Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 789578 kertaa)

Poissa mfroberg

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 591
    • Profiili
Olen nähnyt Nissan Sunnyn joka oli kasassa etupenkkien selkämyksiä myöten. Kuski siitä mulle kertoi itse, piiiiiitkän lasarettireissun jälkeen eli henkiin jäi. Hän oli lyönyt liinat lukkoon Kehä III:sella kun jänis  hyppeli tielle. Ja takana tuli rekka.....
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 950
    • Profiili
Näin talvinopeusrajoitusten myötä (80km/h), jos ajelee rajoituksen mukaan+pieni marginaali (huom. todellinen nopeus, ei mittarinopeus), niin joskus saattaa tulla raskasta kalustoa ihan perään kiinni. Esim. viime talvena perässä roikkui 4-tiellä rekka. Siinä vähän mietiskeli että nyt ei kyllä passaa äkkijarrutella (kitkat pysähtyvät nopeasti), muuten on takapuskuri muotoiltu uudelleen. Vaihtoehtona siis kiihdyttää siihen 90km/h että saa rekan karistettua perästä tai päästää edelle, mutta tässä tapauksessa matka jatkui sitten eri suuntaan, niin homma ratkesi siten.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 950
    • Profiili
Taajamissa ja jopa taajamien ulkopuolella autoteillä, kaduilla on joduttu liukkailla kelelillä lisäämään hiekotusta SYY : kitkarenkaiden käyttäjissä.
Et perustele väitettäsi mitenkään. Kitkoja on ollut jo vuosikaupalla. Liukkaudenhoitoa tehdään nimenomaan raskaan liikenteen takia.
Miksi esim. paljaana oleva moottoritie on keväisin (kuivalla kelillä) melkein harmaan pölyn peitossa? Syy: nastat jyrsivät tienpintaa pölyksi, moottoriteitä ei hiekoiteta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 950
    • Profiili
Ajan varmaan niin turvallisilla renkailla kun mahdollista ja olosuhteiden mukaan myös valitsen renkaani.
Kitkarenkaat ovat onnettomuustilastojen mukaan olleet yli 10vuotta nastarenkaita turvallisemmat renkaat Suomen talviolosuhteissa (tässä palstalla ollut tilasto linkattuna useamminkin kerran). Vajaavetoisessa, paljon paljaalla asfaltilla ajetussa nastaulkonema edessä ja takana alkaa erota merkittävästi toisistaan ja autosta tulee epävakaa etu/taka-akselin pitoeron vuoksi, nastoja pitäisikin kierrättää välillä etu- ja taka-akselin välillä. Nastat eivät sovi pääasiassa asfaltilla ajeluun, ihan turvallisuudenkin takia (päätiet yleensä enemmän tai vähemmän sulat läpi talven)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Vähän kuulostaa siltä, että liikkumissuunnallasi toisten täytyy varoa julkisilla teillä ralliautoa, jolta ohituksissa nastat sinkoilee, kun poljenta on niin ankaraa.

Sen verran luotan nykyrenkaissa nastojen pysyvyyteen, että niitä tulee katsottua vain rengassesongin aikana, ja silloinkin vain mahdollisesti uusien hankinnan takia. Ei ole kykenemisestä kiinni, se on oma harhaluulosi(taas). Kirjoituksiasi lukemalla tulee siihen johtopäätökseen, että pakko ne nastat on liimata kiinni, jotta ne pysyisi, enkä ole varmaan ainut näin ajatteleva.

Jännä homma, että niin omissa, kuin firmankin autoissa nastat pysyy? Vai olisiko niin, että sulla on vain vilkas mielikuvitus ja yrität värittää tarinoita onnistumatta siinä?

Ensin trollaat ja kun tulee faktaa, niin sen jälkeen löytyy usko ja lopputulos, että etsit "johtopäätöksillesi" kavereita  ;D.

Ja kyllä molemmista autostani löytyy sekä edestä, että takaa kuraläpät!


Kitkarenkaat ovat onnettomuustilastojen mukaan olleet yli 10vuotta nastarenkaita turvallisemmat renkaat Suomen talviolosuhteissa (tässä palstalla ollut tilasto linkattuna useamminkin kerran). Vajaavetoisessa, paljon paljaalla asfaltilla ajetussa nastaulkonema edessä ja takana alkaa erota merkittävästi toisistaan ja autosta tulee epävakaa etu/taka-akselin pitoeron vuoksi, nastoja pitäisikin kierrättää välillä etu- ja taka-akselin välillä. Nastat eivät sovi pääasiassa asfaltilla ajeluun, ihan turvallisuudenkin takia (päätiet yleensä enemmän tai vähemmän sulat läpi talven)

VTT:n tutkimuksessa kitkarenkailla ajavat kaahaavat kännissä  ;D. Sitten se vakavampi fakta, joka myös tuohon liittyy. Kitkarenkailla ajaa yleensä enemmän ajavat ja ns. "valveutuneemmat" kuskit.
« Viimeksi muokattu: 13.02.20 - klo:06:49 kirjoittanut -karppa- »
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Ensin trollaat ja kun tulee faktaa, niin sen jälkeen löytyy usko ja lopputulos, että etsit "johtopäätöksillesi" kavereita  ;D.

Ja kyllä molemmista autostani löytyy sekä edestä, että takaa kuraläpät!


VTT:n tutkimuksessa kitkarenkailla ajavat kaahaavat kännissä  ;D. Sitten se vakavampi fakta, joka myös tuohon liittyy. Kitkarenkailla ajaa yleensä enemmän ajavat ja ns. "valveutuneemmat" kuskit.
En ole mitään trollannut. Mitä nyt niin faktana pidät?  ;D Olen ollut vain sarkastinen. Mutta jos totta puhutaan, niin tuolla liimalla on merkitystä, koska sellaiset renkaat valitset, jotta ne pysyisivät kiinni varmemmin. Ajotyyli vaikuttaa nastojen pysymiseen todella paljon. Pidemmältä aikaväliltä nämä mielijohteet rajusta ajotyylistä on muodostuneet.

Nastojen irtoaminen ei itselläni ole koskaan ollut ongelma ennen liimojakaan, joten en täysin ymmärrä liiman hehkutusta.

Kännissä en aja, kun ei ole tarvetta olla kännissä. Enkä myöskään koe kaahaavani, vaikka liian usein neula näyttää yli sallitun. Koen olevani kuitenkin valveutunut kuski.

Fiksu olet, mitä tulee roiskeläppiin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.331
    • Profiili
Samaa ympyrää tää laadukas ”keskustelu”, johon mulla ei todellakaan ”ole mitään annettavaa”.
Aina palstan hiljentyessä trollit ”lähtevät nastarenkailla jurruttamaan stadin teitä”.
Tai sitten osa alkaa ”supernastarenkailla pelkäämään että Tuomo tulee suomen ainoan veronmaksajan takaluukusta sisään”.
Ja loppuun VTT:n tutkimus. ???

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.898
    • Profiili
Haluaisin vielä lisätä että ruotsalainen ja saksalainen jää sekä lumi ovat erilaisia kuin SUOMEM MAALAINEM lumi ja jää, tämän vuoksi vain TM:n ja Tuulilasin rengastestit ovat absoluuttisen oikeassa.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa kmheisk2

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Lähdenpä jurruuttamaan taas stadin teitä nastarenkailla  ;D.

Isot kaupungit voisivat hyvin laittaa nastarenkaille käyttömaksun. Esimerkiksi 1€/päivä. Ohjaisi hyvin kaupungin asukkaat vaihtamaan kirjoihin ja ulkopuolelta tuleville ei aiheutuisi kovinkaan suurta kustannusta.

5xvapari
1xturbo

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 677
    • Profiili
Conti Ice 3 NASTA on talviolosuhteiden kunkku.
Muut renkaat ovat lähinnä kalanperkauslautoja.
Ajakaa vaan siellä eteläsuomalaisessa liejussa millä haluatte, me lumi ja jääalueella käytämme mahdollisimman turvallista rengastusta.
Ei tosiaan siellä Helsingin päässä kannata nastoja käyttää siellä on sitä saastetta ja kakkaa muutenkin liikkeellä.

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.275
  • Auto Emoción
    • Profiili
Kieltämättä tämä talvi on tuntunut vähän liukkaalta täällä lounaisrannikolla. Kylätie on pahimmilleen jäässä silloin kuin lämpötila on 1-3 astetta plussalla. Kapea mutkainen tie ei ole ihan herkkua päästellä, nelipyöräluisussa mennään useasti. Siksi olenkin ruvennut miettimään omaa rengasvalintaa... Alla on auton mukana tulleet ISÄM MAALLISET Nokia R2 kitkat. Pintaa oli viimeksi 6mm ja kolmas talvi alla. Pitäisikö sitä muka vaihtaa nastoihin 14 vuoden kitkarengastelun jälkeen? Voisi ajaa kelistä välittämättä ja näyttää kaahaaville isännille närhen munat?  ::) Noh pian saa taas vääntää suvipyötät alle, kattellaan sitten syksymmällä.
Leon Cupra ST 300 4drive -18
Ex: Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.557
    • Profiili
VTT:n tutkimuksessa kitkarenkailla ajavat kaahaavat kännissä  ;D.

Eli rengastesteihin olisi siis laitettava kaikkien kitkarenkaiden kohdalle yhteenvedon miinuspuolelle maininta "näillä ajetaan kännissä"? Ja sen perusteella sitten tiputetaan pisteytystä?

Jos tuo kännissä kitkoilla kaahaaminen pitää paikkansa, niin sehän vaan nostaa kitkojen suhteellista asemaa nastarenkaisiin nähden entisestään. Kun kerran niillä ajetaan kännissä, ja silti ajetaan vähemmän kuolonkolareita kuin nastoilla, niin kuinka turvallisia ne olisivatkaan jos niillä ajettaisiin selvin päin? :P
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa jarkko_h

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 743
  • -- LUJAA LAATUA: VAG --
    • Profiili
Onnettomuustilastot Suomessa näyttävät kiistattomasti, että kitkarenkailla tapahtuu huomattavasti vähemmän onnettomuuksia ajosuoritteeseen nähden. Mitä mieltä olette, johtuuko tämä lähinnä:
A) Kitkarenkaat ovat keskimäärin turvallisempia keskimääräisissä talviolosuhteissa vai
B) Kitkarenkaalliset autot ovat keskimäärin uudempia ja turvallisempia
C) Kitkarengaskuskit keskimääräistä ennakoivempia kuskeja

Jos B, niin miksi keskimääräisellä kitkarengaskuskilla on keskimääräistä turvallisempi auto?
BA) keskimääräistä ahkerampi
BB) keskimääräistä älykkäämpi
BC) panostanut autoon keskimääräistä enemmän?

Turvallisuuskorrelaatio kitkarenkaiden hyväksi on erittäin merkittävä, mutta syytä ei tiedetä. Sitä olisi syytä tutkia.
« Viimeksi muokattu: 13.02.20 - klo:21:54 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 962
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
Onnettomuustilastot Suomessa näyttävät kiistattomasti, että kitkarenkailla tapahtuu huomattavasti vähemmän onnettomuuksia ajosuoritteeseen nähden. Mitä mieltä olette, johtuuko tämä lähinnä:
A) Kitkarenkaat ovat keskimäärin turvallisempia keskimääräisissä talviolosuhteissa vai
B) Kitkarenkaalliset autot ovat keskimäärin uudempia ja turvallisempia
C) Kitkarengaskuskit keskimääräistä ennakoivempia kuskeja

Jos B, niin miksi keskimääräisellä kitkarengaskuskilla on keskimääräistä turvallisempi auto?
BA) keskimääräistä ahkerampi
BB) keskimääräistä älykkäämpi
BC) panostanut autoon keskimääräistä enemmän?

Turvallisuuskorrelaatio kitkarenkaiden hyväksi on erittäin merkittävä, mutta syytä ei tiedetä. Sitä olisi syytä tutkia.

Vastaus on A+B(BA+BB+BC)+C eli kaikki vaihtoehdot pitävät paikkansa.
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 958
    • Profiili
C) Kitkarengaskuskit keskimääräistä ennakoivempia kuskeja

Tuosta se johtuu. Asuin vuosia Japanissa. Pohjoisessa Hokkaidon saarella on vastaavat (tai pahemmat) kelit kuin Suomessa. Nastat ovat kuitenkin kielletty. Ei edes poliisit eikä ambulanssit saa käyttää niitä. Kaikki ajavat kitkoilla. Eron Suomeen huomaa. Sapporossa ajetaan rauhallisesti ja pidetään turvaväliä. Aina kun tulin Suomeen jouluksi oikein hätkähdin kuinka täällä kaahataan nastarenkailla.

Kitkarenkailla oppii ajamaan kelin mukaan. Oikein huvittaa, kun 80-vuotias Hokkaidolais rouva tai 18 vuotias juuri kortin saanut tyttö pärjäävät kitkoilla kelissä, jossa Suomalainen keski-ikäinen mies vaatii nastat.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Tuosta se johtuu. Asuin vuosia Japanissa. Pohjoisessa Hokkaidon saarella on vastaavat (tai pahemmat) kelit kuin Suomessa. Nastat ovat kuitenkin kielletty. Ei edes poliisit eikä ambulanssit saa käyttää niitä. Kaikki ajavat kitkoilla. Eron Suomeen huomaa. Sapporossa ajetaan rauhallisesti ja pidetään turvaväliä. Aina kun tulin Suomeen jouluksi oikein hätkähdin kuinka täällä kaahataan nastarenkailla.

Kitkarenkailla oppii ajamaan kelin mukaan. Oikein huvittaa, kun 80-vuotias Hokkaidolais rouva tai 18 vuotias juuri kortin saanut tyttö pärjäävät kitkoilla kelissä, jossa Suomalainen keski-ikäinen mies vaatii nastat.

Kerro jotain uutta mitä me emme tiedä ja miten tuo Japani edelleenkään mitenkään liittyy Suomeen?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa jarkko_h

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 743
  • -- LUJAA LAATUA: VAG --
    • Profiili
Onnettomuustilastot Suomessa näyttävät kiistattomasti, että kitkarenkailla tapahtuu huomattavasti vähemmän onnettomuuksia ajosuoritteeseen nähden. Mitä mieltä olette, johtuuko tämä lähinnä:
A) Kitkarenkaat ovat keskimäärin turvallisempia keskimääräisissä talviolosuhteissa vai
B) Kitkarenkaalliset autot ovat keskimäärin uudempia ja turvallisempia
C) Kitkarengaskuskit keskimääräistä ennakoivempia kuskeja

Jos B, niin miksi keskimääräisellä kitkarengaskuskilla on keskimääräistä turvallisempi auto?
BA) keskimääräistä ahkerampi
BB) keskimääräistä älykkäämpi
BC) panostanut autoon keskimääräistä enemmän?

Turvallisuuskorrelaatio kitkarenkaiden hyväksi on erittäin merkittävä, mutta syytä ei tiedetä. Sitä olisi syytä tutkia.

Täällä on annettu 2 vastausta
1. A+B(BA+BB+BC)+C eli kaikki vaihtoehdot pitävät paikkansa.
2. C

Korrelaatio kitkarenkaiden eduksi on niin suuri, että todennäköisesti  yksi tekijä ei riitä selittämään miksi kitkarenkailla tapahtuu erittäin paljon vähemmän ajosuoritteeseen nähden onnettomuuksia. Lisäksi BB ja C potentiaalisesti korreloivat keskenään vahvistaen tilastoa kitkarenkaiden eduksi.



« Viimeksi muokattu: 13.02.20 - klo:22:55 kirjoittanut jarkko_h »

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Olen ollut humalassa viimeksi yli 10v sitten ja viimeiset 4kk ilman pisaraakaan. Pitääkö tässä nyt sitten vaihtaa nastat alle vai ruveta ryyppäämään? Kumpikaan ei huvittaisi, mutta ei kai tässä muu auta. Valintojen maailma. Vai saako ajaa kitkoilla selvinpäin, jos ei kaahaa?

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 950
    • Profiili
Onnettomuustilastot Suomessa näyttävät kiistattomasti, että kitkarenkailla tapahtuu huomattavasti vähemmän onnettomuuksia ajosuoritteeseen nähden. Mitä mieltä olette, johtuuko tämä lähinnä:
A) Kitkarenkaat ovat keskimäärin turvallisempia keskimääräisissä talviolosuhteissa vai
B) Kitkarenkaalliset autot ovat keskimäärin uudempia ja turvallisempia
C) Kitkarengaskuskit keskimääräistä ennakoivempia kuskeja

Turvallisuuskorrelaatio kitkarenkaiden hyväksi on erittäin merkittävä, mutta syytä ei tiedetä. Sitä olisi syytä tutkia.
Lisätään vielä yksi mahdollinen syy:
D) Nastarenkaat muuttuvat asfaltilla ajaessa vaaralliseksi etu- ja taka-akselin pitoeron vuoksi.

(Tausta; vajaavetoisella paljon asfaltilla ajaessa nastaulkoneman ero etu- ja taka-akselin välillä kasvaa niin suureksi että autosta tulee epävakaa.

Tuosta nastaulkoneman heitosta on esim. Yle uutisoinut tutkimuksista, lisäksi on tuo muutaman vuoden vanha esitys talvirengastutkimuksesta Aalto-yliopistosta:
Ks. https://www.hel.fi/static/ymk/katupoly/nastarenkaat-ja-liikenneturvallisuus.pdf, sivu 9: 
Yle 11.4.2016: Uudet talvirenkaat voivat tappaa” Nuori nainen kuoli alkuvuodesta törmättyään jäisellä tiellä hinausautoonKlaukkalassa. Poliisin mukaan kolari johtui suurelta osin uusien nastarenkaiden huonosta pidosta. •Nastaulkonemaa ja tappien kuntoa on vahdittava
•Rengasmallin takaisinkutsu välttämätön jos:
•Nastat eivät pysy uudessa renkaassa
•Nastaulkonema ei pysy lähellä tyyppihyväksyttyä arvoa
•Nastan kovametallitapit katkeavat
•Nastarenkailla ei voi ajaa asfaltilla rajatta ja odotella jäätä
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 950
    • Profiili
Isot kaupungit voisivat hyvin laittaa nastarenkaille käyttömaksun. Esimerkiksi 1€/päivä. Ohjaisi hyvin kaupungin asukkaat vaihtamaan kirjoihin ja ulkopuolelta tuleville ei aiheutuisi kovinkaan suurta kustannusta.
Norjan isoissa kaupungeissa "nastamaksu" on ~3,5e/päivä tai vuosimaksu ~140e. Ehkä se pistää miettimään jo? Samalla kun nastarenkaiden suhteellinen määrä kaupungeissa on "motivoinnin" ansiosta romahtanut ja kitkat yleistyneet, samalla on myös liikennekuolemien määrä tippunut - mistä se johtuu, syitä voi olla useita, muutkin kuin renkaat. Myös ilmanlaatu on parantunut huomattavasti.   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Norjan isoissa kaupungeissa "nastamaksu" on ~3,5e/päivä tai vuosimaksu ~140e. Ehkä se pistää miettimään jo? Samalla kun nastarenkaiden suhteellinen määrä kaupungeissa on "motivoinnin" ansiosta romahtanut ja kitkat yleistyneet, samalla on myös liikennekuolemien määrä tippunut - mistä se johtuu, syitä voi olla useita, muutkin kuin renkaat. Myös ilmanlaatu on parantunut huomattavasti.

Pelkästään renkaita vaihtamallako tämän johtopäätöksen teit? Onko sinulla tutkittua faktaa tälle asialle?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Eikö tosiasioita nastarenkaasta voi hyväksyä hyvässä ja pahassa? Niille on paikkansa kyllä, mutta jokainen niitä käyttävä ei niitä tarvi. Ehkä jopa suuri osa ajonvakautuksella olevista autoista selviäisi talvesta hienosti ilman nastan nastaa. Tarraahan on kaavailtu nastarenkaita käyttäville auton taakse.  8)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.898
    • Profiili
Kerro jotain uutta mitä me emme tiedä ja miten tuo Japani edelleenkään mitenkään liittyy Suomeen?

Anteeksi, haluaisinkin tehdä korjauksen yllä olevaan huomautukseeni.

Ruotsalainen, saksalainen sekä japanilainen jää sekä lumi ovat erilaisia kuin SUOMEM MAALAINEM lumi ja jää, tämän vuoksi vain TM:n ja Tuulilasin rengastestit ovat absoluuttisen oikeassa.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 677
    • Profiili
Jos pito pettää.
Osta Continental ICE 3 nastarengas on huipputuote.
Lopettakaa tuo tyhjän jaskan jauhaminen jostakin renkaista.
Ajakoon jokainen sillä minkä parhaaksi näkee.
Minua ei kiinnosta joke Hokkaidon lumet.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Anteeksi, haluaisinkin tehdä korjauksen yllä olevaan huomautukseeni.

Ruotsalainen, saksalainen sekä japanilainen jää sekä lumi ovat erilaisia kuin SUOMEM MAALAINEM lumi ja jää, tämän vuoksi vain TM:n ja Tuulilasin rengastestit ovat absoluuttisen oikeassa.


Osaatko tarkemmin sanoa noiden maiden teiden kunnossapidosta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Jos pito pettää.
Osta Continental ICE 3 nastarengas on huipputuote.
Lopettakaa tuo tyhjän jaskan jauhaminen jostakin renkaista.
Ajakoon jokainen sillä minkä parhaaksi näkee.
Minua ei kiinnosta joke Hokkaidon lumet.
Niin siis on perustettu foorumi, jossa ihmiset keskustelevat, mutta keskustelua ja omaa pohdintaa ei saa tuoda julki? Miksi siis olet täällä, jos täällä ei mielestäsi saa keskustella?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Niin siis on perustettu foorumi, jossa ihmiset keskustelevat, mutta keskustelua ja omaa pohdintaa ei saa tuoda julki? Miksi siis olet täällä, jos täällä ei mielestäsi saa keskustella?

Jännä vain miten marginaaliryhmä hypettää omaa valintaansa ja yrittää tuputtaa sitä muille  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Jännä vain miten marginaaliryhmä hypettää omaa valintaansa ja yrittää tuputtaa sitä muille  ;D.

Jos pito pettää.
Osta Continental ICE 3 nastarengas on huipputuote.
Lopettakaa tuo tyhjän jaskan jauhaminen jostakin renkaista.
Ajakoon jokainen sillä minkä parhaaksi näkee.
Minua ei kiinnosta joke Hokkaidon lumet.

Lähdenpä jurruuttamaan taas stadin teitä nastarenkailla  ;D.

Continental Ice 3 on todellinen supernastarengas.
Pito on aivan älytön, ihan kuin jäätikölläkin vetelisi kesäkelillä.
Samoin lumipito on omaa luokkaansa.
Auto menee etuvetoisenakin paksussa lumessa kunhan ei ota mahasta kiinni.
Teiden kulumisesta en välitä vähäkään olen maksanut autojen ostossa niin paljon veroja, että ei soimaa omaatuntoa.
Joka 2-3 vuoden päästä aina uusi biili alle.
Valitsen rengastuksen autooni TARPEIDEN mukaan ja turvallisuudellakin on iso merkitys.
Hirvittää vaan kun katsoo taustapeilistä perässä roikkuvaa, onko Tuomolla kitkat.
Jos joutuisin jostain syystä painamaan jarrua tehokkaasti niin Tuomo olisi pamauttanut mun perään.
Siinä se ero reaktioaika/muutaman metrin menetetty huippupito vrt. huippu nastarenkaaseen.
Tästä tuleekin tilanne kun yrittää hieman kasvattaa turvaväliä niin Tuomo vaan tunkee taustapeiliin.

Näinhän se on.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Näinhän se on.

Suomessa yli 85% henkilöautolla ajavista käyttää nastarenkaita! Minulla ei ole kummassakaan omassa autossa sellaisia tällä hetkellä alla.

Kohta lähden kokeilemaan pysynkö stadissa tiellä continentalin uusimmilla kitkoilla joutumatta hengenvaaralliseen vesiliirtoon.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Antore

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 234
  • A3 e-tron
    • Profiili
Suomessa yli 85% henkilöautolla ajavista käyttää nastarenkaita! Minulla ei ole kummassakaan omassa autossa sellaisia tällä hetkellä alla.

Kohta lähden kokeilemaan pysynkö stadissa tiellä continentalin uusimmilla kitkoilla joutumatta hengenvaaralliseen vesiliirtoon.

Vesiliirtoon jonka mahdollistajana toimii nastarenkaiden jyrsimät rännit. Mutta älä suotta jännitä, täällä on lämpötila nollan tuntumassa, tiet sulat ja kuivat.

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy