Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 789574 kertaa)

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Suomessa yli 85% henkilöautolla ajavista käyttää nastarenkaita! Minulla ei ole kummassakaan omassa autossa sellaisia tällä hetkellä alla.

Kohta lähden kokeilemaan pysynkö stadissa tiellä continentalin uusimmilla kitkoilla joutumatta hengenvaaralliseen vesiliirtoon.
Continentaalejako kauppaat? Itellä ei niin hyviä kokemuksia kaikista conteista ole, mutta toki on hyviäkin.

Kuten olen useasti todennut, niin suomessa kaikki nastoilla ajavat eivät tarvitse nastoja. Niillä vain ajetaan, kun "maan tapa". Sama ongelma se on vaimollakin, pelottaa kitkat, vaikka todellista tarvetta niille ei ole. Ehkäpä ihmiset oppisivat paremmiksi kuskeiksi siirtyessään kitkoihin.  ;D

Miksei siis voisi puhua niistä kitkojen positiivisista hyödyllisistä vaikutuksista. Enhän minä toisten puolesta asiaa voi päättää, kuten toiset täällä yrittävät. En mene esimerkiksi sanomaan kohta 80-v mummolleni, että ajappa ne muutama tuhat kilsaa vuodessa kitkoilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.576
    • Profiili
Continentaalejako kauppaat? Itellä ei niin hyviä kokemuksia kaikista conteista ole, mutta toki on hyviäkin.

Mulla ei ole, kuin hyviä kokemuksia uudemmista continental:n talvirenkaista. Toisin kuin nokialaisista!

Muuten kaikki renkaat on omalla rahalla ostettu eikä mulla ole taloudellisia kytköksiä rengasbisnekseen, kuin kuluttajana/ostajana!

Toki se varmaan sinulta on pois, kun kehuu HyVIÄ ja TURVALLISIA talvirenkaita!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Mulla ei ole, kuin hyviä kokemuksia uudemmista continental:n talvirenkaista. Toisin kuin nokialaisista!

Muuten kaikki renkaat on omalla rahalla ostettu eikä mulla ole taloudellisia kytköksiä rengasbisnekseen, kuin kuluttajana/ostajana!

Toki se varmaan sinulta on pois, kun kehuu HyVIÄ ja TURVALLISIA talvirenkaita!
Eihän minulta netin höpinät ole pois.  ;D Se on hyvä, että on rahaa ostaa uusia conteja.  8)

Koen, että minulla on ollut turvallisia renkaita, koska en haaveile paremmasta ja ajofiilis on turvallinen. Ei tarvi jännittää, että pysyykö ne nastat liimallakaan ja että pysynkö tiellä. Ehkä tässä kaikessa on kuitenkin kyse yksilön ajatusmaailmasta ja järjen käytöstä, ei niinkään ehdottomasta mielipiteestä.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa mattinen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 961
    • Profiili
VTT:n tutkimuksessa kitkarenkailla ajavat kaahaavat kännissä  ;D. Sitten se vakavampi fakta, joka myös tuohon liittyy. Kitkarenkailla ajaa yleensä enemmän ajavat ja ns. "valveutuneemmat" kuskit.

Tutkimus, johon yllä viitataan, on Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa. VTT TECHNOLOGY 204 vuodelta 2014. Se perustuu vuosina 1997–2012 kerättyyn aineistoon. Siitä on täällä ollut puhetta aikaisemminkin, ja suurella todennäköisyydellä sillä on saatu aikaan ”pöhinää” myös iltapäivälehtien kommenttipalstoilla. Juuri tuollaisilla ”kitkarenkailla ajavat kaahaavat kännissä” –tyyppisillä heitoilla. Tuossa yllä letkauksen perään on sentään onneksi laitettu ns. hymynaama.

Mitä tutkimus sitten kertoo kitkarenkaista, kännissä ajamisesta ja kaahaamisesta? Se kertoo, että onnettomuuksiin osallisista nastoittamattomilla talvirenkailla ajaneista kuljettajista 25,6 prosenttia oli alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisia. Nastarenkailla ajaneiden kohdalla kännissä tai mömmöissä ajaneiden osuus oli 20,4 prosenttia. Eroa on siis viitisen prosenttia.

Entä ”kaahaaminen”? Tutkimuksesta selviää, että onnettomuuksiin osallisista nastoittamattomilla talvirenkailla ajaneista kuljettajista 16 prosenttia ajoi yli 20 km/h ylinopeudella. Nastarenkailla ajaneiden osalta kaahareiden osuus oli 10,8 prosenttia. Eroa on tässäkin noin viisi prosenttia.

Ottaen huomioon erojen suuruudet (tai pikemminkin pienuudet) sekä sen tosiasian, että tutkimus antaa tietoa vain onnettomuuksiin osallisista kuljettajista, ollaan melko kaukana yllä lainatusta näkemyksestä. Siis siitä, että ”kitkarenkailla ajavat kaahaavat kännissä”. Tai no, totta kai tällaisen kommentin voi piruuttaan heittää, mutta tuota VTT:n tutkimusta ei samassa yhteydessä oikein kannattaisi mainita. 

Katsotaan sitten vielä tuota ”vakavampaa faktaa”, jonka mukaan "[k]itkarenkailla ajaa yleensä enemmän ajavat”. Tässä suhteessa onnettomuuksiin osalliset kuljettajat on VTT:n tutkimuksessa jaettu kolmeen ryhmään kokonaisajomäärien perusteella: 1) alle 10 000 km 2) 10 000 – 100 000 km 3) yli 100 000 km. Selvästi suurin ryhmä on yli 100 000 km ajaneet. Kitkarenkailla ajaneista kuului tähän ryhmään 75 prosenttia ja nastakuskeista 63 prosenttia (ero 12 %). Kakkosryhmässä jakauma oli täsmälleen sama, eli 24 prosenttia. Vähän ajavien ryhmässä nastakuskien osuus oli 13 prosenttia ja kitkoilla ajavien 1 prosentti. Näiden lukujen perusteella jokainen voi arvioida, missä määrin kitkarenkaita käyttävät juuri ”enemmän ajavat”. Ja olipa arvio tässä suhteessa mikä tahansa, on hyvä muistaa, että VTT:n tutkimuksessa puhutaan koko ajan onnettomuuksiin osallisista kuljettajista. Missä määrin tätä joukkoa koskeva statistiikka on yleistettävissä kaikkiin kuljettajiin, se on oma kysymyksensä.

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
^Minulle tuo edellä esitetty data antaa etiäisen, että 'nastoittamattomien' joukossa olisi saattanut olla merkittävä määrä elämän laitapuolen kulkijoita, jotka olisivat nyppineet nastat pois, ja ajaisivat samoilla renkailla ympäri vuoden?

Siis nämä känniset&ylinopeuksiset...

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 677
    • Profiili
Moni ajaa kitkoilla ympäri vuoden kun ei ole rahaa ostaa kahta rengasparia. Siitä seuraamuksena on onnettomuusriski. Niin,,,koska rengasparin hankinta tulee kalliimmaksi kuin useampi mäyris.
Oikeestaanhan nuita renkaita pitäisi olla kolme paria ja tietenkin Conteja Premiumia tietenkin.
Renkaista puheenollen monikin ostaa äly-komeet vanteet ja niihin halppis Ling longit.
Kannattaisi ostaa kunnon Contit vaikka peltivanteille jos turvallisesti haluaa liikkua.
Kyllähän Ling longeillakin ajaa jos auto on koko ajan liikkeessä eikä kukaan nää nimeä kyljestä kun rengas pyörii.

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.331
    • Profiili
Jos pito pettää.
Osta Continental ICE 3 nastarengas on huipputuote.
Lopettakaa tuo tyhjän jaskan jauhaminen jostakin renkaista.
Ajakoon jokainen sillä minkä parhaaksi näkee.

Minua ei kiinnosta joke Hokkaidon lumet.
Moni ajaa kitkoilla ympäri vuoden kun ei ole rahaa ostaa kahta rengasparia. Siitä seuraamuksena on onnettomuusriski. Niin,,,koska rengasparin hankinta tulee kalliimmaksi kuin useampi mäyris.
Oikeestaanhan nuita renkaita pitäisi olla kolme paria ja tietenkin Conteja Premiumia tietenkin.
Renkaista puheenollen monikin ostaa äly-komeet vanteet ja niihin halppis Ling longit.
Kannattaisi ostaa kunnon Contit vaikka peltivanteille jos turvallisesti haluaa liikkua.
Kyllähän Ling longeillakin ajaa jos auto on koko ajan liikkeessä eikä kukaan nää nimeä kyljestä kun rengas pyörii.
Loppu suvaitsevaisuus parin perjantaikaljan jälkeen suomen ainoalta veronmaksajalta.

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 677
    • Profiili
Niinpä siinä se onkin perjantaikaljaa kun oikein vetää tiuhaan niin pitää ajaa vuodet ympäriinsä samoilla kaljuilla.

Poissa Antore

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 234
  • A3 e-tron
    • Profiili
Tässä topiikissa kiteytyy kyllä aika mainiosti tämän foorumin taso :(

Poissa Ifa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Jöngläträäjän anti se paranee vaan kun ilta pimenee...
Vauras ukko täytyy olla kun on uusi auto aina alla ja Conti NASTAT  :o
A5 Sb 2.0TFSI stronic q -17

Poissa jarkko_h

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 743
  • -- LUJAA LAATUA: VAG --
    • Profiili
Pahaa oloa voi purkaa monella tapaa. Jonglööraaja on valinnut yhden tavan. Itse tykkään käydä lenkillä, ku vituttaa. Kaikki tavat on mielestäni ok, niin kauon kuin ei vahingoita toisia.

Poissa the_kapu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Kyllähän Continentalin renkaat on ainoat ja oikeat. Itsellä Continentalin testivoittajakitkat uudessa BMW 3-luokan premiumautossa. Kesärenkaana on Continentalin SportContact 6 ja ajattelin jo ensi viikolla laittaa alle, kuivaa kun on. Mahtava suorituskyky!

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 677
    • Profiili
Contit on ehdoton ykkönen olipa kyseessä minkä kelin rengas tahansa. (nastatkin liimattu ja paistettu kii  :D )
Misukka on numero 2.
Muut eivät olekkaan renkaita vaan  "kalanperkauslautoja".
Nokialainen lähinnä huparinkeli.

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.331
    • Profiili
Jännä vain miten marginaaliryhmä hypettää omaa valintaansa ja yrittää tuputtaa sitä muille  ;D.
Oletko edelleen samaa mieltä?

Poissa Antore

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 234
  • A3 e-tron
    • Profiili
Tässä topiikissa kiteytyy kyllä aika mainiosti tämän foorumin taso :(

M.O.T.

Poissa Skeida-Bob

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 154
  • Reborn, but now finally healed.
    • Profiili
Ei nyt ittu kun nauraminenkin alkaa väsyttää...
jo läks pazka pihasta.

Poissa jarkko_h

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 743
  • -- LUJAA LAATUA: VAG --
    • Profiili
Oletko edelleen samaa mieltä?

Vaikka et kysynytkään multa, niin vastaan kyllä. Tilastollosesti tarkastellen tässä topicissa on kaksi marginaaliryhmää:
1.Ryhmä: Conti ja liimatut nastat & muut merkit paska...
2. Ryhmä, joka vekslaa kolmen rengaskerran kanssa

Jos taasen tarkastellaan tilastollisesti viestien määrää, niin nämä marginaaliryhmät ovat rajusti yliedustettuina viestien määrässä.

Tilastollisen tarkastelun perusteella voidaan tehdä johtopäätös: Marginaaliryhmät tosiaankin paasaavat Paasaus jatkukoon, mukavaa luettavaa.

Poissa mfroberg

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 591
    • Profiili
Tänään mietin juuri että pitäisikö ladata pikkuakku ja hakea Jammu pois talvisäilytyksestä.Mulla ei kyllä ole premiumia auto/pyörä saatikka renkaat kuten monella muulla omasta mielestään. Onnittelut heille loistavista valinnoista. Tänä talvena täällä etelässä nastarenkaat olisivat toistaiseksi olleet täysin turhat, onneksi sellaiset on vain rouvan auton alla.
« Viimeksi muokattu: 15.02.20 - klo:01:05 kirjoittanut mfroberg »
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.331
    • Profiili
Vaikka et kysynytkään multa, niin vastaan kyllä. Tilastollosesti tarkastellen tässä topicissa on kaksi marginaaliryhmää:
1.Ryhmä: Conti ja liimatut nastat & muut merkit paska...
2. Ryhmä, joka vekslaa kolmen rengaskerran kanssa

Jos taasen tarkastellaan tilastollisesti viestien määrää, niin nämä marginaaliryhmät ovat rajusti yliedustettuina viestien määrässä.

Tilastollisen tarkastelun perusteella voidaan tehdä johtopäätös: Marginaaliryhmät tosiaankin paasaavat Paasaus jatkukoon, mukavaa luettavaa.
Onhan tässä ryhmässä myös henkilöt
3: jotka sallii ajamisen haluamansa pyörillä, mutta ne väärät valinnat on kuitenkin paskaa, koska contin nastat!
4: Yksilö kuka on omien valintojen kanssa täysin omalla levelillä. Parasta A-luokkaa (pelkästään omasta mielestä😉)

Poissa jhm

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 145
    • Profiili
Tälläinen sekakäyttäjä tuumii välillä tätä säiettä lukiessaan että onneksi näitä vänkäämisiä ei käydä kasvokkain.Tulisi kai enemmän ruumiita mitä ajaessa väärillä renkailla tulee.

Mutta sama vänkääminen on kyllä joka elämän alueella mitä netissä eletään.
Skoda Yeti 1.6 TDI Experience 2013

Poissa Jake82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Lainaus käyttäjältä: jhm link= 8)topic=30573.msg696204#msg696204 date=1581748316
Tälläinen sekakäyttäjä tuumii välillä tätä säiettä lukiessaan että onneksi näitä vänkäämisiä ei käydä kasvokkain.Tulisi kai enemmän ruumiita mitä ajaessa väärillä renkailla tulee.

Mutta sama vänkääminen on kyllä joka elämän alueella mitä netissä eletään.

Juu ja olis kiva nähdä mimmosta mestaria löytyis kun täällä uho on kova,
Mutta taustalla on varmaan joku kotona tossun alla oleva mikkihiiri ;D

Ja aiheesta kuin aiheesta tulee jossain vaiheessa eräiden nimimerkkien yhteinen vääntö

« Viimeksi muokattu: 15.02.20 - klo:09:08 kirjoittanut Jake82 »
Audi RS6 2015

Poissa kmheisk2

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Aika jengat ottaa tämä keskustelu välillä. Minusta tämä on sinällään yksinkertainen asia. Nastat aiheuttavat merkittävässä määrin kustannuksia teiden kulumisen (ja kaupungeissa pölyn) muodossa. Osan tästä laskusta pitäisi siirtää nastarenkaiden käyttäjien kannattavaksi, koska täysin toimiva vaihtoehto on olemassa. Tämän jälkeen jokainen voi valita omien mieltymysten ja tarpeidensa mukaiset renkaat.
5xvapari
1xturbo

Poissa seaboss

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 141
  • BMW X5 45e xdrive
    • Profiili
Juurikin näin, tuohon voidaan lisätä vielä melu, siis ennen kaikkea ympäristöön...jokainen voi käydä juoksu/kävelylenkin heittää ja joutuu toteamaan että esim. täällä missä nastojen osuus on 90% luokkaa, ohiajavien melun lähde on nastat, sitten kun satunnainen kitka menee huomaa kuinka järkyttävän suuri tuo ero on, ei kuulu kuin vaimea humahdus. 

On tietysti eri asteisesti kuluneita nastarenkaita liikkeellä ja äänierot myös sen mukaisia, on siis aiheellista kysyä mihin noita nastoja on tänäkin talvena tarvittu, muuhun kuin tien päälysteen kuorintaan ym. Täällä p-pohjanmaalla kaikki 1 ja 2 numeroiset tiet ovat olleet paljaita suojaavasta jää tai lumikerroksesta.

Toimiva vaihtoehto on olemassa, hieman vaatii järjen käyttöä, onko sekin liikaa vaadittu?
VW amarok V6 3.0 TDI aut. Highline -18

Poissa 58make

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Kyllähän Continentalin renkaat on ainoat ja oikeat. Itsellä Continentalin testivoittajakitkat uudessa BMW 3-luokan premiumautossa. Kesärenkaana on Continentalin SportContact 6 ja ajattelin jo ensi viikolla laittaa alle, kuivaa kun on. Mahtava suorituskyky!

Ei bmw mikään premium luokan auto ole kolmos-sarjalaisena.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Poissa the_kapu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Täällä nyt on tätä kateellisten ulinaa kun ei ole varaa kuin siihen hinnat alkaen pirkka-autoon. Sitten ei ole varaa edes kunnon renkaisiin. Continental on edelläkävijä erityisesti kitkarenkaissa!

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Puhutaanko täällä nyt renkaista vaiko Saksan Mossesta, jota nuoriso lippis väärinpäin - subbarin jytkyessä - kutsuu leikkisästi BMW:ksi?

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 677
    • Profiili
Vakuutusyhtiöiden pitäisi antaa alennuksia autovakuutuksiin jotka ajavat nastarenkailla Keski-Suomen yläpuolella ja siten aiheuttavat vähemmän kolhuja verrattuna Kitka-Tuomoon.
Olosuhteet ovat aivan eri luokkaa ja talviset Keski-Suomen yläpuolella kun etälän liejuteillä.
Conti Ice 3 on ehdottomasti paras nastarengas ja mikä parasta nastoitettu suomalaisilla nastoilla + nastat on liimattu ja tietenkin paistettu kiinni.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 958
    • Profiili
Vakuutusyhtiöiden pitäisi antaa alennuksia autovakuutuksiin jotka ajavat nastarenkailla Keski-Suomen yläpuolella ja siten aiheuttavat vähemmän kolhuja verrattuna Kitka-Tuomoon.
Olosuhteet ovat aivan eri luokkaa ja talviset Keski-Suomen yläpuolella kun etälän liejuteillä.

Vakuutusyhtiöt seuraavat aivan varmasti miten milläkin renkaalla kolaroidaan. Jos kitkalla kolaroitaisiin enemmän, olisi niille tullut jo kauan aikaa sitten korotus vakuutusmaksuihin. Tai nastoille alennusta. Kitkat toimivat sitä paremmin, mitä talvisemmat olosuhteet ovat. Se ovat elementissään pohjoisen pakkasilla ja lumilla. Kannattaa kokeilla niitä, eikä kirjoittaa mutua. Kokeilulla tarkoitan, että ostaa uuden sarjan laatukitkoja ja ajaa niillä vähintään kolme talvea.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Nupe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Haluaisin vielä lisätä että ruotsalainen ja saksalainen jää sekä lumi ovat erilaisia kuin SUOMEM MAALAINEM lumi ja jää, tämän vuoksi vain TM:n ja Tuulilasin rengastestit ovat absoluuttisen oikeassa.

Juuri näin. Autojen sisätilojakin arvioidessa kannattaa luottaa vain TM:n mittanauhaan.

Ja renkaista puhuttaessa, jossain Hokkaidossa onkin sitten jo täysin eri tilanne. Skandi- tai Keski-Euroopan renkaat eivät tietenkään edes lähtökohtaisesti liity Aasian kumeihin mitenkään.

Olosuhteetkin siellä ovat jotain muuta kuin täällä. Paitsi että Tyynen valtameren kosteudesta muodostuva jää ja lumi on toki eri tavalla kiteytynyttä, myös asvaltin koostumus lienee erilaista. Ja kai sitä nyt jossain Hokkaidon aakeella laakeella selviää vaikka kesärenkailla - toisin kuin Suomen serpentiineillä ja vuoristossa. [jokuhymiö]

Ai niin, itse en wanhana äijänä ole juuri oppinut käyttämään hymiöitä vaikka kaiketi pitäisi. Mielestäni hymiöt latistavat ilmaisua ja myös hieman aliarvioivat viestin lukijaa.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.948
    • Profiili
Vakuutusyhtiöiden pitäisi antaa alennuksia autovakuutuksiin jotka ajavat nastarenkailla Keski-Suomen yläpuolella ja siten aiheuttavat vähemmän kolhuja verrattuna Kitka-Tuomoon.
Olosuhteet ovat aivan eri luokkaa ja talviset Keski-Suomen yläpuolella kun etälän liejuteillä.
Conti Ice 3 on ehdottomasti paras nastarengas ja mikä parasta nastoitettu suomalaisilla nastoilla + nastat on liimattu ja tietenkin paistettu kiinni.
Mistä tuo kitkoilla ajavan suurempi kuviteltu kolhuilu on peräisin? Nastoilla ajaville pitäisi maksuja laittaa lisää, sillä useimmiten laadukkaat kitkat on renkaina jopa nastoja kalliimpia. Sekin auttaisi monia siirtymään kitkoihin, jos hintaeroa ei olisi niin paljoa. Myös nastojen haitoista pitäisi valistaa enemmän. Kannattaisin nastaveroa eteläsuomeen. Sitten vielä tarra peräloosteriin, että takanatulijat ymmärtää varoa superrenkailla ajavien äkkijarrutuksia.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy