Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 07.09.13 - klo:17:12
Ei tartte Colliniten päälle mitään. Sitä Dodon Red Mist Tropicalia voi suihkia sitten pesujen jälkeen aina pintaan. Itselläkin sitä joskus ollut. Se on kyllä hyvä tuote. Tosin olen miettinyt lyhetääkö se vahan kestoikää, ts. viekö se vahaa mennessään?
Niinkuin tuossa hapelton1:kin mainitsi niin pari kertaa vuodessa vahaus riittää melko hyvin kun on oikeat vahat.
2 kertaako vain vuodessa? Olisko kesän kymmenes vahakerros levittynyt tänään auton pintaan :)
Tosin ei mitään high end vahoja. Tänä kesänä Biltema super wax (tätä tuli taannoin ostettua pari purkkia kun voitti AB vahatestin) ja jos aikaa, niin päälle vielä Megun carnauba plus. Taisin keällä kerran vahailla pelkällä carnauballa.. mutta olen siinä luulossa, että synteettinen vaha kestäsi kulutusta paremmin?
Kerran kesässä täyshoito, eli savi & megun ultimate compound & tuplakerros vahaa.
Talvella ei tule vahailtua.. ehkäpä monta kerrosta kestää talven koittelemukset paremmin?
Tuota Collinitea pitää kokeilla, kun sitä kaikki niin kehuu.

Ilkka83

^vaha kestää just sen verran miten sä oot pohjat tehny ja millä aineella pessyt..jos sä vedät 20% liukkaria joka viikkko pintaan nii kyl vaha lähtee..

Www.pesukinnas.com <--sieltä opiskelemaan autonpesua....
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

dosetti

kahdesti vahaus varmistaa vain sen, että vahaa on varmasti joka paikassa. Toinen kerros ei juurikaan kasvata paksuutta. Ja kyllä tuo collinite on kestänyt talven yli, kahdesti vuodessa on sopiva tahti mullekin.

vincent

No niin, nyt jo jotain omakohtaisia kokemuksia clay bar:in osalta.
Aikataulurajoituksista johtuen kokeilin tätä vain vanhan herramme ( Skulaa mukaellen ) keulapellille.
Näin sen tein:
1. Huuhtelu vedellä.
2. Pesu Big Orangella.
3. Huuhtelu ja kuivaus.
4. Puhdistus Autoglymin Tar Remover:illa.
5. Huuhtelu ja kuivaus.
6. Painepulloon BO + vesi sekoitus.
7. Saven leikkaus kahteen osaan ja toinen lämpimään veteen 'valmiustilaan'.
8. Sitten vaan BO-vesisekoitus liukkariksi konepellille ja savella suorat vedot keulaa kohti, ( välillä savipalaa vaihtaen sekä tietysti käytössä olevaa taitellen )
9. Huuhtelu vedellä ja kuivaus.
10. Collinite 915 pintaan.

Tuo 'Tar Remover' ajoi minulla liuotinpesuaineen virkaa, en tiedä oliko virhe, mutta parempaakaan ei ollut tarjolla joten edettiin sillä mitä oli saatavilla.

Selvästi tuossa saven kanssa tunsi kuinka pinnassa oli likaa, savi ikään kuin töksähteli noihin likakohtiin. Ensikertalaisena meinasi lipsahtaa liiallisen painamisen puolelle, jotta saisi tehoa lisää, kunnes muisti varoitukset mahdollisista seuraamuksista ja äkkiä ote höllentyi.

Kohteena oli vanha auto jonka keulapellissä kaikenlaista jälkeä matkan varrelta, joten vaikea sanoa vältinkö uusien naarmujen tekemiseltä. Toisaalta, en myöskään osaa sanoa kuinka paljon parempaa jälkeä savetuksen ansiosta mahdollisesti tuli, mutta tämän aika näyttänee osaltaan.
Lopputulos näytti kuitenkin hyvältä ja tarkoitus on käydä koko auto läpi vastaavasti..
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

vincent

Tällainen kysymys vielä:
Mistäköhän se johtuu, kun yöllä oli kaste laskeutunut niin tuolla keulapellillä ikään kuin näkyi se eilinen vahaus?
Tarkoitan, että se kaste siinä pinnalla toi jossain määrin esiin sen tilanteen joka oli ennen kuin vahatun pinnan oli kiillottanut.

Käsin kiillotin joten olikohan tuo sitten jäänyt hieman huonolle viimeistelylle.
Kasteen kuivuttua ilmiö katosi.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: vincent - 08.09.13 - klo:10:30
Tällainen kysymys vielä:
Mistäköhän se johtuu, kun yöllä oli kaste laskeutunut niin tuolla keulapellillä ikään kuin näkyi se eilinen vahaus?

Mun mielestä se on normaalia. Ilmiö häviää, kun vahauksesta on kulunut aikaa jonkun verran. Olen havainnut useana syksynä vahauksen jälkeen (tai jos olen käyttänyt pesun yhteydessä Dodon red mist tropicalia) saman. Pinta voi olla kasteisena aamuna aika härskin näköinen.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

vasara

Lainaus käyttäjältä: Ilkka83 - 07.09.13 - klo:21:25
^vaha kestää just sen verran miten sä oot pohjat tehny ja millä aineella pessyt..jos sä vedät 20% liukkaria joka viikkko pintaan nii kyl vaha lähtee..
Liuotinta tulee käytettyä ainiharvoin, vain jos autossa pikeä pinnassa.. muutoin autoshampoolla.
Konepesussa auto käy vain talvella.. ei koskaan harjallisessa, koska uskon likaisten harjojen naarmivan autoa.

Lainaus käyttäjältä: Ilkka83 - 07.09.13 - klo:21:25
Www.pesukinnas.com <--sieltä opiskelemaan autonpesua....
Ei ole tarvetta. Riittävän puhdas auto tulee nykytaidoilla :)

Lainaus käyttäjältä: vincent
...
Selvästi tuossa saven kanssa tunsi kuinka pinnassa oli likaa, savi ikään kuin töksähteli noihin likakohtiin.
Liukastetta liian vähän. Savi ei saa töksähdellä.

Lainaus käyttäjältä: vincent
Toisaalta, en myöskään osaa sanoa kuinka paljon parempaa jälkeä savetuksen ansiosta mahdollisesti tuli
Sen tuntee kädellä sivellen. Ennen savetusta (pesun jälkeen) pinnassa saattaa tuntua pientä mikronypyä.. savetuksen jälkeen pinnan tulee olla lasimaisen liukas.

vincent

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 08.09.13 - klo:11:04
Mun mielestä se on normaalia. Ilmiö häviää, kun vahauksesta on kulunut aikaa jonkun verran. Olen havainnut useana syksynä vahauksen jälkeen (tai jos olen käyttänyt pesun yhteydessä Dodon red mist tropicalia) saman. Pinta voi olla kasteisena aamuna aika härskin näköinen.
Kiitos vahvistuksesta, mielenkiintoinen ilmiö sinänsä enkä muista ennen nähneeni. ( toisaalta en välttämättä niin tarkkaan ole seurannutkaan )

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.09.13 - klo:11:36
...
Liukastetta liian vähän. Savi ei saa töksähdellä.
Sen tuntee kädellä sivellen. Ennen savetusta (pesun jälkeen) pinnassa saattaa tuntua pientä mikronypyä.. savetuksen jälkeen pinnan tulee olla lasimaisen liukas.

Ok, taisin käyttää liian rajua ilmaisua, eli sellaista nypytystä tuo pikemminkin oli.
Huomasin kyllä heti alussa, että liian vähäisellä liukastemäärällä homma ei toimi.

FroDoZu

Tulipas tänään vahailtua talvea silmällä pitäen Finish Karen 1000P:llä. Olipa kertakaikkisen helppoa tavaraa kiillottaa, ei voi muuta kun suositella.

Ja jos jotakuta kiinnostaa niin pohjat seuraavasti lyhyen kaavan mukaan:
- Raudanpoisto
- Bioliukkaria perään ja huuhtelu painarilla
- Vaahdot niskaan
- Huuhtelu
- Kinnastelu kahdella sangolla Chemical Guysin Citrus Wash and Glossilla
- Pienpoisto
- Vaahdot niskaan ja huuhtelu
- Kuivaus
- Vahat pintaan, muut pinnat kerran, katto ja konepelti 2 kertaa. Pitää vielä lisäillä toinen kerros kunhan ehtii.
Tulossa Skoda Kodiaq 1.4TSI DSG Ambition
Skoda Octavia Combi RS TDI -16
EX:Skoda Octavia Combi RS TSI -15

Rauska

Milläs tuo raudanpoisto tehdään, kysyy tietämätön!
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 08.09.13 - klo:22:07
Milläs tuo raudanpoisto tehdään, kysyy tietämätön!
Wolf's deironizer ja Carpro ironx. Sumutellaan pintaan ja huuhdotaan pois ennen kuivumista.

Vice

Minkäslaisia on palstalaisten kokemukset BH:n finis-wax:sta?
Kauanko on pinnassa kestänyt?

Laitoin vkoloppuna sitä ekan kerran ja hyvältä vaikutti ainakin kiillon osalta. Toiveissa olisi selvitä 4-6kk tällä käsittelyllä (autoon ei varmaan tule kuin max 1000km/kk ajoa ja pesuja 2vko välein(?))...

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Vice - 09.09.13 - klo:21:57
Minkäslaisia on palstalaisten kokemukset BH:n finis-wax:sta?
Kauanko on pinnassa kestänyt?

Laitoin vkoloppuna sitä ekan kerran ja hyvältä vaikutti ainakin kiillon osalta. Toiveissa olisi selvitä 4-6kk tällä käsittelyllä (autoon ei varmaan tule kuin max 1000km/kk ajoa ja pesuja 2vko välein(?))...

Riippuu pesutavoista. Pohjat oot ainakin tehny huolella joten jos pesukin on tuon mukaista niin tuo 4 kk alkaa olee semmonen mihin pitäis päästä. Muistaakseni valmistajakaan ei lupaa enempää, korjatkoon joku jos tarkempaa infoa.. :)

Itellä oli viime talven pinnassa, ihan toimivaa tavaraa, toistaiseksi fk1000p on omasta mielestä ollut parempi.. saa nähdä miten kestää talven.

Lainaus käyttäjältä: Skula - 06.09.13 - klo:15:36
Saja kyssäreitä:

Miksi Shampoo pesu Pinelinen jälkeen?

Miksi Claybarin jälkeen Shampoo pesu? Eikö Pineline/tms (Fairy?) käy tuossa?

Itseltä löytyy Pinelinen korvikkeeksi Solmaster AS40? Soveltunee?

Saako shampoo sisältää yhtään vahaa?

En tiiä onko en tarpeellinen vastaus mutta onpahan seuraavalle ihmettelijälle vastaus:

1.Shampoopesu siksi pinelinen jälkeen että pineline on todella nihkeä lähtemään pinnasta pois. Ei se kylläkään ole pakollinen, itse on myllytyksen jälkeen ku pinellä pesin auton niin tehnyt muuta kuin kinnastelin sen pintaan. Kyllä se lähtee ku tarpeeksi huuhtoo.

2. Kelpaa mikä vain, pine/sol on oikein hyviä niin vie loputkin paskat mennessään.

3. Solmaster on oikeen passelia ainetta.

4. Ei, koska pinnan pitää olla puhdas vahan keston ja tarttumisen maksimoimiseksi. Jos clayn jälkeen peset vaikka nyt tolla solilla, kinnastelet vielä sen ja huuhtelet, kuivaat niin pinta on täysin valmis vahattavaksi.

VR6

Pitäisi Audiin alkaa iskemään syys/talvivahat pintaan kohtapuolin..

Claybaria ekakerran ois tarkotus testata, kun valtaosa niin kehuu. Vinkkejä clayn käyttöön? Paljo liukkaria ja hellä käsi  :)

Juurikin lähti tilaukseen savi, citrusbling liukkariks ja sitten vahaksi tuo niin kehuttu collinite 476s..
476:n alle ois vielä valmisteluaine hakusessa.. Taidan kääntyä tuon glymin punaisen puoleen.

Ehdotuksia mustaan autoon colliniten alle??? Tota poorboysin blackholea ei näytä oikein olevan saatavilla, kuin ulkomailta..

Olen kahlannut palstaa lävitte, mutta tuo IPA on minulle hämärän peitossa. Mitäs töhnää se on? Miten käytetään?  ???

Mikko

Raudan ja pienpoisto vielä ennen savea. Sitten voi vaikka muovipussin avulla (muovipussi käteen ja kevyesti pyyhkii sillä muhdasta pintaa) käydä pintaa läpi ja kokeilla missä kohdin on savelle vielä tarvetta. Itse olen viime kertoina savestanut lähinnä vain tuulilasin ja tietyt kohdat kylkien alareunoista ja puskurit.

IPA on isopropyylialkoholia. Itse olen hankkinut tuota Neste Jääneston (99% IPAa) muodossa ja lantrannut akkuvedellä 50 % seokseksi. Saa myös apteekista, tuota bensakoneille tarkoitettua Jäänestoa ei enää juuri missään näe. Harvoin tulee kyllä IPAa käytettyä. Puhdistava vaha Colliniten alle ajaa oikeastaan saman asian.

Amazonmies

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 02.10.13 - klo:12:02
Juurikin lähti tilaukseen savi, citrusbling liukkariks ja sitten vahaksi tuo niin kehuttu collinite 476s..
476:n alle ois vielä valmisteluaine hakusessa.. Taidan kääntyä tuon glymin punaisen puoleen.

Ehdotuksia mustaan autoon colliniten alle??? Tota poorboysin blackholea ei näytä oikein olevan saatavilla, kuin ulkomailta.
Jos saveistat ja/tai teet raudan ja pienpoistot, niin punaista Glymia ei minun mielestä kannata Coliniten alle laittaa. Itse olen käyttänyt CarLackin 68 Nano Systematic Carea juuri Colliniten (476) alla ja omasta mielestäni se on toiminut loistavasti.
Subaru Forester MY13 CVT XS

seatts

Claybaria ekakerran ois tarkotus testata, kun valtaosa niin kehuu. Vinkkejä clayn käyttöön? Paljo liukkaria ja hellä käsi  :)

Ehdotuksia mustaan autoon colliniten alle??? Tota poorboysin blackholea ei näytä oikein olevan saatavilla, kuin ulkomailta..

Olen kahlannut palstaa lävitte, mutta tuo IPA on minulle hämärän peitossa. Mitäs töhnää se on? Miten käytetään?  ???

Ota savesta kaksi pientä klönttiä ja pidä toista koko ajan ämpärissä missä on lämmintä vettä, niin on paljon helpompi muotoilla sitä ja muutenkaan vettä eikä liukastetta kannata säästellä.

IPA=isopropyylialkoholi eli bensiinin jäänesto, joissain valmisteissa on myös vahvempia aineita joukossa täällä lisää
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=48&t=205

Ipaa käytetään niin että laimennetaan akkuveden kanssa 1/1 sumutetaan maalipinnalle ja pyyhitään esim. mikrokuituliinalla suurimmat pois loput haihtuu hetkessä.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

El_Miguel

Riippuu tietysti missä asut, mutta itsellä on melkein käyttämätön Blackhole autotallin hyllyssä (Espoossa), jonka saa kun hakee pois. Tuo emännän tumma auto menee vaihtoon parin viikon sisällä ja uuteen valkoiseen tuota ei enään tarvi.
VW Golf VII 1.6TDI bluemotion 81kw

VR6

Lainaus käyttäjältä: El_Miguel - 02.10.13 - klo:13:48
Riippuu tietysti missä asut, mutta itsellä on melkein käyttämätön Blackhole autotallin hyllyssä (Espoossa), jonka saa kun hakee pois. Tuo emännän tumma auto menee vaihtoon parin viikon sisällä ja uuteen valkoiseen tuota ei enään tarvi.

no perhana, kun vähä turhan pitkämatka täältä pohjosesta..

Skula

Jaaha.

Auto tuli huuhdeltua tujummalla Solmasterilla.

Pestyä autoshampoolla.

Sitten olikin aika käydä ClayBarin kimppuun (liukkarina Sonaxin lasinpesuainetta). Käsittely oli helppoa, koska pinta tuntui olevan erinomaisen hyvässä kunnossa, siis pääosin. Siirtelin klönttiä pitkin pintaa painamatta lähes mitenkään, enimmäkseen saven omalla painolla mentiin.. Kaikki kiveniskupaikat tuollakin tapaa löytyi, samoin pihka/etc muut paikat.. Pinnasta tuli hyvähkö..

Sitten taas pesu ja kuivaus..

Nyt auto makaa tallissa kuivumassa ja vitutus on armoton.. Jumalauta että on muuten huonokuntoinen pinta, tarkalla valolla syynättynä, minun mielestäni, siis autossa on jotain ihme ainejäämiä jotka eivät lähde pesemällä tai hinkkaamalla pois, kaikki pienetkin naarmut pinnassa loistavat helvetin kauas.. Pinnoissa on myös ihmeellisiä harmaita/haaleita ja melko leveitä naarmuja. Ja kyllä eivät varmasti tulleet savesta, koska en savettanut tuollaisilla liikkeillä..

Nuo ainejäämät huomasin kyllä jo savetus vaiheessa, mutta ajattelin että se menee pois.. (itsestään, yea right!)

Edellinen omista pitäisi sulkea mielisairaalaan ja hävittää avain, I say!

Katsotaan milloin tässä rauhoitun ja pääsen vahaamaan, en tiedä pystynkö suruissani tänään tuollaiseen suoritukseen.. Pari kuvaa tulossa, mikäli vitutuspäissäni ne onnistuivat..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

dosetti

Ainakin omasta savesta jää todella tiukkaan jälki, jos sen vaikka painaa pintaan kiinni ja jättää hetkeksi siihen. Lähtee puhdistavalla vahalla ja siksi monesti sitä yritän jaksaa alle hangata. Kyllä nuo voisivat olla edellisen omistajan jäljiltä, saven jälkeen näkee maalipinnan vauriot vähän liiankin hyvin..

Skula

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 12.10.13 - klo:17:04
Ainakin omasta savesta jää todella tiukkaan jälki, jos sen vaikka painaa pintaan kiinni ja jättää hetkeksi siihen. Lähtee puhdistavalla vahalla ja siksi monesti sitä yritän jaksaa alle hangata. Kyllä nuo voisivat olla edellisen omistajan jäljiltä, saven jälkeen näkee maalipinnan vauriot vähän liiankin hyvin..

Mulle tuli tuossa ajatus hiovasta/puhdistavasta vahasta, jos ei kokoauto, niin huonot paikat ainakin..

Katsotaan, kunhan rauhoitun. Ei vaan taida olla tuollaista vahaa, ellei glymin punainen käy?

dosetti

käy alle oikein hyvin, varsinkin koneella hangattuna, juuri sitä käytän itsekin.

Skula

Mulla ei ole konetta, enkä kyllä ole ostamassa.. Kokeilen tuota käsin.. Huomenna... Tai nyt yöllä  >:(

dosetti

Alat vaan vetämään niin on nopeammin ohi. Huomenna sitten voit ilmoittautua karaten kakkoskurssille :D

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Skula - 12.10.13 - klo:17:09
Mulle tuli tuossa ajatus hiovasta/puhdistavasta vahasta, jos ei kokoauto, niin huonot paikat ainakin..

Katsotaan, kunhan rauhoitun. Ei vaan taida olla tuollaista vahaa, ellei glymin punainen käy?
Glymin punainen eli srp vain puhdistaa, joten jos savella ei lähtenyt niin ei lähde glymilläkään.

Jos maalipinta on musta / muu tumma väri, nuo voi olla ötökän roiskeita tai linnun jätöksiä, jotka on palaneet auringossa kiinni lakkaan.

Itsellä on jo puolivuotta vanhassa mustassa pinnassa tuollaisia ja ne lähtee vain myllyttämällä.

Skula

Kokeilin AG punasta pienelle alalle, näyttäis osa lähtevän.. Ainetta ei tosin ole riittävästi koko auton käsittelyyn..

Mikä olisi suositeltu aine tuohon? Pälle laitan kuitenkin Colliniten..

rob-s

LainaaAinakin omasta savesta jää todella tiukkaan jälki, jos sen vaikka painaa pintaan kiinni ja jättää hetkeksi siihen

Savetus edellyttää, että maalipintaa on runsaasti suihkutettu nestettä (detaileri tms.) muuten jää tosiaankin jälkiä. Olen aiemminkin kirjoittanut etten ainakaan itse suosittele kenellekään mustan auton savettamista koska se tekee aina pieniä hankausnaarmuja, aina. Tämä siis jos siihen tarttuu pihkaa tai muita nököja.

Mustaa maalipintaa ei tahdo myöskään ilman kiillotuskonetta oikein saada naarmumattomaksi.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

dosetti

Teen savestuksessa aina niin, että muotoilen sormissä siitä lättänän ja painan sitä kämmenellä sen jälkeen liukasteella kostutettuun pintaan melko kovaakin, että saven alapinta muotoutuu mahdollisimman paljon tasaiseksi pellin pinnan mukaan (huom. en liu´uta yhtään). Jos tämän tekee ilman liukastetta tai liian vähällä määrällä sitä, tai liian pitkään, jää pintaan sellainen saven jättämä jälki. Se on lähtenyt aina SRP:llä pois. Se hyvä puoli on mikronaarmuisessa pinnassa, ettei näe lisänaarmuja :) Ei vaines, kyllä tuo juuri maalattu puoli pysyi suhteellisen hyvänä, se hyvä puoli näissä vageissa on. Kova lakkapinta.

Onko rob-s:llä tietoa, miten paljon esimerkiksi puoliksi kuluneen vahan pintaan tarttuu uudelleenvahauksessa sitä vahaa? Pesukintaan puolella on ollut juttua, että kaksi kertaa vahaaminen on turhaa vahapinnan paksuuden kannalta, mutta miten tuollainen jo kulunut pinta? Parempi antaa kulua pois->pohjatyöt uusiksi ja uusi vaha päälle?

tapanixxx

Kyseenalaistan koko savetuksen. :)

Uskon sen toimivan naisten ihonhoidossa ja kaiken maailman mutakylvyissä, mutta auton maalipinta ei sitä ole aiemmin kaivannut, joten miksi keksiä pyörää uudelleen

Pesu ja vahaus riittää ainakin omaan autooni.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy