Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Jarmo

Sivuja: [1]
1
A6 C7 (11-) / A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
« : 19.02.13 - klo:17:52 »
Ajattelin aloittaa asiasta oikein uuden aiheen. Eli jos tänne voisi keräillä kokemuksia noista polttoainekäyttöisistä lisälämmittimistä, niiden toiminnasta ja mahdollisista ongelmista korjauksineen.

Itselläni on tosiaankin 2.0TDI käyttöönotettu 10/2012. Melko pian pakkasten alettua totesin, että moottorin lämmöt jäävät selkeästi alle tuon 90 asteen / neljän ledin, jota itse pidän kuta kuinkin normaalina.
Käytännössä aina kun pakkasta oli -5 astetta tai enemmän, mittarissa paloi ainoastaan yksi ledi. Merkkiliike antoi heti veloituksetta tuon maskin viimasuojan, jonka toivorikkaana asensinkin heti paikoilleen, vaikka ei tuo todellakaan mikään kaunistus ole. Suoja paransi moottorilämmön nousua pikku pakkasilla, mutta käytännössä jos pakkasta on lähelle -10 tai enemmän, mittarissa palaa ihan maksimissaan 2 lediä. Tuo on myöskin vielä mielestäni liian vähän.
Monet uuden A6 "mukavista" pikku ominaisuuksista perustuu päästöjen ja kulutuksen pienentämiseen, joten mielestäni on melkoisen ristiriitaista, jos moottori ei talvioloissa lämpene normaalisti. Todennäköisesti kulutus ei silloin ainakaan tipu.
Asennutin sitten merkkiliikkeessä jälkiasennus Webaston toiveena saada apuja tuohon moottorin lämpenemiseen. Toivorikkaana sitten hain auton ja heti liikkeen pihassa tietysti Webasto käyntiin ja ajelemaan kotia kohti. Yllätys oli melko suuri, kun noin -5 asteen pakkasella totesin moottorin lämpenevän huonommin kuin ennen. Webasto kokeeksi pois päältä eikä aikaakaan, kun lämmöt nousivat siihen mihin ne olivat tuon viimasuojan avustamana ennenkin nousseet.
Tiedustelin asiaa merkkiliikkeestä, joka oli myös siis tuon asennuksen hoitanut ja heidän kantansa oli se, että lämmitin toimii oikein. Sen tarkoitus ei olekaan tuottaa moottorille lisälämpöä ajon aikana, vaan sitä käytetään ensi sijaisesti ainoastaan auton esilämmittämiseen.
Tuo asia ei jostain syystä nielemättä uppoa tällaisen maalaisen järkeen. Tähän astisissa autoissani jokaisessa on lisälämmitin nopeuttanut ajon aikanan käytettäessä huomattavasti myös moottorin lämpenemistä. Nyt käy pikemminkin päin vastoin.
 Noin -10 asteen pakkasella sitten Webastosta tulee jonkinlainen hyöty esiin myös ajossa. Lämpömittariin nousee yleensä 1 ledi enemmän, kuin ilman Webastoa.

Nyt kysynkin teiltä miten on, kuinka teidän lisälämmittimet toimii, niin Webastot kuin Eberitkin? Auttaako moottorin lämpenemiseen ajossa, vai käykö juurikin noin kuin minulla?
Tämä on asia, jonka haluaisin selvittää perusteellisesti. Nimimerkillä asennutinko Webaston turhaan...

Sivuja: [1]







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi