maadoitus sitten mieluisasta paikasta. Toimii varmasti kuin se kuuluisa junan vessa.

Pitkien valojen jännitettä ei kyllä Ocussa pumpata. Ei ainakaan mittarin mukaan. Ballastit vaan tuntuvat olevan melko herkkiä tuolle muuten aika alhaiselle jännitteelle mitä pitkille syötetään. Releellä saa tämän ongelman pois. Tai hommaamalla ballastit joissa syöttöjännitte kestää olla alle 9v.

En lähtisi kyllä valoviiksen kanssa pelleilemään. Pitää muistaa että nyt on kyseessä CAN-väyläinen auto jolloin valoviikseltä EI mene suoraan ohjausta valoille vaan välissä on ohjainboksi joka sitten ohjailee valojen ohjausyksikköä josta sitten menee vasta ohjaus valoille.

janilind

Lainaus käyttäjältä: DowNtimE - 04.08.10 - klo:10:03
Minä kyllä ottasin sen herätteen edelleenkin pitkien valojen polttimolle tulevasta johdosta. Siitä releelle heräte ja 12v syöttöjännite suoraan akun edessä olevasta jakotukista. Maadoitus sitten mieluisasta paikasta. Toimii varmasti kuin se kuuluisa junan vessa.

Pitkien valojen jännitettä ei kyllä Ocussa pumpata. Ei ainakaan mittarin mukaan. Ballastit vaan tuntuvat olevan melko herkkiä tuolle muuten aika alhaiselle jännitteelle mitä pitkille syötetään. Releellä saa tämän ongelman pois. Tai hommaamalla ballastit joissa syöttöjännitte kestää olla alle 9v.
Miteshän toi nyt menikään.. Hmm, pitkien jännitettä pumpataan varmuudella muutaman pulssin verran aina kun virrat kytketään - ton tekee lamppujen vikadiagnostiikka. Eli jos laittaa suoraan releen niin saattaa pitkät vilkkua aina virtoja kytkettäessä. Toki jos tekee niin et kierrättää herätteen kabiinissa kytkimellä ja käyttää lisäpitkiä vain kun tarve suurin niin ei ole ongelma.
Mä en kyl muutenkaan olis varma tuosta pumppaamisesta, aikanaan kun tästä oli juttua ffp forumilla niin tuntui bensakoneiset ja dieselit olevan erilaisia tässä suhteessa. 

Lainaus käyttäjältä: DowNtimE - 04.08.10 - klo:10:03
En lähtisi kyllä valoviiksen kanssa pelleilemään. Pitää muistaa että nyt on kyseessä CAN-väyläinen auto jolloin valoviikseltä EI mene suoraan ohjausta valoille vaan välissä on ohjainboksi joka sitten ohjailee valojen ohjausyksikköä josta sitten menee vasta ohjaus valoille.
Saatat olla kyllä oikeassa, voipi tosiaan olla et tuolta viikseltä ei edes tule ulos muuta kun noi väyläsignaalit -> mahdotonta saada herätettä tuolta, enpä tullut ajatelleeksi tuota. Joo, eli otappa sittenkin heräte valojen piuhasta sit.
Superb Combi 1.8TSI DSG

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: janilind - 04.08.10 - klo:16:51
Miteshän toi nyt menikään.. Hmm, pitkien jännitettä pumpataan varmuudella muutaman pulssin verran aina kun virrat kytketään - ton tekee lamppujen vikadiagnostiikka. Eli jos laittaa suoraan releen niin saattaa pitkät vilkkua aina virtoja kytkettäessä. Toki jos tekee niin et kierrättää herätteen kabiinissa kytkimellä ja käyttää lisäpitkiä vain kun tarve suurin niin ei ole ongelma.
Mä en kyl muutenkaan olis varma tuosta pumppaamisesta, aikanaan kun tästä oli juttua ffp forumilla niin tuntui bensakoneiset ja dieselit olevan erilaisia tässä suhteessa. 

Joo, tekee kyllä vikadiagnostiikan. Siksipä esim. pitkien vaihtaminen ksenoneiksi vaatii joko laajemmalla jännitteen syöttöalueella olevat ballastit (8 - 14v) tai releen. Itsellä teki pelkillä ballasteilla välillä sitä että pitkät syttyi ja sammui heti ja vikavalo syttyi kojetauluun. Releen kanssa tätä ongelmaa ei tullut enää koskaan.

Minä olen edelleen sitä mieltä että heräte pitkien valojen kannasta ja jatkuva jännite jakotukista. Rele väliin.

Viiksen kautta herätettä ei saa. Sillä polttaa vielä koko keskuselektroniikan.

janilind

Lainaus käyttäjältä: DowNtimE - 04.08.10 - klo:17:05
Joo, tekee kyllä vikadiagnostiikan. Siksipä esim. pitkien vaihtaminen ksenoneiksi vaatii joko laajemmalla jännitteen syöttöalueella olevat ballastit (8 - 14v) tai releen. Itsellä teki pelkillä ballasteilla välillä sitä että pitkät syttyi ja sammui heti ja vikavalo syttyi kojetauluun. Releen kanssa tätä ongelmaa ei tullut enää koskaan.

Minä olen edelleen sitä mieltä että heräte pitkien valojen kannasta ja jatkuva jännite jakotukista. Rele väliin.

Viiksen kautta herätettä ei saa. Sillä polttaa vielä koko keskuselektroniikan.

Taitaa olla aikas turhaa tästä väämtää, mutta hiukan kuitenkin vielä.. Tässähän kysyjä ei kait ole laittamassa ksenoneita(ainakaan vaihtamassa pitkiin). Pelkillä ballasteilla toi vikavalon syttyminen johtuu siitä, että se ei ole resistiivinen kuorma vaan se toimii kuormana niin, että ottaa virtaa vasta kun jännite on jonkun tietyn jänniterajan yli ts sytytys tapahtuu viiveellä. Releen kanssa noi lisävalot voivat syttyä vikadiagnostiikkaa tehtäessä, riippuu releestä/polttimoista. Ilmeisesti sinäkin sitten laitoit kuormavastuksen tuonne kun poistit vanhat polttimot, muutenhan vikadiagnostiikka olisi herjanut ksenoneillakin.

Ehkäpä kandee tehä niinkuin Downtime ehdottaa ja lisäksi muistaa sulakkeet sekä herätepiuhaan(esim. 300mA) heti johdon alkuun, että lähelle akun jakotukkia(10- 30A riippuen laitettavista valoista/käytettävistä johtimista) itse lisävaloille meneviin johtoihin.
Superb Combi 1.8TSI DSG

Karvis

Tuo lisäpitkien asennushan ei eroa tuosta Downtimen xenon-asennuksesta oikeastaan mitenkään, paitsi että alkuperäiset pitkien polttimot jää paikoilleen. Ja kokemuksesta voin sanoa, että pitkät ei turhaan vilku kun asennuksessa käytetään sitä relettä ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

janilind

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 04.08.10 - klo:18:20
Tuo lisäpitkien asennushan ei eroa tuosta Downtimen xenon-asennuksesta oikeastaan mitenkään, paitsi että alkuperäiset pitkien polttimot jää paikoilleen. Ja kokemuksesta voin sanoa, että pitkät ei turhaan vilku kun asennuksessa käytetään sitä relettä ;)

Piti oikeen lähte ffp forumille selaamaan vanhoja viestejä ja kyllä maar edelleen vaittäsin et voi valot välkkyä tuon vikadiagnostiikan takia, riippuu käytetyistä releistä. Tuosta syystä aikanaan ite värkkäsin tuolta ffp threadista(http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=70931&highlight=) löytyvän kuvan kaltaisen kytkennän koska mulla välkytti. Suora linkki kytkennän skemaan: http://i157.photobucket.com/albums/t65/janilind/14022007074.jpg. Mulla bilteman releet. Kannattaa lukea toi threadi läpi. Eli mä voin kokemuksesta sanoa, että välkkyy kun käyttää relettä. Mun kokemus rajoittuu 2006 OCU2:een 2.0TDI koneella - käsitin et kysyjällä olis kait aika liki semmonen nyt kyseessä.

Kokeilemallahan tuo selviää ;)
Superb Combi 1.8TSI DSG

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: janilind - 04.08.10 - klo:20:50
Piti oikeen lähte ffp forumille selaamaan vanhoja viestejä ja kyllä maar edelleen vaittäsin et voi valot välkkyä tuon vikadiagnostiikan takia, riippuu käytetyistä releistä. Tuosta syystä aikanaan ite värkkäsin tuolta ffp threadista(http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=70931&highlight=) löytyvän kuvan kaltaisen kytkennän koska mulla välkytti. Suora linkki kytkennän skemaan: http://i157.photobucket.com/albums/t65/janilind/14022007074.jpg. Mulla bilteman releet. Kannattaa lukea toi threadi läpi. Eli mä voin kokemuksesta sanoa, että välkkyy kun käyttää relettä. Mun kokemus rajoittuu 2006 OCU2:een 2.0TDI koneella - käsitin et kysyjällä olis kait aika liki semmonen nyt kyseessä.

Kokeilemallahan tuo selviää ;)

Niinpä selviää. Itsellä ei ongelmia tosiaan ollut vilkkumisen kanssa ei releellä eikä ilman. Mutta olet oikeassa, näitä ongelmia on ollut tietyissä autoissa. Enemmän juuri vm 2006 ja siitä eteenpäin. 2005 mikä minullakin oli, oli armollisempi tuon suhteen :)

sollila

Onhan noita edellisiin autoihin tullu lisäpitkiä laitettua, mutta ei näin uusiin kuin tuo ocu on. Oiskos jollain kytkentä kaaviota miten valot kannattas kytkeä ja mihin väliin diodit yms hilppeet kannattais laittaa?

http://i157.photobucket.com/albums/t65/janilind/14022007074.jpg takaa löytyvä kytkentä lienee xenoneille eikä normaaleille lisäpitkille?

janilind

Hiukan on nyt jalostunut tämä ideointi ja pakko sanoa et olin vähän ulapalla aluksi.. Mulla oli jostakin semmonen käsitys et halu oli tehdä lisäpitkille erillinen aktivointi auton kabiiniin, ilmeisesti ei ollut.

No alla olis skema kytkennästä joka mielestäni toimii varmasti. Aikas kehno piirrustus, tiedän.

Komponenttiarvot:
Sulakkeet: hitaita ja arvot skemasta
Diodi(D): Esim 1N4007 tai joku vastaava
Vastus(R): 5ohm/1W(4W käy myös)
Konkka(C): 1000uF/25V Elko
Kotelo: joku 10*10*5cm muovirasia esimerkiksi ok. Mihin nyt kaikki noi Rasian sisään piirretyt kilkkeet mahtuu.

Kytkennän voi vaikka aluksi tehdä ilman noita Diodia, vastusta ja konkkaa ja jos välkkyy niin lisää noi vasta sitten. Rasiaan johdot sisään rasian pohjasta ja kannattaa jättää rasian pohjaan pari pientä aukkoa, josta vesi pääsee pois(jostain sitä kosteutta sinne kuitenkin menee). Rasian voi laittaa nippusiteillä vaikka tuon ajovaloumpion kylkeen kiinni.  

mulla vois löytyä melkein tarpeelliset kamat tohon releytykseen ylimääräsenä. Ilmota jos kiinnostaa, sopuhintaan lähtis..
Superb Combi 1.8TSI DSG

sollila

Lainaus käyttäjältä: janilind - 05.08.10 - klo:09:59
Hiukan on nyt jalostunut tämä ideointi ja pakko sanoa et olin vähän ulapalla aluksi.. Mulla oli jostakin semmonen käsitys et halu oli tehdä lisäpitkille erillinen aktivointi auton kabiiniin, ilmeisesti ei ollut.

No alla olis skema kytkennästä joka mielestäni toimii varmasti. Aikas kehno piirrustus, tiedän.

Komponenttiarvot:
Sulakkeet: hitaita ja arvot skemasta
Diodi(D): Esim 1N4007 tai joku vastaava
Vastus(R): 5ohm/1W(4W käy myös)
Konkka(C): 1000uF/25V Elko
Kotelo: joku 10*10*5cm muovirasia esimerkiksi ok. Mihin nyt kaikki noi Rasian sisään piirretyt kilkkeet mahtuu.

Kytkennän voi vaikka aluksi tehdä ilman noita Diodia, vastusta ja konkkaa ja jos välkkyy niin lisää noi vasta sitten. Rasiaan johdot sisään rasian pohjasta ja kannattaa jättää rasian pohjaan pari pientä aukkoa, josta vesi pääsee pois(jostain sitä kosteutta sinne kuitenkin menee). Rasian voi laittaa nippusiteillä vaikka tuon ajovaloumpion kylkeen kiinni.  

Tarkoitus on vetää ohjaamoon kytkin, mistä saa tarvittaessa valon päälle ja pois.

On näköjään muuten mennyt aika hankalaksi tämä lisävalojen kytkentä verrattuna siihen mitä joskus on tehny.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: sollila - 05.08.10 - klo:10:47
Tarkoitus on vetää ohjaamoon kytkin, mistä saa tarvittaessa valon päälle ja pois.

Vedät vain sen releen maajohdon ohjaamon kautta, ei siinä ole sen kummempaa. Ei se ole rakettitiedettä, ja sivu 14.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

sollila

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 05.08.10 - klo:11:04
Vedät vain sen releen maajohdon ohjaamon kautta, ei siinä ole sen kummempaa. Ei se ole rakettitiedettä, ja sivu 14.

Eihän se kytkentä vieläkään ole mitään rakettitiedettä, se vain että nykyään pitää olle konkkaa, diodia yms. komponettia. Ennen tarvi vain muutaman metrin sopivan väristä johtoa, kytkimen, releen ja sulakepesän+sulakkeen, muutamia abicoliittimiä ja teippiä.

Neliveto

Lainaus käyttäjältä: sollila - 05.08.10 - klo:11:15
Eihän se kytkentä vieläkään ole mitään rakettitiedettä, se vain että nykyään pitää olle konkkaa, diodia yms. komponettia. Ennen tarvi vain muutaman metrin sopivan väristä johtoa, kytkimen, releen ja sulakepesän+sulakkeen, muutamia abicoliittimiä ja teippiä.
Pistin pari viikkoa sitten lisäpitkät keulille tuohon MY07 Ocuun ja kyllä se edelleen toimii niin kuin ennenvanhaankin. Turhaa hifistelyä moiset konkat ja diodit... :-\
Herätteen otin umpiolle menevästä johtonipusta, oikea johto esille ja sokeripala väliin.

Lainaus käyttäjältä: sollila - 04.08.10 - klo:07:56
Tarkoitus olisi myös pistää katkaisija kabiinin puolelle, mutta en ole vielä sopivaa valmista reikää ehtinyt etsiskellä. Vinkkejä otetaan vastaan  ;)
-Jani-

Octavia Combi Style 1.5 TSI eTEC DSG MY23

ex VAG:
Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG MY17
Fabia RS 1.4 TSI DSG MY11
Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Elegance DSG MY10
Octavia Combi 1.9 TDI 4X4 Elegance MY07

sollila

Heitetäämpäs tällainen kyssäri että tarviiko noita konkkia, diodeita ja vastuksia ihan aikuisten oikeasti ja mitä hyötyä niistä on? Kytketä toiminee myös ilmankin noita? Se että jos se polttaa releen niin se ei ole iso kuluerä vaihtaa uuteen, mutta jos se polttaa jotain muuta niin se on asia erikseen(hintava sellainen esim. jonkun ohjain boxin)

mabe

Eiköhän tuo mene niin, että jos pitää auton alkuperäiset halogen-pitkät toiminnassa niin pelkällä releellä voi asentaa mitkä tahansa muut pitkät siihen rinnalle.

Siis auton diagnostiikka näkee näin että poltin on ehjä ja testipulssin ei pitäisi olla niin pitkä että itse polttimo syttyy.

Jos taas korvataan vakiopitkiä xenoneilla niin diodit ja vermeet taitavat olla tuon diagnostiikkapulssin suodatuksessa ja auton huijaamisessa tarpeen. Auto siis vaatii jotain kuormaa, jotta se ei lopeta virran antoa kyseiseen liittimeen ja silloin tarvitaan joko polttimo tai vastus. Konkka on vielä välissä diodin kanssa tasaamassa, jotta jännite on vain +muotoista melkein tasajännitettä releen näkemänä. Ei vahingossakaan ruveta räpättämään relettä edestakaisin.

sollila

Lainaus käyttäjältä: mabe - 05.08.10 - klo:13:33
Eiköhän tuo mene niin, että jos pitää auton alkuperäiset halogen-pitkät toiminnassa niin pelkällä releellä voi asentaa mitkä tahansa muut pitkät siihen rinnalle.

Siis auton diagnostiikka näkee näin että poltin on ehjä ja testipulssin ei pitäisi olla niin pitkä että itse polttimo syttyy.

Jos taas korvataan vakiopitkiä xenoneilla niin diodit ja vermeet taitavat olla tuon diagnostiikkapulssin suodatuksessa ja auton huijaamisessa tarpeen. Auto siis vaatii jotain kuormaa, jotta se ei lopeta virran antoa kyseiseen liittimeen ja silloin tarvitaan joko polttimo tai vastus. Konkka on vielä välissä diodin kanssa tasaamassa, jotta jännite on vain +muotoista melkein tasajännitettä releen näkemänä. Ei vahingossakaan ruveta räpättämään relettä edestakaisin.

Tarkoitus olisi säilyttää auton omat pitkät käytössä ja käyttää  lisäpitkiä tarvittaessa. Eli ymmärsinkös oikein että silloin riittäis ihan perinteinen kytkentä ilman diodeita tai konkkia? ???

mabe

Pitäisi riittää. Vitosgolffissa riittää ainakin.

Jätä varaus, jos rupeaa vilkuttelemaan niin lisää osia sitten. Tee aluksi vain ihan perinteisesti.

ot. polttimonrikkotunnistimet voi olla kyllä hyvinkin herkkiä. Päivävalojen (led) hämärä käynnistymistunnistinvärkki aiheutti muutamaan kertaan ajovalon polttimorikkoilmoituksen. Nyt vaihdoin päivävalot relekytkennälle suoraan ja enää ei ole vittuillut kertaakaan hajonneesta polttimosta.

sollila

Akkukaapeli plussalta on tietenkin suotavaa ottaa irti ennen kuin alkaa tekemään kytkentöjä, jos haluaa välttyä ikäviltä virtapiikeiltä ei toivottuihin paikkoihin.

janilind

Lainaus käyttäjältä: sollila - 05.08.10 - klo:13:39
Tarkoitus olisi säilyttää auton omat pitkät käytössä ja käyttää  lisäpitkiä tarvittaessa. Eli ymmärsinkös oikein että silloin riittäis ihan perinteinen kytkentä ilman diodeita tai konkkia? ???

Jos laitat sen kytkimen kabiiniin niin sit luultavasti toimii ilman diodia, vastusta ja konkkaa - ainakaan ei välkyttele diagnostiikan takia virtojen kytkemisvaiheessa jos olet muistanut lisäpitkät kääntää pois päältä. Toisaalta noi Ocu2:n pitkät on kyllä niin paskat, että miksi noista lisäpitkistä yleensä pitäs tehdä erikseen päälle kytkettävät?

Aikaa on sen verran tuosta omasta projektista, että en oikein muista tuota välkkymistä normikäytössä miten meni. Eli välkyttikö releen kanssa noi ksenonit ilman noita lisäkomponentteja, jotenkin muistelen että välkytteli. Ksenoni saattaa kyllä käyttäytyä erilailla kuin tommonen hehkubolsa jännitteen heiluessa. Tuon herätejännitteen heilumisen(jos siis PWM ohjattu jännite) kyllä kuulee releen sirisemisenä jos sitä siellä paljon on - ja jos sirisee/rätisee niin kyllä kandee noi komponentit laittaa tai releen kontaktit palaa kohta pilalle.

Toi releen maapiuhan vieminen kabiiniin on kyllä hyvä idea jos sen erillisen kytkennän haluat tehdä. Tällöin riittä yksi piuha läpi tulipellistä ja toikin on runkoa vasten suht suuri-impedanssinen ts. jos nirheytyy oikoseen auton runkoon niin virtaa ei juuri mene. Edelleenkin kandee vaklata mistä sisähaaran panssarikaapeli kulkee tulipellin läpi ja mennä samasta holesta mielestäni.

Superb Combi 1.8TSI DSG

jaripetteri

Itse tappelin viime talvena disko ksenonien kanssa pitkissä ja lopulta korjaantu niinkin yksinkertaisella tempauksella kun 4700uF/25V konkan heittämisellä rinnalle ballastin jännitesyöttöön. Tuolla vältin releet ja muut rensselit, ei kuluttele ylimääräiset vastukset virtaa ja diagnostikka on tyytyväinen.

Tuosta päättelin että syttyessään haukkaisi nuo ballastit senverran enemmän virtaa että jännite tippuisi ja disko olisi valmis. Ja sitten lopulta diagnostikka heittäisi virityksen pois pelistä. Nyt konkka tasaa virtapiikkiä ja homma pelaa. En lupaa että toimii kaikilla mutta tuota kannattaa kokeilla. Jännitekesto saisi konkalla olla toki enemmän mutta ei ollut muita tuohon hätään käytössä. Väittäisin ettei Ocussa ole pitkissä PWM:ää käytössä.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

sollila

Omassa ocussa taitanee olla pitkät valot ihan normaalit halogeenit, joten noilta lisäosia ei tarvita. Lyhyet valot ovat sitten Xenonit.

janilind

Lainaus käyttäjältä: sollila - 11.08.10 - klo:07:47
Omassa ocussa taitanee olla pitkät valot ihan normaalit halogeenit, joten noilta lisäosia ei tarvita. Lyhyet valot ovat sitten Xenonit.

Pitkät on halogeenit kaikissa ocu2:issa tehtaalta. Jaripetterikin laittoi jälkiasennus ksenonit. Jaripetterin 4700uF konkat kyllä tod. näk saisivat PWM ohjatunkin jännitteen riittävän stabiiliksi eli enpä vielä tuolla usko tuota PWM:n uupumista.

alla lainaus tuolta ffp forumilta renttu72 nimimerkin kirjoituksesta:
"Moro kaikille. Muiden kokemuksista huolimatta ajattelin itsekin kuitenkin kokeilla asiaa. Itsellä -07 Ocu rs, jossa siis vakiona lyhyet xenon ja pitkät halogeenit valot.
Ensimmäinen kokeilu ballastit suoraan orggis johtoihin kiinni (tämä oli Malfeanilla toiminut), niin ei toiminut. Xenonit vilkkui.
Toinen kokeilu releen avulla eli virta akulta ja ohjaus orggis johdoista. Ei hyvä, rele surisi, xenonit vilkkui ja lamppujen vika valo syttyi.
Kolmas kokeilu, vag-comilla asetusten muuttelua ja ballastit suoraan orggis johtoihin. Ei hyvä, xenonit vilkkui mutta vika valo hävisi.
Neljäs kokeilu. Samat vag-com säädöt mutta rele väliin. Xenonit palaa oikein, mutta vika valo syttyi.
Viides kokeilu. Tilasin yllä mainitun johtosarjan, jossa siis tulee tehovastukset mukana. Nyt toimii xenonit pitkissäkin oikein ja vika valo sammui. Saattaa olla että tuon vikavalon saisi sammumaan vag-comin avulla, mutta itse en siinä onnistunut."

Toi renttu72:n havaitsemaki releen surina kyllä pahasti tukee teoriaa PWM ohjauksesta. Mitataankos Jaripetteri sun ocusesta toi jossakin välissä niin saadaan varmuus? ;)

Teeppäs nyt sollila se asennus ja kerro sit miten kävi, turha kait tätä on enempää spekuloida - toivottavasti toimii ilma lisäkikkareita..
Superb Combi 1.8TSI DSG

sollila

Lainaus käyttäjältä: janilind - 12.08.10 - klo:13:54
Teeppäs nyt sollila se asennus ja kerro sit miten kävi, turha kait tätä on enempää spekuloida - toivottavasti toimii ilma lisäkikkareita..
Kerrotaampas tuloksista sitten jos ja kun saan mahdollisen asennuksen tehtyä että mistä nousi savu.

jaripetteri

Mulla on kannettava skooppi käytössä ja pitikin mittailla noita mutta kun lähti tuolla konkka virillä pelaamaan niin jäi ja en tiedä jaksaako enää innostua mittailemaan kun kerran omassa pelaa... ;)
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

127

Itse oon -05:een laittanu xenon lisäpitkät halogeenipitkien rinnalle normaalisti relekytkennällä. No tämä lienee jo selvää kun aikaisempia viestejä lukee. Mutta entäs nuo ballastit, joita mainostetaan can-väyläautoihin, onko niiden toimivuudesta kellään kokemuksia. KVG:stä kun katselee, niin usealla myyjällä näkyy olevan "canbus" -sarjoja tms. Mainostavat ettei olisi vilkkumisongelmia ja vikavalot eivät palaisi kun omiin pitkiin tuollaiset laittaa... pitäneekö paikkansa?

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: 127 - 15.08.10 - klo:14:04
Itse oon -05:een laittanu xenon lisäpitkät halogeenipitkien rinnalle normaalisti relekytkennällä. No tämä lienee jo selvää kun aikaisempia viestejä lukee. Mutta entäs nuo ballastit, joita mainostetaan can-väyläautoihin, onko niiden toimivuudesta kellään kokemuksia. KVG:stä kun katselee, niin usealla myyjällä näkyy olevan "canbus" -sarjoja tms. Mainostavat ettei olisi vilkkumisongelmia ja vikavalot eivät palaisi kun omiin pitkiin tuollaiset laittaa... pitäneekö paikkansa?

Taitavat sisältää vain vastukset. Eli ne tulee sarjan mukana eikä tartte erikseen ostaa.

Et välttämättä tarvitse relettä tai vastuksia. Itse en tarvinnut kun -05 Ocuun asensin ksenon-polttimot halogeenipitkien tilalle.

sollila

Lainaus käyttäjältä: Namiluk - 18.08.10 - klo:11:41
Jos intoa riittää, niin askartele sumuvalojen tilalle pitkät, sumareillehan on harvemmin todellista tarvetta. Itselläkin kävi se aluksi mielessä, mutta en ainakaan vielä ole viitsinyt alkaa askarrella. Jotkin pienet lisävalot voisi saada suht huomaamattomasti vaihdettua sumarien umpioon.

Ylläoleva lainaus on otettu http://www.vagarena.fi/index.php?topic=230.0 ketjusta.

Entäpä jos tekis sillain että ottais virran lisäpitkille sumarien johdoista ja jättäis sumarit kokonaan pois käytöstä? Toimiskohan tuollainen?

Tupo

LainaaEntäpä jos tekis sillain että ottais virran lisäpitkille sumarien johdoista ja jättäis sumarit kokonaan pois käytöstä? Toimiskohan tuollainen?
Toimii, mutta vaatii kuitenkin releen väliin ja ohjauksen kaukovaloilta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy