Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 789513 kertaa)

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 677
    • Profiili
En ensinnäkään ymmärrä jotain sporttista ajotapaa yleisillä teillä ainna kannatta olla liikenteessä järki päässä.

Poissa ram1

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.091
    • Profiili
Se että ajan rampit ja risteykset vauhdilla ei tarkoita mitään sporttista ajotapaa. En ymmärrä miksi niissä pitää ajaa niin hiljaa. Se on taloudellista ja jouhevaa ajaa ne rivakasti. Ei siinä muuta. Ylinopeutta ajan todella harvoin, ja sekin ohituksissa. Itse olen pysynyt tiellä renkailla kuin renkailla. Olenko sitten hyvä vai huono ennakoija, tai huono kuski. Mene ja tiedä.

Itse pointtihan meni taas ohi. Jos nyt mietitään kesärengastestiä. Tärkeintä aina kaikille vesiliirto, ajettavuus sateella ja kuivalla. Jarrutusmatkat yms. Mutta talvella, niinkuin nyt täällä. 99% on ollut märkää ja lämmintä, mutta nuo samat kriteerit ei olekaan enää tärkeitä niinkuin kesärenkaissa.

Itse en oikeastaan ajele huviajoa, enkä käy lapissa, tai edes keskisuomessa, niin en tarvitsisi sitä jääpitorengasta. Mutta niinkuin sanottu, kaikille löytyy omat renkaansa ja itselle se ei ongelma millä muut ajaa. Jos pölystä puhutaan, niin kyllä tää hiekan määrä meilläkin melkoinen, vaikka käytännössä olisi voitu olla hiekoittamatta koko talvi. Oiskohan yhtenä päivänä ollut liukasta. Harva kuitenkaan ajaa niin vähän kuin meikäläinen joten sinällään olen hiukan jäävi puhumaan. Mutta kokemusta on paljon ja ennen nastat oli kaikilla keleillä paremmat kuin kitkat. Nythän tilanne siltä osin tasaisempi.
Leon Fr Act, (CZEA)
Ex- Vagit:1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 677
    • Profiili
Ei tarvi ajaa hiljaa vaan sovittaa liittymiseen muuhun liikenteeseen.
Eitarvi porttailla.
Joskus pistän ennen liittymää
S päälle jos tarvii lisäpotukua .
Aika harvoin tarvitsee käyttåå.

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Tänä vuonna 30v. autoilua takana ja ainoastaan 3:n uuteen autoon olen talvirenkaat ostanut, tai oikeastaan kahteen kun yhteen sai ilmaiseksi. Autoja on ollut yli 30.

Tämän ketjun aiheeseen - mikä se sitten enää onkaan - mitenkään liittymättä, ylle lainaamani osuuden myötä havahduin siihen, että itselläni on ollut kortti karvan vajaat 40 vuotta ja viisi autoa, joista kaksi edelleen tallissa. Tai oikeastaan vain neljä; ihka ensimmäinen oli Simca 1000, jolla ei pitkälle pötkitty.

Kohta sitten jo kuudes tulossa (ensimmäinen VAG, vieläpä DSG:llä) ja vain 8 vuotta edellisestä. Autot vaihtuu nyt sitä tahtia, että eihän tässä enää perässä pysy.

Edit: Niin, ja on toki autoiltukin yhtä kauan kuin on ollut kortti.
« Viimeksi muokattu: 16.02.20 - klo:21:32 kirjoittanut Nupe »

Poissa ram1

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.091
    • Profiili
Voisin itsekin korjata aiempaa. Autoilua takana jossain muodossa 40v, mutta kortti ollut 30v. About 8 kun kuplalla ekaa kertaa ajelin. Jääradalla tuli myös broidin Savannalla vedettyä, jossa oppi hyvin takavedon salat. Syy miksi välillä myös Bemu alla. Kivaa vieläkin. Ja böndella kun asuin, niin tulipa sitä välillä tehtyä hiukka laittomuuksia.

Jos renkaisiin palataan, niin muistan kun Hakkapeliitta 10 tuli, niin pito oli aivan järkky niillä alitehoisilla Deeäxillä. Muistaakseni ne oli viimeiset Noksut pitkillä nastoilla.
Leon Fr Act, (CZEA)
Ex- Vagit:1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Poissa track08

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 198
    • Profiili
Mulla tulee ajokilsoista vajaa 2/3 Tampereen eteläpuolella ja rapia 1/3 Napapiirin pohjoispuolella. Eka kertaa kitkat alla ja menossa Norjan pohjoisrannikolle. Tuolla välillä tiet ihan vesijäässä ja kelit muuttuvat todella nopeasti.  Viime kevätalvella yhtenä päivänä satoi tuolla  alijäähtynyttä vettä vaikka yöllä oli 26 astetta pakkasta. Rekat jäi mäkiin jumiin.

Suunnittelen matkaa Pohjois-Norjaan Kirkkoniemeen ja lainauksessa mainitut asiat askarruttavat. Pärjääkö tuolla Nuorgam-Kirkkoniemi-akselilla kitkarenkailla hyvin? Kitkat ovat ensimmäistä talvea alla olevat Viking Conti 7 -kitkarenkaat. Entä kannattaako miettiä tien 971 (Kaamanen-Näätämö) sijaan päätietä E6 Utsjoen ja Nuorgamin kautta mieluummin? Olen ajanut kyllä tietä 971 kesällä, mutta minkälainen sen auraus ja kunto mahtaa talvella olla?

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 385
  • Toyota Prius (2016) Active
    • Profiili
Suunnittelen matkaa Pohjois-Norjaan Kirkkoniemeen ja lainauksessa mainitut asiat askarruttavat. Pärjääkö tuolla Nuorgam-Kirkkoniemi-akselilla kitkarenkailla hyvin? Kitkat ovat ensimmäistä talvea alla olevat Viking Conti 7 -kitkarenkaat. Entä kannattaako miettiä tien 971 (Kaamanen-Näätämö) sijaan päätietä E6 Utsjoen ja Nuorgamin kautta mieluummin? Olen ajanut kyllä tietä 971 kesällä, mutta minkälainen sen auraus ja kunto mahtaa talvella olla?
En tunne tuon tien reitin ominaisuuksia sen tarkemmin, mutta mikä saa sinut epäilemään pärjäämistä? Vielä kun sinulla on vartavasten pohjoismaiseen talveen suunnitellut miltei tuliterät testivoittajatalvirenkaat autosi alla.
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa track08

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 198
    • Profiili
En tunne tuon tien reitin ominaisuuksia sen tarkemmin, mutta mikä saa sinut epäilemään pärjäämistä? Vielä kun sinulla on vartavasten pohjoismaiseen talveen suunnitellut miltei tuliterät testivoittajatalvirenkaat autosi alla.

En ole ajanut Norjan korkeuseroissa kitkarenkailla. Aiemmat talvireissut tuolla suunnalla on tapahtunut autoilla, joissa on ollut nastarenkaat alla. Lisäksi tämän talven osalta täällä eteläisessä Suomessa ei ole juuri liukkaita kelejä ollut, niin ei ole nyt ihan tuoretta tuntumaa siihen että miten nämä renkaat käyttäytyvät lumella ja jäällä.

Poissa Seatisti84

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 75
    • Profiili
En ole ajanut Norjan korkeuseroissa kitkarenkailla. Aiemmat talvireissut tuolla suunnalla on tapahtunut autoilla, joissa on ollut nastarenkaat alla. Lisäksi tämän talven osalta täällä eteläisessä Suomessa ei ole juuri liukkaita kelejä ollut, niin ei ole nyt ihan tuoretta tuntumaa siihen että miten nämä renkaat käyttäytyvät lumella ja jäällä.
Mulla samat renkaat ja kyllä noilla lumilla mitä ajanu niin hyvin tuntuu pitävän. Jäisellä kelillä myös tuntuu pitoa löytyvän toki järki pitää olla mukana :D
2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 385
  • Toyota Prius (2016) Active
    • Profiili
En ole ajanut Norjan korkeuseroissa kitkarenkailla. Aiemmat talvireissut tuolla suunnalla on tapahtunut autoilla, joissa on ollut nastarenkaat alla. Lisäksi tämän talven osalta täällä eteläisessä Suomessa ei ole juuri liukkaita kelejä ollut, niin ei ole nyt ihan tuoretta tuntumaa siihen että miten nämä renkaat käyttäytyvät lumella ja jäällä.
Nyt ymmärrän ja tähän itseasiassa kiteytyy hyvin täälläkin korostuneet ennakkoluulot jotka liittyvät nastattomiin talvirenkaisiin. Voit olla huoleti noiden Contien lumi/jääpidosta, todennäköisesti et takapuolituntumalta huomaa mitään eroa nastallisiin. Vetisellä jäällä nollan tuntumassa uusista nastoista voi saada jotain pienehköä etua suhteessa kitkoihin, mutta näiden etu menetetään jo helposti tällaisen lumettoman talven aikana kun on Etelä-Suomessa tänä talvena nähty. Useammat kilometrit paljaita asvaltteja pitkin ovat jo kevääseen mennessä tylsyttäneet nastoista parhaan terän pois.
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 677
    • Profiili
Niin eipä se muuta tarvikkaan kuin PÄNKS.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Niin eipä se muuta tarvikkaan kuin PÄNKS.
Onneksi ajat itse nastoilla, niin ei tarvitse tuolla pelätä. Ainut vain että äkkijarrutuksiin pitää varautua ja ennakoida hiukan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa track08

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 198
    • Profiili
Nyt ymmärrän ja tähän itseasiassa kiteytyy hyvin täälläkin korostuneet ennakkoluulot jotka liittyvät nastattomiin talvirenkaisiin. Voit olla huoleti noiden Contien lumi/jääpidosta, todennäköisesti et takapuolituntumalta huomaa mitään eroa nastallisiin. Vetisellä jäällä nollan tuntumassa uusista nastoista voi saada jotain pienehköä etua suhteessa kitkoihin, mutta näiden etu menetetään jo helposti tällaisen lumettoman talven aikana kun on Etelä-Suomessa tänä talvena nähty. Useammat kilometrit paljaita asvaltteja pitkin ovat jo kevääseen mennessä tylsyttäneet nastoista parhaan terän pois.

Eli tiivistettynä sanoisit että kun osaan ajaa kitkarenkailla Suomessa, ei Norjassa ajaminen juuri eroa siitä?

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 385
  • Toyota Prius (2016) Active
    • Profiili
Eli tiivistettynä sanoisit että kun osaan ajaa kitkarenkailla Suomessa, ei Norjassa ajaminen juuri eroa siitä?
Sanoisin että jos sinulla on järki päässä talvikelissä ajaessa yleensäkin niin sillä ei ole merkitystä että ovatko ne nastattomat vai nastalliset. Enemmän merkitsee että kuinka kuluneet/vanhat, minkä tasoiset ja mitä ominaisuuksia painottavat talvirenkaat sinulla sattuu olemaan alla. Vielä kun nuo Continentalin CVC7 :t ovat kärkipäätä jäällä ja lumella niin toimivat varmasti oivallisesti.

Tässä hieman asiaan liittyvää pohdintaa myös ilmiötä tutkivan autotekniikan tohtori Ari Tuonosen suusta: https://lehti.tek.fi/tekniikka/kitkat-vai-nastat-on-mielipidekysymys
Toyota Prius (2016) Active
ex: Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol,
      Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa 58make

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Sellaiset testivoittajat valitset,
 minkä lehden testiin satut uskomaan sokeasti.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 950
    • Profiili
Eli tiivistettynä sanoisit että kun osaan ajaa kitkarenkailla Suomessa, ei Norjassa ajaminen juuri eroa siitä?
Kannattaa huomioida että Norjan mäkisissä vuono-olosuhteissa, varsinkin suurimpien kaupunkien osalta, suurin osa ajelee kitkoilla. Jos kerran norjalaiset "pärjäävät" kitkoilla ja liikennekuolemia vähiten maailmassa, niin miksi ei sitten suomalainenkin, varsinkin kun alla on laadukkaat uudehkot pohjoismaiset kitkat?

"Norjassa kuolee maailman vähiten ihmisiä tie­liikenteessä, Suomessa tilanne on paljon synkempi"

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006328953.html
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 950
    • Profiili
Pelkästään renkaita vaihtamallako tämän johtopäätöksen teit? Onko sinulla tutkittua faktaa tälle asialle?
Norjassa on ollut nastavero isommissa kaupungeissa jo 2000-luvun alkutietämiltä asti:
https://www.is.fi/autot/art-2000000677132.html

Kitkarenkaiden osuus on n. 90% ja kaupunkien ulkopuolella/pohjoisessa ~puolet ajelee kitkoilla. 

Alla olevan linkin takaa löytyy liikennekuolemien tilasto, jossa onnettomuuksien määrä on laskenut trendinomaisesti tasaisesti alaspäin. Samaan aikaan siis on siirrytty esim. Oslossa lähes täysin kitkoihin ja koko kaupungissa oli vain yksi liikennekuolema v2019.
https://yle.fi/uutiset/3-11141932
Yhtään lasta ei kuollut Norjan liikenteessä vuonna 2019 – liikennekuolemat ovat vähentyneet merkittävästi koko maassa

Toki Norja on vaikuttanut liikenneturvallisuuteen monien eri keinoin, mutta tämä on mielestäni yksi reaalimaailman esimerkki siitä että kitkoilla päästään, huolimatta Norjan haasteellisista tieolosuhteista, maailman turvallisimpaan liikenteeseen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 950
    • Profiili
Vakuutusyhtiöiden pitäisi antaa alennuksia autovakuutuksiin jotka ajavat nastarenkailla Keski-Suomen yläpuolella ja siten aiheuttavat vähemmän kolhuja verrattuna Kitka-Tuomoon.
Olosuhteet ovat aivan eri luokkaa ja talviset Keski-Suomen yläpuolella kun etälän liejuteillä.
Vakuutusyhtiöt eivät toimi mutu-tuntumalla, vaan takana on raakaa tilastomatematiikka ja riskin laskentaa.

Toteutuneiden vakavimpien onnettomuuksien tilastojen mukaan kitkat ovat olleet turvallisemmat jo about 10 vuotta ja jos oletetaan vakavien ja lievempien onnettomuuksien suhteen korreloivan edes lähimainkaan keskenään, niin saadaan seuraava tulos: Koska nastoilla tapahtuu tilastollisesti tarkastellen enemmän vakavia onnettomuuksia suhteessa niiden määrään, vakuutusmaksun pitäisi olla itseasiassa hieman korkeampi nastoille.
Samoin vakuutukset ovat porrastettuja per sijainti, sitä tuo tilasto ei kerro että missä kolisee, tarkempi riskin laskenta rengastyypin mukaan voisi mennä kovinkin monimutkaiseksi ja siten epävarmaksi.

En pidä vakuutusmaksun porrastusta nasta vs kitka kuitenkaan käytännössä kovin järkevänä, sen sijaan "nastavero" tai vastaava motivaattori olisi kenties parempi keino.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa track08

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 198
    • Profiili
Tässä hieman asiaan liittyvää pohdintaa myös ilmiötä tutkivan autotekniikan tohtori Ari Tuonosen suusta: https://lehti.tek.fi/tekniikka/kitkat-vai-nastat-on-mielipidekysymys

Tässä oli mielenkiintoista ja minulle uutta tietoa, kiitos linkistä.

Onko teillä kokemusta renkaiden typpitäytöstä? Minulla oli moottoripyörässä typpitäytetyt renkaat yli 100 tkm ajan ja olin tyytyväinen. Pääosin lämpötilavaihtelu oli 1-35 asteen välillä ja renkaat pitivät paineensa koko käyttöiän ajan ja kuluivat tasaisesti. Autoni talvirenkaat oli typpitäytetty ja alun rengaspaineiden tarkastamisen jälkeen on se 2.5 bar pysynyt kyllä. Ilmatäytetyt renkaat menettävät ilman viiletessä kymmenellä asteella n. 0.1 bar. Montakohan astetta typpi saa viiletä, että tuo 0.1 bar muutos tapahtuu? En oikein löytänyt tästä tietoa. Olen siinä käsityksessä että kilpailukäytön kuumenemista vastaan typpitäyttö ajaa asiansa oikein hyvin, mutta miten se toimii pakkasessa? Vastaavalla tavalla?

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Typen pääasiallinen hyöty 'siviilikäytössä' tulee siitä, että typpi ei pääse vajumaan renkaasta kuten ilman sisältämä happi tekee.

Toisaalta jokaisesta renkaasta tulee typpitäytetty kunhan vajuneen hapen takia on säätänyt rengaspaineet kaksi kertaa kohdilleen. Sen jälkeen renkaat ovat käytännössä täynnä typpeä.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Typen pääasiallinen hyöty 'siviilikäytössä' tulee siitä, että typpi ei pääse vajumaan renkaasta kuten ilman sisältämä happi tekee.

Toisaalta jokaisesta renkaasta tulee typpitäytetty kunhan vajuneen hapen takia on säätänyt rengaspaineet kaksi kertaa kohdilleen. Sen jälkeen renkaat ovat käytännössä täynnä typpeä.
Nyt on kyllä sellaista..  ;D
Eihän renkaasta mikään "ilman" osa katoa, vaan lämpötila muuttaa kaasujen tilavuutta. Renkaan lämmetessä paine nousee ja viiletessä paine laskee. Mitään ei siis häviä. Jos rengas ehjä, ei sieltä katoa yhtään mitään, mutta paineet voivat muuttua. Typen tilavuus ei muutu lämpötilan mukaan ja siksi se on oivallinen renkaaseen, varsinkin raskaassa kalustossa. Eli paine pysyy stabiilina.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Nimenomaan happi sieltä lähtee pois - siksi ilmalla täytetty rengas vajuu.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Nimenomaan happi sieltä lähtee pois - siksi ilmalla täytetty rengas vajuu.
Höpöjä.  ;D Halvalla sais typpeä tehtyä, jos näin.  ;D Ei mulla ainakaan renkaat vaju. Jos vajuu, niin aina alapuolelta.  ;)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
bimpon luulisi jo tietävän, että meikäläisellä on faktat hallussa.

Epäuskoiset googlettakoon 'tyre oxygen migration'.

Eli summattuna: happimolekyylit ovat kooltaan niin pieniä, että ne pystyvät ajan oloon vaeltamaan ehjän kumiseoksen läpi ulkoilmaan, minkä takia rengas vajuu ja sitä joudutaan täyttämään uudelleen.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Ei mulla tipu renkaiden paine juurikaan, jos ei rikki. Eli syksyllä pahnoille laitetut renkaat ovat keväällä samoissa paineissa. Myöskään renkaiden paineet ei lopeta vaihteluaan lämpötilan mukaan, vaikka useamman vuoden ajaa samoilla renkailla. Ei siis ole sama asia olla 100% typpeä kuin kompuralla päästellä ja odotella renkaassa olevan typpeä. Periaatteessa noin olettamalla voisi laittaa ~0,5 bar ylipaineen ja odottaa, kunnes rengas on palautunut normaaliin. Millähän aikavälillä tämän tulisi tapahtua?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa track08

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 198
    • Profiili
Autoni talvirenkaat oli typpitäytetty ja alun rengaspaineiden tarkastamisen jälkeen on se 2.5 bar pysynyt kyllä. Ilmatäytetyt renkaat menettävät ilman viiletessä kymmenellä asteella n. 0.1 bar. Montakohan astetta typpi saa viiletä, että tuo 0.1 bar muutos tapahtuu?

Eli onko tähän vastaus se, että typpitäytettyjen renkaiden pitäisi säilyttää paineensa pakkasen kovuudesta huolimatta. 2.5 bar +10 asteessa typpitäytettynä olisi edelleen 2.5 bar esimerkiksi -20 asteessa?

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Eli onko tähän vastaus se, että typpitäytettyjen renkaiden pitäisi säilyttää paineensa pakkasen kovuudesta huolimatta. 2.5 bar +10 asteessa typpitäytettynä olisi edelleen 2.5 bar esimerkiksi -20 asteessa?
Juuri näin. Muuta etua tuosta ei ole henkilöautoissa. Aktiivisella painevahdilla tuo on myös hyvä asia, kun ei tule turhia hälyjä. Meillä corsassa on kiinteät rajat noille paineille, joten herjaa tulee herkästi kylmemmillä keleillä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.549
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
On se merkillistä, kun joka renkaanvaihdon yhteydessä joutuu lisäämään JOKAISEEN renkaaseen ilmaa, jos se ei sieltä "vaju". Ainakin kerran ajokaudessa saa vielä lisätä pikkuisen painetta. Onkohan kaikissa renkaissa vuoto? :D



En tarkasta paineita millään huoltoasemamittarilla ja renkaat kausisäilytyksessä omassa tasalämpöisessä tallissa.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Hyvin vähäistä on paineen lasku. Itselläni ei ole koskaan lähtenyt sitä hapen ~20%:n osuutta, joka ilmakehässä on. Se tekisi noin puolen baarin tiputuksen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Paikalla Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.895
    • Profiili
bimpon luulisi jo tietävän, että meikäläisellä on faktat hallussa.

On faktoja, sitten on FAKTOJA, ja uutena tulokkaana noiden lisäksi löytyy vielä VTT:n tutkimukseen nojaavia "faktoja" joita eräs käyttäjä tykkää viljellä tähän ketjuun.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy