Kytketkö käsijarrun päälle, kun pysäköit autosi?

Aloittaja -karppa-, 02.10.18 - klo:15:43

« edellinen - seuraava »

 Kytketkö käsijarrun päälle, kun pysäköit autosi?

Kyllä. Aina!
En
Kyllä, kun kyse on ylä tai alamäestä

-karppa-

Tästä oli vääntöä toisessa topic:ssa, niin ei sotketa sitä topic:a.

Nyt voit itse kertoa mielipiteesi miten käytät käsijarrua ja tarvittaessa alle perustella miksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Daatta

Aina tulee käytettyä, vehkeet pysyy kunnossa kun niitä käyttää. Viimeisimmässä kiesissä on auto-hold, onpahan sitten varmasti käsijarru päällä. Välillä tulee miettineeksi että mitä jos sähköaivo tilttaa, kun jättää auton kotipihalle rinteeseen. Vaikka onhan siinä iso koivu edessä, ettei sentään tielle asti valu.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Juzu84

Pitkäaikaispysäköinnissä tulee vältettyä käppärin käyttöä.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

OctyRO

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 02.10.18 - klo:15:48
Aina tulee käytettyä, vehkeet pysyy kunnossa kun niitä käyttää. Viimeisimmässä kiesissä on auto-hold, onpahan sitten varmasti käsijarru päällä. Välillä tulee miettineeksi että mitä jos sähköaivo tilttaa, kun jättää auton kotipihalle rinteeseen. Vaikka onhan siinä iso koivu edessä, ettei sentään tielle asti valu.  ::)

Kyllä itsekkin 10 pysäköinnistä 9 on käsijarrulla.  Helppoa my mikä.  Ei ole koskaan ollut autoissa ongelmia. 

Is ennenkuin muut viisaat ehtii niin autohold ei käytä käsijarrua vaan jarrupaineita. Eli periaatteessa lukitsee nesteen/paineen väliaikaisesti.

M_M

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 02.10.18 - klo:16:23
Is ennenkuin muut viisaat ehtii niin autohold ei käytä käsijarrua vaan jarrupaineita. Eli periaatteessa lukitsee nesteen/paineen väliaikaisesti.

Joo, mutta mun käsittääkseni kun pysähdys venyy tarpeeksi pitkäksi tai moottori sammutetaan, niin autohold kytkee sähköisen käsijarrun ja vapauttaa hydraulipaineet.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

los los

Kytken aina kesäisin,Talvella ei voi käyttää jäätymisen vuoksi jarrua ei voi aukaista.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: los los - 02.10.18 - klo:16:52
Kytken aina kesäisin,Talvella ei voi käyttää jäätymisen vuoksi jarrua ei voi aukaista.

Eli et kytke aina 😉
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jamo75

käytän ainoastaan jos pysäköi jyrkkään mäkeen käytännössä nuoruuden manuaali autoissa en koskaan.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

kramer

Käytän aina!

Iskostunu päähä jo vuonna viis kun appiukko vanhana autonkorjaajana sanoi, että aina pitää käyttää.

jamo75

mulle taasen isä sanoi että pakilla on niin suuret välitykset että käsijarru on turha, suurempi riski se on jättää vapaalle ja luottaa käsijarruun.

Lainaus käyttäjältä: kramer - 02.10.18 - klo:17:35
Käytän aina!

Iskostunu päähä jo vuonna viis kun appiukko vanhana autonkorjaajana sanoi, että aina pitää käyttää.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

kramer

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 02.10.18 - klo:17:40
mulle taasen isä sanoi että pakilla on niin suuret välitykset että käsijarru on turha, suurempi riski se on jättää vapaalle ja luottaa käsijarruun.

Automaatissa onkin p-asento  :o
Olen myös huomannut käynnistyksessä muutaman sekunnin tärinöitä mikäli ei ole laittanut vapaalla käsijarrua päälle ja sitten vasta p-asentoon.

kt

Noudatan aina auton käyttöohjekirjaa:

Pysäköiminen
*Paina jarrupoljinta ja pysäytä auto.
*Vedä seisontajarru päälle.
*Paina salpanuppia ja pidä painettuna
*Siirrä vaihteenvalitsin   P -asentoon ja vapauta salpanuppi.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

TLU13

Kaltevalla pinnalla tulee käytettyä aina ja tasaisellakin aina kun on kuivaa.
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

jamo75

ainakin viimeisissä autoissa virtoja ei saa sammutettua ellei parkki ole valittuna
painan aina jarrua kun vaihdan parkille kyllä se auto nytkähtää siltikin

enemmän ihmettelen niitä jotka jättävät vapaalle ja jarruvaijeri katkeaa tai pääsee irti jonka jälkeen auto on keskellä ajotietä

Lainaus käyttäjältä: kramer - 02.10.18 - klo:17:56
Automaatissa onkin p-asento  :o
Olen myös huomannut käynnistyksessä muutaman sekunnin tärinöitä mikäli ei ole laittanut vapaalla käsijarrua päälle ja sitten vasta p-asentoon.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jtmattila

Aina käsijarru jos on vähänkään kaltevuutta. Turhaan sitä jakohihnaa venyttelee. Kotipihassa on jo pienet montut renkaiden kohdalla niin siihen voi parkeerata vaihde päällä kunhan antaa auton pysähtyä kunnolla.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

Nugetti

Itse laitan aina päälle, kesät talvet, kaltevaa tai ei. (Ja lisäksi vaihde päälle.)

HiTecci

Nykyinen autoni on jo 3. sähkökäkällinen, jolloin auto itse nyppäsee käkän aina päälle auton samutuksen yhteydessä => äänesti aina, vaikka itse asiassa en koskaan teekään sitä itse ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Zego

Pakko kaikkien oppia käyttämään! Entinen työkaveri oli menettää henkensä ja vauva sai aivovaurion kun pakettiautosta oli unohdettu vetää käsijarru päälle ja jäi tämän auton alle.  :'(

Emil

Kaupassa käynnin ajaksi korkeintaan ja satunnaisesti, että pysyy toimintakuntoisena.

Jäin miettimään tota "jakohihnan venyttämistä", niin meinaatteko, että nokka-akseli on se, joka viimekädessä pitäisi auton paikallaan, jos vaihteen varaan jättää parkkiin? En kiistä, mutta en vaan ole tullut ajatelleeksi noin pitkälle aiemmin.

Joku jossain hätäili vaihteiston kärsivän, jos jättää auton vaihde päällä parkkiin. En tiedä miten yleinen tommoinen ajatusmalli on, mutta en keksi mitään mikä vaihteistossa siitä kärsisi.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Emil - 03.10.18 - klo:08:51
Jäin miettimään tota "jakohihnan venyttämistä", niin meinaatteko, että nokka-akseli on se, joka viimekädessä pitäisi auton paikallaan, jos vaihteen varaan jättää parkkiin?

Tästähän se koko keskustelu taisi toisessa ketjussa lähteä, kun joidenkin mielestä jakoketju venyy auton ollessa mäessä käsijarrun varassa. Ehkä se sitten niin on, mutta ihmettelen kyllä kuinka harvaksi ajetun koneen ja jyrkän mäen se vaatii.

Vielä jos puhutaan jakoHIHNAsta jossa tuskin on öljynpaineen käyttämää kiristintä, niin miten se hihna sitten kestää venymättä moottorin käydessä tulevat rasitukset nokka-akselin pyörittämisestä, ellei se tuollaista pysäköintiä kestä?  :o
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: M_M - 03.10.18 - klo:08:55
joidenkin mielestä jakoketju venyy auton ollessa mäessä käsijarrun varassa
No johan on erikoinen kun käkän varassahan nimenomaan se auton voimalinja on "tarpeeton", vaihde voi olla vaikka vapaalla ja se auto siitä mihinkään liiku (niin kauan kun käkkä vaan hoitaa sen hommansa) ???

Mitä tulee vaihteiston "rasitukseen" vaihde päällä seisottamisessa, niin aut.vaihteisessahan se P-asento on nimenomaan sen askin lukitus pyörimättömään tilaan. Ja jossain jenkeissäkin noita aut.vaihteisia kun on yli 90% koko autokannasta, systeemiä käytetty jo vuosikymmeniä, niin... No omasta mielestäni ainakin tuo kokemusmäärä on jo sellainen että unohda koko juttu, se aski siitä mihinkään rasitu 8)

Ja sama se on moottorillakin, vaikka sen varassa seisotettaisiin. Siellä on ne puristukset, jotka pitävät sen moottorin pyörimättömässä tilassa ja joku jakopää on vain nyanssi tuossa, se mitään siellä vastusta. Ja jos esim. nuo viimeaikaiset kuuluisat jakoketjun venymät olisi tästä kiinni, niin mitenkäs se sähkökäkkä joka vetää itsensä aina autom. päälle kun auto sammutetaan. Juu, tuon voi toki disabloida, mutta keskiverto-autoilija vain hakee sen auton kaupasta, tankaa ja ajaa, se mitään auton asetuksia ala muuttelemaan ja silti nuo vitjat tuppaa venähtämään ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Emil - 03.10.18 - klo:08:51
Jäin miettimään tota "jakohihnan venyttämistä", niin meinaatteko, että nokka-akseli on se, joka viimekädessä pitäisi auton paikallaan, jos vaihteen varaan jättää parkkiin?

Jos auton massa epätasaisella pääsee pyöräyttämään moottoria, jakoketjun tai -hihnan välityksellä kampiakseli pyörittää nokka-akseleita. Tässähän ei ole mitään ongelmaa, ellei kiristin ole öljynpaineella toimiva ja ilman räikkämekanismia. Silloin ketju tai hihna voi päästä hyppäämään hampaiden yli. Mitä venyneempi ketju tai hihna on, sitä helpommin se hyppää. Käsijarrun käyttö estää sen.

Tarpeeksi venynyt ketju tai hihna varmasti hyppää hampaiden yli ajossakin. Onneksi venyminen yleensä sytyttää vikavalon jo ennen kuin katastrofi tapahtuu.

padawan

Käkkää käytetään ihan vain jumien välttämiseksi. Kaksi poikkeusta kuitenkin...

Mittari kun lähestyy 20 pakkasastetta tai alle niin viheliäinen pukkaa jämähtämään harva se kerta. Parempi jättää tietoisesti käyttämättä näinä päivänä

Yhtenä ihanana marraskuisena päivänä ajelin syvässä loskassa mökille ja siitä kunnon pakkaset päälle. Seuraavana päivänä vieteltiin tohottimen kanssa laatuaikaa sulatellessa. Saattaahan tuollaisessa tilanteessa muutkin käin kässäri jämähtää, mutta ei tällä kertaa

mfroberg

Nykyisessä autossa automaattinen ja niin saa ollakin, anna sen hoitaa hommansa ja hyvin meni ainakin eka talvi.

Jos ajelet kunnon loskassa ja ennuste lupaa yöksi reilua pakkasta niin silloin jättäisin käyttämättä. Olen ollut aikoinaan mukana kun normikässärillistä A4:sta koputeltiin, lämmitettiin jne. jotta päästäisiin töihin. Rengas irti jne. pakkasessa ja pimeässä, ei kivaa lainkaan.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

M_M

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 03.10.18 - klo:09:18
No johan on erikoinen kun käkän varassahan nimenomaan se auton voimalinja on "tarpeeton", vaihde voi olla vaikka vapaalla ja se auto siitä mihinkään liiku (niin kauan kun käkkä vaan hoitaa sen hommansa) ???

Juu, kävi ajatuskatko kirjoittaessa, kyse oli siis siitä että vaihteen varassa mäessä ILMAN käsijarrua seisova manuaalivaihteinen auto pyörittelee moottoriaan niin paljon, että ketju hyppii yli.

Tuossa on toki se nyanssi, että kiristin toimii öljynpaineella ja sen löysällä ollessa voi hyvin pienikin liike väärään suuntaan tehdä jotain, teoriassa. Mutta hihnoissa ei kai yleensä tuollaisia kiristimiä ole, joten niiden kohdalla ymmärrän huolen vielä huonommin...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: M_M - 03.10.18 - klo:10:10
Tuossa on toki se nyanssi, että kiristin toimii öljynpaineella ja sen löysällä ollessa voi hyvin pienikin liike väärään suuntaan tehdä jotain, teoriassa.

Mitenköhän tämä mekaaninen teoria nyt oikein toimii?
1) Auton ollessa alamäessä ja vaihteen 1:llä, pyrkii se pata pyörimään oikeaan suuntaan = kaikki kampuran veto vitjaan tulee sille ei-kiristimen puolelle ja näin se vitja ei pääse pomppaamaan edes teoriassa mihinkään.
2) No vastaavasti ylämäessä 1:llä se pata pyrkii pyörähtämään väärään suuntaan = kaikki kampuran veto tulee sille kiristimen puolelle, jolloin kiristin voisi ehkä antaa löysää ja tuo löysä siirtyy kampuran toiselle puolelle "työntämään" sitä vitjaa nokalle. Nyt jos löysää on tosiaan niin paljon että tuo vitja pääsee löysänä kietoutumaan kaksinkerroin, niin tällöin se ehkä kenties voisi sillä nokalla hampaan hypähtää. Mutta koska käytännössä tuo "mutka" syntyy vitjan kampuran päähän löysää, pysäköitynä tuo moottori ei juuri pyöri ja muutennkin jos pyörii niin pyörii hyvin hitaasti, niin tällöin tuo vitjan "mutka" ei koskaan edes pääse lähellekään nokkaa ja sitä lähestyessäänkin kerkiää kyllä loistavasti oikenemaan tuon hitaan vauhdin ansiosta. Jo pelkästään "mutkan" syntyminen on kovin kyseenalaista, sillä löysällä ollessaan tuo vitja ikäänkuin "viipyy" pidempään sillä kampuran rattaalla ja irtoaa siitä löysyyden ansiosta vain hieman normaalia myöhemmin ja näin tuo vitja on sillä löysälläkin puolella aina suorana.

Toki vastakkaisiakin aatoksia voidaan esittää ja kuulisinkin niitä hyvin mielelläni, mutta kyllä tässä nyt yritetään isolla innolla vain luoda tikusta asiaa, pienestä yksityiskohdasta jolla ei käytännössä kuitenkaan ole yhtään mitään merkitystä = se auto on siis yhä teknisen kestävyyden kantilta 100% turvallista jättää seisomaan vaihde päällä, siellä moottorissa tai askissa mikään rikkoonnu jyrkässäkään mäessä. Toki voi olla mahdollista että jyrkässä mäessä auto hiljalleen ajan kanssa valuu alamäkeen ja siksi tuo käsijarru on siellä vielä varmistamassa ja autokoulu-oppien mukaisesti eturenkaat vielä käännettynä kanttaria kohti s.e. auton valuessa se jää lepäämään kanttariin alamäen puoleisella etu- tai takarenkaallaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Emil

Ei ne männänrenkaat ehkä ole kovin tiiviit, kun kone pyörii hitaasti. Ilma pääsee kyllä männänrenkaiden ohi. Ei nopeasti, mutta hitaasti. Konehan ei ole mahdottoman jäykkä pyörittää, jos jakohihna puuttuu. Eli puristus ei välttämättä olekaan se mikä autoa paikallaan pitää, vaan jäykästi pyörivä nokka-akseli. Silloin se jakoketju taikka -remmi on viimekädessä se mikä autoa pitää paikallaan. En vaan ole tätä aiemmin tullut ajatelleeksi. Taidan silti jättää vaihteen varaan jatkossakin, kuten n. 30 viimeistä vuotta.  :)

Semmoinen juttu kuitenkin, että jätän alamäessä ykköselle, ja ylämäessä pakille. Tämä siksi, että jos kone vähän pyörähtää, niin oikeaan suuntaan pyörähtää.


Lisäys: jyrkässä mäessä sitten tietenkin seisontajarru päälle.

Daatta

Jeps eli Auto-Holdilla käsijarru menee automaattisesti päälle, ihan jarrupaineiden varassa ei toimita. Vrt. edellisen manuaali-Cupran Hill-hold, pitää jonkun aikaa (30s?) auton paikallaan jyrkässäkin mäessä.

Turvallisuusaspekti on hyvä pitää mielessä. Pari viikkoa sitten työkaverin Audin päälle hyökkäsi puolison paku, oli jätetty mäkeen ilman käsijarrua... Jos siellä on ihminen välissä niin rumaa jälkeä tulee. Eikös Oulussa joitakin vuosia sitten syöksynyt uudehko Passat uimarannalle, sillä seurauksella että alle jäänyt mies kuoli? On sekin tapa lähteä.  :-X
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kt

Hitecci taisi kuvailla ketjun liikkeitä oikean tapaisesti. Ei ketju varmaankaan siinä parkin aikana veny mihinkään. Jos ketju venyy mekaanisesti, niin se johtuu niiden ketjun tappien ja lamellireikien kulumisesta moottorin käydessä ajon aikana.
Jos ylämäkiparkissa on 1-vaihde päällä ja pääsee kiristin löystymään, niin ketju suorenee sillä kohtaa ja kampiakselin toiselle puolelle syntyy samanmoinen "löysä" (jota toisella puolella kiristin olisi kiristänyt).

No tämäkään ei vielä hyppäytä ilmeisesti ketjua hampaan yli. Vasta starttaus käyntiin saa kampiakselin vauhtiin ja silloin hypätään yli hampaiden, jos hypätään.  :D 
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

toozi

En kyllä usko että jakoketju venyy auton seisottamisesta vaihteen varassa. Jotta teräs venyisi pysyvästi pitäisi mennä metallin myötörajan yli ja tässä tapauksessa ei ole voimat lähelläkään. Teräksen viruminenkin voi tapahtua vasta yli n.450 C° lämpötilassa, joten siinäkään ei olla lähimaillakaan. Kyllä ketju venyy tappien ja rullien kulumisen johdosta. Hihnasta en sitten osaa sanoa vaikuttaako siihen miten, mutta epäilen ettei siinäkään kummosta muutosta tapahdu ainakaan rajallisella seisonta-ajalla. Käsijarrua kannattaa kyllä käyttää säännöllisesti, ettei jämähdä osat kiinni ja ala jättämään päälle. Jos vaijereilla on taipumusta ottaa vettä/kosteutta sisäänsä, voi olla viisasta olla käyttämättä kovien pakkasten iskiessä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy