Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Jarmo

#1
Crafter / Vs: Crafter 2017
13.03.21 - klo:13:44
Tervehdys kaikille Crafterista kiinnostuneille. Kerronpa minäkin nyt kaikki reilun vuoden aikana tekemäni havainnot uudesta Crafterin mallista.
Auto on tosiaan 2020 tammikuulla käyttöönotettu 177hv pitkä versio automaatilla ja nelivetona. Ajettu tällä hetkellä noin 23000km. Auto on vakiovarusteiden lisäksi varustettu kohtuullisen kovilla varusteilla ja hintakin oli sitten sen mukainen. Jotain 65.000,00 ja 70.000,00â,¬ väliltä, ihan tarkalleen en enää muista.

Alku auton kanssa oli todella lupaavaa, verrattuna edelliseen 2013 malliseen "Mersuun". Ajettavuus, mukavuus (toki osin varusteiden ansiosta), ajomelu ym. olivat kaikki ottaneet melkoisen kehitysaskeleen eteenpäin. Myöskin tuo laatikko on toiminut melko mukavasti ja ainakin vielä ilman murheita, vaikka alkuun se vähän mietityttikin.
Kuitenkin sitten kesästä 2020 lähtien alkoi autossa esiintymään kaikkea pientä epämääräisyyttä. Mm. kerran ajellessani vakkari päällä normi matka-ajoa, yhtäkkiä kesken ajon vilkkui kaikki mahdolliset valot ja häiriöilmoitukset mittaristossa ja mm. vakkari sitten toki lakkasi toimimasta. Muutaman kilometrin ajon jälkeen pysäytin levähdyspaikalle ja sammutin moottorin. Odotin muutaman minuutin ja kas kummaa, sen jälkeen moottori käyntiin ja taas auto toimi. Tämän seurauksena luin sitten vcds: llä vikahistorian ja tulostin ulos yli 30 A4 sivua vikakoodeja oheismerkintöineen. Toimitin nuo tulosteet huoltoliikkeeseen, joka oli myöskin auton hankintapaikka. He totesivat hetken tulosteita tutkittuaan ainoastaan näin: jaa'a, ei osaa sanoa mikä tuon aiheutti. Homma jäi sitten siihen, eikä mitään tapahtunut.
Näitä "haamuilmoituksia" on nyt tullut tuon tapahtuman jälkeen muutamia, mutta ne eivät koskaan ole johtaneet mihinkään toimenpiteisiin.

Toinen viime kesänä alkanut ilmiö on sitten muutamat ylimääräiset konehuoneesta kantautuvat äänet, joita kuuntelen vielä tänäkin päivänä, ihan joka päivä autolla ajellessani, mutta joita merkkiliike ei luonnollisestikaan kuule ja näin ollen he sitten myöskin kiistävät niiden olemassaolon. Mainittakoon kuitenkin, että kun ensimmäisen kerran olin näiden äänivaivojen kanssa kyseisessä merkkiliikkeessä asioimassa, niin heidän mekaanikkonsa kyllä totesi ja kuuli, sekä myöskin ihmetteli hieman näitä minun mielestäni ylimääräisiä ääniä, mutta eihän luonnollisestikaan "haalaritason" huomioita pidetä minään ja näin ollen kyseisen liikkeen "päällikkötaso" systemaattisesti kieltää noiden äänien olemassaolon ja kieltäytyvät tekemästä, saatikka tutkimasta asiaa.
Koska auto on oikeasti ohjaamoon muuten mielestäni mukavan hiljainen, niin nuo konehuoneesta mitä ilmeisemmin lämmityslaitteen kanavan kautta ohjaamoon kantautuvat äänet ottavat ainakin itselläni erityisen paljon "keskushermostoon".
Mennäänpäs sitten tarkemmin noihin ääniin, jos vaikka joku muukin olisi tuollaisia omasta autostaan löytänyt tai tunnistanut.

- Ensimmäinen ylimääräinen ääni on etenkin tyhjäkäynnillä ja todella hitaassa, lähes tyhjäkäynnillä tapahtuvassa liikkeessä esiintyvä ääni, jota itse kuvailen sanalla "pulputus". Joku muu voisi kuvailla sitä jotenkin toisin. Tuo ääni kuitenkin esiintyy säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta on kuitenkin havaittavissa ihan joka päivä. Aikaisemmin mainitsemani merkkiliikkeen mekaanikon kanssa paikansimme äänen tulevan esiin aina silloin, kun itse muutin kaasupolkimella moottorin tyhjäkäyntikierroksia todella varovaisesti, juuri ja juuri 800 ja 1000 rpm välillä. Mekaanikko totesi äänen syntyvän aina silloin, kun toisen turbon jokin säätötanko liikkui jompaan kumpaan suuntaan. En tiedä tarkalleen mitä tuo säätötanko liikuttaa, mutta miellän tuon "pulputtavan" äänen syntyvän silloin, kun tuo säätö jää jostain syystä ns. "heijaamaan". Tämän kuitenkin merkkiliike kiistää, eivätkä edes halua tutkia asiaa tarkemmin.
Toimitin juuri tällä viikolla äänestä otetun tallenteen saman liikkeen toisen toimipisteen korjaamopäällikölle ja hän kyllä totesi kuulevansa tuon äänen, mutta epäili äänen tulevan silloin tällöin jakopäänhihnasta. Mene ja tiedä, mutta itse olen varovasti eri mieltä. Ja jos ääni tulisikin jakopäänhihnasta, niin mielestäni se pitäisi silloin tutkia, mutta näin ei kuitenkaan ole nyt haluttu liikkeessä tehdä, vaan heille on helpompi kiistää koko asia.

- Toinen, myöskin varsin "kosmeettinen", mutta sitäkin ärsyttävämpi ääni on syksyllä alkanut onttomainen kumina konehuoneesta, joka etenkin maantienopeudessa kantautuu ohjaamoon jopa radion äänen yli. Myöskin tämän äänen olemassaolon merkkiliike kiistää. Tämä ontto kumina kuuluu myöskin erittäin hyvin auton ulkopuolella moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Myöskin tuo merkkarin mekaanikko itse ääneen hämmästeli moista onttoa kuminaa, mutta tunnetusti kyseisen liikkeen pomot eivät paljoa mekaanikkojen mielipiteitä ota huomioon, sillä helpompi on kiistää myöskin tämän koko äänen olemassaolo.
Tutkimme kuitenkin myös tätä asiaa tällä viikolla liikkeen toisen toimipisteen korjaamopäällikön kanssa ja positiivista oli sitten se, että myöskin hän epäili äänen tulevan jostain jakopään muovikopan tiimoilta ja samalle seutuville olen itsekin äänen lähdettä paikantanut. Yksi vaihtoehto on myöskin ilmanputsarin kotelo / imuputkisto, mutta tuon kumisevan äänen saa kuitenkin parhaiten esiin tai pois vääntelemällä / painelemalla jakopään muovikantta, joten todennäköisesti siltä suunnalta tuo ääni myöskin tulee ja sitten sopivassa maantienopeudessa tulee korostuneen voimakkaana noiden ilmakanavien kautta ohjaamoon. Negatiivista on sitten se, että virallista kantaa ei merkkari tuohon ota, eikä siihen näin ollen ole luvassa myöskään korjausta heidän toimestaan.

- Kolmas syksyn mittaan alkanut ääni on sitten molempien turbojen alkanut vinkuna / ujellus. Ensin alkoi toinen, korkeammilla kierroksilla toimiva turbo vinkumaan ja tässä talven mittaan on myöskin toinen, matalammilla kierroksilla toimiva turbo aloittanut kivan vihellyksen. Ennen kuin joku ehtii huomauttaa, että turbon ehkäpä kuuluukin jossain tilanteessa viheltää, niin juu'u, tiedän kyllä sen. En kuitenkaan ymmärrä, miksi etenkin tuo alemmilla kierroksilla toimiva turbo viheltää nykyisin esim. maantieajossa vakkarilla ajellessa oikeastaan koko ajan kierrosalueella 1600 - 2000rpm ja korostuu, kun koneelle tulee pienikin kuormitus. Nykyautoissa nuo turboista kuuluvat äänet on saatu varsin hyvin eristettyä niin, ettei ne ainakaan enää ohjaamoon saakka kuulu, eikä ne tässäkään autossa ole vielä uutena kuulunut.
Merkkarin työnjohtaja myöskin totesi tuon jo aikaisemmin, korkeammalla alueella kuuluneen ujelluksen ja epäilikin jo ääneen, olisiko turbon siivissä kenties jotain. Kun sitten olin varaamassa aikaa noiden turbojen tutkimiseen, niin kyseinen toimipiste nosti niin sanotusti kädet pystyyn ja mahdollisen vian tutkiminen siirrettiin saman liikkeen toiseen toimipisteeseen.
Kun sitten auton oltua 2,5 viikkoa kyseisen liikkeen toisessa toimipisteessä sain sen viimein takaisin, oli diagnoosi kuta kuinkin tällainen: "Auto on koeajettu nosturilla ja maantiellä. Koeajojen perusteella ei todettu muita vikoja.
Auto tarkistettu silmämääräisesti nosturilla. Silmämääräisessä tarkastuksessa ei todettu vikoja. Auton vikamuistissa ei ole moottoriin / turboon liittyviä vikoja". Tiedusteltuani asiasta hieman tarkemmin, sain vielä jatkovastauksen, joka meni näin: "Auton ollessaan useamman kerran korjaamollamme, olemme todenneet että auton suorituskyky on normaali eikä vikakoodeja ole. Emme myöskään ole pystyneet toteamaan normaalista poikkeavia ääniä autostanne sen ollessa korjaamollamme. Täten ei jatkotoimenpiteille ole tällä hetkellä tarvetta".
Tämä vastaushan kertoo juuri siitä mitä merkkiliike haluaa ja mihin he pystyvät, eli merkkiliike pystyy niin halutessaan ihan täysin kumoamaan asiakkaan tekemät huomiot, jotka kuitenkin on mahdollisesti heidän omassa toisessa toimipisteessään tai heidän oman mekaanikkonsa toimesta todettu ja tekemään täysin oman halunsa mukaisia päätöksiä.
Mainittakoon vielä, että kun kysyin mahdollisista turbojen siivikoiden tutkimisesta ym. niin en ole vielä tähän päivään mennessä saanut siihen minkäänlaista vastausta, joten todennäköisesti asiaa ei ole tutkittu, sillä eihän siitäkään ole vikakoodia. En kyllä itse tiedä, miten esim. jonkin osuman saanut turbon siivikko jättäisi vikakoodin, mutta äänen se kyllä mitä todennäköisimmin antaa.

Merkkiliikkeiden vian paikannus ja ongelmien selvittely on mielestäni aika kaukana isosta osaamisesta ja perustuu puhtaasti ja ihan täysin mahdollisiin muistissa oleviin vikakoodeihin. Ellei niitä ole, niin ei ole vikaakaan.
Korostan kuitenkin, että autoa kanssani tutkinut mekaanikko tuntui olevan ihan ammattilainen, sekä hän myöskin suhtautui asioihin niiden vaatimalla asenteella ja kaiken lisäksi myöskin huomioi samoja asioita kuin minä asiakkaana. Ymmärrän kuitenkin, että ei tuo yksittäinen mekaanikko pysty tekemään päätöksiä oman mielensä mukaan ja tuskin nuo seikat häntä myöskään määräänsä enempää edes kiinnostaa, hänhän kuitenkin tekee vain työnsä ja juuri sen mitä hänen omat pomonsa kehottavat tekemään.

Ettei kaikki olisi ihan täysin negatiivista kirjoittelua, niin jotain kuitenkin saatiin korjattuakin. Tuon 2,5 viikon aikana autoon vaihdettiin nox-anturi, joka sytytti häiriövalon juuri edellisenä päivänä, ennen kuin toimitin auton korjaamolle. Tämä siis jo näillä kilometreillä.
Toinen osa joka vaihdettiin, oli lämmityslaitteen puhallin. Tämäkin osa oli jo aikaisemmalla kerralla tilattu liikkeen toisen toimipisteen korjaamon pöydälle, mutta sitä ei koskaan vaihdettu, sillä heidän mielestään alkuperäisessä ei ollut mitään vikaa. Liikkeen toinen toimipiste kuitenkin todensi tuon vian olemassaolon ja tilasi sitten saman puhaltimen uudelleen, tällä kerralla heidän omalle pöydälleen.

Tästä kaikesta siis loppukommenttina omat mietteeni: autossa olisi potentiaalia, on tilaa, on mukava ajaa, 4-vetoisena toimii vaihdelaatikko mukaan lukien muuten hienosti, mutta nuo kaikki edellä kuvatut ylimääräiset äänet, sekä merkkiliikkeen toiminta niiden poistamiseksi ei millään tavoin miellytä.

Jos joku ihmettelee miksi "nillitän" jostain ylimääräisistä äänistä, sillä nehän ovat vaan ääniä, on alla toivottavasti tyhjentävä vastaukseni:

Auto on minulla työssäni jokapäiväisessä käytössä ja se on myöskin osittain minun työpaikkani ja konttorini. Olen tietoisesti ostanut valmiiksi kalliin auton vielä hintaa entisestään nostavilla varusteilla ja odotin saavani laatua, joka mielestäni pitäisi sisältyä tuohon hintaan. En ymmärrä sitä, että uutena ostettuun autoon ilmaantuu noilla kilometreillä jo ensimmäisen vuoden aikana ylimääräisiä konehuoneesta kantautuvia ääniä, jotka eivät siinä ole olleet uudesta lähtien. Tyypillisestihän nuo sitten merkkiliikkeessä muuttuvat hyvin nopeasti ominaisuudeksi.
Olen aina ollut erittäin tarkka autoistani, sekä mm. niiden teknisestä kunnosta ja olen aina saanut "näppyjä pyllyyn" etenkin kaikista autoissa kuuluvista ylimääräisistä äänistä. Kuuntelen ennemmin ajellessani vaikka sitten Novaa, kuin autosta kantautuvia ylimääräisiä ääniä. Nyt kuitenkin noiden äänien välttämiseksi pitäisi Novaa kuunnella sen verran kovalla äänenvoimakkuudella, että sitä ei meinaa tärykalvot, eikä myöskään hermot kestää.
Jos ostaisin aina käytettyjä pakuja käytettyjen autojen "ominaisuuksilla", niin ymmärtäisin ja ehkä jopa sietäisin tuollaiset ylimääräiset jutut paremmin. Ostan kuitenkin tietyistä syistä itselleni työkäyttöön aina uuden pakun ja odotan niiden myöskin sisältävän kaikki ominaisuudet uutena, eikä niin, että tämän kaltaisia "ominaisuuksia" alkaa esiintymään ensimmäisen vuoden aikana.

Tämä oli nyt kohtuullisen pitkä kertomus uudesta Crafterista omaan kokemukseeni perustuen ja on totta, että suurin osa negatiivisesta kirjoittelustani kohdentuu nimenomaan kokemukseeni tuon kyseisen merkkiliikkeen toiminnasta. Joku toinen merkkiliike olisi voinut hoitaa asian vähän sujuvammin, mutta jotenkin miellän edellä kuvatun toiminnan lopulta aika yleiseksi merkkiliikkeen toimintamalliksi. Jos jollain on oikeasti hyviä kokemuksia jostain liikkeestä nimenomaan Crafterin osalta, niin otan suosituksia ilolla vastaan.
Operoin itse täällä Etelä-Pohjanmaalla, eli lähes "jumalan selän takana", mutta pidempi etäisyyskään ei nyt haittaa. Siedän kyllä vaikka vähän pidemmänkin matkan, kunhan vaan homma toimii joko rahalla tai ilman.

Seuraan tätä foorumia nykyisin todella harvoin, joten halutessaan joku voi ottaa yhteyttä aiheeseen liittyen joko sähköpostilla jarmo.hautala (at) harmanlvi.fi tai ihan vaikka soittamalla 040 180 1120.

#2
Audi / Vs: Audin ohjausongelma
25.09.13 - klo:23:00
Täällä nimenomaan 2012 lokakuulla käyttöönotettu A6 ja ainakin minun mielestäni ohjauksesta tuli tuon korjauspäivityksen korjauspäivityksen jälkeen parempi kuin vielä koskaan. Tilanne on myös ainakin toistaiseksi pysynyt samana.

Noista rengaspaineista sen verran, että tässä muutama päivä sitten otti silmääni omassa koslassa hieman pehmeän oloiset renkaat. Olen tähän saakka itse pitänyt paineita noin 2,7 bar renkaiden ollessa 245/45/18 Continental SportContact 5, eivätkä nuo kumit vielä noilla paineilla mitkään kivikovat ole. Nyt kuitenkin takana oli molemmin puolin 2,2 ja edessä 2,3 bar. Molemmat mittaukset tehty samalla mittarilla.
En tuohon noinkin tasaiseen pudotukseen keksinyt muuta selitystä, kuin että olisiko viimeisen päivityskäynnin yhteydessä tiputettu myös rengaspaineita ns. mukavuussyistä samalla kun oli tarkastettu / säädetty pyöränkulmat uusiin arvoihin. Jos huolto oli kenties halunnut maksimoida mahdollisen päivityksen jälkeisen mukavuuden tunteen. Mielestäni nuo paineet ovat kuitenkin edellä mainitun kokoiselle nykyaikaiselle renkaalle liian pienet, joten nostin paineet taas 2,7 barin ja näillä mennään toistaiseksi.
#3
Audi / Vs: Audin ohjausongelma
08.09.13 - klo:11:07
No niin, päivitelläänpäs sitten kokemuksia perjantain korjauspäivityksen korjauspäivityksestä ja sen vaikutuksista.

En tarkemmin tiedä mitä tuo korjauspäivityskoodinpätkä piti sisällään, mutta lopputulos on kerta kaikkiaan onnistunut, ainakin vielä.

Eli heinäkuun ensimmäisen korjauspäivityksen jälkeen, noin kuukauden kuluttua, alkoi mutteri pikku hiljaa esiintyä uudelleen kylmällä autolla liikkeelle lähdettäessä poistuen kohtuullisen nopeasti paikkojen lämmettyä.
Nyt siis ajettiin tuo uusi korjauspäivitys ja täytyy todeta, että vielä koskaan ei ajettavuus ole ollut näin hyvä, mitä se on tällä hetkellä.

Myös pyöränkulmat oli tarkastettu / säädetty tehtaan antamien uusien arvojen mukaan, enkä osaa nyt arvioida miten suuri vaikutus oli jo pelkästään sillä, että ainakin takapyörien auraus oli ollut pielessä. Todennäköisesti se ei ole ainakaan parantanut eikä rauhoittanut auton käytöstä ajossa.
Nyt siis tämäkin osa-alue pitäisi olla kunnossa, eikä enää tarvitse jatkuvasti miettiä ja seurata renkaiden kulumista, toivottavasti.

Valitettavasti noista uusista pyöränkulmien arvoista minulla ei ole mitään tarkempaa tietoa, koska vein auton liikkeeseen jo torstaina iltapäivällä ja hain perjantaina kun auto oli valmis, eikä sitten tullut tarkemmin kyseltyä muuttuneista arvoista.

Hieman asiasta poiketen täytyy tähän väliin todeta seuraava seikka.
Minulla oli tuon huoltokäynnin aikana käytössä ko. liikkeen huollon sijaisauto ja kyseinen auto on perusvarusteinen A6 3 litran dieselpadalla ja nelivedolla, luonnollisesti.
Heti liikkeestä lähtiessäni, en voinut kuin kaiholla muistella edellistä omaa kulkinettani, joka oli vastaava auto, mutta tuota edellistä sukupolvea. Sen verran vaikuttava on kuitenkin tuo ison dieselin voimalinja ja kulkupuoli yleensä.
siinä vähän aikaa fiilisteltyäni totesin kuitenkin sen, että mitään muita tuntoja se ei sitten herättänytkään. Ennemminkin huomasin sen, miten iso ero on myöskin sillä auton sisustuksella ja varustuksella yleensäkin siihen, miten mukavalta tai sitten vaihtoehtoiseti vaatimattomalta auto voikaan tuntua varustuksesta riippuen.
Vuosi sitten autoa tilatessani totesin, että kaikkeen mukavaan ei tällä kerralla rahkeet riitä, joten ensimmäistä ihan uutta henkilöautoa ostaessani päätin panostaa ennen kaikkea mukavuuteen ja viihtyisyyteen. Totesin silloin, että tuo perus 2.0 TDI saa nyt luvan riittää ja onhan se nykytehoillaan riittävä ollutkin. Enemmänkin kaipailin tuota nelivetoa jo heti viime talvena.
Koska omassa koslassani on kuitenkin mm. Comfort-paketti mukavuusistuimineen ja nahkaverhoiluineen, 4-alueilmastointi ja vielä viime metreillä mukaan tilaukseen ehtinyt PGA-paketti sekä muutamat muut sopivat lisukkeet, niin kyllä vaan tuo karvalakki sijaisauto jäi mukavuudessaan väksinkin kakkoseksi.
No, nyt vähän eksyttiin varsinaisesta aiheesta, mutta pakko oli kertoa omat tuntemukset, kun nyt näin sopivasti pääsi kahta autoa vertailemaan.

Lopuksi myöskin täytyy kertoa tuohon huoltokäyntiin liittyen muutama muu juttu, jotka ikään kuin kruunasivat onnistuneen kokonaisuuden.

Ensinnäkin, nyt oli viimeinkin saatavilla ainakin itse jo alusta alkaen toivomani päivitys siihen mukavaan pikku "ominaisuuteen", joka saa moottorin sammumaan aina kun avaa kuljettajan oven. Yleisön pyynnöstä tehdas on värkännyt koodia muutaman rivin lisää ja nyt tuo "ominaisuus" on viimeinkin poissa, eli moottori ei enää sammu jokaisesta kuljettajan oven avaamisesta.

Toinen juttu, josta huollon toteuttanut merkkiliike keräsi ainakin minun silmissäni muutaman ylimääräisen pisteen pussiinsa on se, että oma auto oli odottamassa noutoa viimeisen päälle pestynä ja putsattuna, unohtamatta imurointia sisältä.
Tuosta kaikesta jäi itselleni sellainen mielikuva, että nyt on ainakin lopuun saakka yritetty saada auto kuntoon ja viimeistelyä myöten asiakkaalle miellyttävään kuntoon. Ja ainakin tällä hetkellä se siltä tuntuukin.
Toivottavasti nuo ohjausmurheet olisivat viimeinkin taakse jääneitä myöskin tässä loppu vuodesta, kun kuitenkin talvea ja kylmempiä kelejä kohti mennään.
Toivotaan, että myöskin kaikki muut asian kanssa enemmän ja vähemmän painineet saavat vielä autonsa kuntoon ja pääsisivät nauttimaan siitä, mitä olettivat auton tilatessaan / ostaessaan saavansa, eli mukavia ajoelämyksiä ja rahalleen kunnollista vastinetta.
#4
Audi / Vs: Audin ohjausongelma
31.08.13 - klo:20:06
Oli kyllä kerrassaan surkea tuo "hyväntahdon ele". Jopa vitsiksi huono.
Itse ilmoitin aikoinaan, että nimenomaan en tarvitse noita lippuja, että voi säästää postikuluissa. Siitä huolimatta liput tuli ja käyttämättä jäi.
Lähin leffateatteri, jossa olisin voinut liput hyödyntää, olisi ollut vaatimattomasti noin 3 tunnin ajomatkan päässä :)
#5
Audi / Vs: Audin ohjausongelma
31.08.13 - klo:10:15
Tässä vielä hieman tarkennuksena tuohon eiliseen viestiini muutama seikka.

Ennen ensimmäistä päivitystä autoa sai tosiaankin ajaa tarkalla kädellä koko ajan ja siltikään ei meinattu mennä suoraan. Lisäksi tuo mutterointi oli erittäin häiritsevää.
Päivityksen jälkeen auto menee kohtuullisen hyvin suoraan ilman ylimääräisiä ohjausliikkeitä. Noin kuukauden myös tuo mutteri oli kokonaan poissa. Liekö sitten syy elokuun viilenevissä keleissä vai missä, mutta nykyisin mutteri tuntuu kylmällä autolla liikkeelle lähdettäessä. Lievemmin kuin ennen ja poistuu lähes kokonaan kun auto / jotkin komponentit sopivasti lämpenevät.

Tosiaankin nyt sitten kokeillaan ensi perjantaina ajaa koneeseen tuo tehtaan julkaisema korjauspäivityksen korjauspäivitys.
Se miksi samalla muutetaan takarenkaiden kulmia, on minulle hieman hämärän peitossa. Tehtaalta oli kuitenkin ilmeisesti annettu uudet ohjearvot. Näin minun ainakin annettiin ymmärtää.
Tuo pyörien suuntauksen tarkistus kokonaisuudessaan on ihan suotavaa. Asia on itselläni pyörinyt mielessä siitä asti, kun täältä foorumilta löytyi ensimmäisiä kommentteja siitä, että kulmat eivät välttämättä ole tehtaan jäljiltä kunnossa. Nyt siis tulee nekin ainakin tarkastettua.
Nähtäväksi sitten jää miten nuo uudet kulmat vaikuttavat ajettavuuteen ja mahdollisesti renkaiden kulumiseen.

Täytyy antaa tännekin kommenttia tuosta uusimmasta päivityksestä viikon päästä, sikäli mikäli siitä jotain kommentoitavaa löytyy.
#6
Audi / Vs: Audin ohjausongelma
30.08.13 - klo:22:14
Lainaus käyttäjältä: Acanthus - 26.08.13 - klo:12:29
Saksalaisilta keskustelupalstoilta viikonlopun aikana luettua:

Sen sijaan tähän viimeiseen softapäivityksseen on tullut korjauspäivitys, jossa joitakin parametreja on muutettu. Ohjaus on uusilla arvoilla A6 ja A7 malleissa jäykentynyt, siis juuri se asia, jota heti päivityksen jälkeen kritisoin. Pitää selvittää, onko mahdollista saada tätä päivitystä Suomeen.


Oma A6 päivitettiin ensimmäisen kerran tuossa heinäkuun puolella ja sen jälkeen tuntui, että vaivat olisivat viimeinkin poissa.
Toisin kuitenkin kävi. Meni vajaa kuukausi ja tuttu mutterointi alkoi jälleen nostaa päätään, tosin lievempänä kuin ennemmin.
Oire esiintyy tällä hetkellä kuitenkin aina kun lähdetään ns. "kylmästä" liikkeelle, eli auto on seissyt jo jonkin aikaa. Varsinkin jos auto on seissyt yön yli, oire esiintyy takuu varmasti liikkeelle lähdettäessä.

Esitin alkuviikosta taas myyjäliikkeeseen uuden reklamaation aiheesta ja ilokseni asiaan suhtauduttiin (jälleen kerran) riittävällä vakavuudella.
Päivän parin päästä korjaamopäällikkö soitti ja ehdotti sopivaa aikaa auton ottamiseksi taas työn alle. Hän nimenomaan kertoi, että tehdas olisi julkaissut jonkin korjaussoftan, jossa olisi hieman joitain parametreja muutettu.
Lisäksi ajettavuuden parantamiseksi tehdään pyörien suuntaus. Uusimman ohjeen mukaan olisi ilmeisesti tarkoitus hieman muuttaa takarenkaiden kulmia, eli tehdas olisi antanut uudet ohjearvot kulmille.

Tällä hetkellä siis odottelen toivorikkaana uusinta päivitystä ja varsinkin sen vaikutuksia. Auto menee pajalle perjantaina 6.9. ja sen jälkeen olen (toivottavasti) asian suhteen viisaampi ja ennen kaikkea (toivottavasti myöskin) tyytyväinen lopputulokseen.

Täytyy tähän loppuun todeta, että lähin merkkiliikkeeni, josta myöskin auton pian vuosi sitten ostin, on hoitanut kohtuullisen mallikkaasti autooni liittyviä ongelmia. Todennäköisesti kyseessä ei kuitenkaan ole ainoa yksilö, jonka ongelmia he selvittelevät.
Varsinkin kyseisen liikkeen korjaamopäällikkö on jo pelkästään omalla sujuvalla toiminnallaan ja käytöksellään "pelastanut" muutaman tilanteen, joista olisi muuten voinut tulla vaikkapa isompikin riita.
#7
Audi / Vs: Audin ohjausongelma
18.04.13 - klo:23:33
Lainaus käyttäjältä: AutistiA5 - 18.04.13 - klo:18:37
Nyt se on sit vika löydetty! Laakkosella myyjä sanonut että johtuu talvirenkaista eikä mitään isompaa ongelmaa edes ole ja muutaman kohdalla hammastangon vaihto korjannut vian. Eli renkaita siis vaihtamaan vaan. Tänään ajoin itse maantie ajoa yli viis sataa kilsaa ja vaikka kuinka pidin ratin suorassa niin eikös menty laidasta laitaan. Alkuun menee suoraan, mut sit häviää tuntuma täysin.

Sain oman kotteroni käyttöön viime vuoden lokakuulla ja kun muutaman viikon jälkeen reklamoin tuosta ohjauksesta, täkäläisen merkkiliikkeen Audin myyntijohtaja syytti myöskin ainoastaan talvirenkaita. Tosin myöhemmin tunnusti, että vikaa saattaa ehkä oikeastikin olla, sillä nyt heillä oli myös sama vika päällä yhdessä esittelyautossaan. Olin kuitenkin kuulemma ensimmäinen, joka heille reklamoi asiasta. Toki myöhemmin selvisi, että olin myös kaikissa muissa ominaisuuksissa, esim. auton lämpiämättömyys, ensimmäinen joka esitti heille reklamaation.
Kun sitten alkuvuodesta tiedustelin puhelimessa samalta myyntijohtajalta alustavaa korjausaikataulua tuolle ohjaukselle kysyin varovasti voisiko korjauksen kanssa mennä ehkä jopa kesään asti, hän alkoi ottaa aika reilusti kierroksia ja lähes huusi puhelimeen, että "ei hän helvetti osaa tarkkaa päivää asialle sanoa, mutta kevään aikana ihan varmasti asia korjataan". Samassa yhteydessä hän ilmoitti minun olevan niin hankala asiakas, että voisin jatkossa asioida autokauppojen tiimoilta missä tahansa muussa liikkeessä.

En tarkalleen tiedä milloin on sitten kevät tuossa noin tunnin ajomatkan päässä meistä, mutta meillä se on nyt kyllä jo käsillä, eikä korjauksesta ole tietoakaan. Olisi mukava käydä jututtamassa tuota kyseistä myyntijohtajaa, mutta enpä taida vaivautua. Odotan ainoastaan heidän ilmoitustaan korjausajankohdasta.
Myöhemmin voisi sitten olla kyseisen liikkeen toimariin yhteydessä ja keskustella hieman heidän myyntijohtajansa tavoista käsitellä asiakasta kauppojen jälkeen. Tuo on ollut kyseisessä liikkeessä ennenkin toimivin tapa saada asiat rullaamaan.
#8
Itse en ole moittinut tuota ohjaamon lämpenemistä alusta pitäenkään, vaan mielestäni se lämpenee ihan kohtuullisesti myös ilman Webastoa. Johtunee varmasti osittain siitä, että minulle tuo 20, maksimissaan 21 astetta sisällä on aivan riittävä.
Se mitä itse olen tässä nyt koko ajan perännyt, on tuo moottorin lämpeneminen ja etenkin nyt kun Webasto on asennetto jälkikäteen ja siitä ei tunnu tulevan toivottua tulosta.
Webaston asentanut Audin merkkiliike on siis koko ajan sitä mieltä, että lämmitin toimii niin kuin kuuluu, vaikka se ei moottorin lämpenemistä sanottavasti autakaan.
Itse en tuota Webaston tai Eberin asennusta tunne teknisesti juuri mitenkään, eli voisitteko Te hieman paremmin tuon tekniikan tuntevat hieman valaista onko asennuksessa mahdollista toteuttaa useampia erilaisia kytkentöjä lähinnä tuon vesikierron osalta?
Voisiko minun tapauksessani olla esim. niin, että lämmitin on kytketty ensi sijaisesti tuohon ohjaamon kiertoon ja moottorin kierto on jätetty ns. toissijaiseksi? En tiedä onko tuollainen käytännössä edes mahdollista, mutta tämä on yksi teorioista mikä mielessä kummittelee.
Asennuksen toteuttanut merkkiliike ei tuohon ole antanut mitään tarkentavaa selvitystä, vaan heidän kantansa on vaan yksi selitteisesti se, että lämmitin toimii oikein, kun ohjaamo lämpenee. Moottorin osalta he edelleen vetoavat siihen maahantuojan kantaan, jonka olen tuossa aikaisemmassa postauksessani esittänytkin ja Webaston ei ole kuulemma tarkoituskaan nostaa moottorin lämpötilaa.
Olemme tämän asian tiimoilta tällä hetkellä melkoisella "törmäyskurssilla" kyseisen liikkeen kanssa ja viimeksi eilen puhelinkeskustelussa heidän Audin myyntijohtaja lopulta vain tokaisi, että "pitäisikö jatkossa miettiä mistä autonsa ostaa, saahan noita autoja muiltakin". Tästä olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä. Nyt en kuitenkaan ole aikonut vielä päästää heitä näin helpolla, vaan aion selvittää asian loppuun asti.
Mainittakoon vielä, etää olen pyytänyt myös Webaston maahantuojalta virallista lausuntoa siitä, voidaanko Webaston olettaa lämmittävän myös moottoria ajon aikana. En ole tuota lausuntoa ainakaan vielä saanut ja jostain syystä kyllä tuntuu, että saamatta myöskin jää.
#9
A6 C7 (11-) / Vs: Audi A6 C7 kokemukset
19.02.13 - klo:22:35
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 15.01.13 - klo:17:26
Onko kukaan keksinyt, miten A6:n saisi jäämään tyhjäkäynnille kun autosta nousee hetkeksi pois (postilaatikolla käynti). Kun avaan oven, niin moottori sammuu. Olen kokeillut vaihteen N- ja P  -asennoilla. Käsijarru päällä ja P -asennon kanssa ilmankin jarrua. Aina vaan sammuu.

Oletkos jo Markku saanut asian ratkaistua? Itseäni on sama mukava "ominaisuus" ärsyttänyt aivan suunnattomasti heti auton "syntymästä" lähtien.
#10
A6 C7 (11-) / Vs: Audi A6 C7 kokemukset
19.02.13 - klo:22:24
Lainaus käyttäjältä: Mrk - 19.02.13 - klo:19:08
Onko maskisuoja käytössä?

Maskisuoja on nimenomaan koko ajan käytössä.
#11
Lainaus käyttäjältä: JOHANNES - 19.02.13 - klo:18:12
Asiaa. Jos ostat yli 50kâ,¬ auton, sen  pitäisi lämmetä, mutta ei. Paikallinen Audi liike testannut minun 2,0TDI ja todennut että ei lämpeä.Suosittelevat maski suoja, ei mielestäni ole oikea ratkaisu.

Nimenomaan tämä on myös oma ajatukseni tällä hetkellä ja varsinkin, kun tuosta maskisuojasta ei ola sanottavaa hyötyä tuolla lähempänä -10 asteen pakkasia. Paikallaan se nyt kumminkin on myös tälläkin hetkellä.
On tuohon autoon varusteineen kuitenkin tullut nyt Webaston asennus mukaan lukien päntättyä rahaa noin 63kâ,¬, joten todellakin toivoisi hieman toisenlaista toimintaa.
Tuo summa alkaa muutenkin olemaan jo kiusallisen lähellä sitä 3.0TDI quattroa, jossa myös moottori olisi lämmennyt ilman hirveitä lisäsysteemeitä. Tosin olisi sitten jäänyt vielä aimo kasa varusteita saamatta.
Alla vielä suora lainaus merkkiliikkeestä saamastani vastauksesta, joka on siis ilmeisesti tehtaan kanta tähän asiaan.

"Moottori toimii valmistajan mukaan normaalisti vaikka mittariston näyttämä muuttuilee välillä 50â€"70 °C ja/tai jäähdytysvesi ei saavuta 90 °C:n lämpötilaa. Ilmiö korostuu ajettaessa alhaisella käyntinopeudella ja useimmitenulkolämpötilan ollessa alle 5 °C ."

Moottori todennäköisesti toimiikin kohtuullisen normaalisti, vaikka lämmöt on alhaisemmat. Polttoainetaloudesta ei välttämättä ehkä voi olla samaa mieltä.
Tässä vaan tämän asian kanssa tuskaillessa tulee välillä väkisinkin ikävä vanhaa kunnon quattroa, joka kehitti riittävästi hukkalämpöä ilman mitään lisälämmittimiä.

Mainittakoon kuitenkin vielä, että merkkiliikkeen korjaamopäällikkö esitti minulle jonkinlaisen teorian siitä, miksi edes Webasto ei auta moottoria saavuttamaan normaalia käyntilämpötilaa joka tilanteessa. Kun sitä teoriaa riittävästi mielessään pyörittelee, niin ehkä se osittain jopa sopisi taudin kuvaan. Jos näin on, niin silloin on mielestäni Audin ja Webaston / Eberin "aivoissa" hieman vielä säätämistä yhteensopivuuden suhteen.
#12
Ajattelin aloittaa asiasta oikein uuden aiheen. Eli jos tänne voisi keräillä kokemuksia noista polttoainekäyttöisistä lisälämmittimistä, niiden toiminnasta ja mahdollisista ongelmista korjauksineen.

Itselläni on tosiaankin 2.0TDI käyttöönotettu 10/2012. Melko pian pakkasten alettua totesin, että moottorin lämmöt jäävät selkeästi alle tuon 90 asteen / neljän ledin, jota itse pidän kuta kuinkin normaalina.
Käytännössä aina kun pakkasta oli -5 astetta tai enemmän, mittarissa paloi ainoastaan yksi ledi. Merkkiliike antoi heti veloituksetta tuon maskin viimasuojan, jonka toivorikkaana asensinkin heti paikoilleen, vaikka ei tuo todellakaan mikään kaunistus ole. Suoja paransi moottorilämmön nousua pikku pakkasilla, mutta käytännössä jos pakkasta on lähelle -10 tai enemmän, mittarissa palaa ihan maksimissaan 2 lediä. Tuo on myöskin vielä mielestäni liian vähän.
Monet uuden A6 "mukavista" pikku ominaisuuksista perustuu päästöjen ja kulutuksen pienentämiseen, joten mielestäni on melkoisen ristiriitaista, jos moottori ei talvioloissa lämpene normaalisti. Todennäköisesti kulutus ei silloin ainakaan tipu.
Asennutin sitten merkkiliikkeessä jälkiasennus Webaston toiveena saada apuja tuohon moottorin lämpenemiseen. Toivorikkaana sitten hain auton ja heti liikkeen pihassa tietysti Webasto käyntiin ja ajelemaan kotia kohti. Yllätys oli melko suuri, kun noin -5 asteen pakkasella totesin moottorin lämpenevän huonommin kuin ennen. Webasto kokeeksi pois päältä eikä aikaakaan, kun lämmöt nousivat siihen mihin ne olivat tuon viimasuojan avustamana ennenkin nousseet.
Tiedustelin asiaa merkkiliikkeestä, joka oli myös siis tuon asennuksen hoitanut ja heidän kantansa oli se, että lämmitin toimii oikein. Sen tarkoitus ei olekaan tuottaa moottorille lisälämpöä ajon aikana, vaan sitä käytetään ensi sijaisesti ainoastaan auton esilämmittämiseen.
Tuo asia ei jostain syystä nielemättä uppoa tällaisen maalaisen järkeen. Tähän astisissa autoissani jokaisessa on lisälämmitin nopeuttanut ajon aikanan käytettäessä huomattavasti myös moottorin lämpenemistä. Nyt käy pikemminkin päin vastoin.
Noin -10 asteen pakkasella sitten Webastosta tulee jonkinlainen hyöty esiin myös ajossa. Lämpömittariin nousee yleensä 1 ledi enemmän, kuin ilman Webastoa.

Nyt kysynkin teiltä miten on, kuinka teidän lisälämmittimet toimii, niin Webastot kuin Eberitkin? Auttaako moottorin lämpenemiseen ajossa, vai käykö juurikin noin kuin minulla?
Tämä on asia, jonka haluaisin selvittää perusteellisesti. Nimimerkillä asennutinko Webaston turhaan...
#13
A6 C7 (11-) / Vs: Audi A6 C7 kokemukset
19.02.13 - klo:17:32
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 28.01.13 - klo:18:34
Tuokin on uskomatonta, että viattomiakin yksilöitä olisi. Kun puhutaan selkeästä suunnitteluvirheestä massatuotannon lopputuotteessa. Eikös tämä ilmene myös etuvetomalleissa ?

Tervehdys kaikille!

Piti oikein itsekin rekisteröityä tälle foorumille, koska aikani jutustelua seurattuani, totesin palstan erittäin asialliseksi. Tässäpä myös siis ensimmäinen oma postaukseni.
Tosiaan tuohon lainaukseen viitaten, vika ilmenee kyllä myöskin etuvetomalleissa, niin kuin on toki jo ilmi tullutkin.
Minulla 10/2012 käyttöönotettu 2.0Tdi Avant ja siis nimenomaan etuveto. Vika tuli pihalle heti ensimmäisellä viikolla. Voimakkaimmin esiintyy dynamic- asennossa ja vähiten comfortilla. Selkeästi kuitenkin havaittavissa lähes jatkuvasti.
Merkkiliike jo tarjoutui vaihtamaan hammastankoa ja päivittämään ohjainlaitetta, mutta koska eivät tohtineet luvata varmaa parannusta, päätettiin jäädä odottelemaan tehtaan virallista uutta korjausohjeistusta.
Onhan tämän kotteron kohdalla jo esiintynyt muitakin murheita, joista täältäkin olen jo löytänyt hyviä keskusteluita. En siis ole yksin noidenkaan murheiden kanssa.
Suurin yksittäinen ongelma tuon ohjauksen ohella on moottorin lämmöt, jotka ei siis tahdo nousta. On jo asennettu jälkikasennus Webastoa lämmönnousun toivossa, mutta ei täysin toivotuin tuloksin. Ajattelinkin aloittaa kokonaan uuden aiheen noista jälkiasennuslämmittimistä.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy