Voikohan hajoava kaksoismassapyörä aiheuttaa ulinaa kun veto päällä? Ilmaantunut tuollainenkin oire, helinä/rahina kylmästä koneesta on kuulunut jo jonkun aikaa. Ulina kuuluu selkeimmin jossain 90 km/h tienoilla kiihdytettäessä. Haulla löytyi yksi DSG7 jossa ollut samanlaisia oireita kun joku tasauspyörästön laakeri mennyt.
Audi A4 2.0 TDI vm 05 120 tkm manual oirehtii. Moottoria kuormitettaessa, esim. 6-vaihteella kaasu pohjaan 70 km/h vauhdissa alkaa paha nykiminen. Samoin tapahtuu jyrkässä ylämäessä 6-vaihteella. Tuntuu vähä siltä että kytkin luistais, kuuluuko tämäkin kaksoismassavauhtipyörän ongelmiin?
Onko tuo sitten epänormaalia jos auto nikottelee kun yrittää kutvosella täyskaasulla kiihdyttää tuosta nopeudesta.Harrasteautolla tuli vitosella kokeiltua joskus viidenkympin nopeudesta kiihdyttelyä, mutta houkuttelemalla eikä kaasupohjaan meininkiltä. Ja rajoilla silloinkin et nykiikö/ravisteleeko. Ja tällöinkin kokeiltiin vaan koneen vääntöominaisuuksia. Ei kyllä kovin kivaa tekniikalle.
Voisiko renkaiden rakenteet olla entiset, kun matka-ajossa erityisesti huomaa, että auto hytkyy/värisee ainakin nopeusalueella 60-105 km/h. Välillä tämä hytkyminen on voimakkaampaa ja toisinaan sitä ei tunnu olevan ollenkaan. Testasin muutaman kerran, niin hytkynnän aikana kytkimen pohjaan painaminen (rullaus) ei vaikuta tuntuvasti tärinään. Moottorijarrutus ei vaikutu myöskään, eikä kiihdytyskään. Tätä hytkyntää ei voi kuvailla aivan tasaiseksi, vaan enemmän tuntuu, että tie on täynnä nimismiehen kiharoita tai pikemminkin, että ajaa nappularenkailla, joissa on paljon erikokoisia nappuloita pohjassa EDIT: Rattiin ei tärinä ota niinkään vaan enemmänkin koko auto on hytkynnän alaisena.Renkaat ovat Hakkapeliitta 4 215/55/16 ja valmistus 3506, joten ovatkohan finito? Kävin tasapainoittamassa eturenkaat, noin +10g lisättiin molempiin, mutta ei korjannut asiaa. Tänään ainakin tuntui vibat kovemmalta.Muut tuollaista epätasaisuutta aiheuttavat osat aiheuttaisivat ilmeisesti jatkuvaa ja tasaista hytkyntää?
Missä tilanteessa tuo kaksoismassan ravistelu ilmenee? Liikkeellelähtö, tyhjäkäynti vai vakionopeus?Oma ravistaa/hytkyy alla olevan mukaisesti, eikä tyhjäkäynnillä kuulu ihmeellisempiä ääniä, joten DMF voinee poissulkea?
Mulla teki Passat syksyllä välillä samantyyppistä hytkyntää kuin kuvailit. Kaksoismassa vaihdettiin ja ne marakassit kyllä kuuli jo tyhjäkäynnillä. Melkein samaan aikaan vaihdoin etutukivarsien puslat kun kaksi neljästä oli rikki. Hytkyminen loppui mutta en osaa sanoa kumpiko siihen auttoi, jotenkin kaksoismassa tuntuisi todennäköisemmältä ja sanoivat huollossakin että voi aiheuttaa kaikenlaisia ravistuksia. Paljonko autosi kaksoismassalla on nyt ajettu? Tuntuvat hajoavan noin 100 tkm välein..
Mulla teki Passat syksyllä välillä samantyyppistä hytkyntää kuin kuvailit.
Jos alkuperäinen vauhtipyörä on vielä sisällä, niin 120tkm on rullattu. Pitänee kuunnella soiko marakassit, en ole kyllä kuullut mitään. Ja ihmetyttää kun vakkarillakin ajaessa välillä hytkyy ja välillä ei.Kuluneet puslat ilmeisesti pitävät ääntä korokkeissa ja montuissa? Mitään ei kuulu, vaikka työmatkalla on pari hyppyriä.
Juu kyllä ne hajonneet puslat piti kolinaa montuissa ja nitinää hidastetöyssyissä. Tosin kai ehjätkin voivat nitistä vanhuuttaan.DMF:n helinä kuuluu parhaiten tyhjäkäynnillä hetki auton käynnistämisestä ennen kuin autolla on ajettu yhtään. Manuaaleissa pitäisi huollon mielestä tuntea jotain tärinää kytkinpolkimessakin.
Ensinnäkin: 6-lovisella käsinhämmennettävällä askilla ei pitäisi ajella 70 km/h nopeuksia, vaikka siinä koneessa vääntö riittääkin. Tuo kaksoismassa ei tykkää siitä. Nämä hyvin vääntävät nyky-dieselit houkuttelevat ajamaan järjettömän pienillä kierroksilla, mutta itse en sitä suosittele. Itse olen ajellut kutosella vasta yli 80km/h vauhdissa.Toiseksi: kahden kytkinrempan kokemuksella voin sanoa, että jos sen kaksoismassan vian ajon aikana tuntee, kannattanee pysähtyä, sillä kohta on isompi remontti luvassa. Se vauhtipyörähän voi pahimmassa tapauksessa mennä useampaan osaan ja osat voivat poistua paikoiltaan siten, että muutakin osaa menee vaihtoon...Parhaiten tuon oireen kuuli kylmänä tyhjäkäynnillä. Ovi auki ja kuulostelemaan. Hitaasti kun polkee kytkintä, ääni muuttuu, mikäli vp on sökö. Tietty jos metakkaa kuuluu ilman kytkimen painamistakin niin huoltoajan varausta suosittelen.Audissa toi meni alle 40tkm (2.0TDI 6-lovinen) ja Vw:ssä kesti 140tkm (1,9TDI 5-lovinen).
Mulla on 2005 Touran 2.0TDI AZV-koneella, jolla on ajettu melkein 220 000km.Pari viikkoa sitten alkoi tyhjäkäynnillä kaamea rallatus.kun kierroksia nosti yli tonnin, niin rallatus vaimeni.Myös kytkimen painaminen vaimensi meteliä.Kaverini joka työkseen korjailee VAG:eja kertoi että kyseessä on kaksoismassa vauhtipyörä, joka on rikki.Ja mainitsi ettei sillä kannattaisi kovin paljon ajella, koska vauhtipyörä voi olla epätasapainossa kun se menee rikki.Mutta päätin tyhmänä odottaa vielä viikon kunnes talvilomani alkaisi, jolloin vein sen kaverin pajalle. Laatikon irrotettua totuus paljastui vauhtipyöra rikki ja kytkinakseli laatikossa on väljän tuntuinen.Laatikon (GNE) avaamisen jälkeen väljyyden syyksi paljastui päätylaakerin pesä(laatikon rungossa) oli muotoutunut uuteen uskoon.Ja kun kytkin akseli ei ollut omalla paikallaan, niin rattaita oli kulunut väärän muotoiseksi, väärän keskityksen takia.Joten vaihtoon menee vauhtipyörä(n.500€), kytkin(n.300€) ja laatikko(n.1250€ romikselta) +työt.Nyt on osien tilaamisen aika, mutta pitää varmaan hankkia päivätyön lisäksi vielä ilta- ja yötöitä että pystyy maksamaan moisen korjauksen.
2000€ + työt Mietityttää, että tulikohan nuo vauriot siinä viikossa, minkä ajoit ennen pajalle viemistä. Vai onko vauhtipyörä ollut jo kauemman aikaa väljä, ja tehnyt pikkuhiljaa tuhojaan, kunnes nyt hajosi ja muuttui äänekkääksi.