"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

panu

Onko se rekkakuskin vika, jos tiukat ajoaikasäädökset "pakottaa" ajamaan rajoitinta vasten. Pitkällä matkalla ajansäästö voi olla ratkaiseva. Jos ajoaika tulee täyteen paluumatkan lopulla, aiheutuu pykälien noudattamisesta ylimääräistä vaivaa kuljetusfirmalle, kun täytyy järjestää toinen kuski loppupätkälle. Nykyaikainen digipiirturi paljastaa pienetkin ylitykset vielä pitkän ajan jälkeen, joten kiinnijäämisriski on melkoinen.

Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

V-O

Nyt tuli kyllä nimimerkki panulta semmosta tuubaa ettei ole koskaan keneltäkään moista roskaa/moskaa/pas... kuulunu.

HuhHuh.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Poni - 09.07.13 - klo:17:35
Jaa, rekoilla ei ole syytä ohittaa, mikäli vauhti nousee yli 80 kmh.
Syyllistäisin tuosta ennemmin niitä rekkakuskeja, mikäli tilanne oli tasan kuvaamasi kaltainen.

Kirjoitin tuohon alkuperäiseen kommenttiini vielä viimeisenkin kappaleen siitä, miten jotkut alkavat tässä tilanteessa jeesustelemaan raskaan liikenteen ylinopeudesta, mutta pyyhin sen sitten pois.

Itse en näe tilannetta millään muotoa vaarallisena. Siis sitä, että raskas liikenne ajaa rajoitinta vasten kauniina kesäpäivänä puolityhjällä moottoritiellä.

panu

Noh, jokainen voi uskoa ihan mitä huvittaa. Itse en onneksi joudu noiden asioiden kanssa painimaan, mutta varsin luotettavalta taholta töissä kuulin esimerkkitapauksen ajoajan täyttymisestä. Henkilöltä, jolle nämä asiat ovat todella tuttuja. Kun aika tulee täyteen, on vaihtoehtoja tasan kaksi. Ei väliä vaikka jäljellä oleva matka mitattaisiin kymmenissä kilometreissä.

Fakta on ettei rekkakuskin hommat mitään herkkua ole vaikka kuinka tykkäisi ajamisesta. Ajoaikalainsäädäntö painaa päälle ja poliisit kyttää aivan eri tavalla kuin tavallista henkilöautokuskia.
Ja kun joku tunkee kännissä pikkuautolla kolmion/stopin takaa alle, ollaan syynäämässä millä nopeudella rekkakuski ajoi ja vaatimassa päätä vadille.
Lisäksi alalla on niin kova hintakilpailu, että hyvä kun omansa saa pois kustannusten noustessa jatkuvasti.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: panu - 09.07.13 - klo:23:27
Lisäksi alalla on niin kova hintakilpailu, että hyvä kun omansa saa pois kustannusten noustessa jatkuvasti.

Tämä on aivan kuljetusyrittäjien omaa tyhmyyttä, itse ovat polkeneet taksansa niin alas.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

panu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.07.13 - klo:23:32
Tämä on aivan kuljetusyrittäjien omaa tyhmyyttä, itse ovat polkeneet taksansa niin alas.
Ei se varmaan isommilla firmoilla ole ongelma (joilla myös em. reserviä paremmin saatavilla). Mutta pienyrittäjillä ei ole paljon muita mahdollisuuksia, jos haluaa keikkaa ylipäänsä saada.

Poni

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 09.07.13 - klo:22:49
Kirjoitin tuohon alkuperäiseen kommenttiini vielä viimeisenkin kappaleen siitä, miten jotkut alkavat tässä tilanteessa jeesustelemaan raskaan liikenteen ylinopeudesta, mutta pyyhin sen sitten pois.

Itse en näe tilannetta millään muotoa vaarallisena. Siis sitä, että raskas liikenne ajaa rajoitinta vasten kauniina kesäpäivänä puolityhjällä moottoritiellä.

Kyse ei ollut jeesustelusta, vaan tarkastelin asiaa lain kirjaimen kannalta.
Samoin, luithan minulta tuon viimeisen kappaleen Saksan moottoriteistä?

Itse pyrin noudattamaan lain kirjainta, mutta en tuonkaan suhteen katso asiaa mustavalkoisesti.
En siis myöskään pidä lievää ylinopeutta megarikoksena, vaikka pyrinkin sitä välttämään.
Vaan jos moottoritie on puolityhjä, niin eihän siitä mitään kaaosta synny?

Myönnän, että kyllä se harmittaa, jos joku haittaa omaa sujuvaa etenemistä.
Liikenne vaan on monelta osin sopeutumista ja vaatii pitkää pinnaa.
Vaikka joku ajaisi väärin, niin saattaa käydä siten, että se joka kauheasti kiihtyy, tekee sen omalta kannaltaan pahimman virheen.
Minua ärsyttää/harmittaa/ihmetyttää liikenteessä moni asia ihan joka saamarin päivä.
En vaan anna sen näkyä ulospäin mitenkään. Ajaminen jatkuu maltillisena, eikä käsimerkit heilu.
Ainakaan ihan helposti.

Tämä ei sitten ollut moite, että älkää nyt kirjoittako näistä jutuista.
Jälleen, hyvä että kirjoitetaan.
Näitten kautta saatan huomata omasta ajotavastani jonkun virheen, mitä en ole tiedostanut, ja näin ehkä pystyn sen korjaamaan.

Quality

Poni kirjoittaa täyttä asiaa. Juuri noin ajattelen/toimin itsekin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Sampsa

Pienellä nopeuserolla motarilla ohittamaan lähtevän pitäisi tietysti käyttää harkintaa, että ohittamaan lähdetään silloin, kun se aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa muille liikkujille. Mutta vähänkin vilkkaammin liikennöidyllä tiellä tuollainen muutaman kilsan nopeuserolla tapahtuva vaikka 90 km/h ohitus haittaa taatusti niitä 120(+) ajavia.

Mutta minusta on hieman outoa kirjoittaa, että ei pitäisi silloin ohittaa ollenkaan. Olkoon ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus mitä tahansa ja todellinen nopeus sitten vaikka hieman suurempi, niin kyllä minusta jokaiselle pitäisi antaa mahdollisuus ajaa sitä "omaa" nopeuttaan, jolloin nopeammalle liikkujalle syntyy väistämättä jossain vaiheessa ohitustarve. Saahan se hitaammin menijäkin ajaa itse valitsemaansa nopeutta, eikä kukaan ole pakottamassa häntä nostamaan nopeuttaan.

Ja vaikka "kilometriohituksia" tekeviä yleisesti pidetään typerinä ja yksin syyllisinä tilanteeseen, niin minusta tällaisessa tilanteessa ohitettava on jopa typerämpi, jos ei ota kokonaistilannetta huomioon ja tahallaan (erittäin typerää) tai huomaamattaan (typerää) ei helpota toisen ohitusta.

Itsellä on tuore esimerkki maanantailta. Ajoin 120 rajoitettua motaria ajoneuvoni rajoitusten takia noin 98 km/h todellista nopeutta vakkarilla. Takaa minua lähestyi bussi, jonka arvioin ajavan 100+ km/h. Kun bussi tuli ohitusetäisyydelle, tarkastin peileistä tilanteen bussin takana ja sellaisella hetkellä, kun bussin ohitus ei häiritsisi 120 ajavia henkilöautoja, pudotin vakkarin pois päältä ja annoin nopeuden pudota 80 km:iin tunnissa. Bussin tekemä ohitus sujui vauhdikkaasti ja bussin palattua eteeni nostin vakkarilla nopeuden taas sinne 98:iin, jolloin bussi pikku hiljaa loittoni edessäni. Minulle ei ollut tuosta toimenpiteestä mitään haittaa, vain pieni vaiva kun tarkkailin peilejä ja pudotin vakkarin päältä ja napsaisin sen taas päälle. Uskon, että kaikilla osapuolilla jäi tästä hyvä tai ainakin neutraali mieli, tuskin ketään ärsytti.

Samalla tavalla olen toiminut myös esim. ajaessani pientä kuorma-autoa, jota oli mukava ajaa 80 km/h. Kun perään ilmestyi 89 km/h ajava rekka, katsoin taas sopivan hetken ja laskin nopeuteni hetkeksi seitsemäänkymppiin, jolloin rekka pääsi helposti ohi. Taisin siitä toiminnasta saada rekalta jonkun hätävilkkukiitoksenkin.

repomies

Ajelin eilen Lahdesta Tampereelle 12-tietä jossa tunnetusti on paikoitellen hieman huonosti ohituspaikkoja, mutta rekkoja riittää. Luonnollisesti tälläkin kertaa sinne mahtui näitä 89km/h eteneviä täysperävaunuyhdistelmiä.

Ajelin itse hissukseen, aivan hitusen päälle rajoitusten. Kyseisellä tiellä ei satasen rajoituksia ole liikaa, joten eräänkin rekan tapauksessa kävi niin, että ohitettuani sen, rekka ajoi minua aina kiinni 80-alueella, ja satasen alueella minä menin karkuun. En sitten tiedä, kumpi oli hölmömpi, minä joka ohitin rekan ja ajelin kutakuinkin rajoitusten mukaan, vai rekka joka ajoi jatkuvasti rajoitinta vasten. Jos dieseliä olisi halunnut säästää, parasta olisi ollut jäädä rekan perään roikkumaan mitättömän turvavälin päähän. *) Ajallinen tappio ei olisi ollut missään määrin suuri perillä.

Olisi sinänsä mielenkiintoista kuulla mitä mieltä täysperävaunuyhdistelmää ajavat ammattiautoilijat ovat henkilöauto-perskärpäsistä. Kuinka lähellä ajaminen alkaa vituttaa?

*) Mythbustersista, toiselta foorumilta lainattua: "baseline of 32mpg

Distance from semi MPG % Diff
100’ xxxxxx35.5xxxx11%
50’ xxxxxxx38.5xxxx 20%
20’ xxxxxxx40.5xxxx 27%
10’ xxxxxxx44.5xxxx 39%
2’ xxxxxxxx41xxxxxx 28%"

Petri M

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.07.13 - klo:23:32

Osittain asia voi olla noinkin.
Toisaalta isot yritykset jotka tarvitsevat paljon kuljetuspalveluita osaavat kyllä laskea melko tarkkaan
mitä maksaa omat autot kuskeineen ja kuluineen.
Miksi maksaa orjayrittäjälle enemmän kuin nippanappa  todellinen kustannustaso?

Miksihän esim. Keskolla on osa autoista omia...niinpä...
silloin ollaan aina tietoisia todellisesta kustannustasosta.
Keskollakin rahaa riittänee lisätä omaa kalustoa jos kuljetusliikkeet nostaa hintojaan yli
järkevän kustannustason.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Petri M - 10.07.13 - klo:16:52
Osittain asia voi olla noinkin.
Toisaalta isot yritykset jotka tarvitsevat paljon kuljetuspalveluita osaavat kyllä laskea melko tarkkaan
mitä maksaa omat autot kuskeineen ja kuluineen.
Miksi maksaa orjayrittäjälle enemmän kuin nippanappa  todellinen kustannustaso?

Miksihän esim. Keskolla on osa autoista omia...niinpä...
silloin ollaan aina tietoisia todellisesta kustannustasosta.
Keskollakin rahaa riittänee lisätä omaa kalustoa jos kuljetusliikkeet nostaa hintojaan yli
järkevän kustannustason.

Silloin on parempi antaa Keskon ajella niillä omilla autoilla. Mikä järki yrittäjällä on lähteä ajamaan ajoja taksalla josta ei saa palkaksi kuin rupia persiiseen? Jos tuloilla ei kunnolla kata kuluja niin silloin ollaan kyllä melko pahasti metsässä.

metS80

Meillä yrittäjillä on paha taipumus optinismiin- ens kuussa kaikki on jo paremmin ajatteluun.
Sekin vaatii sisua myöntää et "epäonnistui" ja laittaa kalusto myyntiin. Siinä yleensä tippuu taloudellisesti tyhjänpäälle ja monet maksut rullaa viel jonkin aikaa.

En ole itse kuljetusyrittäjä, mut jonkinverran ostan ko palveluja. Muutama vuosi sitten juttelin omalla autollaan Kaukokiidon "kiire" ajoja ajavan autoilijan kanssa kun toi nippua pihaan. Totesimme että hän sai n puolet siitä, mitä kiito velotti minua. Että sellainen autoilijoiden "osuuskunta". Kaukokiito ei noissa ajoissa hoitanut kun laskutuksen- tavara ei käyny edes terminaalissa. Sen jälkeen kuljetustilaukset meni suoraan hyttiin.

Keskokin on sellainen mammutti, et aika moni pikkuliikennöitsijä pystyy kannattavasti ajaan sillä hinnalla millä Kesko omat ajot- jos vaan laskevat yleiskulunsakin rahtiin.
kadettx2>isocorolla>taunus>orion>passat>pajero>sierra>mondeox2>passat>9-5>octavia>S80x2>Grand Scenic>Mondeo>Ateca>Tarraco

Emil Eagle

Offtopic:

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 09.07.13 - klo:13:07
<Rendezvous>
Nii tääki tuli sit katsottua, oli täyttä paskaa :)

n. 8-9 minsaa muka kovaa ajoa Pariisin pimenevässä illassa <...> En suosittele.

Lienet lukenut myös taustatiedot filmin kuvaamisesta? Sitähän ei siis ole ajettu millään Ferrarilla, vaan isohkolla Mersulla, jo siitä syystä ettei siihen aikaan kaahausvideoita kuvattu GoProlla vaan hieman järeämällä kalustolla. Ã,,änet on siis liimattu päälle jälkikäteen.

Mitä liikenteeseen tulee, en taaskaan ole kovin pösiöitä suorituksia viimeaikoina nähnyt. No tänään sentään yritti joku mese ohittaa minut motarille liittyessämme vielä ramppia pitkin oikealta, mutta se kaista loppuikin, ja mesekuski joutui tekemään terävähkön jarrutuksen takaisin taakseni kevytperävaununi määräämään 80km/h nopeuteen :)
Kiitokset mukavasta foorumista.

Vankka

Ajoin autolla edessä seisoi auto punasissa pysähdyin auton perään seison siinä edessäni ollut auto kaasutti päin punasia!
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Peräkylän Pertti

Välillä tulee vilkuteltua valoja autoille, joiden valot eivät ole päällä. Teen niin lähinnä sen vuoksi, jos kuljettajat ovat unohtaneet laittaa ne, ettei sitten satu vaikka kolaria, kun auto ei niin erotu. No pari kertaa on käynyt niin, viimeksi tänään, että kun olen väläyttänyt valoja, he ovat pistäneet valot päälle, mutta auton ohitse mentyä olen nähnyt peilistä, että takavalot sammuvat, eli he siis pistävät taas valot pois päältä. Onkohan tässä syynä joku sellainen, että vaikkapa auton huonoa akkua halutaan säästää, vai mikä, en kyllä osaa sanoa...

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: repomies - 10.07.13 - klo:15:24

Olisi sinänsä mielenkiintoista kuulla mitä mieltä täysperävaunuyhdistelmää ajavat ammattiautoilijat ovat henkilöauto-perskärpäsistä. Kuinka lähellä ajaminen alkaa vituttaa?

"

Ei vituta minua lainkaan, paitsi jos pimeällä ajavat niin että valot näkyy kuljettajan puolen peilistä, eli roikutaan kekiviivan tuntumassa mutta ei kuitenkaan aijota tulla ohi. Ei se siellä takana tunnu missään jos joudun kovasti jarruttaa ja tulee perseeseem, ei ole penniäkään kiinni siinä tilanteessa.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Taky

Onhan näitä nähty...

Trucks!

... mutta edelleen karmaisevaa katsottavaa, eteenkin 6:60 ja 9:40 olevat ohitukset.
Siinä saa kuski ja kyytiliset kiittää luojaa hengestään.

Samoin nuo rekan renkaiden irtoamiset - tälli on varmasti kova, kun itselle tuli kerran Hiacen takapyörä Todelon keulaan kaupunkin vauhdissa ja pamaus oli melkoinen.

Liki ettei auto mennyt lunastukseen vaikka ulkoa päin ei juurikaan nähnyt kuin lampun ja etupuskurin vähän irvistävän.

Mutta kun pajalla purkivat keulaa oli mm. oikea runkoaisa vääntynyt pitkältä matkalta - osuma vähän keskemälle olisi moottori-voimansiirto olleet tililinjalla.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

pizza_delivery

Lainaus käyttäjältä: repomies - 10.07.13 - klo:15:24

Mielestäni teit oikein ja rekkakuski vääriin.  Muutenkin 2 kertaa 6 golfin kanssa sattui jotain rekan kanssa.  Ensin lensi valtava kivi ikkunaan mikä halkaisi sen ja pari viikkoa myöhemmin rekan rengas räjähti edessäni.  Pysyttelen nykyään kaukana ja ohitan heti kun on mahdollista. :o

repomies

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 12.07.13 - klo:21:26
Ei vituta minua lainkaan, paitsi jos pimeällä ajavat niin että valot näkyy kuljettajan puolen peilistä, eli roikutaan kekiviivan tuntumassa mutta ei kuitenkaan aijota tulla ohi. Ei se siellä takana tunnu missään jos joudun kovasti jarruttaa ja tulee perseeseem, ei ole penniäkään kiinni siinä tilanteessa.

Haha, siinä saisi tosiaan poliisille selittää vähän laveamminkin, jos haluaisi saada rekan perään ajamisen rekkakuskin syyksi. ;D

Sinänsä moderni auto hyvillä renkailla toppaa satasestakin neljässäkymmenessä metrissä, en usko yhdistelmärekan pystyvän samaan edes tyhjänä. Eli adaptiivisella cruisella luulisi olevan mahdollista roikkua verrattain turvallisesti dieselinsäästöetäisyydellä.

Omakohtaista kokemusta rekoista aiheutuneista kiveniskuista ei ole. Renkaat on rekoissa jotenkin sellaisia, ettei niistä minun suppean kokemukseni mukaan lennä kuin kuraa, ja sitä kuran lentämistä ajatellen rekoissa on varsin kiitettävästi roiskeläppiä - toisin kuin henkilöautoissa.

Joskus on soraa tai hiekkaa kuskanneesta autosta lentänyt kiviä mutta moisten perään ei ole onneksi pakko jäädä ajamaan.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: repomies - 13.07.13 - klo:19:59
Eli adaptiivisella cruisella luulisi olevan mahdollista roikkua verrattain turvallisesti dieselinsäästöetäisyydellä.

Adaptiivisella vakkarilla ei pääse niin lähelle, se on niin fiksu kapine että osaa pitää turvavälin oikeana.

RoccoScientist

Ajelin eilen nelostiellä tuossa puolen yön aikaan ja jossain Lahden ja Helsingin välillä tuli vastaan moottoripyöräilijä, jonka perä oli täysin pimeänä. Ei valoja, ei heijastimia. Yön pimeys, tuore ja siis tumma asfaltti ja tummiin pukeutunut motoristi = täydellinen suojaväritys. Ihmettelin, kun pari sataa metriä edellä ajanut Audi jarrutti ja vaihtoi kaistaa, vaikka tiellä ei näkynyt mitään. Luulin ensin, että Audisti oli bongannut hirven tai tiessä olevan kuopan, mutta mitään ei näkynyt kun satuin kohdille. Jossain vaiheessa sitten vastaantulijoiden valot piirsivät pienen siluetin tuosta motoristista paljastaen tämän olemassolon. Onnekseen ajoi suurin piirtein rajoitusta, sillä tuon pyörän surkean ajovalon heijastuksen tiessä näki vasta vajaan sadan metrin päästä ja takin vaaleat tekstit erotti pitkät päällä kun tiesi mitä katsoa. Jos alinopeutta olisi ollut reilummin, olisi tuo em. Audi (joka ajoi 5-10 km/h ylinopeutta) varmaan täräyttänyt päälle. Tiedä vaikka motoristi olisi jotain tällaista toivonutkin, se ajovalo nimittäin valaisi tietä sen verran surkeasti, että 120 km/h oli tilannenopeutena selvästi ylimitoitettu.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Levjsa

Viime viikonloppuna ajaessani tuossa kohtaa http://goo.gl/maps/A6DGN oikeanpuoleista kaistaa Vespalla, meinasi käydä huonosti. Kaistathan jatkuu risteyksen jälkeen täysin eri linjassa kuin ennen risteystä. Vasemmanpuoleisella kaistalla ajoi Touran, jonka luonnollisesti olisi pitänyt risteyksen jälkeen jatkaa omalla kaistallaan aivan vasemmalle puolelle pysäköityjen autojen vierelle. Minä siis ajoin oikealla kaistalla, hieman kovempaa kuin Touran. Tämä arkipäivän sankari vaihtoi kaistaa vasemmalta siinä ilmeisesti huomaamattaan suoraan oikealle kaistalle. Risteysalueella Touran alkoi huolestuttavasti tulla lähemmäksi sivulta. Risteyksen jälkeen oli todella lähellä, etten tullut jääneeksi tönäistyksi. Kuljettaja, pieni nainen, ei ilmeisesti paljoa tajunnut rikkeestään, vaikka äänimerkkiä annoin ihan kunnolla ja pitkään >:(

V-O

Vantaalainen taksi nro 136 ei osaa käyttää (edes) vilkkua.

panu

Lainaus käyttäjältä: repomies - 13.07.13 - klo:19:59
Omakohtaista kokemusta rekoista aiheutuneista kiveniskuista ei ole. Renkaat on rekoissa jotenkin sellaisia, ettei niistä minun suppean kokemukseni mukaan lennä kuin kuraa, ja sitä kuran lentämistä ajatellen rekoissa on varsin kiitettävästi roiskeläppiä - toisin kuin henkilöautoissa.

Paripyörien väliin voi kiilautua melko isojakin kiviä. Varsinkin sora-autoissa, jotka tulee montulta.

Itselle lensi kerran vastaan tulleesta rekasta iso kivi lasiin. En tiedä lähtikö renkaista vai lavalta ja kuinka iso itse kivi oli. Iskemä oli n. kananmunan kokoinen ja sisäpinnaltakin irtosi siruja kojelaudalle. Pikkasen säikäytti mäjähdys eikä tarvinnut arpoa meneekö lasi vaihtoon... ;)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: panu - 17.07.13 - klo:22:16
Paripyörien väliin voi kiilautua melko isojakin kiviä. Varsinkin sora-autoissa, jotka tulee montulta.

Itselle lensi kerran vastaan tulleesta rekasta iso kivi lasiin. En tiedä lähtikö renkaista vai lavalta ja kuinka iso itse kivi oli. Iskemä oli n. kananmunan kokoinen ja sisäpinnaltakin irtosi siruja kojelaudalle. Pikkasen säikäytti mäjähdys eikä tarvinnut arpoa meneekö lasi vaihtoon... ;)

Kerran olen väistellyt tiellä pomppivaa suurta murikkaa joka irtosi kaivurinkuljetuslavetin paripyörien välistä, murkula oli kooltaan reilusti nyrkkiä isompi. Onneksi sattui kaupunkialueella niin ehti väistämään.

TeBsu

Feibuukista lainattu, kohta on bimmeri ja mitsu clubin porukka hippasilla  ;D

HUOMIO!!

n. Klo 20.30 tänään 16.7.2013 pari kilometriä ennen Linnatuulta Hämeenlinnassa ajoin autolla ohituskaistaa Tampereen suuntaan kun huomasin edessäni kappaleen josta en ollut varma mitä materiaalia se on, metalliputkelta kaukaa näytti. Kappaleen koko oli n. 150cm leveä ja n. 50cm korkea. Nanosekunnin aikana piti päättää väistänkö ojaan (140km/h) vai ajan päältä yrittäen korkeimman osan osua keskelle autoa että pohjalevy ottais iskun vastaan. Sitten kajahti ja LUJAA!! Takana tullut rekka vilautti valoja ja ymmärsin että Linnatuuleen molemmat tutkimaan kuinka kävi. Omasta autosta ei kaikkia vaurioita tiedetä kun en pääse tähän aikaan nosturille mutta rekkakuski kertoi että heti ensinäkemällä rekan keula täynnä reikiä ja arvoltaan n. 7000e jäähdytin täynnä kymmeniä reikiä (vaihtoon). Rekkakuski oli ehtinyt tunnistaa auton Mitsubishi Evo Lanceriksi, ns. tuning-versioksi (vuosiluku ei tiedossa mutta tuskin kovin uusi) ja että kyseinen kappale oli jos ei kokonaan, niin suurin osa tämän kyseisen Mitsun takapuskuria. Omasta autosta se oli repinyt oikean sisälokarin, pohjan monesta kohtaa, Jarrulevyn jäähdytysputket oikealta, ilmeisesti tubon ahtoputkia irti + kaikki vaurio mikä on muovien peitossa (hirvittää edes ajatella). Alla on yritys saada kuva puskurin palasesta jotta väri edes jollain hahmottuisi. Kun varovasti sitten päästiin jatkamaan matkaa niin tienvarsilla oli ainakin 5 autoa tietyin väliajoin hätävilkut päällä, ilmeisesti autoni perästä lentäneen sälän rikkomana. NYT TULLAAN TÃ,,RKEIMPÃ,,Ã,,N POINTTIIN! Eli jos joku tuntee, kaveri tai kaveri kaveri tms. kyseisen auton omistajan (Varmasti tunnistettavissa puuttuvan takapuskurin takia) Niin Ilmoittakaa joko minulle tänne facebookiin tai soitto joko minulle 040-6814778 tai onnettomalle rekkakuskille numeroon: 050-3554658 (nimi unohtui kiireessä kysyä) Kuva on huono mutta väri on hiukan siniseen taittuva hopea. JAKAKAA ETEENPÃ,,IN että saadaan henkilö kiinni joka jättää vaarallista romua keskelle tietä, jollain pienemmällä autolla yliajaneelta olisi pahimmassa tapauksessa henki lähteä.
lord of the rings

s-mod

Meni ohi! Ei saannut pysäytettyä ennen estettä vai? Ja tuhosi kaikkien muiden autot! Pointti onneksi ei kukaan kuollut! En tykkää vanhoista mitsu evoista, koska ne on hitaita 200 jälkeen!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Taky

Lainaus käyttäjältä: TeBsu - 17.07.13 - klo:23:36
Mitsubishi Evo Lanceriksi, ns. tuning-versioksi

Ei niitä tässä maassa niin montaa ole kilvissä etteikö se löydy ihan viranomaistenkin toimesta kun malli ja väri on tiedossa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

fisutus

Lainaus käyttäjältä: TeBsu - 17.07.13 - klo:23:36
Feibuukista lainattu, kohta on bimmeri ja mitsu clubin porukka hippasilla  ;D

HUOMIO!!

Ja pointti oli? Rohkeasti vaan  ilmoitus viranomaisille niin BMW kuljettaja saa syytteen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kun ei ole autoa ole pystynyt turvallisesti tien näkyvällä osalla pysäyttämään. Tämän lisäksi tulee luultavimmin sakot ylinopeudesta, kun kerran myöntää ajaneensa 140 km/h 120 km/h rajoitusalueella.

Ja mitä vaurioihin tulee, niin kaskohan noi maksaa (jos ei kaskoa niin sitten kaivaa lompakkoa), tuskin tuota puskuria siihen tielle on tarkoituksella jätetty, jolloin tuottamuksellinen vahingonteko lienee poissa laskuista. Ajoneuvot kun eivät ole toisiinsa osuneet niin ei tuota liikennevakuutuksestakaan korvata.

edit: korjattu asiavirheet

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy