Audi A6 C7 kokemukset

Aloittaja nemos, 17.07.11 - klo:21:26

« edellinen - seuraava »

iluvilu

Lainaus käyttäjältä: SKU - 19.09.12 - klo:22:04
Tänään tuli taas ohjauksen kanssa ongelmia.
Liekö tuo oire ollut esillä jo useinkin, onko esiintynyt eri ajotilavalinnoilla auto, comf - dynamic
Lainaus käyttäjältä: SKU - 19.09.12 - klo:22:04
No, nyt katto on sitten tuulilasin yläkulmasta litimärkä.

Miten sitten esim kattofyllien kuivaaminen jos tuo kosteus on päässyt etenemään laajemmalla. Omasta kärrystä aikanaan oli päässyt takaoven tiivisteenraosta kosteutta sisään ja ihmeen tavalla pääsi etenemään aika laajalle alueelle ja siitä jäi ikävät jäljet kattoverhoiluun. Oli ehtinyt muhia pidempään ennenkuin pesuhallissa tilanteen huomasin. Tehokas kuivaus ajoissa olis ehkä pelastanut verhoilun
Audi A6 Avant TDI 150 kW quattro S-tronic business

SKU

Ohjaus oli ihan ok pitkään, nyt ihan muutamana aamuna ollut tätä outoilua. Ehkä pahiten se esiintyy auto asennossa, joka taas on enemmän "dynaaminen" ja säätyy tilanteen mukaan. Jos sen laittaa comfort/dynamic anestoon, niin sitten se pysyy "tolkuissaan" paremmin. Tästähän joku valitteli jo viime talvena, että satunnaisesti näitä tunnottomuuksia tulee. Kulmat säädettiin minulla keväällä ja sen jälkeen auto kyllä kulkee hyvin suoraan.

Unohdin kysyä kiireessä tuosta kampanjasta (jos jollain on pääsyä systeemeihin niin voin antaa kampanjakoodin privana, josko sillä selviää mitään), selvinnee kun haen auton ensi viikolla.

Vaaleaan kattoon tulee varmaan selainen kusirantu helposti. Onneksi minulla on musta katto, joka voi hieman antaa tässä anteeksi. Mutta varma on se että kyylään kyllä joka paikan :P   Nahka/alcantarapenkin nahkareuna oli ainakin aamulla vielä kostea ja helotti valoa vasten erivärisenä. Saapa nähdä miten muuttuu kun kuivuu ja jos vielä näkyy, niin sitten menee penkin päällysteet vaihtoon jos ei hoitoaineilla lähde.

Nämä on ikäviä, kun pikku inhimillinen huolimattomuus/asennusvirhe voi aiheuttaa isonkin jutun. Kaikki menee korjaamon piikkiin, mutta harmittaahan se silti. :-\ Tässä mietityttää vaan mikä taistelu olisi ollut, jos lasin olisi vaihtanut joku muu ja olisi tullut sama virhe.

A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Titta Jokisen tukka

2012 2.0 TDI Avant multi on pitänyt uudesta lähtien ihmeellistä vonkunaa / ulinaa paikaltaan lähdettäessä ja samanaikaisesti oikealle tai vasemmalle jyrkästi kääntäessä. Ulina loppuu kun vauhti kasvaa, vaikka pyörät ovat edelleen käännettyinä. Suoraan lähdettäessä ja ajaessa ulinaa / vonkunaa ei kuulu. Ã,,äni tulee selvästi oikealta, tarkemmin oikean etupyörän suunnalta.

Huolto kuunteli mikeillään ääntä ja päätyi vaihtamaan oikean pyörän laakerin. Tämä ei kuitenkaan auttanut, sillä ulina ei hävinnyt minnekään. Auto on menossa uudestaan ihmeteltäväksi pajalle kolmen viikon päästä.

Onko muilla kokemuksia vastaavista oireista? Itse olisin veikannut ohjaustehostimen pumppua, mutta huollon mukaan tämä malli on ensimmäinen, jossa tehostaminen hoidetaan kokonaan sähköisesti. Näin ollen tuokaan ei vonkumista luultavasti voi aiheuttaa.

Toisena murheenkryyninä on ollut radion ottamat häiriöt aina kun päällä on ollut heikosti kuuluva asema ja vilkku on ollut kytkettynä vasemmalle. Jäsen Mrk:n vinkistä ehdotin huollolle vasemman takaumpion vaihtamista ja tämä toimenpide olikin huollon koneella kamppiksena. Umpio vaihdetaan samalla kertaa, kun vonkunaa yritetään jälleen eliminoida.

Matero

Mielenkiintoinen koeajo menossa: Audi A6 3.0 TDI 150 kW Quattro Sedan ja herkkuja kaistavahti, kaistallapysymisvahti, adaptiivinen vakionopeus, jne

Ensin olin kyllä ihmeissäni miten tätä autoa on kehuttu. Ohjaus oli aivan onneton, keskialue muljahteli miten sattui riippumatta siitä mikä asetus oli päällä Comfort, Dynamic, Auto. Olin todella pettynyt ja ajattelin että helppo valinta, ei jatkoon.

Mutta onneksi räpläilin asetuksia ja vasemman viiksen kärjestä keksin napin jolla kaistallapysymisvahdin sai pois päältä. Ja ajotuntuma muuttui heti sellaiseksi mitä olin odottanutkin. Nyt Comfort, Dynamic, Auto ja Individual asetukset toimivat loogisesti ja periaatteessa kaikki asetukset kelpaa, tilanteesta riippuen. Sähköinen ohjaustehostin ei keskialueella ihan täydellinen ole, mutta koska suuntavakavuus on hyvä (eikä ollut pahoja uria, tuulta yms.) niin kelpaa kyllä :)

Ja moottori, unelma maantiellä, aivan käsittämättömän hyvä. En tiedä mitä lisää 180 kW versio sitten toisi. Suomeen tuntuisi tuo 150 kW:kin riittävän hyvin ja kortin saa kyllä helposti kuivumaan tälläkin. Pikkasen tuo S-tronic yhdistettynä Start-Stop:iin sai tottumattoman käsissä pykimistä aikaiseksi pienessä liikuttelussa, mutta tämä vika oli varmaankin ratin ja penkin välissä.

Laatu ja yksityiskohdat sisällä ovat kohdallaan. Paljon paremmat ja rauhallisemmat luonnossa kuin kuvissa. MMI:n käyttö oli suht loogista heti ilman käyttöoppaaseen tutustumistakin. iPhonen liittäminen ja Bluetooth streaming toimi jotenkin paremmin ja vaivattomammin kuin esimerkiksi Jaguarissa tai vitos Bemarissa. Ilmastointi miellyttävä, ehkä kuitenkin BMW:n vieläkin huomaamattomampi ja Bemarille eduksi että pelkääjän ja kuskin ilmastointia voi säätää erikseen, myös intensiteettiä.

Nyt menee valinta vaikeaksi, finaalissa ovat tämä koeajettu versio ja Jaguar XF. Jälkimmäisessä on vähän enemmän luonnetta ja persoonallisuutta, ja muotoilu miellyttää silmää. Mutta makuasioitahan nämä ovat, älyttömän hyviä autoja kaikki: A6, BMW 5 ja XF

Markku J

Ymmärrän oikein hyvin Materon valinnan vaikeuden. Saman taistelun kävin just vastikään itseni kanssa ennen A6:n tilausta. Jaguar kiinnosti erityisesti ja Bemu myös, kun siitä on hyviä kokemuksia nykyisen työsuhdeauton kanssa. Jaguar putosi pois, kun arvostan quattro -nelivetoa paljon, ja Bemu putosi nelipyttyisen, korkeahintaisen "softatuunatun" 525d -koneensa vuoksi. Aito kuutoskoneinen neliveto olisi ollut liian kallis.

Matero

BMW tippui pois finaalista juuri tuon koneen ja nelivedon tuoman hinnan vuoksi. 3-litraisella hinta karkasi hurjan kauas raameista kun varusteitakin pitää vielä noukkia mukaan. Nahkaa lapsiperheelle penkkeihin, muisti istuimen ja peilien säätöihin kun kuski ja kakkoskuski on niin eri mitoilla tehty jne. Lisäksi BMW:n vaihteen valitsin automaatissa ei vaan toiminut, siis ulkonäön suhteen.

Audissa sopivan tuntuiset paketit juuri niihin tarpeisiin mitä itsellä on: business paketti tuo ilmajousituksen ja parkkitutkat ja comfort paketti nahat ja muistin säätöihin. Sen perään ei tarvitakaan kuin metalliväri, 18" vanteet, lämmitettävä ohjauspyörä, kaukovaloassistentti(+himmenevä taustapeili) ja adaptiivinen vakionopeuden säätö.

Samat kun rakentaa Jaguaariin niin pienemmällä koneella ja takatyönnöllä ilman ilmajousia hinnat vastaa toisiaan. Näin ajatellen selvä peli, mutta mutta. Tuossa kissamobiilissa on vain jotain...

Quattroll nyt

Yleisesti vaihteistosta Quattrojen osalta tämän mallin tiimoilta.
Onko toiminut hyvin ja moitteetta?
Millaiset on ajomäärät parhaimmillaan?

Markku J

S tronicissa on ominaisuutena se outo, ajoittainen "takapotku", josta olen aiemmin kirjoittanut A7:n kanssa. Kohtuullisen mukavasti se kuitenkin toimii ja on aika sporttinen.

Materon pähkäilyn Jaguarin kanssa ymmärrän tosi hyvin. Tänään töihin ajaessa ohi lipui hieno, musta kissakoristeinen XF. On se linjakas auto ja sillä on reilusti enemmän karismaa, kuin perusaudilla tai perusbemarilla.

Pekka T

S-tronicin "takapotkusta" en tiedä mitään, hienosti toimii yhteen 3.0 TDI:n kanssa.  ;)

Laatikon S-asentoakin voi käyttää sivistyneesti, ei ole niin hermostunut kuin mitä A4/A5 b8:ssa on. Dynamic moodissa  vaihteiston sport valinta yhdistettynä herkempään kaasupolkimen vasteeseen tekee autosta aikalailla eri luontoisen, tällöin toki kulutuksen kustannuksella, ja virne naamalla.  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Matero

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 24.09.12 - klo:20:25
S-tronicin "takapotkusta" en tiedä mitään, hienosti toimii yhteen 3.0 TDI:n kanssa.  ;)

Laatikon S-asentoakin voi käyttää sivistyneesti, ei ole niin hermostunut kuin mitä A4/A5 b8:ssa on. Dynamic moodissa  vaihteiston sport valinta yhdistettynä herkempään kaasupolkimen vasteeseen tekee autosta aikalailla eri luontoisen, tällöin toki kulutuksen kustannuksella, ja virne naamalla.  :)

Tämän voin allekirjoittaa. Koeajon jäljiltä vieläkin naamaa kiristää  :D

Markku J

Tuo minun A7:ssa ollut "takapotku" oli siis sellainen ilmiö, joka tuli aika usein vastaan lähestyessäni moottorijarrutuksella punaisia liikennevaloja, jotka sitten ehtivät vaihtua vihreiksi hiukan ennen auton pysähtymistä. Siinä tilanteessa kun painoin kohtuullisesti kaasua, tuli sellainen mahdoton nykäisy kuin halolla olisi lyöty penkin selkämykseen. Todella outo tunne. Sama ilmiö tuli esille minun A4 S tronicissa myös, mutta harvemmin ja lievempänä. Ei tuo nyt suuresti ajoa haitannut, mutta oli siinä kyytiläisille selittämistä sadan tonnin auton ominaisuutena. Ymmärrän siksi hyvin, että Tiptronic on otettu takaisin jenkeissä, ja täälläkin Biturboon.

jusape

Tosi hyvin minustakin toimii tuo s tronic A6:ssa ison dieselkoneen jatkeena. Vastikään koitin A6 allroadia ja täytyy sanoa, että toimii. Q5:ssa pikkudieselin kera se oli aika tuskastuttava.

Pekka T

Täytyy tutkia tuota Markun kertomaa ilmiötä tarkemmin, puhutaan sitten samasta asiasta.
BMW 328 i xDrive -13

Markku J

Joo, toivottavasti tuo ilmiö on jo korjattu A6:sta. Se oli ainoa kauneusvirhe todella hyvin toimivassa vaihteistossa. Erityisesti pidän S tronicissa sen viivettömyydestä ja suorasta kytkentätuntumasta, joka luo hiukan sporttistakin tuntumaa. Jopa alaspäin vaihto 2-3 pykälää kerrallaan oli minun ex-A7:ssa jo riittävän nopea tapahtuma kick down -tilanteessa.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 22.09.12 - klo:21:23
Bemu putosi nelipyttyisen, korkeahintaisen "softatuunatun" 525d -koneensa vuoksi.

Jos tarkkoja ollaan, niin eikös tämä 25d ole muutakin kuin 20d-koneeseen kireämmällä softalla varustettu versio? Molemmat koneet ovat twinpowerturboja, mutta eikö tuo tehokkaampi ole kuitenkin aidosti kaksoisahdettu?

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.09.12 - klo:20:40
Ymmärrän siksi hyvin, että Tiptronic on otettu takaisin jenkeissä, ja täälläkin Biturboon.

Biturbon kohdalla tärkein syy lienee kuitenkin väännönkesto, sillä ainakaan nykyisin tuotannossa oleva kaksoiskytkinlaatikko ei siedä tuota 650 Nm:n vääntöä.

Cayman

Lainaus käyttäjältä: ZigZag - 05.04.12 - klo:21:04
OK. Kiitokset. Saako muuten tuota advanced keytä tilattua jälkikäteen?

Tämä kiinnostaisi myös minua,ehdoton varuste minkä autooni haluaisin.
ID.3 Business
Golf VIII

Neppis

Reilu 30 tkm on takana S tronicilla 150 kW:n jatkeena. Laatikko on toiminut mielestäni hyvin. Joskus tuo saattaa vähän nykäistä, mutta sitä on kyllä suunnilleen säännönmukaisesti edeltänyt oman kaasujalan "sekoilevat ohjeistukset".

Vieläkään en ole tottunut kick-down-tilanteen hitaahkoon alasvaihtoon ja "lähtöön", mutta sitä voi avittaa nykäisemällä S:n päälle ennen ohitusta. Rattiläpyskät voisivat myös olla hyvät(?). Tämä hitaus taitaa kyllä vaivata vielä pahemmin tiptronic:ja. Niin, suoritin omat "automaatio-opintoni" multitronic:lla, joten olen ehkä vain oppinut liian vaativaksi.    :D
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Parabol

Itsellä A7 s-tronic diesel ja toi tuntuu huomattavasti paremmalta kuin edellinen A5 SB bensakoneella. En tiedä olisivatko vähän päivittäneet laatikkoa kun kaikemaailma nykimiset on historiaa eli olen tyytyväinen.

Quattroll nyt

Mitenkä tuplaturbossa vaihteisto toimii ja onko parempi kuin tämä kaksoiskytkin?
Saattaahan se jossakin vaiheessa tulla myös näihin pienempitehoisiin kutosiin.

Quattroll nyt

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.09.12 - klo:20:59
Joo, toivottavasti tuo ilmiö on jo korjattu A6:sta. Se oli ainoa kauneusvirhe todella hyvin toimivassa vaihteistossa. Erityisesti pidän S tronicissa sen viivettömyydestä ja suorasta kytkentätuntumasta, joka luo hiukan sporttistakin tuntumaa. Jopa alaspäin vaihto 2-3 pykälää kerrallaan oli minun ex-A7:ssa jo riittävän nopea tapahtuma kick down -tilanteessa.

Itse olen myös huomannut tuon melko terävän nykäyksen!
Esiintyy silloin kun hiljennetään vauhtia, mutta ei pysähdyksiin asti ja laitetaan taas heti vetoa.
Ei kylläkään aina, mutta silloin tällöin.
Tarkasti en ole seurannut vaihteen oloa, onko jo kakkonen päällä tai juuri vaihtamassa sille, mutta tuo uusi kiihdytys
aiheuttaa sen pienen ongelman.
Muuten toiminut melko mukavasti.

Markku J

OK, saman ilmiön olet sitten löytänyt, mikä minulla oli seiskassa. Mitähän tuossa tapahtuu ? Vaihtaako laatikko pykälää suuremman vaihteen ja lyö kytkimen kiinni ? En ole oikein keksinyt ratkaisua, mitä siinä teknisesti tapahtuu. Onko sinulla 150 vai 180 kW -kone ? Täällähän on raportoitu siivoa käytöstä pienempitehoiselle, ja minun A7:ssa oli 180 kW.

Quattroll nyt

Itsellä on tuo tehokkaampi versio. En kyllä usko itse, että sillä nyt merkitystä olisi tuohon toimintaan.
Tuossa tilanteessahan ei tarvitse tehoja käyttää ja se kuitenkin ilmenee joskus.
Itse pidän näitä vaihteistoja "vähän" mekaanisina.

Ottaisin sen Bemarin automaatin kyllä tämän tilalle.
Muutamia eri versioita kokeiltuna, tuo automaatti toimii oikein mallikkaasti.

Markku J

Samaten pidän ZF:n 8-pykäläistä hieman sivistyneempänä, ja niin taitaa Audikin pitää, kun tarjoaa niitä jenkkeihin. Tänne Eurooppaan Tiptronic on vain Biturbossa, mihin voi olla syynä teho & vääntökestävyys myös.

Ajattelin tuon tehon suhteen vaan mahdollisuutta, että 150 kW ja 180 kW -koneiden vaihteisto-ohjelma olisi erilainen. Sitä tukee se, että vastaavaa käytöstä ei ole raportoitu 150 kW -koneiden haltijoilta.

Pekka T

Markku, nyt vaan sitten odotellaan tammikuuta, että pääset raportoimaan onko 150 kW:ssa tätä takapotku-ilmiötä.  :)
Itse en tänään tätä asiaa muistanut kokeilla, ja muutenkin oli kontti täynnä irtokamaa että piti ajella varovaisemmin.
BMW 328 i xDrive -13

Quattroll nyt

Saattaa olla eroa softan ohjelmoinnissakin, mutta molemmathan on kaiketi "oppivia" malleja.

Voisikohan olla tuo laatikon olettama seuraava vaihde kytkeytymässä,
mutta kun tuleekin vedonlisäys niin vaihtuukin huonosti. Ennättää tulla veto, ennenkuin on se sopiva vaihde kytkeytynyt.
Softa esitti pienempää, mutta pitikin olla sama vaihde tai isompi.

Markku J

Niin se kai on, että minä olen palstalla ainoa, joka näistä S tronicin pikkujutuista valittaa. Tosin tuo ilmiö A7:ssa ei ollut ihan pieni juttu, vaan todella vahvasti esille tullut ominaisuus silloin, kun se harvakseen ilmeni. Muutenhan S tronic on aivan loistava vaihteisto sporttisen, nopean ja kiinteän kytkennän ansiosta.

Täytyy taas kehua Audi Airportin Tuulaa (Kvick), kun tänään sain sähköpostiin tarjouksen kokeilla kaikkia heillä olevia esittely -Audeja. Q5 Hybridin haluaisin kokeilla, ja ottaa saman päivän tyypit A6/A7 150 kW ja 180 kW koneista tuota tehoeroa kokeillakseni.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 25.09.12 - klo:21:26
Niin se kai on, että minä olen palstalla ainoa, joka näistä S tronicin pikkujutuista valittaa. Tosin tuo ilmiö A7:ssa ei ollut ihan pieni juttu, vaan todella vahvasti esille tullut ominaisuus silloin, kun se harvakseen ilmeni. Muutenhan S tronic on aivan loistava vaihteisto sporttisen, nopean ja kiinteän kytkennän ansiosta.

Kerrataan tähän omat mielipiteeni (150 kW). Ensimmäisinä päivinä esiintyi 2-3 kertaa täsmälleen sama takapotkuilmiö, josta Markku kertoo. Sen jälkeen ei kertaakaan. Vaihtamismiellyttävyydeltään BMW:n 8-portainen on S tronicia parempi, mutta en pidä tätä kovin merkittävänä asiana. Multitronicin ottaisin mieluummin kuin S tronicin, vaikka siinäkin on omat erikoispiirteensä. Uskoisin, että 3.0 TDI:ssä on niin paljon voimaa ettei Multitronicin aiheuttamalla tehon tunteen menetyksellä olisi olennaista merkitystä.
Volvo XC60 T8 Inscription

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.09.12 - klo:20:40
Tuo minun A7:ssa ollut "takapotku" oli siis sellainen ilmiö, joka tuli aika usein vastaan lähestyessäni moottorijarrutuksella punaisia liikennevaloja, jotka sitten ehtivät vaihtua vihreiksi hiukan ennen auton pysähtymistä. Siinä tilanteessa kun painoin kohtuullisesti kaasua, tuli sellainen mahdoton nykäisy kuin halolla olisi lyöty penkin selkämykseen.

Sama ilmiö esiintyy myös DSG6:sessa. Yksi niistä harvoista kauneusvirheistä, mitä kaksoiskytkimen toiminnassa on.

Helpoin tapa välttää tuo nykäisy on painaa kaasupoljin reippaasti yhteen asentoon (ei oikeastaan väliä mihin asentoon), pitää se siinä koko ajan ja odottaa niin kauan, kunnes veto on kunnolla päällä. Pahimmat potkut tulee, kun kaasua painaa koko ajan hiljalleen lisää. Lienee liian haastava tilanne lootan aivoille ja alkaa kova arpominen siitä, että mikä vaihde nyt laitetaan. Ja sitten kaasu on jo niin syvällä, että laitetaankin se kakkonen takaisin silmään ja sitten mennään.

SKU

Minulla on tuo takapotku muutaman kerran tapahtunut. Tässä voisin kuvitella, että ajotavalla on väliä. Minä yleensä toimin vaistomaisesti juuri noin kun Kukkanen kuvasi. Siksi se ei ehkä yleensä esiinnykään.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy