"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Poni

^Käsitin kyllä, että viestin postaaja ei ollut itse osallisena, vaan lainattu toisen naamakirjasta.
Mutta sinänsä fisutus puhuu asiaa.

Tienpitäjän vakuutuksesta korvataan, jos tiessä oleva kuoppa hajottaa auton,
mutta kivi tai rojut tiellä eivät oikeuta vastaavaan.
Juuri tuosta syystä, että tien näkyvällä osalla...

Tahtoo vaan olla, että ajetaan niin lähekkäin ja niin kovaa, että teillä olevat rojutkin tulevat yllätyksenä.
Mitä tästä opimme? Ei mitään.

Edit: Asiavirhe.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Poni - 18.07.13 - klo:09:49
Juuri tuosta syystä, että tien näkyvällä osalla...

Tätä sitä jaksetaan jeesustella, jokainen autolla liikkuva tietää että liikenne pysähtyy kokonaan jos tuota alettaisiin noudattamaan pilkun tarkasti.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Poni

Höpös löpös.
Ainakin minä tarkoitin kommenttini siihen, että tuohon vedotaan, jottei korvauksia tarvitsisi maksaa.
Kukaan mitään jeesustele.

Oletko Karvis sitä mieltä, että nykyiset "turvavälit" ovat sopusoinnussa sen turvallisuuden kanssa?

Usein kuulen vedottavan, että eteneehän se edellä ajava autokin saamaa vauhtia.
Että ei sekään pysähdy kuin seinään.
Entäs jos se vetäisee seisovaan jonoon tms?

Liian pienet turvavälit ovat mielestäni iso ongelma.
Paljon isompi, kuin mitä noin äkkiseltään luuleekaan.
Mielesstäni jopa pahempi, kuin lievät ylinopeudet.
Enkä kyllä niitäkään puolustele, mutta jätetään se keskustelu nyt tästä pois.
Mutta että liikenne pysähtyy?
Ehkä kärjistetty ilmaus, mutta en sitä tuollaisena ainakaan sulata.
Väitän jopa päinvastaista.

Kennedy

Hieman palo taas käämit kotimatkalla.
Vihdintieltä kehä3 itään tiputtautumassa. Olinko nyt 3 vaiko 4 auto jonossa.
70kmh oli vauhtia rampin alareunassa ja kehää ajanut paku päätti kiihdyttää, etten sen eteen pääse vaihtamaan kaistaa.
Sitten se huomas, että mun edessä oleva paku ei kerkee altapois niin alkoi jarruttamaan.
Minä siinä samaan aikaan vieressä jarrutan, että pääsen jossain kohtaa vaihtaa kaistaa. Lopulta 40kmh mittarissa kun pääsen pakun taakse siirtymään kehälle.
Paviaani jos olisi ajanut samaa vauhtia tai olisi vaihtanut tyhjälle vasemmalle kaistalle ( kun jonon eka oli vaihtanut kaistaa ) niin kaikki olisi sujunut helpommin.
300ZX
Passat Variant 2013

OCEANBOY

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 19.07.13 - klo:17:50
70kmh oli vauhtia rampin alareunassa ja kehää ajanut paku päätti kiihdyttää, etten sen eteen pääse vaihtamaan kaistaa.
Sitten se huomas, että mun edessä oleva paku ei kerkee altapois niin alkoi jarruttamaan.
Minä siinä samaan aikaan vieressä jarrutan, että pääsen jossain kohtaa vaihtaa kaistaa. Lopulta 40kmh mittarissa kun pääsen pakun taakse siirtymään kehälle.
Paviaani jos olisi ajanut samaa vauhtia tai olisi vaihtanut tyhjälle vasemmalle kaistalle ( kun jonon eka oli vaihtanut kaistaa ) niin kaikki olisi sujunut helpommin.
Veikkaukseni: Turkulainen Heikki Henkilöautonkuljettaja......

V-O

Mää veikkaan keravalaista pena-putkimiestä tai rami-raksamiestä, kun oli pakulla liikemteessä...

Levjsa

Perjantaina Raisiosta Turkuun ajellessa olin vaihtamassa kaistaa normaalisti vilkun kera. Kaistalle, jolle olin vaihtamassa oli vanha hiekanvärinen Audi A3. Tämä sankari päätti painaa entistä enemmän kaasua vielä silloin, kun olin jo puoliksi kaistalla. Tuli niin lähelle takakulmaa, että mietin jo kohta rysähtävän >:(

Salossa torin vieressä ajelin muutama ilta sitten myös rajoituksen mukaista hidasta vauhtia. Tälloin joku vanhalla Audi A4:llä liikkeellä ollut jannu ilmeisesti loukkaantui nopeusrajoituksen mukaisesta hitaasta vauhdista ja työnsi ainakin tuplanopeutta ohi. Kummaa toimintaa keskellä keskustaa. ???

jkvi

Käännyin tänään tästä meidän kadulta pääväylälle. Juuri kuin sain keulan keskiviivan yli ja kääntymään sen aikomaani suuntaan, suhahti ohitse piennarta hyväksi käyttäen ja melkein vieden vänkärin peilin mennessään valkoinen "suksiboksi-bx-citikka". Sen verran tajusin itse, etten enää työntänyt rakoa tiukemmaksi, vaan nykäisin omaa kulkinetta keskiviivalle.

Olin pönttö ajanut suoraan eteen. Onneksi patokinkuski sai väistettyä ja sopi menemään ohitse ilman rysähdystä.

Ajelin kylän läpi perässä ja kävin pyytelemässä anteeksi törttöilyni.
CRDi & Collection

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 21.07.13 - klo:21:28

Ajelin kylän läpi perässä ja kävin pyytelemässä anteeksi törttöilyni.
Tämä on niin kunnioitettava teko että Hannu Karpo sais tuoda poron paistin sulle. Kerrankin joku pystyy tunnustamaan virheensä. Soot mun sankari.  ;)

Japoff

Lainaus käyttäjältä: Kennedy - 19.07.13 - klo:17:50
toi väistäminen on kiellettyä
T :Turkulainen Heikki Henkilöautonkuljettaja.....
Kyllä paviaani löytyy (TAAS) sieltä kiihdytyskaistalta (sovita nopeutesi, ei sinun aina ole pakko sieltä keulille päästä)
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Japoff - 23.07.13 - klo:23:03
Kyllä paviaani löytyy (TAAS) sieltä kiihdytyskaistalta (sovita nopeutesi, ei sinun aina ole pakko sieltä keulille päästä)

Kyllä se paviaani oli tässä tapauksessa se kehällä ajanut paku, olisi ajanut sitä samaa vauhtia koko ajan niin mitään ongelmaa ei olisi edes syntynyt.

Japoff

eli hidastanut ja päästänyt helsingin kiireiset herrat edelle ???  ;) OK tämä selvä...
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

qwe

(TAAS) sieltä kiihdytyskaistalta (sovita nopeutesi, ei sinun aina ole pakko sieltä keulille päästä)

Kehät ei ole moottoriteitä, eli voi väistää!

Liittyjän kuuluu väistää ja sovittaa nopeus pääväylää ajavien mukaiseksi, mutta ei sen Paviaanin tarvitse kiihdyttää ja sulkea väliä.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Japoff - 23.07.13 - klo:23:34
eli hidastanut ja päästänyt helsingin kiireiset herrat edelle ???  ;) OK tämä selvä...

Luepas uudelleen, OLISI AJANUT SITÃ,, SAMAA VAUHTIA KOKO AJAN.

Jos kehällä tai motarilla tai missä tahansa menee autoja jonossa, niin rampilta tulija liittyy aina jonkun eteen. Vai pitäisikö siihen pysähtyä odottelemaan liikennevirran loppumista että voi sitten liittyä sen viimeisen auton taakse? ???

V-O

toi väistäminen on kiellettyä
T :Turkulainen Heikki Henkilöautonkuljettaja.....
Oli kyllä toi kehää ajavan pakukuskin kiihdyttely aivan paviaanin hommaa.

Olisi ajanut samaa nopeutta kun aiemminkin niin "liikenne olisi ollu joustavaa ja rampilta tulijat olisivat päässeen joustavasti liikenteen sekaan".

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: Japoff - 23.07.13 - klo:23:03toi väistäminen on kiellettyä

Siinä kohdassa kun jonon eka oli jo kehällä niin se on hitaamman ohittamista.
300ZX
Passat Variant 2013

prinne

Sinänsä mielenkiintoista että aika monesta liikennesäännöstä luistetaan ja ollaan valmiita luistamaan. Mutta sitten kun puhutaan moottoritielle tai kehälle liittymisestä , niin silloin isompaa tietä ajava lukee lakia kuin piru raamattua. Millin vertaa en anna peräksi.

Itse en ensimmäiseksi mieti miten joku asia nyt menee pilkulleen sääntöjen mukaan, jospa elettäis tilanteen mukaan ja koitetaan tehdä tilanteesta sujuva.

Lähes aina tilanteen tullessa kohdalle väistän moottoritiellä jotta rampilta tulijat pääsee mukavasti liikenteen sekaan. Jos poliisi minua kehtaa sakottaa liikenteen sujuvuuden edistämisestä, niin kai se sitten on se hinta siitä.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Matero

Lainaus käyttäjältä: prinne - 24.07.13 - klo:08:17
Sinänsä mielenkiintoista että aika monesta liikennesäännöstä luistetaan ja ollaan valmiita luistamaan. Mutta sitten kun puhutaan moottoritielle tai kehälle liittymisestä , niin silloin isompaa tietä ajava lukee lakia kuin piru raamattua. Millin vertaa en anna peräksi.

Tämä on kyllä tosiaan ihmeellistä. Oli tosi vaarallinen tilanne Tuusulan väylän ja Kehä III liittymässä. Tulin väylälle itse asiassa edellisestä liittymästä lentokentältä Helsingin suuntaan. Siinä kohtaa kaistoja on melko riittävästi kun käännytään Tuusulan väylältä Kehälle. Pitää kiihdyttää ripeästi että pääsee mukaan, minkä teinkin.

Mutta paviaani takana väylällä kiihdytti vauhtiaan. En heti tajunnut mitä oli tekemässä ja toimin tyhmästi kun yritin kiihdyttää eteen.

Lopulta oltiin siinä pisteessä että vauhtia oli reilusti ylinopeutta, paviaani kiilasi kaistalla jolle olin siirtymässä ja samalla kaistalla tuli perässäni vielä joku kolmas kohtuu kovaa. Ja silloin näin neljännen auton "tunkkaamassa" puoliksi vielä kaistalla edessäni. Ei ollut muuta tehtävissä kun potkaista jalka konehuoneeseen että pääsin siirtymään väylälle ja ylinopeutta oli siinä kohtaa paljon. En nähnyt miten takanani tullut selvitti kaistalle pysähtyneen ja ulos autosta kömpivän kuskin.

Yritin katsoa kiilaajan rekkarin kun vilahti oikealta ohi mutta en tunnistanut auton merkkiä ja oli liikenteessä ilman kilpeä, ainakaan takana. Jep, jep

chr

Kyllä ylivoimaisesti Suomen karuimmat temput tehdään kehälle liittyessä ja sieltä lähtiessä, missään muualla ei ole sellaista agression määrää ajamisessa. Tietysti siellä on liikennetiheyskin tämän maan korkein.

Itse olen ajellut prätkällä viime aikoina ja kyllä niin saa kieli keskellä suuta kaupungissa mennä, aina on joku valmiina törkkäämään jostain eteen. En tiedä onko tuo prätkä liian pieni (vain tonninen), että ihmiset ajattelee sen mopoksi tms (joiden eteenhän saa mennä...).

tommyt

Jos on tummat ajovaatteet ja musta kypärä niin ei sitä pyörää meinaa aina heti huomata vaikka pärrässä olisi ne valotkin päällä. Varsinkin jos on vähänkään näköestettä sieltä autoilijan näkövinkkelistä.

Se että mopon eteen "saa" mennä on valitettavan totta. Välillä testailen tytön skootteria kylillä ja kyllä saa huomata että joku ihmeen pakko niillä autoilla on päästä ohi 40km/h alueella vaikka jonossa ajetaan muun liikenteen mukana sitä vähintään neljääkymppiä. Virittämätön mutta "optimoitu" skoba kulkee kyllä ihan hyvin noilla nopeusalueilla eikä ole edes tientukko ylämäissäkään.

Tosin olen huomannut että jos ajaa "liian" reunassa niin se yllyttää siihen ohittamiseen. Niinpä nykyään ajan röyhkeästi keskemmällä niin vasemmalle käännyttäessä se ryhmittyminenkin onnistuu ilman tuskaa kun ei ole sitä autoa heti siinä metrin päässä takana.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 24.07.13 - klo:09:30Tosin olen huomannut että jos ajaa "liian" reunassa niin se yllyttää siihen ohittamiseen.

40 alueella en itse jaksa mennä ohise (paitsi jos sinistä öljykäryä putkesta puskee. yleensä nuorikundi vanhalla mopolla), mutta silti ->

"Mopolla kuuluu ajaa oikean ajokaistan oikeassa reunassa ja mahdollisuuksien mukaan pientareella jos sellainen on."
Näin on mopokortti.info sivulla.
300ZX
Passat Variant 2013

tommyt

Ei täällä Kirkkonummella ole pientareita missään ja viherpiiperösuunnittelijat vaan kaventaa olemassaolevia katuja niin ettei siinä mahdu laillisesti mopo ja auto rinnakkain kulkemaan. Eli oman turvallisuuden vuoksi kannattaa valita ajolinja noin metri tien oikeasta reunasta.  ;)
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

JJ10

Viime aikoina kehällä olen törmännyt yllättävän paljon kaistanvaihtajien tietoiseen blokkaamiseen. Tuorein tapaus sattui eilen, kun Voyager-kuski kiihdytti edessä toisen takapuskuriin kiinni, kun näki rekan laittavan vilkun päälle, päästin rekan meidän väliin.

Kesälomareissulla itselle sattui pari hemmoa edessä, jotka esti ohituksen jälkeen palaamisen omalle kaistalle siten, että joutui ajamaan vielä seuraavan auton ohi. Mese 350:sen kuski meinasi ajaa edellä ajavan perään, kun kiihdytti hieman rajummin estääkseen eteen tulemisen, jäi alle metristä kiinni peräänajo.

Itselle sattui samaisella reisulla hankala paikka, kun ohitin jonoa, jota veti auto jossa matkailuperävaunu perässä. Olin vasemmalla kaistalla  ohittamassa jonoa ja samanaikaisesti yllättäen tuli vasemmalta puiden ja pusikoiden välistä joltain metsäpolulta auto aikeinaan kääntyä oikealle. Onneksi kuski katsoi ajoissa myös oikealle ennen liittymistään tielle, olisi vitsit olleet vähissä, jos olis kääntynyt eteen.

Kummankohan vika olisi ollut, ohittaja ei voi olla tietoinen kaikista merkitsemättömistä metsäteiden liittymistä ja sieltä tulijoista. Tielle liittyjä taas ei voi olettaa, että oikealta tulisi joku kääntyessään oikealle.

kt

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 24.07.13 - klo:12:33

Itselle sattui samaisella reisulla hankala paikka, kun ohitin jonoa, jota veti auto jossa matkailuperävaunu perässä. Olin vasemmalla kaistalla  ohittamassa jonoa ja samanaikaisesti yllättäen tuli vasemmalta puiden ja pusikoiden välistä joltain metsäpolulta auto aikeinaan kääntyä oikealle. Onneksi kuski katsoi ajoissa myös oikealle ennen liittymistään tielle, olisi vitsit olleet vähissä, jos olis kääntynyt eteen.

Kummankohan vika olisi ollut, ohittaja ei voi olla tietoinen kaikista merkitsemättömistä metsäteiden liittymistä ja sieltä tulijoista. Tielle liittyjä taas ei voi olettaa, että oikealta tulisi joku kääntyessään oikealle.

Ohituksissa pitää noudattaa varovaisuutta. Siinä vaiheessa kun havaitset yhteenajon olevan tulossa, niin käsittäkseni sinun pitää ryhtyä toimiin sen ehkäisemiseksi. Siis ajamaan ojaan vasemmalle tai palaamaan kiiruusti omalle kaistalle johonkin väliin. Ja metsätiellä tulijan pitää tietysti tehdä omat toimensa, mutta minne hän voisi  ajaa karkuun ...?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

VAG!

Risteysalueen yleinen ohituskielto on voimassa taajaman ulkopuolella vain jos risteys on liikkennemerkillä osoitettu.

Näin sanoo laki, mutta miten kokonaisuutta tulkittaisiin, on aivan toinen juttu. Itselläni ei rohkeus riittäisi puikata metsäautotieltä oikealla, ilman oikealle katsomista.

tet

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.07.13 - klo:13:07
Näin sanoo laki, mutta miten kokonaisuutta tulkittaisiin, on aivan toinen juttu. Itselläni ei rohkeus riittäisi puikata metsäautotieltä oikealla, ilman oikealle katsomista.

Niinpä, sieltähän voi tulla ohittava rekka ja siinä vaiheessa on yhdentekevää kuka on syyssä, sivutieltä tuleva on kumminkin se vainaja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Kaksi autoa ajaa samaan suuntaan. Edessä on risteys mitä ei ole liikennemerkillä autojen tulosuunnasta merkitty. Keltainen viiva on, mutta se on lumen peitossa.

Etummainen alkaa hidastamaan. Takimmainen lähtee tämän johdosta ohittamaan. Etummainen laittaa viime metreillä vilkun vasemmalle ja alkaa kääntymään, mutta ohittaja on jo ohittamassa. Ohittaja väistää ojaan.

Kuka on syyllinen? Etummainen auto, joka oli kääntymässä. Korkeimman oikeuden päätös asiasta:

http://www.edilex.fi/kko/ennakkoratkaisut/19850110t

JJ10

Tässä tapauksessa kuski huomasi varsin myöhään, koska toppasi vasta aivan pientareella. Ilmeisesti katsoi vasemmalle auton liikkuessa ja vasta juuri ennen liittymistä vilkaisi oikealle ja huomasi ohittavan auton. Kun toppasi, me sujahdettiin ohi, meille ei olisi jäänyt juurikaan reagointiaikaa, koska auto tuli tiheästä pusikosta. Saakelin vaarallinen tilanne.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.07.13 - klo:13:07
Risteysalueen yleinen ohituskielto on voimassa taajaman ulkopuolella vain jos risteys on liikkennemerkillä osoitettu.

Siksi vilkku kannattaisi laittaa ennen kuin auton vauhtia hidastetaan ollenkaan, tätä ei henkilöautoilijat 99% tee kun eivät asiaa ymmärrä  >:(
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Kameleontti

LainaaSiksi vilkku kannattaisi laittaa ennen kuin auton vauhtia hidastetaan ollenkaan, tätä ei henkilöautoilijat 99% tee kun eivät asiaa ymmärrä

Ja näistäkin suurin osa taitaa aloittaa hidastamisen moottorijarrutuksella, jolloin jarruvaloistakaan ei voi päätellä kääntöaikoita.
VCDS@Helsinki, PM

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy