Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - kramer

#1
On myös käynyt omalla kohdalla niinkin, että skodan leimoilla osa kallein ja vw halvin.
#2
1.4TSI multifuel eli käytetään normiöljyjä(ei longlife) ja huollot 15tkm välein. Ei joudu lisäämään kertakaan vaihtovälillä, ajettu 160tkm.
#3
Vaimo sai vm.2010 passaattiin kaks vuotta sitten mekatroniikaan maahantuojan piikkiin ja kilsoja oli 189tkm.
#4
Lainaus käyttäjältä: jabajee - 30.11.18 - klo:22:35
Tämä ei liity suoranaisesti tähän, mutta liittyy aiheeseen.
Eli huutokaupassa 205tkm ajettu 2.0 TFSI Audi ja myyntitekstinä "Autoon vaihdettu moottori 122tkm kohdalla, mutta syö edelleen öljyä. Viasta ei ole tarkempaa tutkimusta tehty. Arvio öljyn kulutuksesta noin 1l/1000km."
Kuittien perusteella yli 6000â,¬ tehty remonttia, josta on siis jo vähennetty tehtaan 70% osuus osista. Uusi puolimoottori esimerkiksi vaihdettu. Nyt näyttäisi olevan taas vähän remontin tarvetta.
https://huutokaupat.com/1126769

ZJZ-667 on rekkari. Siltä varalta, että lähtee rikkinäisenä kiertoon.

Katselin tuon Audin kuitteja tarkemmin niin Jyväskylän Autotarvikkeella oli tehty tuo moottoriremontti. Alkuperäinen kone oli syönyt öljynkulutusmittauksen perusteella 0,92litraa öljyä/1000km kun sillä oli ajettu 122tkm. Nyt sillä uudella moottorilla on ajettu 83tkm ja vie öljyä jo 1litraa/1000km.

Oiskohan audin tehtaalta löytyny nurkista pyörimästä samaa öljyä kuluttava konetyyppi? Öljynsyöntingelmahan koski pääasiassa v.2008-2011, mutt tuossa vaihdettu moottori näköjään vuonna 2013.
#5
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 02.10.18 - klo:17:40
mulle taasen isä sanoi että pakilla on niin suuret välitykset että käsijarru on turha, suurempi riski se on jättää vapaalle ja luottaa käsijarruun.

Automaatissa onkin p-asento  :o
Olen myös huomannut käynnistyksessä muutaman sekunnin tärinöitä mikäli ei ole laittanut vapaalla käsijarrua päälle ja sitten vasta p-asentoon.
#6
Käytän aina!

Iskostunu päähä jo vuonna viis kun appiukko vanhana autonkorjaajana sanoi, että aina pitää käyttää.
#7
Lainaus käyttäjältä: multsi - 12.09.18 - klo:15:59
Ei tässä tartte mitään saabiakaan käyttää, vaan esimerkiksi Toyota on käyttänyt jakoketjuja bensamoottoreissaan laajasti viimeiset 20 vuotta. Autoja on miljoonia, mutta onko joku kuullut jakoketjuongelmista?

Kulutus on noissa ihan hyvällä mallilla, Eli kyllä sen ketjun voi kunnollakin tehdä.

Olen kuullut toyotallakin olevan ketjuongelmaa jossain tietyssä konetyypissä en vain juuri nyt muista missä.

Joku myös huuteli saabin dieselin ketjusta niin ainakin 1.9tdi:ssä on isuzun remmi, tiedän tämän koska tutulta meni se vm.2007 saabista ja bensakoneessa on ketju.
#8
Morjenttes!

Vaimon new beetlessä vm.2000 palaa esp valo koko ajan ja anto vikakoodiksi tuon kiihdytysanturin (g200) vian joka ilmeisesti tyyppivika ainakin vastaavanikäisissä golfeissa. Kysymys kuuluukin sijaitseeko anturi samassa paikassa beetlessä kuin golfissa ja käytetäänkö samaa osaa eri volkkarimalleissa?
Osa on vissiin aika suolainen merkkarilla, mutta moni on onnistunut korjaamaan kyseisen osan ainakin golffeissa.
#9
Jos tänne tuut lukemaan niin joudut jättää kaikki bensavaggit kauppaan.  :D
Sen sijaan itse kyllä poikkeuksena suosittelen ostaa 1.4TSI:n ja DSG:llä, on se sen verran mukava ja taloudellinen. Katsot vaan, että huoltokirja on täysin moitteeton tai ketju on vaihdettu. 1.8TSI (vm.2008-2011) on kans vaihtoehto mikäli mäntäremontti on tehty, muuten parempi jättää kauppaan.
Nämä suositukset perustuu omiin kokemuksiin.
#10
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.09.18 - klo:18:57
Ja nämä esimerkit vakuuttaa ostamaan vielä TSI vag:n ja pysymään merkissä  ;)?

Kyllä!  :D

Kun omaa lompakkoo ei tartte käyttää 5-6 vuotta vanhan auton tyyppivikojen korjaamiseen, niin miksei.
Kaffipöytäkeskusteluissa tulee kyllä ilmi aika paljon tyyppivikoja merkistä riippumatta ja toisilla merkeillä ei menekään hirveän ruususesti vastuunkannot.
Siinä vaiheessa voi kyllä merkki vaihtua jos selvää valmistusvirhettä ei korvata.
#11
Lainaus käyttäjältä: SNG - 01.09.18 - klo:08:47
Jep. Ensimmäinen vaggine 2.0Tdi BKD-koneella hörppi noin puoli litraa öljynvaihtovälillä. Vaikka öljynkulutus oli tehtaan spekseissä, niin kyllähän tuo ketutti. Nykyinen 2.0 Tdi BMM-koneella, eikä siis ole tarvinnut lisäillä ollenkaan. BKD oli dieseliksi kierrosherkkä, BMM vääntävämpi.

Gasoliinikulkine 1.8T(f)si-koneella, eikä ole siihenkään tarvinnut lisäillä öljyä. Ketju tietty pelottaa,mutta ehkä se on riittävästi vahvempi ketju kuin 1.4:ssa.

1.4TSI:tä en käytettynä kyllä rohkenisi ostaa.

PS. Reilu viikko sitten oli tuulilasin vaihdon ajan Toipota Auris hybridi vuokra-autona. Ilmoitin vuokraamolle, ettei enää koskaan toipota hybridiä. Karsea laitos suorituskyvyltään.

Kaksi 1.4TSI pirssiä taloudessa ja yksi ollut aikasemmin ja ei hävetä pätkääkään. Ketju vaihdettu kahdessa pirssissä maahantuojan piikkiin. Öljyä ei syö yhtään. Sen sijaan 1.8tfsi:llä hävetti ku oltiin kaverin kanssa lapin reissulla, öljyä sai lisäillä p-paikalla. Söi yli litran tuhannella, onneksi maahantuoja maksoi remontin tässäkin tapauksessa. Itse tohdin kyllä ostaa 1.4TSI:n ennemmin kuin 1.8TSI/TFSI:n (2008-2011) mikäli mäntäremonttia ei ole tehty.

Pösömiehet jättäisin omaan arvoonsa ja autot kauppaan.  ;D
#12
Itse kyllä näkisin niin ettei myyjällä oo enää mitään vastuuta jos olet kolme vuotta sitten ostanut auton. Ainakin omissa tapauksissani (mäntäremontti ja ketjuremontti) on mennyt nimenomaan maahantuojan kautta. Pitäähän sen laatikon kestää 250tkm, mutta toki vastaantulo on vain ehkä tietty prosenttiosuus noilla kilsoilla ja merkkihuollossa on hinnoittelu myös kovempi.
#13
Lainaus käyttäjältä: digit - 19.06.18 - klo:22:15
Paljon on tekstiä ja sivuja täällä aiheeseen liittyen. Sieltätäältä selatessa en löytänyt paljon infoa nimenomaan 1.4TSI 90kw (CAXA) moottoreiden ongelmista.

Toinen frendi varoittelee ketjusta, toinen turbosta, kolmas vaihteistosta (manuaali).

Olen aikeissa ostaa manuaalilla varustettua karvan alle 100k km ajettua VW Golf 2011 1.4TSI 90kw CAXA autoa, joten nyt olisi pikaisesti vinkit tarpeen. Mukana tulee myyntiliikkeeltä kuluttajasuojalain määräämä 6kk virhevastuu.

Jos on ongelmia odotettavissa, niin mitkä on mahdollisuuteni saada maahantuoja / valmistaja maksumieheksi edes osittain?

Arvostan suuresti vastauksia ja pahoittelen, mikäli tästä on ollut aiemmin puhetta ja keskustelua enemmänkin. Ei vain pistänyt minun silmään kuin satunnaisia otoksia, kun vertaa esim. A ja B sarjan motteihin.

No en mää kyllä turboista mitään massavalitusta oo huomannu. Ei kait tuossa mitään muuta oo kuin tsekkaa onko ketju vaihdettu tai kuuntelee ainakin käynnistäessä sekä huolehtii, että huoltokirja on kunnossa. Itellä kaks 1.4TSI:tä pihassa ja toisella ajettu yli 200tkm (ketju kerran vaihdettu) niin ei oo valittamista ja molemmat vielä DSG  :)
#14
Lainaus käyttäjältä: vag4life - 15.06.18 - klo:13:55
Aivan. Ketjusta sen verran, että itse kiertäisin nekin, ihan mielenrauhankin takia.  8)

Pitäähä ne hihnatki vaihtaa  ;) :D
#15
Lainaus käyttäjältä: vag4life - 15.06.18 - klo:13:45
Ainakin Diudilla on siirrytty jo aika päiviä sitten 1.4 bensassa takaisin hihnaan.

Meinasin lähinnä kun oli kyse passatista niin tuon 2010:n 1.8:n tilalle 1.4  ;)
#16
Juu, 1.8 kannattaa unohtaa ellei mäntäremonttia tehty eli mielummin tuo vanhempi 2.0 tai sitten tuoreempi 1.4 koneella ja varmistaa, että ketju on kunnossa ja huoltokirja täydellinen.
#17
Tuo jakoketjun venyminen on aika pientä verrattuna tuohon öljynsyöntiongelmaan, siis tarkoitan kustannuksiltaan ellei ketju mene poikki ja tee pahempaa tuhoa. Itselläni edellisessä vm.2011 passatissa ketju vaihdettiin 100% maahantuojan piikkiin ja nykyisin ajan vm.2012 CC:llä ja siinä pyysin huollon yhteydessä tarkastaa ketjun testerillä eikä ollut venymää. Huoltomies myös mainitsi ettei ole joutunut vaihtamaan ketjua vm.2012 etiäpäin oleviin autoihin. Toki ketjun pitäisi olla ikuinen, en mää sillä.
#18
Lainaus käyttäjältä: Vaari64 - 14.06.18 - klo:09:19
Ei tarvi ottaa tosissaan.Siinä olette hyvin oikeassa.Minkä vuoksi keskustelun aloittaja on sitten ostanut tuon tyyppisen auton, koska on yleisesti tiedossa että kyseisessä moottorityypissä on valmistusvika.
Itse olen kiertänyt kaukaa nuo TSI moottorilla olevat autot, samoin monissa muissakin merkeissä olevien yleisessä tiedossa olevien vikojen merkit/ mallit.
Mutta, täällä näkyy olevan useampikin jotka ovat pettyneet autokaupoissaan, syynä pettymykseen on se hirveä autokuume joka monellakin on autoa ostatellessaan.
Harmin paikka jos joillekuille tuottaa tuskaa tekstini lukeminen, olisi syytä kuitenkin lukea se olennainen. 8)

Ei kaikki TSI moottorit oo huonoja, nyppii tuommonen yleistäminen. Meillä pihassa kaks 1.4TSI ja ei oo valittamista ollut. Toki myönnän tuon 1.8TSI/TFSI:n olevan ongelmallinen vm.2009-2011 josta itsellänikin kokemusta, onneksi ei tarttenu omaa lompakkoa käyttää.
Siinä muuten jää aika moni auto kauppaan jos lähtee vikatilastojen mukaan valitsee. Tuntuu niin monessa olevan kaikenlaista nykyään. Voihan sitä tieten ajaa sillä nuhapumppuvaparitojolla jos ajomukavuus ei ole tärkeää  ;) :D
#19
En halua saivarrella, mutta ilmeisesti kyse 1.8TSI moottorista, 1.4TSI koneissa ei juuri esiinny öljynsyöntiongelmia? Itselläkin kokemusta audin 1.8 mäntäremontista joka meni täysin maahantuojan piikkiin, nykyiset kaks pihassa olevaa 1.4 ei syö öljyä.
#20
Meillä tuossa pihalla kaks 1.4tsi pirssiä. Toisella ajettu 200tkm ja toisella 150tkm eikä kumpikaan syö öljyä läheskään tuommosia määriä. Toinen on multifuel jossa käytetään normiöljyä ja huoltovälinä 15tkm niin siihen ei oo tarvinu lisätä ollenkaan, kun taas toinen on on longlife 30tkm huoltovälillä niin oiskoha alle litra 15tkm menny öljyä. Kyllä tuo mainitsemasi kuulostaa poikkeukselliselta, luulin öljynkulutuksen koskevan vain 1.8 ja 2.0tsi/tfsi konetta mistä on omakohtaisia kokemuksiakin. Suosittelisin siirtymään johonkin toiseen vastaavalla koneella olevaan yksilöön jos tuommoisia määriä vie öljyä.
Muuten kyllä löytyy posiitivisia kokemuksia koneen pirteydestä varsinki tuosta multifuel 1.4tsi koneesta (160heppaa).  :)
#21
Joo...huoltokirja pitää olla kunnossa kuten omassa tapauksessa olikin, itseasiassa huollon tiskillä sanottiin saman tien ettei mitään ongelmaa koska huoltokirja oli täydessä tikissä merkkiliikkeen leimoineen.
#22
Lainaus käyttäjältä: kähisijä - 30.05.18 - klo:10:08
Joo, autoni on vain 100k ajettu ja siis se 1.4 160hp. Loistava auto on ollut muuten.
Syypää on valmistaja, jonka VW henkilöautot teki viime vuonna 3,3 miljardia euroa liikevoittoa ja yhtymä vaivaiset 11,6 miljardia euroa voittoa verojen jälkeen, eli tähän(kin) suhteutettuna on sikamaista, että valmistaja ei ota täyttä vastuuta viallisesta osasta suoraan, vaan uskollisen asiakkaan pitää ruveta vääntämään ja kääntämään paikallisen "itsenäisen" Volkswagenin kanssa.
Asioin meielummin Espoon kuin Hgin toimipisteessä. Helsingistä löytyy uskomaton besserwisser huollon tiskillä. Korjaustoiminta on ollut ok, mm. praganneen DSG:n rakensivat 20k:ssa moitteettomaksi.

Joo noilla kilsoilla vastaantulo pitää olla täydet 100%, niin kävi itselläkin täysin mukisematta.
#23
Lainaus käyttäjältä: Frosty - 29.05.18 - klo:17:33
Morjensta.

Mitäs nykyään kuuluu näille potilaille ? Ajeletteko vielä vilkkuvilla valoilla ? Onko mitään vika diagnoosia tarkennettu ?
T: Samallain vilkkuva vaihdevalo. 

2010 passat 1.4 TSI DSG 5 212 Tkm ajettu. Ja nyt alkoi. 
Hydrauliikka pumpusta antoi vikakoodin mulle.

Joo tosiaan unohtunu kertoa. Täällä meni mekatroniikka maahantuojan piikkiin sekä 80% töistä, loput 20% myyjälle.
#24
Lainaus käyttäjältä: mattipuh - 15.05.18 - klo:11:47
Passatissa (B8) ollu Conti SportContact5 235/45/18 - ajattelin irroitella ja tilasin pykälää matalemmat 235/40/18 Michelin Pilot Sport4:set. Voi olla vähän epämukavampi mutta toisaalta DCC alusta antaa aika paljon anteeksi tiestön kuoppia. Renkaan kehä vähän pienenee samalla joten pitäisi vähän paremmin kiihtyäkin...

Toivottavasti nuo pilot sport 4:set on mukavemmat kuin 3:set. Itellä oli aivan järkyttävä meteli, mutta kuluneena tosin. Uutena en ole kokenut kun CC ollu vasta vuoden alla ja tulivat mukana siinä.
#25
No niin nyt on uudet gummit alla ja paranihan se ajomukavuus varsin paljon. Päädyin paikallisen rengaskauppiaan ylipuhumana kokoon 225/45/18 ja merkkinä tyfoon successor 5 alle laitettuna 399â,¬. Huomattavasti mukavampi ajaa kuin kulunut misukan pilot sport 3 sekä rengasmelukin pieneni eikä ulkonäkökään kärsinyt.
#26
Lainaus käyttäjältä: iisak - 03.05.18 - klo:13:57
Ostettiin Veholta 6/2016 eli kohta 2 v sitten Skoda Superb vm. 2011 TSI 1.8 koneella 90t ajettuna. Eka vuosi meni ok, mutta sen jälkeen on öljyä alkanut syödä kiihtyvällä tahdilla, tarkkaa laskelmaa ei ole, mutta lähestynee 8 litraa per 10 tkm. Nyt ajettu 105t. Huoltokirja ok. Jos mennään viralliseen öljynkulutustestiin ja rajat ylittyy ja joku tyypillinen (?) suuruusluokkaa 5000 â,¬ remontti edessä, niin minkähänlaista omalle osalle jäävää kustannusta voisi pitää kohtuullisena? Toki kuluttajaneuvonta antaa siihen sitten tarvittaessa virallisen vastauksen, mutta olisi hyvä olla edes vähän kartalla jo ennen kuin lähtee Vehon setien juttusille.

Audi meni pari vuotta sitten isommilla kilsoilla täysin maahantuojan piikkiin. Skodalla on eri maahantuoja niin siitä hankalampi sanoa, mutta sama konehan kyllä kyseessä.
#27
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 27.04.18 - klo:07:53
Kyllä, vanhat ja kuluneet renkaat ovat uusia äänekkäämpiä. Myös renkaissa on eroja, paljon suurempia eroja kuin mitä 10mm muutos leveydessä tuo. Et saavuta muuta kuin lompakon kevenemistä tuon erikoiskoon hankkimalla. 225/40 on superpaljon yleisempi kuin 215/45 ja käytännössä saat samalla rahalla hiljaiset merkkirenkaat 225 leveänä kuin mitä maksat erikoisuuslisänä kiinalaisista 215 kumeista.

Muutaman euron eroja oli 215/45/18, 225/40/18 ja 235/40/18 koossa. Duunipaikan kaffipöydässä keskusteltiin ja ruvettiin miettii myös 225/45/18 kokoa, mutta sillä kyllä pompsahti hinta.
#28
Pistin tänään alle vanhat michelinin pilot sport 3 tassut jossa pintaa millin verran kulumismerkkirajaan. Aattelin ajaa karheilla teillä loppuun ennen uusien tilaamista. Oli kyllä melkonen meteli verrattuna talvirenkaisiin eli kyllä se profiilin  muutos 215/45/18 alkaa houkuttaa. Toisaalta mietin myös sitäkin, että eikös renkaat rupee kuluneina mölisee? Toisena mietin, että rengasmelu on landsaililla 68db ja michelinillä 71db  ;). Just yks tyyppi kehu, että vaihto misukat landsailiin niin kyyti parani paljon vaikka misukat kolme kertaa kalliimmat.
#29
Lainaus käyttäjältä: Popo - 22.04.18 - klo:19:09
Oma 1.2 TSI oli juuri 75 000 km:n kohdalla huollossa ja utelin, mitä voisi olla tulossa remppa-osastolla,  kun 100 tkm on kiikarissa. Katkenneita jousia, viallisia tulpanjohtoja, huohotin- ja ahtopaineen säätimen vikaa on tämän valtuutetun Skoda/VW-huollon mukaan ilmennyt. Näistä vastaantulojakin on, Helkamalla kuulemma parempi suhtautuminen, kuin Volkkarilla. MUTTA "ei näistä 2012 mallisista ole jakoketjuja enää vaihdettu"...  ::)

"Uusi käyttäjä" poikkeuksella vahvistaa säännön. Tosin, kun oma autoni on MY13 ja 04/12 moottori, voihan  ko. vm 2012 Golf olla vanhemman version ketjulla. Melenkiinnolla odottelen tietoa, miten VW-auto "tulee vastaan" jakoketjussa ja jousissa...

En tiiä noista luettelemistasi vikojen vastaantuloista, mutta mitä tätä foorumia on tullu sohlattua niin kyllä ketjurempassa on ollu volkkarin puolella huomattavasti paremmat vastaantulot kuin skodalla.
#30
Kiitoksia kaikille vastauksista. Tuo 215/45/18 vois olla vaihtoehto alkuperäisen 235/40/18 sijaan, rupesin myös miettimään miten toimis ihan vaan kavennus eli 225/40/18.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy