TSI-koneiden öljynkulutus ja korjaus

Aloittaja njs, 15.07.15 - klo:08:41

« edellinen - seuraava »

Enhancer

#480
Maahantuojan mielipide ei sinua oikeastaan edes pitäisi kiinnostaa. Asiakkaalle myyjä vastaa myymästään tuotteesta, ja tässä tapauksessa ei ole mielestäni mitään epäselvää etteikö kuluttajasuoja pidä huolen sinun oikeuksistasi. Myyjä maksaa remontista leijonanosan. Myyjälle toki pitää antaa mahdollisuus korjauksen järjestämiseen, eli hän järjestää korjauksen ja maksat varmaankin noin 30% osuuden sitten itse.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 01.03.18 - klo:16:59
Nyt on moottori tsekattu paikallisella merkki huoltoliikkeellä. Tuomio, 4 ja 5 pytty vuotaa ja turbon akseli väljä.
Maahantuoja ei tule mitenkään kuluihin osallistumaan. Antoi siitä jo minulle vastauksen.
Korjaus arvio tuossa liikkeessä 8500â,¬.  Toiselta korjaamolta saatu myös arvio 4500â,¬.
Autoliike olisi tullut vastaan 1500â,¬ mutta ei minulla ole tuota loppusummaa varaa maksaa.
En mitenkään ymmärrä miten te toiset saatte kaiken läpi ja maahantuoja maksaa virhevastuun piikkiin???
Autollakin vasta ajettu 59tkm.
Ei auta kuin itkeä ja nuolla omat haavat.  :'(

Unohdin vielä. Miten tuo ohivuoto mitataan? Ja miten tuo todetaan että turbon akseli on väljä?
Auto oli hieman likainen kun se sinne vietiin ja nyt katselin sitä ettei lika ollut mistään kohtaa puhdistunut. Minä katsoin vain öljytikusta määrää ja heti tuli jälki puskuriin kun jalka osui siihen. Tästä tuli vain mieleen oliko edes konepeltiä avattu siellä korjaamolla.

Eli kerrataanpa vielä. Autolla on ajettu 59tkm? Onko auto huollettu 30tkm välein ja onko huollettu merkkiliikkeessä? Entä onko missään vaiheessa huollot menneet yli 10% yli huoltovälin?

En mä ainakaan vielä tuota purematta nielisi.

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.03.18 - klo:18:40
Maahantuojan mielipide ei sinua oikeastaan edes pitäisi kiinnostaa. Asiakkaalle myyjä vastaa myymästään tuotteesta, ja tässä tapauksessa ei ole mielestäni mitään epäselvää etteikö kuluttajasuoja pidä huolen sinun oikeuksistasi. Myyjä maksaa remontista leijonanosan. Myyjälle toki pitää antaa mahdollisuus korjauksen järjestämiseen, eli hän järjestää korjauksen ja maksat varmaankin noin 30% osuuden sitten itse.

Juurikin näin! Jos auto on huolto-ohjelman mukaan huollettu ajallaan ei asiakkaan tuosta tarvitse kovin paljoa maksaa noin pienillä kilometreillä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

VW_Johan

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 01.03.18 - klo:16:59
Nyt on moottori tsekattu paikallisella merkki huoltoliikkeellä. Tuomio, 4 ja 5 pytty vuotaa ja turbon akseli väljä.

Siis vitospytty vuotaa? Minkälaisesta TSI koneesta on kyse?

Hese57

Se huolto siinä hieman kangertaa. Auto ollut edellisellä omistajalla Hämeenkyrössä jossa ei tietenkään ole Skoda huolto liikettä. Jollain pajalla tehty, ja ihan asiallisesti. 
Pitää kuluttajaneuvojalle soittaa ja kysästä. Viimeksi kun sen tein ei ne osannu sieltä neuvoa antaa.

Tekstissä oli näppäily virhe jonka varmaan jokainen moottoreita tunteva huomasi.  ;D
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 02.03.18 - klo:16:51
Se huolto siinä hieman kangertaa. Auto ollut edellisellä omistajalla Hämeenkyrössä jossa ei tietenkään ole Skoda huolto liikettä. Jollain pajalla tehty, ja ihan asiallisesti. 
Pitää kuluttajaneuvojalle soittaa ja kysästä. Viimeksi kun sen tein ei ne osannu sieltä neuvoa antaa.

Tekstissä oli näppäily virhe jonka varmaan jokainen moottoreita tunteva huomasi.  ;D

Jos vain vastaisit yksinkertaisiin kysymyksiin, niin voisit saada myös sellaisia vastauksia mitkä voisi auttaa sinun ongelmassasi. Koska alkaa tuntua siltä, että autoa ei ole huollettu asian mukaisesti liikkeessä, vaan omatoimisesti jolloin asiakas on maksumies myös itse.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hese57

Onko luki häiriö vai etkö ymmärtänyt?  Huollettu jollain korjaamolla joka on laittanut leimansa huoltovihkoon. Merkattu huollot tehdyksi ajallaan, eikä menneet yli. Mutta se ei ole valtuutettu Skoda huolto. Vai eikö sen tarvitsekaan olla? En tiedä kuinka tarkkoja tuosta ollaan. Kyllä, auto otettu käyttöön 07/-12 ja todellakin ajettu vain 59tkm. Tuliko karppa nyt niin että ymmärsit?
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 02.03.18 - klo:20:54
Onko luki häiriö vai etkö ymmärtänyt?  Huollettu jollain korjaamolla joka on laittanut leimansa huoltovihkoon. Merkattu huollot tehdyksi ajallaan, eikä menneet yli. Mutta se ei ole valtuutettu Skoda huolto. Vai eikö sen tarvitsekaan olla? En tiedä kuinka tarkkoja tuosta ollaan. Kyllä, auto otettu käyttöön 07/-12 ja todellakin ajettu vain 59tkm. Tuliko karppa nyt niin että ymmärsit?

Olipa vaikeaa saada selvä vastaus. Onko mainittu mitä MOOTTORIöljyä käytetty ja onko huoltoväli ollut 15 vai 30tkm?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iivari

Ei tarvii avautua nyt rauhoituttuani, mutta tässäpä loppuraporttina. Luvattu aikataulu piti remontissa ja maksettava summakin tietty.
Kuitin kokonaisloppusumma oli ~9000â,¬. Sylinterin seinämissä oli ollut naarmuja ja nokka-akselissa syviä naarmuja. Ei taida siis olla pitkän päälle vaihtoehto, että ajetaan ja lisätään öljyä. Jotenkin tasaisemmin käy myös tuo uusi kone, kun liikennevaloissa piti ihan kierroslukumittarista katsoa sammuiko se kokonaan. Ei se ennenkään siinä mielessä epänormaali ollut, mutta kai jotain hytkymistä/ ääntä oli ennen remonttia, koska tuntuu nyt erilaiselta. 

Saksan tuttu vastasi, että runkonumerolla haettu der original VW motor ~6000â,¬, eli sama kuin täällä kuitissa.
Ihmetteli vain, että miksi vanhaan autoon tuollainen. Kunnostettu puolimoottori (teilemotor) ~3000â,¬ (incl. MwSt), jossa vielä mukana 1000â,¬ altteilwert (saa pois palauttamalla vanhan osan, jollei "räjähtänyt"). Säästää kai paljon töitä, ettei tarvii mäntiä kaivaa ulos koneesta. Kunnostettu komplettmotor olis vajaa 5000â,¬, jossa samoin 1000â,¬ altteilwert.   

Ymmärrän kyllä, että merkkiliikkeen bisnes on uusien autojen myynti ja niiden huoltaminen. Niitä taas ostavat yleensä eri ihmiset kuin käytettyjä ja niin minunkin tapauksessa. Nyt lovi tuli minun kukkaroon, vaikka olikin vaimon auto. Täytyy joku kuukausi paikkailla kukkaroa ja sitten vasta itse pääsen autokaupoille. Taidanpa silloin katsella ensisijaisesti niitä (käytettyjä) Volvoja.

eepeli2

Onko nää takuu-/kampanjakorjatut tsi-koneet (esim. 1.8tsi: männät) tulleet kuntoon korjauksen jälkeen? Vai onko samat vaivat olleet vielä riesana? Nimimerkillä "ostamista harkitseva"

njs

Lainaus käyttäjältä: eepeli2 - 25.03.18 - klo:23:27
Onko nää takuu-/kampanjakorjatut tsi-koneet (esim. 1.8tsi: männät) tulleet kuntoon korjauksen jälkeen? Vai onko samat vaivat olleet vielä riesana? Nimimerkillä "ostamista harkitseva"

Omani ainakin tuli, muutaman huoltovälin ajoin korjauksen jälkeen eikä öljyä tarvinnut välissä yhtään lisätä. Itse ainakin uskaltaisin tuollaisen korjatun ostaa, mutta korjaamattomaan en koskisi vaikka joku kuinka väittäisi ettei vie öljyä.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: eepeli2 - 25.03.18 - klo:23:27
Onko nää takuu-/kampanjakorjatut tsi-koneet (esim. 1.8tsi: männät) tulleet kuntoon korjauksen jälkeen? Vai onko samat vaivat olleet vielä riesana? Nimimerkillä "ostamista harkitseva"

Se myös riippuu miten ja mitä on korjattu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

eepeli2

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.18 - klo:14:34
Se myös riippuu miten ja mitä on korjattu.
1.8tsi: uudet männät, kiertokanget ja jakoketju+kiristin

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: eepeli2 - 26.03.18 - klo:14:59
1.8tsi: uudet männät, kiertokanget ja jakoketju+kiristin

Oliko tekijä merkkiliike ja huoltokirja on täydellinen eikä huoltoja ole ylitetty yli 10%?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

eepeli2

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 26.03.18 - klo:15:02
Oliko tekijä merkkiliike ja huoltokirja on täydellinen eikä huoltoja ole ylitetty yli 10%?
Joo, merkkiliikkeessä kaikki. Öljynkulutusmittauksen jälkeen tehty nää kaikki takuuna.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: eepeli2 - 26.03.18 - klo:16:12
Joo, merkkiliikkeessä kaikki. Öljynkulutusmittauksen jälkeen tehty nää kaikki takuuna.

Ostohousut jalkaan ja ostat pois. Loppu on herran haltuun. Toki itse huudattaisin hintaa, kun autolla 8n tietty maine.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hese57

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.03.18 - klo:21:23
Olipa vaikeaa saada selvä vastaus. Onko mainittu mitä MOOTTORIöljyä käytetty ja onko huoltoväli ollut 15 vai 30tkm?
Tämä asia jäi hieman taka-alalle tuli lomailtua ulkomailla. Jospa nyt vastaisin noihin kysymyksiin.
Ei mainintaa öljymerkistä. Huollettu kolme kertaa huoltoväli sekalainen ensimmäinen alle 15tkm ja seuraavat noin 15tkm. Silloin kun ostin ajettu 46tkm ja juuri huollettu 43tkm.
Kaksi kertaa jossain Hämeenkyrön huoltoasemalla ja kerran Lielahden öljykeskuksessa.
 
Viime viikonloppuna ajoin noin 1000km ei tarvinnut lisätä öljyä matkan aikana.
Hienosti kulki ei oireita mistään.

Maanantaina sitten poikkesin paikalliseen Vehoon. Sieltä löytyi pari vuotta tuoreempi yksilö ajettu 34tkm.
Tiistaina se sitten vaihtui tilalle. Ei vaikuttanut mielestäni paljonkaan hyvityshintaan vaikka kuluttikin öljyä.
Kerroin sen myyjälle ettei tule jälkipuheita, teki vain mielellään kaupan.

Tiedoksi niille jotka havittelevat Octaviaa.
Katselkaa uutta korimallia. Paljon parempi ajettava kuin tuo vanhempi malli. (Minun mielipide)
Tehojakin ihan mukavasti rauhalliseen ajoon.
Eikä häviä ajotuntumalla Bemareihin, ainakaan niihin malleihin joita olen ajanut. Japanilaisista puhumattakaan.
Näitä kaikkia joutuu ajelemaan joka viikko työnpuolesta.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

iisak

Ostettiin Veholta 6/2016 eli kohta 2 v sitten Skoda Superb vm. 2011 TSI 1.8 koneella 90t ajettuna. Eka vuosi meni ok, mutta sen jälkeen on öljyä alkanut syödä kiihtyvällä tahdilla, tarkkaa laskelmaa ei ole, mutta lähestynee 8 litraa per 10 tkm. Nyt ajettu 105t. Huoltokirja ok. Jos mennään viralliseen öljynkulutustestiin ja rajat ylittyy ja joku tyypillinen (?) suuruusluokkaa 5000 â,¬ remontti edessä, niin minkähänlaista omalle osalle jäävää kustannusta voisi pitää kohtuullisena? Toki kuluttajaneuvonta antaa siihen sitten tarvittaessa virallisen vastauksen, mutta olisi hyvä olla edes vähän kartalla jo ennen kuin lähtee Vehon setien juttusille.

kramer

Lainaus käyttäjältä: iisak - 03.05.18 - klo:13:57
Ostettiin Veholta 6/2016 eli kohta 2 v sitten Skoda Superb vm. 2011 TSI 1.8 koneella 90t ajettuna. Eka vuosi meni ok, mutta sen jälkeen on öljyä alkanut syödä kiihtyvällä tahdilla, tarkkaa laskelmaa ei ole, mutta lähestynee 8 litraa per 10 tkm. Nyt ajettu 105t. Huoltokirja ok. Jos mennään viralliseen öljynkulutustestiin ja rajat ylittyy ja joku tyypillinen (?) suuruusluokkaa 5000 â,¬ remontti edessä, niin minkähänlaista omalle osalle jäävää kustannusta voisi pitää kohtuullisena? Toki kuluttajaneuvonta antaa siihen sitten tarvittaessa virallisen vastauksen, mutta olisi hyvä olla edes vähän kartalla jo ennen kuin lähtee Vehon setien juttusille.

Audi meni pari vuotta sitten isommilla kilsoilla täysin maahantuojan piikkiin. Skodalla on eri maahantuoja niin siitä hankalampi sanoa, mutta sama konehan kyllä kyseessä.

KumiKeijo

Lainaus käyttäjältä: iisak - 03.05.18 - klo:13:57
Jos mennään viralliseen öljynkulutustestiin ja rajat ylittyy ja joku tyypillinen (?) suuruusluokkaa 5000 â,¬ remontti edessä, niin minkähänlaista omalle osalle jäävää kustannusta voisi pitää kohtuullisena? Toki kuluttajaneuvonta antaa siihen sitten tarvittaessa virallisen vastauksen, mutta olisi hyvä olla edes vähän kartalla jo ennen kuin lähtee Vehon setien juttusille.

Perus VAG-autokauppa: kuluttajaneuvojaa tarvitaan selvittämään laadusta johtuvia riitoja.

Persojet

Onko kukaan pyöräyttänyt näitä kuluttajariitalautakunnan kautta, onko ennakkoratkaisuja?

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: iisak - 03.05.18 - klo:13:57
Ostettiin Veholta 6/2016 eli kohta 2 v sitten Skoda Superb vm. 2011 TSI 1.8 koneella 90t ajettuna. Eka vuosi meni ok, mutta sen jälkeen on öljyä alkanut syödä kiihtyvällä tahdilla, tarkkaa laskelmaa ei ole, mutta lähestynee 8 litraa per 10 tkm. Nyt ajettu 105t. Huoltokirja ok. Jos mennään viralliseen öljynkulutustestiin ja rajat ylittyy ja joku tyypillinen (?) suuruusluokkaa 5000 â,¬ remontti edessä, niin minkähänlaista omalle osalle jäävää kustannusta voisi pitää kohtuullisena? Toki kuluttajaneuvonta antaa siihen sitten tarvittaessa virallisen vastauksen, mutta olisi hyvä olla edes vähän kartalla jo ennen kuin lähtee Vehon setien juttusille.

Tutulla octavia 2010 130tkm 1.8 tsi. Meni takuuseen koko homma nyt syksyllä, autoliike (josta ostettu 5v sitten) ja maahantuoja sopi asian, luulen että meni maahantuojan piikkiin koko homma. Huoltokirja pitää olla kunnossa.
Ei merkkikorjaamot korjaa näitä 3500 euron hintaan. Audifinns.fi lisää tietoa tästä. EBay.de löytyy uutta mäntäsarjaa muistaakseni 300 , 400 euron hintaan.

Audi A4 1.8 TFSI

Persojet

Mitä ihmisillä on maksanut tuo öljynkulutus mittaus vai onko mennyt sekin tuonne merkkihuollon piikkiin?

superbko

Huomaako muuten jo tuon tasoisen öljynkulutuksen pakoputken päästä tulevina sinisinä pölläytyksinä (esim. kiihdytettäessä -> näkyykö jo peilistä moinen)?

Raumaster

En osaa sanoa kun ei tullut ajeltua ikinä oman autoni perässä muutakun silloin kun emäntä ajoi ja se ei poljeta autoa kauheasti. Mutta luulisi tuon jo haiskahtavan ainakin öljylle kun kenkii.
Itsellä tuntui takalasi olevan jotenkin öljyisen tuntuinen kun käytti pyyhintä...Nyt rempan jälkeen ei ole. En tiedä voiko tuosta savuttamisesta farkun takalasi tulla rasvaiseksi vai kuvittelenko vaan. Savuahan se on eikö  :o

iisak

Lainaus käyttäjältä: iisak - 03.05.18 - klo:13:57
Ostettiin Veholta 6/2016 eli kohta 2 v sitten Skoda Superb vm. 2011 TSI 1.8 koneella 90t ajettuna. Eka vuosi meni ok, mutta sen jälkeen on öljyä alkanut syödä kiihtyvällä tahdilla, tarkkaa laskelmaa ei ole, mutta lähestynee 8 litraa per 10 tkm. Nyt ajettu 105t. Huoltokirja ok. Jos mennään viralliseen öljynkulutustestiin ja rajat ylittyy ja joku tyypillinen (?) suuruusluokkaa 5000 â,¬ remontti edessä, niin minkähänlaista omalle osalle jäävää kustannusta voisi pitää kohtuullisena? Toki kuluttajaneuvonta antaa siihen sitten tarvittaessa virallisen vastauksen, mutta olisi hyvä olla edes vähän kartalla jo ennen kuin lähtee Vehon setien juttusille.

Öljynkulukseksi mitattiin tuossa muutama viikko sitten peräti 2,1 litraa / 1000 km eli remonttiin vaan. Ennakkoarviona oli: "moottoriin pitäisi vaihtaa männät sekä kiertokanget. Tämän kustannukset ovat 4900â,¬ osineen sekä töineen, josta maahantuonti osallistuu 60% osuudella."

No nyt on kone avattuna Vehon pajalla ja soittivat että yhdessä sylinterissä vaurio ja uuden moottorin (7900 â,¬) vaihto käytännössä ainoa vaihtoehto. Maahantuoja korvaa tässäkin vaihtoehdossa 60 % ja omalle osalle jäisi nyt sitten 3284 â,¬ (öljyjä ei korvaa ja siksi tuo on vähän enemmän kuin 40 %). 2 viikkoa on arvio kestosta. Tinkasin että voisiko maahantuoja korvata 70 % ja Vehon ukko aikoi kysyä mutta ei antanut kovin paljon toiveita.

Ei kai tässä muu auta kuin hyväksyä ja maksella...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: iisak - 09.07.18 - klo:15:50
Öljynkulukseksi mitattiin tuossa muutama viikko sitten peräti 2,1 litraa / 1000 km eli remonttiin vaan. Ennakkoarviona oli: "moottoriin pitäisi vaihtaa männät sekä kiertokanget. Tämän kustannukset ovat 4900â,¬ osineen sekä töineen, josta maahantuonti osallistuu 60% osuudella."

No nyt on kone avattuna Vehon pajalla ja soittivat että yhdessä sylinterissä vaurio ja uuden moottorin (7900 â,¬) vaihto käytännössä ainoa vaihtoehto. Maahantuoja korvaa tässäkin vaihtoehdossa 60 % ja omalle osalle jäisi nyt sitten 3284 â,¬ (öljyjä ei korvaa ja siksi tuo on vähän enemmän kuin 40 %). 2 viikkoa on arvio kestosta. Tinkasin että voisiko maahantuoja korvata 70 % ja Vehon ukko aikoi kysyä mutta ei antanut kovin paljon toiveita.

Ei kai tässä muu auta kuin hyväksyä ja maksella...

Tyyppivika joka aiheuttanut tuon vaurion. Jos moottorilla on ajettu 105tkm ja täydellinen huoltokirja, niin kyllä hyvityksen pitäisi olla 70-80% väliin.

En kyllä nielemättä tuollaista summaa maksaisi, vaikka osan joutuu joka tapauksessa maksamaan.

Onhan uudessa moottorissa myös uudet jakopään hilppeet sekä minkälainen takuu uudelle moottorille tulee?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iero

Lainaus käyttäjältä: iisak - 09.07.18 - klo:15:50
Öljynkulukseksi mitattiin tuossa muutama viikko sitten peräti 2,1 litraa / 1000 km eli remonttiin vaan. Ennakkoarviona oli: "moottoriin pitäisi vaihtaa männät sekä kiertokanget. Tämän kustannukset ovat 4900â,¬ osineen sekä töineen, josta maahantuonti osallistuu 60% osuudella."

No nyt on kone avattuna Vehon pajalla ja soittivat että yhdessä sylinterissä vaurio ja uuden moottorin (7900 â,¬) vaihto käytännössä ainoa vaihtoehto. Maahantuoja korvaa tässäkin vaihtoehdossa 60 % ja omalle osalle jäisi nyt sitten 3284 â,¬ (öljyjä ei korvaa ja siksi tuo on vähän enemmän kuin 40 %). 2 viikkoa on arvio kestosta. Tinkasin että voisiko maahantuoja korvata 70 % ja Vehon ukko aikoi kysyä mutta ei antanut kovin paljon toiveita.

Ei kai tässä muu auta kuin hyväksyä ja maksella...


Huh, huh. Juuri ja juuri sisäänajettu moottori ja levällään. Kuinka pitkät ovat olleet öljynvaihtovälit ko. autolla? Onko ollut LL30 tkm vai tavallinen 15 tkm? Kyllä korvaus pitäisi olla vähintään 80 %, ja kun vielä todennäköisesti 210 tkm kohdalla pitää vaihtaa taas uusi moottori, jos laitetaan samanlainen viritys.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

iisak

Lainaus käyttäjältä: Iero - 09.07.18 - klo:20:21

Huh, huh. Juuri ja juuri sisäänajettu moottori ja levällään. Kuinka pitkät ovat olleet öljynvaihtovälit ko. autolla? Onko ollut LL30 tkm vai tavallinen 15 tkm?

Kaksi ensimmäistä öljynvaihtoväliä ovat olleet 25t, sitten 18t ja 10t. Tämä lyhentyminen johtuu siitä, että meidän omistuksessa kilometrejä tulee noin 10t vuodessa, ja on ollut tapana käyttää huollossa kerran vuodessa ennen katsastusta.

Lainaus käyttäjältä: Iero - 09.07.18 - klo:20:21

Kyllä korvaus pitäisi olla vähintään 80 %, ja kun vielä todennäköisesti 210 tkm kohdalla pitää vaihtaa taas uusi moottori, jos laitetaan samanlainen viritys.

Oletan että eivät asentaisi mihinkään enää moottorista sellaista versiota jossa tuo tyyppivika olisi, vai olenko liian sinisimäinen? Luulisi ettei valmistaja haluaisi enää tieten tahton pilata mainettaan päästämällä markkinoille enempää viallisia moottoreita?

Jos kysyisin vain yleisesti että "eihän siinä vaihtomoottorissa vaan ole samaa vikaa odotettavissa" niin tuskin siihen saa muuta vastausta kuin että eihän toki ole... Pitäisikö osata kysyä jotenkin fiksummin? Onko joku ajankohta, sarjanumero (mikä lienee oikea termi?) tai jokin muu kovempi fakta josta voi tunnistaa kelvollisen moottoriversion?

Tinkiminen muuten kannatti, hyvitys parani 60 % --> 70 %.

iisak

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.07.18 - klo:16:00
Tyyppivika joka aiheuttanut tuon vaurion. Jos moottorilla on ajettu 105tkm ja täydellinen huoltokirja, niin kyllä hyvityksen pitäisi olla 70-80% väliin.

En kyllä nielemättä tuollaista summaa maksaisi, vaikka osan joutuu joka tapauksessa maksamaan.

Onhan uudessa moottorissa myös uudet jakopään hilppeet sekä minkälainen takuu uudelle moottorille tulee?

Kiitos vinkeistä! Täytyy kysyä vielä takuusta. Tuo jakopää-kysymys liittynee näihin kommentteihin joita löytyy aiempaa ketjusta?

Lainaus käyttäjältä: diablo - 18.12.16 - klo:12:52
Samalla kun vaihdatuttaa takuuseen männät, kannattaa vaihdattaa nokkaketju ja ketjun kiristin. Kuten alla näkee sen on tehdas uusinut neljä kertaa, nykyinen versio on vuodelta 2014 vuoden 2010 moottoriin. 1.8 moottorissa ketjunkiristinongelma ei ole niin yleinen kuin 1.2 ja 1.4 versioissa, mutta sitä esiintyy.

http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/SUP/year/2010/drive_standart/632/hg_ug/109/subcategory/109063/part_id/2581435/lang/e

Eli jos minulla on 1.8 TSI vm. 2011, niin voisin perustella nokkaketjun ja kiristimen vaihtoa sillä että kaikki ennen 2014 tehdyt ovat olleet vielä jotenkin huonoja? Ymmärsinkö oikein?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: iisak - 10.07.18 - klo:13:49
Kiitos vinkeistä! Täytyy kysyä vielä takuusta. Tuo jakopää-kysymys liittynee näihin kommentteihin joita löytyy aiempaa ketjusta?

Eli jos minulla on 1.8 TSI vm. 2011, niin voisin perustella nokkaketjun ja kiristimen vaihtoa sillä että kaikki ennen 2014 tehdyt ovat olleet vielä jotenkin huonoja? Ymmärsinkö oikein?

Virhevastuu. Ei takuu.

"Takuu on valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän antama lisä etu. Ei siis mikään pakko. Virhevastuu on taas lakiin kirjoitettu asia mikä on järkeään parempi, kuin takuu eikä sitä pystytä eväämään eikä se ole vapaaehtoinen."

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg605068#msg605068
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy