Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

Skula

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 06.09.13 - klo:19:29
Kattoa ei sitten kannata vahata...   ;)

:o

;D

Juuei, kattoa varten on AG:n productiosetti.. Se hoidetaan ihan ekana.. Yllätys  ;)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

vincent

Lainaus käyttäjältä: Skula - 06.09.13 - klo:19:00
Kiiti nipa.

Varmaan pelti kerrallaan pitää käydä läpi ja kuivata liinalla aina hyvin. Sit pesu kun koko auto läyty läpi..

Taidan käydä suoraan Boxsterin kimppuun..

Rohkea rokan syö...
No näinhän se on, hieman malttia touhuun niin eiköhän se ilman suurempia tappioita mene.
Meikäläisellä meinaa käydä aina huono tuuri näissä ensikokeiluissa joten tyydyn 'saveamaan' ensin tuohon vanhemman sukupolven kulkineen.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

Skula

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 06.09.13 - klo:18:27
Itse kokeilin tänä kesänä ensimmäistä kertaa "savea".

Testikappaleena kirjoitukseni BMW ja motonetista ostettu edullinen Sonax:n sininen savi. Liukkarina Turtlen Orange -pesuaine, josta ei muuhun oikeastaan olekaan.

Käyttö oli yhtä helppoa kuin nuo nettivideot antaa ymmärtää ja hangatessa tuntee selvästi, milloin pinta on puhdistunut. Niskaan vaan puhdistusaineeton vaha ja jälki oli näin "normaalin" tallaajan mielestä ensiluokkaista. Toki jollekkin hifistelijälle sekään ei olis kelvannut, mutta toisaalta jokainen elää itselleen.

Suosittelen.

Anteeksi iso lainaus, mutta kotta PUHDISTUSAINEETON vaha? Mitä tuo tarkalleen on? Ja miksi?

Mikko

Savessa ei ole suurta riskiä kunhan

1. Tekee homman tarpeeksi lämpimässä tai lämmittää savea välillä vaikka lämpimässä vedessä
2. Muistaa käyttää runsaasti liukkaria
3. Liu'uttaa sitä savea kevyesti yhtään painamatta auton pinnalla
4. Kääntää likaisen syrjän tarpeeksi usein sisälle
5. Seuraa saven likaantumista ja heittää palasen mielummin liian aikaisin roskiin.
6. Heittää kädestä tippuneen saven heti roskiin.

Savesta kannattaa tosiaan ottaa pieniä paloja ja itse kun savestuksen teen yleensä keväällä ja/tai syksyllä niin pitää toisen palan aina kulhossa lämpimässä vedessä. Savi ei toimi kylmänä.

Skula

Jep, kiitos vaan neuvoista. Vituix tais männä tämä päivä.. Ehtinee rättikaton hoitaa, mutta vahaus taitaa jäädä :/

Tai sit mä jätän katon myöhemmäksi..

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Skula - 07.09.13 - klo:10:10
Anteeksi iso lainaus, mutta kotta PUHDISTUSAINEETON vaha? Mitä tuo tarkalleen on? Ja miksi?

Vahoja on kahdenlaisia:
1) puhdistavat (cleanerit, glym punainen...)
2) suojaavat (megun 16, collinite 476...)

Ensimmäinen vaha puhdistaa maalipinnan ja suojaava vaha voidaan laittaa sen päälle. Suojaavaa vahaa ei kannata laittaa puhdistamattomalle pinnalle => jämähtää, kesto surkea ja pois ottaminen tuskaa. Puhdistavat vahat eivät taas kestä muutamaa pesukertaa enempää. Suojaavat vahat kestävät myös liuottimia huomattavasti paremmin. Maalipinta on aina likainen, on sitten kysen viikonvanhasta taikka vanhemmasta kotterosta.

Skula

Mites perus kiiltovahat? Turtle, Sonax jne?

hapelton1

Ovat yleensä siltä väliltä, onnistumatta kummassakaan. Lisäksi eivät toimi edes puhdistavana vahana, koska sisältävät ei toivottuja aineita kakkosvaiheeseen.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Skula - 07.09.13 - klo:12:55
Mites perus kiiltovahat? Turtle, Sonax jne?
muistaakseni kesto huono. Itse suosin nykyisin tuota collinite 476, hyvin edullinen. Kesto vähintäänkin hyvä, tosin viimeksi en jaksanut puhdistavaa hangata alle. Ei niin kiiltävän lasinen pinta tullut pelkällä collinitella. Luulen johtuvan huonommista pohjatöistä. Puhdistavista vahoista esim autoglymin SRP sisältää fillereitä, joten peittää niitä hienoimpia naarmuja.

Skula

Njooh.

Collinite 476s, tulee nyt sitten.. Eipä tuu vedettyä turhaan mitään "perus"vahaa.. Noita voi käyttää sitten noihin vanteisiin, fillareihin ja nuihin sinnepäin autoihin, yms..

Odotellaan josko reissuviikon jälkeen Prospect on saanut toimitettua tavaran.. Otinpa kokeiluun DodoJuiceTropicalMISTiäkin  :o

poloboy

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 06.09.13 - klo:18:27
Itse kokeilin tänä kesänä ensimmäistä kertaa "savea".

Testikappaleena kirjoitukseni BMW ja motonetista ostettu edullinen Sonax:n sininen savi. Liukkarina Turtlen Orange -pesuaine, josta ei muuhun oikeastaan olekaan.

Käyttö oli yhtä helppoa kuin nuo nettivideot antaa ymmärtää ja hangatessa tuntee selvästi, milloin pinta on puhdistunut. Niskaan vaan puhdistusaineeton vaha ja jälki oli näin "normaalin" tallaajan mielestä ensiluokkaista. Toki jollekkin hifistelijälle sekään ei olis kelvannut, mutta toisaalta jokainen elää itselleen.

Suosittelen.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä on vikana tuossa Turtlen Orangessa? Tiedän, että on halpis markettipesuaine, joten olen tietoinen siitä, että on varmasti olemassa paljon parempia pesuaineita. Kuitenkin tulee paljon käytettyä sitä pestessä autoa vanhemmilla, koska isän mielestä kaikki kelpaa. Nyt sain jotain ammattilaisten käyttämää pesuainetta kaverilta, joten kokeillaan nyt sitä 5 litran pönikän ajan. Kohtapuolin omat 17 v. vanha Vento ja 2 v. vanha Jetta saavat vahakäsittelyn ennen talvea, johon ajattelin käyttää:

Tuota ym. Finn-Cleaner pesuainetta autojen pesuun
Sonaxin savea maalipintojen puhdistukseen, ehkä Autoglymin Tar Remover:ia, jos on tarvetta
Chemical Guys:in Glosswork Glaze:a pikkunaarmujen poistoon vahan alle
Vahaksi Simonizin keltaista purkista, vahataan koneella
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Golf 1.5 TSI Variant -19 LR7H
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

Nipademu

Lainaus käyttäjältä: poloboy - 07.09.13 - klo:14:47
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä on vikana tuossa Turtlen Orangessa? Tiedän, että on halpis markettipesuaine, joten olen tietoinen siitä, että on varmasti olemassa paljon parempia pesuaineita. Kuitenkin tulee paljon käytettyä sitä pestessä autoa vanhemmilla, koska isän mielestä kaikki kelpaa.
Jos kaikki kelpaa niin Orange menee, kyllähän sillä auton kastelee ja jopa likaa irroittaakin. Ehkä jopa pölyjen pesussa, ennen vahausta. Itsenäiseen pesuunhan siitä ei ole, koska se ei kunnolla puhdista eikä edes palauta vahan kiiltoa.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Skula - 07.09.13 - klo:14:43
Njooh.

Collinite 476s, tulee nyt sitten.. Eipä tuu vedettyä turhaan mitään "perus"vahaa.. Noita voi käyttää sitten noihin vanteisiin, fillareihin ja nuihin sinnepäin autoihin, yms.......
Joo Collinitella ei voi mennä pieleen jos pohja on puhdas. Sama koskee Meguiars 16:tta. Noihin olen aina palannut, vaikka vaihtelun vuoksi on tullut kokeiltua kaikenlaisia muitakin. Vanteetkin kyllä vahaan Collinitella.
Kiillosta suurin osa tulee hyvistä pohjista (=puhdas ja mahdollisimman vähän naarmuja, naarmuinen pinta vie sen kiillon). Vaha vaan suojaa sen pinnan ja saattaa lisätä kiiltoa jonkin verran.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 07.09.13 - klo:15:02
Joo Collinitella ei voi mennä pieleen jos pohja on puhdas. Sama koskee Meguiars 16:tta. Noihin olen aina palannut, vaikka vaihtelun vuoksi on tullut kokeiltua kaikenlaisia muitakin. Vanteetkin kyllä vahaan Collinitella.
Kiillosta suurin osa tulee hyvistä pohjista (=puhdas ja mahdollisimman vähän naarmuja, naarmuinen pinta vie sen kiillon). Vaha vaan suojaa sen pinnan ja saattaa lisätä kiiltoa jonkin verran.

No Boxsteri ei ole kovin naarmuinen joten siinä mielessä varmaan toimii erinomaisesti.. Mutta katsotaan nyt mitä tuleman pitää..

Jos ei miellytä niin sitten katsotaan jotain muuta "hiovaa/täyttävää" tilalle..

Enemmän minua häiritsee (nyt näkyvissä olevat) hologrammit pinnassa  >:(
(just nimittäin tiirailin auringonpaisteessa tarkemmin pintaa)

Pertsa

Onko Boxsteria joku myllytellyt kun on hologrammeja?

Skula

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 07.09.13 - klo:15:12
Onko Boxsteria joku myllytellyt kun on hologrammeja?

Ei mitään tietoa.

vincent

Mitenkäs se vielä oli, eli pitikö saven käytön jälkeen vielä laittaa jotain alustavaa vahaa ennen suojaavaa vahaa?
Varmaan oli jo jossain mainittu, mutta ei nyt osunut kohdalle.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

Pertsa

^Ei välttämättä. Menee jo vähän hifistelyksii minusta sellainen. Minusta riittää että pohjat on kunnossa ja siihen hyvä vaha päälle. Olen kyllä itse joskus kokeillut "pohjavahaa", mutta en huomannut siitä olevan mitään hyötyä kiillon tai kestonkaan suhteen, kyseessä valkoinen auto. Toki voi olla että jollain muulla värillä voi joku sopiva pohjavaha korostaa väriä/kiiltoa, ehkä. Ei mielestäni kuitenkaan ole vaivan arvoista.

Skula

Lainaus käyttäjältä: vincent - 07.09.13 - klo:15:26
Mitenkäs se vielä oli, eli pitikö saven käytön jälkeen vielä laittaa jotain alustavaa vahaa ennen suojaavaa vahaa?
Varmaan oli jo jossain mainittu, mutta ei nyt osunut kohdalle.

Tämmöistä mietin itsekin, mutta lukaisin tuolta joltain sivustolta josta etsin Colliniteä että ei tarvitse..

Mutta mites sitten Colliniten päälle? Onko siihen järkeä hieroa jotain?

Eikö tuo mainitsemani Dodon tuote ole jotain jota voi sitten hieroa pesujen jälkeen pintaan?

Mikko

Savi irrottaa paljon enemmän likaa kuin imee itseensä, sellaista todella hienojakoista joka jää pinnalle pyörimään. Eli kannattaa pestä (ainakin painepullolla / lancella pesuaineet pintaan ja huuhtelu, jos ei kinnastella jaksa) ja käy sitten vielä puhdistavalla vahalla läpi. Lähtee se saven irroittama lika pinnalta pois ja puhdistuu kohdat joita ei mahdollisesti ole savella läpi käynyt.

hapelton1

Itse en ole savea käyttänyt ollenkaan. Kaksivaiheinen pohjatyö ja 16 tai 476 pintaan, niin pinta helmeilee hienosti vielä puolen vuoden päästä. Tämä siis kaksi kertaa vuodessa. Lika lähtee pelkällä painepesurilla ja kyljet pysyy sileänä ympäri vuoden :)

Tekisi mieli kokeilla opti-coat 2.0 pinnoitetta. Minkälainen pohjatyö vaaditaan?

Mikko

hapelton1

Eikö IPA käsittelyä tarvita ollenkaan?

Mikko

Myllytys kaikkine oheistoimintoineen totta kai eli toki myös IPA (tai cleaner) käsittely. Ja toistan siis vain sitä mitä minulle on fiksumpien taholta sanottu. Minulla ei ole optia kuin vain vanteissa, joita ei tietenkään edes myllytetty. :)

hapelton1

Miten O-C käsittely on toiminut vanteissa? Oletko ollut tyytyväinen?

rob-s

Skula (ja muutkin): mustaa autoa en lähtisi clay bar:lla käsittelemään jollei hommasta ole kokemusta. Tulee helposti pieniä naarmuja touhusta.

Jos Boxsterissa on hologrammeja, niin suosittelen että tuot sen suosiolla meille, niin poistan ne ja teen pohjat vahaukselle. Voin toki myös vahata sen Collinitella tai jollakin muulla laatuvahalla.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Skula - 07.09.13 - klo:16:19
.....Mutta mites sitten Colliniten päälle? Onko siihen järkeä hieroa jotain?

Eikö tuo mainitsemani Dodon tuote ole jotain jota voi sitten hieroa pesujen jälkeen pintaan?
Ei tartte Colliniten päälle mitään. Sitä Dodon Red Mist Tropicalia voi suihkia sitten pesujen jälkeen aina pintaan. Itselläkin sitä joskus ollut. Se on kyllä hyvä tuote. Tosin olen miettinyt lyhetääkö se vahan kestoikää, ts. viekö se vahaa mennessään?
Niinkuin tuossa hapelton1:kin mainitsi niin pari kertaa vuodessa vahaus riittää melko hyvin kun on oikeat vahat.

Passatti

Ise vedin tänään Colliniteä pintaan .Sää oli suotuisa ja Collinite helppo levittää ja todella hyvän pinnan sillä saa.
Always lead, never follow

Skula

No niin.. Rob-s sait tarjouspyyntöä personalmeiliin  ;)

Noi holot on kyl ärsyttäviä.. Joskin täytyy taas huomenna tarkistella niitä kun aurinko paistaa parkkikselle.. Nyt auto on varjossa..

Joskin saatan piakkoin rullata katon alas jä lähteä ajelulle, joten vois noita tarkkailla vielä auringossakin...

Mikko

Tyytyväinen olen optiin ollut vanteissa. Hylkii todella uskomattomasti likaa. Ihan eri tavalla kuin vaha, jota ei mattavanteisiin oikein voisikaan laittaa. Alkaa vaan pikkuhiljaa olla mennyttä tuo pinnoite, noin 1,5 vuotta sitten laitettiin.

Dodon RMT on hyvää ainetta. Sillä saa todella komean kiillon ja hylkii likaa todella hyvin. Puhdistaa myös hyvin esim. pienet pikitahrat ja itikanjämät. Syö kyllä varsinaisen vahan kestoa jonkun verran, mutta pysyy toisaalta itsekseenkin helposti sen kuukauden pinnassa mikä vahan kestosta lähtee. Toimii muuten erittäin hyvin myös laseissa, joskin tuulilasiin ei kannata laittaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy