Avoautoilu

Aloittaja Tikka, 15.05.10 - klo:23:11

« edellinen - seuraava »

tsiih

Tulipa mieleen tämä Berkeley pieni avoauto-iso mies-yhdistelmästä. Auton omistaja ei todellakaan mieti miltä hän mahdollisesti muiden silmissä näyttää kun kolmipyttyisellään ajelee:

[ylläpito on poistanut liitteen]
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tikka

Voisiko olla enää enemmän avoautoilua suosiva kesä? Ei ainakaan ole liian kylmä kesä siihen. Vai ovatko tälläiset +25-30 asteen hellekelit jo liian kuumia avoautoiluun? Olisipa joka tapauksessa mukava kulkea avoautolla katto auki tuolla.. jossain.

makkis

Maantiellä voi ajaa katto alhaalla, joskin låtsä on syytä pitää päässä ja karrelle palaa. Kaupungissa pitää mennä katto päällä ja ilmastointi viilentää. Itse olen harva se ilta auringon jonallaessa mennä mailleen käynyt heittämässä tunnin parin setin katto alhaalla pienemmillä teillä ja nauttinut hitosti. Myös tämän viikon aamuiset työmatkat avona olleet yhtä juhlaa.

Tos®

Ei tarvita puolta tuntia ja on jo palanut...

Ilmastointi ja katto kiinni tällä kelilä ;) Yöllä ja eteenkin sateen jälkeen on otollisimmat kelit...
* Siis jos olis se ilmastointi ammeessa ;) no ei näin vanhas tarvii
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tikka

Kovasti on suurin avoauto vimma laantunut vaikka lämpimät kelit onkin, keväällä ja alkukesästä ei välillä osannut muusta haaveillakaan kuin avoautosta :) Tuleva syksy kai sitä intoa laannuttaa. Harmi, että Suomen kesä on niin lyhyt.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 07.07.10 - klo:22:45
Kovasti on suurin avoauto vimma laantunut vaikka lämpimät kelit onkin, keväällä ja alkukesästä ei välillä osannut muusta haaveillakaan kuin avoautosta :) Tuleva syksy kai sitä intoa laannuttaa. Harmi, että Suomen kesä on niin lyhyt.

Mihinkäs se into on laantunut? Eiku vaan koeajamaan joku sopiva yksilö, kyllä se siitä paranee.  :)
Kesä voi olla lyhyt, mutta kautta kyllä riittää ainakin 5 kk, milloin voi avoilusta nauttia.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Tikka

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 07.07.10 - klo:23:03
Mihinkäs se into on laantunut? Eiku vaan koeajamaan joku sopiva yksilö, kyllä se siitä paranee.  :)
No minulla ei oikein ole vielä oikeutta autolla ajamiseen. ;D Into varmaankin on laantunut siksi, että keväisin tuttu (avo)autokuume on laantunut.

chr

Myö olen itse asiassa ihan vastikään ruvennut ajattelemaan avoautoa ikään kuin rätkän korvaajana, käytännöllisempänä. Minin avomalli, Cooper S tms, voisi olla kiva!

eGetin

Saa melkonen avoauto olla että saa edes lähelle rätkän suorituskykyä ja hauskuutta mutkissa :)

makkis

Ariel Atom?

300 hv, 460 kg

Limu

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 16.05.10 - klo:17:14
Täällä unelmoidaan EOSista josko sellaisen hankkisi jossain välissä kakkos/harrasteautoksi. Ovat vaan vielä hieman hintavia tuohon tarkoitukseen. Kovakattoisena menisi varmasti hyvin talvikäytössäkin vaikka kaippa noilla räteilläkin pärjää. Jahka päivitys EOSiin tulee niin saattaisi nykyisen hinnat vähän pudota.

Mulla ollut nyt kakkosautona -07 2.0TFSi EOS vuoden verran ja olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen. Joidenkin raportoimia ongelmia ei vielä ainakaan ole omalle kohdalle sattunut (koputtaa puuta).

EOSin valttina moneen muuhun kovakatto avoon on mielestäni ulkonäkö katto ylhäällä, eli katto ja perä on onnistuttu muotoilemaan siten ettei se ole jonkun Focus CC:n kaltainen hirvitys vaan auton voisi jopa pienellä mielikuvituksella olevan coupe. :-)

Auto on suhteellisen painava, joten jos suorituskykyä kaipaa niin kannattaa käydä kokeilemassa riittääkö pikkukoneisten voima omaan käyttöön - ei silti avo on parhaimmillaan mutkateitä rauhallisesti kruisatessa.

makkis

Auto on suhteellisen painava, joten jos suorituskykyä kaipaa niin

Mikäli suorituskykyä kaipaa ja siitä haluaa nauttia, pitää jättää avoauto ostamatta. Tarkoitan siis nyt näitä "perheavoautoja" olkoon sitten vaikka räväkällä pannulla. Karkeasti raja siihen, että jos on umpiauton lähtökohdasta muokattu avo, olkoon sitten vaikka M3 cabrio, niin kori on lutku ja suorituskyvystä ei juuri iloa heru, vaikka sitä olisi tarjolla. Itse valkkaisin ennemmin konetta vain "tyylin" perusteella, kyllähän kuutosen soundi luo tunnelmaa.

Oma lukunsa ovat sitten konstruktiot, jotka on alunperin avoksi tarkoitettuja roadstereita. Näissä on pääosin oleellisesti tanakampi kennorakenteinen kori, joka ei nujua.

Em. jako siis karkea, varsinkin "lutkuja" roadstereita löytyy pilvin pimein, tanakoita umpimallin perillisiä en osaa nimetä.

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: Limu - 15.07.10 - klo:14:58
Mulla ollut nyt kakkosautona -07 2.0TFSi EOS vuoden verran ja olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen. Joidenkin raportoimia ongelmia ei vielä ainakaan ole omalle kohdalle sattunut (koputtaa puuta).

EOSin valttina moneen muuhun kovakatto avoon on mielestäni ulkonäkö katto ylhäällä, eli katto ja perä on onnistuttu muotoilemaan siten ettei se ole jonkun Focus CC:n kaltainen hirvitys vaan auton voisi jopa pienellä mielikuvituksella olevan coupe. :-)

Auto on suhteellisen painava, joten jos suorituskykyä kaipaa niin kannattaa käydä kokeilemassa riittääkö pikkukoneisten voima omaan käyttöön - ei silti avo on parhaimmillaan mutkateitä rauhallisesti kruisatessa.

No mitä noita nyt on tullut seurattua niin hinnassa ei juurikaan tunnu olevan eroa onko FSI vai TFSI ja jälkimmäiseen kun on tutustunut niin toki sellaisen noista miellummin valitsee. Jos suorituskykyä haetaan niin mopo alle (jos sellainen vielä olisi)... mutta siinä kun ei koko perhe kulje edes väliaikaisesti niin nelipaikkanen avo on se seuraava vaihtoehto ja sellaista ei ole vielä ollutkaan. TDi:tä tälläiseen autoon ei koneeksi tee mieli valita vaikka EOS:ejä näyttää sellaisenakin olevan. 1.4TSi olisi ehkä se sopivin mutta ne taas ovat senverran uudempia että karkaa budjetista.

Onko muuten EOS kuinka löysä sitten kuin sehän on nimenomaan avoksi tehty? Toki Golfin alustalla ja nelipaikkasena pitkä eli lähtökohdat eivät kauhean kummoset ole. Mutta tosiaan rata-ajoa en tuolla olisi harrastamassa kuitenkaan.

Itse tykkään EOS:n muotoilusta ja jos huhut pitävät paikkansa että kohta olisi uusi malli tulossa niin vanhojen hinnathan voisi jopa pudota.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

makkis

Golfin alustalla Golfin avomuunnelmahan tuo on.

Mutta hei, vaikka tästä lutkuudesta puhunkin, en missään nimessä tarkoita sitä, että ne olisivat huonoja ajaa tai että tuosta olisi mitään harmia siviililiikenteessä, edes mutkateitä ajellessa.

Routamonttuun, kaivonkanteen tjsp. kuljettaja huomaa selkeän korin värähtelyn. Huolia tulee niille, jotka sitten menevät radalle yrittämään parasta kierrosaikaa, siihen on parempi valita umpigolffi... arkiajossa ihan maun mukaan.
On toki niinkin "lutkuja" avoja, joilla renkaita käännettäessä tuntuu, että kori etenee vielä metrin suoraan vaikka alusta  jo kääntyikin  :D Esimerkkinä nyt vaikkapa 80-90 luvun taitteen Camarot / Firebirdit.

Mutta, otapa vaikka Mazda MX-5, ei ole minkään tuotantomallin avoautojohdannainen vaan juuri omanlaisekseen suunniteltu. Eipä tunnu edes tuota "vibraa" puhumattakaan sitten monokokkiautoista, mm. jotkut Lotukset.

Umpiauton komponentit (kuten golffin alusta) suunnitellaan siten, että kattorakenne tukee kokonaisuutta, on oleellinen osa korikehikkoa. Kun tuo jätetään pois, joudutaan laittamaan kaiken maailman lisätukia ja jäykisteitä, jolloin myös paino nousee. Omassa museoavobemarissa (e36) on lähes hoikan miehen paksuiset kynnykset, vaikka se ei ulkoa erotu mitenkään umpicoupesta. Lisäksi alustassa on tukirautoja tukemassa koria. Irrotettavan kovakaton paikalleen asennus lopettaa heti tuon vibrailmiön. Ei ole sitten kokemusta, kuinka paljon esim. EOS:n peltikatto tukee koria ylhäällä ollessaan, kangaskatto bemarissa ei ainakaan tue lainkaan.

Yhteenvetona, ei varmasti ole korin jäykkyyden kanssa huolia EOS:n tapauksessa.

Markku J

Tuosta korin jäykkyydestä olin hiukan huolissani, kun tilasin A5 cabrion. Mutta ei huolta. Tavallisessa ajossa en huomaa yhtään mitään korin joustavuutta. Alusta on kovempi, kuin oli edellisessä A4 B8 quattrossa. Siltikään en voi sanoa, että A5 cabrion kori joustaisi havaittavasti normaalissa käytössä.

makkis

Aikanaan monissa avoissa käytettiin b-pilareista muodostuvaa jäykistekaarta, jota kutsuttiin myös ympäriajosuojaksi, esimerkiksi eikös ainakin ykkösgolffin cabissa ole moinen? Sen primääri funktio on nimenomaan tukea koria, toissijaisesti toiminee ympäriajosuojanakin.

Itse ajoin vuosia sitten sellaisella kylpyammeen näköisellä ja muotoisella Fiatin kaksipaikkaisella avolla, mallia en muista. Pohjautui kuitenkin ymmärtääkseni Ritmoon pitkälle, joskin korissa ei mikään kantaisään viitannut. Tuolla kun ajoi yhden pyörän kanttarin päälle, ovi kyllä aukesi mutta ei mennyt kiinni. Kori jousti kuin Proto-sisun runko. Silti, tuo oli ihan maukas ajettava.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: makkis - 15.07.10 - klo:22:32
Itse ajoin vuosia sitten sellaisella kylpyammeen näköisellä ja muotoisella Fiatin kaksipaikkaisella avolla, mallia en muista. 

Barchetta ?  8)

VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

makkis

Niin ja vielä nyrkkisääntö, yleensä mitä uudempi konstruktio, sen jäykempi kori. BMW sai aikoinaan E30 avossa paljon suitsutusta tanakasta korista, seuraajaa E36:tta pidettiin jo umpimallin veroisena... hehkutus laantui E46 sukupolvessa ja nyt E90 sukupolvessa asiasta ei  edes puhuta, koska nykyään on selvää että korin jäykkyys on täysin riittävä.

Näin ollen en epäile yhtään Markun sanoja, A5 on niin uusi rakennelma, että ei varmasti huomaa eroa umpimalliin ennen kuin lähdetään radalle ajamaan kierrosaikaa ja silloinkin kuskilla / painolla suurempi rooli kuin korin jäykkyydellä. Silti, jos verrataan omaa 13 vuotta vanhaa bemaria, jota aikanaan kehuttiin umpimallin veroiseksi ja siitä tehtiin jopa ämmä, niin lutku tuo bemari on audiin verrattuna. Mikäli taas otetaan se Audi 13 vuoden takaa, se lienee samaa tasoa minun museobemarin kanssa. Kehitys kehittyy.

edit: just tuo fiatti, väriltään öklön metallinvihreä, oli aikanaan harrastekäytössä kolleegalla.

makkis

Kuinkas avoautoilijat on helteet kestäneet? Itsellä on kangas pysynyt päällä ja ilmastointi pelaa. Iltaisin voi käydä fiilistelemässä katto alhaallakin, mutta päivällä toivotonta.

Tuli vaan mieleen kun eilen lounaalle kolleegojen kanssa lähdettiin ja vaativat katon alas kun on helle. Yritin kyllä sanoa että autossa ei ole perkelekkään sen jälkeen, mutta kantapään kautta piti tuo opettaa. Kun ulkona on varjossa 34 astetta ja auringossa ties mitä, tehokkainkaan ilmastointi ei katto alhaalla auta hevon helvettiä. Täysillä kun työntää jaloille, niin joten kuten selviää. Piruillesani jäti auton katto alhaalla myös lounasravintolan pihaan ja ai nautinto kun avosta kokemattomat kolleegat polttivat perseensä nahkavaerhoiluun  ;D

Mutta, en siis valita. Minusta nämä kelit ovat olleet aivan loistavia ja ei minulle ole mikään ongelma ajella päivisin katto ylhäällä ja nauttia ilmastoinnin tuomastra viileydestä. Siinä nämä toimii aivan umpiauton veroisesti, joskin tuntuma on, että kangaskatto ottaa enemmän lämpöä itseensä kuin peltikatto.

Tos®

Normigolffilla on ajeltu ammeen sijaan, liian kuuma.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Markku J

Samoilla Makkiksen kuvailemilla fiiliksillä käytiin minun ex-cabriolla työkavereiden kanssa syömässä muutama kerta. Jotenkin yllättävä havainto minulle, noviisille, että avon kanssa ei kunnon aurinkokeleillä ole kivointa ajaa katto auki.
Vaihtoon meni - ei kuitenkaan tuon takia, vaan Audi Centerien alle arvostelun tarjoaman asiakkuuden hoidon.

Statement: Ã,,lkää kukaan ikinä ostako Audia - ette tule saamaan palvelua kaupan jälkeen (jos ennen sitäkään saatte mitään kunnollista), ja ostamanne auton arvo putoaa kaupasta ulosajon jälkeen 20% enemmän kuin muilla merkeillä.

clima

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 29.07.10 - klo:21:10
Statement: Ã,,lkää kukaan ikinä ostako Audia - ette tule saamaan palvelua kaupan jälkeen (jos ennen sitäkään saatte mitään kunnollista), ja ostamanne auton arvo putoaa kaupasta ulosajon jälkeen 20% enemmän kuin muilla merkeillä.

Tuo "älkää kukaan ikinä ostako Audia" uppoaa tällä keskusteluarenalla suurinpiirtein yhtä hyvin kun menisi siltojen huutelemaan "älkää kukaan ikänä ostako viinaa".
Ensin kuuntelisivat hymähdellen, muutaman päivän toiston jälkeen voi olla melko varma että saa pullosta (tyhjästä) päähänsä...joten...  ;)

Tzeipii

MarkkuJ: Statementtia pukkaa täältäkin: Ã,,lkää koskaan vaihtako autoa noin kahden kuukauden välein ja varsinkaan Bemaria Bemariin. Pitäisi nyt jo korkeamman "toimihenkilönkin" tajuavan ettei tuollainen autonvaihtotahti tunnu missään muualla kuin lompakossa oli merkki mikä tahansa!
Audi A4 1.8T Avant Multitronic

Tikka

Lämpötila noin +30, noh ehkä vähän alle. "Avoauton" kyydissä (kaksikerroksinen bussi, jossa yläkerta on ilman kattoa), eikä ollut YHTÃ,,Ã,,N kuuma.

Skula

Miten nykyavoissa(2011->) kestää kangaskatto lumikuormaa?

Meinaan vaan että kun ei ole talvisin kattoa katon päälle  :D

Jos tässä vaikka iskee avokuume  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Pekka T

^ Viime talvena oli töistä lähtiessä kerran lunta katolla n. 10 cm:n verran, eipä se mitään haitannut.
Pahempana pidän sitä että märkä lumi pääsee jäätymään katolle, vähintäänkin autokatos on suositeltava.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Skula

Hmm.. Kiitoksia!

Lienee hyljättävä koko idea.. No, jos kovakattoinen sitten? Hmm.. Täytyy miettiä..

Tos®

Linnunpaskat lienee pahempi asia kuin lumi/jää  >:(
Ruikkup*rseet pääsee jostain latoon vaikka ovet kiinni ja....
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

makkis

Bemarin marmorilla myytiin sellaista cabrion hoitosettiä. Autoshampoon joukossa oli aine nimeltä "pihkanpoistaja" jolla linnunpaskat lähti helposti. Minusta isoin työ oli nuo loppukesästä lentävät laskuvarjoukot eli jonkun kasvin siittimet. Sellaista ihme pumpulijauhoa. TV-Shopin tms. markkinoiden ihmesieni oli noihin oikea laite, helposti puhdistui.

Avoautoilusta sen verran, että viimeistään kesällä 2014 taas moinen on alla. Se on jämpti, jos henki pihisee. En lähde veikkaamaan merkkiä/mallia vaan jätän sen spekuloinnin talvelle 2013.

Skula

Pitää vakavasti punnita jaksaako ajaa kotona auton aina talliin talvisin.. Josko näin mahdollistaisi avokin hommaamisen.. Polte kasvaa joka tapauksessa..

MM näitä on tullut viimeaikoin surffailtua:  ;D

http://www.nettiauto.com/porsche/boxster/4980156

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy