Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

J.Salla

Mielipiteitä ja toinen toistaan parempia tietäjiä on varmasti tasan niin monta, kuin tällä foorumilla on jäseniäkin. Olen itse vuodesta 1998 asti ajanut vain kitkoilla, etelässä ja pohjoisessa, sivutiellä ja päätiellä yms. Hyvin olen pärjännyt, en ole jäänyt koskaan jalkoihin. Mukavaa hiljaista ajoa nastoihin verrattuna joten kitkoilla mennään niin kauan kuin kortti on. 😀
Sharan 2.0 tdi -vm11

jt

Lainaus käyttäjältä: TTO - 24.02.20 - klo:20:39
Välitön parannus olisi myös säännösten muutos ja nastojen määrän vähentäminen/rengas. Tyyliin 30-50 % nastoista pois. Nastojen hyödyt ongelmakeleille olisi edelleen jäljellä, mutta teiden kuluminen vähenisi.
Nykyinen kulutustesti, jossa rengasta pyöritetään kivipaasia vasten, ei ilmiselvästikään toimi halutulla tavalla. Ainakin oikealla tiellä tehdyissä testeissä (Nordic E.) suuren nastamäärän renkaat ovat myös niitä joissa tien kulutus on ollut "perinteisiä" nastarenkaita selvästi suurempaa. Ehkä pitäisi yrittää tätä testiä muuttaa realistisemmaksi tai sitten vaan takaisin raaka nastojen määrän rajoitus.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

TM:n suuri talvitesti: "Käytämme talvivertailussa aina kitkarenkaita, jotta nastaulkonemien vaihtelu ei vaikuta testituloksiin. Kaikissa autoissa oli Nokian Hakkapeliitta R3 -renkaat tavallisena tai SUV-versiona."
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.02.20 - klo:23:05
Jos haluaa tulkita asian totuudenmukaisesti niin kaikki testit osoittavan Conti 3 Icen olevan turvallisin valinta talvisissa kovissa olosuhteissa. Itse olen myös samaa mieltä. Piut paut teidenkulumisesta olen maksanut siitä paljon valtiolle.
Toisaaltaan on myös turhaa irvistellä kenenkään rengasvalinnoista koska ei tiedä olosuhteita joissa kukainenkin ajaa.
Eikö asia ole näin ?

Sosialistisessa Suomessa tienkäyttäjiltä kerätyt verotulot eivät palaudu tieinfran hoitoon, eli teidenkulumisen pitäisi kiinnostaa wiisaita tienkäyttäjiä.

Viitaten aiempiin kommentteihin nykyinen nastarenkaiden markkinaosuus on täysin liioiteltu tienpintojen karhennustarpeen kannalta, jotta kitkarenkaille muodostuisi hyvä pitävä alusta. Jos suhdeluku on nyt 80/20 nastarenkaiden hyväksi, niin 40/60 suhde tarjoaisi täysin riittävän karhennuksen, ja samalla ei-raskaan liikenteen teiden kulutus putoaisi puoleen.

Nastarenkailla on paikkansa, mutta verotuksella ostokäyttäytymistä tulisi ohjata nastattomien talvirenkaiden suuntaan. Euro on paras konsultti.

a4b8

Kehuja saa testivoittaja Michelin X-Ice North 4 (TM ja Moottori)
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

TSI_J

Aika vähän kukaan täällä puhuu siitä että voisi ihan hyvin olla kaksi eri talvisarjaa varastossa, tätä itse mietin.

Nastoilla olen ajanut pk-seudulla koko ikäni koska auto on työväline myös, on päästävä säässä kuin säässä tarvittaessa satoja kilometrejä suuntaansa turvallisesti.
Omasta mielestä vieläpä modernit nastat ovat todella hyvät ajaa verrattuna viime vuosituhannen vastaaviin millä tuli ajettua ysärillä, ominaisuudet kuivalla ja märällä todella hyvät. En näe suurta eroa kitkoihin muussa kuin siinä äänessä, millä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Nykyautot vieläpä paljon äänieristetympiä kuin viime vuosituhannella niin äänipuolikin ihan ok.

Olen tosiaan ajatellut ostaa ainakin alkuun käytetyn rengassarjan kitkoilla varastoon ja heitän sen alle alkutalvesta, jos näen tarvetta niin siirryn nastoihin talven edetessä.
Sijoituksena ei järin suuri, kelposarjoja saa jo 300-400 eurolla. Toki otan tässä tietoisen riskin että ne kitkat on alla kun on ekat kunnon talvisäät päällä mutta tämä on oma ratkaisu tuleviin leutoihin talviin.




Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.02.20 - klo:08:56
Kirjoitat "wiisaista tienkäyttäjistä".
Onko siinä yksi ?
Aika naurettava kommentti.
Mistä sinä tiedät missä olosuhteissa kukainenkin tienkäyttäjä kulkee ?
Oli niin "viisas" kannanotto, että pitäisi alkaa lamppu syttymään tyhmemmässäkin nupissa.
Niitä viisaampia tienkäyttäjiä on monesti iso letka vetänyt toistensa perään HETI kun talvinen sää jälleen YLL,,TTI. ;)

Jos antaa piutpaut teiden kulumiselle, on täysin sekaisin.

Tuo yhden contivaihtoehdon tuputtaminen ainoana oikeana ei ole wiisautta. Palstan uusi besserwisser?

Foxit

#5347
Lainaus käyttäjältä: TSI_J - 25.02.20 - klo:09:34
Aika vähän kukaan täällä puhuu siitä että voisi ihan hyvin olla kaksi eri talvisarjaa varastossa, tätä itse mietin.
Varmaankin osa pitää tätä varteenotettavana vaihtoehtona, kun pitää varautua kaikkeen. Käytäntö on vain osoittanut että on varsin turhaa pitää ylimääräisiä nastarenkaita jemmassa kun pohjoismaiset kitkatkin toimivat oikeassa talvessa hyvinkin pätevästi, mutta ilman nastojen haittapuolia. Tavallaan ymmärtäisin tuon ajattelutavan mikäli nastattomat olisivat jään pito-ominaisuuksissa lähempänä kesärenkaita, mutta kun näin ei käytännössä ole ja tällaisen lumettoman että jäättömän Etelä-Suomen talven jälkeen ovat näissä ominaisuuksissa yhtä hyvät ellei paremmat kuin asvaltilla tylsytetyt nastat.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.02.20 - klo:21:50
Minkähänlaista keilarataa tiet olisivat lumisilla ja jäisillä teillä jos kaikki ajaisivat kitkoilla.

Lienee turha edes miettiä, koska sellaista tilannetta ei ole tulossa. Sellaista ei myöskään kukaan ole kaipaillut tai ehdottanut, ainakaan tässä keskusteluketjussa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SNG

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.02.20 - klo:11:44
Lienee turha edes miettiä, koska sellaista tilannetta ei ole tulossa. Sellaista ei myöskään kukaan ole kaipaillut tai ehdottanut, ainakaan tässä keskusteluketjussa.

Ei ole tulossa todellakaan. Silti pyörittää samaa levyä äänettömän A3:nsa soittimessä  ;D

Jonglööraaja: Ajetaan millä ajetaan, mutta ei tuputeta. Kannattais kokeilla uusia kitkoja, niin tulisi perspektiiviä. Anteeksi jos oletkin kitkaillut viime aikoina. Korjaa, jos olen väärässä. En lähde lukemaan päivityksiä läpi.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.02.20 - klo:11:43
Ajan turvallisimmilla renkailla mitä on saatavissa, tietysti ottaen huomioon olosuhteet missä yleisemmin käytän autoa.

Eli kunnon lumikeliin valitset kitkarenkaat (contit tietysti) koska nastat on silloin huonommat?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.02.20 - klo:12:08
Ei tarvitse lähteä kokeilemaan uskon testeihin, että nykyiset nastarenkaat ovat parhaat talvisissa ääriolosuhteissa. Olosuhteet yllättävat eri tavalla maamme eri osissa. Uskon lukuisiin testeihin ja omaan kokemukseen.
En tuputa kenellekkään mitään olen vain toistuvasti ottanut huomioon olosuhteiden eron pitkässä maassamme.
Minun mielestäni Kitka-Tuomot tuputtaa omia kokemuksiaan tajuamatta maassamme olevat keliolosuhteiden erot.
Kyllä kitkat varmaan sopii jos ajaa Etelä-Suomen suolakurassa.
Uskon tehtyihin testeihin ja omiin kokemuksiin. ;)

OK. Tämä selvensi. Kertoi oikeastaan oleellisen.

Itsellä runsaasti kokemusta kummistakin. Ei ole kolissut.

Premium renkailla tullut ajettua AINA.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.02.20 - klo:12:14
Niin mitähän sieltä lumen alta löytyy ???
Contit ovat parhaat renkaat olipa kyse mistä renkaasta tahansa. Conti on PREMIUMrengas.
Varma valinta. Vähän kalliimpi, mutta paljon parempi.
Nää Ling Long ukot ovat lähinnä vitsi jos autonrenkaista puhutaan.
No voihan ne laittaa johonkin 500 autoon yhdeksi kesäksi jos muistaa ajaa max. 100 km/h
Kuinkahan pitkälle lumeen ne nastat kaivautuu? Käsittääkseni ulkonema on melko mitätön noissa katulaillisissa renkissa.

Contin renkaat ei oo sen kummempia premiumeita, kuin muutkaan merkkirenkaat. Meillä on nyt kolmen vuoden aikana ollut kolmea eri contia. CVC2, CPC6 ja CEC. Tuo conti eco contact on ollut hyvä rengas, mutta nuo muut ei erityisesti. Contipremiumcontact oli kulutusta kestävä, hyvin rullaava ja hyvän pidon omaava kesärengas. Sen huonoja puolia oli äänekkyys, suuntavakaus ja lievät tasapainotusongelmat. Vastaavasti contivikingcontact on ollut hyvä rengas talveen, mutta nastoilla ei kärsi paljaalla pinnalla ajaa, sillä nastan ympärys murtuu ja ulkonemaa tulee, eikä myöskään hiljaiset ole.

Renkaissa pätee aina painotukset eri ominaisuuksille. Toisilla se voi olla jääpito, toisilla paljaammat kelit ym. Monesti jokin hyvä ominaisuus pyllistää toiseen suuntaan. Esim. goodyearin kitka on kuivalla erinomainen ajettava, mutta huonommalla talvikelillä pito on huonompi. Contin ja nokian ominaisuudet on olleet päinvastaisia. Molemmissa käyttöolosuhteissa saattaa tulla kuitenkin ääritilanteita, joten aina ei ole se paras mahdollinen rengas alla, vaan ehkä vain paras kompromissi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TSI_J

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 25.02.20 - klo:10:09
Tavallaan ymmärtäisin tuon ajattelutavan mikäli nastattomat olisivat jään pito-ominaisuuksissa lähempänä kesärenkaita, mutta kun näin ei käytännössä ole ja tällaisen lumettoman että jäättömän Etelä-Suomen talven jälkeen ovat näissä ominaisuuksissa yhtä hyvät ellei paremmat kuin asvaltilla tylsytetyt nastat.
Kiitti hyvästä kommentista. Itsellä kitkoilla vain satunnaisia kuukausia ajettuina ei koko talvia tai koko renkaankäyttöikää. Onko kaikki pohjoismaiset kitkat yhtä hyviä jäällä ja pienessä lumessa kuin keskiverto nastat isolta merkiltä Conti,Michelin, Pirelli, Hankook? Vai pitääkö ostaa ne pahaat kitkat mitkä maksaakin sitten 200-300, enemmän kuin nastat ainakin oman auton rengaskoossa.

Ja tietty vielä kiinnostaa miten se noin 500-600 euron nastasarja vs kitkasarja toimii pari kautta/30tkm ajettuna? Onko silloin eroa eri tavalla kuin uutena?

Ajelen tyylikkäällä herrasmiessportilla mk7 GTI. 👌
Tarvittaessa "ajamisen iloa" xdrivella ympäri vuoden ja ympäri Suomen.

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.02.20 - klo:12:14
Contit ovat parhaat renkaat olipa kyse mistä renkaasta tahansa. Conti on PREMIUMrengas.
Varma valinta. Vähän kalliimpi, mutta paljon parempi.
Nää Ling Long ukot ovat lähinnä vitsi jos autonrenkaista puhutaan.

Miksi sotket keskusteluun "Ling Long ukot"? Eihän tässä rengasmerkkien eroista puhuta, vaan rengastyyppien. Kun joku täällä mainitsee jonkin rengastyypin, niin kuvittele että siinä edessä on sana "Contin". Näin pysytään asiassa, eikä tarvi sekoilla minkään LingLongien kanssa. LingLong ei ole rengastyyppi, kuten kitka- tai nastarengas.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

the_kapu

Continental on markkinoiden paras premiumrengas! Itsellä on testivoittajakitkat ja kesärenkaat on myös Continentalin. Ei kestävin, mutta mukavin ja hiljaisin rengas.

Siihen vielä BMW 3-sarjan premiumauto, niin kyllä se pirkka-autoilijoita harmittaa!


SNG

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 25.02.20 - klo:13:07
Continental on markkinoiden paras premiumrengas! Itsellä on testivoittajakitkat ja kesärenkaat on myös Continentalin. Ei kestävin, mutta mukavin ja hiljaisin rengas.

Siihen vielä BMW 3-sarjan premiumauto, niin kyllä se pirkka-autoilijoita harmittaa!

Conti on hyvä merkki. Talvirenkaissa taitaa olla paras. Kesärenkaissa paljon tasavertaisia vaihtoehtoja. Hiljaisempia ja ennenkaikkea pitempään kestäviä muilta ominaisuuksilta vastaavia vaihtoehtoja löytyy monta.

Myös BMW:n 5/6 sarjat tarjoavat hiljaisuutta, mukavuutta ja ennenmuuta tilaa. Mieluummin iso bemari kuin audi tai mersu.

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.02.20 - klo:14:26
Sorry vaan. Se menee aina kumminkin niin kun aletaan renkaiden ominaisuuksista puhumaan niin silloin otetaan myös merkit esille. Hankala anonyyminä kehua tai haukkua jotain rengasta. Huonoin kitka voi olla ominaisuuksiltaan heikompi kuin hyvä kesärengas talvikäytössä.

Tässä rengastyyppikeskustelussa ei ole tarkoitus haukkua mitään rengasta, eikä varsinkaan ananonyymiä rengasmerkkiä. Totta kai silloin, kun puhutaan rengastyyppien eroista, on lähtöolettaman oltava, että puhutaan saman laatutason renkaista. Siksi sanoinkin, että kuvittele että keskustelussa esim. "nastarengas" tarkoittaakin "Contin nastarengas", ja sama myös kitkalle. Silloin ollaan asian ytimessä, eli rengastyyppien välisistä eroista keskustelussa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.02.20 - klo:14:26
Sorry vaan. Se menee aina kumminkin niin kun aletaan renkaiden ominaisuuksista puhumaan niin silloin otetaan myös merkit esille. Hankala anonyyminä kehua tai haukkua jotain rengasta. Huonoin kitka voi olla ominaisuuksiltaan heikompi kuin hyvä kesärengas talvikäytössä.
Mutta jos absoluuttisesti parhaan renkaan haluaa, niin nyt kevään korvalla sellaisia saa pitää kärryssä mukana, koska kelit vaihtelee. Absoluuttisesti paras rengas auringon lämmittämällä asfaltilla on kesärengas, mutta illan/yön viiletessä se on jopa vaarallinen. Ehkä se Goodyearin kitka olisi sitten paras, jos ajot painottuu päivään tai paljaaseen tiehen, eikä sada räntää tai lunta.  ;D Tai ehkä euroopan kitka olisi sitäkin parempi.

Jos nyt haluaa noita teitä nastoilla höylätä, niin michelin, conti tai nokian on hyvä valinta. Jos hyväksyy uuden nastan paremman pidon jäällä, mutta hyväksyy myös nastojen kulumisen ja ajattelee muitakin, niin valitsee nokian tai contin nordic kitkan. Miksei jouku eurokitkallakin pärjää, mutta toistaiseksi sitä ei Suomessa voi suositella kaikille ympärivuotiseen ajoon.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

58make

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 25.02.20 - klo:13:07
Continental on markkinoiden paras premiumrengas! Itsellä on testivoittajakitkat ja kesärenkaat on myös Continentalin. Ei kestävin, mutta mukavin ja hiljaisin rengas.

Siihen vielä BMW 3-sarjan premiumauto, niin kyllä se pirkka-autoilijoita harmittaa!

Ei tuo 3sarjalainen mikään premium auto ole, samanlaisia on joka merkissä.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

58make

Eipä ole koskaan tullut omaan käyttöön ostettua nastarenkaita, ne mitkä autojen
mukana on tulleet on ajettu loppuun, tilalle aina sitten nastattomia missä on
m+s merkitä talveksi, ja kesärenkaat sitten erikseen. Tuo on hyvä rengas ympäri-
vuotiseen käyttöön.  BF Goodrich Urban Terrain T/A 215/65 R16 98H.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.02.20 - klo:16:07
Näin tekee moni muukin kitkakuski vaan ei halua myöntää.

Mitä jos jatkaisit puhumista VAIN omasta puolestasi.

paimentolainen

Olisi typerää väittää, etteikö tämä talvi olisi ollut täällä Lounais-Suomessa kitkojen ominta territoriota. Kesärenkaillakin olisi pärjännyt melkein kaikki päivät.

Itse olen vannoutunut nastarenkaiden tarvitsija/kannattaja, mutta kyllä täytyy sanoa, että pitänee miettiä asiaa uudelleen.

Pojalle tuli hommattua Cayenne, jossa on Hakkapeliitan nastat alla, joten itse voisin hommata Touaregiin kitkat ensi talveksi.

Mehän tullaan sitten tekemään kaikki hauskat testit liukkaalla. Vetokisat, kiihdytykset, jarrutukset ja sen semmoiset. Katsotaan kerrankin vertailukelpoisesti samalla autotyypillä (T-reg ja Cayenne ovat samoja autoja ja suht samanpainoisia), miten rengasvalinta vaikuttaa. Pysykää kanavalla...  :P
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 25.02.20 - klo:19:05
Olisi typerää väittää, etteikö tämä talvi olisi ollut täällä Lounais-Suomessa kitkojen ominta territoriota.

No, itseasiassa olisi. Nastarenkaillakin olisi turvallisempaa ajella niissä rastojen rouhimissa kaukaloissa vesisateessa kuin skandikitkoilla. Ajotuntuma yleensä myös nastakumeilla jäykemmän runkorakenteen ansiosta parempi plusasteilla asfaltilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hsippe

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.02.20 - klo:19:52
No, itseasiassa olisi. Nastarenkaillakin olisi turvallisempaa ajella niissä rastojen rouhimissa kaukaloissa vesisateessa kuin skandikitkoilla. Ajotuntuma yleensä myös nastakumeilla jäykemmän runkorakenteen ansiosta parempi plusasteilla asfaltilla.

Väittäisin kyllä että tälle talvelle e-suomeen paras rengas on ollut keskieuroopan kitka. Sellaisilla rullattu n. 20tkm lokakuun alusta alkaen.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Hsippe - 25.02.20 - klo:20:02
Väittäisin kyllä että tälle talvelle e-suomeen paras rengas on ollut keskieuroopan kitka. Sellaisilla rullattu n. 20tkm lokakuun alusta alkaen.

Ehdottomasti kyllä, mutta täällä kitkarengas = skandikitka, ja skandikitka nimenomaan on etelän vesisateille se kaikkein murheellisin valinta  :-[
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 25.02.20 - klo:19:52
No, itseasiassa olisi. Nastarenkaillakin olisi turvallisempaa ajella niissä rastojen rouhimissa kaukaloissa vesisateessa kuin skandikitkoilla. Ajotuntuma yleensä myös nastakumeilla jäykemmän runkorakenteen ansiosta parempi plusasteilla asfaltilla.
Luepa nyt uudelleen tuo kommenttisi. Olisiko se typerää väittää vai ei...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 25.02.20 - klo:20:58
Luepa nyt uudelleen tuo kommenttisi. Olisiko se typerää väittää vai ei...

Pahoittelut tästä konditionaalinegaatiolauseen väärin referoimisesta. Skandikitkat kuitenkin paskin valinta etelään. Lapissa parhaat.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 25.02.20 - klo:20:32
Kyllähän siinä moni kehui aikoinaan kitkoja, "nyt on sellaiset renkaat joilla saa ajaa läpi vuoden ja on lailliset".
Taatusti 90 % autoilijoista muistaa tämän intohimon.
Onneksi valistus on (ehkä) auttanut, että ei ne kitkat sovellu ympärivuotuiseen käyttöön.
Moni varmaan ajelee sillä 500 koppuralla kitkoilla läpi vuoden. Vaarallinen yhdistelmä, suorastaan rikollinen.  Poliisi saisi sakottaa ehdottomasti.

Heittääkö iso pyörä jollakulla oikeasti?

Kukaan täällä ei ole puhunut ympärivuotisesta ajosta oikeilla talvirenkailla, vaikka M+S:ään on viitattu. Kesä- ja talvipyörät erikseen. Tämä keskustelu liittyy jälkimmäisiin.

Suberb 2012

Mä olen Kitka-Tuomo !!! :D :D
Olen ajanut vuosikymmeniä (pieniä erheitä lukuunottamatta, kun uudessa autossa on ollut kesä-setti) kitkoilla ympäri vuoden. Monet ammattiautoilijatkin (muutkin kuin raskasliikenne ajaa ”kitkoilla” ympäri vuoden) esim monet taksit.
Niin ja noita kilsoja on tullut miljoonia reilussa 30 vuodessa, kymmeniä kokemusvuosia ratissa enemmän siis kun ikää on monella täällä kirjoittavalla Jyrillä :D

Viimesuvena ajoin m+s-renkailla 5000km parhaimmillaan jopa 180km/h autobaanalla, ihan sujuvasti ja hetkeäkään ei ollut mielessäkään että olisi joku (normaalia perus Suomi-Jyrin aiheuttamaa) vaara ilmeinen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy